PDA

Bekijk Volledige Versie : Slachtoffer van verkrachting moet video van misdaad bekijken



Divine_70
01-03-06, 19:49
Een vrouw uit Naperville, in de Amerikaanse staat Illinois, heeft geweigerd om onder eed commentaar te geven op en te kijken naar een videotape van haar eigen verkrachting. De weigering zou haar wel eens een gevangenisstraf kunnen opleveren, en kan leiden tot de vrijspraak van de hoofdverdachte.

Drankspelletje
De 20-jarige vrouw was zestien jaar oud toen de verkrachting plaatsvond. Ze was te gast op een feestje van beklaagde Misbrenner, toen ze na een drankspelletje het bewustzijn verloor. De volgende dag werd ze naakt wakker, terwijl er obsceniteiten over haar hele lichaam waren gekrabbeld. Navraag bij een vriendin leerde haar dat ze verkracht was door twee mannen, terwijl een derde het voorval filmde en een vierde de obsceniteiten op haar lichaam schreef.

De rechtszaak verliep bijzonder vlot tot een televisietoestel en videorecorder de rechtszaal werden binnengebracht. Toen werd het slachtoffer zichtbaar emotioneel. Ze weigerde dan ook de video te bekijken. Voor Patrick Campanelli, de advocaat van de beklaagde, een reden om te vragen de zaak tegen zijn cliënt te seponeren.

Gevangenisstraf
De vrouw verklaarde immers dat ze nooit heeft ingestemd met de seks, en dat ze zelf geen idee heeft van wat er gebeurd is. Patrick Campanelli, de verdediger van de beklaagde gelooft daar echter niets van, en meent dat het bewijs daarvan om de video staat. Haar weigering om de video te bekijken, sterkt zijn geloof alleen maar aan. Campanelli waarschuwde de aanklaagster ook dat haar weigering juridische gevolgen kan hebben. De vrouw zou aangeklaagd kunnen worden voor belemmering van de rechtspraak en eventueel een gevangenisstraf riskeren.

De andere beklaagden in de zaak zijn reeds veroordeeld. De 21-jarige Christopher Robbins werd vrijgesproken, terwijl de 21-jarige ‘cameraman’ Sonny Smith brengt tijd door in een gesloten instelling. Een vierde verdachte, Burim Bezeri, vluchtte naar Albanië.

01/03/06 16u17

Gadverdamme, hoe krom kan het rechtssysteem zijn.

:kotsen2:

Divine_70
01-03-06, 19:57
Geplaatst door klaaskop
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter het met deze advocaat eens was.
Punt: Het móeten zien van die video is niet van belang voor haar getuigenis. Kan ook ondervangen worden met andere bewijsmiddelen, o.a. een transcriptie, indien per sé nodig.

Was er wel zo'n slappe rechter ... reden voor beroep.

Is toch ook bijna te gek om waar te zijn.
Hoewel ik niet echt meer op kijk van het nieuws dat ons af en toe bereikt uit de USA

~Panthera~
01-03-06, 20:11
Over je nek ga je hiervan. :kotsen:

Joesoef
01-03-06, 20:40
Geplaatst door klaaskop
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter het met deze advocaat eens was.
Punt: Het móeten zien van die video is niet van belang voor haar getuigenis. Kan ook ondervangen worden met andere bewijsmiddelen, o.a. een transcriptie, indien per sé nodig.

Was er wel zo'n slappe rechter ... reden voor beroep.


Of het zit anders, is haar toestemming nodig om de video af te spelen. Weet niet hoe dat zit in het Amerikaanse rechtssysteem. Je zou kunnen zeggen dat alleen de rechter+griffier en advocaten de band bekijken oid.