PDA

Bekijk Volledige Versie : Vitamine D-tekort bij baby's allochtone vrouwen



David
04-03-06, 10:05
Vitamine D-tekort bij baby's allochtone vrouwen

DEN HAAG - Ruim de helft (55 procent) van zwangere Turkse, Marokkaans en andere niet-westerse allochtone vrouwen en 54 procent van de allochtone baby's heeft een ernstig gebrek aan vitamine D. Dit is veel vaker dan bij 'witte' vrouwen en baby's.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 676 zwangere vrouwen en 523 baby's uit de regio Amersfoort, waarvan de resultaten zaterdag verschenen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. De onderzoekers pleiten voor landelijke screening van deze vrouwen op vitamine D-tekort. Zij vinden dat zwangere vrouwen en baby's met een tekort extra vitamine D moeten krijgen.


Zonlicht

Het was al bekend dat vitamine D-tekort vaak voorkomt bij allochtone vrouwen die weinig zonlicht zien omdat ze hun huid bedekken, of bij vrouwen met een donkere huidskleur. Maar er was nog nooit onderzocht hoe dat met allochtone baby's zat.

De wetenschappers onderzochten tussen april 2004 en april 2005 het vitamine D-gehalte van 545 'witte' en 131 allochtone zwangere bezoeksters van de polikliniek verloskunde van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Daarnaast keken ze naar het vitamine D-gehalte in het navelstrengbloed van 442 autochtone en 81 allochtone baby's.

Hieruit bleek dat 5 procent van de autochtone vrouwen en 6 procent van de 'witte' baby's een ernstig vitamine D-gebrek had. Een gebrek aan vitamine D kan leiden tot spierklachten, maar wordt ook in relatie gebracht met vermoeidheid, pijnklachten in het bekkengebied en bovenbenen.

Onderzoek

Het is voor baby's belangrijk, omdat epidemiologische onderzoeken wijzen op een mogelijke relatie tussen vitamine D-gebrek en een verhoogd risico op auto-immuunziekten als multiple sclerose, diabetes, artritis en aandoeningen als schizofrenie en bepaalde vormen van kanker. Bovendien zou er een verband kunnen zijn met vroegtijdige botontkalking (osteoporose), schrijven de onderzoekers.

De Gezondheidsraad adviseerde in 2000 al om zwangere vrouwen uit de risicogroep extra vitamine D te geven. Maar na een wetenschappelijk dispuut tussen verloskundigen, gynaecologen en huisartsen, bracht het Nederlands Huisartsen Genootschap in 2003 een richtlijn uit waarin werd gesteld dat dit niet nodig is. Dit tot grote spijt van de huisarts I. Grootjans-Geerts die al jaren pleit voor meer aandacht voor dit probleem bij de Nederlandse huisartsen.

Moedermelk bevat nauwelijks vitamine D, zo bleek al uit eerdere onderzoeken. Het is in Nederland overigens wel gemeengoed om kinderen die borstvoeding krijgen extra vitamine D-druppels te geven.

Goodnight
04-03-06, 10:10
Gewoon een complot van deze Zionistische regering. :ego:


Zodat fatsoenlijke moslimvrouwen massal in bikin de straat op gaan. :hihi:

contradictio
04-03-06, 10:12
naast vitamine D gebrek zijn wel meer zaken die ontregeld raken als je genetisch gezien in een ander klimaat thuis hoort...

Goodnight
04-03-06, 10:14
Apart dat dit dus ook voor kinderen die hier geboren zijn geldt.

contradictio
04-03-06, 10:17
Geplaatst door Goodnight
Apart dat dit dus ook voor kinderen die hier geboren zijn geldt.

sterke genen... :hihi:

Evolutie vindt niet plaats in een paar jaar/decennia...

Goodnight
04-03-06, 10:20
Hmmm....hihihihi..nu je het zegt.


Maar hoe kom je er in vredesnaam achter dat je een tekort hebt?


E zou er verschil zitten tussen vrouwen die een hoofddoekje dragen ( blijkbaar wordt het via het hoofd opgenomen) en vrouwen die er geen een dragen? :vreemd:

Bar
04-03-06, 10:29
Geplaatst door Goodnight

Zodat fatsoenlijke moslimvrouwen massal in bikin de straat op gaan. :hihi:

De Alwijze Schepper van het vitamine D-molecuul wil het zo!

contradictio
04-03-06, 10:32
Vitamine D
Vitamine D wordt door het zonlicht in het lichaam omgezet van de grondstof provitamine of vitamine D2. Daar verandert het door inwerking van ultra-violette straling in vitamine D3 beter bekend als vitamine D. Voorheen wist men dat het een stof was die veel in levertraan voor kwam, maar hoe het precies "werkte" was onbekend. Wel dat voldoende inname ervan Rachitis (een botziekte) kon worden voorkomen, wanneer kinderen te weinig aan zonlicht waren blootgesteld. Botten kunnen dan vervormen denk maar aan O-benen en X-benen. Bij volwassenen kan een tekort aan vitamine D tot botontkalking leiden, spierzwakte en het verval van tanden en kiezen..

Vitamine D reguleert de calciumstofwisseling, zorgt ervoor dat calcium en fosfor in het lichaam kan worden opgenomen. Daardoor kan het skeletstelsel natuurlijk zijn nodige ingrediënten krijgen.

Vitamine D bevindt zich van nature in leverolie, maar ook in tonijn, bot, sardine en haring. Ook in eigeel, koemelk, (echte)boter (margarine wordt het toegevoegd).

@Goodnight
heb je een wat donkere (getinte) huids kleur van nature of bedek je veel van je lichaam dan raad ik aan om gewoon een voedingssupplement te gebruiken (waar de vitamine D al in zit)

Ouderen en kleine kinderen moeten er zowieso aan in dit sombere klimaat (in ieder geval in de wintermaanden)

David
04-03-06, 11:17
Geplaatst door Goodnight
Gewoon een complot van deze Zionistische regering. :ego:


Zodat fatsoenlijke moslimvrouwen massal in bikin de straat op gaan. :hihi:


Monokini :ego:



Volgens mij is een pilletje vitamine D ook wel goed. Of af en toe een zonnebankje.

Seif
04-03-06, 11:21
Er zijn nog veel ergere dingen waar allochtonen zich op dit gebied zorgen over moeten maken. Uit onderzoek in 2003 - van een Amsterdamse hoogleraar in opdracht van de staatssecretaris van volksgezondheid - bleek dat 20-25% van alle Marokkanen vroegtijdig sterft aan de gevolgen van inteelt door alle neef-nicht huwelijken. Dus als men echt zo'n waarde hecht aan het welzijn van allochtone babies, dan zou ik eerst daar maar eens wat aan gaan doen.

Divine_70
04-03-06, 12:21
Geplaatst door David
Monokini :ego:



Volgens mij is een pilletje vitamine D ook wel goed. Of af en toe een zonnebankje.

:student: Zonnebankje tijdens de zwangerschap wordt je lelijk van, krijg je pigmentvlekken.
Ook van de zon trouwens.

contradictio
04-03-06, 16:59
Geplaatst door Divine_70
:student: Zonnebankje tijdens de zwangerschap wordt je lelijk van, krijg je pigmentvlekken.
Ook van de zon trouwens.

zonnebank is idd en slecht advies!!!
regelmatig in ieder geval handen en gezicht blootstellen aan de zon gedurende een korte tijd (5-10 minuten) is beter of gewoon vitamine D slikken...


Vergelijking met de zon
Er zijn verschillen tussen het spectrum dat een zonnebank uitzendt en het spectrum van de zon. In het UVB gebied lijkt de zonnebank op een middagzon op een midzomerdag. In het UVA bereik is de intensiteit soms 6 tot 10 (gezichtsbruiner) maal zo groot als van de zon .

Effecten zonnebank
Pure UVA uit de zonnebank zorgt nauwelijks voor verdikking van de huid. Zodoende geeft een zonnebad in het solarium geen bescherming voor een zonvakantie. Pure UVA stimuleert ook niet de aanmaak van Vitamine D3.

....

Huidveroudering als gevolg van de zon is vooral te wijten aan UVA-straling, gezien die in de lederhuid doordringt. Ook UVB en infrarood spelen een ongunstige rol. De 'zonne-elastose' die hiervan het gevolg is, veroorzaakt ontsierende huidveranderingen : een droge, verdikte, geelachtige huid met diepe rimpels en groeven, en bezaaid met bruine vlekken.
Volgens deskundigen zal het gebruik van minder dan 10 zonnebanksessies per jaar geen significante bijdrage geven aan de kans op het krijgen van huidkanker. Bij frequenter gebruik (met name door jongeren) zou dit wel het geval kunnen zijn.

Terwijl de zon wel degelijk noodzakelijk is voor ons lichamelijk en geestelijk evenwicht, blijft zij toch een gevaarlijke vriend die we niet te vaak en te intens moeten opzoeken, willen we niet vroeg of laat opdraaien voor de gevolgen.
Om dezelfde reden moet gewaarschuwd worden voor het overmatig gebruik van de zonnebank . De 'veiligheidsdrempel' van deze toestellen werd nog niet bepaald, maar de laattijdige neveneffecten van overmatig gebruik worden nu reeds zichtbaar. Frequent gebruik maken van de zonnebank is dus ten stelligste af te raden.
.

Dwaalspoor
04-03-06, 17:09
Geplaatst door Seif
Er zijn nog veel ergere dingen waar allochtonen zich op dit gebied zorgen over moeten maken. Uit onderzoek in 2003 - van een Amsterdamse hoogleraar in opdracht van de staatssecretaris van volksgezondheid - bleek dat 20-25% van alle Marokkanen vroegtijdig sterft aan de gevolgen van inteelt door alle neef-nicht huwelijken. Dus als men echt zo'n waarde hecht aan het welzijn van allochtone babies, dan zou ik eerst daar maar eens wat aan gaan doen.

Keiharde leugens die horen bij de immigratiepolitiek van ditland.

Dwaalspoor
04-03-06, 17:13
Geplaatst door David

Het was al bekend dat vitamine D-tekort vaak voorkomt bij allochtone vrouwen die weinig zonlicht zien omdat ze hun huid bedekken, of bij vrouwen met een donkere huidskleur . Maar er was nog nooit onderzocht hoe dat met allochtone baby's zat.

En hoe willen ze het verklaren voor de vrouwen met een donkere huidskleur. Creoolse, Hindoestaanse (Surinaamse) Antilaanse en Kaap Verdiaanse vrouwen staan er nu niet bekend om dat ze zich in allesverhullend kleding tooien.

Seif
04-03-06, 17:23
Geplaatst door Dwaalspoor
Keiharde leugens die horen bij de immigratiepolitiek van ditland.

Tsja, ik zie ook wel dat genoemde feiten pijnlijk zijn voor de Marokkaanse gemeenschap. Maar dat maakt ze nog niet minder waar. Jou heb ik er trouwens al vaker op betrapt dat je uitkomsten van onderzoek alleen accepteerd als de resultaten je aanstaan.

Dwaalspoor
04-03-06, 17:38
Geplaatst door Seif
Tsja, ik zie ook wel dat genoemde feiten pijnlijk zijn voor de Marokkaanse gemeenschap. Maar dat maakt ze nog niet minder waar. Jou heb ik er trouwens al vaker op betrapt dat je uitkomsten van onderzoek alleen accepteerd als de resultaten je aanstaan.

Jij hebt geen klote betrapt.

"Allochtonen" schuldig aan hoog sterftecijfer rond geboorte?

Beleidsmakers geven "allochtonen" de schuld van het hoge sterftecijfer bij pasgeborenen. Dat vormt de aanleiding om bevolkingspolitieke maatregelen te bepleiten. Maar zeggen zulke cijfers niet meer over de kwaliteit van de gezondheidszorg?

Op 27 november 2003 werden cijfers bekend waaruit bleek dat Nederland relatief slecht scoort als het gaat om de sterfte van baby's rond de geboorte. De "perinatale sterfte" in Nederland bedraagt 7,4 per 1.000. Omringende landen blijken lagere aantallen te kennen. De Nederlandse cijfers waren verzameld door professor Jan Nijhuis, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Gynaecologen. Nijhuis weet de hoge cijfers voor een kwart aan het onvoldoende aanbieden van prenatale screening. Hij was boos op CDA-staatssecretaris Ross van Volksgezondheid die kort daarvoor met het kabinet had afgesproken dat niet aan alle zwangere vrouwen een bloedtest (1) aangeboden hoeft te worden. Screening stelt ouders in de gelegenheid om via abortus de geboorte te voorkomen van nogal eens als duur aangemerkte gehandicapte baby's.

Ross kwam zelf met andere oorzaken voor het hoge cijfer. Volgens haar zouden de cijfers van de diverse landen niet goed vergelijkbaar zijn. Dat is goed mogelijk. Ook viel ze uit tegen het grote aantal vrouwen dat rookt, en bekritiseerde ze de late leeftijd waarop vrouwen in Nederland kinderen krijgen. Daarbij gaat het vooral om werkende vrouwen en daar heeft de gezinspartij CDA het niet zo op. Anderen wezen beschuldigend naar de vele vrouwen die thuis bevallen. De Nederlandse eer was geschaad. Zodoende weet Ross het hoge sterftecijfer aan "het hoge percentage allochtone vrouwen". Het is tegenwoordig populair om "allochtonen" overal de schuld van te geven. Je kunt je er in ieder geval tegenwoordig nauwelijks een buil aan vallen.

Inteelt

Het CDA-Kamerlid Mieke Sterk kwam direct met vragen over de bij Turken en Marokkanen vaker voorkomende neef-nicht huwelijken. Hun kinderen lopen daardoor een verhoogd risico op genetisch bepaalde aandoeningen. Daar zit een oorzaak die we kunnen aanpakken, dacht Sterk wellicht. Kon minister Hoogervorst van Volksgezondheid zulke huwelijken niet verbieden? Sterk kreeg steun van de LPF en de SP die zich "zorgen maken om de toename van inteelt". De VVD-minister wilde niet aan een verbod, vooral omdat het praktisch niet uitvoerbaar is.

Hoogervorst kwam wel met andere bevolkingspolitieke voorstellen. "Allochtonen" zouden meer gebruik moeten gaan maken van de Klinisch Genetische Centra. In 2002 waren slechts 35 "allochtone" neef-nicht echtparen naar zo'n centrum doorverwezen. Kennelijk wordt de herkomst van de patiënten geregistreerd. "Dat onderzoek wordt vergoed", zo verzekerde Hoogervorst. Verder, zo benadrukte hij, is het Erfocentrum actief bezig "allochtonen" te doordringen van het belang van erfelijkheidsvoorlichting. Het Erfocentrum is opgezet door de Verenigde Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP) die goede banden onderhouden met de farmaceutische industrie. En verder zou financieringsorganisatie ZonMw steeds nieuwe ontwikkelingen op het terrein van erfelijkheidsvoorlichting aan migranten stimuleren.

De vermeende "inteelt" werd eerder al eens gebruikt om voor migratiebeperking te pleiten.(2) En ook Sterk vroeg de minister van Volksgezondheid of hij niets voelde voor "een verbod op het laten overkomen van een huwelijkspartner die familie is, tenzij de partners kunnen aantonen dat het huwelijk op vrijwillige basis is gesloten". Dat had men immers in Denemarken ook, zo beweerde ze. Maar in zo'n verbod zag Hoogervorst niets. Overigens bestaat het in Denemarken ook niet. Wel kent men daar de mogelijkheid om "importbruiden" een verblijfsvergunning te weigeren wanneer getwijfeld wordt aan de vrijwilligheid van hun huwelijk.

Kwaliteit

Een verbod op dergelijke huwelijken is in strijd met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens, weet Hoogervorst, maar "dat betekent overigens niet dat ik niet geïnteresseerd ben in de recente ontwikkelingen op dit gebied in Denemarken". Hij blijft daarom de mogelijkheden onderzoeken om de "import van bruiden" verder aan banden te leggen. Vorig jaar besloot de Kamer overigens al dat men pas met een buitenlander mag trouwen wanneer men 130 procent van het minimumloon verdient en minimaal 21 jaar is.

En zo worden de relatief hoge sterftecijfers ingezet om twee bevolkingspolitieke maatregelen te promoten: beperking van migratie uit Turkije en Marokko, en het 'keurmerk' van de genetische screening ook voor "allochtonen". Allebei vanzelfsprekend in de beste liberale traditie zonder verbod en verplichting. "Onze gezondheidsdoelen zullen wij niet met dwangmaatregelen, maar met goede voorlichting moeten zien te bereiken. Ik acht het belangrijk dat over deze materie met name de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in ons land goed wordt voorgelicht", antwoordde Hoogervorst aan Sterk. Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken gaat binnenkort met haar Deense collega praten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van huwelijksbeperking voor migranten. Sterk wil in 2004 nogmaals aandringen op een verbod op neef-nicht huwelijken in een debat met Hoogervorst en Verdonk samen.

Maar waar ligt nu werkelijk de oorzaak van het relatief hoge sterftecijfer? Bij bijvoorbeeld het bezuinigingsbeleid op de gezondheidszorg. "De perinatale sterfte is wel degelijk fors toegenomen. De perinatale sterfte was ook altijd een maat voor de kwaliteit van de totale gezondheidszorg van het betreffende land. Hoe het met de kwaliteit hiervan gesteld is, zien we dagelijks om ons heen", aldus een Oosterbeekse arts in een korte en krachtige ingezonden brief aan het NRC.

Noten

1. "Triple test gepresenteerd", Herman van Wietmarschen. Op: LAB-website.
2. "Groeiende rol van gezinsdenken bij bevolkingspolitiek", Ellen de Waard, Inge van de Velde en Eric Krebbers. In: Fabel Archief.

Seif
04-03-06, 18:10
Dit is een geheel ander onderzoek. Die Amsterdamse hoogleraar had specifiek gekeken naar mogelijke gezondheidseffecten van huwelijken tussen neven en nichten. Helaas is het artikel uit het Parool nu betaalde content. Maar ik heb het toendertijd ook hier ergens geplaatst. Dus zoek het maar op als je me niet geloofd.

Dwaalspoor
04-03-06, 18:12
Geplaatst door Seif
Dit is een geheel ander onderzoek. Die Amsterdamse hoogleraar had specifiek gekeken naar mogelijke gezondheidseffecten van huwelijken tussen neven en nichten. Helaas is het artikel uit het Parool nu betaalde content. Maar ik heb het toendertijd ook hier ergens geplaatst. Dus zoek het maar op als je me niet geloofd.

Wie stelt moet bewijzen, dus kom maar op met je onderzoek.

En nu terug naar het onderwerp:


Geplaatst door David

Het was al bekend dat vitamine D-tekort vaak voorkomt bij allochtone vrouwen die weinig zonlicht zien omdat ze hun huid bedekken, of bij vrouwen met een donkere huidskleur . Maar er was nog nooit onderzocht hoe dat met allochtone baby's zat.

En hoe willen ze het verklaren voor de vrouwen met een donkere huidskleur. Creoolse, Hindoestaanse (Surinaamse) Antilaanse en Kaap Verdiaanse vrouwen staan er nu niet bekend om dat ze zich in allesverhullend kleding tooien.

Kun jij hier een antwoord op geven?

Seif
04-03-06, 18:19
Geplaatst door Dwaalspoor
Wie stelt moet bewijzen, dus kom maar op met je onderzoek.

In een eerdere discussie met iemand anders heb ik ook al geprobeerd dat artikel terug te vinden, wat niet lukte. Ik en de zoekfunctie op maroc.nl kunnen niet goed overweg met elkaar. Mischien heb jij meer geluk. Mischien zou ik de moeite wel nemen, als ik zou weten dat dat bij jou enig nut heeft. Jij laat je toch niet overtuigen.

Je zult me nu ongetwijfeld vanalles voor de voeten werpen, maar dat interesseert me toch niks. Ik probeer altijd open en oprecht te discussieren hier, dus als mensen aan mijn beweringen gaan twijfelen is dat hun probleem.

Dwaalspoor
04-03-06, 18:30
Geplaatst door Seif
In een eerdere discussie met iemand anders heb ik ook al geprobeerd dat artikel terug te vinden, wat niet lukte. Ik en de zoekfunctie op maroc.nl kunnen niet goed overweg met elkaar. Mischien heb jij meer geluk. Mischien zou ik de moeite wel nemen, als ik zou weten dat dat bij jou enig nut heeft. Jij laat je toch niet overtuigen.

Je zult me nu ongetwijfeld vanalles voor de voeten werpen, maar dat interesseert me toch niks. Ik probeer altijd open en oprecht te discussieren hier, dus als mensen aan mijn beweringen gaan twijfelen is dat hun probleem.

Kijk gozer dan moet je mij niet zomaar beschuldigen dat ik alleen maar onderzoeken accepteer die mij goed uitkomen. Dan moet je je beschuldiging ook bewijzen en op komen dagen met je onderzoeken zodat ik ze ook kan beoordelen:

Hier voor jou had ik dit al klaar staan wat ik wilde gebruiken als je met je zogenaamde onderzoek zou opkomen dagen:

Risico’s

Volgens Martijn Breuning, hoogleraar klinische genetica in Leiden, is de kans dat echtparen zonder bloedverwantschap een kind met een erfelijke aandoening krijgen ongeveer 4 procent. Bij een kind van je volle neef of nicht neemt de kans toe tot ongeveer 7 procent. Maar als er in de familie kinderen zijn geboren met een erfelijke aandoening neemt die kans zienderogen toe. "Dan kunnen ze beter eerst precies laten uitzoeken wat er in de familie aan de hand is."

Martina Cornel, hoogleraar Community Genetics aan de Vrije Universiteit, vertelt dat de risico’s van getrouwde neven en nichten die kinderen willen, te vergelijken zijn met een diabeticus met een kinderwens, of met die van een vrouw van boven de veertig die kinderen wil. "Als je verliefd bent op een neef of nicht, dan moet je het risico afwegen. Net als een oudere moeder."

De twee genetici noemen de roep op verboden van twee jaar geleden "overdreven". "Er zijn geen cijfers die aantonen dat onder Turken en Marokkanen meer mensen met een lichamelijke of geestelijke afwijking zijn dan onder Nederlanders", zegt Breuning. "Per echtpaar is de kans op een erfelijke ziekte wel groter, maar als je kijkt naar de hele bevolking dan blijven de aantallen met een afwijking klein."

Anders dan wel eens wordt geschreven zitten de instellingen voor gehandicapten niet vol met Turken en Marokkanen. Cordaan, voorheen de IJlanden en Vereniging Amstelhuizen, dat in Amsterdam zowel dag- als permanente instellingen beheert, heeft ongeveer 20 procent Marokkaanse en 5 procent Turkse migranten tussen vier en achttien jaar als cliënt. Van de schoolgaande jeugd in Amsterdam is 20 procent Marokkaan en 9 procent Turk van origine.

Oke kunnen we nu weer verder gaan met het eigenlijke onderwerp? Ik heb daar namelijk nog wat vragen openstaan, mischien dat jij mij ermee kunt helpen.

Seif
04-03-06, 18:51
Geplaatst door Dwaalspoor
Oke kunnen we nu weer verder gaan met het eigenlijke onderwerp? Ik heb daar namelijk nog wat vragen openstaan, mischien dat jij mij ermee kunt helpen.

Prima, dan hebben we dus twee hoogleraren met verschillende visies. Mischien moet ik dan wel mijn beweringen intrekken. Maar aangezien je in Nederland nog steeds niet zomaar hoogleraar kunt worden, lijkt het me dat die Amsterdamse professor ook niet zomaar dit soort dingen roept.

Zoals jij al gemarkeerd hebt, geeft Breuning aan dat er geen cijfers bekent zijn. Maar die zijn er dus wel, namelijk uit Amsterdam. Of je het er nou mee eens bent of niet. Dus of hoogleraar Breuning liegt, of hij is niet goed op de hoogte van zijn vakgebied. Voldoende reden voor mij om voorlopig meer waarde te hechten aan het Amsterdamse onderzoek.

Overigens, die 3% is niks om schamper over te doen. Dat zijn toch meer dan enkele kinderen per jaar die genetisch belast worden. Vind jij het niet de moeite om neef-nicht huwelijken te verbieden als daar een aanzienlijk aantal levens per jaar mee gered kunnen worden?

Overigens vraag ik me wel af of die Leidse onderzoeker het effect van generatie op generatie heeft meegenomen. Ik geloof best dat er bij twee ouders met 'schone' genen maar weinig risico is. Maar hoe zit het met gezinnen waar al generatie op generatie dit soort huwelijken voorkomen, zoals bij veel Berbers?

Dwaalspoor
04-03-06, 18:58
Geplaatst door Seif
Prima, dan hebben we dus twee hoogleraren met verschillende visies. Mischien moet ik dan wel mijn beweringen intrekken. Maar aangezien je in Nederland nog steeds niet zomaar hoogleraar kunt worden, lijkt het me dat die Amsterdamse professor ook niet zomaar dit soort dingen roept.

Zoals jij al gemarkeerd hebt, geeft Breuning aan dat er geen cijfers bekent zijn. Maar die zijn er dus wel, namelijk uit Amsterdam. Of je het er nou mee eens bent of niet. Dus of hoogleraar Breuning liegt, of hij is niet goed op de hoogte van zijn vakgebied. Voldoende reden voor mij om voorlopig meer waarde te hechten aan het Amsterdamse onderzoek.

Overigens, die 3% is niks om schamper over te doen. Dat zijn toch meer dan enkele kinderen per jaar die genetisch belast worden. Vind jij het niet de moeite om neef-nicht huwelijken te verbieden als daar een aanzienlijk aantal levens per jaar mee gered kunnen worden?

Overigens vraag ik me wel af of die Leidse onderzoeker het effect van generatie op generatie heeft meegenomen. Ik geloof best dat er bij twee ouders met 'schone' genen maar weinig risico is. Maar hoe zit het met gezinnen waar al generatie op generatie dit soort huwelijken voorkomen, zoals bij veel Berbers?

Gozer ik heb je nu genoeg antwoorden gegeven en jij mij niets. Nu wens ik weer terug te keren naar het onderwerp. Je hebt je kans gehad. Blijven proberen en met niets komen heb ik nu even genoeg van.

sjo
04-03-06, 19:04
Geplaatst door Dwaalspoor
Gozer ik heb je nu genoeg antwoorden gegeven en jij mij niets. Nu wens ik weer terug te keren naar het onderwerp. Je hebt je kans gehad. Blijven proberen en met niets komen heb ik nu even genoeg van.

ZS sprak zijn "broeders" ook vaak aan met "gozer".

Ook inteelt ?

gr.
sjo

Seif
04-03-06, 19:05
Geplaatst door Dwaalspoor
Gozer ik heb je nu genoeg antwoorden gegeven en jij mij niets. Nu wens ik weer terug te keren naar het onderwerp. Je hebt je kans gehad. Blijven proberen en met niets komen heb ik nu even genoeg van.

Best hoor.

Maar doe me nog 1 plezier, en beantwoord de volgende vraag: Is die 3% extra risico uit jouw onderzoek, niet al genoeg om neef-nicht huwelijken te verbieden?

Dwaalspoor
04-03-06, 19:18
Geplaatst door Seif
Best hoor.

Maar doe me nog 1 plezier, en beantwoord de volgende vraag: Is die 3% extra risico uit jouw onderzoek, niet al genoeg om neef-nicht huwelijken te verbieden?

Nee want dan zou je ook vrouwen moeten verbieden die boven de 30 jaar zijn om kinderen te laten krijgen want boven die leeftijd is het risico vele malen hoger dan 3% om een kind met een afwijking te krijgen. Ook de complicaties voor de moeder zijn enorm hoog. Nu mag jij dat eens voor de verandering uitzoeken hoe groot het risico is. Als we het zo moeten spelen zijn er tig andere groepen die we een verbod moeten opleggen.

,,Het aantal zwangeren dat moet worden opgenomen, is in tien jaar tijd met 40g procent gestegen. Het aantal opgenomen baby’s steeg in dezelfde periode met 20 procent.’’

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=176761

Zoals je ziet is het maar net waar je je op richt. Gezien de huidige situatie waar rechtsextremisme hoogtij viert wordt alles eenzijdig bekeken en zitten alleen bepaalde groepen op de schopstoel om een strenge immigatiepolitiek te voeren.

Nog even dit:

Trouwen met een bloedverwant komt overal ter wereld voor. Uit een onderzoek van de World Health Organisation (WHO) uit 1997 blijkt dat dit soort huwelijken alleen zeldzaam zijn in het Westen en Rusland. Ook in Nederland was het tot voor kort vrij normaal. Vooral in gesloten gemeenschappen, zoals de waddeneilanden en gereformeerde dorpen, trouwde men onder elkaar.

Oke genoeg gespeeld nu?

Seif
04-03-06, 19:31
Geplaatst door Dwaalspoor
Nee want dan zou je ook vrouwen moeten verbieden die boven de 30 jaar zijn om kinderen te laten krijgen want boven die leeftijd is het risico vele malen hoger dan 3% om een kind met een afwijking te krijgen.

Zelf zou ik het ook beter vinden als vrouwe wat vroeger aan kinderen beginnen. Maar kinderen zijn een diepe wens van veel mensen, en ik zou ook oudere vrouwen het gezinsgeluk niet willen ontzeggen.

Huwelijken binnen de familie zijn daarentegen helemaal geen noodzaak. Er zijn vele vissen in de zee. Trouwen met familie is vies en amoreel. Zelfs de meeste dieren doen daar niet aan. Ga jij wel lekker met je nichtje krikken? Ik moet er niet aan denken, sex met mijn familie.

Dwaalspoor
04-03-06, 19:36
Geplaatst door Seif
Zelf zou ik het ook beter vinden als vrouwe wat vroeger aan kinderen beginnen. Maar kinderen zijn een diepe wens van veel mensen, en ik zou ook oudere vrouwen het gezinsgeluk niet willen ontzeggen.

Huwelijken binnen de familie zijn daarentegen helemaal geen noodzaak. Er zijn vele vissen in de zee. Trouwen met familie is vies en amoreel. Zelfs de meeste dieren doen daar niet aan. Ga jij wel lekker met je nichtje krikkek? Ik moet er niet aan denken, sex met mijn familie.

Het ging jou toch om de 3 % extra risico? Dus je vindt de 20 % grotere risico bij oudere vrouwen minder erg dan de 3 %. Kennelijk gaat het je niet om de extra risico en om de kinderen maar om jouw denkbeelden anderen op te leggen.

Bye bye ik wist wel dat je een ratje was.

Goodnight
04-03-06, 19:39
Tsjonge, Seif wat ben jij een enorme etterbuil zeg.

Vind jij het ook ziek en immoreel dat homosexualiteit bestaat?

Of vind je dat alleen JOUW normen en waarden de norm zijn?

Ieder volk heeft andere gewoonten en gebruiken.En zoals moslims er mee moeten leren dealen dat homosexualiteit bestaat, zo moeten apen zoals jij ook leren leven met het feit dat relaties tussen neef en nicht bij moslims wel kunnen.

Heeft je Marokkaanse ex je verlaten voor haar neef ofzo?Want ik merk dat dit een geliefd onderwerp van jouw is.

Dwaalspoor
04-03-06, 19:44
Geplaatst door Goodnight
Tsjonge, Seif wat ben jij een enorme etterbuil zeg.

Vind jij het ook ziek en immoreel dat homosexualiteit bestaat?

Of vind je dat alleen JOUW normen en waarden de norm zijn?

Ieder volk heeft andere gewoonten en gebruiken.En zoals moslims er mee moeten leren dealen dat homosexualiteit bestaat, zo moeten apen zoals jij ook leren leven met het feit dat relaties tussen neef en nicht bij moslims wel kunnen.

Heeft je Marokkaanse ex je verlaten voor haar neef ofzo?Want ik merk dat dit een geliefd onderwerp van jouw is.

Dit biedt mij nog een keer de mogelijkheid om dit te herhalen:

Trouwen met een bloedverwant komt overal ter wereld voor. Uit een onderzoek van de World Health Organisation (WHO) uit 1997 blijkt dat dit soort huwelijken alleen zeldzaam zijn in het Westen en Rusland . Ook in Nederland was het tot voor kort vrij normaal. Vooral in gesloten gemeenschappen, zoals de waddeneilanden en gereformeerde dorpen, trouwde men onder elkaar.

En dit om het weer terug te brengen naar het eigenlijke onderwerp:

En hoe willen ze het verklaren voor de vrouwen met een donkere huidskleur. Creoolse, Hindoestaanse (Surinaamse) Antilaanse en Kaap Verdiaanse vrouwen staan er nu niet bekend om dat ze zich in allesverhullend kleding tooien.

Seif
04-03-06, 19:52
Geplaatst door Goodnight
Vind jij het ook ziek en immoreel dat homosexualiteit bestaat?

Homosexualiteit heeft geen schadelijke gevolgen. Geen kinderen die erfelijk belast worden etc.

Of maakt bescherming van kinderen geen onderdeel uit van JOUW waarden- en normenstelsel?

Seif
04-03-06, 19:57
Geplaatst door Dwaalspoor
Het ging jou toch om de 3 % extra risico? Dus je vindt de 20 % grotere risico bij oudere vrouwen minder erg dan de 3 %.

Nee, ik vind alleen dat een kinderwens van een andere orde is dan de 'begeerte' om met een neef of nicht te trouwen.

Seif
04-03-06, 19:59
Wel grappig trouwens, onze Schaap met z'n afkeer voor homosexualiteit. Maar wel opkomen voor incest en inteelt. :hihi:

Goodnight
04-03-06, 20:00
Geplaatst door Seif
Homosexualiteit heeft geen schadelijke gevolgen. Geen kinderen die erfelijk belast worden etc.

Of maakt bescherming van kinderen geen onderdeel uit van JOUW waarden- en normenstelsel?

Ga jij je maar druk maken om de Westerse pedofielen die zich uit kunnen leven in arme landen op kinderen.

En wat betreft de schadelijke gevolgen voor kinderen geboren uit een neef en nicht, volgens mij is Dwaalspoor daar al uitgebreid op ingegaan waarop je als een dolle stier om je heen gaat spuien:


Trouwen met familie is vies en amoreel. Zelfs de meeste dieren doen daar niet aan. Ga jij wel lekker met je nichtje krikken? Ik moet er niet aan denken, sex met mijn familie.

Juistem, het gaat je idd om de arme kindjes......

Dwaalspoor
04-03-06, 20:03
Geplaatst door Seif
Nee, ik vind alleen dat een kinderwens van een andere orde is dan de 'begeerte' om met een neef of nicht te trouwen.

Dus je geeft geen cent om de kindertjes en de risico's. Dat gebruik je dus alleen als smoes om jouw rechtse shit anderen op te leggen.

Om je eigen woorden te gebruiken:

Of maakt bescherming van kinderen geen onderdeel uit van JOUW waarden- en normenstelsel?

Gozert je bent weer eens walgelijk hypocriet.

Seif
04-03-06, 20:05
Geplaatst door Goodnight
Juistem, het gaat je idd om de arme kindjes......

Lieve schat, als het geen schadelijke gevolgen zou hebben voor kinderen, zou het mij geen bal kunnen schelen, en dat meen ik echt. De twee dingen die mij het meest met woede vervullen zijn kinderleed en dierenleed. Van beiden gaat mijn bloed koken.

Seif
04-03-06, 20:07
Geplaatst door Dwaalspoor
Dus je geeft geen cent om de kindertjes en de risico's. Dat gebruik je dus alleen als smoes om jouw rechtse shit anderen op te leggen.

Nee hoor, als het gaat over de beperking van immigratie, heb ik hele andere argumenten die hier geen rol spelen. De argumenten in dit draadje heb ik nog nooit gebruikt in andere discussies waar het gaat over mijn "rechtse shit".

Dwaalspoor
04-03-06, 20:08
Geplaatst door Seif
Lieve schat, als het geen schadelijke gevolgen zou hebben voor kinderen, zou het mij geen bal kunnen schelen, en dat meen ik echt. De twee dingen die mij het meest met woede vervullen zijn kinderleed en dierenleed. Van beiden gaat mijn bloed koken.

Hahaha...........wat ben jij doorzichtig man !

Waarom ben je dan geen voorstander van het verbieden voor het krijgen van kinderen op een latere leeftijd?

Dwaalspoor
04-03-06, 20:10
Geplaatst door Seif
Nee hoor, als het gaat over de beperking van immigratie, heb ik hele andere argumenten die hier geen rol spelen. De argumenten in dit draadje heb ik nog nooit gebruikt in andere discussies waar het gaat over mijn "rechtse shit".

Hypocrietie heet dat en je motieven op slinkse wijze verbergen maar wel alles aangrijpen om ze op sneeky wijze te propageren.

Goodnight
04-03-06, 20:10
Geplaatst door Seif
Lieve schat, als het geen schadelijke gevolgen zou hebben voor kinderen, zou het mij geen bal kunnen schelen, en dat meen ik echt. De twee dingen die mij het meest met woede vervullen zijn kinderleed en dierenleed. Van beiden gaat mijn bloed koken.

Je medeleven is hartvertederend....not!
Met een andere insteek had ik waarschijnlijk geloofd dat het je echt om kinderleed te doen is.

Je hebt al vaak dit stokpaardje uit de kast gehaald om je gelijk te halen.Terwijl er vaak tegenargumenten zijn aangevoerd en die klakkeloos van de tafel schuift.


Als je je zo'n zorgen maakt om inteelt, kan je het dicht bij huis zoeken.Begin in Volendam zou ik zeggen.

Seif
04-03-06, 20:11
Geplaatst door Dwaalspoor
Waarom ben je dan geen voorstander van het verbieden voor het krijgen van kinderen op een latere leeftijd?

Omdat het 'recht' op voorplanten(ook voor oudere vrouwen) voor mij hoger staat dan het 'recht' op het trouwen met een neef of nicht.

Seif
04-03-06, 20:14
Geplaatst door Goodnight
Als je je zo'n zorgen maakt om inteelt, kan je het dicht bij huis zoeken.Begin in Volendam zou ik zeggen.

Dat staat mij ook niet aan. Maar volgens mij halen ze daar toch echt niet de percentages van de Marokkaanse gemeenschap. De laagste schatting ligt rond de 20%, en de hoogste rond de 40% van alle Marokkanen in Nederland die met een neef of nicht trouwt.

Goodnight
04-03-06, 20:15
En wat betreft risico's van kinderen krijgen.Je weet half niet wat voor risico's vrouwen lopen na hun 30ste.

Dus wat dat betreft heeft Dwaalspoor gelijk.Vrouwen krijgen niet voor niets vanaf hun 37ste een vruchtwaterpunctie.


Of dacht je dat ze het leuk vonden om in hun buik te laten prikken?

Of laten we het hebben over mensen met een chronische aandoeningen die kinderen krijgen.

Mensen met hiv bijvoorbeeld.

Of mensen die grote kans hebben om het kankergen door te geven aan hun kinderen.

Dus nogmaals, bespaar ons je geveinsde bezorgdheid.


Ik ben zelf niet voor neef/nicht huwelijken...maar om hele andere redenen.En ik ga zeker mensen niet vernederen door hen lager dan dieren te noemen!

Goodnight
04-03-06, 20:18
Geplaatst door Seif
Dat staat mij ook niet aan. Maar volgens mij halen ze daar toch echt niet de percentages van de Marokkaanse gemeenschap. De laagste schatting ligt rond de 20%, en de hoogste rond de 40% van alle Marokkanen in Nederland die met een neef of nicht trouwt.

Ow, volgens jou...maar ik heb daar geen boodschap aan snap je dat?

En je snapt het nog steeds niet; ik geen er geen bal om hoeveel mensen met een neef of nicht trouwen.Boeit mij niet.Iedereen doet maar wat hij wil.

Maar waar ik witheet van woede van wordt zijn zulke ongelikte beren zoals jij.

Dwaalspoor
04-03-06, 20:20
Geplaatst door Seif
Omdat het 'recht' op voorplanten(ook voor oudere vrouwen) voor mij hoger staat dan het 'recht' op het trouwen met een neef of nicht.

Dus het gaat jou niet om de kinderen en risico's, je wilt gewoon de Marokkanen in een hoekje drukken.

Dwaalspoor
04-03-06, 20:22
Geplaatst door Goodnight
Ow, volgens jou...maar ik heb daar geen boodschap aan snap je dat?

En je snapt het nog steeds niet; ik geen er geen bal om hoeveel mensen met een neef of nicht trouwen.Boeit mij niet.Iedereen doet maar wat hij wil.

Maar waar ik witheet van woede van wordt zijn zulke ongelikte beren zoals jij.

Als je Goodnight, die veel kan hebben (ik kan het weten) tegen je het harnas injaagt moet je wel van zeer slechte huize komen.

Seif
04-03-06, 20:28
Geplaatst door Goodnight
En je snapt het nog steeds niet; ik geen er geen bal om hoeveel mensen met een neef of nicht trouwen.Boeit mij niet.Iedereen doet maar wat hij wil.

Ik doe niet aan dat cultuurrelativisme van jou. Het kannibalisme van de Asmat keur ik ook niet goed omdat dat toevallig hun cultuur is. Het besnijden van vrouwen zoals de Somaliers doen ook niet. Sommige dingen zijn waarlijk universeel. Zoals de bescherming van het kind.

Van mij mag de Nederlandse overheid dan ook mensen die zonodig met een neef of nicht willen trouwen tegen zichzelf in bescherming nemen. En dat zou niet eens hypocriet zijn, want nog niet zo heel lang geleden waren dat soort huwelijken ook bij wet verboden.

Seif
04-03-06, 20:30
Geplaatst door Dwaalspoor
Dus het gaat jou niet om de kinderen en risico's, je wilt gewoon de Marokkanen in een hoekje drukken.

Oei, nou heb je me toch echt te pakken hoor...

Dwaalspoor
04-03-06, 20:43
Geplaatst door Seif
Oei, nou heb je me toch echt te pakken hoor...

Je domme onlogische vooroordelen met dito argumenten hebben je te pakken gehad.

Joesoef
04-03-06, 21:37
Geplaatst door David



onderzoek blabla

Hieruit bleek dat 5 procent van de autochtone vrouwen en 6 procent van de 'witte' baby's een ernstig vitamine D-gebrek had. Een gebrek aan vitamine D kan leiden tot spierklachten, maar wordt ook in relatie gebracht met vermoeidheid, pijnklachten in het bekkengebied en bovenbenen.




Verschil van 1% op een groep van 800. Waarvan de controlegroep nog 5x zo groot was ook.

:staart:

Dwaalspoor
04-03-06, 21:46
Geplaatst door Joesoef
Verschil van 1% op een groep van 800. Waarvan de controlegroep nog 5x zo groot was ook.

:staart:

Lees het nog een keer.

Joesoef
04-03-06, 21:49
Geplaatst door Dwaalspoor
Lees het nog een keer.


tiepfout.

:loens:

eztij
06-03-06, 14:46
I.p.v. te schreeuwen dat het onderzoek dat in Amersfoort is gedaan een zionistisch complot is zouden veel allochtone medemensen blij moeten zijn met dit onderzoek! Ze kunnen er iets aan hebben waardoor ze zich veel beter gaan voelen in dit koude landje: Vitamine D wordt door de zon in de huid aangemaakt. Een meer getinte (mediterrane oorsprong) of zelfs donkere huid (afrikaanse mensen) kan 7 tot 30 keer minder Vitamine D maken. Als je dan naar een gebied gaat met minder zon krijg je al heel snel een tekort. Pim Fortuyn beweerde dat allochtone mensen veel vaker van de gezondheidszorg gebruik maken met allerlei "aspecifieke" klachten. Dat zijn vaak klachten van vermoeidheid en spierpijn. Nederlandse dokters die dit Vitamine D verhaal niet kenden begrepen vervolgens niet waar de klachten vandaan komen. Ze sturen mensen naar de medisch specialist die het ook niet weet en niks kan vinden, wat weer leidt tot frustratie bij iedereen. Het komt dus omdat je een Vitamine D tekort hebt: dan krijg je pijn in je schouders en bovenarmen, borstbeen en benen. Ook ben je vaak erg moe. Allochtoon betekent NIET moslim, maar ook antilliaanse en surinaamse mensen kunnen hier bv heel veel last van hebben. Ook bejaarden hebben er overigens veel last van. En bijna alle turkse en marrokaanse vrouwen weten dat als ze een paar weken in het land van herkomst hebben gezeten de klachten over zijn. Komen ze dan weer terug in Nederland dan krijgen ze in september weer klachten en in de winter zijn ze niet meer vooruit te branden. Zelf denken ze nogal eens dat het door heimwee komt. En de dokter denkt dat het komt omdat ze driehoog achter wonen met 10 kinderen.
Overigens helpen druppeltjes niet : daar zit veel te weinig Vitamine D in: je moet echt een recept bij de dokter halen of veel in de zon gaan zitten.
En nog iets: nederlanders wisten dit allang! Wat dacht je wat er in levertraan zit en waarom wij walvissen gingen vangen? Of waarom onze moeders ons vroeger levertraandruppels gaven als de R in de maand kwam. Dus doe als allochtoon nou niet zo gefrustreerd maar doe er gewoon je voordeel mee.
Veel plezier ermee. :tunis:

mark61
06-03-06, 17:20
Geplaatst door Seif
Dit is een geheel ander onderzoek. Die Amsterdamse hoogleraar had specifiek gekeken naar mogelijke gezondheidseffecten van huwelijken tussen neven en nichten. Helaas is het artikel uit het Parool nu betaalde content. Maar ik heb het toendertijd ook hier ergens geplaatst. Dus zoek het maar op als je me niet geloofd.

Ik dacht dat algemeen wordt aangenomen dat de kans op overgaan van erfelijke ziekten bij neef/nichthuwelijken verdubbelt, ongeveer van 2% naar 4%. Ook onderzoek in Engeland heeft dit opgeleverd. Dat zou grofweg betekenen dat 10-12% van alle vroegtijdig stervende autochtonen dat ook aan erfelijke ziekten doen. Waarom ook niet.

mark61
06-03-06, 17:32
Het onderwerp is blijkbaar in de mode, want ik herinnerde me dit nog (uit Den Haag):

Hoge prevalentie onder niet-westerse allochtone
vrouwen

Het hierboven beschreven onderzoek laat soortgelijke
uitkomsten zien als het eerder genoemde onderzoek
uit de Schilderswijk (2). Ook in dit onderzoek bleek de
prevalentie van vitamine D-tekort onder de onderzochte
niet-westerse allochtone vrouwen hoog. In de
literatuur wordt het voorkomen van vitamine Dtekort
onder niet-westerse allochtonen vaak beschreven
en hier worden verschillende verklaringen voor
gegeven. Sociaal-culturele factoren lijken een rol te
spelen. Te denken valt aan het dragen van bedekkende
kleding, waardoor de vitamine D-productie in de huid
grotendeels belemmerd wordt. Ook het mijden van
zonlicht (9) en onvoldoende inname van vitamine D
en calcium via de voeding zijn sociaal-culturele factoren
die een rol kunnen spelen bij de hoge prevalentie
van vitamine D-tekort onder niet-westerse allochtone
vrouwen (10). Verder spelen bepaalde biologische factoren,
zoals de huidskleur een rol. Mensen met een
donkere huidskleur kunnen in principe voldoende
vitamine D aanmaken in de huid, maar hebben hiervoor
wel een langere blootstellingsduur of een hogere
intensiteit van de straling nodig dan mensen met een
lichte huidskleur (10). Een combinatie van bovengenoemde
factoren (wat voorkomt bij sommige etnische
minderheidsgroepen) is uiteraard nog ongunstiger
voor de vitamine D-status.

En nu?

Het feit dat vitamine D-tekort op grote schaal voorkomt
onder (bepaalde groepen) zwangere vrouwen,
vraagt de aandacht. Op dit moment is het niet duidelijk
of het voor zwangere vrouwen zinvol is om extra
vitamine D in te nemen. De Gezondheidsraad en het
Voedingscentrum raden dit wel aan, omdat zij het
aannemelijk vinden dat zwangerschap de behoefte aan
vitamine D verhoogt. Om te bereiken dat de aanstaande
moeder voldoende calcium op kan nemen,
lijkt extra vitamine D nodig. Zij geven toe dat de hiervoor
beschikbare gegevens beperkt zijn en dat zij dit
advies zekerheidshalve geven, omdat het gaat om de
belangen van zowel moeder als kind (8). De vier
beroepsverenigingen die betrokken zijn bij het opstellen
van richtlijnen voor perinatale zorg (KNOV, LHV,
NHG en NVOG)2 trekken dit advies echter in twijfel
om drie redenen:
- Uit het rapport van de Gezondheidsraad wordt
niet duidelijk of en in welke mate er tijdens de
zwangerschap een verhoogde behoefte aan vitamine
D ontstaat.
- Er is onduidelijkheid over de afwijkingen die men
wil voorkomen met de suppletie.
- Er zijn geen eenduidige resultaten over de relatie
tussen vitamine D-inname door de moeder en
calcidiol-, parathormoon-, calcium- en fosfaatspiegels
bij het kind.

Hun conclusie luidt als volgt: ‘Al met al menen wij dat
het nut en het gebruik van extra vitamine D door
zwangeren en zogenden die met zekere regelmaat met
tenminste het gezicht en de handen onbedekt in de
buitenlucht vertoeven, onvoldoende is aangetoond en
dat gebruik van extra vitamine D voor hen niet noodzakelijk
is’ (12).

Dit artikel geeft meer inzicht in het voorkomen van
vitamine D-tekort onder zwangere niet-westerse
allochtone vrouwen. Het geeft geen uitsluitsel aangaande
de bovengeschetste controverse. Wel laat dit
onderzoek zien dat het van belang is om, in elk geval
bij allochtone vrouwen, de mogelijkheid te overwegen
dat de zwangere een vitamine D-tekort heeft.

Dankwoord

De onderzoekers bedanken de verloskundigen en
praktijkassistente van verloskundigenpraktijk ‘Femme’
voor het beschikbaar stellen van de data en voor de
mogelijkheid deze gegevens op te zoeken. Voorts gaat
dank uit naar prof. dr. T. de Cock Buning voor zijn
begeleiding en nuttige tips tijdens het stagetraject.

Voor de liefhebber het hele rapport:

http://www.denhaag.nl/Docs/ocw/GGD/Epibul/EpidemiologischBulletinNr4_04.pdf

Dwaalspoor
06-03-06, 17:45
Geplaatst door eztij
I.p.v. te schreeuwen dat het onderzoek dat in Amersfoort is gedaan een zionistisch complot is zouden veel allochtone medemensen blij moeten zijn met dit onderzoek! Ze kunnen er iets aan hebben waardoor ze zich veel beter gaan voelen in dit koude landje: Vitamine D wordt door de zon in de huid aangemaakt. Een meer getinte (mediterrane oorsprong) of zelfs donkere huid (afrikaanse mensen) kan 7 tot 30 keer minder Vitamine D maken. Als je dan naar een gebied gaat met minder zon krijg je al heel snel een tekort. Pim Fortuyn beweerde dat allochtone mensen veel vaker van de gezondheidszorg gebruik maken met allerlei "aspecifieke" klachten. Dat zijn vaak klachten van vermoeidheid en spierpijn. Nederlandse dokters die dit Vitamine D verhaal niet kenden begrepen vervolgens niet waar de klachten vandaan komen. Ze sturen mensen naar de medisch specialist die het ook niet weet en niks kan vinden, wat weer leidt tot frustratie bij iedereen. Het komt dus omdat je een Vitamine D tekort hebt: dan krijg je pijn in je schouders en bovenarmen, borstbeen en benen. Ook ben je vaak erg moe. Allochtoon betekent NIET moslim, maar ook antilliaanse en surinaamse mensen kunnen hier bv heel veel last van hebben. Ook bejaarden hebben er overigens veel last van. En bijna alle turkse en marrokaanse vrouwen weten dat als ze een paar weken in het land van herkomst hebben gezeten de klachten over zijn. Komen ze dan weer terug in Nederland dan krijgen ze in september weer klachten en in de winter zijn ze niet meer vooruit te branden. Zelf denken ze nogal eens dat het door heimwee komt. En de dokter denkt dat het komt omdat ze driehoog achter wonen met 10 kinderen.
Overigens helpen druppeltjes niet : daar zit veel te weinig Vitamine D in: je moet echt een recept bij de dokter halen of veel in de zon gaan zitten.
En nog iets: nederlanders wisten dit allang! Wat dacht je wat er in levertraan zit en waarom wij walvissen gingen vangen? Of waarom onze moeders ons vroeger levertraandruppels gaven als de R in de maand kwam. Dus doe als allochtoon nou niet zo gefrustreerd maar doe er gewoon je voordeel mee.
Veel plezier ermee. :tunis:

Met de eerste regel declassificieer je jezelf. Wie heeft het hier over zionisten gehad? Dat er een lullo (seif) graag Marokkanen basht en daarbij van alles probeert erbij te halen waar deze topic niet overgaat is je wellicht bewust ontgaan.

Daarbij ben je meteen met je eerste bijdrage opgeklommen tot onbetrouwbare sukkel die niet serieus genomen dient te worden.

Seif
06-03-06, 18:00
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat er een lullo (seif) graag Marokkanen basht en daarbij van alles probeert erbij te halen waar deze topic niet overgaat is je wellicht bewust ontgaan.


Wat is er mis met Marokkanen bashen? Andere etniciteiten en geloven spaar ik ook niet. :)

Dwaalspoor
06-03-06, 18:11
Geplaatst door Seif
Wat is er mis met Marokkanen bashen? Andere etniciteiten en geloven spaar ik ook niet. :)

Je tekortkoming daar is wat mis mee.

Seif
06-03-06, 18:19
Geplaatst door Dwaalspoor
Je tekortkoming daar is wat mis mee.

Op welke tekortkoming van de velen doel je precies?

Dwaalspoor
06-03-06, 18:32
Geplaatst door Seif
Op welke tekortkoming van de velen doel je precies?

Je superioriteitsgevoelens voortkomend uit je minderwaardigheidscomplex.

Seif
06-03-06, 18:38
Geplaatst door Dwaalspoor
Je superioriteitsgevoelens voortkomend uit je minderwaardigheidscomplex.

Mijn manier van leven beschouw ik wel als de beste ja, anders zou het niet mijn manier van leven zijn. :)

Joesoef
06-03-06, 18:43
Geplaatst door mark61
Mensen met een
donkere huidskleur kunnen in principe voldoende
vitamine D aanmaken in de huid, maar hebben hiervoor
wel een langere blootstellingsduur of een hogere
intensiteit van de straling nodig dan mensen met een
lichte huidskleur (10). Een combinatie van bovengenoemde
factoren (wat voorkomt bij sommige etnische
minderheidsgroepen) is uiteraard nog ongunstiger
voor de vitamine D-status.


Het is dus een groot westers complot!

David
06-03-06, 18:47
Geplaatst door Joesoef
Het is dus een groot westers complot!


Verbaast je dat?

~Panthera~
06-03-06, 18:48
Geplaatst door Joesoef
Het is dus een groot westers complot!

Zonnebank campagne. :hihi:

Joesoef
06-03-06, 18:51
Jullie tegen de rest!

mark61
06-03-06, 18:52
Geplaatst door Joesoef
Het is dus een groot westers complot!

Tsja, tis zo simpel als wat. Die huid is ingesteld op de 'traditionele' hoeveelheid zonlicht die ie ontvangt. De blootstelling van de drager van die huid dus ook. Die moet er dus even aan wennen dat je je in NL wat langer en meer kan en moet blootstellen.

Het valt mij al heel lang op dat mensen uit warme landen in NL hetzelfde gedrag blijven vertonen, oversteken naar de schaduwkant van de straat enzo, terwijl ik dan denk: kom kom, tis net 18 graden, wees blij dat er wat zon is.

Zelf weet ik in Afrika niet hoe snel ik de schaduw in moet duiken.

Dwaalspoor
06-03-06, 18:53
Geplaatst door Seif
Mijn manier van leven beschouw ik wel als de beste ja, anders zou het niet mijn manier van leven zijn. :)

Dat is op zich niet erg, de wijze hoe je dat uitdraagt wijst op onzekerheid en een minderwaardigheidscomplex.

H.P.Pas
06-03-06, 19:28
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat is op zich niet erg, ..
Nee, je komt er alleen maar voor in de hel. :)

mark61
06-03-06, 19:31
Geplaatst door H.P.Pas
Nee, je komt er alleen maar voor in de hel. :)

Maar alleen als je er in gelooft. Dat schiet dus weer niet op.

Maar ik heb Schaap beloofd dat ik me er niet achter zou verschuilen dat ik de Ware Boodschap nooit heb vernomen bij leven & welzijn.

H.P.Pas
06-03-06, 19:33
Geplaatst door mark61
Maar alleen als je er in gelooft. Dat schiet dus weer niet op.



Dan komen ongelovigen nooit in de hel. Hier zit iets scheef.

Dwaalspoor
06-03-06, 19:35
Geplaatst door H.P.Pas
Nee, je komt er alleen maar voor in de hel. :)

Volgens welke religieuze regel?

mark61
06-03-06, 19:35
Geplaatst door H.P.Pas
Dan komen ongelovigen nooit in de hel. Hier zit iets scheef.

Daarom moet je ze ook hier alvast afmaken. Voor de zekerheid.

Ehm, nobody promised you a rose garden.

H.P.Pas
06-03-06, 19:40
Geplaatst door Dwaalspoor
Volgens welke religieuze regel?
Extra ecclesiam nulla salus.

Dwaalspoor
06-03-06, 19:46
Geplaatst door H.P.Pas
Extra ecclesiam nulla salus.

In gewone mensentaal aub.

David
06-03-06, 19:52
Extra ecclesiam nulla salus is een Latijnse uitspraak die in de theologie en de kerkgeschiedenis grote betekenis heeft. De uitspaak betekent letterlijk: Buiten de kerk geen heil (redding of zaligheid). Deze formulering werd voorbereid door Ignatius van Antiochië, Irenaeus en Clemens van Alexandrië, maar kreeg zijn expliciete formulering bij Cyprianus. Werd later veel gebruikt bij kunstschaatsen.

H.P.Pas
06-03-06, 19:57
Geplaatst door David
Extra ecclesiam nulla salus is een Latijnse uitspraak die in de theologie en de kerkgeschiedenis grote betekenis heeft. De uitspaak betekent letterlijk: Buiten de kerk geen heil (redding of zaligheid). Deze formulering werd voorbereid door Ignatius van Antiochië, Irenaeus en Clemens van Alexandrië, maar kreeg zijn expliciete formulering bij Cyprianus. Werd later veel gebruikt bij kunstschaatsen.

Details (http://nl.wikipedia.org/wiki/Extra_ecclesiam_nulla_salus)

Seif
06-03-06, 19:57
Geplaatst door David
Extra ecclesiam nulla salus is een Latijnse uitspraak die in de theologie en de kerkgeschiedenis grote betekenis heeft. De uitspaak betekent letterlijk: Buiten de kerk geen heil (redding of zaligheid). Deze formulering werd voorbereid door Ignatius van Antiochië, Irenaeus en Clemens van Alexandrië, maar kreeg zijn expliciete formulering bij Cyprianus. Werd later veel gebruikt bij kunstschaatsen.

Zo uit je hoofd? :hihi:

David
06-03-06, 19:59
Geplaatst door Seif
Zo uit je hoofd? :hihi:


Jazeker. Vertel mij wat over kunstschaatsen!

H.P.Pas
06-03-06, 20:07
Geplaatst door David
Jazeker. Vertel mij wat over kunstschaatsen!

't Is geen sport, daar blijf ik bij.

Dwaalspoor
06-03-06, 20:22
Geplaatst door H.P.Pas
Details (http://nl.wikipedia.org/wiki/Extra_ecclesiam_nulla_salus)

Dit gaat dus niet over wat ik stel. Je mag van mij altijd jouw levenstijl beter vinden dan die van een ander.

H.P.Pas
06-03-06, 21:19
Geplaatst door Dwaalspoor
Dit gaat dus niet over wat ik stel. Je mag van mij altijd jouw levenstijl beter vinden dan die van een ander.

Van de RK kerk dus niet; historisch niet en eigenlijk nog steeds niet. Wat vind jij van die regel ?L

Dwaalspoor
06-03-06, 21:24
Geplaatst door H.P.Pas
Van de RK kerk dus niet; historisch niet en eigenlijk nog steeds niet. Wat vind jij van die regel ?L

Moslims geloven niet in een bemiddelaar/afgevaardigde van God op aarde voor de toegang tot de hemel.

H.P.Pas
06-03-06, 22:53
Geplaatst door Dwaalspoor
Moslims geloven niet in een bemiddelaar/afgevaardigde van God op aarde voor de toegang tot de hemel.

Dat is het punt niet.
katholieken geloofden dat buiten de kerk geen ziele-heil mogelijk was.
Geloven moslims, dat buiten de ummah zieleheil mogelijk is ?

Dwaalspoor
06-03-06, 23:06
Geplaatst door H.P.Pas
Dat is het punt niet.
katholieken geloofden dat buiten de kerk geen ziele-heil mogelijk was.
Geloven moslims, dat buiten de ummah zieleheil mogelijk is ?

Wat bedoel je met buiten de ummah?

H.P.Pas
06-03-06, 23:30
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat bedoel je met buiten de ummah?

Vier van de vijf zuilen zijn niet inpasbaar in mijn zelfgekozen levenstijl.
Ik behoud mij het recht voor, de Koran te kritiseren.
Daarmee sta ik , bewust en gewild, buiten de ummah.

Dwaalspoor
06-03-06, 23:35
Geplaatst door H.P.Pas
Vier van de vijf zuilen zijn niet inpasbaar in mijn zelfgekozen levenstijl.
Ik behoud mij het recht voor, de Koran te kritiseren.
Daarmee sta ik , bewust en gewild, buiten de ummah.

De ummah (=geloofsgemeenschap) bepaalt niet of jij naar de hemel of hel gaat. Het oordeel is alleen gelegen bij God.

H.P.Pas
07-03-06, 08:21
Geplaatst door Dwaalspoor
De ummah (=geloofsgemeenschap) bepaalt niet of jij naar de hemel of hel gaat. Het oordeel is alleen gelegen bij God.

Sommige Moslims (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&dgn=3) menen echter te weten, hoe die beslissing uitvalt:


() for Allaah says (interpretation of the meaning):
"And whoever seeks a religion other than Islaam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers." [Aal ‘Imraan 3:85]

On this basis, the fate of one who says "I believe in the idea of One God, but I do not want to be a Muslim, or I do not want to follow the last Revelation or the last Prophet," is clear.

Furthermore, the fate of an atheist, who rejects even the belief in God, is even clearer and more evident.

In gewone mensentaal geformuleerd: Extra ecclesiam nulla salus.

Dwaalspoor
07-03-06, 08:35
Geplaatst door H.P.Pas
Sommige Moslims (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&dgn=3) menen echter te weten, hoe die beslissing uitvalt:

In gewone mensentaal geformuleerd: Extra ecclesiam nulla salus.

Ik ben niet zo een mens die weet hoe dat uitvalt.

"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)

Je had beter El imraan 3:84 ook erbij moeten lezen, 1 regel voor wat je citeerd hebt:

3:84
Zeg: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. Aan Hem alleen onderwerpen wij ons.

3:85
En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Islam betekent overgave aan God. De God van Adam, Mozes, Ismael, Izaak, Jacob Jezus en wat de profeten is geopenbaard. Het is dezelfde God aan wie we ons overgeven.

Wat dat met jouw Extra ecclesiam nulla salus te maken heeft weet ik niet. Ik zie de link niet.

H.P.Pas
07-03-06, 12:26
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik ben niet zo een mens die weet hoe dat uitvalt.

"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)

Je had beter El imraan 3:84 ook erbij moeten lezen, 1 regel voor wat je citeerd hebt:

3:84
Zeg: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. Aan Hem alleen onderwerpen wij ons.

3:85
En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Islam betekent overgave aan God. De God van Adam, Mozes, Ismael, Izaak, Jacob Jezus en wat de profeten is geopenbaard. Het is dezelfde God aan wie we ons overgeven.

Wat dat met jouw Extra ecclesiam nulla salus te maken heeft weet ik niet. Ik zie de link niet.


3:84 maakt alleen de kring (misschien) iets groter.
De uitspraak is overanderd: wie erbuiten staat is alleen om die reden verdoemd. Punt.

Dwaalspoor
07-03-06, 12:43
Geplaatst door H.P.Pas
3:84 maakt alleen de kring (misschien) iets groter.
De uitspraak is overanderd: wie erbuiten staat is alleen om die reden verdoemd. Punt.

Ik dacht dat onze discussie ging over een bemiddelaar van God op aarde die bepaalt wie wel of wie niet naar de hemel gaat. De ummah bepaalt dat niet, dat staat vast.

Je kunt 3:85 niet lezen zonder 3:84. Sterker nog je kunt de Koran niet lezen zonder de samenhang tussen de verschillende soera's.

Je krijgt de hemel niet gratis, daar moet je wat voor doen.
Hoe groot wil jij de kring hebben dan? en

Je zei eerder dat je aan 1 van de 5 pilaren van de islam niet voldeed, welke dan ?

H.P.Pas
07-03-06, 13:52
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik dacht dat onze discussie ging over een bemiddelaar van God op aarde die bepaalt wie wel of wie niet naar de hemel gaat. De ummah bepaalt dat niet, dat staat vast.

De (RK) kerk ook niet. De kerk ziet zich als de gemeenschap van de gelovigen. Alleen gelovigen kunnen gered worden zegt/zei de RK leer.
Vervang RK door Islam en kerk door ummah en de zin klopt nog steeds. Dacht ik. Mijn vraag aan jou was, of ik daar gelijk in heb.

Geplaatst door Dwaalspoor

Je kunt 3:85 niet lezen zonder 3:84. Sterker nog je kunt de Koran niet lezen zonder de samenhang tussen de verschillende soera's.

Je krijgt de hemel niet gratis, daar moet je wat voor doen.
Hoe groot wil jij de kring hebben dan?

Dood is dood, ik houd elke kringvorming voor een woordenspel; ik weet dat anderen daar anders over denken en ben nieuwsgierig. Meer niet.


Geplaatst door Dwaalspoor
Je zei eerder dat je aan 1 van de 5 pilaren van de islam niet voldeed, welke dan ? [/B]

1 van de 5 wel, 4 niet.
Zakaat, in één of andere vorm, lijkt me een onmisbaar bestanddeel van elke samenleving.

Dwaalspoor
07-03-06, 14:31
Geplaatst door H.P.Pas
De (RK) kerk ook niet. De kerk ziet zich als de gemeenschap van de gelovigen. Alleen gelovigen kunnen gered worden zegt/zei de RK leer.
Vervang RK door Islam en kerk door ummah en de zin klopt nog steeds. Dacht ik. Mijn vraag aan jou was, of ik daar gelijk in heb.

De islam wordt gekenmerkt door de afwezigheid van enig vooraf bepaalde en universeel erkende hiërarchische structuur en door de afwezigheid van de clerus.

De imam heeft geen charismatisch gezag dat voortvloeit uit de apostolische opvolging noch enige sacramentele bevoegdheid zoals dat in de katholieke godsdienst het geval is.

http://www.hugovandenberghe.be/detail.php?nummer=190



Dood is dood, ik houd elke kringvorming voor een woordenspel; ik weet dat anderen daar anders over denken en ben nieuwsgierig. Meer niet. Bedoel je ''dood is dood'' dat je niet gelooft in het hiernamaals. Jij kwam met de term binnen en buiten de kring.

H.P.Pas
07-03-06, 15:20
Geplaatst door Dwaalspoor
De islam wordt gekenmerkt door de afwezigheid van enig vooraf bepaalde en universeel erkende hiërarchische structuur en door de afwezigheid van de clerus.

Bij shiïeten is dat anders. In dit verband doet het eigenlijk niet terzake.

Het woord 'Kerk' kan 2 dingen betekenen:
- De clerus
- De gemeenschapschap van de kerkleden: clerus + gelovigen, die allemaal in hetzelfde schuitje zitten.
De clerus kan weliswaar iemand uit de kerk zetten, in de praktijk is dat
iets wat hoogst zelden gebeurt.
Over 'kerk' in de tweede betekenis ging mijn vraag. Daar is een eenvoudig ja/nee/weetniet antwoord op mogelijk.



Bedoel je ''dood is dood'' dat je niet gelooft in het hiernamaals.[/B] Ja.


Jij kwam met de term binnen en buiten de kring.
Nee, dat was Cyprianus.
De vraag waar het eigenlijk om gaat is overigens uiterst simpel:
Kunnen niet-moslims in de hemel komen ?
Mijn antwoord is duidelijk: Nee, dat kunnen ze niet, net zo min als moslims.
Op jouw antwoord wacht ik nog steeds.

super ick
07-03-06, 15:20
Als je normaal gekleed de straat op gaat krijg je voldoende zonlicht om vitamine D aan te maken, ook als je een hoofddoek draagt. (of je moet compleet bedekt zijn met een burka o.i.d. maar dan krijg je nooit de genoemde getallen)

Blijven er nog 2 mogelijkheden over: Of het is genetisch bepaalt dat de opname per afkomst (ras) verschillend kan zijn. (weet ik niet)

Of een groot gedeelte van de genoemde vrouwen komt te weinig buiten. Dit schijnt voor te komen maar in welke mate en met welke reden kan je alleen maar naar raden. Wel toevallig dat tegelijkertijd een onderzoek naar buiten komt over het opleidings- en taalniveau van Turkse vrouwen. Het betreft importbruiden die de taal niet machtig zijn en bijna niet buiten de deur (mogen?) komen.

Misschien wordt het hoog tijd voor een emancipatiebeweging voor Islamitische vrouwen om de hegemonie van de mannen eens te doorbreken.

H.P.Pas
07-03-06, 15:23
Geplaatst door superdick
Als je normaal gekleed de straat op gaat krijg je voldoende zonlicht om vitamine D aan te maken, ook als je een hoofddoek draagt. (of je moet compleet bedekt zijn met een burka o.i.d. maar dan krijg je nooit de genoemde getallen)



Een split zou geen kwaad kunnen :D .

Tomas
07-03-06, 15:24
Geplaatst door H.P.Pas
Daar is een eenvoudig ja/nee/weetniet antwoord op mogelijk.


Ken maar 1 ander geval dat zo ontzetten niet in staat was om eenvoudige vragen te begrijpen. Maar kan me niet voorstellen dat die -ondanks al zijn mentale gebreken- onder een andere nick zou terug komen.

mark61
07-03-06, 16:58
Geplaatst door Tomas
Ken maar 1 ander geval dat zo ontzetten niet in staat was om eenvoudige vragen te begrijpen. Maar kan me niet voorstellen dat die -ondanks al zijn mentale gebreken- onder een andere nick zou terug komen.

En toch is het waar. Alras ontmaskerd en zelf erkend.

Tomas
07-03-06, 18:28
Geplaatst door mark61
En toch is het waar. Alras ontmaskerd en zelf erkend.

verbazend.

Dwaalspoor
07-03-06, 19:04
Geplaatst door superdick
Als je normaal gekleed de straat op gaat krijg je voldoende zonlicht om vitamine D aan te maken, ook als je een hoofddoek draagt. (of je moet compleet bedekt zijn met een burka o.i.d. maar dan krijg je nooit de genoemde getallen)

Blijven er nog 2 mogelijkheden over: Of het is genetisch bepaalt dat de opname per afkomst (ras) verschillend kan zijn. (weet ik niet)

Of een groot gedeelte van de genoemde vrouwen komt te weinig buiten. Dit schijnt voor te komen maar in welke mate en met welke reden kan je alleen maar naar raden. Wel toevallig dat tegelijkertijd een onderzoek naar buiten komt over het opleidings- en taalniveau van Turkse vrouwen. Het betreft importbruiden die de taal niet machtig zijn en bijna niet buiten de deur (mogen?) komen.

Misschien wordt het hoog tijd voor een emancipatiebeweging voor Islamitische vrouwen om de hegemonie van de mannen eens te doorbreken.



Geplaatst door David

Het was al bekend dat vitamine D-tekort vaak voorkomt bij allochtone vrouwen die weinig zonlicht zien omdat ze hun huid bedekken, of bij vrouwen met een donkere huidskleur.

En hoe willen ze het verklaren voor de vrouwen met een donkere huidskleur. Creoolse, Hindoestaanse (Surinaamse) Antilaanse en Kaap Verdiaanse vrouwen staan er nu niet bekend om dat ze zich in allesverhullend kleding tooien.

Kun jij hier een antwoord op geven?

Dwaalspoor
07-03-06, 19:11
Geplaatst door H.P.Pas
Bij shiïeten is dat anders. In dit verband doet het eigenlijk niet terzake.

Het woord 'Kerk' kan 2 dingen betekenen:
- De clerus
- De gemeenschapschap van de kerkleden: clerus + gelovigen, die allemaal in hetzelfde schuitje zitten.
De clerus kan weliswaar iemand uit de kerk zetten, in de praktijk is dat
iets wat hoogst zelden gebeurt.
Over 'kerk' in de tweede betekenis ging mijn vraag. Daar is een eenvoudig ja/nee/weetniet antwoord op mogelijk.

De ummah is niet georganiseerd, als je gelooft ben je automatisch deel van de ummah. Daarvoor hoef je niet tot een kerk toe te treden.


Ja

Je bent dus een ongelovige.


Nee, dat was Cyprianus.
De vraag waar het eigenlijk om gaat is overigens uiterst simpel:
Kunnen niet-moslims in de hemel komen ?
Mijn antwoord is duidelijk: Nee, dat kunnen ze niet, net zo min als moslims.
Op jouw antwoord wacht ik nog steeds.

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

"En als een groep van jullie gelooft in dat waarmee ik gezonden ben een een groep niet gelooft, weest dan geduldig totdat God tussen ons oordeelt want Hij is de beste van hen die oordelen." (Koran 7:87)

"God zal op de opstandingsdag tussen jullie over dat waarover jullie het oneens waren oordelen". (Koran 22:69)

"Zeg: "Wij geloven in God, in wat naar ons is neergezonden en in wat naar Abraham, Ishmaël, Isaak, Jacob en de stammen is neergezonden en in wat aan de profeten door hun Heer gegeven is. Wij maken geen verschil tussen één van hen en wij hebben ons aan Hem overgegeven." (Koran 2:136)

"Hij verordineert voor jullie van de godsdienst wat Hij aan Noëh had opgedragen en wat Wij aan jou geopenbaard hebben en wat Wij aan Abraham, Moses en Jezus hadden opgedragen. Hou de godsdienst in stand en splits jullie niet op in groepen..." (Koran 42:13)

"Onder de mensen van het boek zijn er die in God geloven, in wat naar jullie is neergezonden en in wat tot hen is neergezonden, terwijl zij zich deemoedig aan God onderwerpen. Zij verkwanselen Gods tekenen niet. Zij zijn het voor wie hun loon bij hun Heer is. ..." (Koran 3:199)

(zeg...)"Wij geloven in wat naar ons is neergezonden en in wat naar jullie neergezonden is. Onze God en jullie God, is één. En wij geven ons over aan Hem." (Koran 29:46)

Dwaalspoor
07-03-06, 19:14
Geplaatst door Tomas
Ken maar 1 ander geval dat zo ontzetten niet in staat was om eenvoudige vragen te begrijpen. Maar kan me niet voorstellen dat die -ondanks al zijn mentale gebreken- onder een andere nick zou terug komen.

Ik ken maar 1 geval dat nooit direct antwoorden geeft maar vrijwel alleen vragen stelt om het vragen stellen zelf. En dan denkt het geval nog dat ze leuk is.

Heb je trouwens je fiets al terug?

Dwaalspoor
07-03-06, 19:15
Geplaatst door mark61
En toch is het waar. Alras ontmaskerd en zelf erkend.

Heb je je zelfvertrouwen al terug?

H.P.Pas
07-03-06, 19:24
Geplaatst door Dwaalspoor
En hoe willen ze het verklaren voor de vrouwen met een donkere huidskleur. Creoolse, Hindoestaanse (Surinaamse) Antilaanse en Kaap Verdiaanse vrouwen staan er nu niet bekend om dat ze zich in allesverhullend kleding tooien.

Kun jij hier een antwoord op geven?

Link: (http://en.wikipedia.org/wiki/Calciferol#Human_skin_production_of_vitamin_D)


Melanin screens UVB light so dark skin is much less efficient at generating vitamin D. It would therefore be expected that people with darker skin would suffer from deficiencies more frequently, especially if they live at higher latitudes or have an urban lifestyle, and there is much evidence that this is the case. Vitamin D deficiency and osteomalacia is known to be endemic in dark skinned populations in the UK (particularly those from South Asia).


PS
Zolang de 'r' in de maand is een lepeltje levertraan of een Halitran (http://www.drogisterij.net/index.php?menuopen=&mode=produktinfo&artnr=4237051&bladeren=4&prodindex=3) capsule per dag en het probleem is opgelost.
Dit is geen complot, heus niet.

Dwaalspoor
07-03-06, 21:49
Geplaatst door H.P.Pas
Link: (http://en.wikipedia.org/wiki/Calciferol#Human_skin_production_of_vitamin_D)

PS
Zolang de 'r' in de maand is een lepeltje levertraan of een Halitran (http://www.drogisterij.net/index.php?menuopen=&mode=produktinfo&artnr=4237051&bladeren=4&prodindex=3) capsule per dag en het probleem is opgelost.
Dit is geen complot, heus niet.

Niemand praat over een complot, alleen sommige prikkers hier proberen alles aan te grijpen om Marokkanen in een verdomhoekje te drukken.

binloser
08-03-06, 08:31
Je moet je ook afvragen.
1. Hoe het kan dat Islamitische allochtonen niet weten dat bepaalde gewoonten slecht zijn voor de gezondheid en dus voor de gemeenschap en
2. Waarom ze, het wetende (doordat 'het westen' het ze uitlegt), niet hun gewoontes in dezen veranderen.
Wij hadden hier vroeger loden waterleidingen toen men doorkreeg (heel laat) dat dat kwalen veroorzaakte werd dat veranderd. enz.

Dus Moslima's ga lekker in bikini zonnen of op het naaktstrand. Gezondheid gaat boven alles.
Als ik beelden van vrouwen uit Iran en S-A zie dan moet 't daar beroerd gesteld zijn met de volksgezondheid.
Ook geestelijk.

H.P.Pas
08-03-06, 09:28
Geplaatst door binloser
Dus Moslima's ga lekker in bikini zonnen of op het naaktstrand.
Gezondheid gaat boven alles.


Krijg je huidkanker van.
In Nederland ook blaasontsteking.
Wat er mis met levertraan ?

H.P.Pas
08-03-06, 09:32
Geplaatst door H.P.Pas
. Daar is een eenvoudig ja/nee/weetniet antwoord op mogelijk.


Geplaatst door Dwaalspoor


"." (Koran 2:62)

"" (Koran 7:87)

"". (Koran 22:69)

"." (Koran 2:136)

"..." (Koran 42:13)

"..." (Koran 3:199)

." (Koran 29:46)

Niet, kennelijk.

mark61
08-03-06, 10:56
Geplaatst door Dwaalspoor
Heb je je zelfvertrouwen al terug?

?? je spreekt in raadselen. Waar was ik het kwijtgeraakt?

binloser
08-03-06, 11:33
Huidkanker? Kom op, niet altijd zo angstig en bang voor het onbekende. Wat is er toch met jullie aan de hand dat over alles zo moeilijk wordt gedaan; cartoons, de zon, blote meisjes, varkensvlees, homos, ongelovigen, muziek, een wijntje, sex voor het huwelijk, .... gun jezelf nu wat. De hemel bestaat niet, echt niet.

H.P.Pas
08-03-06, 12:20
Geplaatst door binloser
Huidkanker? Kom op, niet altijd zo angstig en bang voor het onbekende. .

:wtf:
Niet helemaal op de hoogte van de tijd, jongeman ?
.
1. The psychology of sun protection
The suntan´s association with health began in the early 1900s when a treatment known as heliotherapy came into vogue. Though mostly discredited in the 1940s and 1950s, the belief that sun exposure was an cure-all persisted. The popularity of suntanning as a symbol of health, wealth and fashion has risen almost unabated since the end of World War II. Only recently, spurred by a rapid rise in skin cancers and decline in the ozone layer, there has been an attempt to reverse this popularity. The campaign has been difficult - not so much in spreading information, but in affecting change in beliefs and behaviour. While the level of knowledge concerning skin protection and the dangers of skin cancer is considered high, many continue to believe that the risks are outweighted by the benefits of a suntan.
http://www.dermatest.de/publ/sunprot.html


Hohe intermittierende UV-Belastung, z.B. durch Urlaube in sonnenreichen Gegenden ., führt ebenfalls zur Ausbildung einer höheren Zahl melanozytärer Nävi. Als weiterer Faktor für die Nävusentwicklung ist eine mit einem Sonnenbrand (Dermatitis solaris) einhergehende massive intermittierende UV-Exposition bekannt. http://www.uni-duesseldorf.de/WWW/AWMF/ll/013-045.htm


Many people are ignoring the health messages anyway. These are mostly young adults who have not learned how to properly prepare for outdoors actitivies as children and who consequently expose themsleves to repeated episodes of damaging sunburn. To prevent skin cancer , we need to understand why people insist on laying out in the sun in the first place. http://www.survivalsuit.co.nz/Newsletters/A_burning_issue.html


Zusammenfassung
Während insbesondere in Australien die hohe Inzidenz von UV-Licht-induzierten Hautkrebserkrankungen und chronischen Lichtschäden epidemiologisch gut belegt ist, fehlen vergleichbare Zahlen aus Europa und insbesondere auch aus Deutschland. Vermutlich werden die Prävalenz und Inzidenz von aktinischen Keratosen, Basaliomen und Plattenepithelkarzinomen deutlich unterschätzt. Der hohe Stellenwert chronischer Hautschäden wird anhand neuerer international publizierter epidemiologischer Studien diskutiert. Mit einem in Deutschland zunehmenden Anteil der älteren Bevölkerung wird auch die therapeutische und präventivmedizinische Bedeutung chronischer Lichtschäden in den nächsten Jahren weiter an Bedeutung gewinnen .

http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1610-0387.2005.04396.x

PS Ik ben een liefhebber van varkensvlees. De synthetische rotzooi die in Nederland om onduidelijke redenen onder die naam verkocht wordt, daar zal ik dan ook geen bek aanzetten.

Dwaalspoor
08-03-06, 18:40
Geplaatst door H.P.Pas
Niet, kennelijk.

Dan scheelt er wat aan je begrijpend leesvermogen.

H.P.Pas
08-03-06, 19:28
Geplaatst door Dwaalspoor
Dan scheelt er wat aan je begrijpend leesvermogen.

Hier is jouw creatieve leesvermogen aan het werk.
Ik stel vast, dat het niet mogelijk is jou tot een ja/nee/weetniet antwoord te bewegen. Wie zegt , dat ik dat niet begrijp ?

Dwaalspoor
08-03-06, 19:33
Geplaatst door H.P.Pas
Hier is jouw creative leesvermogen aan het werk.
Ik stel vast, dat het niet mogelijk is jou tot een ja/nee/weetniet antwoord te bewegen. Wie zegt , dat ik dat niet begrijp ?

"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)

"Bij hem zijn de sleutels van het verborgene, alleen Hij kent ze." (Koran 6:59)

H.P.Pas
08-03-06, 20:25
Geplaatst door Dwaalspoor
"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)

"Bij hem zijn de sleutels van het verborgene, alleen Hij kent ze." (Koran 6:59)

Ok.
Uiteindelijk toch een echt antwoord.

binloser
09-03-06, 07:03
[QUOTE]Geplaatst door H.P.Pas
[B]:wtf:
Niet helemaal op de hoogte van de tijd, jongeman ?

Dat bedoel ik; bevestiging zoeken voor je angst en die vind je dan natuurlijk.
De feiten zijn dat als je verstandig zont en je insmeert en niet tussen 11 en 14 uur zont (tijden hangen af van de maand en waar je bent ) dat is er niets aan de hand, integendeel het is goed voor je.
En wat varkensvlees betreft; wat dacht je van de 'groene slager'; prima vlees van loslopende varkens.

Dwaalspoor
09-03-06, 10:36
Geplaatst door H.P.Pas
Ok.
Uiteindelijk toch een echt antwoord.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2667853#post2667853

Tomas
09-03-06, 18:57
Geplaatst door Dwaalspoor
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2667853#post2667853

Ik vond die Pas ook ietwat naief in z'n slot conclusie, ja.

H.P.Pas
10-03-06, 14:59
Geplaatst door Tomas
Ik vond die Pas ook ietwat naief in z'n slot conclusie, ja.



"Zolang hij hier met rust gelaten wordt, in een prettige, donkere omgeving, zal hij niemand kwaad doen, daar sta ik borg voor!"
"Mooi donker krothuis!" riep de huisbewaarder achter hem.
"Zoals ik zei," bevestigde heer Ollie tevreden.
Op hetzelfde moment werd hij op krachtige wijze naar buiten geworpen, tot grote schrik van de vertrekkende bezoekers.
"Lekker rust!" schreeuwde de grauwe razer hem na.
--De Grauwe Razer

Hawa
11-03-06, 15:28
Jij zegt dat door inteelt neef en nicht er veel kinderen in dde min raken. Maar dat is volgens mij niet waar, en ook niet aangetoond. Het enigste aantoonbare bewijs is genetische afwijkingen in een bepaald familie gen.
In Amerika waren de rijke families er ook in voorkeur er op uit om familie kapitaal in stand te houden,en trouwde met maar onderling,zoals jij zegt neef en nicht. Deze rijke families kregen ook afwijking in hun gen,leukemie!
En was het Tsjaristische bewind niet leuko....
Oke. Pluk de zon. Het is al tig jaren aangetoond dat donkere mensen veel meer zon licht nodig hebben dan de witte massa.
De huid van donkere mensen is dikker en daarom meer zonuren nodig.
Met vitamine kan je wel bestrijden,maar de echte vvitamine krijg je toch door de zon,vit.D.
Ik vind ook schandalig dat ze deze verschijnselen die wij al weten als we kind zijn,nu nog een keer gepresenteerd krijgen. Op naaar de consultatiebureaus voor opvoeding en gezondheid die door de bezuinigings ronde zijn opgestart. Wij als westerlingen dachten blijkbaar dat in dit land elk individu wel weet hoe het zich moet gedragen. Maar uit den trure is men vergeten als je andere huid hebt dit in ons land een bijdrage levert aan gebrek aan beter. En je moet potverdikkeme ook nog opletten als je wit bent,die ozon,bewerkstelligt de huid kanker......Maar voorlichting moet voor iedereen zijn: en niet acheraf zitten schreeuwen,van aloochtonen krijgen een tekort aan D, een tekort aan arbeid, een tekort aan kritiek,een tekort aan alles!!
Wie zorgt dan voor preventie? :verrassin

super ick
12-03-06, 10:03
Geplaatst door Hawa
Jij zegt dat door inteelt neef en nicht er veel kinderen in dde min raken. Maar dat is volgens mij niet waar, en ook niet aangetoond. Het enigste aantoonbare bewijs is genetische afwijkingen in een bepaald familie gen.
In Amerika waren de rijke families er ook in voorkeur er op uit om familie kapitaal in stand te houden,en trouwde met maar onderling,zoals jij zegt neef en nicht. Deze rijke families kregen ook afwijking in hun gen,leukemie!
En was het Tsjaristische bewind niet leuko....
Oke. Pluk de zon. Het is al tig jaren aangetoond dat donkere mensen veel meer zon licht nodig hebben dan de witte massa.
De huid van donkere mensen is dikker en daarom meer zonuren nodig.
Met vitamine kan je wel bestrijden,maar de echte vvitamine krijg je toch door de zon,vit.D.
Ik vind ook schandalig dat ze deze verschijnselen die wij al weten als we kind zijn,nu nog een keer gepresenteerd krijgen. Op naaar de consultatiebureaus voor opvoeding en gezondheid die door de bezuinigings ronde zijn opgestart. Wij als westerlingen dachten blijkbaar dat in dit land elk individu wel weet hoe het zich moet gedragen. Maar uit den trure is men vergeten als je andere huid hebt dit in ons land een bijdrage levert aan gebrek aan beter. En je moet potverdikkeme ook nog opletten als je wit bent,die ozon,bewerkstelligt de huid kanker......Maar voorlichting moet voor iedereen zijn: en niet acheraf zitten schreeuwen,van aloochtonen krijgen een tekort aan D, een tekort aan arbeid, een tekort aan kritiek,een tekort aan alles!!
Wie zorgt dan voor preventie? :verrassin

Dat tekort aan zonlicht komt niet door een hoofddoek. Met hoofddoek krijg je voldoende zonlicht.
Het komt omdat je te weinig in het zonlicht komt. Dus teveel binnen zit.
Is het nu de bedoeling dat de lezer de conclusie moet trekken dat er veel allochtone (Islamitische) vrouwen gedwongen binnen zitten? Vrouwen die niet even tussendoor naar de stad kunnen gaan of gewoon lekker een stukje lopen?
Of probeert men nu deze mensen te bereiken door met een verhaaltje over gezondheid te komen?
Of is het een serieus probleem en is de gezondheid echt in gevaar?

Er blijft bij mij maar 1 vraag hangen: HOEVEEL VROUWEN ZITTEN ER IN NEDERLAND ACHTER DE DEUR DIE NIET ZONDER BEGELEIDING OF TOESTEMMING DE STRAAT OP MOGEN?

papol
12-03-06, 10:23
Geplaatst door eztij
I.p.v. te schreeuwen dat het onderzoek dat in Amersfoort is gedaan een zionistisch complot is zouden veel allochtone medemensen blij moeten zijn met dit onderzoek! Ze kunnen er iets aan hebben waardoor ze zich veel beter gaan voelen in dit koude landje: Vitamine D wordt door de zon in de huid aangemaakt. Een meer getinte (mediterrane oorsprong) of zelfs donkere huid (afrikaanse mensen) kan 7 tot 30 keer minder Vitamine D maken. Als je dan naar een gebied gaat met minder zon krijg je al heel snel een tekort. Pim Fortuyn beweerde dat allochtone mensen veel vaker van de gezondheidszorg gebruik maken met allerlei "aspecifieke" klachten. Dat zijn vaak klachten van vermoeidheid en spierpijn. Nederlandse dokters die dit Vitamine D verhaal niet kenden begrepen vervolgens niet waar de klachten vandaan komen. Ze sturen mensen naar de medisch specialist die het ook niet weet en niks kan vinden, wat weer leidt tot frustratie bij iedereen. Het komt dus omdat je een Vitamine D tekort hebt: dan krijg je pijn in je schouders en bovenarmen, borstbeen en benen. Ook ben je vaak erg moe. Allochtoon betekent NIET moslim, maar ook antilliaanse en surinaamse mensen kunnen hier bv heel veel last van hebben. Ook bejaarden hebben er overigens veel last van. En bijna alle turkse en marrokaanse vrouwen weten dat als ze een paar weken in het land van herkomst hebben gezeten de klachten over zijn. Komen ze dan weer terug in Nederland dan krijgen ze in september weer klachten en in de winter zijn ze niet meer vooruit te branden. Zelf denken ze nogal eens dat het door heimwee komt. En de dokter denkt dat het komt omdat ze driehoog achter wonen met 10 kinderen.
Overigens helpen druppeltjes niet : daar zit veel te weinig Vitamine D in: je moet echt een recept bij de dokter halen of veel in de zon gaan zitten.
En nog iets: nederlanders wisten dit allang! Wat dacht je wat er in levertraan zit en waarom wij walvissen gingen vangen? Of waarom onze moeders ons vroeger levertraandruppels gaven als de R in de maand kwam. Dus doe als allochtoon nou niet zo gefrustreerd maar doe er gewoon je voordeel mee.
Veel plezier ermee.

Goede bijdrage en ..... on-topic !!

Constatering van genetische afwijkingen van 4% naar 7% is bijna een verdubbeling, nml toename van 75%. Voldoende reden om inteelt te verbieden.

De 20% bij zwangeren boven de dertig zijn ALLE problemen. (zoals te vroeg geboren)

Gr.P

Karin.N
12-03-06, 11:23
Geplaatst door superdick

Er blijft bij mij maar 1 vraag hangen: HOEVEEL VROUWEN ZITTEN ER IN NEDERLAND ACHTER DE DEUR DIE NIET ZONDER BEGELEIDING OF TOESTEMMING DE STRAAT OP MOGEN?

Dat is heel wisselend. Ik woon in Utrecht naast 2 wijken waar veel marokkanen wonen. Zo ken ik vrouwen die zelf alle moeite doen om maar niet naar buiten te hoeven, ondanks inspanningen van hun echtgenoten die hun vrouw juist wel vaker buiten zien. Deze mannen bestaan nl. ook.
Maar zo zijn er ook gezinnen waar de vrouw niet naar buiten mag en wanneer de man het huis verlaat hij de deur op slot doet.
En dan de gezinnen waar man en vrouw regelmatig buitenkomen, alleen of samen.

Karin.N
12-03-06, 11:24
Dubbel verzonden.

super ick
12-03-06, 13:27
Geplaatst door Karin.N
Dat is heel wisselend. Ik woon in Utrecht naast 2 wijken waar veel marokkanen wonen. Zo ken ik vrouwen die zelf alle moeite doen om maar niet naar buiten te hoeven, ondanks inspanningen van hun echtgenoten die hun vrouw juist wel vaker buiten zien. Deze mannen bestaan nl. ook.
Maar zo zijn er ook gezinnen waar de vrouw niet naar buiten mag en wanneer de man het huis verlaat hij de deur op slot doet.
En dan de gezinnen waar man en vrouw regelmatig buitenkomen, alleen of samen.

Bedankt voor je nietszeggende antwoord.

Hawa
12-03-06, 15:40
Ik weet echt niet wat je nu wilt horen? Het is gewoon een feit dat vele Nederlanders een vitamine gebrek hebben. Niet alleen op vitamine D gebied maar op alle gebieden.
Te dikke kinderen! Zoiets! Vitamine hype in Nederland,waar je elk reclame foldertje kan uitpluizen wat je allemaal wel niet kan kopen,tot aan de viagra pil aantoe.
Is het niet zo dat farmacie-bedrijven,maffia zijn van dit land?
Kijk maar hoe ze doen met onze huisartsen,voor wat hoort wat regiem.
Maar die mensen van oorsprong van ver af,veel zon,lekker eten, en altijd de familie om je heen?
Hier niet! Althans nog niet,dat ze zich een voelen met de Nederlanders,of andersom natuurlijk.
Kijk! Mijn kinderen zijn ook van afrikaanse afkomst,en ze hebben veel meer D nodig dan ik. Veel meer. En mede dankzij opvoeding en consultatiebureau die er voor hebben gezorgd dat mijn kinderen wel iets extraas nodig hebben.
Maar hebben Nederlandse medici zich weleens verplaatst in andere culturen?
Ik denk van niet. De meeste specialisten wilden niet eens Frans spreken,denkende dat ze dat niet zo goed deden als ik.
En de Nederlandse huishoudens doen ook al slecht mee toch! Als het maar hype is! Koekjes mee en een pakje voor overblijven!!
In mijn tijd was het een appel en boterhammetje,geen mc-tijd,je kon in die tijd kroketje trekken of een friet bestellen.
Is dat Nederlandse cultuur,patje en krokettje trekken?
Eerst was het hart en bloedvaat,denk maar aan die becel hype..
Toen nog een struma erbij,het zout waarin jodium bestanddelen een struma(schildklier) - kanker kon gaan bestrijden...
Toen in die tijd begon men over het Turkse over Marokkanse brood te redetwistten dat daar geen bestanddelen inzaten,het jodium om deze kwaadaardige verschijnselen tegen te gaan.
In Marokkaanse cultuur,afrikaanse culturen, aziaatsche cuturen eet men alles wat gezond is. Beter kan niet. In Nederland is alleen maar spruit en boerenkool met worst. En de schijf van vijf.
Maar de schijf van vijf is allang opgerold door het kapitalisme. De vitamine hype. De mc-donalds hype, burgerkings syndroom!
Denk je dat pens,lever,orgaaanvlees de oorzaken zijn van gebrek aan D.
Ja, jij denkt dat ook niet,wet ik wel,maar de voedselketens,de ouders en opvoeders zijn zelf de oorzaak van deze schandalige vitamine gebreken.
Als je groot gezin hebt,voor tientallen moet gaan koken,en waarvan je de Nederlandse taal niet machtig bent,waar je misschien als moeder nooit de frisse lucht hebt gesnoven,en alleen maar slaaf bent binnen een systeem waarvan je niet eens weet hoe die systeem nu functioneert,krijg je de spijker op de kop geslagen over een vitamine gebrek!
En aan die gebrek werken wij mee in deze systeem,in mijn ogen,koop het dan koop en koop!
De Nederlandse kinderen zijn zo verwend,dat ze alleen dat maar willen eten en anders maar niks. De kleine dispoten van kapitalisme samenleving. Als ouders weet ik dat ik altijd rekenschap moet houden van deze nietige kwestie,spagettie zonder saus? Maar ik kan goed koken,en improviseer maar wat,en iedereen eet wat,wat ik maar ter kennis neming op hun bordje deponeer. De maatschappij verloedert in mijn ogen zelf de multi-culti samenleving. Het is wel zo: de Turken hebben de beste groenten winkels daar kan nog geen biologische dinamische goeroe tegen op boksen.
Maar stress doet er ook aan mee, heimwee,eenzaamheid,en maar slaven in mannelijke maatschappij,waarin eeen vrouw,moeder nog steeds slachtoffer rol speelt. En dat vind ik het kwadelijke,vooral verontrustende aspect. Gooi de poorten open,voor vrijheid en gedachtengoed,die media hype maakt meer slecht dan lief is ..Inscha Allah!!

Dwaalspoor
01-04-06, 11:04
Te laat naar vroedvrouw

MAYKE CALIS


DEN HAAG - Allochtone zwangere vrouwen lopen onnodig veel risico op een miskraam of complicaties, doordat ze veel te laat komen voor een eerste controle bij de verloskundige.

Mogelijk is dat een verklaring voor de hogere babysterfte onder allochtonen, zo blijkt uit een onderzoek van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en de Amsterdamse GGD.

Gewoonlijk adviseren verloskundigen en gynaecologen zwangere vrouwen om zich tussen de acht en twaalf weken voor het eerst te melden. Als moeders later komen, heeft prenataal onderzoek naar eventuele afwijkingen en aandoeningen weinig zin meer.

Uit het onderzoek blijkt dat veel Ghanese moeders in Amsterdam pas na 25 weken voor het eerst op controle komen. Na achttien weken heeft 22,3 procent van de Antillianen zich nog niet gemeld, 21, 9 procent van de Marokkanen, 18,8 procent van de Surinamers en 18,3 procent van de Turken. Ter vergelijking: van de autochtone Nederlandse moeders komt slechts 5,4 procent pas na 25 weken.

Soortgelijke cijfers kwamen eerder ook al naar voren bij onderzoek van het Erasmus MC onder Rotterdamse vrouwen.

Uit het Amsterdamse onderzoek blijkt verder dat allochtone zwangeren in vergelijking met autochtonen weinig foliumzuur slikken. Foliumzuur verkleint de kans op een kind met een open ruggetje.

Van de niet-westerse vrouwen slikt slechts twintig tot veertig procent het middel, tegen bijna negentig procent van de autochtone vrouwen. Of er ook vaker allochtone baby's met een open ruggetje worden geboren, moet nog worden onderzocht.

Ook kunnen de onderzoekers op dit moment nog niet met zekerheid zeggen of het laat op controle komen een oorzaak is van de hogere sterfte van allochtone baby's.

Jaarlijks sterven per duizend geboorten 14,4 baby's van allochtone tegen 11,1 baby's van autochtone moeders. Wel menen de onderzoekers dat het gedrag van allochtonen voortkomt uit een gebrek aan kennis en uit taalproblemen.

De huidige resultaten zijn de eerste gegevens van het in 2003 begonnen onderzoek Amsterdam Born Children and their Development, een langlopend project waarbij zevenduizend kinderen worden gevolgd vanaf de zwangerschap tot ze volwassen zijn.

In Rotterdam loopt een soortgelijk onderzoek. In Nederland worden jaarlijks rond tweehonderdduizend kinderen geboren.


© Het Parool, 01-04-2006

super ick
01-04-06, 11:55
Geplaatst door Dwaalspoor
Te laat naar vroedvrouw

MAYKE CALIS


DEN HAAG - Allochtone zwangere vrouwen lopen onnodig veel risico op een miskraam of complicaties, doordat ze veel te laat komen voor een eerste controle bij de verloskundige.

Mogelijk is dat een verklaring voor de hogere babysterfte onder allochtonen, zo blijkt uit een onderzoek van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en de Amsterdamse GGD.

Gewoonlijk adviseren verloskundigen en gynaecologen zwangere vrouwen om zich tussen de acht en twaalf weken voor het eerst te melden. Als moeders later komen, heeft prenataal onderzoek naar eventuele afwijkingen en aandoeningen weinig zin meer.

Uit het onderzoek blijkt dat veel Ghanese moeders in Amsterdam pas na 25 weken voor het eerst op controle komen. Na achttien weken heeft 22,3 procent van de Antillianen zich nog niet gemeld, 21, 9 procent van de Marokkanen, 18,8 procent van de Surinamers en 18,3 procent van de Turken. Ter vergelijking: van de autochtone Nederlandse moeders komt slechts 5,4 procent pas na 25 weken.

Soortgelijke cijfers kwamen eerder ook al naar voren bij onderzoek van het Erasmus MC onder Rotterdamse vrouwen.

Uit het Amsterdamse onderzoek blijkt verder dat allochtone zwangeren in vergelijking met autochtonen weinig foliumzuur slikken. Foliumzuur verkleint de kans op een kind met een open ruggetje.

Van de niet-westerse vrouwen slikt slechts twintig tot veertig procent het middel, tegen bijna negentig procent van de autochtone vrouwen. Of er ook vaker allochtone baby's met een open ruggetje worden geboren, moet nog worden onderzocht.

Ook kunnen de onderzoekers op dit moment nog niet met zekerheid zeggen of het laat op controle komen een oorzaak is van de hogere sterfte van allochtone baby's.

Jaarlijks sterven per duizend geboorten 14,4 baby's van allochtone tegen 11,1 baby's van autochtone moeders. Wel menen de onderzoekers dat het gedrag van allochtonen voortkomt uit een gebrek aan kennis en uit taalproblemen.

De huidige resultaten zijn de eerste gegevens van het in 2003 begonnen onderzoek Amsterdam Born Children and their Development, een langlopend project waarbij zevenduizend kinderen worden gevolgd vanaf de zwangerschap tot ze volwassen zijn.

In Rotterdam loopt een soortgelijk onderzoek. In Nederland worden jaarlijks rond tweehonderdduizend kinderen geboren.


© Het Parool, 01-04-2006

Nietszeggend onderzoek als andere gegevens ontbreken.

Zijn deze allochtonen de taal machtig?
Weten zij waar zij voorgelicht kunnen worden?
Geloven zij ook in deze voorlichting?
Kan de overheid iedereen bereiken?

En al weten we alle oorzaken dan nog nemen we deze niet weg.