PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen uitvaartmis voor overleden vrouw wegens scheiding van kerk en staat



Marsipulami
05-03-06, 14:07
Geen mis voor overleden vrouw


Geplaatst op 4/3 '06 om 22:25u
Door Theo Borgermans (Bron: Brabants Dagblad)


ROERMOND (RKnieuws.net) - Familie en vrienden van een overleden vrouw uit Roermond zijn woedend op de gemeente. Die betaalt de uitvaart van de onverzekerde vrouw, maar geeft geen toestemming voor een kerkdienst. Zelfs niet als die gratis wordt gehouden.



De 44-jarige Carmen Scheffer-Storf kreeg een ’sociale’ begrafenis, zoals dat in het jargon heet. Volgens vrienden wilde de gelovige vrouw ook een uitvaartmis, maar dat zat er niet aan.

Pastoor Kreuwels van de Heilig Hartparochie in Roermond, die de vrouw en haar man kent als ’hardwerkende, gelovige mensen die in de geldproblemen zijn gekomen’, bood aan kostenloos een uitvaartmis te verzorgen, maar ook dat kon niet.

Roermond beroept zich volgens Kreuwels op de scheiding tussen kerk en staat. „Als de gemeente de uitvaart betaalt, bepaalt zij ook wat er gebeurt.“

ronald
05-03-06, 14:24
Als ik Kreuwels was zou ik met de hele club naar de begraafplaats gaan en daar ter plekke de mis opvoeren. Kou of geen kou.

Marsipulami
05-03-06, 15:25
Geplaatst door ronald
Als ik Kreuwels was zou ik met de hele club naar de begraafplaats gaan en daar ter plekke de mis opvoeren. Kou of geen kou.

Ja, maar voor zo'n publieke manifestatie moet de gemeente ook vooraf toestemming geven.

ronald
05-03-06, 15:29
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar voor zo'n publieke manifestatie moet de gemeente ook vooraf toestemming geven.

Hoezo? Als je daar gaat bidden moet je dan toestemming vragen?

tukkersterror
05-03-06, 15:30
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar voor zo'n publieke manifestatie moet de gemeente ook vooraf toestemming geven.

Alleen als er 50 personen of meer worden uitgenodigd!!!

Spoetnik
05-03-06, 15:31
Ik vind dat de Pastoor gehoorzaam de democratische wil moet volgen.

Marsipulami
05-03-06, 15:34
Geplaatst door ronald
Hoezo? Als je daar gaat bidden moet je dan toestemming vragen?

Voor betogingen of fuiven moet er toch een toestemming zijn van de gemeente. Dus waarom niet voor erediensten in open lucht. Volgens mij moet de burgemeester toestemming geven want het is altijd mogelijk dat buurtbewoners gaan klagen van overlast door biddend gezoem van de gelovigen terwijl de buren hun tuin zitten harken. Dan zijn er ook nog de veiligheidsrisico's: iemand zou in de put van het graf kunnen vallen. Welke verzekering is dan verantwoordelijk? Minimaal het advies van brandweer en politie moet ingewonnen worden en het traject van de rouwstoet moet voorgelegd worden.

Marsipulami
05-03-06, 15:39
Geplaatst door tukkersterror
Alleen als er 50 personen of meer worden uitgenodigd!!!

Iedereen is welkom op zo'n begrafenis. Het getal "iedereen" overstijgt het getal "vijftig" ruimschoots.

ronald
05-03-06, 15:53
Geplaatst door Marsipulami
Iedereen is welkom op zo'n begrafenis. Het getal "iedereen" overstijgt het getal "vijftig" ruimschoots.


Ik kan me voorstellen dat als je met z'n duizenden een stadsomgang gaat plannen je dat even de burgemeester laat weten. Maar in het gebouw naast de begraafplaats vindt toch vaak een dienst plaats die bij het graf zelf wordt voortgezet? Daar is toch geen vergunning voor nodig?

Ik kan me het standpunt van de gemeente wel voorstellen...het zijn hun centen dus....(typisch Hollands..en dat in Limburg) maar als alles dicht is kan die priester het toch nog even voortzetten? Of is het dan samenscholing en wordt veervolgens de ME ingeroepen?

Marsipulami
05-03-06, 15:58
Geplaatst door ronald
Ik kan me voorstellen dat als je met z'n duizenden een stadsomgang gaat plannen je dat even de burgemeester laat weten. Maar in het gebouw naast de begraafplaats vindt toch vaak een dienst plaats die bij het graf zelf wordt voortgezet? Daar is toch geen vergunning voor nodig?

Ik kan me het standpunt van de gemeente wel voorstellen...het zijn hun centen dus....(typisch Hollands..en dat in Limburg) maar als alles dicht is kan die priester het toch nog even voortzetten? Of is het dan samenscholing en wordt veervolgens de ME ingeroepen?

Voor alles zijn er regels in Nederland:

Schotel bij joodse begraafplaats moet weg


WO 01 feb 2006 | 11.23
De eigenaar van een schotelantenne boven de joodse begraafplaats aan de Schoonhovense Nes, moet deze direct verwijderen. De gemeente is tegen de schotel in het verweer gekomen omdat de eigenaar deze heeft geplaatst zonder een vergunning aan te vragen.

Een gemeenteraadslid verzocht de gemeente enkele weken al geleden om 'uit respect voor de overledenen' met spoed actie te ondernemen. Een inspecteur van bouw- en woningtoezicht ging kijken en constateerde dat de schotelantenne er inderdaad niet mag hangen. Daarbij speelde het respect voor de doden niet zo zeer een rol, als wel het simpele feit dat de antenne bouwvergunningsplichtig is. De eigenaar van de antenne had geen vergunning aangevraagd.

Bron: Nederlands-Isralitisch Kerkgenootschap

ronald
05-03-06, 16:06
Geplaatst door Marsipulami
Voor alles zijn er regels in Nederland:

Schotel bij joodse begraafplaats moet weg


WO 01 feb 2006 | 11.23
De eigenaar van een schotelantenne boven de joodse begraafplaats aan de Schoonhovense Nes, moet deze direct verwijderen. De gemeente is tegen de schotel in het verweer gekomen omdat de eigenaar deze heeft geplaatst zonder een vergunning aan te vragen.

Een gemeenteraadslid verzocht de gemeente enkele weken al geleden om 'uit respect voor de overledenen' met spoed actie te ondernemen. Een inspecteur van bouw- en woningtoezicht ging kijken en constateerde dat de schotelantenne er inderdaad niet mag hangen. Daarbij speelde het respect voor de doden niet zo zeer een rol, als wel het simpele feit dat de antenne bouwvergunningsplichtig is. De eigenaar van de antenne had geen vergunning aangevraagd.

Bron: Nederlands-Isralitisch Kerkgenootschap


Ja dat weet ik dat het een lekker regeltjesland is. Maar dit is een andere zaak. Het is heel gewoon om op een begraafplaats te gaan bidden.