PDA

Bekijk Volledige Versie : Laat je halfdood slaan, COOL!



~Panthera~
17-03-06, 13:49
Laat je halfdood slaan, COOL!
door René Steenhorst

SANKT MORITZ (ZWITSERLAND) - Met je blote kont op een stekelvarken zitten, je behoefte doen op een glimmend gepoetst toilet in een showroom, 'urine-ijs' oplikken en vervolgens over je nek gaan... Dáár kan hij in zekere zin nog wel om lachen, de Brabantse neuropsycholoog dr. Erik Matser van het Sint Annaziekenhuis in Geldrop.



Probeer dit niet thuis uit, is de veelgehoorde kreet van het team van Jackass.


Maar ánders wordt het wanneer de geflipte idioten van het absurdistische Amerikaanse tv-programma 'Jackass' levensgevaarlijke stunts en onverantwoordelijke capriolen uithalen... Dan schudt Matser het hoofd. Net als vele van zijn collega's - (neuro)psychologen, neurochirurgen, kinderartsen en orthopeden. Want zij weten: dít krijgt navolging, ook al waarschuwen de makers van de show vol crashes, braaksel, skateboardstunts en ziekelijke grappen om dít alles toch vooral niet na te apen. 'Don't try this at home', doe dit vooral niet thuis. Op dit moment bijeen in het Zwitserse Sankt Moritz voor een kleine conferentie, spreken Matser en 62 andere neurowetenschappers hun grote bezorgdheid uit over de Jackass-achtige toeren die tieners wereldwijd uithalen, zonder dat zij zich bekommeren om hun gezondheid. De gevolgen zien al die dokters steeds vaker in hun klinieken. " Er is sprake van een opvallende toename van het aantal hersentrauma's bij jongeren en jongvolwassenen", zegt Erik Matser. "Ook in Nederland."

Tegenstander

De nieuwste schadelijke trend die ongetwijfeld vanuit de Verenigde Staten en Canada eveneens naar ons land zal overwaaien, heet 'lockerboxing' IJshockeyhelm op, handschoenen aan en rammen maar, vooral op het hoofd van je tegenstander, want dat is 'cool'. Gevolg: jongeren in de leeftijd van pakweg 15 tot 20 jaar, die met ernstig hersenletsel een ziekenhuis worden binnengebracht.


Dr. Erik Matser.

Matser: "Patiënten die voor de lol bewusteloos zijn geslagen en die plotseling een spraakstoornis hebben, moeite hebben met het denkproces of een deel van hun geheugen kwijt zijn... Letsel dat zich bijna niet meer herstelt. De slachtoffers worden bewusteloos gevonden in kleedkamers en hotelkamers, want op deze plekken worden dergelijke gevechten georganiseerd." Zelf met een snelle helm op, klaar om van een skipiste in het prachtige Sankt Moritz naar omlaag te zoeven, overziet de neuropsycholoog een verharding in het spel van jongeren: "Vroeger, in mijn jeugd, werd er geracet op Solexjes. Nu vallen er gewonden en doden bij illegale autoraces, ook in Nederland."

Voor een deel is het een kwestie van hormonen, analyseert Matser, die de conferentie organiseerde met de Zwitserse voorzitter van de internationale ijshockeyfederatie. "Risicovolle toeren uithalen is in feite een beetje je eigen grenzen verkennen, het hoort tot op zekere hoogte bij de vorming van je persoonlijkheid. Maar wat er nú gebeurt, gaat veel verder. Het blowen van vroeger is nu het gebruik van harddrugs als speed en cocaïne geworden. En die vergelijking is door te trekken: de zeer riskante capriolen à la Jackass spelen zich ook dikwijls ondergronds, in de illegaliteit, af."

Veel ouders zien weliswaar de veranderingen bij hun opgroeiende kind, maar kennen de oorzaak niet. Eerst kon zoon of dochter goed meekomen op school, doch ineens kan het kind zich niet meer concentreren of het eenvoudigste feitenmateriaal onthouden. "Mijn collega's en ik worden geconfronteerd met ouders die werkelijk niet weten wat hun kinderen uitspoken. Dát moet eerst in kaart gebracht: aan welke risico's stellen jongeren die 'cool' willen zijn, zich allemaal bloot?! Want eerlijk gezegd: we weten zelf ook niet wat zich allemaal afspeelt. We moeten dus niet nóg grotere helmen ontwikkelen, maar in gesprek gaan met ouders en hun kinderen."

Ook opvallend is het aantal hersenbeschadigingen bij 8- tot 10-jarigen, zeggen Matser en zijn collegae. Letsel, vaak door sportbeoefening. Met voetbal als topscorer. "Kinderen die met de hoofden tegen elkaar op rennen of ongelukkig vallen en vervolgens gedragsveranderingen vertonen. Coaches en huisartsen moeten zich daar veel bewuster van worden..."


http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e040.gif

mark61
17-03-06, 13:54
Voetbal is inderdaad veel gevaarlijker dan Jackass. Het sympathieke daaraan is dat mensen zichzelf dingen aandoen, ipv anderen. Das al een hele winst. Onamerikaans, come to think of it.

~Panthera~
17-03-06, 13:58
Geplaatst door mark61
Voetbal is inderdaad veel gevaarlijker dan Jackass. Het sympathieke daaraan is dat mensen zichzelf dingen aandoen, ipv anderen. Das al een hele winst. Onamerikaans, come to think of it.


De nieuwste schadelijke trend die ongetwijfeld vanuit de Verenigde Staten en Canada eveneens naar ons land zal overwaaien, heet 'lockerboxing' IJshockeyhelm op, handschoenen aan en rammen maar, vooral op het hoofd van je tegenstander , want dat is 'cool'. Gevolg: jongeren in de leeftijd van pakweg 15 tot 20 jaar, die met ernstig hersenletsel een ziekenhuis worden binnengebracht.


uhh.uuh...

mark61
17-03-06, 14:00
Geplaatst door ~Panthera~
De nieuwste schadelijke trend die ongetwijfeld vanuit de Verenigde Staten en Canada eveneens naar ons land zal overwaaien, heet 'lockerboxing' IJshockeyhelm op, handschoenen aan en rammen maar, vooral op het hoofd van je tegenstander , want dat is 'cool'. Gevolg: jongeren in de leeftijd van pakweg 15 tot 20 jaar, die met ernstig hersenletsel een ziekenhuis worden binnengebracht.


uhh.uuh...

Yep. Niet helemaal de oorspronkelijke jackass-gedachte. Maar wel vrijwillig, itt 'zinloos geweld' en voetbal(-supporterisme). Ja ja, ik zie het probleem wel.

~Panthera~
17-03-06, 14:01
Geplaatst door mark61
Yep. Niet helemaal de oorspronkelijke jackass-gedachte. Maar wel vrijwillig, itt 'zinloos geweld' en voetbal(-supporterisme). Ja ja, ik zie het probleem wel.


Dan ben je toch echt van de pot gerukt he, als je dit doet ? :mad:

mark61
17-03-06, 14:03
Geplaatst door ~Panthera~
Dan ben je toch echt van de pot gerukt he, als je dit doet ? :mad:

Tsja, als ik s bedachtzaam door mijn baard vol eierstruif pluis, zou ik zeggen: het failliet ener Beschaving. Maarre, Amerika, das toch avonturiers, godsdienstwaanzinnigen en criminelen gemixt?

~Panthera~
17-03-06, 14:06
Geplaatst door mark61
Tsja, als ik s bedachtzaam door mijn baard vol eierstruif pluis, zou ik zeggen: het failliet ener Beschaving. Maarre, Amerika, das toch avonturiers, godsdienstwaanzinnigen en criminelen gemixt?

Baard met......ehh... never mind. :hihi:

Amerika is zo langzamerhand: zadel eraf, bom erop. :moe:

H.P.Pas
17-03-06, 14:50
Geplaatst door mark61
Tsja, als ik s bedachtzaam door mijn baard vol eierstruif pluis, zou ik zeggen: het failliet ener Beschaving.

:zegniets:

mark61
17-03-06, 14:52
Geplaatst door H.P.Pas
:zegniets:

Jaha.

mark61
17-03-06, 14:53
Geplaatst door ~Panthera~
Baard met......ehh... never mind. :hihi:

Amerika is zo langzamerhand: zadel eraf, bom erop. :moe:

Ze fietsen niet.

MaRiaH
17-03-06, 14:54
Geplaatst door ~Panthera~
Dan ben je toch echt van de pot gerukt he, als je dit doet ? :mad:

sommige psychologen beweren dat het voort komt uit een gebrek aan oorlog... :maf2:

Absurd!

mark61
17-03-06, 14:57
Geplaatst door MaRiaH
sommige psychologen beweren dat het vort komt uit een gebrak aan oorlog... :maf2:

Absurd!

Overschot hormonen en geen uitdagingen.

MaRiaH
17-03-06, 15:14
Geplaatst door mark61
Overschot hormonen en geen uitdagingen.

Net als voetbalvandalisme..
dat klinkt plausibel

(ben blij dat je me toch begreep.. heb de typefouten maar ff verbeterd.. :hihi: )

MusicManiac
17-03-06, 16:51
Geplaatst door mark61
Overschot hormonen en geen uitdagingen.

jong + mannellijk, dat is het volgens mij. Wat ben ik blij dat mijn een kind een meisje is.

wytze
17-03-06, 16:56
Geplaatst door MusicManiac
jong + mannellijk, dat is het volgens mij. Wat ben ik blij dat mijn een kind een meisje is.



nou, ik ben mannelijk maar deed hele andere dingen toen ik die leeftijd had.

Divine_70
17-03-06, 19:21
Klinkt een beetje als de kooigevechten die een paar jaar terug ineens hier in Nederland uit het niets in opmars kwamen.
Sloegen elkaar ook half dood in een kooi en alles was toegestaan.

xslaniet
17-03-06, 19:36
IJshockeyhelmpje kopen? 50 pleuroos

Divine_70
17-03-06, 19:38
Geplaatst door xslaniet
IJshockeyhelmpje kopen? 50 pleuroos

Bietser. :fplet: