PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtse radicale partijen haken af als Verdonk leidster wordt van de VVD.



Dwaalspoor
01-04-06, 11:09
VVD wint met Verdonk op rechts

FRANK HENDRICKX

DEN HAAG - Rechtse concurrenten van de VVD haken af voor de volgende verkiezingen als Rita Verdonk de nieuwe partijleider wordt van de liberalen.

De Rotterdamse ex-wethouder Marco Pastors vindt het 'prima' als Verdonk het rechtse geluid gaat verkopen. Het onafhankelijke Kamerlid Hilbrand Nawijn wil zich aansluiten bij de VVD als Verdonk daar de macht krijgt.

Beide politici erkennen dat de verrassende kandidatuur van Verdonk het politieke landschap op zijn kop zet. Nawijn: ''Het ligt natuurlijk voor de hand dat veel rechtse kiezers dan naar de VVD gaan.'' De voormalige minister van Vreemdelingenzaken en ex-LPF'er vindt Verdonk 'een uitstekende kandidaat'. ''We hebben dezelfde ideeën. Ze heeft veel ideeën van mij overgenomen. Als zij partijleider wordt, kan ik net zo goed lid worden van de VVD. Dat is een serieuze optie.''

Marco Pastors, voormalig wethouder voor Leefbaar Rotterdam, heeft ook al een groot vertrouwen in Verdonk. ''Zij is een geestverwant,'' zegt hij Nawijn na. ''Verdonk weet bovendien haar rug recht te houden. Dat is een zeldzaamheid.''

De Rotterdamse opvolger van Pim Fortuyn vindt het 'geen probleem' om zijn eigen landelijke aspiraties op te geven als iemand anders de boodschap beter aan de man kan brengen. ''Ik ben op een rare manier in de politiek gekomen en ik hou er ook net zo makkelijk weer mee op. Maar eerst moeten we maar eens afwachten of Verdonk het wordt bij de VVD.''

Onderzoeker Maurice de Hond verwacht dat Rita Verdonk 'de kampioen van rechts' gaat worden. Hij ziet amper nog ruimte voor andere rechte groeperingen als de huidige minister van Vreemdelingenzaken lijsttrekker wordt van de VVD.

''De verkiezingen worden dan ongemeen spannend, een gevecht tussen Wouter Bos en Verdonk, tussen rechts en links. Niet alleen de rechtse concurrenten, maar ook het CDA zal lijden onder een dergelijk gevecht.''

Uit De Honds onderzoek blijkt dat nu al bijna de helft van de kiezers van Geert Wilders - op dit moment goed voor vijf zetels in de peilingen - afhaakt als Verdonk lijsttrekker wordt bij de VVD.

Het Kamerlid, dat gisteren niet bereikbaar was voor commentaar, heeft in het verleden Verdonk regelmatig geprezen. Dat maakt het voor hem moeilijk om nu nog harde oppositie tegen haar te voeren.

Maar eerst moet Verdonk overleggen met haar familie over haar kandidatuur. En als ze daar groen licht krijgt, moeten de VVD-leden haar nog op het schild heffen. En ook dat is nog geen gelopen race.

In de peilingen van De Hond is Verdonk populairder onder de liberalen dan haar grote rivaal, staatssecretaris Mark Rutte. Bij de onderzoekers van TNS Nipo scoort Rutte net iets beter.


© Het Parool, 01-04-2006

http://www.parool.nl/nieuws/2006/APR/01/bin2.html

sater
02-04-06, 14:45
:boogie: Geertje Wild[ers] enthousiast zodra Verdonk, eenmaal lijsttrekker geworden, onder zijn [stem]duiven schiet?

mark61
02-04-06, 15:01
Wat een stompzinnige een-themapartij blijkt de LPF dan te zijn. Het ging toch allereerst om nieuwe politiek etc.? Maar het gaat dus ALLEEN om 'buutnlanders'.

Maar dan krijgen we dus een Vlaams Blok ritastyle. Denk niet dat de dino's en achterban dat goed gaan vinden. Staat niet netjes.

Krijg je van de weeromstuit een asielzoekersstroom van 'linkse' VVDers naar D66. 3e of 2e partij dan. CDA weg, of niet. Maar ik zie de wiegeltjes nog geen invasie van rollebollende bavaria-lpfers op hun soirées binnenlaten.

Soort Israëlische verkiezingsuitslag. Niemand kan niks zonder drie partijen.

~Panthera~
02-04-06, 18:08
Geplaatst door mark61
Wat een stompzinnige een-themapartij blijkt de LPF dan te zijn. Het ging toch allereerst om nieuwe politiek etc.? Maar het gaat dus ALLEEN om 'buutnlanders'.



Verrassing !


Ging het al die tijd al om. :moe: