PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders slimste van alle Europeanen



Mark
27-03-06, 10:04
Nederlanders slimste van alle Europeanen

Uitgegeven: 27 maart 2006 06:56
Laatst gewijzigd: 27 maart 2006 06:57

RIJSWIJK - Nederlanders zijn het slimst van alle Europeanen. We moeten de eerste plaats echter wel delen met de Duitsers. Gemiddeld hebben inwoners van beide landen een IQ van 107, zo staat in een onderzoek van de Universiteit van Ulster in Noord-Ierland, waaruit de Britse krant de Times maandag publiceerde.

Uit onderzoek blijkt tevens dat moppen over Belgen geoorloofd zijn: onze zuiderburen hebben een gemiddeld IQ van 99. Daarmee laten ze wel de Spanjaarden (98) en de Fransen (94) achter zich. De 'domste' mensen wonen volgens de onderzoekers in Servië. Het gemiddelde IQ reikt daar niet verder dan 89.


Mensen in het 'koude' Noord-Europa hebben grotere hersenen dan mensen in het warmere zuiden, menen de onderzoekers. De barre omstandigheden dwong de vroege mens in Noord-Europa meer te jagen dan mensen uit het warmere Zuiden van het continent. Daardoor kregen de noordelingen meer proteïne, mineralen en vitaminen binnen, die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen.

Mark
27-03-06, 10:04
Geplaatst door Mark

Mensen in het 'koude' Noord-Europa hebben grotere hersenen dan mensen in het warmere zuiden, menen de onderzoekers. De barre omstandigheden dwong de vroege mens in Noord-Europa meer te jagen dan mensen uit het warmere Zuiden van het continent. Daardoor kregen de noordelingen meer proteïne, mineralen en vitaminen binnen, die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen.

Je leest het goed, wij zijn genetisch superieur.

mark61
27-03-06, 10:27
Geplaatst door Mark
Je leest het goed, wij zijn genetisch superieur.

Samen met de Eskimo's. Maar die besteden hun tijd liever aan sex en drank ipv ratrace en veel geld. Je vraagt je af wie er het slimst is.

Mark
27-03-06, 10:33
Geplaatst door mark61
Samen met de Eskimo's. Maar die besteden hun tijd liever aan sex en drank ipv ratrace en veel geld. Je vraagt je af wie er het slimst is.

nee nee dat is weer TE koud, anders hadden de Zweden wel gewonnen. Of misschien is de bevolking daar te gering om een goede genetische populatie zonder incest te hebben.

Ik merk overigens wel dat ik hier in Qatar aan het devolueren ben onder invloed van de constante zon. Je merkt dat ook al tijdens de vakantie in Lloret de Mar of Kreta, dat de Nederlanders direct op de klimaatsverandering reageren met dom gedrag.

tukkersterror
27-03-06, 10:39
Wist ik, dat wij het slimste waren :ego:

Maar dat sauerkraut und Bratwurst samen met ons op de eersteplaatst staan, doet mij vermoeden dat deze test niet objectief is.:hihi:

:stout:
Geplaatst door Mark
Je leest het goed, wij zijn genetisch superieur.

Dit bevalt me wel, kunnen we Dwaalspoor mee om de oren slaan:lol:

tr_imparator
27-03-06, 11:07
Country City Mean IQ

Holland Amsterdam 109.4


Germany Hamburg 109.3
Poland Warsaw 108.3
Sweden Stockholm 105.8
Yugoslavia Zagreb 105.7
Italy Rome 103.8
Austria Vienna 103.5
Switzerland Zurich 102.8
Portugal Lisbon 102.6
Great Britain London 102.0
Norway Oslo 101.8
Denmark Copenhagen 100.7
Hungary Budapest 100.5
Czechoslovakia Bratislava 100.4
Spain Madrid 100.3
Belgium Brussels 99.7
Greece Athens 99.4
Ireland Dublin 99.2
Finland Helsinki 98.1
Bulgaria Sofia 96.3
France Paris 96.1

tr_imparator
27-03-06, 11:08
Geplaatst door tukkersterror
Wist ik, dat wij het slimste waren :ego:




Ik denk dat jij alleen maar de gemiddeldes omlaag haalt.

Bofko
27-03-06, 11:14
Geplaatst door Mark

RIJSWIJK - Nederlanders zijn het slimst van alle Europeanen. We moeten de eerste plaats echter wel delen met de Duitsers. Gemiddeld hebben inwoners van beide landen een IQ van 107,
Uit onderzoek blijkt tevens dat moppen over Belgen geoorloofd zijn: onze zuiderburen hebben een gemiddeld IQ van 99.

Ook allang bekend is dat als Limburgers naar Belgie verhuizen het gemiddelde IQ van zowel Nederland als Belgie stijgt.

Victory
27-03-06, 11:17
107? pfft... Ik ben dus slimmer dan alle Europeanen. :D

mark61
27-03-06, 11:19
Geplaatst door Mark
Ik merk overigens wel dat ik hier in Qatar aan het devolueren ben onder invloed van de constante zon. Je merkt dat ook al tijdens de vakantie in Lloret de Mar of Kreta, dat de Nederlanders direct op de klimaatsverandering reageren met dom gedrag.

Dat is zeker zo. Maar kan ook gevolg zijn van geforceerd drinkgedrag.

Bofko
27-03-06, 11:20
Geplaatst door Victory
107? pfft... Ik ben dus slimmer dan alle Europeanen. :D

Niet zo slim om te weten wat gemiddelde betekent blijkbaar. :wink:

mark61
27-03-06, 11:22
Geplaatst door Bofko
Niet zo slim om te weten wat gemiddelde betekent blijkbaar. :wink:

Mmm. :boeps:

David
27-03-06, 11:24
Geplaatst door Victory
107? pfft... Ik ben dus slimmer dan alle Europeanen. :D

Dit zegt veel over jouw manier van redeneren.

Seif
27-03-06, 11:42
Duitsers zijn de slimsten van Europa

De Duitsers zijn het meest intelligente volk van Europa volgens een studie van de universiteit van Ulster (Noord-Ierland). Ze komen ver voor de Britten (8e) en heel ver voor de Spanjaarden (15de) en Fransen (19de). Met een gemiddeld IQ van 107, komen de Duitsers net voor de Nederlanders (107). De Polen (106), de Zweden (104) en de Italianen (102) volgen in dit klassement.

De Belgen hebben een gemiddeld IQ van 99. De 'domste' mensen wonen volgens de onderzoekers in Servië. Het gemiddelde IQ reikt daar niet verder dan 89.

Ophefmakend

De Britten, met een gemiddeld IQ van 100, worden ruim gepasseerd, maar hebben nog een comfortabele voorsprong op de Spanjaarden (98) en vooral de Fransen (94). Alleen Bulgaren, Roemenen, Turken en Serven komen hier nog achter. Professor Richard Lynn, auteur van deze enquête, heeft al veel van zich laten horen door in 2005 te stellen dat mannen gemiddeld 5 punten minder IQ hebben dan de vrouwen.

Oorlogen

Volgens professor Lynn is het grote IQ-verschil tussen Fransen en Britten één van de redenen van de vele militaire overwinningen van Groot-Brittanni‘ op Frankrijk in de loop der eeuwen. "Het is een ongeschreven wet van de geschiedenis dat het kamp met het grootste IQ overwint, tenzij ze een duidelijke numerieke minderheid hebben, zoals bij de Duitsers in 1942."

Klimaat

Volgens de prof zouden de verschillen in IQ te wijten zijn aan klimaatsverschillen: de volkeren in het Noorden van Europa zouden een groter hersenvolume hebben kunnen aankweken. Volgens de berekeningen zou het gemiddelde hersenvolume in Noord- en Centraal-Europa 1320 kubieke centimeter bedragen tegenover 1312 kubieke centimeter in Zuid-Oost-Europa.

Bron: hln.be (http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=nieuws&p_cat=wetenschap&p_scherm=1&p_artid=186910&p_lijst=1&wt.bron=hlnBottomArtikels)

Seif
27-03-06, 11:43
Geplaatst door Seif
Met een gemiddeld IQ van 107, komen de Duitsers net voor de Nederlanders (107).

Die Belgen toch... :D

naam
27-03-06, 12:11
Geplaatst door Seif
[b]Duitsers zijn de slimsten van Europa



Ik hoop niet dat dit een voorbode is voor het WK. :nerveus:

tukkersterror
27-03-06, 12:23
Geplaatst door tr_imparator
Ik denk dat jij alleen maar de gemiddeldes omlaag haalt.

:zweep: Laat dat :zweep: Ook jij weet dat je een IQ van minimaal 100 moet hebben om mijn IQ van 143 te kunnen begrijpen.:ego:

Maar vond hem wel goed:lol:

Divine_70
27-03-06, 12:37
Die uitkomst is uiteraard zo hoog door mijn aanwezigheid in dit kikkerlandje. :ego:

barfly
27-03-06, 12:39
Jammer dat er geen cijfers bekend zijn van Marokkanen dat had het beledigende element nog wat groter gemaakt.

Tomas
27-03-06, 12:43
De professor moet dan wel 1 test hebben gemaakt die hij in alle genoemde landen door een representatieve groep heeft laten maken. Als hij dat echt heeft gedaan -wat ik al betwijfel- dan spelen de culturele invloeden sterk mee in zo'n test. Een duiste test scoort in duitsland beter dan in servie, maar andersom geldt dat ook. Kortom, ik vind't maar een zwak verhaal. Ook al klopt de uitkomst aan de top wel. Gewoon toeval.

MaRiaH
27-03-06, 13:46
In Nederland is ongeveer 10% van de bevolking Hoogbegaafd (IQ >130) (deze cijfers betreffen de autochtone bevolking)
Helaas wordt het hier niet gewaardeerd.

als je in andere landen (VS, UK of DLd) hoogbegaafd ben krijg je beurzen wordt je gesponsord en willen ze alles uit je halen wat erin zit.

Hoe zou dat in percentage in andere landen liggen? :rolleyes:

Seif
27-03-06, 13:58
Geplaatst door MaRiaH
Hoe zou dat in percentage in andere landen liggen? :rolleyes:

Nederland heeft relatief goed openbaar onderwijs met beurzen voor iedereen. Dus mischien is het wel niet echt nodig. Wat aantallen patenten per hoofd van de bevolking doet Nederland het net zo goed als Amerika bijvoorbeeld. Nederland heeft wel als nadeel tov van Amerika dat de universiteiten grotendeels uit openbare middelen worden betaald. Harvard alleen al heeft door private giften een groter budget dan alle Nederlandse universiteiten bij elkaar.

MaRiaH
27-03-06, 14:04
Geplaatst door Seif
Nederland heeft relatief goed openbaar onderwijs met beurzen voor iedereen. Dus mischien is het wel niet echt nodig. Wat aantallen patenten per hoofd van de bevolking doet Nederland het net zo goed als Amerika bijvoorbeeld. Nederland heeft wel als nadeel tov van Amerika dat de universiteiten grotendeels uit openbare middelen worden betaald. Harvard alleen al heeft door private giften een groter budget dan alle Nederlandse universiteiten bij elkaar.

Dat is allemaal afgestemd op de gemiddelde leerling.
Juist voor hoogbegaafden is het belangrijk dat ze geprikkeld worden omdat ze meer kunnen dan gemiddeld.
In genoemde landen worden ze eruit gepikt en gesponsord..
Daar is het een zegen, hoogbegaafde kinderen hier doen het vaak niet goed en hebben allerlei problemen. Simpelweg omdat ze niet op mogen vallen gaan ze vaak onderpresteren.

Maar er is een kentering gaande..alles met het oog op onze zo genwenste kennis economie.

Juliette
27-03-06, 14:07
En natuurlijk is wat een IQ test meet ook cultureel bepaald.

Seif
27-03-06, 14:12
Geplaatst door MaRiaH
Daar is het een zegen, hoogbegaafde kinderen hier doen het vaak niet goed en hebben allerlei problemen. Simpelweg omdat ze niet op mogen vallen gaan ze vaak onderpresteren.

Als natuurkundige heb ik uitstekende contacten met de grootste geesten op mijn vakgebied. Mijn ervaring is dat Nederlandse studenten en onderzoekers niet onderdoen voor de Amerikanen.

MaRiaH
27-03-06, 14:13
Geplaatst door Seif
Als natuurkundige heb ik uitstekende contacten met de grootste geesten op mijn vakgebied. Mijn ervaring is dat Nederlandse studenten en onderzoekers niet onderdoen voor de Amerikanen.

Maar dat heeft niets te maken met de problematiek rond hoogbegaafden.

Juliette
27-03-06, 14:16
Geplaatst door MaRiaH
Maar dat heeft niets te maken met de problematiek rond hoogbegaafden.

Daar is hier toch al heel wat aandacht voor in het lager onderwijs dacht ik.

Seif
27-03-06, 14:17
Geplaatst door MaRiaH
Maar dat heeft niets te maken met de problematiek rond hoogbegaafden.

Welke problemen bedoel je dan? Persoonlijk heb ik een hekel aan die strebercultuur in de VS. En ik ken genoeg hoogbegaafden die dat met mij eens zijn. De opleidingen natuurkunde krijgen namelijk altijd het neusje van de zalm. Ik ben helemaal voor het ontplooien van je mogelijkheden. Maar de VS is echt geen lichtend voorbeeld.

MaRiaH
27-03-06, 14:22
Geplaatst door Juliette
Daar is hier toch al heel wat aandacht voor in het lager onderwijs dacht ik.

Het wordt beter..
maar er zijn veel kinderen die het erg moeilijk hebben.

De radboud universiteit doet veel aan onderzoek en zorgt dat gelijkgestemden met elkaar in contact komen.

Maar het gaat erom dat de norm is (sinds de jaren 70).. "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.." iedereen moet gelijk zijn..
Echt nederlands.. :hihi:

Het begint al op de consultatiebureaus.. nee, rem de ontwikkeling maar wat af.. ze ontwikkelt zich te snel voor haar leeftijd.. (alsof je dat tegen kunt houden!)
Of kinderen van 3 jaar die zichzelf leren lezen.. dat mag niet want dan leren ze een verkeerde methode en dat lezen, dat leren ze pas in groep 3 (5-6 jaar). Dat soort dingen.

Je mag niet boven het gemiddelde uitsteken.

MaRiaH
27-03-06, 14:23
Geplaatst door Seif
Welke problemen bedoel je dan? Persoonlijk heb ik een hekel aan die strebercultuur in de VS. En ik ken genoeg hoogbegaafden die dat met mij eens zijn. De opleidingen natuurkunde krijgen namelijk altijd het neusje van de zalm. Ik ben helemaal voor het ontplooien van je mogelijkheden. Maar de VS is echt geen lichtend voorbeeld.

Die zijn immens.. zie hierboven en google maar es op hooggegaafdheid dan vind je veel info.
De moeilijkheid ligt em met name in acceptatie van mensen die slimmer zijn dan de rest.
voert wat ver dat hier allemaal uit de doeken de doen. :fpetaf:

H.P.Pas
27-03-06, 14:26
Geplaatst door MaRiaH
Daar is het een zegen, hoogbegaafde kinderen hier doen het vaak niet goed en hebben allerlei problemen. Simpelweg omdat ze niet op mogen vallen gaan ze vaak onderpresteren.

Maar er is een kentering gaande..alles met het oog op onze zo genwenste kennis economie.

Ik vrees, dat je iets omkeert.
Als kinderen opvallen (door 'leer- en opvoedingsproblemen') is het prettiger dat op 'hoogbegaafheid' te gooien dan op iets anders; dat is dus mode (geworden).
De meeste 'hoogbegaafden' vallen niet op.

MaRiaH
27-03-06, 14:28
Geplaatst door H.P.Pas
Ik vrees, dat je iets omkeert.
Als kinderen opvallen (door 'leer- en opvoedingsproblemen') is het prettiger dat op 'hoogbegaafheid' te gooien dan op iets anders; dat is dus mode (geworden).
De meeste 'hoogbegaafden' vallen niet op.

Yeah right...

weer zo een!

Dat bedoel ik dus!!!
Ze vallen wel degelijk op.. als baby en peuter al!

MaRiaH
27-03-06, 14:31
Er was onlangs nog een redelijk goede weergave op netwerk

kijk de video!

netwerk/hoogbegaafden (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=218296)

starttijd=00:00:00&speelduur=01:00:00

Seif
27-03-06, 14:34
Geplaatst door MaRiaH
Die zijn immens.. zie hierboven en google maar es op hooggegaafdheid dan vind je veel info.
De moeilijkheid ligt em met name in acceptatie van mensen die slimmer zijn dan de rest.
voert wat ver dat hier allemaal uit de doeken de doen. :fpetaf:

Dat zal best. Alleen ben ik het er niet mee eens dat je Amerika, Engeland en Duitsland als lichtend voorbeeld opvoerd.

Juliette
27-03-06, 14:34
Geplaatst door MaRiaH

De moeilijkheid ligt em met name in acceptatie van mensen die slimmer zijn dan de rest.


Ik dacht vooral in het gebrek aan uitdaging, prikkeling. Waardoor zo'n kind z'n/ haar interesse verliest, afgeleid wordt, verveeld, lastig..

Als dan een ouder afkomt met de mededeling dat het kind hoogbegaafd is zal een ander al snel denken. "Yeah right. Om op te vallen zeker?"

MaRiaH
27-03-06, 14:36
Geplaatst door Juliette
Ik dacht vooral in het gebrek aan uitdaging, prikkeling. Waardoor zo'n kind z'n/ haar interesse verliest, afgeleid wordt, verveeld, lastig..

Als dan een ouder afkomt met de mededeling dat het kind hoogbegaafd is zal een ander al snel denken. "Yeah right. Om op te vallen zeker?"

Ook dat speelt een rol.. maar het ging mij vooral om de problemen van de kinderen zelf.
Kijk de video maar eens.

MaRiaH
27-03-06, 14:40
Geplaatst door Seif
Dat zal best. Alleen ben ik het er niet mee eens dat je Amerika, Engeland en Duitsland als lichtend voorbeeld opvoerd.

Het gaat erom dat slimme mensen daar wel gewaardeerd worden, hier moet je normaal doen.
Dat betekent dat de wijze waarop met slimme mensen wordt omgegaan veel beter is voor deze groep mensen.
Kwestie van cultuurverschillen.

Seif
27-03-06, 14:47
Geplaatst door MaRiaH
Dat betekent dat de wijze waarop met slimme mensen wordt omgegaan veel beter is voor deze groep mensen.

Dat wil nog wel eens bewezen zien.

blauwwit
27-03-06, 14:56
jammer dat joden niet in dit onderzoek zijn opgenomen. Dat is in andere onderzoeken wel gedaan en daar blijkt uit dat joden het hoogste iq hebben, een stuk hoger nog dan aziaten (die gemiddeld hoger scoren dan europeanen) , nederlanders en duitsers. Ben wel benieuwd naar de genetische verklaring daarvan.....

Seif
27-03-06, 15:01
Geplaatst door blauwwit
jammer dat joden niet in dit onderzoek zijn opgenomen. Dat is in andere onderzoeken wel gedaan en daar blijkt uit dat joden het hoogste iq hebben, een stuk hoger nog dan aziaten (die gemiddeld hoger scoren dan europeanen) , nederlanders en duitsers. Ben wel benieuwd naar de genetische verklaring daarvan.....

Ironisch genoeg door degeneratie van de Joodse genenpoel basically...

Bar
27-03-06, 15:03
Geplaatst door blauwwit
jammer dat joden niet in dit onderzoek zijn opgenomen. Dat is in andere onderzoeken wel gedaan en daar blijkt uit dat joden het hoogste iq hebben, een stuk hoger nog dan aziaten (die gemiddeld hoger scoren dan europeanen) , nederlanders en duitsers. Ben wel benieuwd naar de genetische verklaring daarvan.....

Dat zou me niet verbazen.
Heeft misschien iets te maken met overleven in een eeuwig vijandige omgeving.

Mark
27-03-06, 15:05
Geplaatst door blauwwit
jammer dat joden niet in dit onderzoek zijn opgenomen. Dat is in andere onderzoeken wel gedaan en daar blijkt uit dat joden het hoogste iq hebben, een stuk hoger nog dan aziaten (die gemiddeld hoger scoren dan europeanen) , nederlanders en duitsers. Ben wel benieuwd naar de genetische verklaring daarvan.....

Nou als dat zo is dan is de verklaring vrj makkelijk. Natuurlijke selectie. Alleen de slimste joden hebben de holocaust etc overleefd en die hebben zich voortgeplant.

Iglo
27-03-06, 15:07
Geplaatst door Seif
Welke problemen bedoel je dan? Persoonlijk heb ik een hekel aan die strebercultuur in de VS. En ik ken genoeg hoogbegaafden die dat met mij eens zijn. De opleidingen natuurkunde krijgen namelijk altijd het neusje van de zalm. Ik ben helemaal voor het ontplooien van je mogelijkheden. Maar de VS is echt geen lichtend voorbeeld. Nee hoor, het neusje van de zalm gaat naar de opleiding Wiskunde ;P. De meeste mensen die ik daar tegen kwam hadden inderdaad het probleem dat men te weinig geprikkeld werd op de basis en middelbare school. Dit klinkt niet als een probleem, maar dat is het wel. In Nederland is er heel veel aandacht voor de kinderen niet mee kunnen komen en voor de 'gemiddelde leerling'. Er is haast geen aandacht voor heel slimme kinderen, het schijnt nu wel wat beter te worden. Dat is hard nodig ook, niet alleen omdat het zonde is om het talent van die kinderen te belemmeren, maar toch vooral omdat iedere leerling goed onderwijs moet krijgen! We hoeven de VS echt niet als voorbeeld te nemen, maar er moet meer tijd en aandacht komen voor die kinderen.

Seif
27-03-06, 15:20
Geplaatst door Iglo
Nee hoor, het neusje van de zalm gaat naar de opleiding Wiskunde ;P. De meeste mensen die ik daar tegen kwam hadden inderdaad het probleem dat men te weinig geprikkeld werd op de basis en middelbare school. Dit klinkt niet als een probleem, maar dat is het wel. In Nederland is er heel veel aandacht voor de kinderen niet mee kunnen komen en voor de 'gemiddelde leerling'. Er is haast geen aandacht voor heel slimme kinderen, het schijnt nu wel wat beter te worden. Dat is hard nodig ook, niet alleen omdat het zonde is om het talent van die kinderen te belemmeren, maar toch vooral omdat iedere leerling goed onderwijs moet krijgen! We hoeven de VS echt niet als voorbeeld te nemen, maar er moet meer tijd en aandacht komen voor die kinderen.

Tuurlijk, het onderwijs moet het beste uit de mensen halen, en iedereen de mogelijkheid geven om zich volledig te ontplooien. Ik heb alleen het vermoeden dat hoogbegaafden in het Nederlandse systeem uiteindelijk beter af zijn. Natuurlijk heb ik geen bewijzen om dit te staven, maar dat vermoeden heb ik wel. Wat wetenschappelijke en economische output betreft doet Nederland het lang niet slecht. En mijn persoonlijke ervaring is dat 'onze' hoogbegaafden een stuk aangenamere persoonlijkheden zijn, dan die in veel andere landen.

Iglo
27-03-06, 15:48
Geplaatst door Seif
Tuurlijk, het onderwijs moet het beste uit de mensen halen, en iedereen de mogelijkheid geven om zich volledig te ontplooien. Ik heb alleen het vermoeden dat hoogbegaafden in het Nederlandse systeem uiteindelijk beter af zijn. Natuurlijk heb ik geen bewijzen om dit te staven, maar dat vermoeden heb ik wel. Wat wetenschappelijke en economische output betreft doet Nederland het lang niet slecht. En mijn persoonlijke ervaring is dat 'onze' hoogbegaafden een stuk aangenamere persoonlijkheden zijn, dan die in veel andere landen. Dat vraag ik me eigenlijk af, Seif. Als je je de hele tijd doodverveeld op school, dan ga je ondermaats presteren, ver ondermaats. Afgezien dat dit zonde is van de verspilde tijd op dat moment zelf, pikken ze op deze manier hele slechte gewoontes op tijdens de lage en middelbare school, die van invloed zullen zijn op de rest van het leven. Met heel veel van deze kinderen zal het goed gaan, maar ik ben er zeker van dat het op al deze kinderen een slechte invloed heeft. Om deze twee redenen betwijfel ik of men er uiteindelijk beter van wordt. Waarschijnlijk heb je wel gelijk dat hoogbegaafden hier in Ned een stuk fijnere persoonlijkheid hebben, dan buiten Nederland.

DEMOcraat
27-03-06, 19:26
Geplaatst door Mark
Nederlanders slimste van alle Europeanen

Uitgegeven: 27 maart 2006 06:56
Laatst gewijzigd: 27 maart 2006 06:57

RIJSWIJK - Nederlanders zijn het slimst van alle Europeanen. We moeten de eerste plaats echter wel delen met de Duitsers. Gemiddeld hebben inwoners van beide landen een IQ van 107, zo staat in een onderzoek van de Universiteit van Ulster in Noord-Ierland, waaruit de Britse krant de Times maandag publiceerde.

Uit onderzoek blijkt tevens dat moppen over Belgen geoorloofd zijn: onze zuiderburen hebben een gemiddeld IQ van 99. Daarmee laten ze wel de Spanjaarden (98) en de Fransen (94) achter zich. De 'domste' mensen wonen volgens de onderzoekers in Servië. Het gemiddelde IQ reikt daar niet verder dan 89.


Mensen in het 'koude' Noord-Europa hebben grotere hersenen dan mensen in het warmere zuiden, menen de onderzoekers. De barre omstandigheden dwong de vroege mens in Noord-Europa meer te jagen dan mensen uit het warmere Zuiden van het continent. Daardoor kregen de noordelingen meer proteïne, mineralen en vitaminen binnen, die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen.
deze onderzoek is uitgevoerd door een domme blondje vandaar die uitslag..

Julien
27-03-06, 21:13
Geplaatst door Seif
[b]Volgens professor Lynn is het grote IQ-verschil tussen Fransen en Britten één van de redenen van de vele militaire overwinningen van Groot-Brittanni‘ op Frankrijk in de loop der eeuwen. "Het is een ongeschreven wet van de geschiedenis dat het kamp met het grootste IQ overwint

:wtf: stomme engelsen.

maarja ik zou ook depri worden van dat saaie en koude weer in noord-europa, dus dan maar hard werken. mensen in zuidelijkere landen genieten weer meer van het leven.

Dwaalspoor
27-03-06, 21:17
Neem nou maar van mij aan dat die hele onderzoek voor geen meter klopt.

naam
27-03-06, 21:32
Geplaatst door Dwaalspoor
Neem nou maar van mij aan dat die hele onderzoek voor geen meter klopt.

Waarop baseer je dat? Het is mogelijk als je eenzelfde test gebruikt, en bijvoorbeeld de GATB is een test die in veel landen wordt gebruikt, de prestaties van de bevolkinsgroepen te vergelijken.

Ook SHL een engelse maatschappij heeft intelligentietest die in veel verschillende landen binnen Europa worden gebruikt en aan de hand van de normen kun je vergelijkingen maken.

De verschillen zijn overigens niet zo schokkend te noemen.
Het gaat om een klein verschil. Als je een standaardscore neemt van 100 met een standdaarddeviatie van 15, dan hebben 66,7% van de mensen een score tussen 85 en 115.

Aicha1976
27-03-06, 22:36
Geplaatst door DEMOcraat
deze onderzoek is uitgevoerd door een domme blondje vandaar die uitslag..



:rolleyes:

Dwaalspoor
27-03-06, 22:44
Geplaatst door naam
Waarop baseer je dat? Het is mogelijk als je eenzelfde test gebruikt, en bijvoorbeeld de GATB is een test die in veel landen wordt gebruikt, de prestaties van de bevolkinsgroepen te vergelijken.

Ook SHL een engelse maatschappij heeft intelligentietest die in veel verschillende landen binnen Europa worden gebruikt en aan de hand van de normen kun je vergelijkingen maken.

De verschillen zijn overigens niet zo schokkend te noemen.
Het gaat om een klein verschil. Als je een standaardscore neemt van 100 met een standdaarddeviatie van 15, dan hebben 66,7% van de mensen een score tussen 85 en 115.

We hebben geen info op wat voor test en op welke wijze die test is genomen. Mischien is die test afhankelijk van opleidingsniveau en scoren landen met een bevolking die gemiddeld lager opgeleid zijn daarom ook lager. In elk geval er zijn al zoveel inteligentietesten uitgevoerd die later gewoonweg op verkeerde interpretaties gebasseerd zijn.

Zoals bijvoorbeeld intelligentietests in Engeland. Daar scoorden kinderen van arbeiderskinderen gemiddeld minstens 10 punten lager dan kinderen van de middenstanders. Wat bleek achteraf, arbeiderskinderen gebruiken een andere taal en de test was meer gebasseerd op de taal van de middenstanders.

Zook met tests tussen negers en blanken in Amerika, die gemaakt zijn op basis van een witte referentiekader.

Victory
27-03-06, 22:52
Weet nog zo'n drie weken terug toen een domme kaaskop mij vertelde dat de gemiddelde Nederlandse IQ 130 is. :haha: Ik hield mijn lachen in.... wat een capsonus die nederlanders he? :p

Nelis70
27-03-06, 23:01
Geplaatst door Victory
Weet nog zo'n drie weken terug toen een domme kaaskop mij vertelde dat de gemiddelde Nederlandse IQ 130 is. :haha: Ik hield mijn lachen in.... wat een capsonus die nederlanders he? :p

gemiddeld 130, mmm, dan had je inderdaad een slecht geïnformeerd mens voor je, met misschien wel een te grote mond.

Nelis70
27-03-06, 23:02
Geplaatst door Dwaalspoor
We hebben geen info op wat voor test en op welke wijze die test is genomen. Mischien is die test afhankelijk van opleidingsniveau en scoren landen met een bevolking die gemiddeld lager opgeleid zijn daarom ook lager. In elk geval er zijn al zoveel inteligentietesten uitgevoerd die later gewoonweg op verkeerde interpretaties gebasseerd zijn.

Zoals bijvoorbeeld intelligentietests in Engeland. Daar scoorden kinderen van arbeiderskinderen gemiddeld minstens 10 punten lager dan kinderen van de middenstanders. Wat bleek achteraf, arbeiderskinderen gebruiken een andere taal en de test was meer gebasseerd op de taal van de middenstanders.

Zook met tests tussen negers en blanken in Amerika, die gemaakt zijn op basis van een witte referentiekader.

You've got lies, you've got dirty lies, and you've got statistics.

Aicha1976
27-03-06, 23:09
Geplaatst door Victory
Weet nog zo'n drie weken terug toen een domme kaaskop mij vertelde dat de gemiddelde Nederlandse IQ 130 is. :haha: Ik hield mijn lachen in.... wat een capsonus die nederlanders he? :p

Een 'domme kaaskop' zegt zoiets tegen jou en dan hebben de Nederlanders 'capsonus' :cheefbek:

Daar heb je vast over nagedacht :jammer:




Oh Fikkie, hoe staat het met de gem. IQ van Iran :stout:

Dwaalspoor
27-03-06, 23:20
Geplaatst door Nelis70
You've got lies, you've got dirty lies, and you've got statistics.

Ik snap niet wat je wilt zeggen.

Victory
27-03-06, 23:21
Geplaatst door Aicha1976
Een 'domme kaaskop' zegt zoiets tegen jou en dan hebben de Nederlanders 'capsonus' :cheefbek:

Daar heb je vast over nagedacht :jammer:




Oh Fikkie, hoe staat het met de gem. IQ van Iran :stout:
Hoger dan hier in ieder geval, in vergelijking gaan daar heel veel meer mensen naar een universiteit. Er gaan zoveel mensen naar een universiteit dat het vanzelfsprekend is. En ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de boeken hier, en die daar... en het niveau daar is erg hoog... het is echt niet normaal wat voor een hoog niveau er b.v van kinderen wordt verwacht. Ze beginnen al in hun tweede jaar op school met het lezen van poezie (niveau van shakespear enzo), en ze gaan zes dagen per week naar school.

MaRiaH
27-03-06, 23:27
Geplaatst door Victory
Hoger dan hier in ieder geval, in vergelijking gaan daar heel veel meer mensen naar een universiteit. Er gaan zoveel mensen naar een universiteit dat het vanzelfsprekend is. En ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de boeken hier, en die daar... en het niveau daar is erg hoog... het is echt niet normaal wat voor een hoog niveau er b.v van kinderen wordt verwacht. Ze beginnen al in hun tweede jaar op school met het lezen van poezie (niveau van shakespear enzo), en ze gaan zes dagen per week naar school.

Als dat al zo is, dan zegt dat niets over het IQ van die kinderen.
Er is geen causaal verband.

dat zou jij als hoogbegaafde iraanse wetenschapper toch moeten weten? :stout:

Aicha1976
27-03-06, 23:30
Geplaatst door MaRiaH
Als dat al zo is, dan zegt dat niets over het IQ van die kinderen.
E is geen causaal verband.

dat zou jij als hoogbegaafde iraanse wetenschapper toch moeten weten? :stout:


Dat wou ik net zeggen :cheefbek:

Nelis70
27-03-06, 23:33
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik snap niet wat je wilt zeggen.

Dat doorgaans het papier waarop dit soort statistieken is geprint nog te smerig is voor het smerigste van alle taken waarvoor papier kan worden gebruikt.

MaRiaH
27-03-06, 23:33
Geplaatst door Aicha1976
Dat wou ik net zeggen :cheefbek:

Dan was ik je net voor.. , sorry :nerd: :D

Aicha1976
27-03-06, 23:35
Geplaatst door MaRiaH
Dan was ik je net voor.. , sorry :nerd: :D



Kloteverbinding, bananenrepubliek jeweetwel :stout:





Nog geen reactie van Fikkie :D

Nelis70
27-03-06, 23:35
Geplaatst door Victory
Hoger dan hier in ieder geval, in vergelijking gaan daar heel veel meer mensen naar een universiteit. Er gaan zoveel mensen naar een universiteit dat het vanzelfsprekend is. En ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de boeken hier, en die daar... en het niveau daar is erg hoog... het is echt niet normaal wat voor een hoog niveau er b.v van kinderen wordt verwacht. Ze beginnen al in hun tweede jaar op school met het lezen van poezie (niveau van shakespear enzo), en ze gaan zes dagen per week naar school.

Een vriendin van mij die als arts een tijdje in een asielzoekerscentrum heeft gewerkt was inderdaad zeer positief over het scholingsniveau van de iraniërs die daar zaten. Ik heb geen info over vergelijking met het niveau hier.

Victory
27-03-06, 23:35
Geplaatst door MaRiaH
Als dat al zo is, dan zegt dat niets over het IQ van die kinderen.
E is geen causaal verband.

dat zou jij als hoogbegaafde iraanse wetenschapper toch moeten weten? :stout:
Je IQ zegt heel veel over hoe snel jij informatie tot je kunt nemen. Dus hoe snel jij informatie kunt 'decoderen'.

Dwaalspoor
27-03-06, 23:36
Geplaatst door Nelis70
Dat doorgaans het papier waarop dit soort statistieken is geprint nog te smerig is voor het smerigste van alle taken waarvoor papier kan worden gebruikt.

Wat is het verband met wat je van mij geciteerd hebt?

Nelis70
27-03-06, 23:44
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat is het verband met wat je van mij geciteerd hebt?



Jij plaatst kanttekeningen bij het onderzoek, ik doe hetzelfde. Daarbij citeerde ik jouw kanttekeningen.

Ben je zo verbaasd dat ik het met je eens ben, dat je dat niet eens meer herkend? :)

Dwaalspoor
27-03-06, 23:46
Geplaatst door Nelis70
Jij plaatst kanttekeningen bij het onderzoek, ik doe hetzelfde. Daarbij citeerde ik jouw kanttekeningen.

Ben je zo verbaasd dat ik het met je eens ben, dat je dat niet eens meer herkend? :)

Ik snapte je zinnetje gewoon niet. Daarom vraag ik door totdat ik het begrijp.

Aicha1976
27-03-06, 23:47
Geplaatst door Victory
Je IQ zegt heel veel over hoe snel jij informatie tot je kunt nemen. Dus hoe snel jij informatie kunt 'decoderen'.

Maar dat wil niet zeggen dat de gem. IQ in Iran hoog is :blij:

MaRiaH
27-03-06, 23:48
Geplaatst door Victory
Je IQ zegt heel veel over hoe snel jij informatie tot je kunt nemen. Dus hoe snel jij informatie kunt 'decoderen'.

Ja.

Maar ik ga nu twijfelen aan jouw IQ.

De aanbod van leerstof zegt nog steeds niets over het IQ van de leerlingen. :nerd:

Nelis70
27-03-06, 23:48
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik snapte je zinnetje gewoon niet. Daarom vraag ik door totdat ik het begrijp.

ok
kga slapen
trusten forum

MaRiaH
27-03-06, 23:49
Geplaatst door Aicha1976
Maar dat wil niet zeggen dat de gem. IQ in Iran hoog is :blij:

nu was jij mij voor.. :schok:


:D

Nelis70
27-03-06, 23:50
Geplaatst door MaRiaH
Ja.

Maar ik ga nu twijfelen aan jouw IQ.

De aanbod van leerstof zegt nog steeds niets over het IQ van de leerlingen. :nerd:

IQ-metingen lijken beïnvloed te worden door de scholing die mensen hebben ontvangen. Het lijkt er op dat het IQ niet een statische eigenschap is.

Aicha1976
27-03-06, 23:54
Geplaatst door MaRiaH
nu was jij mij voor.. :schok:


:D



Ik wist dat Fikkie met een dergelijke redenering zou komen :fpiraat:

MaRiaH
27-03-06, 23:55
Geplaatst door Nelis70
IQ-metingen lijken beïnvloed te worden door de scholing die mensen hebben ontvangen. Het lijkt er op dat het IQ niet een statische eigenschap is.

Ja correct.
Dat komt ook doordat testen altijd een kennismeting zijn.

Het zou dus zo kunnen zijn dat IQ gewoon niet goed te meten is. (en dat is ook zo, het blijkt dat IQ van een mens aan ontwikkeling onderhevig is en het is zelfs afhankelijk van de soort testen die men maakt. M.i. is IQ niet meetbaar. Tis een indicatie, meer niet.)

Aanbod en niveau van leerstof zegt nu nog steeds niets over het IQ van de kinderen in Iran.

A- omdat we niet weten of de kinderen het aanbod ook verwerken en opnemen.
B- omdat we niet kunnen vergelijken of europese kinderen bij hetzelfde aanbod, dezelfde prestaties vertonen.

Kortom, we weten nog steeds niks.

Victory
28-03-06, 00:00
Ik ga jullie vertellen wat voor mensen ik heel veel haat op deze planeet --> domme mensen.

Aicha1976
28-03-06, 00:01
Geplaatst door MaRiaH
Ja correct.
Dat komt ook doordat testen altijd een kennismeting zijn.

Het zou dus zo kunnen zijn dat IQ gewoon niet goed te meten is. (en dat is ook zo, het blijkt dat IQ van een mens aan ontwikkeling onderhevig is en het is zelfs afhankelijk van de soort testen die men maakt. M.i. is IQ niet meetbaar.)

Aanbod en niveau van leerstof zegt nu nog steeds niets over het IQ van de kinderen in Iran.

A- omdat we niet weten of de kinderen het aanbod ook verwerken en opnemen.
B- omdat we niet kunnen vergelijken of europese kinderen bij hetzelfde aanbod, dezelfde prestaties vertonen.

Kortom, we weten nog steeds niks.



2-1 voor jou :D


We zitten vandaag op dezelfde golflengte :strik:

Aicha1976
28-03-06, 00:03
Geplaatst door Victory
Ik ga jullie vertellen wat voor mensen ik heel veel haat op deze planeet --> domme mensen.



Onder andere, jij haat wat af volgens mij :moe:

Victory
28-03-06, 00:10
En ik bedoel dat niet erg ofzo... maar het zijn een van de weinige mensen die mij een hoofdpijn kunnen bezorgen (of erg frustreren).

Dus domme mensen mij op Num#2 van irritante mensen... (zo'n beetje 95% van de mensen).

Op num#1 feministen...

MaRiaH
28-03-06, 00:11
Geplaatst door Victory
Ik ga jullie vertellen wat voor mensen ik heel veel haat op deze planeet --> domme mensen.

dus je hebt een hekel aan jezelf? :wow: :corcky:

Vooralsnog heb jij niet het verband aan kunnen tonen tussen aanbod van leerstof in Iran en het IQ van de mensen daar.

PS: mijn dochtertje van 2 leer ik in een week shakespare en engels. Ze kan zelfs al cijfers en woordjes herkennen (lezen) zonder les.
Niet omdat zij hoogebegaafd is (hoewel ze zeker erg begaafd is) maar omdat kinderen in deze leeftijd ALLES oppikken en onthouden.
Papagaaien en sponsen zijn het.

Daarom is de kennis en vaardigheid van zeer jonge kinderen sterk mede-afhankelijk van wat je een kind aanbiedt. Maar bovenal van de leergierigheid van het kind. Dat maakt de kinderen nog steeds niet (hoog)begaafd.

Je weet toch dat hoogbegaafdheid wordt bepaald door 3 factoren he?
als er één ontbreekt dan ben je niet hoogbegaafd.

1-Hoge intellectuele vermogens: meestal wordt als grens een IQ van 130 of hoger gehanteerd.
2- Taakgerichtheid en volharding (motivatie): doorzettingsvermogen om een taak te volbrengen.
3-Creatief vermogen: hiermee wordt bedoeld creatief zijn in het oplossen van problemen.

MaRiaH
28-03-06, 00:14
Geplaatst door Victory
En ik bedoel dat niet erg ofzo... maar het zijn een van de weinige mensen die mij een hoofdpijn kunnen bezorgen (of erg frustreren).

Dus domme mensen mij op Num#2 van irritante mensen... (zo'n beetje 95% van de mensen).

Op num#1 feministen...

Heb jij ff een rotdag vandaag.... :hihi:
je vergeet er nog een volgens mij: #3 mensen die het niet met jou eens zijn. :fpetaf:

Aicha1976
28-03-06, 00:15
Geplaatst door Victory
En ik bedoel dat niet erg ofzo... maar het zijn een van de weinige mensen die mij een hoofdpijn kunnen bezorgen (of erg frustreren).

Dus domme mensen mij op Num#2 van irritante mensen... (zo'n beetje 95% van de mensen).

Op num#1 feministen...


Waarschijnlijk voel je je bedreigd omdat je een piemeltje hebt :rolleyes:

Victory
28-03-06, 00:19
Zoek uit wat Einstein ooit een keer zei over mensen die allemaal maar dachten te weten wat zwaartekracht is & hoe het werkt.

MaRiaH
28-03-06, 00:22
Geplaatst door Victory
Zoek uit wat Einstein ooit een keer zei over mensen die allemaal maar dachten te weten wat zwaartekracht is & hoe het werkt.


Truste Vic :hihi:

Victory
28-03-06, 00:23
Geplaatst door MaRiaH
Truste Vic :hihi:
Terug naar je keuken jij!

http://www.fermemartel.com/Keuken.JPG

Aicha1976
28-03-06, 00:24
Geplaatst door MaRiaH
Truste Vic :hihi:



Juistem en vergeet het niet he minstens 2 minuten poetsen :haha:

MaRiaH
28-03-06, 00:25
Geplaatst door Victory
Terug naar je keuken jij!



Die is heel wat groter dan mijn keuken.. :fplet:

verschil moet er wezen.. :D

MaRiaH
28-03-06, 00:27
Geplaatst door Aicha1976
Juistem en vergeet het niet he minstens 2 minuten poetsen :haha:

Ja ma.. :D

doe ze de groeten op de eilanden.. :duim:

Aicha1976
28-03-06, 00:31
Geplaatst door MaRiaH
Ja ma.. :D

doe ze de groeten op de eilanden.. :duim:


Ik zag die foto van die keuken en bedacht me dat ik nog een pizza moet gaan bestellen :D

MaRiaH
28-03-06, 00:46
Geplaatst door Aicha1976
Ik zag die foto van die keuken en bedacht me dat ik nog een pizza moet gaan bestellen :D

Smakelijk eten..

Hier is het onderhand tijd voor het ontbijt.. :hihi:

Aicha1976
28-03-06, 01:05
Geplaatst door MaRiaH
Smakelijk eten..

Hier is het onderhand tijd voor het ontbijt.. :hihi:




Merci :D



Vraag me net opeens af hoe laag het EQ van Fikkie is :haha:

papol
28-03-06, 01:58
Geplaatst door Victory
Hoger dan hier in ieder geval, in vergelijking gaan daar heel veel meer mensen naar een universiteit. Er gaan zoveel mensen naar een universiteit dat het vanzelfsprekend is. En ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de boeken hier, en die daar... en het niveau daar is erg hoog... het is echt niet normaal wat voor een hoog niveau er b.v van kinderen wordt verwacht. Ze beginnen al in hun tweede jaar op school met het lezen van poezie (niveau van shakespear enzo), en ze gaan zes dagen per week naar school.

Tsja, indien jejezelf vergelijkt heb je gelijk ..... je valt door je mand ..

Het gaan naar een universiteit als vanzelfsprekend, geeft gelijk de lage drempel aan ... Shakespeare lezen zegt niets over je eigen intellect, je lijkt daarmee wel een Amerikaan, die kunnen ook alleen maar zinnetjes van anderen opzeggen ..... ZES dagen per week naar school? In Nederland hebben ze maar 30uur/week en dan nog volop tijd om flink te beesten in het weekend en zelfs door de weeks en nog een baantje erbij .......

Gr.P

Nelis70
28-03-06, 07:33
Geplaatst door Victory
En ik bedoel dat niet erg ofzo... maar het zijn een van de weinige mensen die mij een hoofdpijn kunnen bezorgen (of erg frustreren).

Dus domme mensen mij op Num#2 van irritante mensen... (zo'n beetje 95% van de mensen).

Op num#1 feministen...

Je kan beter domheid haten dan domme mensen. Voor je het weet zit je in de gevangenis.

naam
28-03-06, 08:28
Geplaatst door Dwaalspoor
We hebben geen info op wat voor test en op welke wijze die test is genomen. Mischien is die test afhankelijk van opleidingsniveau en scoren landen met een bevolking die gemiddeld lager opgeleid zijn daarom ook lager. In elk geval er zijn al zoveel inteligentietesten uitgevoerd die later gewoonweg op verkeerde interpretaties gebasseerd zijn.

Zoals bijvoorbeeld intelligentietests in Engeland. Daar scoorden kinderen van arbeiderskinderen gemiddeld minstens 10 punten lager dan kinderen van de middenstanders. Wat bleek achteraf, arbeiderskinderen gebruiken een andere taal en de test was meer gebasseerd op de taal van de middenstanders.

Zook met tests tussen negers en blanken in Amerika, die gemaakt zijn op basis van een witte referentiekader.

Wanneer taal een rol speelt dan wordt het inderdaad lastiger. Je hebt echter ook testen die alleen cijfermatige aanleg meten of abstract denkvermogen met behulp van figuren. Dergelijke testen zijn redelijk betrouwbaar en cultuurvrij.
Als het goed is dan zal het verbale gedeelte van de test vertaald zijn naar de taal van het land. Dat kan haast niet anders, want Nederlanders zouden nooit zo hoog scoren als de test alleen in het engels was gegeven.

mark61
28-03-06, 08:31
Geplaatst door naam
Wanneer taal een rol speelt dan wordt het inderdaad lastiger. Je hebt echter ook testen die alleen cijfermatige aanleg meten of abstract denkvermogen met behulp van figuren. Dergelijke testen zijn redelijk betrouwbaar en cultuurvrij.

Nee, want dat is nou net het probleem. Sommige culturen zijn niet zo getallig (Aborigines bijvoorbeeld); bepaalde figuren zijn niet in alle culturen even vaak voorkomend.

naam
28-03-06, 08:37
Geplaatst door mark61
Nee, want dat is nou net het probleem. Sommige culturen zijn niet zo getallig (Aborigines bijvoorbeeld); bepaalde figuren zijn niet in alle culturen even vaak voorkomend.

Dat klopt, voor sommige culturen is het lastiger om het westerse type denken te begrijpen. In Europa is dat verschil echter vrij klein.

Voor Vicy,
In Roemenie gaat iedereen naar de Universiteit. Er is daar immers geen alternatief. Dit wil niet zeggen dat alle Roemenen slimmer zijn.

observer
28-03-06, 12:32
Geplaatst door Victory
Ik ga jullie vertellen wat voor mensen ik heel veel haat op deze planeet --> domme mensen. mensen die haten zijn dom

mensen die denk slimmer te zijn dan de rest ook

observer
28-03-06, 12:34
Geplaatst door barfly
Jammer dat er geen cijfers bekend zijn van Marokkanen dat had het beledigende element nog wat groter gemaakt. oke dan er wonen veel meer marokkanen in frankrijk dan in nederland :D

Dwaalspoor
28-03-06, 16:07
Geplaatst door observer
oke dan er wonen veel meer marokkanen in frankrijk dan in nederland :D

Het aantal alleen zegt niets. Het aantal Marokkanen per totale bevolking zou meer kunnen zegggen. Dus het relatieve getal. In Frankrijk wonen ruim 1 miljoen Marokkanen op een bevolking van 60 miljoen. In Nederland wonen er 300.000 Marokkanen op een totale bevolking van 16,5 miljoen.

Mag jij even rekenen wat het relatieve getal is. In iedere geval wonen er reltief meer Marokkanen in Nederland dan in Frankrijk, volgens jullie domme logica halen de Marokkanen het IQ hier juist omhoog.

Dwaalspoor
28-03-06, 16:17
Geplaatst door Victory
Je IQ zegt heel veel over hoe snel jij informatie tot je kunt nemen. Dus hoe snel jij informatie kunt 'decoderen'.

Bij het raadsel van Einstein kon jij niet geloven dat Zwarte Schaap het binnen een kwartier opgelost had terwijl jij er dagen over gedaan hebt en nog niet opgelost had. :hihi:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2524394#post2524394

naam
28-03-06, 16:19
Geplaatst door Dwaalspoor
Het aantal alleen zegt niets. Het aantal Marokkanen per totale bevolking zou meer kunnen zegggen. Dus het relatieve getal. In Frankrijk wonen ruim 1 miljoen Marokkanen op een bevolking van 60 miljoen. In Nederland wonen er 300.000 Marokkanen op een totale bevolking van 16,5 miljoen.

Mag jij even rekenen wat het relatieve getal is. In iedere geval wonen er reltief meer Marokkanen in Nederland dan in Frankrijk, volgens jullie domme logica halen de Marokkanen het IQ hier juist omhoog.

Het ligt eraan hoe representatief de steekproef is geweest op de groep waarop gemeten is. Mijn schatting is dat er heel weinig marokkanen in de groep in Frankrijk en Nederland vertegenwoordigd zijn.
Marokkanen scoren overigs iets lager op de IQ testen in Nederland.
Vooral taal blijft een probleem.
Tweede generatie zitten er iets onder en derde generatie Marokkanen scoren bijna het op hetzelfde gemiddelde.

Dwaalspoor
28-03-06, 16:22
Geplaatst door naam
Het ligt eraan hoe representatief de steekproef is geweest op de groep waarop gemeten is. Mijn schatting is dat er heel weinig marokkanen in de groep in Frankrijk en Nederland vertegenwoordigd zijn.
Marokkanen scoren overigs iets lager op de IQ testen in Nederland.
Vooral taal blijft een probleem.
Tweede generatie zitten er iets onder en derde generatie Marokkanen scoren bijna het op hetzelfde gemiddelde.

Ik haal alleen de gebruikte domme logica onderuit.

Overigens zou de test beter vergeleken kunnen worden met de autochtonen waartussen Marokkanen opgroeien en niet het landelijk gemiddelde. Marokkanen in de grote stad hebben een taalcode die meer hetzelfde is als de taalcode van de autochtonen aldaar.

naam
28-03-06, 16:27
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik haal alleen de gebruikte domme logica onderuit.

Overigens zou de test beter vergeleken kunnen worden met de autochtonen waartussen Marokkanen opgroeien en niet het landelijk gemiddelde. Marokkanen in de grote stad hebben een taalcode die meer hetzelfde is als de taalcode van de autochtonen aldaar.

Daar zal inderdaad weinig verschil meer te vinden zijn. Vooral als je de scholing ook met elkaar kunt vergelijken.

Dwaalspoor
28-03-06, 17:32
De Engelse socioloog Basil Bernstein deed gedurende vele jaren onderzoek naar het taalgedrag van arbeiderskinderen in Londen. Op grond van dit onderzoek ontwikkelde hij de theorie dat in verschillende sociaal-culturele milieus verschillende spreeksystemen of codes gebezigd worden. Zo zal een volwassene die een kind toespreekt het vocabulaire en de syntaxis van zijn zinnen zo simpel mogelijk houden, en de leden van een peloton op militaire oefening - het voorbeeld van Bernstein - gebruiken een andere taal dan wanneer zij door een aalmoezenier ontvangen worden. Zo ook bezigt een wetenschappelijk onderzoeker tijdens wetenschappelijk congres een andere taal dan wanneer hij in de eigen familiekring verkeert en die taal verschilt weer van de taal die hij aan de stamtafel van zijn bruine café gebruikt. Kortom, bij bepaalde groepen en situaties horen bepaalde spreeksystemen of codes.

Bernstein was in zijn onderzoek vooral geïnteresseerd in het verschil tussen de codes die in arbeiderskringen en die welke in middenstandskringen gebruikt worden. Daarbij wees hij erop dat het in Engeland bestaande schoolsysteem geheel in het teken van de laatste – de “middle-class” code – stond, met als gevolg dat kinderen uit arbeidersgezinnen bij het betreden van de lagere school al meteen met een grote achterstand geconfronteerd werden. Niet zelden faalden zij in het overnemen van de dominante codes en bleven zij in mentale ontwikkeling achter bij de kinderen uit de middenklasse.

Om dit nader toe te lichten onderscheidde Bernstein twee typen code: de uitgebreide en de beperkte. In een uitgebreide code kiest een spreker uit een breed scala van syntactische alternatieven en dit gebeurt steeds op soepele, flexibele wijze. Het is dan moeilijk om te voorspellen hoe iemand zijn woorden ordenen en zijn zinnen organiseren zal.

In een beperkte code daarentegen is de optie uit de alternatieven in vocabulaire en syntaxis klein en de organisatie rigide. De gebruikte woorden en zinnen zijn dan ook voorspelbaar. Het heeft ene sociale context, een bepaald sociaal milieu, een gesloten karakter en is de collectieve “wij” belangrijker dan het individuele “ik” – als voorbeelden noemt Bernstein: gevangenissen, peer groups van jongeren, het leger, langdurige vriendschappen en huwelijken enzovoort -, dan kenmerkt het spreken zich doorgaans door een beperkte code en dus door een gesimplificeerde en rigide syntaxis.

De communicatie vindt plaats tegen de achtergrond van vanzelfsprekendheid of dwangmatig opgelegde controles en neemt ook vaak haar toevlucht tot niet verbale expressies – een gebaar, een glimlach, een gefronste wenkbrauw, Bernstein zegt hier zelf over:

“Als we aan het communicatiepatroon van lang getrouwde echtparen denken, dan zien we dat betekenissen niet volledig expliciet gemaakt hoeven te worden: een kleine verandering in toonhoogte of accentuering, een klein gebaar kunnen een complexe betekenis in zich dragen. De communicatie verloopt hier tegen de achtergrond van nauwgezet gedeelde vereenzelviging en emotioneel invoeling, hetgeen de noodzaak wegneemt om in de organisatie van gesproken taal verbale betekenissen logische continuïteit te ontwikkelen. En inderdaad, in deze relaties richt men zich minder op het verbale en meer op het buiten-verbale kanaal van communicatie. Immers, dit buiten-verbale kanaal is hier beter geschikt om bedoelingen, doelstellingen en beoordelingen door te geven.”

In een context waarin het “ik” meer nadruk krijgt dan het “wij” en betekenissen niet zomaar vanzelfsprekend zijn, zodat sprekers omstandig moeten uitleggen wat ze bedoelen, heeft men natuurlijk behoefte aan een uitgebreide code. Wie verliefd is en aan nogal verwarde gevoelens ten opzichte van deze ene persoon uiting wil geven, zal al gauw zijn toevlucht tot een uitgebreide code nemen – en niet zelden op nogal bombastische wijze. Brieven met lange, vaak ingewikkelde, zo niet kromme zinnen en gedichten met een flexibele voorspelbare syntaxis vormen niet zelden de neerslag van deze uitgebreide code. Dit voorbeeld ligt nog op het micro-niveau van interactie en communicatie tussen individuen. Bernstein wees er juist op dat hetzelfde mechanisme ook op macro-niveau een rol speelt.

Nogmaals, kinderen uit een arbeidersmilieu groeien op in een relatief gesloten sociale context van gezin, buurt en peer group met een relatief beperkte taalcode. Dit heeft onder andere vergaande consequenties voor de mentale ontwikkeling van het arbeiderskind: “De relatieve achterstand van vele arbeiderskinderen die in een dichtbevolkte gebieden of op het platteland leven, kan heel wel een cultureel veroorzaakte achterstand zijn die door het proces van de taal is overgedragen”. Hun lage prestaties in verbale IQ-toetsen, hun moeite met ‘abstracte’ begrippen, hun fouten op het gebied van de taal, hun gemiddelde onvermogen om uit de schoolopleiding profijt te trekken, dat alles zou wel eens het gevolg kunnen zijn van de begrenzingen van een beperkte code. De school legt de kinderen een codeverandering op en daarmede een verandering in de wijze waarop zij zich tot hun familieleden en tot hun directe omgeving verhouden”

Bron: De samenleving als schouwspel, blz. 144-145, Dr. A.C Zijderveld.

Victory
28-03-06, 17:41
Geplaatst door Dwaalspoor
Bij het raadsel van Einstein kon jij niet geloven dat Zwarte Schaap het binnen een kwartier opgelost had terwijl jij er dagen over gedaan hebt en nog niet opgelost had. :hihi:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2524394#post2524394
Ik blijf bij wat ik zei, het kan niet in 15 minuten opgelost worden. Het neemt zelfs meer tijd in om het op papier te zetten, laat staan dat je het oplost in 15 minuten. Mij koste het 2.3 uur om het op te lossen.

Victory
28-03-06, 17:44
Geplaatst door observer
mensen die haten zijn dom

mensen die denk slimmer te zijn dan de rest ook
Ik zou zeggen ga bij Vandale b.v werken en voeg vooral jouw definitie van domheid toe aan de reeks. Mischien zullen mensen dan meer geintreseerd zijn in je b/s.

Nelis70
28-03-06, 17:50
Geplaatst door Victory
Ik blijf bij wat ik zei, het kan niet in 15 minuten opgelost worden. Het neemt zelfs meer tijd in om het op papier te zetten, laat staan dat je het oplost in 15 minuten. Mij koste het 2.3 uur om het op te lossen.

1. zs zegt het raadsel innen 15 minuten opgelost te hebben
2. Vic zegt dat het raadsel niet is op te lossen in 15 minuten.
Concl: Vic zegt: ZS is een leugenaar

Dwaalspoor
28-03-06, 17:53
Geplaatst door Victory
Ik blijf bij wat ik zei, het kan niet in 15 minuten opgelost worden. Het neemt zelfs meer tijd in om het op papier te zetten, laat staan dat je het oplost in 15 minuten. Mij koste het 2.3 uur om het op te lossen.

Moet ik het klad voor je scannen zodat je kunt zien binnen hoeveel regels het opgelost is? Twee schema's was voldoende om het op te lossen. Het uitwerken op papier in taal om het anderen uit te kunnen leggen heeft minstens 1 uur geduurd maar de mentale oplossing niet meer dan een kwartier. Denken gaat namelijk met zo een ongelovelijke snelheid dat de pen het nooit kan volgen. Zwarte Schaap liegt niet en al helemaal niet om zichzelf omhoog te prijzen. Zwarte Schaap kraakt zichzelf liever af dan dat hij zichzelf omhoog prijst.

Dwaalspoor
28-03-06, 18:00
Geplaatst door Nelis70
1. zs zegt het raadsel innen 15 minuten opgelost te hebben
2. Vic zegt dat het raadsel niet is op te lossen in 15 minuten.
Concl: Vic zegt: ZS is een leugenaar

Vic jokt:

Hier zegt vic dat hij het binnen 2.3 heeft opgelost maar in de topic waar het raadsel staat zegt hij dat het hem na 2 en een half uur nog niet gelukt was. Dat er nog een fout in zat. Als je eenmaal 1 fout hebt gemaakt moet je helemaal terug om de fout op te sporen en dat duurt weer langer.

Victory
28-03-06, 18:12
Geplaatst door Dwaalspoor
Moet ik het klad voor je scannen zodat je kunt zien binnen hoeveel regels het opgelost is? Twee schema's was voldoende om het op te lossen. Het uitwerken op papier in taal om het anderen uit te kunnen leggen heeft minstens 1 uur geduurd maar de mentale oplossing niet meer dan een kwartier. Denken gaat namelijk met zo een ongelovelijke snelheid dat de pen het nooit kan volgen. Zwarte Schaap liegt niet en al helemaal niet om zichzelf omhoog te prijzen. Zwarte Schaap kraakt zichzelf liever af dan dat hij zichzelf omhoog prijst.
Het is maar hoe je er naar kijkt. Je moet alles in de tijd mee berekenen, en niet alleen de tijd die jij zogenaamd in snelle hoofd heb zitten nadenken.


Vic jokt:

Hier zegt vic dat hij het binnen 2.3 heeft opgelost maar in de topic waar het raadsel staat zegt hij dat het hem na 2 en een half uur nog niet gelukt was. Dat er nog een fout in zat. Als je eenmaal 1 fout hebt gemaakt moet je helemaal terug om de fout op te sporen en dat duurt weer langer.
Het doet er niet toe wat ik zei, het heeft mij in totaal 2.3 uur gekost om het op te lossen.

Nelis70
28-03-06, 18:29
Geplaatst door Victory
Het is maar hoe je er naar kijkt. Je moet alles in de tijd mee berekenen, en niet alleen de tijd die jij zogenaamd in snelle hoofd heb zitten nadenken.

kom op vic, maak jezelf niet zo belachelijk. zs was gewoon sneller dan jij, veel sneller.


Het doet er niet toe wat ik zei, het heeft mij in totaal 2.3 uur gekost om het op te lossen.

Dwaalspoor
28-03-06, 18:30
Geplaatst door Victory
Het is maar hoe je er naar kijkt. Je moet alles in de tijd mee berekenen, en niet alleen de tijd die jij zogenaamd in snelle hoofd heb zitten nadenken.

Om het op te lossen hoef je het niet uit te schrijven. Twee schema's maken en die invullen kost niet meer dan een kwartier. Sterker nog, ZS heeft die schemas in het toilet ingevuld.:hihi: Om het anderen langs woorden uit te leggen hoe ze de schema's moeten invullen kost tijd.

Oow ja 2,3 uur = 2 uur en 20 minuten. Twee en een half uur is 2,5 uur.

En vic niet jokken want als je eenmaal een foutje gemaakt hebt, kost het opsporen van die fout echt wel veel tijd (ik schat minstens een half uur) wat bovenop je twee en een half uur komt.

Het is niet erg dat je een raadsel niet meteen oplost want het is meestal afhankelijk van je strategie, ZS had geluk dat hij meteen van begin af aan de goede strategie gekozen had door de juiste schema's te gebruiken. Zonder schema's lijkt het mij een onmogelijke opgave, tenzij je een supergeheugen hebt.

Victory
28-03-06, 18:39
:moe:

Dwaalspoor
28-03-06, 18:55
Geplaatst door Victory
:moe:

:hihi:

Een plaagstootje, moet jij wel tegen kunnen !

Dwaalspoor
01-04-06, 09:32
De IQ test, Marcel Hulspas en het Racisme

Op IQ testen valt een hoop aan te merken. Het meest geponeerde bezwaar ertegen is dat ze iets meten waarvan het nog maar de vraag is of dat nu echt intelligentie is. De Britse krant The Times kwam afgelopen maandag met een lijstje van gemiddelde IQ scores per land (zie de figuur hieronder). Nederlanders en Duitsers staan bovenaan, met een gemiddeld IQ van 107.

http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/tempest/2288/Image/0,,282652,00.gif

Het is natuurlijk een zeer onzinnig onderzoekje, temeer omdat het als een bruggetje wordt gebruikt om Professor Lynn aan het woord te laten. Professor Lynn is tamelijk controversieel, omdat hij stelde dat mannen gemiddeld vijf IQ punten intelligenter zijn dan vrouwen, maar ook dat Noord Europeanen een grotere herseninhoud hebben dan Zuid Europeanen en derhalve intelligenter zouden zijn. Echt op glad ijs begaf hij zich pas door het stellen dat het Europeanen en Aziaten intelligenter zijn dan Afrikanen. Dit naar aanleiding van hersenomvang en IQ scores. Echter, IQ scores zijn zeer cultuur gevoelig. Ze zijn immers grotendeels in de westerse wereld ontwikkeld.

Professor Lynn is kortom zeer omstreden en het is een goede zaak dat Marcel Hulspas daar even melding van maakt in zijn column in de katern Kennis van de Volkskrant van vandaag. Echter, Hulspas gaat in twee dingen volledig over de streep.

Allereerst stelt hij dat Lynn een racist is. Dat is een zorgelijke uitspraak. Lynn baseert zich op IQ scores van zwarten en blanken in de VS en constateerde dat laatstgenoemden gemiddeld hoger scoorden. Andere studies hebben aangetoond dat scores op IQ testen in hoge mate erfelijk zijn. Op zich is het dus een valide redenering om te stellen dat zwarte Amerikanen erfelijk zijn belast met een gemiddeld iets lagere IQ score. Maar zoals gezegd, een IQ score heeft een grote culturele bias en meet bovendien niet noodzakelijkerwijs intelligentie. Toch stelt Marcel Hulspas dat Lynn bewijst dat donker gekleurde volken op de rand van debiliteit balanceren (is hij soms zelf een racist?). Een volstrekt overtrokken conclusie uit het werk van Lynn. Toegegeven, de te trekken conclusie is bepaald niet politiek correct, maar daarom is Lynn nog geen racist. De enige Europeaan die op de rand van debiliteit lijkt te balanceren is Marcel Hulspas zelf.

Een tweede punt is het feit dat Hulspas The Times een schofterige krant noemt, enkel omdat zij melding maakt van de studies van Lynn en niet van studies die Lynns studies weer in twijfel zouden trekken. Het is niet juist om een krant op zich te beoordelen naar de mensen die erin aan het woord worden gelaten, bovendien is een krant geen wetenschappelijk tijdschrift en zij hoeft derhalve niet uitputtend te zijn in het vermelden van referenties. The Times is, samen met The Guardian, een van de betere Britse kranten en derhalve ook een van de betere kranten ter wereld. The Times een schofterige krant noemen omdat Lynn erin aan het woord wordt gelaten staat gelijk aan de Volkskrant een debiele krant noemen omdat Marcel Hulspas erin aan het woord wordt gelaten.

http://www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/entry.php?id=41999