PDA

Bekijk Volledige Versie : Daar gaan weer



De groeten
02-03-06, 16:42
Dit las ik net in de nieuwe Groene Amsterdammer :

Het gevaar van een clip
Een Noorse popzangeres heeft de toorn opgewekt van moslimextremisten. Ze zet geen stap meer op straat zonder lijfwachten.

AMSTERDAM – De commotie over de Deense cartoonisten is nauwelijks geluwd of er dient zich een nieuwe steen des aanstoots aan voor islamisten. De kwestie laat zich aan de vooravond van Internationale Vrouwendag onmogelijk wegpraten als een te ver voorgeschoten vorm van vrije meningsuiting of een neokoloniale vernedering, zoals de afgelopen weken werd betoogd door zowel gekwetste moslims als sommige westerse journalisten. Het gaat namelijk om een succesvolle (moslim)popzangeres die een videoclip heeft gemaakt die op het eerste gezicht lijkt op een mainstreamclip. Maar het is er wel een met een boodschap.
De 28-jarige zangeres Deeyah is een exponent van de global generatie. Ze is in Noorwegen geboren als dochter van een Iraans-Pakistaans migrantenechtpaar. Ze woont en werkt in Londen en bereidt zich sinds een jaar in Amerika voor op een reeks optredens deze maand in Engeland. Nu wordt ze gedwongen om aan deze carrièrestap te twijfelen.
De reden is haar nieuwste hit What will it be? In haar begeleidende clip zuigt ze in haar sexy kleren aan een waterpijp. Op haar blote rug zijn videobeelden te zien van vrouwen en mannen met plastic tape op hun mond. Tussen deze beelden door flaneert een vrouw in burka door stoffige straten waar zwerfkinderen rondscharrelen. Terwijl de vrouwen en mannen één voor één de tape van hun gezicht rukken, wandelt de vrouw in burka naar de rand van een zwembad. Daar werpt ze haar gewaad af en toont ze zichzelf in een zilveren bikini.
Meteen na de eerste presentatie op tv en verspreiding over de wereld via haar website was het mis. De seksualiteit van de vrouw ligt immers net zo gevoelig als de heiligheid van de profeet Mohammed.De popzangeres, die geschoold is in Indiase klassieke muziek, kreeg te horen dat deze “verderfelijke westerse moslimvrouw” niet meer welkom is in haar woonplaats Londen. Op straat kreeg ze woedende moslimmannen van middelbare leeftijd achter zich aan. Door de telefoon kreeg ze te horen dat ze in stukken gehakt zou worden als ze haar clip blijft vertonen. Als ze ook maar een stap waagt op het Britse continent, dan zou niet allen zij maar ook haar familie gevaar lopen.
Tegenover The Independent on Sunday zei ze dat ze zou liegen als ze niet doodsbang was voor de doodsbedreigingen en zich als als artiest belemmerd voelt. Moslim Madonna, zoals haar bijnaam luidt, was totaal verrast door de radicale reacties. “Ik wilde slechts mensen aan het denken zetten door de kijker te confronteren met mijn eigen angsten als moslimvrouw.” Deeyah, inmiddels omgeven door bodyguards, houdt vol dat ze wil optreden in Engeland. “Ik mis Londen vreselijk en ik heb me meer dan ooit voorgenomen om Engelse moslimvrouwen te inspireren”.

Wide-O
02-03-06, 16:51
De wereld is zo knetter op dit moment dat je je ook weer kunt afvragen of het geen PR stunt van haar platenmaatschappij is ...

tukkersterror
02-03-06, 16:56
Ik snap die gasten niet.

Kom eens in Turkey daar liggen ze ook te toplessen op het strand!!!

De groeten
02-03-06, 17:05
Geplaatst door Wide-O
De wereld is zo knetter op dit moment dat je je ook weer kunt afvragen of het geen PR stunt van haar platenmaatschappij is ...
Een pr-stunt?

Dit ziet er toch serieus uit:

http://www.iranian.ws/iran_news/publish/article_13540.shtml

Wide-O
02-03-06, 17:18
Geplaatst door De groeten
Een pr-stunt?

Dit ziet er toch serieus uit:

http://www.iranian.ws/iran_news/publish/article_13540.shtml

JaHoMaarEffe :D

Ik weet niet of/zeg niet dat het een stunt is. En ik weet ook niet waar die website toe behoort. Zoals je vast weet zijn er ook een groot aantal anti-Iran websites in de lucht die gesponsord worden door de aanhangers van het vorige bewind...

Je moet je blijven afvragen: hoe komt iets plots in het nieuws ? That's all.

Als het genuine is, dan vind ik het zielig voor het meisje. Maar ik heb tegelijkertijd zodanig het idee dat alle nieuws dat ik lees gemanipuleerd zou kunnen zijn, dat ik bijna niets meer geloof.

Gisteravond zag ik toevallig de meest vernietigende, meest relativerende, cartoon over het "cartoon" gebeuren. Werkelijk pats/boem. Smack. Op uw bakkes.

Ik snap persoonlijk niet dat vandaag de kranten niet volstaan over die cartoon. Zowel moslims als katholieken zouden er razend om moeten zijn. Maar aangezien niemand er de aandacht op vestigt (ook al heeft het blad een paar 100.000 lezers) krijgt de tekenaar waarschijnlijk ook geen doodsbedreigingen etc... Misschien ook omdat de cartoon niet burlesk is, en je de fijnere humor moet begrijpen. I dunno. Tegelijkertijd is ie moordend, werkelijk.

Spoetnik
02-03-06, 17:18
Geplaatst door Wide-O
De wereld is zo knetter op dit moment dat je je ook weer kunt afvragen of het geen PR stunt van haar platenmaatschappij is ...

Het nummer is inderdaad niet bepaald goed:
http://www.deeyah.com/quicktime03.htm

Beetje 100 in een dozijn r&b/rap clippie.

Wide-O
02-03-06, 17:28
Geplaatst door Spoetnik
Het nummer is inderdaad niet bepaald goed:
http://www.deeyah.com/quicktime03.htm

Beetje 100 in een dozijn r&b/rap clippie.

Je ziet, ik word zelf ook al paranoide :D

Ik las vorige week een artikel over een moslima die ook stand-up comedian is in London. Die mevrouw is soms erg scherp. Veel scherper dan wat er in dat clippie te zien is.

Ze krijgt er ook soms last mee, maar ook weer niet zo waanzinnig veel. Ze is het ook beu om vragen te beantwoorden van "jaja, maar pikken moslim mannen dit wel?". "Bent u nog wel echt moslima ?" en "krijgt u veel doodsbedreigingen?".

She just does her thing. Zouden meer mensen moeten doen.