PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeugdwerkloosheid / Marokkanen willen witte netwerk openbreken



Dwaalspoor
30-03-06, 01:30
Jeugdwerkloosheid / Marokkanen willen netwerk openbreken

door John Hoogerwaard

De veertig procent werkloosheid onder allochtone jongeren treft ook hogeropgeleiden. Het project Marokkaans Talent wil de ’witte netwerken’ openbreken.

Rob Fest (45 jaar) denkt hardop na. „Ik was de afgelopen twee jaar verantwoordelijk voor management development bij KPN. Hoeveel Marokkaanse sollicitanten heb ik voor mijn neus gehad?” Hij trekt even zijn wenkbrauwen op. „Geen één, denk ik.”

En waar ligt dat dan aan? Fest en zijn pupil Ahmed Charifi (32) komen er samen zo een-twee-drie niet uit. Het management van grote bedrijven zit volgens Fest toch echt ’te springen’ om jong, hoogopgeleid talent. „De vijver is in Nederland vrij klein. En als er ergens te kort aan is, kijk je niet naar achternamen maar alleen naar cv’s.”

Hoewel KPN volgens Fest een zeer gekleurd en divers bedrijf is, moet hij eerlijk toegeven: als hij op het hoogste niveau om zich heen kijkt, ziet hij ’weinig gekleurde mensen’. Hebben Marokkanen over het algemeen dan toch niet zo’n goed cv? Ahmed schudt lichtjes met zijn hoofd. „Dat bestrijd ik. Er zijn er genoeg en ik kom ze bijna dagelijks tegen.”

Het gat tussen Charifi’s en Fests beleving zit ’m in hun netwerken. Als bestuurslid van de Samenwerkingsverband Marokkanen en Tunesiërs (SMT) kent Charifi heel veel ambitieuze jongeren uit de eigen groep.

Fest, die al 16 jaar in talloze functies bij KPN werkt, zit in een zakelijk, overwegend blank netwerk. Wel heel internationaal, maar met uniforme codes en veelal gelijksoortige mensen.

Het wordt hoog tijd dat die netwerken bij elkaar worden gebracht, stelt Charifi. Iets wat het Sociaal en Cultureel Planbureau in januari ook al constateerde.

Met een werkloosheid van 40 procent onder allochtone jongeren hebben ook veel hogeropgeleiden het moeilijk. Dat is zeker zo als ze weinig contacten hebben buiten hun eigen kring.

Minister Verdonk van integratie riep daarom dit najaar ’witte werkgevers’ al op eens buiten hun eigen netwerk te kijken. Met het project Marokkaans Talent wil werkgeverskoepel VNO-NCW dit ook realiseren. „En ze moeten wel”, zegt Charifi. „De maatschappij verandert zo snel dat bedrijven er ook commercieel belang bij hebben.”

Fest beaamt dit. „Ik ben mentor van Ahmed omdat ik het leuk vind een spiegel voorgehouden te krijgen. Van één ontmoeting met iemand van vlees en bloed leer je meer dan van een jaar kranten lezen. Maar aan de andere kant is het niet alleen liefdadigheid. Je wilt als bedrijf verder. Je wilt producten in de markt zetten die ook Turken of Marokkanen aanspreken. Het helpt als je die mensen dan binnen je bedrijf of netwerk hebt.”

Ahmed Charifi, die eerst zes jaar werkte maar nu een rechtenstudie heeft afgerond, wil tijdens het project vooral zijn zakelijke kanten verbeteren. Zo wees Fest hem erop dat hij de neiging heeft zacht en monotoon te praten. „In zakelijke kringen moet je echt laten merken dat je er bent.”

Ze zijn er beiden van overtuigd dat Charifi het menselijke aspect belangrijker vindt dan de harde zakelijke besluiten. Personeelsbeleid of mediation komen als geschikte opties voor hem naar voren. „En dat is goed, want ik wil duidelijk krijgen waar ik honderd procent voor kan gaan”, zegt Charifi. Fest knikt: „Het is belangrijk elkaar op die manier te helpen. Positieve discriminatie is mislukt. Ieder bedrijf wil mensen die iets kunnen. En geen schaamlap.”

Managers grote bedrijven krijgen rol als mentor

In het project Marokkaans Talent nemen leidinggevenden van zeven grote bedrijven, zoals KPN, CapGemini en RedBull, veertig hoogopgeleide Marokkanen onder hun hoede.

In een reeks gesprekken, workshops en bijeenkomsten wordt gesproken over de ambities van de jongeren. Tegelijkertijd probeert de mentor iets op te steken van de achtergronden van het Marokkaans-Nederlandse talent dat hij voor zich heeft.

Initiatiefnemers –werkgeversorganisatie VNO-NCW en het multicultureel instituut Forum– vinden dat er op dit moment te weinig aandacht is voor de problemen van hogeropgeleiden.

Allochtone jongeren hebben vaak geen toegang tot zakennetwerken buiten hun eigen kring en moeten soms ook opboksen tegen een negatief imago. In Marokkaans Talent kunnen ze de ’witte netwerken’ eens laten zien wat ze kunnen.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article264922.ece/Jeugdwerkloosheid+%2F+Marokkanen+willen+netwerk+op enbreken