PDA

Bekijk Volledige Versie : Zware stormen bedreigen Europa in de winter



Divine_70
02-03-06, 23:33
Als de uitstoot van het broeikasgas CO2 niet drastisch wordt teruggebracht, is de kans groot dat Europa in de toekomst 's winters steeds vaker af te rekenen krijgt met zware stormen en andere extreme weersomstandigheden. Dat blijkt uit een internationaal rapport van WWF. Groot-Brittannië zou het zwaarst worden getroffen met tot 25 procent meer stormen en windsnelheden, die 8 tot 16 procent hoger zijn dan nu.

Groot-Brittannië zwaarst
In het rapport WWF Stormy Europe brengt WWF recente wetenschappelijke gegevens samen over zware stormen in West- en Centraal-Europa. De organisatie nam zeven landen onder de loep - Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en Italië - en de conclusie is dat die in de toekomst steeds vaker zullen af te rekenen krijgen met zware winterstormen. Het hardst zal Groot-Brittannië het te verduren krijgen met in de komende dertig jaar tien stormen meer. De stormen zouden ook zwaarder worden met windsnelheden die 8 tot 16 procent hoger liggen dan nu, aldus WWF. Met zware economische schade tot gevolg. Elke storm die tussen 1980 en 1990 het land trof, kostte tussen 200 miljoen en twee miljard pond.

Kusten Spanje en Italië
Nederland zou na Groot-Brittannië het zwaarst worden getroffen met windsnelheden tot 15 procent hoger dan nu en economische schade die kan oplopen tot miljoenen euro's. Op de derde plaats staat Frankrijk, waar vooral het noorden onder de stormen zou lijden.
Landen die verder weg liggen van de Noord-Antlantische Oceaan, waar de stormen ontstaan, zouden het minder zwaar te verduren krijgen. "Voor Duitsland, Spanje en Polen kan geen algemene trend worden vastgesteld. Sommige gegevens wijzen er echter op dat Polen en het noordwesten van Duitsland tot 50 procent meer dagen met hoge windsnelheden zouden krijgen en dat ook aan de kusten van Spanje en Italië de stormactiviteit zal toenemen", aldus het rapport.

PowerSwitch!
Grote boosdoener is volgens het WWF de energiesector die verantwoordelijk is voor 37 procent van de CO2-emissies door de mens, voornamelijk door de verbranding van fossiele brandstoffen. Om die emissies in te dijken, lanceert WWF de campagne PowerSwitch! die de overheid moet aanzetten milieuvriendelijke alternatieven zoals wind-, water- en zonne-energie te stimuleren.

02/03/06 10u41

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_118119.jpg

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_118120.jpg

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_118121.jpg

barfly
02-03-06, 23:39
Ik zie kansen voor windenergie.

Divine_70
02-03-06, 23:44
Geplaatst door barfly
Ik zie kansen voor windenergie.

Als het steeds kouder gaat worden, mogen we ook hopen dat dat meer wind met zich mee brengt om het recht te trekken.

barfly
02-03-06, 23:46
Geplaatst door Divine_70
Als het steeds kouder gaat worden, mogen we ook hopen dat dat meer wind met zich mee brengt om het recht te trekken.

We zouden ook een deal kunnen maken met Mo6 van Marokko. Gaan we daar wonen. :)

Divine_70
02-03-06, 23:58
Geplaatst door barfly
We zouden ook een deal kunnen maken met Mo6 van Marokko. Gaan we daar wonen. :)

Nah, klinkt best aantrekkelijk, daar is het nooit koud ? :hihi:

tukkersterror
03-03-06, 00:19
Hoera het is weer zover!!!!

De millieu Fannaten gooien weer eens!!!

96-98% Co2 uitstoot wordt veroorzaakt door de natuur zelf verrotting van bladeren, vulkanische storingen, moeras gassen, enz.

Continenten verschuiven, temperaturen veranderen al zolang de wereld bestaat, daar kan geen mens wat aan doen.

Een klein voorbeeldje, in de winter als het -5 graden is is ons energieverbruik 2 - 3 maal groter als in de zomer.
Dus zouden wij in de winter met zijn allen moeten stikken in de Co2.

Zolang de wetenschap niet weet of we toestrompelen op een kleine ijstijd of een subtropisch klimaat, kan ik mij er nog niet druk om maken!!!

Divine_70
03-03-06, 10:03
Geplaatst door tukkersterror
Hoera het is weer zover!!!!

De millieu Fannaten gooien weer eens!!!

96-98% Co2 uitstoot wordt veroorzaakt door de natuur zelf verrotting van bladeren, vulkanische storingen, moeras gassen, enz.



Ik wou dat je gelijk had maar het is toch wel duidelijk gebleken dat de moderne tijd niet echt mee werkt.
Sinds het ontstaan van de aarde was er niets aan de hand en verrotting van de natuur is er altijd geweest.
Met de komst van de fabrieken, de auto`s en de cosmetica is het in snel tempo achteruit gegaan.

Elsschot
03-03-06, 10:19
wel cool, dan hoef je niet meer thuis te zitten voor Discovery om een superstorm mee te maken

Bar
03-03-06, 10:30
Geplaatst door Divine_70
Ik wou dat je gelijk had maar het is toch wel duidelijk gebleken dat de moderne tijd niet echt mee werkt.
Sinds het ontstaan van de aarde was er niets aan de hand en verrotting van de natuur is er altijd geweest.
Met de komst van de fabrieken, de auto`s en de cosmetica is het in snel tempo achteruit gegaan.


Het wordt voor veel mensen steeds duidelijker dat de mens nauwelijks invloed heeft op de fluctuaties in het klimaat. En dat Kyoto zinloze geldwegsmijterij is.

We zitten volgens de modellen nu ongeveer op de top van een temperatuurstijgingsperiode. Over 10.000 jaar zitten we weer volop in een ijstijd.

Die volgende ijstijd zal misschien een ietsje minder koud worden als wij nu maximaal CO2 produceren.

Maar veel zal het gedoe der mensen waarschijnlijk niet uitmaken. 1 vulkaanuitbarsting heeft meer invloed dan honderden jaren industriele revolutie.

Divine_70
03-03-06, 10:31
Geplaatst door Elsschot
wel cool, dan hoef je niet meer thuis te zitten voor Discovery om een superstorm mee te maken

Dan zie ik het toch liever op discovery hoor. :hihi:
Ben een enorme liefhebber van natuurgeweld maar het kan te gek ook.

Divine_70
03-03-06, 10:36
Geplaatst door Bar


Maar veel zal het gedoe der mensen waarschijnlijk niet uitmaken. 1 vulkaanuitbarsting heeft meer invloed dan honderden jaren industriele revolutie.

Dat zal ook de voornaamste reden zijn dat de bevolking zich er niet druk om maakt.
Het is doorgaans toch de trand van: wie dan leeft die dan zorgt.
Maar als ik op een doordeweekse dag door de randstad rij, kan ik me heel goed voorstellen hoe het daar boven eruit moet zien.
En ja,ik rij ook in de auto, al kan ik op fiets, dus ook ik maak me er schuldig aan.

xslaniet
03-03-06, 12:56
Geplaatst door tukkersterror
Hoera het is weer zover!!!!

De millieu Fannaten gooien weer eens!!!

96-98% Co2 uitstoot wordt veroorzaakt door de natuur zelf verrotting van bladeren, vulkanische storingen, moeras gassen, enz.


De natuur zelf produceert ook zuurstof,een kolencentrale doet dat niet.

tukkersterror
03-03-06, 15:08
Geplaatst door xslaniet
De natuur zelf produceert ook zuurstof,een kolencentrale doet dat niet.

Klopt als een bus, dus we moeten ook met zijn allen zuinig zijn op onze bomen.

Verder kunnen wij aan de invloeden van de natuur niets doen, het heeft alles te maken met de stand van het natuurlijk noorden en het werkelijk noorden, ten opzichte van de afstand en de baan om de zon.

Echt verstand heb ik er ook niet van, maar kreeg er ooit eens mee te maken tijdens het vak scheikunde op de tht.