PDA

Bekijk Volledige Versie : Schandaal van "digitaal treiteren" op Nederlandse school



Divine_70
25-03-06, 13:10
Het Nederlandse Bussum kampt met een onfris schandaal. Scholieren van het keurige St. Vitus College hebben compromitterende foto’s van een oudere medewerkster met een 20-jarige jongen online gezet. De onderwijsinspectie spreekt van digitaal treiteren.

Foto's
Op de foto’s is te zien hoe een jongen in een steegje tussen de vuilniscontainers een administratief medewerkster van de school liefkoost. In een café in Bussum sloot de 20-jarige Olivier, de jongen in kwestie, een weddenschap met vrienden dat hij haar zou kunnen verleiden. De vrouw werd daarop naar buiten gelokt en tegen haar wil in een compromitterende positie gefotografeerd. Na de flits kijkt de vrouw verschrikt achterom, de jongen blikt uitdagend in de camera.

Schande
Door publicatie van de foto’s is haar het leven onmogelijk gemaakt en staat haar baan op het spel. De medewerkster zit ziek thuis. Leerlingen spreken schande van de lasterpraktijken.

„Ik vind het vooral erg voor haar dochter”, aldus de 14-jarige Puk. De 17-jarige Linde staat pal achter het slachtoffer. „Dit is een privé-kwestie. Er zijn zonder toestemming foto’s gemaakt en op internet geplaatst. Schandalig!”

Beschadiging
Rector Jan Heinen betreurt dat mensen op deze manier onnodig beschadigd worden. De rector ontkent ieder verband met de school. Desondanks kon Heinen geen garantie afgeven dat het incident de loopbaan van slachtoffer niet negatief beďnvloedt. Olivier zelf betreurt pas na lang nadenken de publicatie van de foto’s: „Ik kan het toch ook niet helpen. Het komt door mijn vrienden. Ik ben net zo goed slachtoffer.” Hij heeft gesproken met het slachtoffer maar geen excuses aangeboden.

24/03/06 15u27

waterfiets
25-03-06, 14:51
Leuke 'vrienden' heeft Olivier ... maar zo'n weddenschap vind ik ook al niet zo leuk en daar deed hij toch vrijwillig aan mee. Ik bedoel ... wat bewijs je ermee?