PDA

Bekijk Volledige Versie : Maxime Verhagen: "Oordeel Hirsi Ali over vonnis Hofstadgroep is onjuist"



MO_NL
17-03-06, 12:37
Oordeel Hirsi Ali over vonnis Hofstadgroep is onjuist

http://www.cda.nl/domains/cda/content/images/2ekamer/kamerleden/kamerleden/Verhagen.jpg

door Maxime Verhagen

Het is riskant het bestrijden van radicaal gedachtegoed over te laten aan de ideologische arena. Anders dan Hirsi Ali meent, is dit aan de rechter.
Hoewel het een essentiële hoeksteen is van een pluriforme samenleving en levendige democratie, is de vrijheid van meningsuiting natuurlijk niet absoluut. Er zijn duidelijke grenzen gesteld in het Wetboek van Strafrecht. Aanzetten tot haat, discriminatie of belediging is strafbaar. Gebruik van geweld propageren is strafbaar.

Wanneer de grens tussen woorden en geweld vervaagt, dan is het wel degelijk aan de rechter om op te treden. Dat is zo en dat moet ook zo blijven. De uitspraken van VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali over de veroordeling van Mohammed Fahmi B. zijn dan ook onjuist. De veroordeling voor het in bezit hebben en verspreiden van radicale ideeën is geen aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Het gaat hier niet alleen om het hebben van een mening, maar om het oproepen en aanzetten tot haat en geweld. Het lid van de ’Hofstadgroep’ was dus wel met strafbare zaken bezig.

Hirsi Ali lijkt voor een absolute vrijheid van meningsuiting te zijn. Volgens haar moet een radicaal gedachtegoed niet via het strafrecht, maar in een ideologische arena worden bestreden. Maar op die manier krijgen we een samenleving waarin mensen in plaats van met elkaar samen te leven, steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Wanneer je de vrijheid van meningsuiting gelijkstelt aan het recht om te beledigen, dan hoeft niemand meer stil te staan bij wat de effecten zijn van wat hij zegt. Vrijheidsrechten gaan echter altijd hand in hand met de opdracht om daar ook verantwoord mee om te gaan. De begrenzing via de wet en de gang naar de rechter zijn goed en nodig, ook voor de toekomst.

Het uitbrengen van spotprenten, zoals de cartoons in Denemarken, valt onder de vrijheid van meningsuiting. Bij belediging, haatzaaien of laster kun je naar de rechter stappen. Zo reageerde het Cidi op de antisemitische teksten en cartoons op de site van de AEL, door een klacht in te dienen. Dát is naar mijn mening ook de manier. De gewelddadige reacties in sommige islamitische landen op de cartoons, kunnen niet. Eigenrichting en dreiging van geweld gaan in tegen alles waar wij voor staan. Niet voor niets is Europa een waardengemeenschap.

Met de oproep van de voorzitter van de Europese Commissie om verantwoord om te gaan met de vrijheid van meningsuiting, ben ik het dan ook eens. Minister-president Balkenende heeft daar ook steeds op gewezen. Niet alleen naar aanleiding van de cartoons overigens, maar al veel langer. We leven in een wereld waarin het goed is om je bewust te zijn van de vrijheid die je hebt om te zeggen wat je vindt en tegelijkertijd je ook verantwoordelijk te weten voor de ander. De Britse pers verwoordde dat heel mooi: de vrijheid van meningsuiting is geen plicht tot kwetsen.

Betekent dit censuur? Absoluut niet. Betekent dat een opgelegde gedragscode voor journalisten? Absoluut niet. De persvrijheid moeten we blijven verdedigen. Maar je kunt en moet je wel rekenschap geven van de effecten en de gevolgen van uitingen voor anderen. Dat geldt voor iedereen dus ook voor de media. Want samenleven in een veelkleurige maatschappij gaat niet vanzelf. De islam is een culturele bron in ons land die steeds groter wordt. Dat vraagt inzet van iedereen.

We moeten toe naar een wij-gevoel waarbij we trots zijn op datgene wat Nederland is, en trots op datgene wat we delen met elkaar. En dat zijn naar mijn mening de Europese waarden. De waarden van onze Grondwet en van de rechtsstaat waarop Nederland is gebouwd. Vrijheid van meningsuiting is er daar één van. Het is dan ook een uitdaging voor de toekomst om de islam te verbinden met de waarden van de Grondwet: individuele mensenrechten, een democratie die op scheiding van kerk en staat is gebaseerd, vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid van man en vrouw, cultureel pluralisme en seculiere tolerantie. Het gaat om de inbedding van de islam in de Europese democratische traditie, samenleving en de leidende waarden en normen. Alleen zo kan radicalisering worden tegengegaan. Wat we nodig hebben is een Europese islam binnen deze Europese Leitkultur.

Maxime Verhagen is voorzitter van de Tweede-Kamerfractie van het CDA.

Bron: Trouw

Dwaalspoor
17-03-06, 12:59
Rot toch op verhagen, mij neem je niet in de maling het was een politiek proces. Daags voor het proces heeft Remkes al aangeven wat bestreden moest worden. In casu is Ayaan Hirsi Magan consequenter dan deze schijnheil.

Haatzaaierij van autochtonen en islambashers mag gewoon doorgaan maar dat van moslims moet bestreden worden daar komt het op neer.

Voor oproepen tot geweld had je geen nieuwe terrorisme wetgeving nodig, daar was de gewone wetgeving al voldoende.


Remkes over terrorisme:

Web zorgt voor groei radicalisme

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 1 MAART. De invloed van internet op islamitische radicalisering is inmiddels groter dan die van moskeeën en verenigingen. Buitenlandse affaires, zoals de cartoonkwestie, hebben daardoor meer impact.

Dat zei minister Remkes (Binnenlandse Zaken, VVD) vanochtend op een symposium over terreurbestrijding op lokaal niveau. Hij verwees naar een dreigend filmpje dat onlangs op internet opdook naar aanleiding van de Deense cartoons waarin werd verwezen naar de moord op Theo van Gogh.
Het tegengaan van radicalisering is volgens Remkes vooral een lokale verantwoordelijkheid. „Een aanslag binnen uw gemeente of regio valt niet uit te sluiten”, aldus Remkes ten overstaan van een aantal burgemeesters. „De urgentie is hoog en mag niet worden onderschat.”

Remkes overhandigde op het symposium een Handreiking terrorismebestrijding op lokaal niveau aan burgemeester Pop van Haarlem, die tevens voorzitter is van de commissie-veiligheid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De handreiking is opgesteld door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTB).

De handreiking, bedoeld voor organisaties die zich bezighouden met terreurbestrijding, omvat een checklist om individuele radicaliseringsprocessen in een vroeg stadium te kunnen herkennen. Daarbij gaat het onder meer om veranderingen in uitingen of gedrag die er op kunnen duiden dat iemand radicaliseert.

De handreiking geeft ook informatie over de handelwijze na een aanslag of andere calamiteit. Zo is bij een terreuraanslag de kans aanwezig dat er nieuwe aanslagen volgen. Ook de opsporing moet dan anders, aldus Remkes. Zo kan het gebeuren dat na een aanslag hulpverlening en opsporing elkaar doorkruisen omdat de daders zich onder de slachtoffers kunnen bevinden.

Remkes waarschuwde voor het gevaar van stigmatisering van bepaalde bevolkingsgroepen bij de lokale aanpak van radicalisering. Maar bestuurders moeten volgens de minister wel „moeilijke gesprekken met andersdenkenden durven aangaan”.

http://www.nrc.nl/binnenland/article234286.ece


Rechtbank komt via achterdeur tot veroordeling

Janny Groen Annieke Kranenberg

Met een muisklik is een bezoeker lid gemaakt van een jihadistische MSN-groep, een online discussieclub. Met één klik is ook een radicaal geschrift van Mohammed B. per e-mail verstuurd. Of een geluidsfragment waarin een geestelijke oproept tot het doden van ongelovigen.

Het kunnen onnadenkende handelingen zijn, maar volgens de rechtbank kunnen die ook worden gekwalificeerd als ‘deelnemingshandelingen’ aan een terroristische organisatie. Zij dragen immers bij aan het oogmerk van de organisatie: het verspreiden van opruiende en haatzaaiende documenten.

De rechtbank heeft vrijdag in haar vonnis in het Hofstadproces – de eerste uitspraak onder de nieuwe terrorismewetgeving – de verspreiding van radicaal materiaal centraal gesteld. Negen verdachten zijn veroordeeld omdat zij onder meer radicale teksten vertaalden of computers van groepsleden repareerden (een faciliterende rol). Vier andere verdachten waren wel lid, maar werden vrijgesproken. Zij leverden geen actieve bijdrage. Ze bezochten enkel bijeenkomsten of lazen geschriften.

In het uitgebreid gemotiveerde vonnis somde de rechtbank op wat wel en geen deelnemingshandelingen zijn. De scheidslijn tussen die twee is echter uiterst dun, reageren Hofstadadvocaten. Wie het beruchte werk To Catch a Wolf van Mohammed B. in zijn bezit heeft, is onschuldig. Wie het aan zijn buurman geeft, is lid van een terroristische organisatie.

Daar staat tegenover dat de vijfvoudige poging tot moord op agenten in de Haagse Antheunisstraat niet is gekwalificeerd als een terroristisch misdrijf. Want, redeneert de rechtbank, het gooien van de handgranaat ging niet gepaard met een bedreiging aan het adres van het Nederlandse volk.

Even leek het er op dat rechters de Hofstadgroep helemaal niet zouden veroordelen als terreurorganisatie. Gedetailleerd legde de rechtbank uit dat een aantal geweldsmisdrijven – zoals de moord op Van Gogh en het voorhanden hebben van een machinepistool – niet aan de hele groep kan worden toegeschreven. Evenmin kan worden vastgesteld dat de groep van plan was dezelfde gewelddadige richting op te gaan als Mohammed B., zoals het OM had betoogd.

Toch zijn de rechters, via de achterdeur, tot een terreurveroordeling gekomen. De groep had wél tot doel zijn extremistische ideologie te verspreiden, waarin wordt aangezet tot ‘het doden van ongelovigen in het algemeen en enkele politici in het bijzonder, middels het zwaard en het martelaarschap’. Dat jaagt de bevolking wel vrees aan, aldus de rechtbank.

Advocaten vinden dat het terroristisch oogmerk wel heel plotseling om de hoek komt kijken. Ook is volgens hen niet gemotiveerd welk bewijs ten grondslag ligt aan de individuele veroordelingen.

Ongetwijfeld volgt hoger beroep. Tot dat moment is de Hofstadgroep in elk geval de eerste jihadistische terreurorganisatie in Nederland.


http://www.volkskrant.nl/binnenland/article244340.ece


Autochtonen mogen alles zeggen wat ze willen en alle haatzaaierij verspreiden maar als moslims dat doen is het verboden.

Seif
17-03-06, 13:02
Wat ben je toch een triest figuur Dwaalspoor.

Dwaalspoor
17-03-06, 13:08
Geplaatst door Seif
Wat ben je toch een triest figuur Dwaalspoor.

Beargumenteer je mening aub.

Nee ik heb de truc van de Nederlandse politiek door. Wel als een speenvarken schreeuwen als zogenaamd de vrijheid van meningsuiting in het geding komt als moslims zeggen dat ze gecriminaliseerd en gebasht worden maar als moslims gebruik willen maken van hetzelfde vrijheid van meningsuiting worden ze vervolgd voor deelname aan een terroristische beweging.

Nee Ayaan Hirsi Magan is gewoon consequenter dan deze beroepsleugenaar. Zij heeft het recht om autochtonen tegen moslims op te zetten dan hebben anderen recht om mensen op te zetten tegen deze haatzaaiers.

Oow ja, binnen drie minuten kun je niet alles wat ik gepost he aandachtig lezen.

Seif
17-03-06, 13:12
Mijn opmerking jegens jou was niet vanwege dit of dat geval. Het is niet dat ik verwacht dat mensen dezelfde opvattingen moeten hebben als mij. Maar is het nou nodig om elke regel die je typt - ongeacht het onderwerp - te doordrenken met haat? Dat kan toch ook op een normale manier?

Dwaalspoor
17-03-06, 13:31
Geplaatst door Seif
Mijn opmerking jegens jou was niet vanwege dit of dat geval. Het is niet dat ik verwacht dat mensen dezelfde opvattingen moeten hebben als mij. Maar is het nou nodig om elke regel die je typt - ongeacht het onderwerp - te doordrenken met haat? Dat kan toch ook op een normale manier?

Dat is het gevolg van de behandeling die wij hier dag in dag uit moeten ondergaan. Alles wat ons lief is wordt ondergescheten en gecriminaliseerd.

Een koekje van eigen deeg, al is het maar een een grammetje doet jou al de haren overeind staan. Laat staan wat het met ons doet.

Ik heb het geluk dat ik me kan verweren maar ik weet dat er zoveel zijn die zich niet kunnen verweren en voor hen doe ik het.

Seif
17-03-06, 13:34
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb het geluk dat ik me kan verweren maar ik weet dat er zoveel zijn die zich niet kunnen verweren en voor hen doe ik het.

Volgens mij overschat je het belang en de reikwijdte van maroc.nl. Voor die 3 lezers hoef je het niet te doen. :)

Dwaalspoor
17-03-06, 13:38
Geplaatst door Seif
Volgens mij overschat je het belang en de reikwijdte van maroc.nl. Voor die 3 lezers hoef je het niet te doen. :)

Al is het alleen voor mezelf dan nog ben ik tevreden. Ik haat de schijnheilige Nederlandse methodes.

Bar
17-03-06, 13:59
Geplaatst door Dwaalspoor
Al is het alleen voor mezelf dan nog ben ik tevreden. Ik haat de schijnheilige Nederlandse methodes.

Ja, tis allemaal waardeloos in Nederland.
De rechtstaat, de allochtonen in gemeenteraden en 2e kamer, de 2e generatie allochtonen die hier universitaire studies bekostigd krijgen i.p.v. in een hutje in noord-afrika weg te rotten.

Tis allemaal niks waard.
1 grote verschrikking!

Dwaalspoor
17-03-06, 14:07
Geplaatst door Bar
Ja, tis allemaal waardeloos in Nederland.
De rechtstaat, de allochtonen in gemeenteraden en 2e kamer, de 2e generatie allochtonen die hier universitaire studies bekostigd krijgen i.p.v. in een hutje in noord-afrika weg te rotten.

Tis allemaal niks waard.
1 grote verschrikking!

Flikker toch op met je zielige commentaar, alsof hier alles gratis is. Mijn vader heeft zijn hele leven tot aan zijn pensioen toe ervoor gewerkt.

Jij denkt dat we voor een pak brood alle leugens, beledigingen en haatzaaierij en alle teringzooi maar moeten slikken. Mischien dat jij zo goedkoop bent maar ik niet.

Het is precies dat soort gedachtes zoals je hierboven ten toon spreidt dat weergeeft dat we nog steeds door malloten zoals jij als 3de klas burgers worden gezien.

Nee jij hebt liever dat we onderdanige slaven zijn die elke autochtone sukkel dankbaar mogen zijn dat we hun stront mogen opruimen.

Get lost cocksucker.

tukkersterror
17-03-06, 14:13
Geplaatst door Dwaalspoor

Autochtonen mogen alles zeggen wat ze willen en alle haatzaaierij verspreiden maar als moslims dat doen is het verboden.

En terecht want wij zijn groot en hij is klein!!!

Man je lijkt Calimero wel :vingers:

Als ik jou antwoorden leest moet er op iedere hoek wel iemand staan die jullie als persoon, ras of overtuiging beledigen.

Man ga eens kijken in andere landen waar het echt zo is waar de islam word getoloreerd en niet geaccepteerd (voormalig oostblok) Kijk eens naar moslim staten waar wij als burgers ons moeten houden aan allerlei voorschriften.
Noem mij 1 land op waar islam overheid rekening houd met gebruiken die gelden in andere landen.

Ik word namelijk het gezeur van die zogenaamde moslims spugzat, gelukkig kan ik relativeren en zie dat 90% van de moslims normaal doen net als ik en de grootste gedeelte van onze bevolking.

Maar die kleine groep die maar lopen te schreeuwen autochtonen en islambashers, daar word ik schijtziek van.
Namelijk ik ben geen autochtoon, ik ben een tukker in hart en nieren en heb Trots op mijn twenteland en kan niet helpen dat bij een kritiek op de Islam de moslims ons dan islambashers noemen.
Ik ben geen Islambasher maar heb ook punten van kritiek dat ik zeg daar zijn verbeteringen mogelijk, voorbeelden Geen hand geven aan een man, Niet met een man in 1 ruimte zitten.
Als ik zo zou reageren werd ik opgesloten in een inrichting, dan was ik volgens de normen die hier gelden gestoord, gek geschift en dat ik nou net wat ik dan ook voel voor deze vorm van een fantasties geloof de Islam.

Dwaalspoor
17-03-06, 14:27
Geplaatst door tukkersterror
En terecht want wij zijn groot en hij is klein!!!

Man je lijkt Calimero wel :vingers:

Als ik jou antwoorden leest moet er op iedere hoek wel iemand staan die jullie als persoon, ras of overtuiging beledigen.

Man ga eens kijken in andere landen waar het echt zo is waar de islam word getoloreerd en niet geaccepteerd (voormalig oostblok) Kijk eens naar moslim staten waar wij als burgers ons moeten houden aan allerlei voorschriften.
Noem mij 1 land op waar islam overheid rekening houd met gebruiken die gelden in andere landen.

Ik word namelijk het gezeur van die zogenaamde moslims spugzat, gelukkig kan ik relativeren en zie dat 90% van de moslims normaal doen net als ik en de grootste gedeelte van onze bevolking.

Maar die kleine groep die maar lopen te schreeuwen autochtonen en islambashers, daar word ik schijtziek van.
Namelijk ik ben geen autochtoon, ik ben een tukker in hart en nieren en heb Trots op mijn twenteland en kan niet helpen dat bij een kritiek op de Islam de moslims ons dan islambashers noemen.
Ik ben geen Islambasher maar heb ook punten van kritiek dat ik zeg daar zijn verbeteringen mogelijk, voorbeelden Geen hand geven aan een man, Niet met een man in 1 ruimte zitten.
Als ik zo zou reageren werd ik opgesloten in een inrichting, dan was ik volgens de normen die hier gelden gestoord, gek geschift en dat ik nou net wat ik dan ook voel voor deze vorm van een fantasties geloof de Islam.

Bla bla bla...ik kom uit twente en zit met mijn kop in de koeienstront.

tukkersterror
17-03-06, 14:47
Geplaatst door Dwaalspoor
Bla bla bla...ik kom uit twente en zit met mijn kop in de koeienstront.

Liever met mijn kop in de koeienstront dan worden ondergescheten door zo'n afgekeurde moslim als jij.

Ik kan het nog anders stellen, ik betwijvel of jij wel een moslim bent.
1 je gebruikt een hond als afbeelding, een hond is onrein voor moslims.
2 jou uitspraken zijn uitermate rechts, die gaan nog verder als Pim Fortuyn of Geert Wilders.
3 Met die uitspraken die jij doet maak je meer kapot dan goed voor onze moslim broeders en zusters.
4 Je zet bewust aan tot haat tegen moslims met jou continu geschop tegen de maatschappij uit naam van de moslims.

Volgens mij ben je gewoon, een gefrustreerde nederlander, die door moslims zo word achtergesteld in Rotterdam dat jij je zelf voordoet als deze groep medeburgers om hen zo in discrediet te brengen.
Je bent geen domme jongen dat blijkt uit je antwoorden, dus er blijven twee dingen over.

A. je bent een NSB die zijn eigen volk verraad !
B. een bleekscheet die zich voordoet als een allochtoon !
:zweep: rascist!!!

Dwaalspoor
17-03-06, 14:57
Geplaatst door tukkersterror
Liever met mijn kop in de koeienstront dan worden ondergescheten door zo'n afgekeurde moslim als jij.

Ik kan het nog anders stellen, ik betwijvel of jij wel een moslim bent.
1 je gebruikt een hond als afbeelding, een hond is onrein voor moslims.
2 jou uitspraken zijn uitermate rechts, die gaan nog verder als Pim Fortuyn of Geert Wilders.
3 Met die uitspraken die jij doet maak je meer kapot dan goed voor onze moslim broeders en zusters.
4 Je zet bewust aan tot haat tegen moslims met jou continu geschop tegen de maatschappij uit naam van de moslims.

Volgens mij ben je gewoon, een gefrustreerde nederlander, die door moslims zo word achtergesteld in Rotterdam dat jij je zelf voordoet als deze groep medeburgers om hen zo in discrediet te brengen.
Je bent geen domme jongen dat blijkt uit je antwoorden, dus er blijven twee dingen over.

A. je bent een NSB die zijn eigen volk verraad !
B. een bleekscheet die zich voordoet als een allochtoon !
:zweep: rascist!!!

Ik ben Sukkererror en ik doe een koe na: Boeeeeehhoeehoee :wohaa:

mark61
17-03-06, 15:02
Maxime Verhagen is zelf genetisch al onjuist. Griezel.

Bar
17-03-06, 15:33
Geplaatst door Dwaalspoor
Flikker toch op met je zielige commentaar, alsof hier alles gratis is. Mijn vader heeft zijn hele leven tot aan zijn pensioen toe ervoor gewerkt.

Jij denkt dat we voor een pak brood alle leugens, beledigingen en haatzaaierij en alle teringzooi maar moeten slikken. Mischien dat jij zo goedkoop bent maar ik niet.

Het is precies dat soort gedachtes zoals je hierboven ten toon spreidt dat weergeeft dat we nog steeds door malloten zoals jij als 3de klas burgers worden gezien.

Nee jij hebt liever dat we onderdanige slaven zijn die elke autochtone sukkel dankbaar mogen zijn dat we hun stront mogen opruimen.

Get lost cocksucker.

Voor een slaafje heb je wel verdomd veel praatjes....

tukkersterror
17-03-06, 15:34
Laat maar een normale reactie valt er van jou niet te verwachten en daar ging ik eigelijk ook niet vanuit.