PDA

Bekijk Volledige Versie : Breaking News: Hijab = NON Islamic!



dr SiliconValley
03-03-06, 15:08
God knows that generations after Muhammed's death the Muslims will use the word "Hijab" to invent a dress code that He never authorized. God used the word "Hijab" ahead of them just as He used the word "Hadith" ahead of them.

Hijab in the Quran has nothing to do with the Muslim Women dress code.


Vertaling:

God weet dat generaties na Mohammed's dood de moslims het woord ''Hijab'' zullen gebruiken om een kledingscode te bedenken dat Hij nooit heeft geboden.
God is hen voor door het woord ''Hijab'' als eerste te gebruiken , precies net als Hij het woord ''Hadieth'' eerder gebruikte.
Hijab in de Koran heeft dus niets te maken met de kledingsvoorschriften voor de Moslima.

"Have they not looked at the dominion of the heavens and the earth, and all the things God has created? Does it ever occur to them that the end of their life may be near? Which HADITH , besides this (Quran) do they believe in?" 7:185

"..........We did not leave ANYTHING out of this book." 6:38

"The word of your Lord is COMPLETE, in truth and justice. Nothing shall abrogate His words. He is the Hearer, the Omniscient." 6:115

"O you prophet, why do you prohibit what GOD has made lawful for you, just to please your wives? GOD is Forgiver, Merciful." 66:1

Lees voor meer information: http://www.submission.org/dress.html

M@riska
03-03-06, 20:42
Geplaatst door zoroaster


Lees voor meer information: http://www.submission.org/dress.html


Zeker een site van de zoroasters???

Denk dat de meeste hier toch sounnieten zijn.

dr SiliconValley
03-03-06, 21:56
Geplaatst door M@riska
Zeker een site van de zoroasters???

Denk dat de meeste hier toch sounnieten zijn.

en sinds wanneer volgen zoroasters de koran? :rolleyes:

dr SiliconValley
03-03-06, 22:20
'' En zeg tot de gelovige vrouwen......... dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen , en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan...... '' (26:31)


Er staat NIET dat vrouwen hun haren MOETEN bedekken, er staat WEL dat vrouwen hun BOEZEMS moeten bedekken met de ''hoofddoeken'' die ze dragen, maar het feit dat ze het dragen wil nog NIET zeggen dat het een GODDELIJKE WET is!!

Het dragen van hoofddoek door vrouwen is iets dat wereldwijd en duizenden jaren voor de profeet Mohammed al plaats vond!

En niet alleen vrouwen, maar ook mannen hadden ''hoofddoeken'' (als bescherming tegen de zon en woestijnstormen) en zoals je kunt zien dragen de huidige arabische mannen nog steeds van die ''hoofddoekken''.

DUS waarom is het notabene VERPLICHT voor vrouwen om hun haren te bedekken, maar niet voor mannen??! Doesnt make sense, does it?!

''[24.31] And say to the believing women that they do not display their ornaments....... ''

En wat is ORNAMENTS? Wat zijn de juwelen van de vrouw?
Haar boezems? Ja. Haar vagina? Ja. Deze dienen dan ook ongetwijfeld bedekt te worden.
Maar haar haren? Haar armen? Haar benen? Haar rug? Haar voeten? Haar oren??! (en is S. Arabia zelfs haar hele gezicht en in afghanistan ook nog haar ogen )

Amenzu
04-03-06, 09:58
Geplaatst door zoroaster
'' En zeg tot de gelovige vrouwen......... dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen , en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan...... '' (26:31)


Er staat NIET dat vrouwen hun haren MOETEN bedekken, er staat WEL dat vrouwen hun BOEZEMS moeten bedekken met de ''hoofddoeken'' die ze dragen, maar het feit dat ze het dragen wil nog NIET zeggen dat het een GODDELIJKE WET is!!

Het dragen van hoofddoek door vrouwen is iets dat wereldwijd en duizenden jaren voor de profeet Mohammed al plaats vond!

En niet alleen vrouwen, maar ook mannen hadden ''hoofddoeken'' (als bescherming tegen de zon en woestijnstormen) en zoals je kunt zien dragen de huidige arabische mannen nog steeds van die ''hoofddoekken''.

DUS waarom is het notabene VERPLICHT voor vrouwen om hun haren te bedekken, maar niet voor mannen??! Doesnt make sense, does it?!

''[24.31] And say to the believing women that they do not display their ornaments....... ''

En wat is ORNAMENTS? Wat zijn de juwelen van de vrouw?
Haar boezems? Ja. Haar vagina? Ja. Deze dienen dan ook ongetwijfeld bedekt te worden.
Maar haar haren? Haar armen? Haar benen? Haar rug? Haar voeten? Haar oren??! (en is S. Arabia zelfs haar hele gezicht en in afghanistan ook nog haar ogen )

Het woord Hoofdoek staat nergens in de koran. Wat vertaald wordt in deze vers naar Hoofdoek, klopt niet, het moet zijn een omslagdoek. dus:

'' En zeg tot de gelovige vrouwen......... dat zij haar(omslag) doek over haar boezem laten hangen , en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan...... '' (26:31)

Als je het goed bekijkt dan klopt het ook. IK heb nooit een man horen zeggen wat lekker haar heeft ze, maar ik hoor dagelijks: wat een lekker tieten (boezem).

Het doek was bedoeld dus om de seksueele aantrekingskracht te bepreken. En dat doe je door een doek over je schouders te dragen die het accent van je boezem weghaalt......

Er zijn dus die dat interperteren als een soort doek die ook je hoofd moet bedekken, anderen vinden dat het je hele lichaam moet beddeken (burqa's). Maar nergens in islam wordt gesproken over ene hoofdoek.

Volgens mij is de hoofdoek geintroduceerd in de islam door de othmaanse rijk.

Sawda
04-03-06, 10:10
Je awra dient bedekt te worden!

Als je weet wat daar onder wordt verstaan dan zal je de hoofddoek ook niet in twijfel trekken. :)

Amenzu
04-03-06, 10:12
Geplaatst door Sawda
Je awra dient bedekt te worden!

Als je weet wat daar onder wordt verstaan dan zal je de hoofddoek ook niet in twijfel trekken. :)

Waar staat het ergens in?

Dolle Fatima
04-03-06, 10:29
:haha:

Eeuwige discussie.
Moehiem, hijab is fard, hoe je het ook went of keert.

contradictio
04-03-06, 10:36
Geplaatst door Dolle Fatima
:haha:

Eeuwige discussie.
Moehiem, hijab is fard, hoe je het ook went of keert.


je zedig opstellen en je schaamte bedekken is een fard... wat zedelijk is en schaamtelijk is staat globaal beschreven in de Koran. De a'hadieth sahih geven een impressie van de randvoorwaarden...


De Profeet vzmh zei eens : "wie zonder schaamte is , laat hem doen wat hij wil".

Amenzu
04-03-06, 10:37
Geplaatst door Dolle Fatima
:haha:

Eeuwige discussie.
Moehiem, hijab is fard, hoe je het ook went of keert.

Dit is de meeste onzinige manier van discusseren. Als je een bepaalde interpertatie op nahoudt, wat erg normaal is. Het staat ook in de islam: DE KORAN HEEFT VEEL GEZICHTEN (d.w.z. iedereen geeft zijn eigen interpertatie aan). Vandaar dat er tientallen stromingen en aftakkingen zijn, waarvan sommige vijanden van elkaar. Een sprekend voorbeeld is de aanslagen op moskeeën tusseb de shieten en soeniten, dan moet je op z'n minst het kunnen beargumenteren aan de hand van bronnen.


HIjab is fard en dat is het, getuigt van weinig intellect.

Nergens in d ekoran komt het word hijab of hoofdoek voor? nergens in de hadith wordt gezegd dat je een hoofdoek moet dragen. Het enige waar er staat in de koran is dus, dat je een omslagdoek over je boezems moet dragen.

Dolle Fatima
04-03-06, 10:56
Als je zelf aan de slag wil gaan met koran interpretatie op grond van een vertaling......sorry. Je moet wel weten waar je over praat.

Ten eerste was het dragen van goemoer (meervoud van gimaar, het woord wat jij vertaald met omslagdoek maar wat in feite een lange hoofddoek is) gebruikelijk in die tijd, en ik denk alle tijden. Een brandende zon op je blote hoofd is in woestijnlanden nou eenmaal niet zo'n goed idee.
De meeste vrouwen droegen de gimaar zoals je sommige nonnen dat nu nog ziet doen: ze maken hem vast onder de kin en gooien de flappen dan op hun rug, waardoor de boezem ontbloot blijft.
Even niet letten op het ijsje, dan snap je wat ik bedoel:
http://dox.media2.org/barista/archives/nun%20covered%20up.jpg

Eigenlijk zie je de nadelen al bij dit plaatjes, de stof zakt steeds verder naar achteren, de boezem is alleen door kleding bedekt en de nek blijft bloot. Daarom droeg Allah SWT de Moslimvrouwen op de gimaar voor de boezem te dragen en die nar beneden te laten hangen:

Allah zegt in de Qor'aan "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer aya 31).

Omdat het dragen van doeken (Goemoer, in bovenstaand citaat vertaald met sluiers) over het hoofd dus al gewoon waren, is niet verteld DAT we het moeten dragen maar HOE.

Verder word onderstaand vers nog wel eens vergeten:
Allah de Almachtige zegt in een andere Surah Al-Ahzaab: 59
“O Profeet! Zeg aan de vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol”.

Als laatste hebben wij de hadieth om de Koran de verduidelijken.

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van 1 van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit en dit(en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

David
04-03-06, 11:27
Geplaatst door Dolle Fatima
zoals je sommige nonnen dat nu nog ziet doen: ze maken hem vast onder de kin en gooien de flappen dan op hun rug, waardoor de boezem ontbloot blijft.


De orde van Sint Xaviera?

dr SiliconValley
04-03-06, 12:28
Geplaatst door Dolle Fatima
In een overlevering staat dat Asma, de dochter van 1 van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit en dit(en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

God zegt:

Which HADITH , besides this (Quran) do they believe in?" 7:185

En wat betreft Sura Al-azhaab aya 59:
er staat inderdaad dat ze de omslagdoeken over zich moeten plaatsen, maar het woord HOOFD tussen haakjes is iets wat jij en de mullahs erbij hebben toegevoegd, oftewel het is maar een van de vele mogelijke interpretaties.

dr SiliconValley
04-03-06, 12:35
Bovendien verkeerde de profeet en de vrouwen van zijn ummah in oorlogstijd in de tijd dat dit gebod geopenbaard werd, vandaar dat Al-Ahzaab 59 erbij zegt dat dit gebod de vrouwen op dat moment juist beschermt (tegen de vijanden).
Maar die periode van godsdienst onderdrukking is voorbij (m.a.w.: uiteindelijk overwon de Profeet de vijandigen)

dus, waarom zou het nu nog VERPLICHT moeten zijn voor de moslima? Of uberhaupt nog als een (eeuwige) GODDELIJKE wet bestempeld worden?

Seif
04-03-06, 12:44
Mensen geloven wat ze willen geloven.

Als ik wil kan ik ook uit de koran halen dat mensen de hele dag op hun handen moeten lopen ipv hun voeten, om maar iets te noemen.

dr SiliconValley
04-03-06, 12:51
Geplaatst door Contradictio
je zedig opstellen en je schaamte bedekken is een fard... wat zedelijk is en schaamtelijk is staat globaal beschreven in de Koran. De a'hadieth sahih geven een impressie van de randvoorwaarden... De Profeet vzmh zei eens : "wie zonder schaamte is , laat hem doen wat hij wil".[/B]

Precies. Ik wil trouwens niet beweren dat alle hadieth onzin is, maar ik vind het gewoon onlogisch dat veel moslims het als 'goddelijk' beschouwen (de Sharia) en niet willen toegeven dat hun ''islamitische wetten en codes'' maar een van de vele mogelijke (interpretaties) kunnen zijn.



Geplaatst door Amenzu
Dit is de meeste onzinige manier van discusseren. Als je een bepaalde interpertatie op nahoudt, wat erg normaal is. Het staat ook in de islam: DE KORAN HEEFT VEEL GEZICHTEN (d.w.z. iedereen geeft zijn eigen interpertatie aan). Vandaar dat er tientallen stromingen en aftakkingen zijn, waarvan sommige vijanden van elkaar. Een sprekend voorbeeld is de aanslagen op moskeeën tusseb de shieten en soeniten, dan moet je op z'n minst het kunnen beargumenteren aan de hand van bronnen.


HIjab is fard en dat is het, getuigt van weinig intellect.

Nergens in d ekoran komt het word hijab of hoofdoek voor? nergens in de hadith wordt gezegd dat je een hoofdoek moet dragen. Het enige waar er staat in de koran is dus, dat je een omslagdoek over je boezems moet dragen.

Het woord ''Hijab'' komt 7 keer voor, maar dat er ''hoofddoek'''mee bedoeld wordt is maar een interpretatie. Helaas is het voor mensen als Fatima DE wet/Wil van Allah dus geen discussie mogelijk (want dat is volgens de mullahs twijfelen aan je Deen) Maar of het van weinig intellect getuigt, dat betwijfel omdat ik vind dat ieder mens gezegend is met een gezond verstand, alleen kiezen de meeste moslim(a)s zowel letterlijk als figuurlijk de verstandelijke niveau van een schaap.
Voor mij persoonlijk hoeft ''hijab'' niet perse iets materieels/stoffelijks, eerder iets geestelijks/spiritueel: een soort bovendierlijke bewustzijn. Een houding dat vrouwen bewust maakt van hun eigen waarde. Wat weer juist laat zien dat vrouwen wel degelijk waardig en menselijk (met een ziel) zijn (in die tijden werden vrouwen door veel mannen nog lager dan dieren en zielloos geacht)
''De Islam heeft veel gezichten''
Mooi gezegd.
Maar nu rest de vraag: wat is ''de'' islam? bestaat die nog wel? of is het (de islam) slechts een deel van een groter geheel?

dr SiliconValley
04-03-06, 13:00
Geplaatst door Seif
Mensen geloven wat ze willen geloven.

Als ik wil kan ik ook uit de koran halen dat mensen de hele dag op hun handen moeten lopen ipv hun voeten, om maar iets te noemen.

Met alle respect, maar zulke argumenten gebruiken Imams en ''fundamentalisten'' ook: ''men kan uit de Koran ook halen dat men toch wel varkensvlees mag eten, maar dat betekent niet dat het zo is''

Tegen die mensen zeg ik:
Als mensen dat kunnen doen, oftwel op hun eigen manier hun geloof (God enz.) kunnen interpreteren, waarom worden dan in Iran en S. Arabie ''anderdenkenden'' dan vervolgd? Waarom dreigen jullie (generaliserend, maar toch) dan vrouwen met de hel als ze geen hoofddoek willen dragen??

Seif
04-03-06, 13:05
Geplaatst door zoroaster
Met alle respect, maar zulke argumenten gebruiken Imams en ''fundamentalisten'' ook: ''men kan uit de Koran ook halen dat men toch wel varkensvlees mag eten, maar dat betekent niet dat het zo is''

Als mensen dat kunnen doen, oftwel op hun eigen manier hun geloof (God enz.) kunnen interpreteren, waarom worden dan in Iran en S. Arabie ''anderdenkenden'' dan vervolgd? Waarom dreigen jullie (generaliserend, maar toch) dan vrouwen met de hel als ze geen hoofddoek willen dragen??

Jullie? Ik ben maar een ordinaire ongelovige hoor. :D

Maar de Islamitische wereld is echt geen massief blok hoor. Bijna ieder individu heeft zijn eigen allerindividueelste islam. Zelfs de fundamentalisten hebben geen toegang tot de hoofden van de mensen. Bijna overal is de islam vermengt met lokale tradities. Nou probeert men in Saoedie-Arabie de islam wel te beroven van zijn context door het slopen van gebouwen uit de tijd van de profeet, en het verbieden van opgravingen.

Maar dat neemt niet weg dat in de overgrote meerderheid van de gevallen, men de koran gebruikt als rechtvaardiging voor zijn opvattingen, en niet andersom.

dr SiliconValley
04-03-06, 13:30
Geplaatst door Seif
Jullie? Ik ben maar een ordinaire ongelovige hoor. :D

Maar de Islamitische wereld is echt geen massief blok hoor. Bijna ieder individu heeft zijn eigen allerindividueelste islam. Zelfs de fundamentalisten hebben geen toegang tot de hoofden van de mensen. Bijna overal is de islam vermengt met lokale tradities. Nou probeert men in Saoedie-Arabie de islam wel te beroven van zijn context door het slopen van gebouwen uit de tijd van de profeet, en het verbieden van opgravingen.

Maar dat neemt niet weg dat in de overgrote meerderheid van de gevallen, men de koran gebruikt als rechtvaardiging voor zijn opvattingen, en niet andersom.

Helemaal mee eens. Maar dat ze dat doen (rechtvaardiging zoeken) heeft niets met de ''Goddelijke Boodschap'' (de Koran) zelf te maken maar met het misbruiken van handelingen in bepaalde gebeurtenissen en in een bepaalde context.

''zelfs de fundamentalisten hebben geen toegang tot de hoofden van de mensen''

Precies. En voor de koranliefhebbers: dit zei God ook in de Koran tegen de Profeet, namelijk dat hij (Mohammed) niet in de harten van anderen kan kijken. Ook waarschuwt Hij de profeet geen tiran te zijn en dingen onnodig verbieden, etc.

[3.159] Thus it is due to mercy from God that you deal with them gently, and had you been rough, hard hearted, they would certainly have dispersed from around you; pardon them therefore and ask pardon for them, and take counsel with them in the affair; so when you have decided, then place your trust in God; surely God loves those who trust.

Dolle Fatima
04-03-06, 13:55
Geplaatst door zoroaster
Precies. Ik wil trouwens niet beweren dat alle hadieth onzin is, maar ik vind het gewoon onlogisch dat veel moslims het als 'goddelijk' beschouwen (de Sharia) en niet willen toegeven dat hun ''islamitische wetten en codes'' maar een van de vele mogelijke (interpretaties) kunnen zijn.


Het woord ''Hijab'' komt 7 keer voor, maar dat er ''hoofddoek'''mee bedoeld wordt is maar een interpretatie. Helaas is het voor mensen als Fatima DE wet/Wil van Allah dus geen discussie mogelijk (want dat is volgens de mullahs twijfelen aan je Deen) Maar of het van weinig intellect getuigt, dat betwijfel omdat ik vind dat ieder mens gezegend is met een gezond verstand, alleen kiezen de meeste moslim(a)s zowel letterlijk als figuurlijk de verstandelijke niveau van een schaap.


Sorry??
Als mensen het niet met je eens zijn hoef je ze nog niet voor onintelligente schapen uit te maken!
Verwaande boerentrien, tfoe

Toevallig heb ik er lang over nagedacht voor ik hijab ging dragen, en dat ik jouw conclusie niet deel maakt me nog niet dom. Bovendien ben jij hier degene die je eigen mening komt opleggen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een pro-hoofddoek pleidooi heb lopen posten op het nieuws van de dag!

dr SiliconValley
04-03-06, 14:11
Geplaatst door Dolle Fatima
Sorry??
Als mensen het niet met je eens zijn hoef je ze nog niet voor onintelligente schapen uit te maken!
Verwaande boerentrien, tfoe

Toevallig heb ik er lang over nagedacht voor ik hijab ging dragen, en dat ik jouw conclusie niet deel maakt me nog niet dom. Bovendien ben jij hier degene die je eigen mening komt opleggen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een pro-hoofddoek pleidooi heb lopen posten op het nieuws van de dag!

Sorry als ik je gekwetst heb. Maar je begrijpt me niet goed. Ik zeg absoluut niet dat vrouwen met hoofddoek dom zijn of wat dan ook. Ik had het alleen over vrouwen die blindelings de mullahs/imams volgen, zonder eerst voor zichzelf gaan nadenken. Deze zijn dan net als schapen die ook zonder nadenken (dat kunnen ze namelijk niet, wij de mens WEL) de herder volgen. Ook refereerde ik jou niet met schapen, maar ik begrijp dat ik jou en het woord schaap beter niet in 1 zin had moeten plaatsen.
Dat jij erover hebt nagedacht maakt je inderdaad niet dom, integendeel, het getuigt van intelect. Ik heb daarom juist respect voor je keuze waar je zelf voor hebt gekozen. Dat neemt echter niet weg dat er veel vrouwen zijn die dat niet kunnen doen.
Maar nogmaals, sorry als ik je gekwetst heb, was niet mn bedoeling.

dr SiliconValley
05-03-06, 19:25
[3.7] He it is Who has revealed the Book to you; some of its verses are clear , they are the basis of the Book, and others are free to interpretation ;
then as for those in whose hearts there is perversity they follow the part of it which is free to interpretation, seeking to mislead and seeking to give it (their own) interpretation. but none knows its interpretation except God, and those who are firmly rooted in knowledge say: We believe in it, it is all from our Lord; and none do mind except those having understanding.

Amenzu
05-03-06, 20:46
Geplaatst door Dolle Fatima
Als je zelf aan de slag wil gaan met koran interpretatie op grond van een vertaling......sorry. Je moet wel weten waar je over praat.

Ten eerste was het dragen van goemoer (meervoud van gimaar, het woord wat jij vertaald met omslagdoek maar wat in feite een lange hoofddoek is) gebruikelijk in die tijd, en ik denk alle tijden. Een brandende zon op je blote hoofd is in woestijnlanden nou eenmaal niet zo'n goed idee.
De meeste vrouwen droegen de gimaar zoals je sommige nonnen dat nu nog ziet doen: ze maken hem vast onder de kin en gooien de flappen dan op hun rug, waardoor de boezem ontbloot blijft.
Even niet letten op het ijsje, dan snap je wat ik bedoel:
http://dox.media2.org/barista/archives/nun%20covered%20up.jpg

Eigenlijk zie je de nadelen al bij dit plaatjes, de stof zakt steeds verder naar achteren, de boezem is alleen door kleding bedekt en de nek blijft bloot. Daarom droeg Allah SWT de Moslimvrouwen op de gimaar voor de boezem te dragen en die nar beneden te laten hangen:

Allah zegt in de Qor'aan "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer aya 31).

Omdat het dragen van doeken (Goemoer, in bovenstaand citaat vertaald met sluiers) over het hoofd dus al gewoon waren, is niet verteld DAT we het moeten dragen maar HOE.

Verder word onderstaand vers nog wel eens vergeten:
Allah de Almachtige zegt in een andere Surah Al-Ahzaab: 59
“O Profeet! Zeg aan de vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol”.

Als laatste hebben wij de hadieth om de Koran de verduidelijken.

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van 1 van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit en dit(en hij wees naar zijn gezicht en handen).”


waarom staat het woord (hoofd) tussen haakjes? Volgens mij staat het ook niet de koran. In ieder geval niet de Arabische versie (Kuraych dialect). Voor je informatie: De koran is pas 80 jaar na de dood van mohammed op papier gezet. Daarom kwamen nadat othman (als ik me niet vergis) opdracht gaf ook mensne met verschillende versies. Hij besloot de andere te vernitiegen en te kiezen voor de versie van het dialect van Mohammed.


Nergens staat in de islam expeleciet dat je een hoofddoek moet dragen. Volgens mij is het een traditie die onstaan tijdens de ossmaanse rijk. Misschien hebben ze het weer van de christen over genomen.

mark61
05-03-06, 20:53
Geplaatst door Amenzu
waarom staat het woord (hoofd) tussen haakjes? Volgens mij staat het ook niet de koran. In ieder geval niet de Arabische versie (Kuraych dialect). Voor je informatie: De koran is pas 80 jaar na de dood van mohammed op papier gezet. Daarom kwamen nadat othman (als ik me niet vergis) opdracht gaf ook mensne met verschillende versies. Hij besloot de andere te vernitiegen en te kiezen voor de versie van het dialect van Mohammed.

Nee man, dat willen de hardcores hier allemaal niet weten. Je had opeens gewoon een Koran, mooi gebonden in kalfsleer, met gouden letters erop. Gewoon. Zomaar. Uit de lucht.

De Osmaanse aanduiding voor 'sluier' is een van oorsprong Farsi woord. De Osmanen zijn via Bagdad naar het huidige Turkije gekomen, maar stonden aanvankelijk cultureel onder invloed van de Perzen. Vandaar dat ca. 35% van de Turken ook nu nog een soort vaag sji'isme aanhangt. Eigenlijk zijn het welbeschouwd geen moslims. :)

Overigens hadden ze in de begintijd nog geen papier en zijn er onder `Uthman duizenden fragmenten verzameld, geschreven op boombast, perkament, papyrus, en nog van alles, maar geen papier.


Nergens staat in de islam expeleciet dat je een hoofddoek moet dragen. Volgens mij is het een traditie die onstaan tijdens de ossmaanse rijk. Misschien hebben ze het weer van de christen over genomen.

Het ligt voor de hand dat mensen in landen met extreem veel zon altijd wel iets op hun hoofd hebben gedragen, anders kreeg iedereen subiet een zonnesteek. Mannen en vrouwen overigens. Daar heb je waarachtig geen god voor nodig.

Maar het is altijd frappant hoe mensen met 'bewijzen' aan komen zeilen waarin ze schaamteloos zelf woorden invoegen die er niet staan. Dat lijkt mij de opperste blasfemie. De woorden 'hoofd' en 'haar' komen in de Koran niet voor. Als het zo vreselijk belangrijk was geweest was de tekst vast wel wat duidelijker geweest.

Zelfde geldt voor de lengte van de kleding. Totaal onduidelijk hoe lang dat wel niet geweest moet zijn. Knieën, enkels, whatever.

Amenzu
05-03-06, 20:56
Geplaatst door Seif
Mensen geloven wat ze willen geloven.

Als ik wil kan ik ook uit de koran halen dat mensen de hele dag op hun handen moeten lopen ipv hun voeten, om maar iets te noemen.

Inderdaad, heel veel zaken in de koran hebben een open einde. Het kan dus alle kanten op. Zoiets als: Je zult niet ontsnappen aan de straf maar god, maar ergens verder tref je: Allah vergeeft wie hij wil. JE wordt als islamitische jongen opok dood gegooid met verhalen over mensen die alles slecht gedaan hebben in hun leven en toch door een daad(je) in de hemel/Aljenna komen (Aljenna en veel andere woorden in de koran komen trouwens uit andere talen). Terwijl je ook krijgt te horen dat anderen die hun hele leven trouw aan allah zijn door een klein mistapje in de hel terecht komen.

Men maakt duidelijk onderscheid in de koran van en voor de migratie van Mohammed. Zowel de stijl als de inhoud. Omdat het om twee verschillende periodes en stataen van Mohammed en zijn khalifaat. Een voorbeeld in het ene gedeelte wordt aan de moslims de opdracht gegeven om joden te doden, terwijl in het andere gedeelte dat je niet mag doen. Tegenstellingen kom je ook in de hadith.

De schieten baseren zich ook op koran en hadith (met name Sahih Bukhari) net als de soenieten. Toch hebben ze heel andere rituelen, zelfs het oproep tot gebed is anders. Als je aan hen vraagt waarom, dan komen ze hmet hadiths die ook soennieten erkennen.


Ali heeft gezegd: De koran heeft veel gezichten. Dat wil zeggen dat iedereen het interperteert als hij/zij dat wil.

naam
05-03-06, 21:21
Geplaatst door Amenzu
Inderdaad, heel veel zaken in de koran hebben een open einde. Het kan dus alle kanten op. Zoiets als: Je zult niet ontsnappen aan de straf maar god, maar ergens verder tref je: Allah vergeeft wie hij wil. JE wordt als islamitische jongen opok dood gegooid met verhalen over mensen die alles slecht gedaan hebben in hun leven en toch door een daad(je) in de hemel/Aljenna komen (Aljenna en veel andere woorden in de koran komen trouwens uit andere talen). Terwijl je ook krijgt te horen dat anderen die hun hele leven trouw aan allah zijn door een klein mistapje in de hel terecht komen.

Men maakt duidelijk onderscheid in de koran van en voor de migratie van Mohammed. Zowel de stijl als de inhoud. Omdat het om twee verschillende periodes en stataen van Mohammed en zijn khalifaat. Een voorbeeld in het ene gedeelte wordt aan de moslims de opdracht gegeven om joden te doden, terwijl in het andere gedeelte dat je niet mag doen. Tegenstellingen kom je ook in de hadith.

De schieten baseren zich ook op koran en hadith (met name Sahih Bukhari) net als de soenieten. Toch hebben ze heel andere rituelen, zelfs het oproep tot gebed is anders. Als je aan hen vraagt waarom, dan komen ze hmet hadiths die ook soennieten erkennen.


Ali heeft gezegd: De koran heeft veel gezichten. Dat wil zeggen dat iedereen het interperteert als hij/zij dat wil.


Volgens onze vriend Rourchid kan dat dus niet.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=174440&perpage=15&display=&pagenumber=29