PDA

Bekijk Volledige Versie : Hersencellen gekoppeld aan computerchips



waterfiets
29-03-06, 13:28
Hersencellen gekoppeld aan computerchips

Door Harm Hilvers - dinsdag 28 maart 2006 23:24 - Bron: LiveScience.com - Views: 21.038 - Permalink
Enkele Europese onderzoekers hebben onder de hoede van het door de Europese Unie betaalde NACHIP-project een chip ontwikkeld, de neurochip, die hersencellen en siliciumverbindingen aan elkaar koppelt. De chip bestaat uit 16.384 transistors en enkele honderden condensatoren en is desondanks slechts 1 vierkante millimeter groot. Om de chip aan de hersencellen, in de vorm van neuronen, 'vast te lijmen' hebben de onderzoekers gebruikgemaakt van in de hersenen voorkomende proteïnen. Deze hadden als positief bijeffect dat ze een welhaast perfecte link vormden voor het overbrengen van elektrische signalen tussen de ionische kanalen van de neuronen enerzijds en het silicium anderzijds. Zo zijn signalen vanuit de neuronen opgenomen door de transistors van de chip, terwijl de accu's van de chip gebruikt zijn om de neuronen te stimuleren. Volgens de onderzoekers zal het nog wel een heel aantal jaren duren voordat de technologie kan worden gebruikt om neurologische stoornissen te 'genezen' of om organische computers te bouwen. Eerst moet de chip namelijk nog worden verbeterd, zodat bijvoorbeeld neuronen niet langer beschadigd raken tijdens het gebruik. Daarnaast zijn de onderzoekers bezig om na te gaan of het mogelijk is de genen van de neuronen te gebruiken om de neurochip te programmeren. Een gerelateerd, maar ouder, onderzoek naar neurochips is hier (http://www.liralab.it/IIT_school/files/Fromherz.pdf) terug te vinden.

bron: tweakers.net

Bofko
29-03-06, 18:27
Geplaatst door waterfiets
neurochips

De kunst van het gedachtelezen wordt straks de routine van het gedachte aflezen. :dood:

waterfiets
29-03-06, 19:39
Tja wat dit op de lange termijn voor mogelijkheden biedt dat wil ik geloof ik niet eens weten ...

MusicManiac
29-03-06, 19:58
Geplaatst door waterfiets
Tja wat dit op de lange termijn voor mogelijkheden biedt dat wil ik geloof ik niet eens weten ...

Science fiction .. heel veel is al voorspeld.

Victory
29-03-06, 20:18
Het is onmogelijk om hier iets waardevols van te maken kan ik je vertellen als computer expert. :)

Victory
29-03-06, 20:19
Geplaatst door Victory
Het is onmogelijk om hier iets waardevols van te maken kan ik je vertellen als computer expert. :)
PS: Wel waardevols, maar niet wat zij willen bereiken. (dat zullen ze nooit bereiken).

MusicManiac
29-03-06, 20:27
Geplaatst door Victory
PS: Wel waardevols, maar niet wat zij willen bereiken. (dat zullen ze nooit bereiken).

Interessant, leg eens uit?

Seif
29-03-06, 20:31
Geplaatst door Victory
Het is onmogelijk om hier iets waardevols van te maken kan ik je vertellen als computer expert. :)

Het is mogelijk om hier iets waardevols van te maken kan ik je vertellen als computer expert. :)

Victory
29-03-06, 20:56
Ik heb het bericht nog steeds niet gelezen trouwens (geen zin), en ik reageer alleen maar op het titel.

Maar voor zover ik weet willen deze mensen een 'information link' maken tussen de hersennen van een mens en een computer. Anderen praten over het download van, of het uploaden naar de hersennen. Dit is allemaal sci-fi onzin dat nooit bereikt zal worden.

Er worden nu allemaal onderzoeken uitgevoerd op hersennen van (levende) mensen, maar dat is zeer gevaarlijk en zal tot weinig leiden.

Het enige wat ik denk dat een zeer beperkte kans van slagen heeft is het zicht geven aan blinden. (maar dan op een zeer beperkte manier).

waterfiets
29-03-06, 23:27
Geplaatst door Victory

Het enige wat ik denk dat een zeer beperkte kans van slagen heeft is het zicht geven aan blinden. (maar dan op een zeer beperkte manier).

Ja maar de eerste bouwers van computers dachten ook dat er wellicht op de lange termijn 6 van die super reken apparaten nodig zouden zijn in Europa ... Waarmee ik maar wil zeggen dat wij dat echt niet kunnen overzien.

tr_imparator
29-03-06, 23:35
neurochips is dat eetbaar?


Doritos :hihi:

mark61
29-03-06, 23:42
Geplaatst door tr_imparator
neurochips is dat eetbaar?


Doritos :hihi:

Ik dacht er nog aan, maar ik wou het niet zeggen. Gelukkig kom je zelf even langs. Neurito die je dr bent.