PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Semitisme; een racistisch woord opzich



Coolassprov MC
04-03-06, 10:52
Geplaatst op 08 februari 2006 12:11 door Rob

persoonlijk -

Een loodzwaar woord

Er is geen speciaal woord voor racisme, gericht tegen mensen van Afrikaanse afkomst. Antiafrikanisme of antinegrisme: ik heb er nooit van gehoord. Zo bestaat er ook geen woord voor racisme gericht tegen Aziaten of Europeanen. Maar we spreken wel van antisemitisme.

fotoIk vraag me werkelijk af waarom dit onderscheid gemaakt moet worden. Onderscheid maken op basis van etniciteit is immers racistisch, wat betekent dat het woord, paradoxaal genoeg, zelf racistisch is. We moeten af van de gedachte dat antisemitisme op de een of andere manier erger zou zijn dan ‘normale’ rassenhaat. Het is walgelijk om te spreken over burgemeester Cohen als een vieze jood. Het is net zo afkeurenswaardig om Ayaan Hirsi Ali aan te duiden als een smerige nikker.

Bovendien wordt het woord vaak volledig verkeerd gebruikt. Een Semiet is iemand van Joodse of Arabische afkomst, dus is het wel heel eigenaardig dat juist de Arabieren nu zo vaak van antisemitisme worden beticht. Belijden zij zelfhaat? Bradley Burston ziet het in zijn weblog in de Israëlische krant Haaretz zo:

“Sinds enige tijd circuleert er een nieuw soort antisemitische karikatuur in Europa – wellicht een indicatie van een nieuw soort antisemitisme. Maar de Semieten zijn in dit geval niet Joden.”

Hoewel ik het oneens ben met Bradley – ik vind de karikaturen van de Profeet niet racistisch van aard – geeft hij onbedoeld wel aan waar de schoen wringt met het woord ‘antisemitisme’. Bij de Europese lezer van zijn weblog gaan allerlei alarmbellen rinkelen zodra dat woord verschijnt. Ten onrechte, in dit geval.

Afschaffen, dat woord.