PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimkleed op school mag niet van rechter



Wide-O
22-03-06, 13:23
Moslimkleed op school mag niet van rechter

rtr

LONDEN - Een jonge Britse moslima mag niet in haar jilbab naar school, heeft de hoogste gerechtelijke macht in Groot-Brittannië beslist. Een jilbab is een lang religieus kleed waarin enkel gezicht en handen zichtbaar zijn.


De 17-jarige Shabina Begum was al sinds september 2002 met haar school, Denbigh High School, in een juridische strijd verwikkeld. Het meisje werd verplicht in het schooluniform naar de lessen gaan, en mocht dus niet in haar jilbab naar school.

In 2004 kreeg Shabina gelijk van de rechtbank, maar de school trok daarop naar de hoogste gerechtelijke instantie in Groot-Brittannië. Deze heeft beslist dat een leerling geen recht heeft op het dragen van islamitische kledij op school.

Shabina Begum werd verdedigd door Cherie Booth, de echtgenote van premier Tony Blair.

Wide-O
22-03-06, 13:24
Ik weet dat dit al tot brakens toe besproken is, maar een nieuw element in de discussie is wellicht de uniformplicht op sommige Britse scholen ?

Dolle Fatima
22-03-06, 13:26
Nou geweldig, trek maar zo'n rokje aan, en je haren willen we ook zien!
Nou hup meid, uitkleden! NU!



Lang leve de vrijheid. :droef:

tukkersterror
22-03-06, 13:28
Geplaatst door Wide-O
Ik weet dat dit al tot brakens toe besproken is, maar een nieuw element in de discussie is wellicht de uniformplicht op sommige Britse scholen ?

Ja en wat te denken van links rijden

Wide-O
22-03-06, 13:34
BBC news:

School wins Muslim dress appeal

Shabina Begum had wanted to wear a full-length jilbab gown
A school which was told it unlawfully excluded a Muslim pupil for wearing a traditional gown has won its appeal at the House of Lords.
The Court of Appeal had said Denbigh High School had denied Shabina Begum the right to manifest her religion in refusing to allow her to wear a jilbab.

But in a unanimous ruling, judges at the House of Lords overturned that.

They said the school had "taken immense pains to devise a uniform policy which respected Muslim beliefs".

It had done so "in an inclusive, unthreatening and uncompetitive way".

'Unwillingness to comply'

They said: "The rules laid down were as far from being mindless as uniform rules could ever be."

They added: "It appeared the rules were acceptable to mainstream Muslim opinion."

Shabina Begum had chosen a school which "went to unusual lengths to inform parents of its uniform policy."

They ruled there was no interference with her right to manifest her religion as she had chosen a school where such a policy existed.

I feel it is an obligation upon Muslim women to wear the jilbab, although there are many other opinions

There were three other schools in the area which permitted the jilbab, they noted, although one was oversubscribed.

Miss Begum eventually attended another local school where she wore the jilbab.

Lord Bingham ruled that the two-year interruption of her schooling was the result of her "unwillingness to comply with a rule to which the school was entitled to adhere".

'Make a stand'

After the ruling, Miss Begum said: "Obviously I am saddened and disappointed about this, but I am quite glad it is all over and I can move on now.

"I had to make a stand about this. Many women will not speak up about what they actually want.

"I still don't see why I was told to go home from school when I was just practising my religion.

"I'm just a teenager - not many teenagers go out there and challenge the system."

She said the shalwar kameez (trousers and tunic) which Denbigh High School allows Muslim pupils to wear, "did not satisfy Islamic clothing".

"I feel it is an obligation upon Muslim women to wear this [the jilbab], although there are many other opinions."

She would consult her lawyers about a potential appeal to the European courts, she said.

In March last year, Denbigh High School said it had "lost on a technicality" when the Court of Appeal said it had failed to consider the Human Rights Act implications of its school uniform policy.

The school, where 79% of the pupils are Muslims, said it had reached its policy after consulting the Department for Education and Skills, leading Muslim groups, parents and pupils.

Lord Justice Brooke had called for more guidance for schools on complying with the Human Rights Act.

A DfES spokesman said he welcomed the ruling, which confirmed current school uniform policy was lawful.

"What an individual pupil should or should not wear in school is a matter for individual schools in consultation with parents."

tukkersterror
22-03-06, 13:34
Geplaatst door Dolle Fatima
Nou geweldig, trek maar zo'n rokje aan, en je haren willen we ook zien!
Nou hup meid, uitkleden! NU!



Lang leve de vrijheid. :droef:

Ze is gewoon dom 4 jaar strijd om wat en voor wat???

Om regels die al honderden jaren gelden op engelse scholen om die te willen veranderen.

Zulke mensen zijn in mijn ogen beroep werkelozen, die alles aangrijpen om maar niet naar school heen te hoeven.

Maar ze is een vrouw dus over een jaar of drie zal ze wel getrouwd zijn en met kinderen op de bank zitten.

Niks geleerd, nooit buiten geweest, nooit inzicht gehad in andere culturen.
En zo gaat de 2e generatie naar de kloten.

:kotsen2:

Divine_70
22-03-06, 13:35
Geplaatst door Wide-O
Ik weet dat dit al tot brakens toe besproken is, maar een nieuw element in de discussie is wellicht de uniformplicht op sommige Britse scholen ?

Ik denk dat uniformplicht helemaal geen gek idee zou zijn.
Het haalt in ieder geval de merkkledinghysterie onder de jongeren vandaan.
Tegenwoordig doe je op veel scholen niet meer mee als je niet tenminste Diesel draagt of schoenen verslijt van Nike, en dat is voor veel ouders weer niet te betalen.

tukkersterror
22-03-06, 13:51
Geplaatst door Divine_70
Tegenwoordig doe je op veel scholen niet meer mee als je niet tenminste Diesel draagt of schoenen verslijt van Nike, en dat is voor veel ouders weer niet te betalen.

Hoezo betalen, je laat gewoon je zoon of dochter aansluiten bij een gang.
Komen ze iedere avond thuis met nieuwe Nike's, Ausies, Dieseljacks, trainings pakken, enz.
Alleen sokken en ondergoed hoef ik nu nog maar te stelen en dat doe ik bij de Wibra.

En zo komt een gemiddeld nederlander de winter door!!!

:stout:

Wide-O
22-03-06, 13:53
Geplaatst door Dolle Fatima
Nou geweldig, trek maar zo'n rokje aan, en je haren willen we ook zien!
Nou hup meid, uitkleden! NU!



Lang leve de vrijheid. :droef:

Of de hoofddoek verboden is op die school kan ik niet terugvinden. Het uniform is niet echt "naakt" volgens mij:

http://www.luton.ac.uk/archivenews/images/saltersdenbeigh.jpg

Divine_70
22-03-06, 13:53
Geplaatst door tukkersterror
Hoezo betalen, je laat gewoon je zoon of dochter aansluiten bij een gang.
Komen ze iedere avond thuis met nieuwe Nike's, Ausies, Dieseljacks, trainings pakken, enz.
Alleen sokken en ondergoed hoef ik nu nog maar te stelen en dat doe ik bij de Wibra.

En zo komt een gemiddeld nederlander de winter door!!!

:stout:

:fplet: Shame on you !!!


Zou je dan niet het ondergoed bij de V&D halen ? :hihi:

Wide-O
22-03-06, 13:57
Uit eerdere berichten:


Denbigh is a 1,000-pupil comprehensive where almost 80% of pupils are Muslim.

The case echoes controversy in France, where politicians have voted for a ban on religious symbols in schools, including the hijab, the headscarf worn by Muslim girls and women.

Ms Spencer had argued the school's ban on her chosen dress amounted to "constructive exclusion" and breached both domestic law and the European Convention on Human Rights.

But the school argued an alternative uniform option for Muslim girls was on offer , while the jilbab could divide Muslim pupils and presented a health and safety problem.

Opinion divided

Originally, Shabina wore a shalwar kameez to school , but her deepening interest in her religion led to her wearing the jilbab.

The long gown is worn by some Muslim women who seek to cover their arms and legs, but not faces or hands.

The judge said: "In my judgment, the adoption of the shalwar kameez by the defendant as school uniform for Muslim (and other faiths) female pupils was, and continues to be, a reasoned, balanced, proportionate policy."

Dolle Fatima
22-03-06, 14:01
Geplaatst door Wide-O
Of de hoofddoek verboden is op die school kan ik niet terugvinden. Het uniform is niet echt "naakt" volgens mij:

http://www.luton.ac.uk/archivenews/images/saltersdenbeigh.jpg



Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:

http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/30053360/Images/83061.jpg

Wide-O
22-03-06, 14:02
Geplaatst door Dolle Fatima
Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:


Heb je ondertussen de rest van de informatie gelezen ?

Cherry Bo
22-03-06, 14:10
Geplaatst door Dolle Fatima
Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:


Ehm Fatima...

in Marokko gaan de kinderen ook in soortgelijk schooluniform naar school. :boogjes:

Karin.N
22-03-06, 14:24
Geplaatst door Dolle Fatima
Nou geweldig, trek maar zo'n rokje aan, en je haren willen we ook zien!
Nou hup meid, uitkleden! NU!



Lang leve de vrijheid. :droef:


Maar WAT is vrijheid. In sommige islamitische landen MOET ik mij VERPLICHT bedekken, ook als niet moslim zijnde!

Maak je je druk om het feit dat bepaalde islamitische gewaden niet mogen worden gedragen, vind ik dat ik ook mag verwachten dat je je druk maakt om de verplichting ze wel te moeten dragen.

Miojn persoonlijke mening blijft dat alleen de vrouw in kwestie bepaalt wat ze wel of niet draagt en niemand anders!

Maar ik word strontziek van de artikelen, kijk als moslima mag ik mij niet zo kleden, maar kijk dan ook even wat verder naar landen die deze kleding voor iedere vrouw verplicht stellen. Het is hypocriet het 1 af te keuren en je niet uit te laten over de islamitische landen waar de verplichting voor iedere vrouw geldt en er dus gee vrijheid is!

Dolle Fatima
22-03-06, 14:37
Geplaatst door Cherry Bo
Ehm Fatima...

in Marokko gaan de kinderen ook in soortgelijk schooluniform naar school. :boogjes:

Marokko is niet heilig schat.
Dat wist ik al lang.

Dolle Fatima
22-03-06, 14:39
Geplaatst door Karin.N
Maar WAT is vrijheid. In sommige islamitische landen MOET ik mij VERPLICHT bedekken, ook als niet moslim zijnde!

Maak je je druk om het feit dat bepaalde islamitische gewaden niet mogen worden gedragen, vind ik dat ik ook mag verwachten dat je je druk maakt om de verplichting ze wel te moeten dragen.

Miojn persoonlijke mening blijft dat alleen de vrouw in kwestie bepaalt wat ze wel of niet draagt en niemand anders!


En dat ben ik helemaal met je eens!

BAAS OP EIGEN HOOFD!

Karin.N
22-03-06, 14:41
Geplaatst door Dolle Fatima

BAAS OP EIGEN HOOFD!


:duim:

En baas in eigen buik :wohaa:

tukkersterror
22-03-06, 15:13
Geplaatst door Karin.N
:duim:

En baas in eigen buik :wohaa:

:duim:

En baas over je eigen leven :wohaa:

Karin.N
22-03-06, 15:15
Geplaatst door tukkersterror
:duim:

En baas over je eigen leven :wohaa:

Niet als het aan de PvdA ligt

Cherry Bo
22-03-06, 15:25
Geplaatst door Dolle Fatima
Marokko is niet heilig schat.
Dat wist ik al lang.

Niet heilig??
Die Marokkaanse schooluniformpjes zien er anders superbraaf uit hoor 'schat'.

Er is mij ook verteld dat alle kinderen gelijk gekleed dienden te gaan, zodat er geen zichtbaar verschil te zien was tussen arme en rijke kinderen.

Heel nobel allemaal.

Jij maakt er om onduidelijke redenen iets pervers van.

Waarom? Omdat het geen burka'tjes zijn?

Max Stirner
22-03-06, 15:33
Geplaatst door Dolle Fatima
Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:

http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/30053360/Images/83061.jpg



(Zelfs) deze vrouwen lijken mij, als kunstliefhebber ( :blowen: ), inspirerender dan veel van die hersenloze, meningsloze, vormeloze, besnorde schepsels die hun `vrouwelijkheid` zonodig moeten verbergen op last van hun gefrustreerde mannetjes en een god die niet bestaat.

Heel vreemd en vies natuurlijk, maar nix aan te doen.

:roker:

mark61
22-03-06, 17:14
Geplaatst door Wide-O
Ik weet dat dit al tot brakens toe besproken is, maar een nieuw element in de discussie is wellicht de uniformplicht op sommige Britse scholen ?

Kies je een andere school, big deal.

Wide-O
22-03-06, 17:37
Geplaatst door mark61
Kies je een andere school, big deal.

Ja zeg, lees jij ook al niet meer :ego:

De school had niet alleen een uniform, ze hadden ook een alternatief voor de moslims. (broek & tuniek, a.k.a shalwar kameez)

Andere scholen in de buurt stonden de jilbab wel toe, en daar is ze ook naar toe gegaan.

De discussie gaat dus niet over de hoofddoek of de niqaab, of venten die zelfs een in beton gestortte vrouw sexy vinden :rolleyes:

Wide-O
22-03-06, 17:58
Geplaatst door Divine_70
Ik denk dat uniformplicht helemaal geen gek idee zou zijn.
Het haalt in ieder geval de merkkledinghysterie onder de jongeren vandaan.
Tegenwoordig doe je op veel scholen niet meer mee als je niet tenminste Diesel draagt of schoenen verslijt van Nike, en dat is voor veel ouders weer niet te betalen.

Ik zou er destijds niet voor gekozen hebben denk ik. Vrijheid blijheid weet je wel. Ik ben wel van school gestuurd voor het dragen van een T-shirt (gewoon een T-shirt, met een beertje of zo), maar ik vond het niet opportuun om de vrouw van de eerste minister als advocaat te nemen en 2 jaar te procederen. (dat is wat me aan deze zaak stoort namelijk)

De keuze in de UK is tot nu toe ideaal denk ik: wil je als ouder een school met uniformen, dan kan dat. Wil je als moslim een ander uniform, dan kan dat op sommige scholen ook. Vind je uniformen knudde, dan is er ook keuze genoeg.

De merkenkleding rat-race bestond in mijn tijd ook wel hoor, trouwens. "Fruit of the Loom" en dat soort dingen. Of een Honda Dax in plaats van een fiets. Daarna kreeg je Millet en Docksides en zo. En of je wel naar Dallas keek. Of de mooiste pennenzak had. Of een boekentas met zo'n aapje er op. Of Atoma schriftjes ipv normale schriftjes. Of lang haar. Heeft altijd bestaan lijkt me. Ik weet niet of een uniform dat soort "hey, moet je nou 's kijken wat ik kan/heb" competitie weghaalt.

De UK wordt hier vaak afgeschilderd als "moslimparadijs" en in veel opzichten is men daar ook altijd veel opener geweest als in B of NL. Dit soort zaken (en de slordige berichtgeving in bijvoorbeeld het eerste artikel uit De Standaard) doen daar allemaal geen goed aan.

tukkersterror
22-03-06, 18:11
Geplaatst door Dolle Fatima
Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:

http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/30053360/Images/83061.jpg

Uhh ik weet niet wat deze foto te maken heeft met school uniform, ik weet wel waar deze foto wel vandaan komt en ik hoop dat je toestemming hebt van deze firma Channel du Paris, want die zijn namelijk nogal heel streng met hun foto "misbruik"!!!

Wide-O
22-03-06, 18:16
Grappig. Die foto staat er nu al 3 keer. Terwijl mijn foto een exacte afbeelding is van het uniform op de desbetreffende school uit het artikel. :nerd:

Divine_70
22-03-06, 18:39
Geplaatst door Wide-O
Grappig. Die foto staat er nu al 3 keer. Terwijl mijn foto een exacte afbeelding is van het uniform op de desbetreffende school uit het artikel. :nerd:

Vreemd zeg, waarom wordt zo`n foto nou steeds hergebruikt wordt, terwijl de jouwe ook zo vertederend was. :gniffel:

tukkersterror
22-03-06, 18:59
Geplaatst door Wide-O
Grappig. Die foto staat er nu al 3 keer. Terwijl mijn foto een exacte afbeelding is van het uniform op de desbetreffende school uit het artikel. :nerd:

Dat we meelullen met jou onderwerp ok, maar je kunt niet alles van ons verwachten!!!

En Channel is altijd al een zwak geweest bij mijn vrouwen :hihi:

tukkersterror
22-03-06, 19:05
Geplaatst door Wide-O

http://www.luton.ac.uk/archivenews/images/saltersdenbeigh.jpg http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/30053360/Images/83061.jpg

Vond het wel een beetje zielig voor wide, vandaar zoek de 70 verschillen :D

Wide-O
22-03-06, 19:11
Geplaatst door Divine_70
Vreemd zeg, waarom wordt zo`n foto nou steeds hergebruikt wordt, terwijl de jouwe ook zo vertederend was. :gniffel:

Mijn foto was #1, die andere # 2 :p

:lachu:

Wide-O
22-03-06, 19:12
Geplaatst door tukkersterror
Dat we meelullen met jou onderwerp ok, maar je kunt niet alles van ons verwachten!!!

En Channel is altijd al een zwak geweest bij mijn vrouwen :hihi:

Toen ik nog op een reclamebureau werkte in 1984, was "Coco" al een welhaast mythische figuur.

Divine_70
22-03-06, 19:12
Geplaatst door Wide-O
Mijn foto was #1, die andere # 2 :p

:lachu:

:lol: Helemaal mijn idee. :duim:

Wide-O
22-03-06, 19:16
Geplaatst door tukkersterror
Vond het wel een beetje zielig voor wide, vandaar zoek de 70 verschillen :D

Ik ben niet zielug hoor :D

Ik vind de 2e soort foto's eerder "teasing", maar grijp niet meteen naar de Kleenex :D Zijn ze ook niet voor bedoeld, denk ik.

Maar verder bleef ik wel on-topic. :ego:

Wide-O
22-03-06, 19:20
Geplaatst door Divine_70
:lol: Helemaal mijn idee. :duim:

:D

Ik vind de mevrouw in #2 er aan de linkerkant veel beter uitzien dan aan de rechterkant (met de broekie bedoel ik) BTW. Haar zit veel beter. Rechterkant heeft ze een beetje ne poempbaksmoel zoals we hier zeggen :) En die fake schoonheidsvlek doet het ook al niet :droef:

Maggoed, terug naar die vreselijke school in Luton, UK :ego:

Baddha
22-03-06, 19:20
Ik snap iets niet hoor. Als nou iets een toonbeeld van gelijkheid is, dan is het toch wel het schooluniform. Het zit zelf in de naam: uniform.

En nu moet iemand zo nodig afwijken van al deze gelijkheid door het recht te claimen zich te onderscheiden :wat?!:

Dit riekt sterk naar gelijke rechten, maar alleen wanneer het me uitkomt.

Divine_70
22-03-06, 19:25
Geplaatst door Wide-O
:D

Ik vind de mevrouw in #2 er aan de linkerkant veel beter uitzien dan aan de rechterkant (met de broekie bedoel ik) BTW. Haar zit veel beter. Rechterkant heeft ze een beetje ne poempbaksmoel zoals we hier zeggen :) En die fake schoonheidsvlek doet het ook al niet :droef:

Maggoed, terug naar die vreselijke school in Luton, UK :ego:

En zo zie je maar weer, zelfs tussen 2x #2 zit nog verschil. :gniffel:
Misschien toch beter om gewoon te gaan voor dat kiekje van jou, maakt het allemaal een stuk eenvoudiger, geen poempaksmoel, geen fake schoonheidsvlek, gewoon grijze muisjes.

Djees wat zou het leven saai zijn zonder #2 :hihi:

tukkersterror
22-03-06, 21:27
[i]
Djees wat zou het leven saai zijn zonder #2 :hihi: [/B]

Dat is wel ff totaal off of topic #2, wij gaan hier niet vreemd!!!

En voor Wide-O, maak je niet druk om de 70 verschillen.......................... Divine-70, 70 verschillen :lole:

Maar verder tot jou informatie op de meeste engelse scholen zijn hoofddoekjes toegestaan, alleen ze moeten allemaal het zelfde zijn, eenheid van uniform!!!!

Cherry Bo
22-03-06, 21:29
Geplaatst door Dolle Fatima
Nee welnee. schooluniformen zijn erg onschuldig. Vandaar dat het al jaren een inspiratiebron is voor vieze mannen:


Steengoed argument. :duim:

De burka is ook al jaren een inspiratiebron voor 'vieze mannen', daarom tolereren ze iets dergelijks daar -zeer terecht- ook niet. :hihi:

http://www.fotografia-na.net/data/media/15/Burka.jpg

http://www.rapstation.com/images/itr_ftw_lil_kim_one_world_200301f.jpg

Jakkiebah.

mark61
22-03-06, 21:32
Geplaatst door Wide-O
Ja zeg, lees jij ook al niet meer :ego:

De discussie gaat dus niet over de hoofddoek of de niqaab, of venten die zelfs een in beton gestortte vrouw sexy vinden :rolleyes:

Ik heb het openingsartikel gelezen. :strik:

Owwe, waar gaat ie dan over?

Wide-O
22-03-06, 21:44
Geplaatst door mark61
Ik heb het openingsartikel gelezen. :strik:

Owwe, waar gaat ie dan over?

Misbruik van rechtsmiddelen IMHO.

tukkersterror
22-03-06, 21:59
Geplaatst door Cherry Bo
Steengoed argument. :duim:

De burka is ook al jaren een inspiratiebron voor 'vieze mannen', daarom tolereren ze iets dergelijks daar -zeer terecht- ook niet. :hihi:

http://www.fotografia-na.net/data/media/15/Burka.jpg

http://www.rapstation.com/images/itr_ftw_lil_kim_one_world_200301f.jpg

Jakkiebah.

Als alle vrouwen zo gaan lopen in een burka, direct invoeren!!!! :fpuh:

mark61
22-03-06, 22:16
Geplaatst door Wide-O
Misbruik van rechtsmiddelen IMHO.

Na, als je er voor betaalt.

Tis gewoon holier-than-thou-onzin, IMHO.