PDA

Bekijk Volledige Versie : Over sexistische clips en zelfbeeld vrouwen. Je kunt ook cool zijn met je kleren aan.



Dwaalspoor
22-03-06, 20:36
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00041/_Meisjes_kunnen_ook_41933a.jpeg
Pink, tijdens een ‘geheim’ concert afgelopen maandag (Foto Lex van Rossen)

‘Meisjes kunnen ook cool zijn met hun kleren aan’

Gesprek met zangeres Pink over seksistische hiphop-clips en het zelfbeeld van jonge vrouwen

In haar hitsingle ‘Stupid girls’ is zangeres Pink kritisch over clips. „Wij vrouwen doen het onszelf ook aan. Ik hoor mannen nooit zeggen dat we achter het aanrecht horen."

Door Hester Carvalho

Amsterdam, 22 maart. „Do you mind if I smoke?”, is het eerste dat Pink zegt als ze de kamer binnenkomt. Een Amerikaanse popster die rookt, dat zie je niet vaak. Maar Pink wijkt in meer opzichten af van de gemiddelde Amerikaanse popzangeres: voor haar geen gezondheidscultus of dieetobsessie. Ze graait het pak stroopwafels naar zich toe dat een journalist heeft meegebracht, en vertelt in het interview dat ze alleen kan zingen „met een fles wijn achter de kiezen”.

Pink (in 1979 geboren als Alecia Moore) was de afgelopen dagen in Nederland, voor een “geheim” concert voor fans, afgelopen maandag, en een rondje interviews naar aanleiding van haar nieuwe cd I’m Not Dead, die op 3 april verschijnt. In het hotel schuift ze aan voor een gesprek met vijf (vrouwelijke) journalisten tegelijk: een ‘round-table’. Want Pink, de ruige zangeres die zo kwikzilverig heen en weer kan schieten tussen rock, r & b en zwoele ballads, is een ster. Ze heeft het beroemde haar (boven wit, onder roze) in een wrong op haar hoofd gespeld, en draagt twee diamanten zo groot als suikerkorrels in naar voortanden.

Haar single Stupid Girls staat nu op nummer 7 van onze hitparade. De clip bij het nummer geeft een satirisch beeld van vrouwen die operaties en Botox-injecties ondergaan om begeerd te worden. Bovendien parodieert ze de ‘seksclips’ van hiphop-grootheden als 50 Cent en Nelly. Met deze clip en ook het lied (met de tekst „What happened to the dreams of a girl president/ She's dancing in the video next to 50 Cent”), lijkt ze commentaar te geven op de discussie die nu speelt over het beeld van vrouwen in hiphop-clips.

Wat stoort haar het meest in deze kwestie: de vrouwelijke behaagzucht of het mannelijke seksisme? „Ik erger me aan allebei. De vrouwen die er aan meedoen, en de mannen die het systeem in de hand werken. Maar ik denk wel dat wij vrouwen het onszelf aandoen, tot op zekere hoogte. Ik hoor mannen nooit zeggen dat we achter het aanrecht horen. Ik denk dat we onszelf achterstellen.

„Maar natuurlijk zijn er de hiphop-video’s, en de tijdschriften die vrouwen en meisjes een bepaald soort kleren, of eigenlijk het ontbreken van kleren, voorschrijven. Toch is het aan ons om daar aan mee te werken of niet. We hoeven niet. Aan de andere kant heb je ook vrouwen die dringend geld nodig hebben, en is dit voor hen de enige manier om wat te verdienen. Dat vind ik exploitatie.”

Is hier in Amerika discussie over? „Jazeker, er wordt enorm over gepraat. Ook over mijn nummer, op allerlei websites kun je er commentaren op vinden. Sommige mensen zijn opgelucht dat er eindelijk eens een kritisch geluid te horen is. Anderen zijn beledigd. En weer anderen vinden mij hypocriet. Maar dat kan me niet schelen. Ik heb dit niet gedaan om populair te worden. Ik vond het belangrijk. Dit onderwerp moet onder de aandacht gebracht: er moeten alternatieven geboden, zodat mensen beseffen dat ze een keuze hebben – ook om iets niet te doen. I’m an option-girl. Ik wil het voorbeeld geven dat je ook cool kunt zijn met je kleren aan.”

Waarom vinden sommige mensen je hypocriet? „Omdat ik in clips en tijdens optredens ook wel eens wat minder kleren aan heb. Maar ik heb niets tegen ‘sexy’. Het moet alleen niet ten koste gaan van de inhoud.”

Maak je je zorgen om het zelfbeeld van jonge vrouwen? „Als ik een tekst schrijf, schrijf ik over wat mij zelf bezighoudt. Er zijn ook autobiografische liedjes over mijn jeugd. Maar sinds een paar jaar gaan de brieven van mijn fans minder vaak over de kleur van mijn haar, en steeds vaker over hun eigen leven. Dat zijn hartverscheurende brieven, over allerlei aspecten van het jong-zijn. Daardoor voel ik me geďnspireerd om in mijn teksten zo openhartig mogelijk te zijn, hoe kwetsbaar ik me ook voel. Al zal ik er maar één luisteraar mee bereiken, dan is het me al de moeite waard geweest.”

De single ‘Stupid Girls’ is nu uit. Pinks nieuwe cd ‘I’m Not Dead’ verschijnt op 3 april.

22 maart 2006

http://www.nrc.nl/kunst/article256465.ece

Baddha
22-03-06, 20:49
De liedjes van Pink draaien ze ook in disco's hoor Dwaal.

Dwaalspoor
22-03-06, 20:51
Geplaatst door Baddha
De liedjes van Pink draaien ze ook in disco's hoor Dwaal.

Meen je dat nou? Het is een schande als dat waar is.

tukkersterror
23-03-06, 08:41
Klopt helemaal alleen als je vrouw in de kamer staat moet je als man de ketting inkorten!!! :lol: