PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtoon klaagt school aan omdat moslims vrij krijgen op suikerfeest.



Dwaalspoor
21-03-06, 14:46
CGB buigt zich over feestdagen moslims

UTRECHT - Mag een school islamitische leerlingen een vrije dag geven voor het Suikerfeest, terwijl hij niet-moslims ertoe verplicht op die dag de lessen te volgen?

Over die vraag moet de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zich buigen. Een vader klaagde dinsdagmorgen de school van zijn dochter aan, omdat die volgens hem door deze handelwijze verboden onderscheid maakt op grond van godsdienst.

Volgens de klager, P. M. J. J. Frissen, gaat het rooms-katholieke Kempenhorst College in Oirschot in de fout door moslims toestemming te geven het Suikerfeest te vieren, terwijl de andere leerlingen wel les krijgen. Uit onvrede over deze gang van zaken hield Frissen zijn 12-jarige dochter op 3 november vorig jaar, de dag van het Suikerfeest, thuis.

De commissie wil eerst uitzoeken of ze bevoegd is om over deze zaak te oordelen, omdat het gaat om een bij de Leerplichtwet geboden regeling voor scholen om leerlingen met een godsdienstige achtergrond niet te belemmeren in het vervullen van hun godsdienstige plichten.

De commissie wilde van Van Frissen weten welk nadeel hij ondervindt van de toestemming van de school om moslims vrij te geven op twee van hun erkende feestdagen. Frissen: „Het is voor mij een principiële zaak. Omdat ik niet gelovig ben, krijgt mijn dochter minder vrije dagen. Dit doet het integratieproces geen goed. Hiermee creëert de school onterecht tegenstellingen tussen bepaalde groepen leerlingen.”

De school weersprak de aantijgingen van Frissen. Volgens de juridisch adviseur van het college kan de schoolleiding niets anders doen. „Als moslims vrij vragen voor het Suikerfeest, rest ons niets anders dan te toetsen of er sprake is van een erkende islamitische feestdag. Dat is bij het Suikerfeest het geval.” Volgens Frissen moet de politiek zich met de kwestie bemoeien, omdat scholen verschillend omgaan met religieuze feestdagen.


http://www.refdag.nl/artikel/1253988/CGB+buigt+zich+over+feestdagen+moslims.html

Aicha1976
21-03-06, 15:07
Typisch zo´n gefrustreerde vader, bah, je zult het thuis op de bank hebben zitten :rolleyes:


Ik zat ook op een RK basisschool en ja, ik kreeg s middags vrij van mijn juf om het suikerfeest te vieren, mits ik hetgeen ik miste inhaalde :student:

Victory
21-03-06, 15:28
Hij kan er niks tegen doen. Het is namelijk in de wet zo geregeld dat je x aantal dagen vrij kan krijgen voor (extra) vakantie of religieuze feestdagen.

tukkersterror
21-03-06, 15:35
Kan me de vader voorstellen, mijn zoon krijgt geen vrij om onze kerst te vieren, voor de leken, Orthodox kerstmis valt op 6 januari en werd door school verplicht om naar school te komen.
Heb hem toen thuis gehouden en werd ook een rechtzaak en heb deze toen gewonnen, omdat iedere school 2 vrijedagen kent i.v.m. de (niet lachen) Islamitische feestdagen.

Dus ik kan begrijpen dat deze vader vindt dat zijn dochter ook recht heeft op deze 2 extra dagen en waarom niet???

Als de school nu gewoon standaard twee dagen geeft die de ouders naar behoefte kunnen invullen is er niets meer aan de hand.
En is iedereen weer tevreden!!!

Uhh, hoe zit dat met Orthodox paasfeest, is ook ongeveer 2 weken later!!!
:lol:

Aicha1976
21-03-06, 15:36
Geplaatst door Victory
Hij kan er niks tegen doen. Het is namelijk in de wet zo geregeld dat je x aantal dagen vrij kan krijgen voor (extra) vakantie of religieuze feestdagen.



Hij had de school niet aan te hoeven klagen, djeeez :duizelig:

waterfiets
21-03-06, 15:46
Geplaatst door Aicha1976
Hij had de school niet aan te hoeven klagen, djeeez :duizelig:

Nu ja dat is geen juridische procedure hoor. Dus ik vind het niet zo'n gekke stap maar het ministerie van onderwijs zou dit beter moeten regelen.

Aicha1976
21-03-06, 16:04
Geplaatst door waterfiets
Nu ja dat is geen juridische procedure hoor. Dus ik vind het niet zo'n gekke stap maar het ministerie van onderwijs zou dit beter moeten regelen.


Dat het geen juridische procedure is, hoef je mij niet te vertellen :blowen:

Ik vind dat mensen zich wat minder druk moeten maken om kleinigheden, typisch het kleinzielige, bemoeierige gedrag dat ik niet mis van Nederland :jammer:

Pixelshade
21-03-06, 16:58
Dit doet het integratieproces geen goed.


Tegenwoordig doet je veters verkeerd strikken het integratieproces al geen goed :moe: Wat een focking stopzinnetje is dat geworden, elke debiel roggelt het uit zn longen om maar sociaal betrokken over te komen :moe:

Joesoef
21-03-06, 16:58
Wat zeurt die kaaskop. Waar voor je geld! Met de kerst moet die school ook gewoon open.

nl-x
21-03-06, 17:06
De vader heeft hartstikke gelijk. Maar als ie in zijn gelijk wordt gesteld komt er een moeilijk dilemma: iedere niet-christen kan bij de verplichte christelijke feesten miepen over dat zijn kind geen les krijgt op die dagen. Die zouden dan ook gelijk krijgen.

Maar eigenlijk is dat maar goed ook. Die verplichte vrije dagen geven alleen maar problemen. In een land dat steeds meer tweeverdieners kent als ouders, zijn de schoolvakanties enkel een bron van inkomsten voor de naschoolse dagverblijven. Verder is het voor de gelukkigen die wel op vakantie kunnen ook een ellende: peperdure tickets om waar dan ook te verblijven. (Omdat "iedereen" tegelijk gaat.)

Verplichte vrije dagen zouden dan ook afgeschaft moeten worden en vervangen moeten worden met een VERPLICHTE hoeveelheid zelf te kiezen vrije dagen. (Een bepaalde periode van te voren op te geven, maar verder niet in overleg. Dwz scholen/werkgevers moeten die gekozen datum dan ook accepteren.)

Wide-O
21-03-06, 17:07
Mensen hebben te veel vrije tijd geloof ik :aanwal:

Sallahddin
21-03-06, 17:17
Geplaatst door Dwaalspoor
CGB buigt zich over feestdagen moslims

UTRECHT - Mag een school islamitische leerlingen een vrije dag geven voor het Suikerfeest, terwijl hij niet-moslims ertoe verplicht op die dag de lessen te volgen?

Over die vraag moet de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zich buigen. Een vader klaagde dinsdagmorgen de school van zijn dochter aan, omdat die volgens hem door deze handelwijze verboden onderscheid maakt op grond van godsdienst.

Volgens de klager, P. M. J. J. Frissen, gaat het rooms-katholieke Kempenhorst College in Oirschot in de fout door moslims toestemming te geven het Suikerfeest te vieren, terwijl de andere leerlingen wel les krijgen. Uit onvrede over deze gang van zaken hield Frissen zijn 12-jarige dochter op 3 november vorig jaar, de dag van het Suikerfeest, thuis.

De commissie wil eerst uitzoeken of ze bevoegd is om over deze zaak te oordelen, omdat het gaat om een bij de Leerplichtwet geboden regeling voor scholen om leerlingen met een godsdienstige achtergrond niet te belemmeren in het vervullen van hun godsdienstige plichten.

De commissie wilde van Van Frissen weten welk nadeel hij ondervindt van de toestemming van de school om moslims vrij te geven op twee van hun erkende feestdagen. Frissen: „Het is voor mij een principiële zaak. Omdat ik niet gelovig ben, krijgt mijn dochter minder vrije dagen. Dit doet het integratieproces geen goed. Hiermee creëert de school onterecht tegenstellingen tussen bepaalde groepen leerlingen.”

De school weersprak de aantijgingen van Frissen. Volgens de juridisch adviseur van het college kan de schoolleiding niets anders doen. „Als moslims vrij vragen voor het Suikerfeest, rest ons niets anders dan te toetsen of er sprake is van een erkende islamitische feestdag. Dat is bij het Suikerfeest het geval.” Volgens Frissen moet de politiek zich met de kwestie bemoeien, omdat scholen verschillend omgaan met religieuze feestdagen.


http://www.refdag.nl/artikel/1253988/CGB+buigt+zich+over+feestdagen+moslims.html


Er is een OVERDOSIS aan onderwerpen over moslims en Islam op maroc.nl ,vinden jullie niet???
Praat maar over iets anders " for a change"!

rja2
21-03-06, 17:36
Geplaatst door nl-x
De vader heeft hartstikke gelijk. Maar als ie in zijn gelijk wordt gesteld komt er een moeilijk dilemma: iedere niet-christen kan bij de verplichte christelijke feesten miepen over dat zijn kind geen les krijgt op die dagen. Die zouden dan ook gelijk krijgen.

Maar eigenlijk is dat maar goed ook. Die verplichte vrije dagen geven alleen maar problemen. In een land dat steeds meer tweeverdieners kent als ouders, zijn de schoolvakanties enkel een bron van inkomsten voor de naschoolse dagverblijven. Verder is het voor de gelukkigen die wel op vakantie kunnen ook een ellende: peperdure tickets om waar dan ook te verblijven. (Omdat "iedereen" tegelijk gaat.)

Verplichte vrije dagen zouden dan ook afgeschaft moeten worden en vervangen moeten worden met een VERPLICHTE hoeveelheid zelf te kiezen vrije dagen. (Een bepaalde periode van te voren op te geven, maar verder niet in overleg. Dwz scholen/werkgevers moeten die gekozen datum dan ook accepteren.)
Die christelijke vrije dagen, zijn een traditie in Nederland.

Die gaan er zeker niet af, is ook moeilijk te realiseren, daar moeten ook andere mensen gaan werken, om het werken van op bijvoorbeeld Kerst mogelijk te maken.


Maar deze man heeft wel, iedereen is gelijk in Nederland, dus een gelovige heeft 2 vrije dagen meer, als een niet gelovige, volgens onze grondwet kan dit niet.

Victory
21-03-06, 18:05
Zoals ik al eerder heb uitgelegd (dit is mijn vak trouwens), is het volgens de wet zo bepaald dat alle erkende religies (zoals Islam) vrij mogen krijgen op hun religieuze feestdagen. Daarnaast mogen ouders ook vrije dagen aanvragen voor b.v vakantie.

Om vrij te krijgen moeten de ouders dit aanvragen bij de directeur van de desbetreffende school.

Het is jammer dat dit soort dingen niet algemeen bekend zijn bij de moslims in Nederland. Elke jaar spijbelen heel veel kinderen omdat zij niet weten dat zij gewoon vrij mogen krijgen als zij dit maar aanvragen.

ronald
21-03-06, 18:09
Geplaatst door Dwaalspoor
CGB buigt zich over feestdagen moslims

.

De commissie wilde van Van Frissen weten welk nadeel hij ondervindt van de toestemming van de school om moslims vrij te geven op twee van hun erkende feestdagen. Frissen: „Het is voor mij een principiële zaak. Omdat ik niet gelovig ben, krijgt mijn dochter minder vrije dagen. Dit doet het integratieproces geen goed. Hiermee creëert de school onterecht tegenstellingen tussen bepaalde groepen leerlingen.”

http://www.refdag.nl/artikel/1253988/CGB+buigt+zich+over+feestdagen+moslims.html



Je hebt vrijheid van Godsdienst. Bepaalde godsdienstige feesten worden beter beleefd wanneer men voor die dag vrij is. Frissen jaloers want hij heeft niks.
Je hebt het recht op onderwijs. Wanneer je slim bent eis je zo veel mogelijk onderwijs. Frissen dom want hij wil minder onderwijs.
Je hebt integratiebeleid dat verwacht dat beide groepen elkaar meer omarmen en gunnen. Helaas wordt veel van het integratieonderwijs de grond in gestampt wanneer de vroegere leerling bij het sollisiteren geen Nederlands klinkende naam heeft en Frissen blij, hij wel.

Nou....twee tegen een.....moet toch mee te leven zijn voor mijnheer Frissen?

gh.wille
21-03-06, 18:47
Geplaatst door tukkersterror
Kan me de vader voorstellen, mijn zoon krijgt geen vrij om onze kerst te vieren, voor de leken, Orthodox kerstmis valt op 6 januari en werd door school verplicht om naar school te komen.
Heb hem toen thuis gehouden en werd ook een rechtzaak en heb deze toen gewonnen, omdat iedere school 2 vrijedagen kent i.v.m. de (niet lachen) Islamitische feestdagen.

Dus ik kan begrijpen dat deze vader vindt dat zijn dochter ook recht heeft op deze 2 extra dagen en waarom niet???

Als de school nu gewoon standaard twee dagen geeft die de ouders naar behoefte kunnen invullen is er niets meer aan de hand.
En is iedereen weer tevreden!!!

Uhh, hoe zit dat met Orthodox paasfeest, is ook ongeveer 2 weken later!!!
:lol:

En jij moet niet zo: '' Uit de school klappen '' ..!
:hihi:

Stopnaald
21-03-06, 20:57
Misschien ligt het aan mij, maar ik begreep uit het stukje, dat die vader niet zozeer boos is over het feit dat die moslimkinderen vrij kregen, maar slechts dat hij wil dat zijn kind dan óók vrij krijgt.

En om heel eerlijk te zijn, kan ik me zijn standpunt best voorstellen. Waarom dat verschil maken? Waarom MOETEN de overige kinderen wel naar school, terwijl de moslimkinderen VRIJ zijn?

Beste oplossing: vaste hoeveelheid vrije dagen, waarbij de ouders (in overleg met de school, bijv. via de MR) bepalen wanneer die vrije dagen worden opgenomen.... Fantastische instelling die MR....

observer
22-03-06, 09:53
Geplaatst door Victory
Zoals ik al eerder heb uitgelegd (dit is mijn vak trouwens), is het volgens de wet zo bepaald dat alle erkende religies (zoals Islam) vrij mogen krijgen op hun religieuze feestdagen. Daarnaast mogen ouders ook vrije dagen aanvragen voor b.v vakantie.

Om vrij te krijgen moeten de ouders dit aanvragen bij de directeur van de desbetreffende school.
over extra vakantiedagen wordt anders extreem moeilijk gedaan

overigens is een subtiel verschil maar je kunt stellen de vader gelijk heeft moslimkinderen zijn op christelijke feestdagen ook vrij dus waarom niet andersom

eigenlijk moet dat gewoon allemaal afgeschaft worden gewoon 1x per maand een extra vrije dag voor iedereen

Joesoef
22-03-06, 11:01
GVD niet te geloven, jaloers omdat een ander ander een vrije dag meer heeft dan een ander. Waar mensen zich wel niet druk om maken.

tukkersterror
22-03-06, 11:06
Geplaatst door Joesoef
GVD niet te geloven, jaloers omdat een ander ander een vrije dag meer heeft dan een ander. Waar mensen zich wel niet druk om maken.

Ik begrijp hieruit dat jij ook meer vrijedagen wenst te hebben!!!:hihi:

TonH
22-03-06, 11:19
Geplaatst door tukkersterror
Kan me de vader voorstellen, mijn zoon krijgt geen vrij om onze kerst te vieren, voor de leken, Orthodox kerstmis valt op 6 januari en werd door school verplicht om naar school te komen.
Heb hem toen thuis gehouden en werd ook een rechtzaak en heb deze toen gewonnen, omdat iedere school 2 vrijedagen kent i.v.m. de (niet lachen) Islamitische feestdagen.

Dus ik kan begrijpen dat deze vader vindt dat zijn dochter ook recht heeft op deze 2 extra dagen en waarom niet???

Als de school nu gewoon standaard twee dagen geeft die de ouders naar behoefte kunnen invullen is er niets meer aan de hand.
En is iedereen weer tevreden!!!

Uhh, hoe zit dat met Orthodox paasfeest, is ook ongeveer 2 weken later!!!
:lol:

Grieks-Orthodox kerstmis valt op 25 en 26 december. Pasen valt dit jaar 1 week naar Pasen in Nederland en dat wisselt elk jaar.

Dolle Fatima
22-03-06, 11:39
Waar je je al niet druk om kan maken.

Gerard074
22-03-06, 11:45
Geplaatst door Dolle Fatima
Waar je je al niet druk om kan maken.

Precies, waarom niet bepaalde nietszeggende christelijke feestdagen gewoon school (bv. 2e Pinksterdag/2e Paasdag zelfde als in de rest van veel landen in Europa)

Blijven er weer dagen over om vrij te geven voor andere religieuze feestdagen.

Maar daar zullen mensen ook wel weer over zeiken.

Joesoef
22-03-06, 11:50
Geplaatst door tukkersterror
Ik begrijp hieruit dat jij ook meer vrijedagen wenst te hebben!!!:hihi:

Niet echt. Heb er meer dan 100 openstaan en uitbetalen willen ze niet.

tukkersterror
22-03-06, 11:57
Geplaatst door Joesoef
Niet echt. Heb er meer dan 100 openstaan en uitbetalen willen ze niet.

Nog 180 erbij en je kunt een Sabatjaar nemen:hihi:

Oei, heb ik weer :lol:


Grieks-Orthodox kerstmis valt op 25 en 26 december. Pasen valt dit jaar 1 week naar Pasen in Nederland en dat wisselt elk jaar.

Weet ik die hebben het aangepast aan onze jaartelling.

Maar die Russen die houden vast aan de oude telling als het gaat om het geloof!!!

Vandaar dat kerst bij ons altijd valt op 6 januari en pasen dat is inderdaad verschillend, heeft te maken met de zoveelste nieuwe maan, precies weet ik het niet maar ik heb dan ook voor alle zekerheid een boekje.

H.P.Pas
22-03-06, 12:19
Geplaatst door waterfiets
maar het ministerie van onderwijs zou dit beter moeten regelen.

Je zou het ook in Brussel kunnen regelen, of bij UNO Mensenrechts-kommissie.
Zou een schooldirectie daarvoor niet mans genoeg moeten zijn ?
Over absenties van 2 dagen of minder beslist de klasseleraar, zegt het schoolreglement van mijn kinderen. :rood: