PDA

Bekijk Volledige Versie : Bij vogelgriep katten naar binnen



~Panthera~
01-03-06, 19:31
Bij vogelgriep katten naar binnen

Uitgegeven: 1 maart 2006 18:47
Laatst gewijzigd: 1 maart 2006 19:06

BRUSSEL/DEN HAAG - In gebieden met vogels met vogelgriep moeten de katten in de omgeving binnen gehouden worden. Dat heeft het Europees comité van veterinair experts woensdag besloten. Ook honden moeten in deze gebieden aangelijnd worden uitgelaten.

Naast de 'ophokplicht' voor de huisdieren heeft het comité, het zogenoemde Scofcah, op een rijtje gezet hoe moet worden omgesprongen met zieke of dode katten en honden die mogelijk in aanraking zijn geweest met besmette vogels. "Wie zwerfhonden en -katten dood aantreft, moet die niet aanraken en de veterinaire autoriteiten waarschuwen", aldus de experts uit de 25 EU-lidstaten. De verdachte dieren zullen worden onderzocht op aanwezigheid van het vogelgriepvirus.


Nederland steunt de besluiten van het comité, meldde woordvoerster N. van der Zee van het ministerie van Landbouw woensdag. Het advies komt een dag nadat op het Duitse eiland Rügen een dode kat gevonden was, die besmet bleek met het ook voor mensen levensgevaarlijke H5N1-virus.

De Europese experts gaan er op grond van wat nu bekend is vanuit dat mensen niet besmet kunnen raken met het vogelgriepvirus via hun kat of hond en dat de dieren hun soortgenoten niet kunnen besmetten. Besmetting van de huisdieren zien deskundigen nog niet als een verhoogd risico voor de volksgezondheid. Niettemin hebben zij uit voorzorg besloten de huisdieren te behoeden voor mogelijke besmetting.

nard
01-03-06, 19:42
'k Zou die gluiptijgers van je maar gauw in quarantaine doen, als ik jou was


:wink:

~Panthera~
01-03-06, 19:43
Geplaatst door nard
'k Zou die gluiptijgers van je maar gauw in quarantaine doen, als ik jou was


:wink:


Zitten ze gelukkig al, geheel vrijwillig. ;)

Echte Siams he ? :ego:

:hihi:

Divine_70
01-03-06, 19:50
Bah, dat virus neemt steeds naardere vormen aan.
Je kan er op gaan zitten wachten dat ook de huisdieren straks opgehokt moeten worden. :cheefbek:

xslaniet
01-03-06, 21:24
Dat comitee van randdebielen kan me wat...
ik heb er twee ,maar ze komen er echt niet in.Never nooit niet.

gh.wille
02-03-06, 00:18
Geplaatst door xslaniet
Dat comitee van randdebielen kan me wat...
ik heb er twee ,maar ze komen er echt niet in.Never nooit niet.

Ik heb helaas geen kat meer .maar wel twee hondjes , het zou een ramp zijn maar ik houd ze desnoods wel binnen , zo land het duurt.
Maar de vraag is blijft het bij katten en evt honden ?
En wat moeten de talloze blinden die van hun hond afhankelijk zijn enz .
Dit word een ramp van grotere omvang als we denken !!

~Panthera~
02-03-06, 00:23
Geplaatst door gh.wille
Ik heb helaas geen kat meer .maar wel twee hondjes , het zou een ramp zijn maar ik houd ze desnoods wel binnen , zo land het duurt.
Maar de vraag is blijft het bij katten en evt honden ?
En wat moeten de talloze blinden die van hun hond afhankelijk zijn enz .
Dit word een ramp van grotere omvang als we denken !!


Ja, ik vertrouw het ook voor geen cent.
Een kat is tenslotte een zoogdier, en dat zijn mensen dus ook. :argwaan:
Creepy shit.

gh.wille
02-03-06, 00:35
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, ik vertrouw het ook voor geen cent.
Een kat is tenslotte een zoogdier, en dat zijn mensen dus ook. :argwaan:
Creepy shit.

Ja en waar houd het op ?
Want zelfs als wij het niet zouden krijgen ,dan nog is het leed niet te overzien want het slaat dan over op alle zoogdieren (ratten) nou dan zijn de rapen gaar .
Ik zal eens kijken mijn hondjes moeten eigenlijk in April ingeent worden , vragen of er al iets is tegen griep bij dieren, ga maar liever een keer naar binnen bij de dierenarts (38 euri entre ! ) en dan heb je nog niks . biraat oplichters .
En zelf heb ik i.v.m. mijn leeftijd al de min of meer verplichte prik gehad . :giechel:

~Panthera~
02-03-06, 00:40
Geplaatst door gh.wille
Ja en waar houd het op ?
Want zelfs als wij het niet zouden krijgen ,dan nog is het leed niet te overzien want het slaat dan over op alle zoogdieren (ratten) nou dan zijn de rapen gaar .
Ik zal eens kijken mijn hondjes moeten eigenlijk in April ingeent worden , vragen of er al iets is tegen griep bij dieren, ga maar liever een keer naar binnen bij de dierenarts (38 euri entre ! ) en dan heb je nog niks . biraat oplichters .
En zelf heb ik i.v.m. mijn leeftijd al de min of meer verplichte prik gehad . :giechel:


Weet eigenlijk ook niet OF er al iets is voor katten en honden.
Zo ja, dan inderdaad meteen maar doen.
Ook de dierenarts maar eens bellen dus. :)

Kan nog een aardig staartje krijgen ja.

xslaniet
02-03-06, 07:53
Geplaatst door gh.wille
Ik heb helaas geen kat meer .maar wel twee hondjes , het zou een ramp zijn maar ik houd ze desnoods wel binnen , zo land het duurt.
Maar de vraag is blijft het bij katten en evt honden ?
En wat moeten de talloze blinden die van hun hond afhankelijk zijn enz .
Dit word een ramp van grotere omvang als we denken !!

Je laat je weer lekker gek maken hé.
Alle gevallen zijn geconstateerd,in de buurt van pluimveebedrijven of grote groepen trekvogels,of overwinteraars uit het oosten van Europa.
De kat die het loodje gelegd heeft is in direct contact geweest met een besmette vogel.
Als het virus zo gevaarlijk zou zijn als men zegt,dan had het allang de meer dan de helft van de gevleugelde fauna uitgeroeid,dit is echter niet het geval,het vogel bestand is tot nu toe uitgedund iets wat elk jaar gebeurt in de winter.
Er zijn in Azië enkele duizenden mensen besmet en slechts 90 zijn er overleden ,dat is net zoveel als in nederland aan een gewoon griepje.