PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk komt Geert Wilders tegemoet voor burkaverbod



Dwaalspoor
14-03-06, 12:34
Verdonk ziet kans op boerkaverbod

Van onze politieke redactie

DEN HAAG - Minister Rita Verdonk van Integratie heeft in een interne notitie de mogelijkheden voor een (beperkt) boerkaverbod op een rij gezet.

Het stuk is vanmorgen door de meest betrokken ministers besproken tijdens een informeel overleg.

Volgens een woordvoerster spreekt Verdonk zelf geen voorkeur uit voor een verbod. De notitie maakt wel duidelijk dat er mogelijkheden zijn om het dragen van boerka's te verbieden. Juristen verschillen hierover van mening. Een beperkt verbod, bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs, zou mogelijk zijn.

Met een concreet voorstel hiervoor kan VVD-minister Verdonk in conflict komen met haar D66-collega Alexander Pechtold, die grondrechten in zijn portefeuille heeft. Eind januari noemde hij een verbod op boerka's 'een volkomen verkeerd signaal', dat neerkomt op uitsluiting van vrouwen die om godsdienstige redenen een kledingstuk dragen. ''Het voorstel moet bijdragen aan terrorismebestrijding. Maar ik heb nog geen bewijs of een concrete aanleiding gezien,'' zei Pechtold toen.

De notitie is een reactie op een door de Tweede Kamer aangenomen motie van Geert Wilders, die vraagt om een algeheel boerkaverbod. Toen die werd aanvaard, uitte Verdonk twijfels over de juridische haalbaarheid. Vrijdag praat het kabinet naar verwachting over de notitie, maar een concreet voorstel zal dan nog niet komen.


http://www.parool.nl/nieuws/2006/MAA/14/bin1.html

Cherry Bo
14-03-06, 12:37
Een beperkt verbod, bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs, zou mogelijk zijn.


Net als in Marokko.

sater
14-03-06, 12:41
Geplaatst door Cherry Bo
Net als in Marokko.

:Iluvu: navolging haalt mogelijk discriminatoire angel uit verbod.

Stopnaald
14-03-06, 13:32
Geplaatst door sater
:Iluvu: navolging haalt mogelijk discriminatoire angel uit verbod.

Er is nu al sprake van discrimminatie (en dat zal altijd zo blijven) aangezien er beroepen zijn waarbij de hoofddoek (of welke andere hoofdbedekking dan ook) absoluut uit den boze zijn. Denk maar eens aan brandweerlieden, motoragenten en politie te paard, die moeten namelijk een afgesloten helm (kunnen) dragen ter eigen bescherming.

Operatieartsen/verpleegkundigen zullen zich moeten houden aan de voorgeschreven (steriele) operatiekledij ter bescherming van hun patiënten. Eerste hulp artsen/verpleegkundigen cq ambulancepersoneel idem dito.

En last but not least: hoofddoekjes horen NOOIT thuis in de rechtzaal.
Net zo goed als alle andere groeps- en/of geloofssymbolen (keppeltjes, roze driehoekjes, kruisjes, (nationale) vlaggen, scoutinginsignes, whatever). Dit ter voorkoming van juridische complicaties, (dure & onnodige) extra rechtzittingen ten gevolge hebbende.

Vooral omtrent dit laatste heb ik nog nooit iemand een zinnig argument horen aandragen.

Tot slot: als de hoofddoek in deze gevallen al onmogelijk is, dan hoef ik niet uit te leggen dat een burqa ook absoluut niet kan, of wel soms?

papol
14-03-06, 13:57
Culturele/geloofsuitingen staan niet boven de wet.

Identificatieplicht is een wet. Met gezichtsbedekking is identificatie niet mogelijk, gezichtsbedekking is strafbaar. Simpel.

Gr.P

Bofko
14-03-06, 14:06
Geplaatst door papol
Identificatieplicht is een wet. Met gezichtsbedekking is identificatie niet mogelijk, gezichtsbedekking is strafbaar. Simpel.

Gr.P

Zo simpel is het niet. Identificatie is alleen verplicht als bevoegde ambtenaren daarom vragen. Daarbuiten zou men dus gewoon het gezicht kunnen bedekken.

SalmayaSale
14-03-06, 14:20
Geplaatst door papol
Culturele/geloofsuitingen staan niet boven de wet.

Identificatieplicht is een wet. Met gezichtsbedekking is identificatie niet mogelijk, gezichtsbedekking is strafbaar. Simpel.

Gr.P


Ja ja, politiek correct voor iets als: "Donder naar je land op als je een burka wilt dragen"

God heeft de vrouw niet geschapen om haar onder een laken te willen verstoppen maar tja..........wie ben ik............

In Afghanistan vechten de vrouwen om onder die lakens te komen, anderen vechten hier om het te mogen dragen.

Blijft een recht van de vrouwen in kwestie die men niet moet verbieden :rolleyes:

David
14-03-06, 15:13
Een burka dragen is belachelijk.
Een burka verbieden is belachelijk.

~Panthera~
14-03-06, 15:22
Geplaatst door David
Een burka dragen is belachelijk.
Een burka verbieden is belachelijk.


Nederland is belachelijk.

David
14-03-06, 15:24
Geplaatst door ~Panthera~
Nederland is belachelijk.


Da's geen nieuws, zuster.

~Panthera~
14-03-06, 15:26
Geplaatst door David
Da's geen nieuws, zuster.


Je hebt gelijk, Broeder, ik houd mijn klep. :vierkant:

mark61
14-03-06, 15:31
Geplaatst door David
Een burka dragen is belachelijk.
Een burka verbieden is belachelijk.

Da zomt het zo'n beetje op.

David
14-03-06, 15:35
Geplaatst door ~Panthera~
Je hebt gelijk, Broeder, ik houd mijn klep. :vierkant:


:haha:

Stopnaald
14-03-06, 21:07
Geplaatst door SalmayaSale
Blijft een recht van de vrouwen in kwestie die men niet moet verbieden :rolleyes:

Behoudens veiligheidsredenen, zoals ik al eerder heb vermeld. Veiligheid moet mijns inziens altijd vóór religie gaan.

Orakel
14-03-06, 23:24
Geplaatst door David
Een burka dragen is belachelijk.
Een burka verbieden is belachelijk.

Catch 22. Oplossing: burqa verplichten. Sjekers voor Geert en Rita.