PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom is niemand meer geintresseeerd in de betogingen en rellen in Frankrijk?



Dwaalspoor
19-03-06, 14:04
Weer betogingen tegen Franse regering

PARIJS - Meer dan een miljoen Fransen zijn zaterdag de straat op gegaan om te protesteren tegen het beleid van de regering van premier De Villepin en zijn omstreden hervormingsplannen voor het arbeidsrecht.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00058/0000A_protespHHHHARI_58231h.jpg
De betoging in Parijs eindigde met fikse rellen. FOTO AP

Dat deelden de organisatoren zaterdag aan het eind van de middag mee. Zij noemden een aantal deelnemers van 1.145.000. De schatting van de politie lag een stuk lager.

In Parijs namen 350.000 mensen deel aan een betoging. Ook de demonstraties in Rennes, Lyon en Toulouse waren met tienduizenden deelnemers omvangrijk.

De marsen verliepen grotendeels vreedzaam, maar aan het einde van de belangrijkste betoging, in Parijs, staken jongeren een auto in brand en bestookten zij de politie met vuurwerk. Zeker vijf agenten en twaalf betogers raakten gewond. De politie heeft ongeveer zestig mensen aangehouden. Ook in Marseille en Rennes waren er geïsoleerde geweldsincidenten.

Vakbonden, scholieren- en studentenorganisaties en de linkse partijen willen de conservatieve regering dwingen af te zien van het voorstel, dat het bedrijven mogelijk maakt werknemers onder de 26 jaar tijdens een proeftijd van twee jaar zonder opgaaf van reden te ontslaan.

De regering gaat ervan uit dat werkgevers daardoor eerder jongeren in dienst zullen nemen. De maatregel moet de torenhoge jeugdwerkloosheid in Frankrijk terugdringen. De tegenstanders menen echter dat het zogenoemde jongerencontract starters op de arbeidsmarkt te lang in onzekerheid houdt.

De vakbonden hadden zaterdag gerekend op ongeveer 1,5 miljoen betogers bij 160 bijeenkomsten. De bonden zullen op basis van de omvang van de betogingen van zaterdag besluiten hoe zij verder actie gaan voeren. De bonden telden bij eerdere betogingen op 7 februari 400.000 en op 7 maart 700.000 betogers. Ook toen lag de schatting van de politie lager.

Uit opiniepeilingen is gebleken dat twee derde van de Fransen wil dat het omstreden plan voor ontslagrecht wordt teruggedraaid. De kwestie leidt al weken tot hevige protesten. Vorig weekeinde bezette een groep studenten de Parijse Sorbonne-universiteit, die uiteindelijk door de oproerpolitie met harde hand werd ontruimd. De vakbonden en de linkse oppositie steunen het verzet.

Donderdag werden bij betogingen in Parijs en Toulouse ongeveer driehonderd jongeren opgepakt, nadat die bij een studentenbetoging in botsing waren gekomen met de oproerpolitie. Bij die ongeregeldheden raakten bijna zestig agenten gewond. De Franse president Jacques Chirac riep vrijdag op tot kalmte.(ANP/AFP/DPA)

Gerard074
19-03-06, 14:05
Gaat niet om moslims toch?? :D

tukkersterror
19-03-06, 14:13
Omdat we misschien een keer moe zijn van alle geweld die ons iedere dag weer door de strot word gerampt, met die relnichten!!!

MaRiaH
19-03-06, 14:59
je hoeft niet overal over te discussieren om interesse te hebben.

ik volg dit gewoon op het journaal en vraag me af hoe dit zal aflopen.
de onvrede in Frankrijk is erg groot en onder veel verschillende groepen..

misschien weer een franse revolutie?

mark61
19-03-06, 16:32
Omdat, zoals iemand al opmerkte, de vorige keer geen duidelijke eisen werden gesteld, ze het centrum van de stad niet inkwamen, zich niet organiseerden...

Ik ben bang dat de Fransen niet zo goed doorhebben dat ze op de zelfde planeet wonen als de rest van de wereld. Hebben ze wel vaker last van.

Julien
19-03-06, 18:01
Geplaatst door mark61
Ik ben bang dat de Fransen niet zo goed doorhebben dat ze op de zelfde planeet wonen als de rest van de wereld. Hebben ze wel vaker last van.

sorry..wat bedoel je hiermee??

Julien
19-03-06, 18:16
Geplaatst door MaRiaH
je hoeft niet overal over te discussieren om interesse te hebben.

ik volg dit gewoon op het journaal en vraag me af hoe dit zal aflopen.
de onvrede in Frankrijk is erg groot en onder veel verschillende groepen..

misschien weer een franse revolutie?

Frankrijk heeft sowieso een cultuur van demonstraties en revoluties. Het Franse volk laat het duidelijk horen als zij het oneens is met de regering. Daarom zijn er ook van tijd tot tijd (hevige) rellen in combinaties met demonstraties.

Dat de Nederlandse media weinig aandacht besteed aan deze rellen, is een probleem van de Nederlandse media. In Frankrijk en andere landen (België, Duitsland) is het hot news.

mark61
19-03-06, 20:32
Geplaatst door Julien
sorry..wat bedoel je hiermee??

Ik denk dat Frankrijk zich niet kan onttrekken aan de ontwikkelingen in de wereld. China en India, om maar iets te noemen, zijn een enorme uitdaging voor het westen. Met een overheid die de eigen economie beschermt tegen de boze buitenwereld en uitkeringen uitdeelt aan, wat is het, 40% jeugdwerklozen kom je niet ver, denk ik.

Dwaalspoor
19-03-06, 21:17
Geplaatst door Julien
Frankrijk heeft sowieso een cultuur van demonstraties en revoluties. Het Franse volk laat het duidelijk horen als zij het oneens is met de regering. Daarom zijn er ook van tijd tot tijd (hevige) rellen in combinaties met demonstraties.

Dat de Nederlandse media weinig aandacht besteed aan deze rellen, is een probleem van de Nederlandse media. In Frankrijk en andere landen (België, Duitsland) is het hot news.

Het viel me tegen van Minister Veellepijn dat hij El Qaida er niet bij haalde.

mark61
19-03-06, 23:44
Ow ik heb de vraag verkeerd gelezen. Ehm, Frankrijk heeft een lange traditie van dit soort gedoe, daar kijkt niemand van op. Bovendien heeft dit een duidelijke aanleiding: een wetsvoorstel. Dus het komt niet onverwacht.

Immigranten die hetzelfde doen, en dan zonder specifieke aanleiding, das nieuws hier, en dan gaat men denken of dat hier ook mogelijk is.

Dat autochtonen hier zich niet als Fransen gedragen wisten we al, dus vraagt niemand zich af of dat hier ook kan.

Julien
20-03-06, 00:33
Geplaatst door Dwaalspoor
Het viel me tegen van Minister Veellepijn dat hij El Qaida er niet bij haalde.

Je bedoelt de Villepin, en deze in Marokko geboren premier heeft NOOIT Al Qaida erbij gehaald, je bent denk ik in de war met Sarkozy.. en ook hij heeft dat nooit gedaan.. hij heeft alleen beweerd dat die rellen in de ghetto's weleens georganiseerd zouden kunnen zijn.
De Villepin is juist een erg genuanceerde man en totaal niet xenofoob.

Beetje Telegraafachtige manier van praten van jou, ik dacht dat je daar zo op tegen was.

Dwaalspoor
20-03-06, 03:47
Geplaatst door Julien
Je bedoelt de Villepin, en deze in Marokko geboren premier heeft NOOIT Al Qaida erbij gehaald, je bent denk ik in de war met Sarkozy.. en ook hij heeft dat nooit gedaan.. hij heeft alleen beweerd dat die rellen in de ghetto's weleens georganiseerd zouden kunnen zijn.
De Villepin is juist een erg genuanceerde man en totaal niet xenofoob.

Beetje Telegraafachtige manier van praten van jou, ik dacht dat je daar zo op tegen was.

Veellepijn, Sarkoziek c.q de Fransozische regering, allemaal één pot nat.

Overigens heeft de volkskrant de telegraaf allang rechts ingehaald. De anti-islamkranten zijn nu meer de trouw en de volkskrant. De Telegraaf is populistisch maar veel minder anti-islam georganiseerd. De volkskrant is wel de meest schijnheilige krant. Ze kokketeren met vrijheid en solidariteit maar ondertussen schrijven zij wel de meeste negatieve stukken over moslims.

Julien
20-03-06, 11:16
Geplaatst door Dwaalspoor
Veellepijn, Sarkoziek c.q de Fransozische regering, allemaal één pot nat.


onzin! maar ja, als je al niet het verschil weet tussen de Villepin en Sarkozy dan verbaast mij jouw onwetendheid ook niets.

Max Stirner
20-03-06, 18:02
Geplaatst door Julien
Frankrijk heeft sowieso een cultuur van demonstraties en revoluties. Het Franse volk laat het duidelijk horen als zij het oneens is met de regering. Daarom zijn er ook van tijd tot tijd (hevige) rellen in combinaties met demonstraties.

Dat de Nederlandse media weinig aandacht besteed aan deze rellen, is een probleem van de Nederlandse media. In Frankrijk en andere landen (België, Duitsland) is het hot news.


Toen liep Frankrijk voorop. Nu achteraan. De Aziaten lachen zich kapot.

Alsog het nog nieuws is dat die domme Fransen hun eigen economie dmv stakingen nog verder naar de knoppen helpen, zodra blijkt dat Vadertje Staat zijn onzelfstandige, hulpbehoevende onderdanen simpelweg niet meer kan onderhouden.

De jeugdwerkloosheid in de VS is hooguit 3%, in Frankrijk 22%; je zou toch verwachten dat dat mensen aan het denken zou zetten.

Wide-O
20-03-06, 18:15
Geplaatst door Max Stirner
Toen liep Frankrijk voorop. Nu achteraan.

Ik weet niet of dat zo is.

Los van de relletjes - wil iemand een screensaver of een ringtone van een fikkende Pug 205 ? - komt men op straat voor iets wat belangrijk gaat worden: de mate van instandhouding van de sociale zekerheid.

Zoals Plasterk al opmerkte in Buitenhof zijn daarbij keuzes te maken.

Ja, uiteraard speelt dit al in veel Europese landen. Maar de betogingen zijn wel redelijk massaal. Nog niet veel van gezien in NL of B of D.

Max Stirner
20-03-06, 18:36
Geplaatst door Wide-O
Ik weet niet of dat zo is.

Los van de relletjes - wil iemand een screensaver of een ringtone van een fikkende Pug 205 ? - komt men op straat voor iets wat belangrijk gaat worden: de mate van instandhouding van de sociale zekerheid.

Zoals Plasterk al opmerkte in Buitenhof zijn daarbij keuzes te maken.

Ja, uiteraard speelt dit al in veel Europese landen. Maar de betogingen zijn wel redelijk massaal. Nog niet veel van gezien in NL of B of D.


Het idee dat je een werkgever kan verplichten om iemand minimaal 2 jaar in dienst te houden, ook al heeft ie daar geen behoefte aan/geld voor, vinnik nogal belachelijk. Als principe.

En je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat dit soort 'solidaire wetten' contraproductief werken. Zo`n werkgever denkt wel 3 x na voordat ie iemand aanneemt. De werkloosheidscijfers wijzen dat ook wel uit, dacht ik zo.

Of de rest van West Europa het Franse voorbeeld nu wel of niet volgt, is niet zo belangrijk: Het instandhouden van dit soort idiote wetten zal simpelweg onmogelijk blijken, ook al steken die hulpbehoevende losers heel Frankrijk in de fik.

Ze strijden voor een verloren zaak, tis vechten tegen windmolens. Tenzij China, India en de VS binnenkort ook van dit soort mooie arbeidswetgeving invoeren, natuurlijk.

Wide-O
20-03-06, 18:48
Geplaatst door Max Stirner
Het idee dat je een werkgever kan verplichten om iemand minimaal 2 jaar in dienst te houden, ook al heeft ie daar geen behoefte aan/geld voor, vinnik nogal belachelijk. Als principe.

En je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat dit soort 'solidaire wetten' contraproductief werken. Zo`n werkgever denkt wel 3 x na voordat ie iemand aanneemt. De werkloosheidscijfers wijzen dat ook wel uit, dacht ik zo.

Of de rest van West Europa het Franse voorbeeld nu wel of niet volgt, is niet zo belangrijk: Het instandhouden van dit soort idiote wetten zal simpelweg onmogelijk blijken, ook al steken die hulpbehoevende losers heel Frankrijk in de fik.

Ze strijden voor een verloren zaak, tis vechten tegen windmolens. Tenzij China, India en de VS binnenkort ook van dit soort mooie arbeidswetgeving invoeren, natuurlijk.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het systeem in de US. Dat snap ik ook wel, en ik denk zelfs te weten wat flexibele arbeid is...

Het gaat me niet om de uitwassen, de ambtenaar, de "eeuwige bescherming": het gaat inderdaad om de vraag in hoeverre je die solidariteit in leven wil houden. Dat is een politieke keuze lijkt me, niet zo verschillend van pakweg 110 jaar geleden.

Het beeld van "old Europe" heeft blijkbaar wortels gekregen. "Ach, dat idiote gedoe rond sociale zekerheid, dumpen die hap.".

Er zijn ook economen die zich daar vragen bij stellen hoor, het afdoen als pure naïviteit is op zijn minst nogal voorbarig.

"Competitiviteit" is het sleutelwoord ? OK, je kunt wellicht ook competitief zijn ondanks een rechtvaardige sociale zekerheid. Of juist dankzij.

Of zeg je nu dat je ook het politieke en sociale systeem van China wil ?

Max Stirner
20-03-06, 19:25
Geplaatst door Wide-O
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het systeem in de US. Dat snap ik ook wel, en ik denk zelfs te weten wat flexibele arbeid is...

Het gaat me niet om de uitwassen, de ambtenaar, de "eeuwige bescherming": het gaat inderdaad om de vraag in hoeverre je die solidariteit in leven wil houden. Dat is een politieke keuze lijkt me, niet zo verschillend van pakweg 110 jaar geleden.

Het beeld van "old Europe" heeft blijkbaar wortels gekregen. "Ach, dat idiote gedoe rond sociale zekerheid, dumpen die hap.".

Er zijn ook economen die zich daar vragen bij stellen hoor, het afdoen als pure naïviteit is op zijn minst nogal voorbarig.

"Competitiviteit" is het sleutelwoord ? OK, je kunt wellicht ook competitief zijn ondanks een rechtvaardige sociale zekerheid. Of juist dankzij.

Of zeg je nu dat je ook het politieke en sociale systeem van China wil ?


Het sociale vangnet geldt wat mij betreft alleen voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. De rest moet gewoon zijn eigen boontjes doppen en niet voor elk wissewasje om solidariteit van anderen mekkeren. En als een werkgever na een jaar geen werk meer voor je heeft, ga je ergens anders werk zoeken, simpel.

Over China weet ik niet veel, maar het valt me wel op dat mensen in de 3e Wereld over het algemeen veel ondernemender, flexibeler en ambitieuzer zijn dan Europeanen en dat de onderlinge solidariteit met mensen die niet meekunnen, veel en veel groter is.

Dat is in W. Europa veel minder, juist vanwege het feit dat mensen van Staatszijde worden gedwongen om `solidair te zijn met` (dwz `te dokken voor`) mensen met wie ze vaak eigenlijk helemaal niet solidair willen zijn.

gh.wille
20-03-06, 19:36
Geplaatst door Dwaalspoor
Veellepijn, Sarkoziek c.q de Fransozische regering, allemaal één pot nat.

Overigens heeft de volkskrant de telegraaf allang rechts ingehaald. De anti-islamkranten zijn nu meer de trouw en de volkskrant . De Telegraaf is populistisch maar veel minder anti-islam georganiseerd. De volkskrant is wel de meest schijnheilige krant. Ze kokketeren met vrijheid en solidariteit maar ondertussen schrijven zij wel de meeste negatieve stukken over moslims.

Overigens heeft de volkskrant de telegraaf allang rechts ingehaald. De anti-islamkranten zijn nu meer de trouw en de volkskrant.

Heb ik daarvoor m,n abbonement opgezegd !
:confused:

rja2
20-03-06, 21:20
Geplaatst door Max Stirner
Het idee dat je een werkgever kan verplichten om iemand minimaal 2 jaar in dienst te houden, ook al heeft ie daar geen behoefte aan/geld voor, vinnik nogal belachelijk. Als principe.

Ik snap het hele conflict niet,

Ze protesteren omdat ze een 2 jaar contract krijgen, kennen in Frankrijk geen uitzendwerk, seizoens arbeid, half jaar of jaar contracten ?

Dwaalspoor
20-03-06, 21:56
Geplaatst door Julien
onzin! maar ja, als je al niet het verschil weet tussen de Villepin en Sarkozy dan verbaast mij jouw onwetendheid ook niets.

Kennelijk snap je het niet, dat van moslimextremisten en dergelijke is het eerste wat de Franse regering naar voren schuift als er allochtone jongeren bij betrokken zijn. Nu kunnen ze er niet zo makkelijk vanaf komen omdat het voornamelijk autochtone jongeren betreft. Het probleem zit dus dieper en zijn ze gedwongen om andere verklaringen te geven.

Dwaalspoor
20-03-06, 21:58
Geplaatst door gh.wille
Overigens heeft de volkskrant de telegraaf allang rechts ingehaald. De anti-islamkranten zijn nu meer de trouw en de volkskrant.

Heb ik daarvoor m,n abbonement opgezegd !
:confused:

Als ik me niet vergis heb ik in een onderzoek na de moord op theo van gogh gelezen dat de Telegraaf meer genuanceerdere artikelen erover heeft geplaatst.

Julien
21-03-06, 13:39
Geplaatst door Dwaalspoor
Kennelijk snap je het niet, dat van moslimextremisten en dergelijke is het eerste wat de Franse regering naar voren schuift als er allochtone jongeren bij betrokken zijn. Nu kunnen ze er niet zo makkelijk vanaf komen omdat het voornamelijk autochtone jongeren betreft. Het probleem zit dus dieper en zijn ze gedwongen om andere verklaringen te geven.

jij ziet alleen wat je wilt zien. het was helemaal niet de Franse regering die er moslimextremisme bij heeft gehaald. Hooguit Sarkozy die zoiets ooit gezegd heeft, en daar kreeg hij veel kritiek op (van Chirac en de Villepin)... trouwens die allochtone rellende jeugd deed het er ook zelf naar door paar keer Allah Akbar te schreeuwen terwijl ze auto's in de fik staken.

Ik geef toe dat Franse en buitenlandse media wel tevaak moslimextremisme onnodig erbij hebben gehaald. maar jij haalt (weer zoals altijd als het om Frankrijk gaat) alles door elkaar.