PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Lang gewaad en baard zeggen niets’



Dolle Fatima
04-03-06, 22:49
‘Lang gewaad en baard zeggen niets’

Joustra over het Nederlandse antiterreurbeleid

Nederland zoekt naar nieuwe technieken om terreuraanslagen te voorkomen. Opletten is een eerste stap, maar als iedereen elkaar wantrouwt, hebben terroristen hun doel deels bereikt.

Door onze redacteuren Rob Schoof Jos Verlaan

den haag, 4 maart.

De binnenlandse dreiging van terreuraanslagen overstijgt de risico’s van aanslagen van internationale groepen in Nederland. Dat zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb), T. Joustra. „Twee jaar geleden bestond de dreiging vooral uit kringen rond Al-Qaeda. Nu gaat het vooral om jongeren met de Nederlandse nationaliteit die tot gewelddadigheden kunnen komen.”

Personen uit de moslimgemeenschap, maar ook ‘bekeerlingen’, radicaliseren in zorgelijk tempo en vormen een reële bedreiging. Volgens Joustra zijn in Nederland vijftien tot twintig netwerken actief. „Netwerken die mogelijk nog niet in het stadium zijn van aanslagen, maar die ook ondersteunend kunnen zijn bij het regelen van financiën of reisdocumenten. Al die netwerken hebben hun eigen geaardheid, maar je kunt niet uitsluiten dat ze overgaan tot gewelddadigheden.”

Is radicalisering niet ook een reactie op een verharding jegens de islam, zoals pleidooien om burqa’s te verbieden?

„Je hoort individuele personen wel eens uitspraken doen waarvan je denkt: dat helpt niet echt. Ik zie op dat vlak ook wel dingen gebeuren waarvan ik vind dat dat niet zo nodig is. Het is niet aan mij om concrete gevallen te noemen. Maar van de andere kant radicaliseren mensen ook uit onvrede. Dan betrekt men onwelgevallige uitspraken bij de bevestiging van het eigen gelijk. Dat laat onverlet dat de uiteindelijke oplossing toch van het integratiebeleid moet komen. Dat men verbondenheid met de westerse samenleving krijgt.”

Verscherpt de overheidscampagne tegen terreur die deze week is gestart, niet de tegenstellingen?

„We geven in die campagne juist aan dat het dragen van lange gewaden of een baard helemaal niets met terrorisme te maken heeft. Dat dergelijke uiterlijkheden geen signaal van een verdachte situatie zijn. De terroristen die de Twin Towers invlogen hadden hun Arabische kleding afgelegd en westerse kleding aangetrokken. Je zou je eerder zorgen moeten maken over iemand die eerst traditioneel gekleed ging en zich plotseling heel mondain kleedt.”

Dus een burqaverbod, waar de Kamer om vraagt, dient geen enkel doel?

„Er bestaat geen verband tussen traditionele kleding en terrorisme. Die burqamaatregel is een politieke discussie waarvan ik de uitkomst met belangstelling afwacht.”

Burgers die een verdacht koffertje zien, moeten de politie bellen. Vroeger ging zo’n tas naar gevonden voorwerpen, nu wordt het station ontruimd.

„We hebben er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk nuance in de campagne te leggen. Dat een maatschappij waarin iedereen elkaar wantrouwt, een maatschappij is waarin terroristen voor een deel hun doel al bereikt hebben. We willen laten zien dat burgers zelf inderdaad een bijdrage kunnen leveren. Maar tegelijkertijd ook dat de overheid al heel veel doet. Als je helder uiteenzet wat er aan de hand is en wat de overheid doet, draag je bij aan zekerheid in plaats van het aanwakkeren van angst. En die hele discussie over dat vergeten koffertje, heeft in ieder geval het voordeel dat mensen beter op hun spullen letten. Omdat ze nu weten dat het allemaal gedoe kan opleveren als je maar lukraak ergens zo'n koffertje neerzet.”

Kunnen mensen inderdaad gerust zijn? Is het antiterrorismebeleid niet veel te versnipperd en moet er niet één overkoepelend ministerie voor Veiligheid komen?

„We hebben met de NCTb gekozen voor een kleine organisatie onder twee ministers. Maar daarbij is wel randvoorwaarde dat die twee ministers eendrachtig aan dat beleid werken. Als er verschillen van mening zouden zijn, dan wordt het ingewikkelder. Het onderbrengen van de verantwoordelijkheden in één ministerie kan dat opvangen. Dat is absoluut waar.

Als mij bij de komende kabinetsformatie advies zou worden gevraagd, zou ik zeggen, er voorstander van te zijn om de repressieve onderdelen van het antiterrorismebeleid te hergroeperen binnen een ministerie. Met aan de andere kant een ministerie dat zich bezig houdt met integratie. Die repressieve bundeling zou dan dat ministerie van Veiligheid zijn. Daar kan efficiency mee gewonnen worden. Efficiency was ook de reden van het opzetten van de NCTb. Hier wordt nu bijvoorbeeld het beleid van beide ministeries op het gebied van terrorismebestrijding voorbereid. Dat bevordert de snelheid van besluitvorming.”

Blijft de overheid achterop lopen bij het voorkomen van nieuwe aanslagen of is het mogelijk om nieuwe opsporingstechnieken in te zetten?

„Iedereen is zoekende. Bij recente bezoeken in New York hebben we gezien wat intensieve samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven kan opleveren. Als iemand een verdacht product in sterk afwijkende hoeveelheden koopt, krijgt de overheid dat te horen. Dat is relevant bij het voorkomen van chemische, biologische of nucleaire aanslagen. Die mogelijkheden proberen we nu ook in kaart te brengen.

Er wordt verder fors geïnvesteerd in de beveiligingsindustrie. Zoals in de sluipwesp die explosieven kan opsporen. Dat schijnt mogelijk te zijn, maar ik weet niet wanneer dat commercieel op de markt kan worden gebracht. Er zijn inmiddels nieuwe generaties ‘slimme camera’s’ die gaan registreren als er in het publiek individuen zijn die een afwijkend patroon vertonen. Camera’s die parkeerterreinen in de gaten houden maar pas registreren als iemand niet rechtstreeks naar een auto loopt, maar rondslentert langs vier of vijf andere auto’s. Op Schiphol moet het mogelijk zijn om met dergelijke vormen van cameratoezicht veel efficiënter te opereren. Hetzelfde geldt voor de NS, die zijn ook met dergelijke plannen bezig. Engeland heeft al heel veel camera’s in de publieke ruimte. Veertien miljoen camera's, hoorde ik laatst. Dat is wel heel veel.”

Vindt u dat vanuit het oogpunt van privacybescherming acceptabel?

„Het is in ieder geval achteraf, bij de opsporing, heel handig. De Engelsen laten niet na om dat te benadrukken. We zijn met publieke en private partners, waaronder marechaussee, beveiligingsbedrijven, KLM en Schiphol bezig in kaart te brengen hoe je het cameratoezicht op vliegvelden kunt intensiveren. Want, hoe meer camera’s, hoe groter de mogelijkheden om achteraf te bekijken wat er is gebeurd. Dat is een voordeel dat maar moet worden afgewogen tegen het nadeel dat mensen zich minder vrij voelen. Dat is misschien persoonlijk. Maar als ik in Londen loop, met al die camera’s, heb ik niet een ander gevoel dan wanneer ik in Amsterdam loop.”

Bron: NRC

tukkersterror
04-03-06, 22:56
JJawel hoor.........
Je heb twee kansen!!!

1. het is Sinterklaas of
2. terrorrist

sater
05-03-06, 14:04
Geplaatst door tukkersterror
JJawel hoor.........
Je heb twee kansen!!!

1. het is Sinterklaas of
2. terrorrist

Leerlingen dragen boerka's en baarden. Eenmaal volleerd terrorist gaan boerka's uit en baarden af. [Zie aanslagen in Spanje en Engeland]

Pariah
05-03-06, 14:39
Moslim extremisme voortvloeiend uit islam achterlijkheid mag nimmer de Europese agenda bepalen. De Europese Unie dient derhalve als één onverzettelijk blok rond Denemarken te staan.

Beetje achterlijk en paradoxaal wat je hier beweert niet ?

Pariah
05-03-06, 14:48
Dat een lang gewaad en een baard niets zeggen is natuurlijk net zo logisch en waar als het feit dat extremisme niet voortkomt uit religie maar eerder uit blinde haat. Veel extremisten zijn helemaal niet zo religieus laat staan vrome personen. In tegenstelling tot wat veel niet gelovigen denken kenmerkt een sterk religieus bewustzijn juist door rationeel denken en het gebruikmaken van de rede en niet zozeer door het eenzijdig en letterlijk interpreteren van leerstellingen. Hier op eigen bodem vormen de calvinisten daar een zeer goed voorbeeld van.

sater
05-03-06, 15:10
Geplaatst door Pariah
Beetje achterlijk en paradoxaal wat je hier beweert niet ?

:argwaan: Verklaar u nader.

GiovanniHN
05-03-06, 15:17
Geplaatst door sater
Leerlingen dragen boerka's en baarden. Eenmaal volleerd terrorist gaan boerka's uit en baarden af. [Zie aanslagen in Spanje en Engeland]

Oh jippie, weer de zoveelste racist die denkt verstand te hebben van terrorisme.

Ben je hier alleen om mensen op te hitsen en kick je op on-line ruzies? Of heb je echt de illusie intelligent te zijn?

sater
05-03-06, 15:34
Geplaatst door GiovanniHN
Oh jippie, weer de zoveelste racist die denkt verstand te hebben van terrorisme.

Ben je hier alleen om mensen op te hitsen en kick je op on-line ruzies? Of heb je echt de illusie intelligent te zijn?

:fuckit: bericht topicstarter lezen.

GiovanniHN
05-03-06, 15:54
Geplaatst door sater
:fuckit: bericht topicstarter lezen.

Dus dit is jouw reactie?

Ik ben in ieder geval blij dat je niet de pretentie hebt iets toe te voegen. Als je al niet eens normale zinnen kan maken.

Toch zal ik een poging doen. Om er maar iets van te begrijpen.

Je verwijst naar het artikel, waarin Joustra verwjst naar 11 september dus verwijs jij in jouw reactie naar Spanje en Engeland.

Allereerst is Joustra iemand die op een rare manier aan zijn taak als Nationaal Co�rdinator Terreurbestrijding is gekomen. En ten tweede is hij bovenal een ambtenaar die niet uit de AIVD komt of politie of wat dan ook.

Bij 11 september werd heel lang gedacht dat het ging om vrome mannen die undercover waren als 'ongelovigen'. Maar zeker bij de nieuwe generatie terroristen is het de vraag of ze ooit weleens vroom zijn geweest.

Zeker in Engeland ging het om jongens die zich bekeerden of verder gingen verdiepen in de Islam. Maar zich nooit hebben geuit als extremisten. Zij hebben zich nooit gekleed in jellebas en lange baarden gehad.

De persoon die dat wel deed, was Mohammed B. Die zich nooit anders heeft voorgedaan. En nooit 'undercover' is geweest.

Baarden of burqa's spelen dus helemaal geen rol, want je kan er niks mee. Iemand kan zich anders voordoen maar iemand kan ook gewoon streng in de leer zijn en dat is geen misdaad. En Joustra's verwijzing daarnaar is ook weer een foute opmerking. Omdat het nu weer veel voorkomt dat jongeren uit hun puberale periode komen en niks meer te maken willen hebben met hun eerdere 'radicale' periode.

gh.wille
05-03-06, 17:14
Geplaatst door tukkersterror
JJawel hoor.........
Je heb twee kansen!!!

1. het is Sinterklaas of
2. terrorrist

Ik weet er nog een paar : Russische pope , pater Jezuiet , lid van een Rock band ,medewerker van het RIAGG ,Henk v.d Velde na zijn wereld reis of Fidel de Castro als travesiet .

tukkersterror
05-03-06, 17:52
Geplaatst door gh.wille
Ik weet er nog een paar : Russische pope , pater Jezuiet , lid van een Rock band ,medewerker van het RIAGG ,Henk v.d Velde na zijn wereld reis of Fidel de Castro als travesiet .

Hallo ik had het over fictive personen die niet bestaan :D

sater
05-03-06, 19:58
Geplaatst door GiovanniHN
Dus dit is jouw reactie?

Ik ben in ieder geval blij dat je niet de pretentie hebt iets toe te voegen. Als je al niet eens normale zinnen kan maken.

Toch zal ik een poging doen. Om er maar iets van te begrijpen.

Je verwijst naar het artikel, waarin Joustra verwjst naar 11 september dus verwijs jij in jouw reactie naar Spanje en Engeland.

Allereerst is Joustra iemand die op een rare manier aan zijn taak als Nationaal Co�rdinator Terreurbestrijding is gekomen. En ten tweede is hij bovenal een ambtenaar die niet uit de AIVD komt of politie of wat dan ook.

Bij 11 september werd heel lang gedacht dat het ging om vrome mannen die undercover waren als 'ongelovigen'. Maar zeker bij de nieuwe generatie terroristen is het de vraag of ze ooit weleens vroom zijn geweest.

Zeker in Engeland ging het om jongens die zich bekeerden of verder gingen verdiepen in de Islam. Maar zich nooit hebben geuit als extremisten. Zij hebben zich nooit gekleed in jellebas en lange baarden gehad.

De persoon die dat wel deed, was Mohammed B. Die zich nooit anders heeft voorgedaan. En nooit 'undercover' is geweest.

Baarden of burqa's spelen dus helemaal geen rol, want je kan er niks mee. Iemand kan zich anders voordoen maar iemand kan ook gewoon streng in de leer zijn en dat is geen misdaad. En Joustra's verwijzing daarnaar is ook weer een foute opmerking. Omdat het nu weer veel voorkomt dat jongeren uit hun puberale periode komen en niks meer te maken willen hebben met hun eerdere 'radicale' periode.

:lachu: dank voor betoog dat mijn gelijk bevestigt.

gh.wille
06-03-06, 00:29
Geplaatst door tukkersterror
Hallo ik had het over fictive personen die niet bestaan :D

Dat kon ik toch niet ruiken :knipoog:

GiovanniHN
06-03-06, 00:56
Geplaatst door sater
:lachu: dank voor betoog dat mijn gelijk bevestigt.


Jouw 'gelijk' was dit.

"Leerlingen dragen boerka's en baarden. Eenmaal volleerd terrorist gaan boerka's uit en baarden af. [Zie aanslagen in Spanje en Engeland]"

Je hebt dus totaal geen gelijk. Maar ik snap wel dat je me wil uitlokken met kinderachtige reacties die nergens over gaan. Dus in het vervolg zal ik pas bijten als je reactie uit meer dan 1 zin bestaat.

Rachid@Washingt
06-03-06, 03:33
Geplaatst door GiovanniHN
Dus dit is jouw reactie?

Ik ben in ieder geval blij dat je niet de pretentie hebt iets toe te voegen. Als je al niet eens normale zinnen kan maken.

Toch zal ik een poging doen. Om er maar iets van te begrijpen.

Je verwijst naar het artikel, waarin Joustra verwjst naar 11 september dus verwijs jij in jouw reactie naar Spanje en Engeland.

Allereerst is Joustra iemand die op een rare manier aan zijn taak als Nationaal Co�rdinator Terreurbestrijding is gekomen. En ten tweede is hij bovenal een ambtenaar die niet uit de AIVD komt of politie of wat dan ook.

Bij 11 september werd heel lang gedacht dat het ging om vrome mannen die undercover waren als 'ongelovigen'. Maar zeker bij de nieuwe generatie terroristen is het de vraag of ze ooit weleens vroom zijn geweest.

Zeker in Engeland ging het om jongens die zich bekeerden of verder gingen verdiepen in de Islam. Maar zich nooit hebben geuit als extremisten. Zij hebben zich nooit gekleed in jellebas en lange baarden gehad.

De persoon die dat wel deed, was Mohammed B. Die zich nooit anders heeft voorgedaan. En nooit 'undercover' is geweest.

Baarden of burqa's spelen dus helemaal geen rol, want je kan er niks mee. Iemand kan zich anders voordoen maar iemand kan ook gewoon streng in de leer zijn en dat is geen misdaad. En Joustra's verwijzing daarnaar is ook weer een foute opmerking. Omdat het nu weer veel voorkomt dat jongeren uit hun puberale periode komen en niks meer te maken willen hebben met hun eerdere 'radicale' periode.


In the first place, denk ik toch echt dat je is moet kijken waarom die mensen rebels worden…
Die “mensen” voelen zich onderdrukt en of bezet door het westen (voornamelijk the US) … zolang het westen het midden oosten in zijn macht willen hebben zullen er steeds meer mensen volgen die zich bedriegt voelen en dus hun land willen verdedigen. Met de middelen die zei hebben…
Iets wat vroeger gewoon rebel werd genoemd by the way. oftewel; oproerkraaier, revolutionair, opstandeling, vrijheidsstrijder etc…)

Ik heb in ieder geval een hekel aan het woord terrorist, wanneer het woord terrorist valt denken men gelijk aan islam. En wij moslims moeten ons maar elke keer verdedigen dat het niets met islam te maken heeft.. PPFFF om moe van te worden
Last time I checked staat in mijn grote van Dale toch echt dat Terrorist: gijzelhouder, kidnapper en kaper betekend.

Daar waar de vrijheidstrijders er in zijn geslaagd om meer zieltjes te winnen slaagt de rest van de wereld in om paniek te zaaien. Zodat wij weer kunnen discussiëren hoe een terrorist er uit ziet.

Net als dat we niet kunnen zien hoe een pedofiel, seriemoordenaar, pyromaan er uit zien (de laatste misschien kunnen ruiken) lijkt het mij een toch echt een onnodige discussie waaraan we een terrorist kunnen herkennen.

Kom op man!! Zie nou is in dat die mensen zich bedreigd voelen, en niets meer willen dan een eigen land of wij het nu met ze eens zijn of niet…

De meeste mensen waren er tijdens de oorlog in Joegoslavië niet eens van op de hoogt dat de strijders (moejahidien) Arabieren waren. Waarom niet?? Het interesseerde ons geen ene moer dat die mensen daar elkaar aan het afslachten waren. Het M-Oosten is even wat anders want daar hebben we (de hele wereld) belang bij. Hoe krijg je de hele wereld achter je door simpelweg paniek te zaaien

Voor zover ik weet willen ze (Al-Qaeda en consorten) niets meer dan dat de westerse landen vertrekken uit de landen waar ze niets te zoeken hebben…. Dat is toch lan geen slecht idee?? Je hoeft echt geen Al-Qaeda aanhanger te zijn om het daar mee eens te zijn… Ik ben er heilig van over tuigt dat we WW3 alleen kunnen voorkomen door het M-Oosten Zion vrij te maken…

ronald
06-03-06, 05:04
Bla bla bla.....Slachtoffer praat. Heb je ook geen hoger IQ gekregen door de zionisten?

Dolle Fatima
06-03-06, 08:56
Geplaatst door gh.wille
Ik weet er nog een paar : Russische pope , pater Jezuiet , lid van een Rock band ,medewerker van het RIAGG ,Henk v.d Velde na zijn wereld reis of Fidel de Castro als travesiet .

Of een Wicca aanhanger

sater
06-03-06, 09:00
Geplaatst door GiovanniHN
Dus dit is jouw reactie?

Ik ben in ieder geval blij dat je niet de pretentie hebt iets toe te voegen. Als je al niet eens normale zinnen kan maken.

Toch zal ik een poging doen. Om er maar iets van te begrijpen.

Je verwijst naar het artikel, waarin Joustra verwjst naar 11 september dus verwijs jij in jouw reactie naar Spanje en Engeland.

Allereerst is Joustra iemand die op een rare manier aan zijn taak als Nationaal Co�rdinator Terreurbestrijding is gekomen. En ten tweede is hij bovenal een ambtenaar die niet uit de AIVD komt of politie of wat dan ook.

Bij 11 september werd heel lang gedacht dat het ging om vrome mannen die undercover waren als 'ongelovigen'. Maar zeker bij de nieuwe generatie terroristen is het de vraag of ze ooit weleens vroom zijn geweest.

Zeker in Engeland ging het om jongens die zich bekeerden of verder gingen verdiepen in de Islam. Maar zich nooit hebben geuit als extremisten. Zij hebben zich nooit gekleed in jellebas en lange baarden gehad.

De persoon die dat wel deed, was Mohammed B. Die zich nooit anders heeft voorgedaan. En nooit 'undercover' is geweest.

Baarden of burqa's spelen dus helemaal geen rol, want je kan er niks mee. Iemand kan zich anders voordoen maar iemand kan ook gewoon streng in de leer zijn en dat is geen misdaad. En Joustra's verwijzing daarnaar is ook weer een foute opmerking. Omdat het nu weer veel voorkomt dat jongeren uit hun puberale periode komen en niks meer te maken willen hebben met hun eerdere 'radicale' periode.

:traan2: Excuses voor het overschatten uwer intelligentie. Aangaande uw post merk ik het volgende op:

2e alinea: waarin je stelt dat dhr. Joustra op een rare manier aan zijn taak is gekomen.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: er [b]lijkt sprake te zijn van vriendjespolitiek? [In]competentie doet er derhalve niet toe?

3e alinea: waarin je stelt dat het aangaande 11 september een misvatting was te menen dat het ging om vrome mannen undercover als ongelovigen.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: Osama bin Laden,namens Al Qiada de aanslag in Allahs naam opeisend, is een bedriegelijke afvallige? Al Jazeera zond het verhaal van een leugenaar uit?

4e alinea: waarin je stelt dat het in Engeland ging om jongens die zich nooit als terroristen hebben geuit. Zich nimmer in baarden en
djelabba's hulden.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: door zich niet in baarden en djelabba's te hullen kenmerkten bedoelde jongens zich juist niet als terroristen?

6e: alinea: waarin je stelt dat baarden en boerka's, omdat je er niets mee kunt, helemaal geen rol spelen.
M.b.t. waarmee gij mijn post inhoudelijk bevestigt. Baarden en boerka's gingen als 'normale' mensen undercover.

GiovanniHN
06-03-06, 12:45
Geplaatst door sater
:traan2: Excuses voor het overschatten uwer intelligentie. Aangaande uw post merk ik het volgende op:

2e alinea: waarin je stelt dat dhr. Joustra op een rare manier aan zijn taak is gekomen.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: er [b]lijkt sprake te zijn van vriendjespolitiek? [In]competentie doet er derhalve niet toe?

3e alinea: waarin je stelt dat het aangaande 11 september een misvatting was te menen dat het ging om vrome mannen undercover als ongelovigen.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: Osama bin Laden,namens Al Qiada de aanslag in Allahs naam opeisend, is een bedriegelijke afvallige? Al Jazeera zond het verhaal van een leugenaar uit?

4e alinea: waarin je stelt dat het in Engeland ging om jongens die zich nooit als terroristen hebben geuit. Zich nimmer in baarden en
djelabba's hulden.
M.b.t. versta en begrijp ik goed: door zich niet in baarden en djelabba's te hullen kenmerkten bedoelde jongens zich juist niet als terroristen?

6e: alinea: waarin je stelt dat baarden en boerka's, omdat je er niets mee kunt, helemaal geen rol spelen.
M.b.t. waarmee gij mijn post inhoudelijk bevestigt. Baarden en boerka's gingen als 'normale' mensen undercover.

Het is duidelijk dat je eerder je eigen intelligentie overschat.

Joustra was in opspraak gekomen door zijn werk bij het UWV. Het gebouw werd voor miljoenen verbouwd en tegelijkertijd werd een groot aantal mensen ontslagen.

Hij kreeg toen een andere functie en om of andere reden was dit de taak van Nationaal Co�rdinator Terrorismebestrijding. Hij heeft geen ervaring op dit gebied en na zijn functioneren bij het UWV is het zeker de vraag waarom hij een van de belangrijkste co�rdinerende taken heeft op het gebied van terreurbestrijding.


Ik zeg dat het de vraag is of het inderdaad om vrome mannen ging. Daar zouden we over na moeten denken, zeker met het oog op de nieuwe generatie terroristen die ook bijna niets van de Islam afweet en zich laat leiden door andere factoren.

Daarnaast heeft Bin Laden de aanslagen nooit rechtstreeks opgeeist. Hij heeft het over 'wij' maar daarmee bedoelt hij alle moslims ter wereld. En hij heeft in het verleden opgeroepen tot aanslagen en die oproepen ziet hij soms ook als oorzaak van terreurdaden. Maar Bin Laden heeft niet de aanslagen direct opgeeist.


m.b.t. Engeland had ik het niet over terroristen. Je hebt een rare kronkel in je gedachten. Ik had het over extremisten. In dit geval mensen die extreem ver gaan in het beleiden van hun Islamitische geloof. Deze personen dragen vaak jellebas en hebben baarden.


En die laatste opmerking van jou geeft nogmaals aan dat je er niks van begrepen hebt. Wat ik zei was dat de kleding en manier van uiten geen tekenen zijn van terrorisme. Want er zijn terroristen die ver gaan in het uiten van hun religieuze achtergrond, maar er zijn er ook die dit helemaal niet doen. Zijn ze dan undercover? Nee, het is gewoon een keuze die ze maken. Want de terroristen uit Engeland hebben wel degelijk hun levensstijl veranderd, alleen hebben ze niks aan hun uiterlijk veranderd. Terwijl de terroristen van 11 september juist alles veranderden, wat weer de vraag oproept hoe vroom ze dan zijn.

Uiterlijk maakt dus niks uit.