PDA

Bekijk Volledige Versie : Negerzoen wordt afgeschaft



Bofko
23-03-06, 07:55
TILBURG (ANP) - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

,,Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud'', stelt het bakkersbedrijf op zijn website. ,,Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.''

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.
De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

home.nl

Wortel
23-03-06, 08:29
Stellig een mooie gedachte en een toe te juichen initiatief.

Maar wat nu te doen met blanke vla, schimmelkaas en kokosmokronen?

Elsschot
23-03-06, 08:29
Ik heb de negerzoen nooit echt een slechte benaming gevonden. Eigenlijk is het toch niet zo vreemd om een product naar iets-iemand-groepering-volk-ras te vernoemen, MITS dit geen negatieve associaties met zich meebrengt.

In dit kader is het werkwoord 'chinezen' (opiaten verwarmen op zilverfolie en oproken) vele malen negatiever

Gerard074
23-03-06, 08:49
Geplaatst door Wortel
Stellig een mooie gedachte en een toe te juichen initiatief.

Maar wat nu te doen met blanke vla, schimmelkaas en kokosmokronen?

wat te denken van Jodenkoek.

observer
23-03-06, 09:42
poltiek correct gemiereneuk*


(alleen vrijwillig, volwassen mieren geen mieren zijn hierbij omgekomen)

~Panthera~
23-03-06, 09:49
Geplaatst door Bofko
TILBURG (ANP) - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

,,Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud'', stelt het bakkersbedrijf op zijn website. ,,Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.''

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.
De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

home.nl


Heel goed. :duim:

Dwaalspoor
23-03-06, 10:19
Ik heb respect voor de fabrikant dat hij mensen die zich er door gekwetst voelen tegemoet komt. (Persoonlijk vind ik er niets kwetsends aan)

Gerard074
23-03-06, 10:20
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb respect voor de fabrikant dat hij mensen die zich er door gekwetst voelen tegemoet komt. (Persoonlijk vind ik er niets kwetsends aan)


zou het ze uiteindelijk niet om de witte vulling gaan????

tukkersterror
23-03-06, 10:26
Ik koop alleen nog maar producten waarvan ik zeker weet dat niemand bezwaar heeft.

Dus mijn kast ligt vol met:
Haagse hopjes, engelsdrop, berlinnerbollen, moorkoppen, jodekoeken, kletskoppen, negerzoenen, afrikaansespringbokjes, twentse roggebrood, limburgsevlaaien, etc, etc, etc,.

Nee ik zou het pas echt een probleem vinden als we in de zomer de tuinsproeien en de Afrikaantjes overslaan!!!

Nu eens kijken of onze regering vraagt aan zuid afrika om het woord appartheid niet meer te gebruiken, want het doet ons te veel denken aan de onderdrukking van de mensen.

sara2005
23-03-06, 10:32
anyway get a life waar jij over praat ziekkkkkkkkkkkkkkkk



maar ja sommige mensen zijn nou eenmaal triest

SalmayaSale
23-03-06, 11:01
Geplaatst door Bofko
TILBURG (ANP) - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

,,Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud'', stelt het bakkersbedrijf op zijn website. ,,Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.''

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.
De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

home.nl


Weet je nog? Dat was ook een jaar geleden :strik:

Bofko
23-03-06, 11:17
Geplaatst door SalmayaSale
Weet je nog? Dat was ook een jaar geleden :strik:

*heh* I know. Ik val in herhalingen.

Ik was ook benieuwd of er in de topicreakties ook herhalingen zaten. En ja hoor...


:hihi:

observer
23-03-06, 11:18
als ik hun was geweest had ik gewoon alle varianten op de markt gebracht

de bleekscheet zoen met witte chocolade
de mokrozoen met melkchocolade
de india zoen (melk met curry)
de yankeezoen (extra groot en met twijfelachtige nasmaak)
de jodenzoen (blijft overal tussenzitten)
de chinesezoen(klein maar komt in een grote doos met 10000 stuks)
de zweedse zoen (komt in losse onderdelen met gebruiksaanwijzing om ze zelf te maken)
de koreaanse zoen( idem maar dan met een onleesbare handleiding )
de pauselijke zoen (wonderlijke smaak)
de belgische zoen(met 3 smaken vulling allemaal in eigen vakje)
de italiaanse zoen(ziet er prachtig uit maar valt uit elkaar als je hem aanraakt)