PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkiezingsprogramma Wilders: Grondwet wijzigen om moslims te kunnen discrimineren



Dwaalspoor
21-03-06, 01:09
Edit: suspected copyright infringement

Dwaalspoor
21-03-06, 01:12
Geert Wilders / ’Gelijkheidsidee zit oplossingen in de weg’

door Meindert van der Kaaij

Hogere lonen voor onderwijzers en politie-agenten, lagere belastingen, strenger strafrecht. Het programma van Geert Wilders’ Partij voor de Vrijheid biedt meer dan maatregelen tegen de opkomst van de islam. Toch springen die in het oog. „Het streven naar gelijke behandeling is een syndroom geworden.”

Twee weken geleden beleefde Geert Wilders de vreemdste verkiezingsavond van zijn leven. Terwijl hij thuis met zijn poezen op de bank zat en via de televisie de uitslagen van verschillende gemeenten binnenkwamen, zag hij tot zijn verbazing dat zijn partij in de tegelijkertijd gehouden peiling op vijf zetels stond. „En dat zonder één seconde campagne te hebben gevoerd. Dat is een mooie basis om verder op te bouwen.”

Vandaag zetten Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid (PVV) een belangrijke volgende stap op weg naar de komende Tweede-Kamerverkiezingen. Hij presenteert twee documenten die de kiezer moeten vertellen waar zijn partij naartoe wil. Een ideologische verantwoording en een praktische vertaling daarvan met de naam ’Klare Wijn’.

In ’Klare Wijn’ komt Wilders met tien punten, waarin hij onder meer voorstelt om de belastingen fors te verlagen en beleidsambtenaren te ontslaan, taken die zijn uitbesteed aan Europa weer terug te halen. Zijn PVV wil behalve een gekozen burgemeester en premier ook een gekozen politiechef.

Maar de meeste aandacht zal uitgaan naar zijn voorstel om het eerste artikel van de Grondwet (non-discriminatie) te vervangen door een artikel waarin staat dat de joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur in Nederland de dominante cultuur moet zijn.

„Als ik nadenk over de problemen van Nederland en hoe wij tekortschieten met onze antwoorden op die problemen, kom ik telkens weer bij de constatering dat we niet trots zijn op ons land. Het is mijn vaste overtuiging dat we het cultuurrelativisme moeten loslaten. De multiculturele samenleving is een illusie. We hoeven niet besmuikt te doen over onze eigen culturele wortels. Om die reden moeten we durven te definiëren wat die dominante cultuur in Nederland is. Ik vind dit zo belangrijk dat dit een plaats in de Grondwet moet krijgen.”

„Vervolgens moeten we af van ons gelijkheidssyndroom, want dat staat tal van praktische oplossingen in de weg. In vind dat we niet moeten accepteren dat in Nederland in een wijk, stad of provincie een andere dan de joods-christelijke cultuur dominant is. Om te voorkomen dat dit toch gebeurt moet je maatregelen nemen die in strijd zijn met het non-discriminatiebeginsel. Je moet verbieden dat mensen met een niet-westerse achtergrond zich in een wijk vestigen waar al veel niet-westerse allochtonen wonen.”

„In de vier grote steden zijn we die grens al heel dicht genaderd. In Amsterdam en Rotterdam is het aantal autochtone inwoners onder de 21 jaar al in de minderheid. Het is een gegeven dat niet-westerse allochtonen alle negatieve lijstjes aanvoeren, van huiselijk geweld en straatterreur tot aan de werkloosheidsstatistieken. Het is tijd voor onorthodoxe maatregelen.”

„Ik pleit daarom ook voor een stop op de vorming van nieuwe islamitische scholen en de bouw van nieuwe moskeeën. Het systeem van bijzonder onderwijs wil ik behouden, maar ik vraag me af of jonge allochtonen gebaat zijn bij islamitisch onderwijs.

Om escalatie van problemen te voorkomen en een halt toe te roepen aan een proces met onherroepelijke uitkomsten, pleit ik voor een pas op de plaats.”

„Ik heb al eerder voorgesteld om de grenzen vijf jaar te sluiten voor niet-westerse immigranten. Behalve kritiek op extremisten, die naar geweld grijpen om ongelovigen te bestrijden, heb ik ook kritiek op de zogenaamd ’gematigde’ moslims, die wel die doelstelling delen, maar voor geweldloze middelen kiezen. Alleen de islamieten die dat afwijzen en onze normen en waarden onderschrijven verdienen mijn steun.”

Wilders spreekt tegen dat moslims met het schrappen van het non-discriminatiebeginsel vogelvrij worden verklaard.

„Natuurlijk ben ik niet voor discriminatie. Discriminatie bij solliciteren en bij de disco moeten we blijven bestrijden. Maar het streven naar gelijke behandeling is een syndroom geworden dat veel beleid in de weg staat. Ik ben ervoor om straatterroristen met een dubbele nationaliteit die zich al vaker hebben vergrepen, terug te sturen naar het land van herkomst. Dat kan nu niet want je discrimineert hen ten opzichte van jongens die geen dubbel paspoort hebben en die we niet terug kunnen sturen.”

In zijn twee stukken stelt Wilders dat het culturele fundament onder de democratische rechtstaat en de vrije markt wordt gevormd door gezin, opvoeding en goed onderwijs. „Dat fundament hebben we hopeloos laten versloffen. Ik ben er sinds mijn vertrek uit de VVD-fractie achter gekomen dat op het terrein tussen de burger en de overheid de tekorten of gaten van het huidige liberalisme zitten. Het liberalisme heeft de wereld prachtige zaken gebracht, maar ook, zoals de Duitse filosoof Peter Sloterdijk dat noemt, een ’degeneratie van de vrijheid’. Het individualisme is doorgeschoten en daardoor dreigt de samenleving een morele basis en deugdzaamheid mis te lopen. Bolkestein wees daar tien jaar geleden op, maar kreeg voor dit cultureel conservatisme binnen de VVD geen poot aan de grond. Dat is de reden waarom er nu dat beroemde gat op rechts er gaapt.”

„Ik stel in mijn programma het belang van de burgerlijke samenleving weer voorop. Traditionele instituties zoals gezin, kerk, scholen en buurtverenigingen zijn de buffer tussen overheid en burger die we in ere moeten houden. Het beleid moet daarop gericht zijn. Onderwijzers, maar ook politie-agenten, verplegers en andere essentiële werkers, willen we daarom ontzien bij de ontmanteling van de overheid en veel beter belonen. Deze buffers geven kinderen de opvoeding en vorming waardoor zij zich tot volwaardige burgers kunnen ontwikkelen. Dat is liberalisme met conservatieve trekken. Ik noem het nieuw-realisme.”

Wilders erkent met een grote grijns blij te zijn dat niet minister Henk Kamp of Rita Verdonk de belangrijkste kandidaten zijn geworden om Jozias van Aartsen op te volgen als aanvoeder van de VVD, maar Mark Rutte.

„Luister, Mark is een ontzettend aardige man. Ik was zijn mentor toen hij in 2003 nog een paar maanden in de Tweede Kamer zat. Hij zegt nu dat hij geen linkse jongen is, dat begrijp ik best, maar het is totaal ongeloofwaardig. Iedereen weet dat hij de VVD meer naar links wil trekken. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat dat mijn partij kansen biedt.”

Tienpuntenplan van de Groep Wilders/PVV:

1. Belastingen fors omlaag.

2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.

3. Taken uit EU terughalen.

4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.

5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.

6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.

7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.

8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.

9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.

10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.


http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article254307.ece/Geert+Wilders+%2F+%26rsquo%3BGelijkheidsidee+zit+o plossingen+in+de+weg%26rsquo%3B++

Dwaalspoor
21-03-06, 01:15
Ach dat maakt allemaal niets uit, ik ben maar een fundamentalist die zwelgt in zijn slachtofferschap. Dit moet maar gewoon kunnen in Nederland.

~Panthera~
21-03-06, 01:19
Wilders: de Popi Jopi voor de Tokkies. :moe:

Baddha
21-03-06, 01:37
Geplaatst door Dwaalspoor
Ach dat maakt allemaal niets uit, ik ben maar een fundamentalist die zwelgt in zijn slachtofferschap. Dit moet maar gewoon kunnen in Nederland.

Slachtofferschap ok, maar fundamentalist is veel teveel eer.

On-topic:
Geert Wilders lult uit z'n nek. Z'n voorstel slaat nergens op.
Vrijheid van meningsuiting is volgens hem het grootste goed, maar andere vrijheden zijn 'm blijkbaar weinig waard.

Eén van de allerbelangrijkste peilers van de Nederlandse samenleving is gelijkheid. Helaas is er nog niet genoeg gelijkheid.

Zijn oplossing is enkel singaleren, vinger wijzen en isoleren. Een belachelijke en vooral kortzichtige methode. Best dat je zaken feitelijk benoemd, maar Wilders slaat door.

Wizdom
21-03-06, 07:11
Geplaatst door Baddha
Slachtofferschap ok, maar fundamentalist is veel teveel eer.

On-topic:
Geert Wilders lult uit z'n nek. Z'n voorstel slaat nergens op.
Vrijheid van meningsuiting is volgens hem het grootste goed, maar andere vrijheden zijn 'm blijkbaar weinig waard.

Eén van de allerbelangrijkste peilers van de Nederlandse samenleving is gelijkheid. Helaas is er nog niet genoeg gelijkheid.

Zijn oplossing is enkel singaleren, vinger wijzen en isoleren. Een belachelijke en vooral kortzichtige methode. Best dat je zaken feitelijk benoemd, maar Wilders slaat door.

Is hij met zijn NAZI ideeen niet strafbaar?

Joesoef
21-03-06, 07:41
Gekke Geert weet in ieder geval wat er onder tokkiesnederland leeft. Of het realistisch is maakt niet uit, hij heeft de aandacht en krijgt in ieder geval genoeg stemmen om zijn eigen zetel veilig te stellen.

Het volk krijgt wat het wil, simpel populisme met een islamfoob sausje. Op naar een nieuwe versie van de jaren '30. Sieg heil Geert.

Vanun
21-03-06, 08:33
Wedden dat hij met dit programma(anti-islam) naar 18 zetels gaat?

observer
21-03-06, 10:07
Geplaatst door Wizdom
Is hij met zijn NAZI ideeen niet strafbaar? zolang hij niet zoals sommige anderen met handgranaten gaat gooien of mensen neersteken valt dat wel mee

hij heeft in zoverre gelijk dat de grondwet volkomen tegenstrijdig is

je hebt de vrijheid van meningsuiting
die wordt weer beperkt door artikel over discriminatie echter die wordt weer beperkt door artikel over vrijheid van godsdienst

er is dus geen evenwicht

rare is dat als je vrijheid van meningsuiting hebt heb je ook vrijheid van godsdienst dus dat artikel is daar niet nodig, het enige wat het doet is religieuzen in staat stellen zich achter boeken te verschuilen als ze het artikel over discriminatie overtreden

vrijheid van scholing is ook zo'n aparte wat zegt het nu eigenlijk dat ieder recht heeft naar een school van zijn keuze te gaan? gek genoeg wordt het vaker gebruikt door scholen om dat te voorkomen

mulan
21-03-06, 10:17
Geplaatst door Vanun
Wedden dat hij met dit programma(anti-islam) naar 18 zetels gaat?

Nee hij is te saai. Ik denk dat Pastors dit wel kan realiseren.

Wizdom
21-03-06, 11:04
Geplaatst door observer
zolang hij niet zoals sommige anderen met handgranaten gaat gooien of mensen neersteken valt dat wel mee

hij heeft in zoverre gelijk dat de grondwet volkomen tegenstrijdig is

je hebt de vrijheid van meningsuiting
die wordt weer beperkt door artikel over discriminatie echter die wordt weer beperkt door artikel over vrijheid van godsdienst

er is dus geen evenwicht

rare is dat als je vrijheid van meningsuiting hebt heb je ook vrijheid van godsdienst dus dat artikel is daar niet nodig, het enige wat het doet is religieuzen in staat stellen zich achter boeken te verschuilen als ze het artikel over discriminatie overtreden

vrijheid van scholing is ook zo'n aparte wat zegt het nu eigenlijk dat ieder recht heeft naar een school van zijn keuze te gaan? gek genoeg wordt het vaker gebruikt door scholen om dat te voorkomen

Dus eigenlijk zeg je dat H.tler een schoolvoorbeeld is van 'Klare Wijn' en Vrije Meningsuiting....

TonH
21-03-06, 11:19
Geplaatst door Wizdom
Dus eigenlijk zeg je dat H.tler een schoolvoorbeeld is van 'Klare Wijn' en Vrije Meningsuiting....

Je bent trots op je geschiedenis of je bent het niet... Wilders is gewoon concequent.

TonH
21-03-06, 11:20
Geplaatst door Dwaalspoor
Geert Wilders / ’Gelijkheidsidee zit oplossingen in de weg’

Dit is zeker “Klare wijn”…


Maar de meeste aandacht zal uitgaan naar zijn voorstel om het eerste artikel van de Grondwet (non-discriminatie) te vervangen door een artikel waarin staat dat de joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur in Nederland de dominante cultuur moet zijn.

En terecht: Het gelijkheidsprincipe inwisselen voor de dominantie van een religieuze groepering. Hoe verzin je het.


„Als ik nadenk over de problemen van Nederland en hoe wij tekortschieten met onze antwoorden op die problemen, kom ik telkens weer bij de constatering dat we niet trots zijn op ons land. Het is mijn vaste overtuiging dat we het cultuurrelativisme moeten loslaten. De multiculturele samenleving is een illusie. We hoeven niet besmuikt te doen over onze eigen culturele wortels. Om die reden moeten we durven te definiëren wat die dominante cultuur in Nederland is. Ik vind dit zo belangrijk dat dit een plaats in de Grondwet moet krijgen.”

WIE is niet trots op zijn land? Wilders kennelijk. Hij is het probleem dat hij zelf wil oplossen. Daar heb je therapiën en bruggen voor, maar hij projecteert het liever op een ander.
WIE houdt nou vast aan cultuurrelativisme? WAT voor cultuur? Die van de waterstofperoxide en de botox?
De monoculturele samenleving heeft nog nooit bestaan. Dus wat is nou illusie.
WIE zijn “onze” en over welke cultuur gaat het dan? Niet de mijne in ieder geval. Wilders wil zijn cultuur dominant in Nederland maken omdat hij zijn cultuur zo fantastisch vindt? De Wildersadepten als de Übermenschen van de 21e eeuw…


„Vervolgens moeten we af van ons gelijkheidssyndroom, want dat staat tal van praktische oplossingen in de weg. In vind dat we niet moeten accepteren dat in Nederland in een wijk, stad of provincie een andere dan de joods-christelijke cultuur dominant is. Om te voorkomen dat dit toch gebeurt moet je maatregelen nemen die in strijd zijn met het non-discriminatiebeginsel. Je moet verbieden dat mensen met een niet-westerse achtergrond zich in een wijk vestigen waar al veel niet-westerse allochtonen wonen.”

Ik heb geen syndroom overgehouden aan het gegeven dat ik gelijk zou zijn aan een ander. Hij kennelijk wel. Wat is er mis mee wanneer een meerderheid in een land of wijk een afwijkende cultuur heeft? Wilder pleit dus voor het zuiveren van wijken van Fremdkörper. Chinatowns worden afgebroken?


„In de vier grote steden zijn we die grens al heel dicht genaderd. In Amsterdam en Rotterdam is het aantal autochtone inwoners onder de 21 jaar al in de minderheid. Het is een gegeven dat niet-westerse allochtonen alle negatieve lijstjes aanvoeren, van huiselijk geweld en straatterreur tot aan de werkloosheidsstatistieken. Het is tijd voor onorthodoxe maatregelen.”

Alle problemen zijn de schuld van de Fremdkörper… en het gezonde verstand dicteert dan maar één oplossing. Nu weten we waarom Wilders artikel 1 wil afschaffen.

~Panthera~
21-03-06, 11:27
Maar Wilders is geen rasist hoor, neeeee.......... :moe:
Hoe komen ze erop he ? :moe:

observer
21-03-06, 11:41
Geplaatst door Wizdom
Dus eigenlijk zeg je dat H.tler een schoolvoorbeeld is van 'Klare Wijn' en Vrije Meningsuiting.... wat ik zeg is dat onze grondrechten soms tegenstrijdig zijn

dus het kan zo zijn dat de ene gebruiken de andere schend

ach en dat hij bepaalde dingen vast wil leggen

kijk de topics door je ziet de ene na de andere waarin wetten zijn die moslims verbieden te bekeren of waarbij iemand met de dood bedreigd wordt omdat hij dat heeft gedaan

dan is wilders nog braaf, en als zijn insteek is dit soort gedrag uit nederland te houden dan is daar niets mis mee

tukkersterror
21-03-06, 14:32
Geplaatst door Dwaalspoor
Ach dat maakt allemaal niets uit, ik ben maar een fundamentalist die zwelgt in zijn slachtofferschap. Dit moet maar gewoon kunnen in Nederland.

:hihi:

tukkersterror
21-03-06, 14:41
Geplaatst door ~Panthera~
Maar Wilders is geen rasist hoor, neeeee.......... :moe:
Hoe komen ze erop he ? :moe:

Ja hoe kom je er op???:hihi:

:stout: Wilders is ook geen rascist hij heeft alleen een hekel aan buitenlanders, zijn strijdkreet is toch ook "Alle buitenlanders er uit ook de Belgen":lol:

Sorry ik ging weer te ver:zweep:

Pariah
21-03-06, 15:26
Triest figuur = Triest Programma

Alleen trieste kiezers kunnen deze trieste man en zijn trieste standpunten waarderen.

Politici, particuliere organisaties, bedrijven en burgers schieten ernstig tekort in het zo goed mogelijk vorm geven van de maatschappij. Figuren als Ayan Hirshi Ali, Wilders, en wijlen Fortuyn pretenderen dat zij met hun maatschappijvisie en daaruit voortvloeiende maatregelen in staat zouden zijn deze problematiek op te lossen. Niets is minder waar. Door de problematiek te benaderen vanuit wij/zij tegenstellingen ipv de maatschappelijke krachten te bundelen verergert en vergroot men alleen de problemen. Beleid kan nooit geheel objectief zijn, zij kan en dient echter wel gebruik te maken van wetenschappelijke inzichten. De wetenschap leert ons nu juist dat voor het succesvol aanpakken van maatschappelijke problemen alle maatschappelijke groepen/belanghebbenden dienen samen te werken. Maar wat hebben deze trieste figuren ons te bieden ? Uitsluiting, stigmatisering en polarisatie van bevolkingsgroepen. Het is niet alleen onmenselijk, de geschiedenis en sociale wetenschap heeft ons telkens weer bewezen dat dit tot geen enkele oplossing leidt.

Als er iets afgeschaft moet worden dan is het dit soort figuren dat de maatschappij alleen maar tot schade is. Nog meer dan een groepje "straatterroristen".

Dwaalspoor
21-03-06, 15:55
Geplaatst door Pariah
Triest figuur = Triest Programma

Alleen trieste kiezers kunnen deze trieste man en zijn trieste standpunten waarderen.

Politici, particuliere organisaties, bedrijven en burgers schieten ernstig tekort in het zo goed mogelijk vorm geven van de maatschappij. Figuren als Ayan Hirshi Ali, Wilders, en wijlen Fortuyn pretenderen dat zij met hun maatschappijvisie en daaruit voortvloeiende maatregelen in staat zouden zijn deze problematiek op te lossen. Niets is minder waar. Door de problematiek te benaderen vanuit wij/zij tegenstellingen ipv de maatschappelijke krachten te bundelen verergert en vergroot men alleen de problemen. Beleid kan nooit geheel objectief zijn, zij kan en dient echter wel gebruik te maken van wetenschappelijke inzichten. De wetenschap leert ons nu juist dat voor het succesvol aanpakken van maatschappelijke problemen alle maatschappelijke groepen/belanghebbenden dienen samen te werken. Maar wat hebben deze trieste figuren ons te bieden ? Uitsluiting, stigmatisering en polarisatie van bevolkingsgroepen. Het is niet alleen onmenselijk, de geschiedenis en sociale wetenschap heeft ons telkens weer bewezen dat dit tot geen enkele oplossing leidt.

Als er iets afgeschaft moet worden dan is het dit soort figuren dat de maatschappij alleen maar tot schade is. Nog meer dan een groepje "straatterroristen".

Janmaat was nog een engel vergeleken bij deze smerige racist(en).

Nelis70
21-03-06, 17:08
Edit: suspected copyright infringement

spøør
21-03-06, 18:43
Geplaatst door Joesoef
Gekke Geert weet in ieder geval wat er onder tokkiesnederland leeft. Of het realistisch is maakt niet uit, hij heeft de aandacht en krijgt in ieder geval genoeg stemmen om zijn eigen zetel veilig te stellen.

Het volk krijgt wat het wil, simpel populisme met een islamfoob sausje. Op naar een nieuwe versie van de jaren '30. Sieg heil Geert.

Nou nee, je kunt Geert zien als een verzetsstrijder. NSB'ers zouden meeheulen met de bezetter.

spøør
21-03-06, 18:48
Geplaatst door Dwaalspoor
Janmaat was nog een engel vergeleken bij deze smerige racist(en).

Ja en de smerige NSB'ers vonden het nodig Janmaat's vrouw invalide te maken.

Joesoef
21-03-06, 19:00
Geplaatst door Remspøør
Nou nee, je kunt Geert zien als een verzetsstrijder. NSB'ers zouden meeheulen met de bezetter.



Eeeeeh? Ikke domme autochtoon, ikke jou niet begrijpe.

spøør
21-03-06, 19:06
Geplaatst door Joesoef
Eeeeeh? Ikke domme autochtoon, ikke jou niet begrijpe.

En nu? :loens:

Dwaalspoor
21-03-06, 19:15
Geplaatst door spøør
Ja en de smerige NSB'ers vonden het nodig Janmaat's vrouw invalide te maken.

En jij bent dan zeker Anne Frank.

Joesoef
21-03-06, 19:24
Geplaatst door spøør
En nu? :loens:


Dwang medicatie. Als mps-je moet je gewoon je risperdalletjes slikken.

spøør
21-03-06, 19:27
Geplaatst door Joesoef
Dwang medicatie. Als mps-je moet je gewoon je risperdalletjes slikken.

Dus jij bent ziek. Das niet fijn, jongen. :traan1:

Ik hoop dat je er snel weer bovenop zult zijn. :tik:

spøør
21-03-06, 19:29
Geplaatst door Dwaalspoor
En jij bent dan zeker Anne Frank.

nee gekkie, die is dood. :verward:

Joesoef
21-03-06, 19:46
Het rem spoor is al weggeveegt, nu de rest nog.

spøør
21-03-06, 21:59
Geplaatst door Joesoef
Het rem spoor is al weggeveegt, nu de rest nog.

:lol: Moet je wel met mannen komen en niet met mandarijnen! :D

Nelis70
21-03-06, 22:29
Geplaatst door spøør
Nou nee, je kunt Geert zien als een verzetsstrijder. NSB'ers zouden meeheulen met de bezetter.

bezetter?????

Dwaalspoor
22-03-06, 00:26
Wilders biedt klaarheid: hij is een wolf zonder schaapskleren


Met zijn tienpuntenplan schenkt het kamerlid Wilders klare wijn, maar de smaak ervan bevalt niet. Zijn voorstellen betekenen een inbreuk op de rechten en plichten van islamitische burgers en zijn daarom verwerpelijk. De klaarheid die de politicus biedt is dan ook vooral de onverbloemdheid waarmee hij voorstelt de weg vrij te maken om een bepaalde bevolkingsgroep anders dan andere burgers te behandelen. Daartoe wil hij artikel 1 van de Grondwet, het non-discriminatiebeginsel, opzij zetten. In het Nederland van Wilders mogen moslims zich niet zonder meer vestigen waar zij willen, geen moskeeën meer bouwen en geen eigen scholen meer stichten.

De klaarheid zit ook in zijn consistentie. Wilders stelde eerder in deze krant vast dat de islam verantwoordelijk is voor 99 procent van alle problemen in onze samenleving. Dat niet iedereen dat zo ziet, schrijft hij toe aan de verfoeilijke neiging onze eigen cultuur te relativeren dan wel aan het idealiseren van de multiculturele samenleving, die in zijn ogen een illusie is. Hij wil in het eerste artikel dan ook vastleggen dat de joods-christelijke en humanistische cultuur in Nederland dominant is, nee, zelfs moet zijn.

Wilders omschrijft zijn visie zelf als een getuigenis van ’nieuw-realisme’. Maar de vraag is hoe realistisch het is voorbij te zien aan ontwikkelingen, die de culturen in de wereld dichter bij elkaar brengen. Denk alleen maar aan de globalisering van de economie, de migratie, internet en de veiligheidspolitiek, die onze militairen naar Irak en Afghanistan voert. Nederland valt niet van de wereld af te zonderen.

Een andere vraag is hoe hij het het opzijschuiven van het belangrijke rechtsbeginsel van non-discriminatie rijmt met de overtuiging in de joods-christelijke cultuur dat voor God alle mensen gelijk zijn. Zijn voorstel komt er hoe dan ook op neer dat de bijna één miljoen moslims in ons land tot tweederangs burgers worden gedegradeerd. En niet alleen de moslims, ook hindoes en boeddhisten hebben in het land van Wilders reden voor hun geestelijke vrijheid te vrezen.

Als de politicus zegt dat we niet besmuikt moeten doen over onze culturele bronnen, moet hij weten dat de oorsprong van onze natie ligt in de strijd voor de vrijheid van geweten en godsdienst.

Zijn visie staat daar haaks op en hij verhult dat niet. Wilders is een wolf zonder schaapskleren.


http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article255755.ece/Wilders+biedt+klaarheid%3A+hij+is+een+wolf+zonder+ schaapskleren+

Dwaalspoor
22-03-06, 00:55
Geplaatst door klaaskop
De oorsprong van de Nederlandse natie ligt ook in de scheiding der machten.

Enne .. niet overal kunnen bouwen .. Wet op de Ruimtelijke Ordening bestemmingsplan, etc ;)

En met schrappen van art. 1 heeft hij wél eenpunt vind ik .. maar dat vind ik omdat ik de laatste Grondwetsherziening (onder Paars I ? ) grote onzin vond.
Het artikel 1 van nu is, als we dat willen terugdraaien, te rúim geworden.
Non-discriminatie en vrijheid van godsdienst was ook al vastgelegd in de "oude" Grondwet volgens mij ..

Ach, Wilders is nu eenmaal aangeschoten wild voor andere politieke partijen vwb het "vangen" van "rechts" georiënteerde kiezers ...

Ach het is maar Wilders en vele kornuiten die constant discrimineren. Dat er moslims door radicaliseren en er gek van worden is mooi meegenomen kunnen we die moslims verder criminaliseren en in het verdomhoekje trappen.

Respect voor de grondwet? Als moslims maar niet aan de grondwet tornen is er verder niets aan de hand.

Tfoe en tfoe voor deze schijnheiligheid.

Dwaalspoor
22-03-06, 02:23
Geplaatst door klaaskop
"discrimineren"..
Wordt dat nu gebruikt als synoniem voor "generaliseren"?

Doet me denken aan de kreet: "Ik word gediscrimineerd ! ".. ;)

Overigens .. een ieder dient de Grondwet te respecteren !
Enne .. dat abolitionistisch perspectief heeft zijn tijd allang gehad ...

Wel ja joh Wilders discrimineert niet. Hitler discrimineerde ook niet hij generaliseerde alleen maar.

Dwaalspoor
22-03-06, 02:44
Geplaatst door klaaskop
Eerlijk gezegd ...
Hitler is history.
En Wilders wordt dat vanzelf.
Ik heb niet eens naar zijn "10 punten" gekeken ..
't Is volgens mij 1 van 2: Óf hij zet "hoog" in, terwijl hij slechts "het halve" wil bereiken, óf hij is écht dom ... En dat laatste kan ik me echt niet voorstellen ...

Heel ''begrijpelijk'' dat je het niet leest en nutteloze commentaar levert, immers jij bent niet het lijdend voorwerp. Velen deden dat in de tweede wereld oorlog ook niet, die keken liever de andere kant op.

Dwaalspoor
22-03-06, 03:01
Geplaatst door klaaskop
Als het "nutteloos" commentaar was, had je niet gereageerd.
En WOII .... oordeel pas als je er in hebt gezeten.

Ik toon aan dat je de andere kant opkijkt.

Dwaalspoor
22-03-06, 03:45
Geplaatst door klaaskop
Je toont niks aan, je stelt alleen maar.
Om élk fascisme, elk totalitair regime, te bestrijden ben ik júist in militaire dienst gegaan, terwijl ik het had kunnen "ontduiken".
Ga me daar dus niet van betichten, en nogmaals, oordelen kun je pas als je het hebt meegemaakt.

De andere kant opkijken terwijl Wilders ernstige dingen zegt pleit niet in je voordeel dat je je bovenvermelde taak serieus opvat.

Ik maak liever de tweede wereld oorlog niet mee als je het niet erg vindt. Iets niet meegemaakt hebben wat zo overduidelijk is wil niet zeggen dat ik er geen mening over kan hebben.

Jij hebt denk ik ook niet een dictatuur, een facistische en totalitaire regime meegemaakt maar toch meen je daarom het leger ingegaan te zijn.

Dwaalspoor
22-03-06, 08:43
Geplaatst door klaaskop
Ik "meen" niet, ik weet wat mijn motieven waren !

Gezien je reakties hier kom je alleen bij mij niet echt overtuigend over.


En nee, niet zélf meegemaakt, maar mijn ouders wel, en ik heb er genoeg van gehoord, genoeg gezien tijdens de Koude Oorlog, om dit bewúst te doen.
Als je het zelf niet meegemaakt heb, ouwehoer dan niet dat ik de tweede wereld oorlog niet meegemaakt heb.


Wilders .. "ernstige dingen". Tss. Je onderschat de kracht van de democratie. Een windbuil blaast uiteindelijk zichzelf omver ... Jij onderschat wat Wilders doet met mensen. Het is geen kattepis om artikel 1 te willen afschaffen.

Geert Wilders opnieuw meest geciteerde Kamerlid

ANP

Geert Wilders is van alle Kamerleden het afgelopen jaar de meeste keren geciteerd in de media. Dat blijkt uit de Intermediair Citatiescore Tweede Kamerleden. Wilders neemt voor de tweede keer de eerste plaats in. Ook in 2004 kwam hem die eer toe. Wouter Bos (PvdA) staat in de lijst op de tweede plaats, Jozias van Aartsen (VVD) is derde. - Wilders werd in de Volkskrant 331 keer geciteerd, in NRC Handelsblad 320 maal en in Het Parool 251 keer. Het Algemeen Dagblad, De Telegraaf en Trouw hebben aanzienlijk minder aandacht besteed aan Wilders.

Uit de score blijkt dat parlementariërs die zich in hun eerste periode als Kamerlid onvoldoende profileren, een plek op de kandidatenlijst voor de volgende verkiezingen vaak kunnen vergeten. Van de Kamerleden die bij de Intermediair Citatiescore in 2002 bij de onderste tien eindigden, kwamen er na de verkiezingen van januari 2003 slechts drie terug.

De media-aandacht komt volgens Intermediair vooral doordat Geert Wilders opvalt, zich heeft afgesplitst van de VVD, bezig is met het oprichten van een eigen partij en continu bewaakt wordt wegens doodsbedreigingen aan zijn adres.

http://www.volkskrant.nl/den_haag/article255993.ece

Dolle Fatima
22-03-06, 10:37
Wilders is gewoon een extremist die handeld uit precies dezelfde angst als Osama bin Laden: de angst om weggevaagd, vernietigd en gedomineerd te worden door een vreemde cultuur met afwijkende normen en waarden.


En wat er nou toch altijd bedoeld word met Joods-Christelijke-Humanistische traditie begrijp ik niet. Het humanisme is pas 50 jaar oud en Joden zijn in Europa altijd gesegregeerd, uitgesloten en vervolgd geweest, met uitzondering van de laatste 61 jaar.


Nederland heeft niks geleerd van de tweede wereldoorlog.

Wizdom
22-03-06, 11:19
Wilders heeft volgens mij het partij programma van de ZUID-AFRIKAANSE apartheid groeperiing AWB (Afrikaner Weerstands Beweging) overgenomen...

Die wilden ook zo graag domineren ten koste van anderen... Vieze RACIST...

TonH
22-03-06, 12:06
Geplaatst door Wizdom
Vieze RACIST...

...en dat was ook precies de conclusie van Stephen Sackur van HardTalk op de BBCWorld na een half uurtje met Wilders.

~Panthera~
22-03-06, 12:19
Geplaatst door Wizdom
Wilders heeft volgens mij het partij programma van de ZUID-AFRIKAANSE apartheid groeperiing AWB (Afrikaner Weerstands Beweging) overgenomen...

Die wilden ook zo graag domineren ten koste van anderen... Vieze RACIST...


Agossie, dat mag je niet zeggen, jij "demoniseerd" de man. :moe:


Wilders: :fuckit2:

Seif
22-03-06, 12:47
Aan artikel 1 ben ik zeer gehecht. Zou geen beter eerste artikel kunnen bedenken. Maar toch...

Soms wringt het dat alle mensen in alle gevallen gelijk behandeld moeten worden. Denk aan de importhuwelijken. Nu hebben alle mensen moeite om een partner te laten overkomen. Terwijl eigenlijk alleen de Marokkanen en Turken walgelijk misbruik hebben gemaakt van de vrijheid van partnerkeuze. Het zou eerlijker zijn als alleen zij op de blaren zouden moeten zitten.

Wizdom
22-03-06, 13:07
Geplaatst door Seif
Aan artikel 1 ben ik zeer gehecht. Zou geen beter eerste artikel kunnen bedenken. Maar toch...

Soms wringt het dat alle mensen in alle gevallen gelijk behandeld moeten worden. Denk aan de importhuwelijken. Nu hebben alle mensen moeite om een partner te laten overkomen. Terwijl eigenlijk alleen de Marokkanen en Turken walgelijk misbruik hebben gemaakt van de vrijheid van partnerkeuze. Het zou eerlijker zijn als alleen zij op de blaren zouden moeten zitten.

Niet geheel juiste conclusie.... Mensen zijn nu eenmaal net als Papegaaien heel kieskeurig in hun partner keuze... Hoe groter de populatie hoe groter de slagingspercentage...

Het feit dat die deur wordt dichtgegooid heeft te maken met de Wilders tendensen en niet zozeer met het logische karakter van partner keuze...

Het is natuurlijk veel makkelijker en beter om je partner van hier te kiezen maar dan moet je die wel wederzijds zien te vinden...