PDA

Bekijk Volledige Versie : Marketing hypes / Alleen MTV heeft recht op pooieren (pimpen)



Dwaalspoor
02-03-06, 03:37
Marketing hypes / Alleen MTV heeft recht op pimpen

door Seije Slager

Van vakbonden tot uitvaartpolissen, wie tegenwoordig iets aan de man wil brengen, die ’pimpt’ het. Maar MTV bezit de rechten op die term, en bewaakt hem fanatiek
’Pimp my vakbond’, heette onlangs een middag voor jonge FNV’ers. Viacom, eigenaar van muziekzender MTV, liet het passeren.

Het EO-programma ’Pimp my life’ heeft gisteren onder dwang wel zijn naam gewijzigd. En Delta Lloyd moest ook buigen voor MTV. De website pimpmygrave.nl die jongeren probeerde te interesseren voor een uitvaartverzekering, doet dat nu noodgedwongen via het eveneens ludieke canyoudigit.nl.

MTV bezit niet alleen auteursrechten op het het programma ’Pimp my ride’, waarmee de Pimp-rage een paar jaar geleden begon. Het heeft ook de termen ’Pimp my’ en ’Pimp your’ gedeponeerd bij het Benelux-merkenbureau. In het register staat een waslijst van diensten, producten en toepassingen vermeld die alleen door MTV van een van die termen mogen worden voorzien: tv-programma’s natuurlijk, maar ook cd’s, badpakken, en ’sportieve en culturele diensten’.

Een woordvoerster weet niet precies hoe vaak MTV bedrijven sommeert om de inbreuk op zijn merknaam te stoppen, „maar het is te veel om op te noemen”.

Een van de websites die vorig jaar de activiteiten moesten staken, is pimpmymobile.nl. Richard Korebrits, die via die site ringtones verkocht, kreeg een brief van Viacom. „Tegen hun advocaten sta je machteloos, dus ik heb die registratie maar gewoon laten verlopen.” Inmiddels heeft MTV de vrijgekomen domeinnaam gekocht. Korebrits: „Als ik de site rechtstreeks aan MTV had geprobeerd te verkopen, hadden ze me kunnen aanklagen wegens misbruik van hun merk.”

De woordvoerster van MTV zegt dat de site is gekocht om de merknaam te beschermen, maar wil evenmin uitsluiten dat MTV er in de toekomst activiteiten gaat ondernemen. „Het zou kunnen.”

EO-programma pimpt niet meer, maar fikst nu
De EO noemt het programma ’Pimp my life’ voortaan ’Fiks a life’. De jongerenzender MTV heeft de omroep daarom gevraagd, omdat het bedrijf de merknaam ’Pimp my’ heeft gedeponeerd. ,,We waren heel verbaasd toen we dinsdag een brief kregen van MTV, met daarin de dreiging van een schadeclaim voor elke keer dat we de titel zouden gebruiken”, aldus een woordvoerder. ,,We hadden er nooit aan gedacht dat ’Pimp my’ wel eens gedeponeerd zou kunnen zijn, je hoort het zo vaak. Maar we hadden het even moeten nagaan. Normaal doen we dat bij nieuwe programma’s, maar dat hebben we deze keer gewoon vergeten.” De EO heeft dinsdagavond vooraankondigingen van het nieuwe programma getoond, waarin is gemeld dat de titel nog zou worden aangepast. Op 7 maart wordt het voor het eerst uitgezonden. Daarin pikt presentatrice Margje Fikse een zwerver van de straat, om hem vervolgens binnen een week weer op de rails te helpe

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article234818.ece/Marketing+hypes+%2F+Alleen++MTV+heeft++recht++op+p impen+

waterfiets
02-03-06, 07:37
Toch vind ik het vreemd en typisch amerikaans om zoiets te willen beschermen. Men heeft er immers vooral voordeel van als een dergelijke term populair wordt als gevolg van het succes van het TV programma. Het maakt het dubbele van de commerciële jeugdcultuur duidelijk. Aan de ene kant propageert men vrijheid en aan de andere kant ziet men daar een melkkoe in. Stel je voor dat iemand de term "rap" beschermd had.

Elien
02-03-06, 10:23
ik stoor me meer aan de inhoud van dat programma,na 1 week luxe de dakloos weer op straat