PDA

Bekijk Volledige Versie : De sigaar



~Panthera~
11-03-06, 13:21
De sigaar

• Youp van 't Hek


Wat Jozias van Aartsen zo sneu maakte, was zijn amechtige kwispelgedrag richting de deze week van zijn sokkeltje gestruikelde Hans Wiegel. Als een bang hondje danste hij al die tijd in de schaduw van de vroegere liberale voorman. Alle VVD’ers hadden overigens last van chronische Wiegelstress. En niet alleen de VVD’ers. De totale parlementaire pers. Het Orkakel van Diever hoefde maar een spreekbeurt te houden in een met rollators en gehoorapparaten gevuld achterafzaaltje van een zorgcentrum in Smilde of de cameraploegen van Netwerk, NOVA, RTL en Twee Vandaag togen met zwaailicht en loeiende sirene die kant op. En de volgende dag stond het door zichzelf oh zo zorgvuldig gebeitelde standbeeld Hans Wiegel weer voorop het liberale clubblad De Telegraaf. Hij wist nog niet of hij premier zou worden. Het zegt meer over de armoe van de landelijke politiek dan over Wiegel.

Jozias was een kerel geweest als hij op een goede dag had geroepen: „En nou opzouten met je bejaarde geneuzel. Diever heeft een hele beroemde amateurtoneelvereniging waarin je prachtig kan figureren in een of ander Shakespeare-drama. En premier word je toch nooit, want die wordt geregeld door de grootste regeringspartij en niet door een roedel middenstandskakkers. Niet lullen, maar poetsen!”

Maar Jozias durfde niet. Net als de rest van de VVD. Bang! Waarvoor? Voor een man die een leven lang heel goed voor zichzelf zorgde. Normaal zou een op een zijspoor gerangeerde politicus genieten van een erebaantje als Friese Commissaris van de Koningin en lekker soezen als Eerste-Kamerlid, maar Wiegel deed of het heel wat was. Het zal heel wat zijn geweest, maar hij had net als die andere ploeteraars alle tijd voor een breed scala aan commissariaten en adviseursbaantjes. Lekker lezen achterin de auto terwijl de chauffeur je door het land zoeft.

Waar de Wiegelverering toch vandaan kwam weet ik niet, maar om de zoveel jaar stond er wel een treurig provincielid op en die begon dan zenuwachtig te roepen om de Dieverse Messias. Ik hoop voor de VVD zelf dat dat nu toch echt voorgoed voorbij is. Ook Jozias hoeft niet meer te keffen. Die wordt burgemeester van Delfzijl. Duobaan met Dittrich.

Afgelopen week vermorzelde de icoon Wiegel zichzelf. Wat overblijft is een zielig hoopje scherven. Een dorpsnotabel uit het Land van Ooit. De roddel gaat dat hij, toen hij in Groningen iets te overmoedig uithaalde naar de parmantige Pechtold, een slokje te veel op had. Het zal. Als hij iemand niet hoefde aan te vallen dan was het Pechtold, een coalitiegenoot nota bene. Daarbij: niemand hoeft Pechtold onderuit te halen, dat kan die lieve Alexander heel goed zelf.

Donderdag stond er een interview met Wiegel in De Volkskrant en de goede Hans sprak met de journalist in zijn werkkamer bij de Zorgverzekeraars Nederland in Zeist. En wat deed Wiegel? Hij stak tijdens het gesprek een dikke, vette sigaar op. Kantoorgebouw in 2006. De verslaafden staan tijdens hun koffiepauze bij de deur al kleumend aan hun nicotinestaafjes te zuigen en wat doet de baas? Die steekt een dikke Panatella in zijn rechtse hoofd en hult zichzelf in liberale nevelen. Als ik daar zou werken, dan zou ik het wel weten. Drie Franse Gauloises in mijn hoofd en heerlijk bellen met mijn linkse vrienden over de locatie waar we het overwinningsfeest van onze SP gaan vieren . En als er iemand iets van zou zeggen, zou ik hem met een grote smile naar Hans verwijzen. Ga daar maar klagen. Weinig kans omdat de Messias al paffend met een journalist over zijn hobby de VVD zit te babbelen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Wie zichzelf zo hoogmoedig buiten de wet plaatst, moet niet meer meedoen en zijn keffer Jozias meenemen.

Zal er iemand maandag durven? Ik bedoel daar bij die Verzekeringsboeren in Zeist! Zonder kloppen de kamer van Hans binnenstormen en zeggen: „Uit die peuk! Als je wilt roken ga je lekker in je duffelse jas bij de kleumende klerken staan! En anders gewoon oprotten!”

Hoe oprotten in VVD-taal klinkt? Gewoon bekakt. Oprutte dus.


:lol: :duim:

tukkersterror
11-03-06, 13:43
:boogie: Youp for president:duim: