PDA

Bekijk Volledige Versie : Saddam geeft toe boomgaarden te hebben vernield



Divine_70
01-03-06, 19:54
De vroegere Iraakse president Saddam Hoessein heeft toegegeven dat hij de opdracht heeft gegeven om de boomgaarden in het dorp Dujail te vernielen als vergelding voor de aanslag op het presidentiële konvooi in Dujail in 1982. De bewoners van Dujail waren afhankelijk van de boomgaarden om in hun levensonderhoud te voorzien.

Saddams troepen trokken in 1982 met bulldozers over de boomgaarden van Dujail. "Ik heb dat bevel getekend. Niet om de daad van het vernielen op zich, maar om respect af te dwingen voor het naleven van de wet. Op dat ogenblik gaf ik het bevel en het is niet van mijn gewoonten om de schuld op een ander af te schuiven", klonk het. "Ik werd onder vuur genomen met automatische vuurwapens. De kogels vlogen me rond de oren. God heeft me willen redden", voegde hij er nog aan toe. De bekentenis kwam er op het einde van de veertiende zitting in het proces tegen Saddam Hoessein en zeven van zijn luitenanten voor het bloedbad in Dujail in de jaren tachtig.

Gratie voor twee terdoodveroordeelden
Toch toonde procureur Jaafar al-Moessawi tijdens de zitting ook documenten die in het voordeel van Saddam pleitten. In een brief uit 1987 vroegen de inlichtingendiensten immers aan de president om gratie voor twee mannen die ter dood veroordeeld waren, maar door een administratieve fout weer op vrije voeten kwamen. "Ik vraag u om hen gratie te verlenen als een humanitair gebaar want de mannen zijn al oud en verscheidene van hun kinderen werden geëxecuteerd", zo werd geciteerd uit de brief. Saddam antwoordde hierop in een brief dat hij de mannen gratie verleende. "Het lot heeft hen gered. Ik ga niet strenger zijn dat het lot" aldus de Iraakse dictator.

Sinds maandag zijn er op het proces tegen Saddam heel wat documenten aangehaald. Daaruit blijkt dat van de 148 terdoodveroordeelden 86 dorpelingen werden geëxecuteerd in de gevangenis van Aboe Ghraib, 10 minderjarigen werden terechtgesteld in 1989, 46 stierven tijdens de ondervragingen, 4 totaal onschuldige mensen werden geëxecuteerd en twee personen die opgehangen moesten worden, werden vrijgelaten. Het proces wordt op 12 maart voortgezet.

01/03/06 15u40

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_117853.jpg

:moe: