PDA

Bekijk Volledige Versie : "Vogelgriep verspreidt zich via fecaliën in voedselketen"



Divine_70
07-03-06, 22:54
Volgens een Duitse wetenschapper is de wereldwijde verspreiding van de vogelgriep waarschijnlijk te wijten aan het binnendringen van besmette fecaliën van pluimvee in de voedselketen, via vis. Volgens de wetenschappers is de verspreiding van het virus dus niet te wijten aan migrerende wilde vogels.

"We zijn afstand aan het nemen van de veronderstelling dat trekvogels de oorzaak zijn", zei Josef H. Reichholf, een professor dierkunde aan de universiteit van München in de Duitse krant Die Welt. Volgens Reichholf is de verspreiding van het virus van oost naar west niet via de belangrijkste routes van trekvogels gebeurd. Daarenboven vond de verspreiding in de verkeerde periode van het jaar plaats.

Meststof op velden
De wetenschapper gaat ook in tegen het idee dat de kat met H5N1 die vorige maand in Duitsland was aangetroffen, besmet was met de ziekte na het eten van dode zwanen, eenden of ganzen. Volgens Reichholf is een meer waarschijnlijke overbrenger van de ziekte het veelvuldige gebruik van pluimvee-uitwerpselen als meststof op velden.

Uitwerpselen van pluimvee spoelden in meren en rivieren en werden opgenomen door vissen of andere waterdieren, luidde het. De besmette vissen werden dan opgegeten door vogels en dieren. Vismeel wordt ook vaak gebruikt als proteïne in dierenvoeder, waaronder voer voor pluimvee.

"Leven met vogelgriep in de toekomst"
Reichholf merkte op dat civetkatten in Vietnam die besmet waren met de ziekte vis gegeten hadden. Drie civetkatten stierven vorig jaar augustus aan het virus in Vietnam. Volgens de wetenschapper tonen de ontwikkelingen in Oost-Azië aan dat wilde vogels besmet zijn geraakt door pluimvee en niet omgekeerd.

"We zullen in de toekomst moeten leven met vogelgriep", zei Reichholf. "Misschien leven we al jaren met de ziekte, en wisten we het gewoon niet om dat de grote aantallen vogels die tijdens een harde winter sterven, gewoon niet getest werden."

07/03/06 15u53

mark61
08-03-06, 00:06
It's all chicken shit baby.

Orakel
08-03-06, 00:14
Me koekoek moest laats wel niezen om 4 uur. En om half vijf had ie de blafhoest. Kan ik 't daar ook van krijgen?

Ga nu echt weg

mark61
08-03-06, 00:15
Geplaatst door Orakel
Me koekoek moest laats wel niezen om 4 uur. En om half vijf had ie de blafhoest. Kan ik 't daar ook van krijgen?

Ga nu echt weg

Neem zo'n handig diggetaal klokkie. Nies nooit nie.

Onder de wol!