PDA

Bekijk Volledige Versie : Epidemie treft Aruba



Divine_70
04-03-06, 23:36
Op het autonome Nederlandse eiland Aruba, in de Caraïben, heerst een dengue-epidemie. Van oktober tot en met januari zijn ruim 1600 mensen getroffen door de ziekte die wordt overgedragen door de zogeheten tijgermug. Aruba telt naar schatting ruim 100.000 inwoners.

Veel voorkomende symptomen van de ziekte, die ook wel "knokkelkoorts" wordt genoemd, zijn hoge koorts, ernstige hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn, pijn achter de ogen en huiduitslag. Ook kunnen bloedingen en een shock ontstaan. Dat gebeurt overigens meestal alleen als de patiënt de ziekte al eerder heeft gehad. Als in dat geval niet op tijd wordt ingegrepen, kan de ziekte dodelijk zijn.
LEES OOK: Virus woelt op tropische paradijzen


04/03/06 21u57

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_119219.jpg

Kan er ook nog wel bij. :moe:

Aicha1976
05-03-06, 03:55
Psies, alsof de varkenspest en de kippetyfus niet voor voldoende ellende zorgden :ergleuk:

Een kennis van me ligt op Aruba in het ziekenhuis en het schijnt dat hij niet voldoende anticellen heeft om het dengue virus te bestrijden, klote dus :brozac:

tukkersterror
05-03-06, 11:15
Geplaatst door Aicha1976
Psies, alsof de varkenspest en de kippetyfus niet voor voldoende ellende zorgden :ergleuk:

Een kennis van me ligt op Aruba in het ziekenhuis en het schijnt dat hij niet voldoende anticellen heeft om het dengue virus te bestrijden, klote dus :brozac:

Dag eerst toen ik het las dat het een grapje was.
Ik heb het even uitgezocht wat artsen er over schrijven en daar word je ook niet vrolijker van.
Sterkte met je kennis!!!
Ziekten bij reizigers
Knokkelkoorts (dengue)
Versiedatum: oktober 2003



Deze patiëntenbrief is oorspronkelijk bedoeld als ondersteuning van het consult door de huisarts. De huisarts geeft de brief mee aan patiënten met de betreffende ziekte of aandoening. De tekst gaat ervan uit dat de patiënt al door de huisarts is gezien en dat de informatie uit de brief is besproken.
De adviezen in de brief gelden alleen voor mensen bij wie de diagnose is gesteld. De informatie dient niet als vervanging van een consult door de huisarts. Bedenk bij het lezen dat uw gezondheidssituatie anders kan zijn dan in de teksten wordt beschreven.


Wat is knokkelkoorts?
Knokkelkoorts is een infectieziekte die in grote delen van Afrika, Azië, Midden- en Zuid-Amerika en op de Caribische eilanden voorkomt. Het aantal gevallen van knokkelkoorts neemt de laatste jaren toe.

Hoe ontstaat knokkelkoorts?
Knokkelkoorts ontstaat nadat iemand is gestoken door een mug die het denguevirus bij zich draagt.
Dit is een kleine zwart-wit gestreepte ‘zebramug’ die overdag steekt (vooral in de vroege ochtend en namiddag). Door de muggensteek komt het virus in uw bloed. Er zijn vier types van het denguevirus.

Wat zijn de verschijnselen?
Na besmetting met het virus kan het twee tot veertien dagen duren voordat u ziek wordt. U krijgt plotseling koorts met koude rillingen, vaak met heftige hoofdpijn en pijn achter de ogen. Uw hele lichaam kan pijn doen: spieren, botten en gewrichten, vooral onder in uw rug. U krijgt huiduitslag op uw borst (romp), armen, benen en gezicht. Na een paar dagen kunt u misselijk worden en overgeven. Ook hoesten, keelpijn en smaakverandering komen voor. Nadat u wat hersteld bent, kan er een tweede koortsperiode optreden, ook weer met huiduitslag.
In een klein aantal gevallen verloopt de ziekte veel ernstiger: na de tweede tot vijfde dag ontstaan er dan puntvormige donkerrode vlekjes op de huid, neusbloedingen en tandvleesbloedingen. Dit kan leiden tot shock, bewusteloosheid en de dood. Deze vorm heet dengue hemorragische koorts.

Hoe wordt het aangetoond?
Bloedonderzoek kan aantonen of u met het denguevirus bent besmet.

Adviezen
De enige manier om u tegen knokkelkoorts (ook de ernstige vorm) te beschermen, is te voorkomen dat u tussen zonsopgang en zonsondergang wordt gestoken door de mug:

* Draag zoveel mogelijk bedekkende kleding: lange mouwen, een lange broek, schoenen en sokken.
* Smeer onbedekte lichaamsdelen (gezicht, hals, handen en enkels) in met insectenwerende middelen. Middelen waarin DEET (diethyltoluamide) zit helpen het best. Zorg dat u DEET niet in uw mond of ogen krijgt. Smeer daarom bij kinderen geen DEET op de handen.
* Slaap onder een (geïmpregneerd) muskietennet (klamboe). Een geïmpregneerd muskietennet is doordrenkt met een antimuggenvloeistof zoals permethrine of deltamethrine. Na een half jaar, of na vier keer wassen, zijn deze middelen uitgewerkt. Dat betekent dat u uw muskietennet opnieuw moet impregneren.
* Muskietengaas (horren) voor ramen en deuren helpt muggen buitenshuis te houden.

Deze maatregelen zijn vooral van belang voor reizigers die extra kwetsbaar zijn (bijvoorbeeld zwangeren, ouderen of diabetici).

Medicijnen
Er bestaan geen medicijnen of injecties om knokkelkoorts te voorkomen of te genezen. Medicijnen kunnen wel helpen de klachten te verminderen. Tegen de koorts en pijn kunt u paracetamol gebruiken. Omdat uw bloed bij knokkelkoorts dunner kan zijn, mag u geen bloedverdunnende pijnstillers gebruiken zoals bijvoorbeeld acetylsalicylzuur, diclofenac, ibuprofen of naproxen. Tegen overgeven kunt u domperidon nemen. Zorg dat u voldoende drinkt. Om uitdroging tegen te gaan kunt u zakjes met ORS (Oral Rehydration Salt) oplossen in gekookt water dat is afgekoeld, en er steeds wat van drinken.

Hoe gaat het verder?
Het kan een aantal weken duren totdat u van een eerste infectie hersteld bent. Daarna bent u levenslang ongevoelig (immuun) voor één type denguevirus. Wanneer u daarna met een ander type denguevirus besmet wordt, is de kans op een ernstig beloop (dengue hemorragische koorts) veel groter.
Iemand met dengue hemorragische koorts moet in een ziekenhuis worden opgenomen. Zonder behandeling is er 10% kans op een dodelijke afloop; met de juiste behandeling is deze kans 1 tot 2%.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt terecht bij het Landelijk Coördinatiecentrum voor Reizigersadvisering, per telefoon (tel. 0900-9584, kosten: € 0,45 per minuut) of via internet (www.lcr.nl).

Heeft u nog vragen?
Als u na het lezen van deze brief nog vragen heeft, kunt u daar bij een volgend contact op terugkomen.

Divine_70
05-03-06, 13:23
Geplaatst door Aicha1976
Psies, alsof de varkenspest en de kippetyfus niet voor voldoende ellende zorgden :ergleuk:

Een kennis van me ligt op Aruba in het ziekenhuis en het schijnt dat hij niet voldoende anticellen heeft om het dengue virus te bestrijden, klote dus :brozac:

Zwaar k*t, hopen dat ie toch weer op knapt.

Divine_70
05-03-06, 13:24
Geplaatst door tukkersterror
Dag eerst toen ik het las dat het een grapje was.


:zweep: Zie je mij ooit een grapje maken ??

Ik ben de serieusheid zelfe. :ego:

:fpuh: :hihi:

tukkersterror
05-03-06, 14:04
Geplaatst door Divine_70
:zweep: Zie je mij ooit een grapje maken ??

Ik ben de serieusheid zelfe. :ego:

:fpuh: :hihi:

He hallo ben geen zebramug jij met je :zweep: als je zo door gaat stuur ik een gevaarlijke mug op je af:stout:

http://www.mwt.net/~stjohns/Images/Pastor%20mug%20shot.jpg

Divine_70
05-03-06, 14:07
Geplaatst door tukkersterror
He hallo ben geen zebramug jij met je :zweep: als je zo door gaat stuur ik een gevaarlijke mug op je af:stout:

http://www.mwt.net/~stjohns/Images/Pastor%20mug%20shot.jpg

Kom hem dan zelf maar brengen ,ik lust je rauw. :roker:

:stout:

Aicha1976
05-03-06, 16:52
Geplaatst door tukkersterror
He hallo ben geen zebramug jij met je :zweep: als je zo door gaat stuur ik een gevaarlijke mug op je af:stout:

http://www.mwt.net/~stjohns/Images/Pastor%20mug%20shot.jpg



Je staat er leuk op tukker :gniffel:

tukkersterror
05-03-06, 17:09
Dames, dames, dames gedraag u!!!

Het is niet mij of ik, maar een pastoor met de naam Mug, is zocht op Google onder mug en de eerste mug die ik tegenkwam en geen beker was was deze mug :hihi: En jullie maar meteen weer aan andere muggen denken, stelletje muggezifters :wohaa: :wohaa:

:stout: trouwens wat moeten jullie met een pastoor??? :moe: O, ik snap het! :hihi: :droef: En zo ging mugje de kerk uit :droef: Zoemend en zingend!!! :gsm: of jullie even de Paus willen bellen!!!