PDA

Bekijk Volledige Versie : Koran kan (seksuele) emancipatie van Turkse en Marokkaanse vrouwen ondersteunen



tukkersterror
22-03-06, 11:30
Koran kan (seksuele) emancipatie van Turkse en Marokkaanse vrouwen ondersteunen
20 maart 2006 - Niet de islam maar vooral de traditie van familie-eer staat de seksuele emancipatie in de weg van Turkse en Marokkaanse meisjes en vrouwen. Hoewel er op dit vlak kanttekeningen zijn te plaatsen bij de islam, kan de koran zelfs worden aangegrepen om de(seksuele) emancipatie van deze groep te bevorderen. Daarnaast zijn er in Nederland verschillende factoren die de ontwikkeling van een positief mannelijk zelfbeeld bij Turkse en Marokkaanse jongens ondermijnen, wat kan leiden tot (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. De negatieve houding van Nederlanders ten opzichte van Turkse en Marokkaanse jongens kan dit gedrag instandhouden of verergeren. Dat blijkt uit een literatuurstudie van de Rutgers Nisso Groep naar de Seksualiteit en relaties van Turkse en Marokkaanse Nederlanders.

Zaken als gedwongen uithuwelijking, eerwraak en vrouwenbesnijdenis worden vaak onterecht met de islam in verband gebracht. Deze verschijnselen worden in islamitische heilige schriften juist verboden en recente hervormingen in het Marokkaans familierecht laten
zien dat vrouwenemancipatie en de islam zelfs kunnen samengaan. Bovendien is er geen sprake van één islam, maar verschillende islamitische stromingen. Turkse en Marokkaanse Nederlanders worden vaak ten onrechte geassocieerd met de meest conservatieve stromingen.

Nederland biedt Turkse en Marokkaanse meisjes en vrouwen veel perspectieven voor zelfontplooiing, emancipatie en de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. De emancipatie van de tweede generatie Turkse en Marokkaanse jonge vrouwen gaat dan ook snel.
Daarentegen ondermijnen verschillende factoren in Nederland de ontwikkeling van een positief mannelijk zelfbeeld bij Turkse en Marokkaanse jongens. Desondanks is de tweede generatie Turkse en Marokkaanse jonge mannen aanzienlijk minder traditioneel dan hun ouders op het gebied van de islam, familie-eer en de verdeling van arbeid- en zorgtaken. Deze ontwikkeling mag gezien de omstandigheden van deze groep respectabel genoemd worden.

Op het gebied van seksualiteit hebben echter zowel de meisjes als de jongens nog een grote achterstand. Hun kennis is beperkt en traditionele opvattingen zijn nog grotendeels intact. Voorbeelden daarvan zijn de maagdelijkheidseis bij partnerkeuze, die wel voor meisjes maar niet voor jongens geldt, en de afwijzing van homoseksualiteit.

De Rutgers Nisso Groep vindt dat er in het Nederlandse integratiebeleid meer aandacht moet komen voor seksualiteit en de relaties tussen mannen en vrouwen. Een feministische interpretatie van de islam kan dienen als aangrijpingspunt voor de (seksuele) emancipatie van vrouwen en het tegengaan van eergerelateerd geweld en met familie-eer verwante verschijnselen. Een feministische studie van de islam is gewenst om de daaruit voortvloeiende kennis te verspreiden onder islamitische jongeren en in het Nederlandse onderwijs. Een leerstoel islamfeminisme kan hierbij bevorderlijk zijn.

Ook is op de doelgroep aangepaste seksuele en relationele vorming noodzakelijk voor jongeren en hun ouders. Tenslotte pleit de Rutgers Nisso Groep voor meer positieve beelden en rolmodellen voor Turkse en Marokkaanse jongens in de media en is nader onderzoek gewenst naar de complexe interactie tussen sekserol-stress, religie en familie-eer.

Paul Vennix en Ine Vanwesenbeeck (2005). Seksualiteit en relaties van Turkse en Marokkaanse Nederlanders. Een literatuurstudie naar culturele, religieuze en maatschappelijke invloeden. Delft, Eburon.

Dolle Fatima
22-03-06, 13:56
Zie je wel. 'K zei het toch. :ego:



Alleen dit stuk slaat nergens op:
Op het gebied van seksualiteit hebben echter zowel de meisjes als de jongens nog een grote achterstand. Hun kennis is beperkt en traditionele opvattingen zijn nog grotendeels intact. Voorbeelden daarvan zijn de maagdelijkheidseis bij partnerkeuze, die wel voor meisjes maar niet voor jongens geldt, en de afwijzing van homoseksualiteit.

Hoezo 'achterstand'? Je mag toch hopelijk nog wel gewoon een afwijkende mening hebben, zonder achterlijk te zijn? Net alsof het hier zo ideeal gaat met de 'seksuele revolutie'.

Karin.N
22-03-06, 14:45
Wat is achterstand? Persoonlijk vind ik dat er best wel veel jeugd rondloopt met een enorme achterstand op het gebied van sexualiteit. Wanneer je het nomaal vindt om een aantal jongens te p*pen of bepaalde handelingen voor een drankje te verrichten, dan heb je wat mij betreft een giga enorme achterstand! Zowel de dames als heren in kwestie!

tukkersterror
22-03-06, 15:36
Geplaatst door Karin.N
Wat is achterstand? Persoonlijk vind ik dat er best wel veel jeugd rondloopt met een enorme achterstand op het gebied van sexualiteit. Wanneer je het nomaal vindt om een aantal jongens te p*pen of bepaalde handelingen voor een drankje te verrichten, dan heb je wat mij betreft een giga enorme achterstand! Zowel de dames als heren in kwestie!

Je hebt het nu over Amsterdam neem ik aan?

Heb je ook de informatie gelezen over welke groep kinderen het ging?

Het vervolg daarvan was ook de bijeenkomst georganiseerd door deze Rutger stichting deze week om met vrouwen (moeders) de discussie aan te gaan voor opvoeding en sexsuele voorlichting bij jongeren.
Omdat het bijna een taboe is om daar over te spreken.

Zie je wel. 'K zei het toch.Alleen dit stuk slaat nergens op:
Op het gebied van seksualiteit hebben echter zowel de meisjes als de jongens nog een grote achterstand. Hun kennis is beperkt en traditionele opvattingen zijn nog grotendeels intact. Voorbeelden daarvan zijn de maagdelijkheidseis bij partnerkeuze, die wel voor meisjes maar niet voor jongens geldt, en de afwijzing van homoseksualiteit.

Hoezo 'achterstand'? Je mag toch hopelijk nog wel gewoon een afwijkende mening hebben, zonder achterlijk te zijn? Net alsof het hier zo ideeal gaat met de 'seksuele revolutie'.

Zo opgewonden standje :haha: rustig, het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat wij de kinderen vertellen en hoe wij onze kinderen voorbereiden op de volwassenheid.
Trouwens deze sexsuele is nog niets vergleken met de jaren '60, toen waren de jeugdigen bij ons ook losgeslagen, communes en scoren, zowel heren als dames.
Ook dat kwam hoofdzakelijk door de voorlichting die wij toen kregen.

Ik weet nog dat ik 14 - 15 was en mijn vader mij bij zich riep, omdat hij mij van mijn moeder voorlichting moest geven (wat we al haden gehad op school gelukkig), een man die normaal zijn personeel toespreekt, stond daar met zijn rode hoofd, te stotteren dat wij dus niet uit de boerenkool kwamen.

En het gaat natuurlijk niet alleen over de sex in deze topic, maar over de gehele emancipatie van het gezin en de koran binnen het gezin.

Althans zo vat ik het op als ik het leest,
Maar niet boos worden op arme ik, want ik heb het niet geschreven, alleen hier een topic van gemaakt om een discussie op te zetten.

Dolle Fatima
22-03-06, 15:52
Geplaatst door tukkersterror
Je hebt het nu over Amsterdam neem ik aan?

Heb je ook de informatie gelezen over welke groep kinderen het ging?

Het vervolg daarvan was ook de bijeenkomst georganiseerd door deze Rutger stichting deze week om met vrouwen (moeders) de discussie aan te gaan voor opvoeding en sexsuele voorlichting bij jongeren.
Omdat het bijna een taboe is om daar over te spreken.


Zo opgewonden standje :haha: rustig, het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat wij de kinderen vertellen en hoe wij onze kinderen voorbereiden op de volwassenheid.
Trouwens deze sexsuele is nog niets vergleken met de jaren '60, toen waren de jeugdigen bij ons ook losgeslagen, communes en scoren, zowel heren als dames.
Ook dat kwam hoofdzakelijk door de voorlichting die wij toen kregen.

Ik weet nog dat ik 14 - 15 was en mijn vader mij bij zich riep, omdat hij mij van mijn moeder voorlichting moest geven (wat we al haden gehad op school gelukkig), een man die normaal zijn personeel toespreekt, stond daar met zijn rode hoofd, te stotteren dat wij dus niet uit de boerenkool kwamen.

En het gaat natuurlijk niet alleen over de sex in deze topic, maar over de gehele emancipatie van het gezin en de koran binnen het gezin.

Althans zo vat ik het op als ik het leest,
Maar niet boos worden op arme ik, want ik heb het niet geschreven, alleen hier een topic van gemaakt om een discussie op te zetten.

Mijn moeder is very modern en probeerde ons altijd voorlcihting te geven. Maar ik vond dat nooit zo geweldig. Als je eenmaal weet hoe de vork in de steel zit, heb je echt geen behoefte aan om dat met je moeder te bespreken. Ik niet tenminste.

tukkersterror
22-03-06, 16:59
Geplaatst door Dolle Fatima
Mijn moeder is very modern en probeerde ons altijd voorlcihting te geven. Maar ik vond dat nooit zo geweldig. Als je eenmaal weet hoe de vork in de steel zit, heb je echt geen behoefte aan om dat met je moeder te bespreken. Ik niet tenminste.

:lol: Nee dank je ik ook niet, na de uitleg berust er een soort mengeling van schaamte aan de ene zijde en respect aan de andere zijde.

Misschien is de voorlichting die jij en ik gehad hebben wel de juiste.
Ik heb althans nooit rare dingen gedaan in mijn leven.
Maar ik neem aan dat je het met mij eens bent dat er nog vele ouders zijn die het moeilijk vinden om deze dingen uit te leggen als de tijd daar is.

Dolle Fatima
22-03-06, 17:09
Geplaatst door tukkersterror
:lol: Nee dank je ik ook niet, na de uitleg berust er een soort mengeling van schaamte aan de ene zijde en respect aan de andere zijde.

Misschien is de voorlichting die jij en ik gehad hebben wel de juiste.
Ik heb althans nooit rare dingen gedaan in mijn leven.
Maar ik neem aan dat je het met mij eens bent dat er nog vele ouders zijn die het moeilijk vinden om deze dingen uit te leggen als de tijd daar is.

Klopt. Daarnaast zou er wat meer gepraat moeten worden over andere aspecten, behalve alleen het lichamelijke deel: respect voor vrouwen en nee is nee bijvoorbeeld.

tukkersterror
22-03-06, 17:23
Geplaatst door Dolle Fatima
Klopt. Daarnaast zou er wat meer gepraat moeten worden over andere aspecten, behalve alleen het lichamelijke deel: respect voor vrouwen en nee is nee bijvoorbeeld.

:duim: Klopt helemaal met je eens, nee is nee en geen misschien of ja!!!