PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk zet christelijke asielzoekers uit naar Iran



Marsipulami
04-03-06, 14:43
Kamer en kerken tegen uitzetten Iraanse christenen


Geplaatst op 3/3 '06 om 23:23u
Door Theo Borgermans (Bron: ANP, RD)



DEN HAAG (RKnieuws.net) - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) mag van de Tweede Kamer voorlopig geen uitgeprocedeerde christen–asielzoekers uit Iran terugsturen. Dat stond al in een door de Kamer aangenomen motie van de ChristenUnie, maar de bewindsvrouw weigert die uit te voeren. Ook de Raad van Kerken is tegen de voorgenomen uitzettingen.


Een Kamermeerderheid vindt dat Verdonk zich aan de motie moet houden en dus met uitzetting moet wachten totdat ze daar met de Kamer over heeft gesproken. Kamerlid Huizinga–Heringa van de ChristenUnie voelde „enige ergernis" bij de brief van Verdonk waarin ze een tijdelijk besluit– en vertrekmoratorium voor Iraanse christenen, onder wie ex–moslims, afwijst.

Huizinga heeft de minister naar aanleiding daarvan opnieuw gevraagd geen „onomkeerbare stappen" te nemen. Het CDA, D66, de PvdA, GroenLinks en de SP zijn het daarmee eens. In dezelfde brief over Iran zegt Verdonk wel toe geen uitgeprocedeerde homoseksuele asielzoekers uit te zetten totdat ze hierover met de Kamer heeft overlegd. Bij de christen–asielzoekers doet ze die toezegging niet.

Iran is gestegen van de vijfde naar de derde plaats op de ranglijst van landen waar christenen het meest worden vervolgd, zo meldde Open Doors eerder deze week. De organisatie, die zich inzet voor verdrukte christenen, wijt de verslechterde situatie voor christenen in Iran aan de toenemende invloed van conservatieven, die vorig jaar culmineerde in de verkiezing van de Mahmoud Ahmadinejad tot president.

Als christenen en tot het christendom bekeerde ex–moslims hun geloof „in stilte" belijden, hoeven ze volgens Verdonk geen problemen te verwachten. Wie echter probeert moslims te bekeren, kan te maken krijgen met repressie en intimidatie door de Iraanse autoriteiten. Dat is in de afgelopen tijd ook diverse keren gebeurd.

Verdonk blijft Iraanse christenen en bekeerlingen beschouwen als een kwetsbare groep die verhoogde aandacht vraagt. Als deze asielzoekers door hun activiteiten of bekering worden vervolgd door de Iraanse autoriteiten, kunnen ze in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning.

De Raad van Kerken in Nederland vindt het terugsturen van Iraanse christenen, tot het christendom bekeerde ex–moslims en homoseksuelen „volstrekt onverantwoord", zei algemeen secretaris ds. Ineke Bakker. Internationale verdragen schrijven volgens haar voor dat asielzoekers die moeten vrezen voor vervolging in het land van herkomst, op grond van onder meer godsdienst, als vluchteling erkend moeten worden.

Verdonks stelling dat Iraanse christenen die hun geloof in stilte belijden, geen gevaar lopen, getuigt volgens Bakker van „een volstrekt gebrek aan besef van wat geloof voor mensen en hun concrete leven betekent. Geloven in stilte is zoiets als leven zonder adem te halen: domweg onmogelijk."

tukkersterror
04-03-06, 15:13
Waarom niet???? :stout: Ze heeft pas geleden nog contact gehad met Victory en alles was veilig volgen onze Vic:hihi:

gh.wille
04-03-06, 16:21
Geplaatst door tukkersterror
Waarom niet???? :stout: Ze heeft pas geleden nog contact gehad met Victory en alles was veilig volgen onze Vic:hihi:

Tenslotte gaan er ook kinderen naar toe voor een schoolreisje !

Maar alle ongein daar gelaten ,het is een gigantisch probleem sta je de een toe dan moet je de andere ook hier laten blijven .
En daar ligt het probleem, geen idee hoeveel Christenen er zijn in IRAN en nog minder hoeveel Homo,s en lesbische mensen .
Stel dat zij (Verdonk ) de mensen nu laat blijven ,dan is de kans groot dat we straks overspoeld worden met Christenen en Homosexuele mensen, die je gezien de omstandigheden dan ook niet terug kan zenden.
Nogmaals persoonlijk heb ik er niets op tegen (het zal mijn tijd wel duren ), maar Regeren is Vooruit zien !
Blij dat ik niet Minister Verdonk ben !

Victory
04-03-06, 16:37
Alleen criminelen hoeven bang te zijn voor Iran. Iedereen die hier is, is een economische vluchteling met smoesjes.

knuppeltje
04-03-06, 17:35
Geplaatst door Victory
Alleen criminelen hoeven bang te zijn voor Iran. Iedereen die hier is, is een economische vluchteling met smoesjes.

Vertel eens, welk smoesje had jij?

Victory
04-03-06, 17:42
Geplaatst door knuppeltje
Vertel eens, welk smoesje had jij?
Waarom denk je dat ik een vluchteling ben?

tukkersterror
04-03-06, 17:49
Geplaatst door Victory
Waarom denk je dat ik een vluchteling ben?

Vrijheid van meningsuiting:hihi:

gh.wille
04-03-06, 17:53
Geplaatst door Victory
Alleen criminelen hoeven bang te zijn voor Iran. Iedereen die hier is, is een economische vluchteling met smoesjes.

Daarom ben je het ook dit keer volkomen met Verdonk eens ,naar ik aan neem .
:hihi:

Victory
04-03-06, 18:02
Geplaatst door gh.wille
Daarom ben je het ook dit keer volkomen met Verdonk eens ,naar ik aan neem .
:hihi:
Ik ben het met best wel veel dingen met VVD en LPF eens hoor, en ook met Verdonk. MAAR in heel veel dingen zijn ze gewoon harteloos. Het zijn net dieren die op hun instincten aan het handelen zijn inplaats van hun hersennen en hart.

Dit soort mensen hebben het leven van heel veel mensen zuur gemaakt, en ik ben er veel tegen gekomen.

Victory
04-03-06, 18:10
b.v. dat idee over kampen... dat is echt iets dat ik ook mee zou komen. Maar ik heb betere ideen om de problemen in de grote steden op te lossen...

tukkersterror
04-03-06, 19:32
Geplaatst door Victory
b.v. dat idee over kampen... dat is echt iets dat ik ook mee zou komen. Maar ik heb betere ideen om de problemen in de grote steden op te lossen...

:schok: Gooi het in de groep!!!!!!!!!!!

Victory
04-03-06, 19:35
Geplaatst door tukkersterror
:schok: Gooi het in de groep!!!!!!!!!!!
Dan moet ik pagina's aan tekst schijven. No thx... bovendien kan het toch niemand schelen wat de allochtonen zelf denken over hun eigen problemen (gedeeltelijk in ieder geval).

knuppeltje
04-03-06, 19:36
Geplaatst door Victory
Waarom denk je dat ik een vluchteling ben?


Ach, had zomaar een idee.

Joesoef
04-03-06, 20:05
Ik ken nogal wat Iraniers die 'spontaan' christen zijn geworden opweg naar Nederland.

tukkersterror
04-03-06, 20:16
Geplaatst door Joesoef
Ik ken nogal wat Iraniers die 'spontaan' christen zijn geworden opweg naar Nederland.

Vandaar dat de kerken weer volstromen :love2: Iran!!!

tukkersterror
04-03-06, 20:20
Geplaatst door Victory
Dan moet ik pagina's aan tekst schijven. No thx... bovendien kan het toch niemand schelen wat de allochtonen zelf denken over hun eigen problemen (gedeeltelijk in ieder geval).

Je hoeft van mij geen pagina's vol te schrijven gewoon 1 idee is ook goed je weet wel zo'n :denk: en het is er!!!

Joesoef
04-03-06, 21:15
Geplaatst door tukkersterror
Vandaar dat de kerken weer volstromen :love2: Iran!!!


Er zijn in Iran redelijk wat kerken. In Theran staat ik meen in het noorden een kerk met een redelijk grote tuin, groeit ook druif. Van die druif maken ze weer wijn voor de mis. Niks mis mee dus.

Victory
04-03-06, 21:23
Exclusive: Immigrant moves back 'home' to Teheran
By ORLY HALPERN, Jerusalem Post

Ishak can't wait to get "home" to Teheran.

After he immigrated to Israel two years ago, said the short man with dark circles under his eyes, his life became increasingly miserable.

Standing and fretting inside his empty shop on Jerusalem's Rehov Ben-Yehuda, Ishak (not his real name), a 51-year-old Jewish-Iranian who is in Israel now only for a final visit, said the jewelry shop he opened here never sold anything, the renters to whom he leased a property did not pay and his heart began to fail him from the stress of monthly mortgage payments and no income.

So 10 months ago gray-haired Ishak gave up on the Zionist dream and began to move his family and belongings back to Iran. He filled some of his numerous suitcases and trunks with the Persian carpets, silverware, and home decorations he came here with, and flew to Turkey with his two sons. There they sent their new Israeli passports by express mail back to his daughter in Israel. Then they took out their Islamic Republic of Iran passports and boarded a flight to Teheran.

When he arrived, his Muslim friends were incredulous.

"I have a lot of Muslim friends and they all knew I'd moved to Israel," he said. "They asked me, 'Why did you come back?'" His Jewish friends in Iran already knew the answer.

Despite the declaration last week by Iran's president Mahmoud Ahmadinejad that Israel must be wiped off the map, the Shihab missiles displayed in Teheran with "Israel" painted on them, the broadcasting of anti-Semitic films on national television and the much-publicized trials of 13 Jewish Iranians on spy charges, Ishak insists that life in Iran is far better for Jews than life in Israel.

"If you have problems there, people help you - and they know you are Jewish," said Ishak, who has now briefly returned to Israel to sell his shop and leave for good. "But in Israel, everyone is looking out for himself. You can't trust anybody."

Ishak is not the only recent immigrant who prefers his Islamic birthplace to his Jewish homeland. Jerusalem's Jaffa Road and Rehov Ben-Yehuda are lined with shopkeepers originally from Iran who say they are desperate to go back.

And while most outsiders might believe that routine contact between the citizens of the two sworn enemies is impossible, in fact, not only are the phone lines between Teheran and Tel Aviv used actively, but so also are flight routes via Istanbul.

Jewish Iranians travel frequently to Israel. To avoid getting the Iranians in trouble back in their home country, Israeli border authorities do not stamp entry visas into their passports. As with journalists, the entry visa is stamped on a separate slip of paper, which is later thrown away upon exit from the Zionist state.

"My parents came for a visit and left two months ago," said Avi, who owns a shoe store on Jaffa Road. But the elderly couple has no intention of moving here.

"The Jews there live very well," he explained. "When [Ayatollah Ruhollah] Khomeini got in power he said there is a difference between Persian Jews who are from Moussa (Moses) and Zionist Jews."

Avi acknowledges that initially Jews were not allowed to travel. "No one was," he said. "But now it's no problem."

Summertime is the most popular season for travel but sometimes Iranians come for just a wedding.

At Avi's, all the shoe salesmen are Iranian Jews. One of them is expecting his mother-in-law back in Israel from a two-month visit to Teheran. Meanwhile, his wife speaks to her mother regularly. "My mother-in-law buys calling cards there for $10 and they speak one hour."

tukkersterror
04-03-06, 21:41
Geplaatst door Joesoef
Er zijn in Iran redelijk wat kerken. In Theran staat ik meen in het noorden een kerk met een redelijk grote tuin, groeit ook druif. Van die druif maken ze weer wijn voor de mis. Niks mis mee dus.

Wist ik niet, tot mijn grote schande moet ik zeggen dat ik helaas nog nooit in Iran ben geweest, misschien uit angst voor het onbekende en al de verhalen die je hoort en leest over Iran, ik nam ook gewoon aan dat daar een ander geloof dan Islam verboden is.
Excusses.