PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelijkheid voor iedereen in de USA als je maar geen atheist bent



Mark
29-03-06, 11:35
Atheisten bedreiging Amerikaanse standaard'
Gepost door Noud! (gr8w8) - Bron: University of Minnesota
Gepubliceerd: woensdag 29 maart 2006 @ 10:45
Atheïsme valt buiten de groeiende verdraagzaamheid ten opzichte van religie in Amerika, zo blijkt uit een recent onderzoek door de Faculteit Sociologie van de Universiteit van Minnesota. De onderzoekers hebben meer dan 2.000 gezinnen telefonisch ondervraagd, waaruit bleek dat Amerikanen menen het minst gemeen te hebben met atheïsten, wat betreft een gezamelijk 'beeld op de Amerikaanse samenleving'. Dat bleek zelfs minder dan met immigranten, moslims, homoseksuelen of andere minderheden. Atheïsten zijn ook het minst geliefd als toekomstige schoonzoon of schoondochter.

Ondanks het lage aantal atheïsten in Amerika (3%) en het gebrek aan een organisatie of herkenbaarheid, worden ze toch door een meerderheid van de bevolking gezien als een bedreiging voor de 'American way of life'. Volgens professor Penny Edgall, verbonden aan de faculteit Sociologie aan de Universiteit van Minnesota, hebben atheïsten nu de rol overgenomen die katholieken, Joden en communisten in het verleden vervuld hebben: ze bieden een soort morele voorwaarde aan de Amerikaanse identiteit.

Diversiteit is geen probleem, zolang er maar één gemeenschappelijke band is en dat is vanuit historisch oogpunt religie. Alles is goed, zolang je maar iets gelooft. Atheïsme valt dus buiten de boot en wordt gezien als afbraak aan de morele waarden. Het wordt zelfs op een lijn gezet met crimineel gedrag en ongebreideld materialisme.Volgens Edgall komt dit door de angst voor moreel verval en de wanorde die daar mogelijk uit ontstaat. Buiten regels en gebruiken, geloven Amerikanen ook eenzelfde gevoel van goed en fout te delen. De afkeuring lijkt te komen doordat men lijkt te denken dat atheïsten alleen in zichzelf geïnteresseerd zijn en dat ze niet betrokken zijn bij de gemeenschap.

Deze mening lijkt niet alleen gebaseerd op geloofsovertuiging van de ondervraagden, maar ook afhankelijk te zijn van opleiding, politieke voorkeur en in hoeverre men zelf te maken heeft met diversiteit. Amerikanen aan de Oost- of Westkust staan minder negatief ten opzichte van atheïsten dan hun landgenoten uit het midden van het land.

mark61
29-03-06, 11:38
Die rednecks hebben dus eigenlijk een pesthekel aan zichzelf. :confused:

Bofko
29-03-06, 11:57
Geplaatst door Mark

Diversiteit is geen probleem, zolang er maar één gemeenschappelijke band is en dat is vanuit historisch oogpunt religie. Alles is goed, zolang je maar iets gelooft. Atheïsme valt dus buiten de boot en wordt gezien als afbraak aan de morele waarden. Het wordt zelfs op een lijn gezet met crimineel gedrag en ongebreideld materialisme.Volgens Edgall komt dit door de angst voor moreel verval en de wanorde die daar mogelijk uit ontstaat.

Hmm. Ik heb deze mening hier vaker gezien. Terwijl er naar mijn weten geen Amerikanen op dit forum zitten. :cheefbek:

naam
29-03-06, 12:05
Geplaatst door Bofko
Hmm. Ik heb deze mening hier vaker gezien. Terwijl er naar mijn weten geen Amerikanen op dit forum zitten. :cheefbek:

Scherp! :boer: :duim:

mark61
29-03-06, 12:07
Geplaatst door Bofko
Hmm. Ik heb deze mening hier vaker gezien. Terwijl er naar mijn weten geen Amerikanen op dit forum zitten. :cheefbek:

Kan je nagaan hoe ver de amerikanisering is voortgeschreden. Vooral onder moeslims. :vreemd:


Al wordt er van tijd tot tijd wel aan herinnerd hoe eens Bush en OBL / isl. .... het eigenlijk wel niet zijn.

Juliette
29-03-06, 12:07
Geplaatst door Mark

Ondanks het lage aantal atheïsten in Amerika (3%) en het gebrek aan een organisatie of herkenbaarheid, worden ze toch door een meerderheid van de bevolking gezien als een bedreiging voor de 'American way of life'. Volgens professor Penny Edgall, verbonden aan de faculteit Sociologie aan de Universiteit van Minnesota, hebben atheïsten nu de rol overgenomen die katholieken, Joden en communisten in het verleden vervuld hebben: ze bieden een soort morele voorwaarde aan de Amerikaanse identiteit.



Ach. Mensen voelen zich nu eenmaal beter als ze een vijand hebben.

~Panthera~
29-03-06, 12:10
Geplaatst door Juliette
Ach. Mensen voelen zich nu eenmaal beter als ze een vijand hebben.

Ja, dat soort stupide denken snap ik nou nooit geen hout van. :moe:
Zal wel aan mij liggen.
Of is het gewoon een kwestie van de wapenlobby ?

mark61
29-03-06, 12:16
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, dat soort stupide denken snap ik nou nooit geen hout van. :moe:
Zal wel aan mij liggen.
Of is het gewoon een kwestie van de wapenlobby ?

Dat is heel simpel het gevolg van het feit dat de kerngedachte van Amerika is ontwikkeld door de kernimmigrant: dat mengsel van Angelsaksische godsdienstfanaten, avonturiers en misdadigers. Das nooit meer veranderd. U weet wel, de WASP.

Ws. vallen de meeste Latino's ook onder 1 van die categorieën.

Het zachtere, tolerantere Amerika bestaat uit Oosteuropese al dan niet joodse immigranten. Links tuig, je weet wel.

~Panthera~
29-03-06, 12:19
Geplaatst door mark61
Dat is heel simpel het gevolg van het feit dat de kerngedachte van Amerika is ontwikkeld door de kernimmigrant: dat mengsel van Angelsaksische godsdienstfanaten, avonturiers en misdadigers. Das nooit meer veranderd. U weet wel, de WASP.

Ws. vallen de meeste Latino's ook onder 1 van die categorieën.

Het zachtere, tolerantere Amerika bestaat uit Oosteuropese al dan niet joodse immigranten. Links tuig, je weet wel.

Links tuig ja. :moe:

En de rest is blijven hangen in de geschiedenis ergens.
Paranoia.

Mark
29-03-06, 12:20
Moge de Big Bang deze religieuzen straffen.....

waterfiets
29-03-06, 12:25
Geplaatst door Juliette
Ach. Mensen voelen zich nu eenmaal beter als ze een vijand hebben.

Ja inderdaad, dat schept een gevoel van solidariteit. Wij zijn niet zo als zij !

Joesoef
29-03-06, 12:44
Wat moet een atheist eigenlijk in Amerika? Dat zijn toch van die intelligente, principiele, sociaal geëngageerde mensen. Dat soort mensen peinzen er toch niet over om daar te gaan wonen.

mark61
29-03-06, 12:46
Geplaatst door Joesoef
Wat moet een atheist eigenlijk in Amerika? Dat zijn toch van die intelligente, principiele, sociaal geëngageerde mensen. Dat soort mensen peinzen er toch niet over om daar te gaan wonen.

Door een genetische mutatie wordt er wel s een geboren. Inteelt in de groep heeft hen tot een whopping 3 % verheven. Ergens verstopt aan de Westkust, met kleine infectiehaarden aan de Oostkust.

Juliette
29-03-06, 13:03
Geplaatst door mark61
Door een genetische mutatie wordt er wel s een geboren. Inteelt in de groep heeft hen tot een whopping 3 % verheven. Ergens verstopt aan de Westkust, met kleine infectiehaarden aan de Oostkust.

Die hebben er natuurlijk zelf om gevraagd. Atheïsten in 'Gods Own Country'. Tsssk. :ego: :moe: