PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam maakt plek voor moslims op begraafplaats



Dolle Fatima
02-03-06, 10:27
Amsterdam maakt plek voor moslims op begraafplaats

AMSTERDAM - Amsterdamse moslims hoeven binnenkort niet meer naar hun land van herkomst uit te wijken om te worden begraven. Begraafplaats De Nieuwe Ooster (DNO) heeft een apart islamitisch grafvak gereserveerd.

Amsterdam maakt plek voor moslims op begraafplaats
Een islamistisch graf op de Algemene begraafplaats Zorgvliet in Amsterdam. Steeds meer gemeenten worstelen met de vraag hoe ze het best kunnen omgaan met islamitisch begraven.

De gemeente heeft hierover afspraken gemaakt met de moslimgemeenschap in de stad. Amsterdam stelt hiervoor ruim 400.000 euro beschikbaar. Volgens een woordvoerder van de gemeente willen steeds meer moslims een laatste rustplaats in de hoofdstad. De nieuwe generatie islamitische mensen groeit namelijk in Nederland op en wil daarom liever ook hier worden begraven.

Dat bleek al uit een onderzoek van twee jaar geleden. Naar aanleiding daarvan kwam er een tijdelijke Commissie Islamitische Begraafgelegenheden Amsterdam (CIBA). Daarin zaten vertegenwoordigers van onder meer de Turkse moskeekoepels Milli Görüs en Dyanet, de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omgeving (Ummao) en de Shi'itische Stichting Fatima Al Zahra.

De commissie heeft onder leiding van oud-burgemeester Van Thijn een plan van aanpak ontwikkeld, dat nu in werking gaat. Inmiddels hebben ongeveer dertig Amsterdamse moskeeën zich hier achter geschaard. Iedere moslim moet volgens het plan, ongeacht zijn of haar geloofsinterpretatie, op de islamitische begraafplaats terechtkunnen.

Mekka
De plek op De Nieuwe Ooster is in totaal 9000 vierkante meter groot. Volgens traditie komen er bij de ingang uithangborden met islamitische teksten uit de Koran, weet de gemeentewoordvoerder te vertellen. Verder komt er een wasruimte, zodat de bezoekers zich ritueel kunnen wassen. De begraafplaats krijgt een sobere inrichting, aan bloemen en plantjes zoals dat in Nederland een gebruik is, doet de moslimgemeenschap niet. De graven komen bovendien in een bepaalde richting, zodat de doden met hun gezicht naar Mekka liggen.

Voorwaarde om met De Nieuwe Ooster in zee te gaan, was wel dat de grond schoon moest zijn. Dat houdt in dat op die plek volgens islamitische traditie niet eerder mensen mogen zijn begraven. De ruimte waar de overleden moslims komen, is echter een aantal jaren geleden ontruimd. De aarde is vervolgens gezeefd, wat voor de commissie voldoende was om akkoord te gaan met de plek.

Dolle Fatima
02-03-06, 10:28
Geplaatst door Dolle Fatima
Voorwaarde om met De Nieuwe Ooster in zee te gaan, was wel dat de grond schoon moest zijn. Dat houdt in dat op die plek volgens islamitische traditie niet eerder mensen mogen zijn begraven. De ruimte waar de overleden moslims komen, is echter een aantal jaren geleden ontruimd. De aarde is vervolgens gezeefd, wat voor de commissie voldoende was om akkoord te gaan met de plek.

:schok:

Dwaalspoor
02-03-06, 10:33
En dan zeker afwachten tot dat mijn graf geschonden gaat worden! Mooi niet dat ik me in Nederland laat begraven.

Dolle Fatima
02-03-06, 10:36
nee ik snap dat ook niet
Moslimbegraafplaatsen zijn niet eeuwig. Als de grafrechten niet meer betaald worden, word het geruimd.
Ik vraag me af hoe de Joodse gemeenschap dat geregeld heeft eigenlijk.

observer
02-03-06, 11:28
Geplaatst door Dolle Fatima
nee ik snap dat ook niet
Moslimbegraafplaatsen zijn niet eeuwig. Als de grafrechten niet meer betaald worden, word het geruimd.
Ik vraag me af hoe de Joodse gemeenschap dat geregeld heeft eigenlijk. kopen eigen grond dan zelf zeggenschap

kan natuurlijk zijn dat amsterdam wat moslims gaat afmaken :schok: