PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander heeft een dik ik gekregen. Intolerantie ten opzichte van religie in NL



Dwaalspoor
23-03-06, 10:28
Nederlander heeft een dik ik gekregen

Radboud belegt symposium over religie en moraal

NIJMEGEN - Religie kan intolerant zijn. Maar, was de vraag die dr. Bas van Stokkom woensdagmiddag in een volle universiteitsaula in Nijmegen opwierp, hoe intolerant zijn wij nu, als autochtone Nederlanders - richting de islam, richting het christendom, richting religie in het algemeen?

De intolerantie ten opzichte van religie is de laatste jaren zonder meer toegenomen, liet Van Stokkom, senior onderzoeker bij het Centrum voor Ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen, zien. Dit blijkt bijvoorbeeld wel uit het „haatdiscours” op internet. Bedroeg het aantal meldingen van haatuitingen (zoals antisemitisme) bij het Meldpunt Discriminatie Internet in 2002 nog 1496, in 2004 was dit opgelopen tot 2939. „Hoewel deze cijfers niet eenduidig zijn, geven ze aan dat discriminatie een probleem is geworden. En het gaat hier om het topje van de ijsberg.”

Hoe komt het dat de intolerantie ten opzichte van religie in Nederland zo is toegenomen? De onderzoeker gaf onder andere „trivialisering van de vroomheid” en „hufterigheid” als mogelijke verklaringen. „Schelden doet geen zeer”, zo luidt het devies. Nederlanders zijn de laatste tien, vijftien jaar steeds assertiever geworden, hebben een „dik ik”, een „narcistisch hoge eigendunk” gekregen en zijn bijzonder gevoelig geworden voor in hun ogen aanstootgevende zaken, stelde Van Stokkom vast.

Daarbij gaan zij over het algemeen nog wat „milder” om met het christendom dan met de islam. „De christelijke vroomheid maakt deel uit van ons nationaal erfgoed. De islamitische vroomheid wordt eerder als een bedreiging gezien.”

Van Stokkom was een van de sprekers op het symposium ”Religie en moraal: op gespannen voet”, dat plaatshad ter gelegenheid van de faculteitsdag van de faculteit der theologie en het instituut der religiestudies aan de Radboud Universiteit.

Eigenlijk had hij willen spreken over de strafwaardigheid van godslastering, gaf hij aan, „de minister-Donnervraag. De minister heeft ons gevraagd het wetsartikel hierover opnieuw te onderzoeken. Maar het blijkt een buitengewoon complexe materie. Ik ben er nog niet uit.”

Hamas
”De moraal van zelfmoordterreur”, luidde het thema van het referaat van dr. Rico Sneller, docent ethiek en filosofie aan de Universiteit Leiden. Hoe valt zelfmoordterrorisme te verklaren?

We kunnen dat teleologisch proberen te doen (er is een hoger doel in het geding), zei Sneller, of met behulp van een neoaristotelische benadering à la Alisdair MacIntyre (waarbij ervan uit wordt gegaan dat moraal altijd een min of meer omschreven kader vergt). „Maar, wat is dat voor een moraal die mij gebiedt mijn leven te geven en tegelijk tientallen mensenlevens mee te sleuren?”

Via het Handvest van Hamas, artikel 12, kwam de Leidse filosoof bij een antwoord uit. „Hamas”, zo begint dit artikel, „beschouwt nationalisme (Wataniyya) als onafscheidelijk deel van het religieuze geloof. Niets is verhevener of dieper in het nationalisme dan de jihad tegen de vijand en het verzet tegen hem als hij zijn voet zet op het land van de moslims. En dit wordt een individuele plicht, die elke moslimman en -vrouw bindt; een vrouw moet uitgaan en de vijand bevechten, zelfs zonder de goedkeuring van haar echtgenoot, en een slaaf zonder toestemming van zijn meester.”

„Wat mij in deze passage trof”, zei Sneller, „waren de opmerkingen die verwijzen naar de individuele plicht. In deze passage komt een dimensie naar voren die ik zou willen omschrijven als het sacrale. En terwijl de socioloog Durkheim nog spreekt over het sacrale ín de moraal, worden in deze passage het sacrale en de moraal ontkoppeld.”

De gevolgen daarvan zijn dramatisch, stelde hij tijdens de discussie. „Als het sacrale niet langer wordt gerelateerd aan de algemene moraal, breekt de hel letterlijk los.”

Baarmoederhalskanker
Dr. Wim Dekkers, hoofddocent filosofie van de geneeskunde aan het UMC St. Radboud in Nijmegen, ging in zijn referaat vooral in op het onderzoek ”Besnijdenis, lichamelijke integriteit en multiculturalisme. Een empirische en normatief-ethische studie”, waaraan hij samen met Cor Hoffer en Jean-Pierre Wills werkt en dat binnenkort wordt gepubliceerd. De onderzoekers interviewden veertien Joden, vijftig moslims, twaalf Afrikaanse vrouwen en veertien personen met een andere levensovertuiging.

Wat Dekkers betreft, mogen Joden en moslims hun zonen blijven besnijden. „Er is hier geen sprake van laakbare schending van de lichamelijke integriteit.”

Dat besnijdenis aantoonbare voordelen heeft, zoals vaak wordt beweerd, is wetenschappelijk niet vast te stellen, stelde de onderzoeker. „Maar”, reageerde een aanwezige, „ik herinner mij toch een onderzoek waaruit bleek dat bijvoorbeeld baarmoederhalskanker bij vrouwen van wie de echtgenoot besneden is, minder voorkomt.”

„Dat is een omstreden conclusie”, zei Dekkers. „Joodse mannen die besneden zijn, léven ook op een bepaalde manier, hebben ook een bepaalde seksuele moraal.”

„Ik zou het beter vinden als jongens pas vanaf bijvoorbeeld hun achttiende besneden mogen worden”, merkte een ander op. „Dan kunnen zij er bewust voor kiezen, in plaats van dat het hun overkomt. Zou u besnijdenis toch geen vorm van agressie willen noemen?”

„Nee, als het gaat om Joden en moslims”, antwoordde de Nijmeegse wetenschapper. „Dan zou ik het woord agressie zeker niet in de mond nemen. Voor Amerika ligt het anders. Eigenlijk vind ik dat het verlichte Amerika eens moet stoppen met het op grote schaal besnijden van jongens. Want de situatie is nog altijd zo dat 50 tot 55 procent van de jongetjes wordt besneden, om met name medisch-preventieve redenen. Terwijl de voor- en nadelen ervan heel moeilijk zijn vast te stellen.”

http://www.refdag.nl/artikel/1254342/Nederlander+heeft+een+dik+ik+gekregen.html

tukkersterror
23-03-06, 10:41
Geplaatst door Dwaalspoor
Nederlander heeft een dik ik gekregen

Radboud belegt symposium over religie en moraal

Radboud Nijmegen is toch een ziekenhuis???
Dan verbaast mij het volgende,

http://www.refdag.nl/artikel/1254342/Nederlander+heeft+een+dik+ik+gekregen.html
Wat Dekkers betreft, mogen Joden en moslims hun zonen blijven besnijden. „Er is hier geen sprake van laakbare schending van de lichamelijke integriteit.”
Dus voor het geloof mag het wel???


Eigenlijk vind ik dat het verlichte Amerika eens moet stoppen met het op grote schaal besnijden van jongens. Want de situatie is nog altijd zo dat 50 tot 55 procent van de jongetjes wordt besneden, om met name medisch-preventieve redenen.

En als het om medische preventie gaat, mag het niet???

En hij is arts in het ziekenhuis!!!

:lol:

observer
23-03-06, 11:22
katholieke universiteit he

en nu is de voornaamste intollerantie tov geloof in nederland nog altijd dat we ons niet dwingen door welk geloof

de christenen zijn pissig omdat vroeger er veel meer invloed was op de samenleving en de meeste moslims die hier niet geboren zijn kennen geen andere situatie dan dat geloof een dominante factor in de samenleving is

Dwaalspoor
23-03-06, 11:26
Geplaatst door observer
katholieke universiteit he

en nu is de voornaamste intollerantie tov geloof in nederland nog altijd dat we ons niet dwingen door welk geloof

de christenen zijn pissig omdat vroeger er veel meer invloed was op de samenleving en de meeste moslims die hier niet geboren zijn kennen geen andere situatie dan dat geloof een dominante factor in de samenleving is

Het probleem zit meer bij de ongelovigen die zien dat hun dominante positie aan het afkalven is en geen ruimte willen maken voor anderen.

tukkersterror
23-03-06, 12:12
Geplaatst door observer
katholieke universiteit he

en nu is de voornaamste intollerantie tov geloof in nederland nog altijd dat we ons niet dwingen door welk geloof

de christenen zijn pissig omdat vroeger er veel meer invloed was op de samenleving en de meeste moslims die hier niet geboren zijn kennen geen andere situatie dan dat geloof een dominante factor in de samenleving is
Baarmoederhalskanker,Dr. Wim Dekkers, hoofddocent filosofie van de geneeskunde aan het UMC St. Radboud in Nijmegen,
Het Universitair Medisch Centrum St. Radboud, is volgens mij toch een ziekenhuis.
Het gesprek werdt gehouden in de Universiteit.

tukkersterror
23-03-06, 12:16
Geplaatst door Dwaalspoor
Het probleem zit meer bij de ongelovigen die zien dat hun dominante positie aan het afkalven is en geen ruimte willen maken voor anderen.

Ja en antwoorden zoals die van jou doen de ongelovigen stemmen op Geert Wilders en ons land verlagen naar het niveau als landen zoals Irak en Iran!!!

Ga zo door jongen en je kinderen zullen in oorlog leven!!!

naam
23-03-06, 12:43
Geplaatst door Dwaalspoor
Het probleem zit meer bij de ongelovigen die zien dat hun dominante positie aan het afkalven is en geen ruimte willen maken voor anderen.

Vind jij dat er in Nederland een dominante gelovige cultuur moet ontstaan?

Dwaalspoor
23-03-06, 12:49
Geplaatst door tukkersterror
Ja en antwoorden zoals die van jou doen de ongelovigen stemmen op Geert Wilders en ons land verlagen naar het niveau als landen zoals Irak en Iran!!!

Ga zo door jongen en je kinderen zullen in oorlog leven!!!

Ik laat me niet chanteren en intimideren door angst en prietpaatjes van het domme gepeupel dat lijdt aan een minderwaardigheidscomplex. Wees trots op wie je bent zonder de ander zijn rechten in te willen perken.

Dwaalspoor
23-03-06, 12:51
Geplaatst door naam
Vind jij dat er in Nederland een dominante gelovige cultuur moet ontstaan?

Wat dacht je ervan als er ruimte voor iedereen is, ongeacht welke cultuur het meest beleden wordt?

naam
23-03-06, 13:11
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat dacht je ervan als er ruimte voor iedereen is, ongeacht welke cultuur het meest beleden wordt?


Is dat haalbaar? Ken je een voorbeeld van een land of maatschappij waarin dat het geval is.

Dwaalspoor
23-03-06, 13:17
Geplaatst door naam
Is dat haalbaar? Ken je een voorbeeld van een land of maatschappij waarin dat het geval is.

In een democratische rechtsstaat zou dat het geval moeten zijn. Een tijd terug was Nederland voor mij zo een democratische rechtsstaat. Dat is verandert na de val van het communisme en entree van Bolkestein in de politiek.

naam
23-03-06, 13:19
Geplaatst door Dwaalspoor
In een democratische rechtsstaat zou dat het geval moeten zijn. Een tijd terug was Nederland voor mij zo een democratische rechtsstaat. Dat is verandert na de val van het communisme en entree van Bolkestein in de politiek.

Dus je kent geen concreet land waar dus dat het geval is, ruimte voor iedereen?

Nederland is toch nog steeds een democratie? Ik heb net twee maal gestemd.

Dwaalspoor
23-03-06, 13:24
Geplaatst door naam
Dus je kent geen concreet land waar dus dat het geval is, ruimte voor iedereen?

Nederland is toch nog steeds een democratie? Ik heb net twee maal gestemd.

Ik ken Nederland het best. Ik weet wat we hadden en wat we met het badwater hebben weggespoeld.

Stemmen zegt niets over een democratische rechtsstaat, stemmen doen ze in een dictatuur ook.

tukkersterror
23-03-06, 13:26
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik laat me niet chanteren en intimideren door angst en prietpaatjes van het domme gepeupel dat lijdt aan een minderwaardigheidscomplex. Wees trots op wie je bent zonder de ander zijn rechten in te willen perken.

Je geeft hier dus duidelijk een ontwijkende antwoord op mijn vraagstelling!

Ben jij niet bang dat met jou uitspraken die je hier doet, juist de goedwillende tegen het harnas jaagt met het gevolg dat zij dan gaan stemmen op figuren zoals Wilders en Pastors?
Waardoor de mogelijkheid bestaat dat ons land afzakt naar het peil zoals Irak, Iran, Pakistan, India, etc. etc. waar het geweld toenam omdat niemand elkaar nog vertrouwd.

Of maak het jou niet uit hoe we over een 15 jaar in Nederland met elkaar omgaan???


Het probleem zit meer bij de ongelovigen die zien dat hun dominante positie aan het afkalven is en geen ruimte willen maken voor anderen.

Dus jij vindt dominatie van een geloof goed?
Dus jij hebt het meest tolerantste geloof beleeft als dominant!

Laat me niet lachen!

In Nederland is nog nooit een dominatie geweest van geloof, althans niet in de vorm die jij bedoeld.
Vlak na de oorlog tot een 5 jaar geleden leefde alle geloven in vrede naast elkaar, hier in Nederland.
Iedereen kwam bij elkaar over de vloer en gaf elkaar normaal een hand en groeten elkaar op straat.

Nu is het zo dat als je bij iemand op bezoek komt, je afwacht of je de vrouw des huizes een hand mag geven.
Moslims zijn bang als ze een groep jongelui tegen komen op straat van Nederlandse afkomst.
Merken zoals longsdale is ineens rascisties, terwijl het 60 jaar een merk was van de gekleurde sporters.

Nee bang zal ik voor mijn medeburgers nooit worden, maar ik begin wel steeds meer onbegrip te voelen en een gevoel in mijn onderbuik dat vandaag of morgen ook hier een bom barst, als ik zie hoe jongeren als jij voor een antwoorden geeft.
Want van alle kanten druipt de haat en onbegrip eraf tegen de normen en waarden die hier eeuwen hebben geheerst.

En als je dan vraagt om een antwoord, geef je een ontwijkend antwoord.

Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je de schijt heb aan de nederlander en hun normen en waarden, dan ben je in iedergeval eerlijk en weten wij wat we aan jou hebben!!!

Want als je het opkropt word het haat en dat is nog gevaarlijker!!!


zo this eruit!!!

naam
23-03-06, 13:28
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik ken Nederland het best. Ik weet wat we hadden en wat we met het badwater hebben weggespoeld.

Stemmen zegt niets over een democratische rechtsstaat, stemmen doen ze in een dictatuur ook.

Wil dat zeggen dat waarop je in Nederland stemt niets uitmaakt. De PvdA was er anders wel blij mee.

Dwaalspoor
23-03-06, 13:29
Geplaatst door naam
Wil dat zeggen dat waarop je in Nederland stemt niets uitmaakt. De PvdA was er anders wel blij mee.

Ik heb nog nooit gestemd.

Dwaalspoor
23-03-06, 13:33
Geplaatst door tukkersterror
Je geeft hier dus duidelijk een ontwijkende antwoord op mijn vraagstelling!

Ben jij niet bang dat met jou uitspraken die je hier doet, juist de goedwillende tegen het harnas jaagt met het gevolg dat zij dan gaan stemmen op figuren zoals Wilders en Pastors?
Waardoor de mogelijkheid bestaat dat ons land afzakt naar het peil zoals Irak, Iran, Pakistan, India, etc. etc. waar het geweld toenam omdat niemand elkaar nog vertrouwd.

Of maak het jou niet uit hoe we over een 15 jaar in Nederland met elkaar omgaan???

Dus jij vindt dominatie van een geloof goed?
Dus jij hebt het meest tolerantste geloof beleeft als dominant!

Laat me niet lachen!

In Nederland is nog nooit een dominatie geweest van geloof, althans niet in de vorm die jij bedoeld.
Vlak na de oorlog tot een 5 jaar geleden leefde alle geloven in vrede naast elkaar, hier in Nederland.
Iedereen kwam bij elkaar over de vloer en gaf elkaar normaal een hand en groeten elkaar op straat.

Nu is het zo dat als je bij iemand op bezoek komt, je afwacht of je de vrouw des huizes een hand mag geven.
Moslims zijn bang als ze een groep jongelui tegen komen op straat van Nederlandse afkomst.
Merken zoals longsdale is ineens rascisties, terwijl het 60 jaar een merk was van de gekleurde sporters.

Nee bang zal ik voor mijn medeburgers nooit worden, maar ik begin wel steeds meer onbegrip te voelen en een gevoel in mijn onderbuik dat vandaag of morgen ook hier een bom barst, als ik zie hoe jongeren als jij voor een antwoorden geeft.
Want van alle kanten druipt de haat en onbegrip eraf tegen de normen en waarden die hier eeuwen hebben geheerst.

En als je dan vraagt om een antwoord, geef je een ontwijkend antwoord.

Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je de schijt heb aan de nederlander en hun normen en waarden, dan ben je in iedergeval eerlijk en weten wij wat we aan jou hebben!!!

Want als je het opkropt word het haat en dat is nog gevaarlijker!!!


zo this eruit!!!

Ik heb schijt aan jou. Ik vind je hypocriet, wellicht uit domheid, en niet de moeite waard om telkens op je domme insteken te reageren.

naam
23-03-06, 13:33
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb nog nooit gestemd.

Waarom niet?
Het feit dat de PvdA in de gemeenteraadsverkiezingen heeft gewonnen zegt toch iets over de democratie en dat je een verandering in de machtsbalans kan verkrijgen.
In een dictatuur kan dat volgens mij niet door te stemmen.

tukkersterror
23-03-06, 13:41
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb schijt aan jou. Ik vind je hypocriet, wellicht uit domheid, en niet de moeite waard om telkens op je domme insteken te reageren.

Ik zie dat ik in waarde ben gestegen bij je.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Dwaalspoor
23-03-06, 13:42
Geplaatst door naam
Waarom niet?
Het feit dat de PvdA in de gemeenteraadsverkiezingen heeft gewonnen zegt toch iets over de democratie en dat je een verandering in de machtsbalans kan verkrijgen.
In een dictatuur kan dat volgens mij niet door te stemmen.

De macht zit bij het grote geld. De pvda heeft alleen nog de naam over, inhoudelijk verschillen ze niet veel meer van de andere partijen.

Democratie is hier nu meer verworden tot een zoethoudertje voor het gepeupel. Politieke partijen hobbelen alleen achter het grote geld aan. We gaan 1 stap vooruit en twee achteruit.

naam
23-03-06, 13:53
Geplaatst door Dwaalspoor
De macht zit bij het grote geld. De pvda heeft alleen nog de naam over, inhoudelijk verschillen ze niet veel meer van de andere partijen.

Democratie is hier nu meer verworden tot een zoethoudertje voor het gepeupel. Politieke partijen hobbelen alleen achter het grote geld aan. We gaan 1 stap vooruit en twee achteruit.

Kun je mij vertellen waar de PvdA achteraan hobbelt en wie het grote geld heeft. Bedoelt je SHELL, Philips en Unilever?
Je noemt nogal wat kreten, maar heb je ook feiten en bewijzen. Anders blijft het maar bij demagogisch roepen.

De PvdA heeft inhoudelijk wel andere standpunten dan andere partijen. Als je dat niet gelooft, of als je niet gelooft in de intenties van een partij en democratie dan houdt het inderdaad op.

Ken jij andere landen waar dat beter is geregeld?

Dwaalspoor
23-03-06, 14:16
Geplaatst door naam
Kun je mij vertellen waar de PvdA achteraan hobbelt en wie het grote geld heeft. Bedoelt je SHELL, Philips en Unilever?
Je noemt nogal wat kreten, maar heb je ook feiten en bewijzen. Anders blijft het maar bij demagogisch roepen.

De PvdA heeft inhoudelijk wel andere standpunten dan andere partijen. Als je dat niet gelooft, of als je niet gelooft in de intenties van een partij en democratie dan houdt het inderdaad op.

Ken jij andere landen waar dat beter is geregeld?

De pvda hobbelt achter de waan van de dag aan. Inspirerende en echt betrokken politici zijn zelf met een microscoop moeilijk te vinden. Bos komt net als Bolkestein en een knakker van het CDA van Shell vandaan. Naar mijn mening zijn ze door Shell de politiek in gestuurd om zo invloed te kunnen uitoefenen op de politiek

De standpunten van de Pvda verschillen in grote lijnen niet veel van de andere politieke partijen.

De invloed van het grote geld op de politiek wordt mooi beschreven in een boek waarvan ik de auteur niet meer weet met als titel ''de BV Nederland''

Nogmaals ik ken alleen Nederland het best.

Seif
23-03-06, 14:20
Geplaatst door Dwaalspoor
De invloed van het grote geld op de politiek wordt mooi beschreven in een boek waarvan ik de auteur niet meer weet met als titel ''de BV Nederland''

Iedereen is vrij een eigen politieke partij te beginnen. Er is zelfs (nog) geen kiesdrempel in Nederland.

naam
23-03-06, 15:06
Geplaatst door Dwaalspoor
De pvda hobbelt achter de waan van de dag aan. Inspirerende en echt betrokken politici zijn zelf met een microscoop moeilijk te vinden. Bos komt net als Bolkestein en een knakker van het CDA van Shell vandaan. Naar mijn mening zijn ze door Shell de politiek in gestuurd om zo invloed te kunnen uitoefenen op de politiek

De standpunten van de Pvda verschillen in grote lijnen niet veel van de andere politieke partijen.

De invloed van het grote geld op de politiek wordt mooi beschreven in een boek waarvan ik de auteur niet meer weet met als titel ''de BV Nederland''

Nogmaals ik ken alleen Nederland het best.

En wat ga je nu doen met al deze wetenschap. Een eigen partij oprichten? Lid worden van een andere politieke partij?

tukkersterror
23-03-06, 15:47
Geplaatst door Seif
Iedereen is vrij een eigen politieke partij te beginnen. Er is zelfs (nog) geen kiesdrempel in Nederland.

Jawel klopt helemaal, maar je moet in alle provincies wel een aantal handtekeningen hebben en een partij vertegenwoordiger.
Plus je moet een bedrag betalen van 6000 euro geloof ik, dit laatste weet ik niet zeker!!!

Als Dwaalspoor in de politiek ga stem ik op hem, hij is zo links dat hij recht uitkomt!!!
En domme mensen krijgen vaak de meeste stemmen, kijk maar naar Balkenende:hihi:

Baddha
23-03-06, 18:20
Geplaatst door Dwaalspoor
De pvda hobbelt achter de waan van de dag aan. Inspirerende en echt betrokken politici zijn zelf met een microscoop moeilijk te vinden. Bos komt net als Bolkestein en een knakker van het CDA van Shell vandaan. Naar mijn mening zijn ze door Shell de politiek in gestuurd om zo invloed te kunnen uitoefenen op de politiek

De standpunten van de Pvda verschillen in grote lijnen niet veel van de andere politieke partijen.

De invloed van het grote geld op de politiek wordt mooi beschreven in een boek waarvan ik de auteur niet meer weet met als titel ''de BV Nederland''

Nogmaals ik ken alleen Nederland het best.

Als iemand hier geen donder weet van Nederland en de Nederlanders ben jij het wel. Jij hebt enkel vooroordelen.

Hoewel Wouter Bos niet mijn politieke vriend is twijfel ik absoluut geen moment aan zijn betrokkenheid. Jouw beschuldiging aan zijn adres is smerig. Werkwijze van een roddelblad. Gewoon lukraak iets uit de duim zuigen en aangezien aantonen dat iets niet is gebeurt vrij lastig is hoef je niet bang te zijn dat je ongelijk krijgt.

Dwaalspoor
25-03-06, 05:10
Geplaatst door Baddha
Als iemand hier geen donder weet van Nederland en de Nederlanders ben jij het wel. Jij hebt enkel vooroordelen.

Hoewel Wouter Bos niet mijn politieke vriend is twijfel ik absoluut geen moment aan zijn betrokkenheid. Jouw beschuldiging aan zijn adres is smerig. Werkwijze van een roddelblad. Gewoon lukraak iets uit de duim zuigen en aangezien aantonen dat iets niet is gebeurt vrij lastig is hoef je niet bang te zijn dat je ongelijk krijgt.

Valt het je niet op dat Woutertje Bos alleen toenadering zoekt met de VVD en het CDA, De partijen die hij constant bekritiseerde over hun slechte beleid ? Hier zie ik weer een lijn naar het trio van Shell die daar gewerkt hebben.

Het volk wil een linkse coalitie maar die wordt telkens door de pvda de deur gewezen. Ik ben geneigd om te denken dat woutertje met zijn vriendjes van het CDA en VVD onder één hoedje spelen.