PDA

Bekijk Volledige Versie : Catherine Keyl: ’Schilderswijk wás niet beter’ zonder allochtonen.



Dwaalspoor
16-03-06, 19:44
’Schilderswijk wás niet beter’

Door PERDIEP RAMESAR

DEN HAAG - Catherine Keyl (59) heeft gemengde gevoelens als ze voor even weer terug is in de Haagse Schilderswijk. Ze was gisteren weer in haar oude wijk, waar ze tot haar tiende levensjaar heeft gewoond.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00057/00090CatherineKeijlo_57019h.jpg

Catherine Keyl, oud-Hagenees, met oude buurtbewoners van de Schilderswijk. FOTO FRANK JANSEN

Ze was op bezoek in clubhuis De Mussen in het kader voor het project ‘Nederland ontmoet de buurt’ van het Oranje Fonds, waar ze met applaus door een groep ouderen werd ontvangen. Die blanke ouderen waren daar bezig met hun wekelijkse kaart- en bingomiddag toen de presentatrice van omroep MAX bij hen kwam buurten.

De bekende televisie-persoonlijkheid is geboren in een kraamkliniek aan de Stationsweg. De familie Keyl woonde aan de Zuidwal, maar Catherine kwam geregeld naar de Hoefkade waar haar tante woonde. „De sfeer was niet veel anders dan nu. De mensen zijn in hun gedrag hetzelfde gebleven, alleen komen de meesten nu uit het buitenland,’’ constateert ze.

Catherine begrijpt best dat sommige ouderen hun wijkje niet meer herkennen vanwege de ‘verkleuring’. Ze benadrukt wel dat het in haar jeugdjaren echt niet veel beter was. „Ik mocht samen met mijn twee jongere zussen niet buiten spelen van mijn ouders, omdat ze het te gevaarlijk vonden. Ook overdag niet.’’ Ook herinnert ze zich elk oud en nieuw waarbij elk jaar weer de accu uit haar vaders auto werd gestolen. „De motorkap kon toen nog niet op slot.’’

De woningen in de Schilderswijk lijken volgens Catherine nu comfortabeler. „Toen hadden we geen centrale verwarming. Elke winter stierven veel mensen in de buurt door koolmonoxidevergiftiging, omdat de boel niet goed werd geventileerd. De huizen waren tochtig. De mensen hadden dan ook nul geld.’’

Het gezin Keyl behoorde ook tot de armen in de wijk. Catherine’s vader had een eigen zaak, maar die ging failliet waardoor zijn gezin tot de armsten in de buurt ging behoren. „Dan heb ik het nu gelukkig veel beter dan die armoede toen.’’

http://www.ad.nl/denhaag/article209196.ece