PDA

Bekijk Volledige Versie : VS willen in Irak mogelijk bases houden



barfly
15-03-06, 19:39
‘Om oliestroom te bewaken’

VS willen in Irak mogelijk bases houden

Washington/ Bagdad, 15 maart. De Verenigde Staten willen mogelijk een permanente militaire aanwezigheid in Irak houden om de gematigden in de regio te versterken tegen extremisten en de oliestroom te beschermen.

Dat heeft generaal John Abizaid, de hoogste Amerikaanse commandant in het Midden-Oosten en Centraal-Azië (Centcom), gisteren gezegd in het Huis van Afgevaardigden. Abizaid zei dat dit zal moeten worden uitgewerkt met de komende Iraakse regering. Eind vorige maand verklaarde brigade-generaal Mark Kimmitt op een persbriefing van het State Department nog dat het „ons beleid op dit punt” was dat „we geen permanente basis in Irak houden”. Kimmitt is adjunctdirecteur strategie en planning van Centcom.

Over de huidige Amerikaanse sterkte zei Abizaid gisteren dat als in Irak een regering van nationale eenheid wordt gevormd „er naar mijn mening elke reden is te geloven [...] dat we tegen december 2006 de omvang van de macht aanzienlijk verder kunnen verminderen”. Minister van Defensie Rumsfeld liet gisteren doorschemeren dat het aantal Amerikaanse militairen in Irak, nu 133.000, de komende dagen mogelijk enigszins zal toenemen in verband met de massale toestroom van pelgrims naar heilige steden ter gelegenheid van religieuze feestdagen.

Overigens zit de vorming van een regering van nationale eenheid in Irak nog muurvast.

Generaal Abizaid noemde de noodzaak om tegen het terreurnetwerk Al-Qaeda te vechten en „de ambities van een expansionistisch Iran in toom te houden” als redenen om een presentie in de regio te houden.

Hij wees tegelijk op de grote belangen die de VS en hun bondgenoten in de olierijke regio hebben. „Uiteindelijk komt het neer op het vrije verkeer van goederen en hulpbronnen waarvan de welvaart van onze natie en alle anderen in de wereld afhangt”, zei hij. (Reuters, AP)

Bron: nrc.nl

Ik ben blij dat ze d'r inmiddels geen doekjes meer om winden. Alles recht voor z'n raap.

Zoiets als de buurman helpen met z'n tuin en dan z'n vrouw naaien en z'n koelkast leegzuipen.

Good Kahuna
15-03-06, 19:45
Geplaatst door barfly
‘Om oliestroom te bewaken’

VS willen in Irak mogelijk bases houden

Washington/ Bagdad, 15 maart. De Verenigde Staten willen mogelijk een permanente militaire aanwezigheid in Irak houden om de gematigden in de regio te versterken tegen extremisten en de oliestroom te beschermen.

Tja, dat was te verwachten. Ik vraag me alleen af waarom het op dit moment kennelijk politiek correct genoeg is om het te zeggen.


Ik ben blij dat ze d'r inmiddels geen doekjes meer om winden. Alles recht voor z'n raap. Zoiets als de buurman helpen met z'n tuin en dan z'n vrouw naaien en z'n koelkast leegzuipen.

:hihi: Da's ook een soort van helpen, zullen we maar zeggen.

Joesoef
15-03-06, 19:49
Een gratis selfservice station.