PDA

Bekijk Volledige Versie : Vice-president van hoogste rechtscollege: Tjeenk Willink voor behoud dubbel paspoort



Dwaalspoor
23-03-06, 20:07
Tjeenk Willink voor behoud dubbel paspoort

DEN HAAG - Vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State is voor het behoud van de dubbele nationaliteit. Hij heeft „altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit”.

Tjeenk Willink staat daarmee lijnrecht tegenover minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) die de dubbele nationaliteit voor bijvoorbeeld Marokkanen van de derde generatie in Nederland wil afschaffen. Verdonk heeft daarvoor in de Kamer de steun van een meerderheid van CDA, VVD, LPF en Groep Wilders.

Tjeenk Willink, sinds 1997 vice-president van de Raad van State, zei donderdag in een toespraak bij de viering van vijftig jaar Novib in Den Haag dat erkend moet worden „dat elke burger meerdere identiteiten heeft. Daarom heb ik ook altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit. Die strijd gaat langs de kernvraag heen. En die kernvraag luidt: hoe kun je Nederlander zijn en toch je Marokkaanse achtergrond niet verloochenen? Hoe kun je Nederlander blijven en toch wereldburger worden; solidair zijn met de mensen in het zuiden?“

Tjeenk Willink was van 1987 tot 1997 lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. De laatste zes jaar van die periode was hij voorzitter van de Senaat. Als vice-president van de Raad van State wordt hij ook wel de onderkoning van Nederland genoemd, omdat koningin Beatrix officieel de voorzitter is van de Raad maar de werkzaamheden overlaat aan de vice-president. De Raad van State is het hoogste adviescollege van de regering.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/35811391/Tjeenk_Willink_voor_behoud_dubbel_paspoort.html

observer
24-03-06, 09:17
tja hij is prominent pvda lid en die hadden toch veel allochtone stemmen gekregen niet waar

ik vind zijn betoog slap gelul

je kunt nederlander zijn en wereldburger door hier stevige wortels in de grond te hebben, wereldburger wordt je niet door 150 paspoorten te hebben

het lijkt me dat die marokkaanse achtergrond voor deze groep (3e generatie) vooral bestaat uit dat wat ze van hun ouders horen, dat is iets heel anders dan opgroeien in

dat ik van mijn ouders over de oorlog heb gehoord maakt me nog geen kind van die oorlog

Dwaalspoor
24-03-06, 17:00
‘Dubbel paspoort moet blijven’


Door een onzer redacteuren

Den Haag, 24 maart. Vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State is tegen de afschaffing van de dubbele nationaliteit. Hij zei dat gisteren tijdens een toespraak voor het 50-jarig bestaan van de ontwikkelingsorganisatie Novib. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) is voorstander van die afschaffing.

„Het lijkt soms dat met het kosmopolitischer worden van de eigen nationale samenleving het kosmopolitisch burgerschap afneemt”, aldus Tjeenk Willink, zelf oud-voorzitter van de Novib. In een tijd van van „grensoverschrijdende bedrijven en internationale overheidssamenwerking”, is ook „grensoverschrijdend burgerschap” nodig, betoogde Tjeenk Willink. „Daarvoor is nodig de erkenning dat elke burger meerdere identiteiten heeft. Daarom heb ik ook altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit. Die strijd gaat langs de kernvraag heen. En die kernvraag luidt: hoe kun je Nederlander zijn en toch je Marokkaanse achtergrond niet verloochenen? Hoe kun je Nederlander blijven en toch wereldburger worden; solidair zijn met de mensen in het zuiden?”

De Nederlandse regering is juist voorstander van afschaffing van de dubbele nationaliteit, omdat deze een keuze tegen integratie in de Nederlandse samenleving zou impliceren. Eerder dit jaar zijn daarover door minister Verdonk en andere ministers vruchteloze onderhandelingen gevoerd in Marokko, dat van zijn kant de claim dat in Nederland geboren kinderen van Marokkanen tevens Marokkanen zijn, niet wil opgeven.

Het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit neemt gestaag toe. Volgens het centraal Bureau voor de Statistiek waren het er ongeveer 900.000 op 1 januari 2005, tegen 400.000 tien jaar eerder.

http://www.nrc.nl/binnenland/article259553.ece