PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsi Ali start eigen partij : Polariserend Nederland.



Joesoef
02-03-06, 18:19
Hirsi Ali: politiek vlucht in details
AMSTERDAM - Deelnemers aan het politiek en maatschappelijk debat over de multiculturele samenleving vermijden de kernvragen en vluchten in details. Dat stelde Tweede Kamerlid Hirsi Ali (VVD) donderdag tijdens een gastcollege aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.


„We praten niet meer over het migratiebeleid, maar over Taïda en Kalou. We praten niet meer over islamisme, maar over het verschijnsel Hofstadgroep”, zei de politica. Het debat in Nederland verzandt volgens haar steeds in vermijdingsgedrag, uit angst voor represailles en vanwege de menselijke eigenschap om complexiteiten uit de weg te gaan.

Zo vermijden velen de vraag naar de gevolgen van migratie voor de verzorgingsstaat, aldus Hirsi Ali. Ze vindt dat Nederland niet langer een nationaal immigratiebeleid moet voeren, maar een Europees. Europese landen moeten gezamenlijk bepalen hoeveel mensen ze maximaal tot Europa toelaten. Ook moeten ze samen de mensenhandel en fraude aanpakken en afspraken maken met landen waar veel migranten vandaan komen.

Het gastcollege, dat omgeven was door strenge veiligheidsmaatregelen, ging over de toon van de discussie over de multiculturele samenleving. Hirsi Ali kreeg daarbij de nodige kritiek te verduren. „Ik word bang van uw toon, u maakt veel mensen bang”, zei een allochtone student. „U schetst een beeld dat de islam niet kan bestaan in Nederland. U polariseert”, zei een Turkse moslim later.




"Polariseren is niet altijd fout”
„ Polariseren is niet altijd fout”, reageerde Hirsi Ali. Volgens haar moet iedere politicus duidelijke standpunten innemen, zolang die maar met feiten en argumenten zijn onderbouwd. De politica is ervan overtuigd dat bepaalde aspecten van de islam niet verenigbaar zijn met de liberale democratie, zoals de ondergeschikte positie van vrouwen.

Om de moslimgemeenschap te laten nadenken over de eigen waarden en normen, is het volgens haar nodig taboes in die gemeenschap te doorbreken, ook al kan dat heftige emoties oproepen. „In het streven naar vrijheid zonder risico's geloof ik niet”, zei Hirsi Ali, die wegens ernstige bedreigingen aan haar adres zwaar wordt bewaakt.

Na afloop van het college noemde ze de studenten mondig, vrij en onbezorgd. Ze vond het een „heel aangenaam” gezicht dat er ook veel niet-westerse studenten aan de VU studeren. Toen Hirsi Ali in 1995 in Nederland aan haar studie politicologie begon, was het „zo wit als het maar kan zijn”.

Max Stirner
02-03-06, 18:23
:handbang:

tukkersterror
02-03-06, 18:43
Vreemd dat ik op straat nooit iemand tegenkom die moslim is???
Of ligt dit misschien aan mij???

Dwaalspoor
02-03-06, 19:33
Ja goed idee mevrouw Ayaan Hirsi Magan migratie is een goed onderwerp, laten we het eens hebben over leugenachtige frauderende asielzoekers.

tr_imparator
02-03-06, 19:50
Damn, jammer dat ik er niet was. :kalasniko

Max Stirner
02-03-06, 20:30
Geplaatst door tr_imparator
Damn, jammer dat ik er niet was. :kalasniko


Maar met je kalasjnikov mocht je niet naar binnen?

tr_imparator
02-03-06, 20:43
Geplaatst door Max Stirner
Maar met je kalasjnikov mocht je niet naar binnen?


Wist er domweg niks van :moe: