PDA

Bekijk Volledige Versie : Petitie voor intrekken Oscar-nominatie Paradise Now.



~Panthera~
05-03-06, 01:19
Petitie voor intrekken Oscar-nominatie Paradise Now.

AMSTERDAM - De Academy of Motion Picture Arts & Sciences heeft vrijdag, twee dagen voordat de Oscars worden uitgereikt, een petitie ontvangen, waarin wordt aangedrongen op intrekking van de Oscar-nominatie voor de Palestijns-Nederlandse film Paradise Now. De petitie is ondertekend door ruim 36.000 mensen die vinden dat de film Palestijnse zelfmoordterroristen verheerlijkt en werd op het hoofdkantoor van de Academy in Beverly Hills overhandigd door de Arabisch-Amerikaanse vredesactiviste Nonie Darwish.


Darwish zei dat Paradise Now het kwaad van het terrorisme onvoldoende toont. "Ieder van ons kan op een bepaald moment het slachtoffer van terreur worden. Islamitische terreur is een epidemie geworden. We hoeven het niet te begrijpen. We hoeven er geen excuses voor te bedenken. Niet meer. We moeten zorgen dat het ophoudt", aldus Darwish.

Academy-woordvoerder John Pavlik zei dat er geen sprake van kan zijn dat de nominatie wordt ingetrokken. De korte tijdsspanne laat dat niet toe, maar ook is de Academy niet van zins om films te diskwalificeren omdat de inhoud ervan sommige mensen niet aanstaat, aldus Pavlik.

Paradise Now verhaalt over twee jonge Palestijnse vrienden uit Nablus op de Westoever die een dubbele zelfmoordaanslag gaan plegen in Tel Aviv. De film kreeg in januari een Golden Globe en is genomineerd voor een Oscar in de categorie beste niet-Engelstalige film.

De familie van tieners die in 2003 bij een zelfmoordaanslag op een bus in de Israëlische stad Haifa omkwamen, vindt dat de film het leed van de slachtoffers veronachtzaamt en wereldwijd terroristische aanslagen zal aanmoedigen. De aanslag, die gepleegd werd door de militante beweging Hamas, kostte aan zeventien mensen het leven. Sinds eind 2000 zijn 521 Israëliërs bij 124 zelfmoordaanslagen omgekomen.

Zondag, de dag van de uitreiking, is het precies drie jaar geleden dat de aanslag in Haifa werd gepleegd. Yossi Zur, wiens 16-jarige zoon Asaf bij de aanslag om het leven kwam, was de drijvende kracht achter de handtekeningenactie.

mark61
05-03-06, 14:40
--------------------------------------------------------------------------------


To: To The World
"Paradise Now" is a movie that attempts to explain the other side of the story. It is a story about the suffering of Palestinians and how an a life of desperation can lead to an act of desperation. The movie outlines the struggle Palestinians face under the Israeli occupation and how the use of their bodies has become the only form of resistance made available to them. Paradise Now does not attempt to "legitimize" the bombings, it simply presents the audience with the other side of the story, the Palestinian side, and allows those watching to draw their own conclusions.

"Paradise Now" has been nominated for an Academy Award in the Best Foreign Film Category.

This petition was started in response to on-line petitions that are attempting to collect signatures to revoke the film's nomination. Another petition was also started to pressure the Academy into changing it's origin name from "Palestine" to "Palestinian Authority" under the argument that Palestine does not exist.

To deny the existance of Palestine is to deny the existance of Palestinians both historically and today.

Paradise Now is a film that deserves to be shown to the world regardless of people's political views. Its nomination should not be revoked and its name should not be changed.

Remember, there are always two sides to every story. It is only fair to hear the other side as well. The side that does not get any press coverage. The side you will never see on the evening news.

Whether you feel Paradise Now should retain its nomination or keep the name of "Palestine", whether you feel it deserves to win an Oscar or even if you feel that art should not be censored in any shape or form: please show your support and sign this petition.

Thank you kindly.

Sincerely,

The Undersigned (http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?para222)

I have read the Please Support "Paradise Now" Petition to To The World, and I hereby sign the petition: (http://www.petitiononline.com/para222/petition-sign.html?)

observer
05-03-06, 17:52
dat die nabestaanden zo'n film heel pijnlijk vinden kan ik me wel voorstellen

en feit is feit als er in een film moslims voorkomen staat ook de hele gemeenschap klaar om elke niet terechte beeldvorming aan te pakken

mark61
05-03-06, 21:12
Geplaatst door observer
dat die nabestaanden zo'n film heel pijnlijk vinden kan ik me wel voorstellen

en feit is feit als er in een film moslims voorkomen staat ook de hele gemeenschap klaar om elke niet terechte beeldvorming aan te pakken

Ik niet. Heb je die film gezien? Ik durf te wedden dat al die ondertekenaars de film niet gezien hebben en geen idee hebben waar hij over gaat

Ze klagen bij mijn weten niet over de beeldvorming over Israëli's in de film; die komen er ook nauwelijks in voor. Dus de vergelijking is krom.

Seif
05-03-06, 21:17
Ik wil Paradise Now nog erg graag een keer zien. Iemand een torrentje van redelijk tot goede kwaliteit?

mark61
05-03-06, 21:20
http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex&filmID=11189&t=Paradise+Now

Hollen!

Seif
05-03-06, 21:22
Zou wel willen, maar mijn agenda zit voor de komende weken helemaal vol.

mark61
05-03-06, 21:24
Geplaatst door Seif
Zou wel willen, maar mijn agenda zit voor de komende weken helemaal vol.

Ksmoesjes. Die filmt draait al 3/4 jaar.

Seif
05-03-06, 21:28
Geplaatst door mark61
Ksmoesjes. Die filmt draait al 3/4 jaar.

Dat wist ik niet. Ben trouwens al 2 jaar niet naar de bios geweest.

mark61
05-03-06, 21:33
Geplaatst door Seif
Dat wist ik niet. Ben trouwens al 2 jaar niet naar de bios geweest.

:student: Dat Had Je Moeten Weten! Ik kom nooit in een bioscoop.

David
05-03-06, 21:46
Geplaatst door ~Panthera~
ruim 36.000 mensen


Tegen de nominatie van Brokeback Mountain zijn 61.000 handtekenigen verzameld. Films die inhoudelijk meer zijn dan alleen romantiek of gooi en smijtwerk roepen altijd woedende reacties op van verschillende groeperingen. Laten we blij zijn dat films als 'Paradise Now' en 'Brokeback Mountain' tenminste gemaakt worden, en nominaties krijgen.

Divine_70
05-03-06, 21:49
Het moet niet gekker worden.

Seif
05-03-06, 21:59
Geplaatst door David
Films die inhoudelijk meer zijn dan alleen romantiek of gooi en smijtwerk roepen altijd woedende reacties op van verschillende groeperingen.

Hmmm, mischien moet ik Brokeback Mountain ook maar gaan zien dan. De reden dat ik 'm niet hoefde te zien was omdat ik dacht dat het een ordinaire liefdesfilm zou zijn.

Die kunnen mij ook al niet boeien wanneer het 'gewoon' een man en een vrouw betreft. :)

~Panthera~
06-03-06, 08:01
Geplaatst door David
Tegen de nominatie van Brokeback Mountain zijn 61.000 handtekenigen verzameld. Films die inhoudelijk meer zijn dan alleen romantiek of gooi en smijtwerk roepen altijd woedende reacties op van verschillende groeperingen. Laten we blij zijn dat films als 'Paradise Now' en 'Brokeback Mountain' tenminste gemaakt worden, en nominaties krijgen.

Yep, er zijn al genoeg shitfilms.

~Panthera~
06-03-06, 08:02
Paradise Now

De Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad heeft geen Oscar gewonnen voor zijn film Paradise Now. De prijs voor beste buitenlandse film ging zondag naar de Zuid-Afrikaanse film Tsotsi van regisseur Gavin Hood. Paradise Now verhaalt over de laatste 24 uur van twee Palestijnen die een zelfmoordaanslag willen plegen in Tel Aviv.

Vanuit Israël werd een lobby begonnen om de film niet te bestempelen als Palestijns. Maar de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, die de filmprijzen uitreikt, ging hier niet op in.

Paradise Now won al tal van onderscheidingen waaronder een Golden Globe en een European Film Award. De productie is al aan meer dan tachtig landen verkocht. In een vraaggesprek met een Israëlische krant toonde Hany Abu-Assad zich onlangs al sceptisch over de kansen om een Oscar te winnen.


:moe: