PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek naar racistische teksten op weblog



MO_NL
30-03-06, 16:02
Onderzoek naar racistische teksten op weblog

Het Openbaar Ministerie in Utrecht doet onderzoek naar discriminerende uitlatingen op een weblog van een 34-jarige Utrechter. Aanleiding is de aangifte van Meldpunt Discriminatie Internet, die melding maakte van herhaaldelijke racistische teksten over Marokkanen en moslims.

Het meldpunt deed de aangifte nadat de beheerder weigerde racistische teksten van de site te halen. Die waren erop gezet door bezoekers van de weblog. Om welke weblog het gaat wil directeur Marco Hughes niet zeggen. Maar hij maakt wel duidelijk dat op het weblog berichten werden geplaatst die volgens hem strafbaar zijn. '''Afmaken, die Marocs.' ,'Ik walg er echt van als ik er een op straat zie lopen.' 'Dood aan alle moslims.''', somt Hughes een aantal uitlatingen op.

Na elke melding van discriminatie op internet bekijkt het MDI of een uiting nog online staat, of het een Nederlandse site betreft en of de uitingen in strijd zijn met de ant-discriminatiewetgeving. Zo mogen uitingen op internet niet discrimineren op grond van ras, sekse of godsdienst of aanzetten tot haat of geweld tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Het Openbaar Ministerie heeft de zaak in onderzoek. Hoewel de aangifte al van een half jaar geleden dateert, heeft het OM nog geen uitkomst. ''Als iemand een inbraak heeft gepleegd heb je gauw bewijs. Maar bij discriminatie is het lastiger de bewijsvoering rond te krijgen. Het moet duidelijk zijn dat je de juiste persoon te pakken hebt en dat je duidelijk maakt welke woorden aan wie zijn toe te schrijven. Daar hebben we ook nog niet zo veel ervaring mee'', zegt woordvoerster Mary Hallebeek.

Bron: Algemeen Dagblad

Dolle Fatima
30-03-06, 16:24
pfffffff zulke teksten lees ik zo vaak. Maar goed, als men zich er druk om maakt, waar geef je zoiets aan dan?

Dwaalspoor
30-03-06, 16:43
Geplaatst door Dolle Fatima
pfffffff zulke teksten lees ik zo vaak. Maar goed, als men zich er druk om maakt, waar geef je zoiets aan dan?

Wou ik net zeggen, het stikt van de racistische teksten op nederlandse websites. Laten ze eens simpel naar de website van de telegraaf of naar het AD gaan waar lezers mogen reageren. De lezers daar schrijven de websites vol met racistische teksten. Als ik reageer, en dan reageer ik er nog genuanceerd op, worden mijn meeste reakties stelselmatig geweerd.

Ik kan zo voor duizenden aanklachen zorgen als ik me er echt mee bezig zou houden zoals het MDI.

Dwaalspoor
30-03-06, 20:35
donderdag 30 maart 2006

'Hardere aanpak extreemrechtse sites'

HILVERSUM - Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA en PvdA eist dat justitie meer doet om extreemrechtse uitingen op internet aan te pakken. De Kamerleden Sterk (CDA) en Wolfsen (PvdA) kondigden donderdag in het tv-programma TweeVandaag aan dat zij de ministers Donner (Justitie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) hierover dinsdag aan de tand gaan voelen.

Directeur M. Hughes van het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) beschuldigde politie en justitie ervan te weinig te doen tegen de enkele honderden extreemrechtse websites in het Nederlands. Hij wijt dat aan gebrek aan mankracht en deskundigheid.

Wolfsen wil dat Donner op dit terrein ,,nu echt het roer radicaal omgooit.’’ ,,Als je vraagt ’Minister, wat doet u er nu concreet aan’, dan blijft het angstvallig stil.’’ (ANP)

http://www.ad.nl/binnenland/article243987.ece

Dolle Fatima
30-03-06, 21:12
Geplaatst door Dwaalspoor
Wou ik net zeggen, het stikt van de racistische teksten op nederlandse websites. Laten ze eens simpel naar de website van de telegraaf of naar het AD gaan waar lezers mogen reageren. De lezers daar schrijven de websites vol met racistische teksten. Als ik reageer, en dan reageer ik er nog genuanceerd op, worden mijn meeste reakties stelselmatig geweerd.

Ik kan zo voor duizenden aanklachen zorgen als ik me er echt mee bezig zou houden zoals het MDI.

Ja dat bedoel ik. Die krantensites staan er vol mee, om nog maar niet te spreken over stormfront of democrates e.d. Slaat echt nergens op.
Maar ik wil ze best dood gaan gooien met klachten hoor. :D
Just tell me where............

Dolle Fatima
30-03-06, 21:13
Geplaatst door Dwaalspoor
donderdag 30 maart 2006

'Hardere aanpak extreemrechtse sites'

HILVERSUM - Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA en PvdA eist dat justitie meer doet om extreemrechtse uitingen op internet aan te pakken. De Kamerleden Sterk (CDA) en Wolfsen (PvdA) kondigden donderdag in het tv-programma TweeVandaag aan dat zij de ministers Donner (Justitie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) hierover dinsdag aan de tand gaan voelen.

Directeur M. Hughes van het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) beschuldigde politie en justitie ervan te weinig te doen tegen de enkele honderden extreemrechtse websites in het Nederlands. Hij wijt dat aan gebrek aan mankracht en deskundigheid.

Wolfsen wil dat Donner op dit terrein ,,nu echt het roer radicaal omgooit.’’ ,,Als je vraagt ’Minister, wat doet u er nu concreet aan’, dan blijft het angstvallig stil.’’ (ANP)

http://www.ad.nl/binnenland/article243987.ece

Veels te druk met de terorristen van de andere kant.