PDA

Bekijk Volledige Versie : Venezuela beschermt grondstoffen tegen hebzuchtige parasitaire bedrijven.



Dwaalspoor
01-04-06, 12:24
Venezuela verstevigt greep op olie

CARACAS - De Amerikaanse oliemaatschappij Exxon Mobil gaat niet akkoord met de nieuwe regelgeving waarmee de regering van Venezuela haar greep op de oliewinning wil verstevigen.

Hoewel Koninklijke Shell en het Franse Total eerder dit jaar onder protest de veranderingen aanvaardden, liet een woordvoerder van het Amerikaanse bedrijf vanuit Texas weten dat Exxon Mobil de Venezolanen zal houden aan de oorspronkelijke afspraken en desnoods een beroep zal doen op internationale arbitrage om zijn gelijk te halen.

Donderdag bekrachtigde het parlement van Venezuela het sinds 1 januari van kracht zijnde wettelijke regime dat buitenlandse oliemaatschappijen verplicht al hun exploitatieactiviteiten onder te brengen in joint ventures waarin de staatsoliemaatschappij Petroleos de Venezuela (PDVSA) een meerderheidsbelang van ten minste 60 procent moet krijgen.

De wetgeving voorziet daarnaast in een verdubbeling van het staatsaandeel in opbrengsten uit de oliewinning naar 33,3 procent. Bovendien moeten oliemaatschappijen de helft van hun winsten afstaan aan de Venezolaanse fiscus in de vorm van inkomstenbelasting (voorheen was dit 34 procent).

Volgens minister Rafael Ramirez van Oliezaken blijft er evenwel genoeg winst over om prettig zaken te kunnen doen in Venezuela. „Bedrijven die ons willen helpen met de exploitatie van de oliereserves verdienen een deugdelijke beloning, en krijgen die ook. Maar deze ondernemingen moeten zich er wel rekenschap van geven dat de olie van ons is en wij zeggenschap behouden over de natuurlijke hulpbronnen van het land”, aldus de bewindsman. Over het dwarsliggen van Exxon Mobil maakt minister Ramirez zich ogenschijnlijk geen zorgen. „Zij mogen vertrekken wanneer de nieuwe wetgeving hun niet bevalt. Eerlijk gezegd zien we ze graag gaan”, aldus de bewindsman.

Een week geleden zag de directie van Exxon Mobil zich genoodzaakt de productie van het kleinere La Ceibaveld te staken nadat PDVSA weigerde de daar gewonnen olie nog langer op te nemen in zijn netwerk van pijpleidingen. La Ceiba produceert ongeveer 12.000 vaten ruwe olie per dag. De Amerikanen hebben zich inmiddels teruggetrokken uit verschillende olievelden die zij samen met andere buitenlandse maatschappijen exploiteerden. Zij namen dit besluit nadat de meeste van hun vennoten alsnog akkoord waren gegaan met de veranderde regelgeving, waardoor ook Exxon Mobil deel zou uitmaken van het nieuwe bestel.

Het Amerikaanse bedrijf verwacht de krachtmetingen met de autoriteiten van Venezuela aan te kunnen, juist omdat het Zuid-Amerikaanse land de specifieke kennis van de Texaanse olieboeren niet kan missen. Exxon Mobil is een van de weinige oliemaatschappijen die expertise hebben in het opwerken en kraken van de extra zware olie uit de wingebieden in het bekken van de Orinocorivier, in het oosten van Venezuela. De teervelden in deze regio herbergen het merendeel van de Venezolaanse oliereserves. Exxon Mobil heeft een belang van 41,7 procent in de reusachtige opwerkingsinstallatie Cerro Negro, die 120.000 vaten olie per dag produceert uit zware teer.

Hoewel de Texanen in dit project samenwerken met British Petroleum en PDVSA zijn zij geenszins van plan hun aandeel te reduceren. Volgens olieminister Rafael Ramirez is het evenwel niet de vraag óf de Amerikanen zullen buigen voor de nieuwe wetgeving, maar louter wanneer zij dit zullen doen. „Wij maken hier de dienst uit, en daar valt niets aan te veranderen”, aldus de minister.

Venezuela staat sterk. ’s Werelds vijfde olieproducent zwemt haast letterlijk in de petrodollars en kan zijn vrienden -en vijanden- naar eigen inzicht uitkiezen. De linkse president Hugo Chavez, wiens bolivariaanse revolutie aanstuurt op Zuid-Amerikaanse eenheid om tegenwicht te bieden aan „het imperialistische noorden”, verklaart bij herhaling dat Venezuela zijn olie zal aanwenden voor het begunstigen van gelijkgezinde landen. Chavez laat geen gelegenheid onbenut om de Verenigde Staten eraan te herinneren dat Venezuela zijn olie ook elders aan de man kan brengen. In het kader van het regeringsstreven naar een grotere diversiteit van afnemers zijn reeds samenwerkingsverdragen gesloten met de staatsoliemaatschappijen van Iran, China, India en Rusland. Deze verdragen voorzien ook in de uitwisselingen van technologische kennis.

„Knowhow is ook gewoon te koop. We hoeven daarom de arrogantie van buitenlandse bedrijven die ons de wet voorschrijven niet langer te tolereren. Wat Exxon Mobil en enkele andere bedrijven wellicht nog niet kunnen bevatten, is dat Venezuela niet meer om hen verlegen zit, zoals misschien voorheen het geval was”, zo stelt minister Ramirez, wiens minder diplomatieke uitlatingen deze week bijdroegen aan de hernieuwde stijging van de olieprijs.

http://www.refdag.nl/artikel/1255490/Venezuela+verstevigt+greep+op+olie.html

Baddha
01-04-06, 13:24
Wat is er nou bijzonder aan dit bericht?

Bedrijven proberen net als regeringen om hun belangen te beschermen. Daarbij zullen ze natuurlijk niet schromen om hun machtspositie te gebruiken. Als Exxon Mobile z'n activiteiten uit Venezuela terugtrekt voelt die regering de pijn behoorlijk, dus dat laten ze heus niet gebeuren. Dit is allemaal spierballentaal als onderdeel van de inderhandelingen.

De topictitel had net zo goed kunnen zijn: Venezuela misbruikt grondstoffen voor het manipuleren van de vrije markt.

Dwaalspoor
01-04-06, 13:44
Geplaatst door Baddha
Wat is er nou bijzonder aan dit bericht?

Bedrijven proberen net als regeringen om hun belangen te beschermen. Daarbij zullen ze natuurlijk niet schromen om hun machtspositie te gebruiken. Als Exxon Mobile z'n activiteiten uit Venezuela terugtrekt voelt die regering de pijn behoorlijk, dus dat laten ze heus niet gebeuren. Dit is allemaal spierballentaal als onderdeel van de inderhandelingen.

De topictitel had net zo goed kunnen zijn: Venezuela misbruikt grondstoffen voor het manipuleren van de vrije markt.

Dan moet je even beter de geschiedenis van de politieke ontwikkelingen van Venezuala er op naslaan.

Denk even aan de machtsovername die door de VS is opgezet (natuurlijk in opdracht van de grote oliebedrijven) en hoe Chavez afgezet werd en hoe ze alsnog de parasieten van de VS hebben overwonnen.

De contracten waren uit een tijd die door de schoothondjes van de USA zijn egsloten. Een kleine elite die haar zakken mocht vullen in ruil voor de uitverkoop van de grondstoffen die het volk van Venezuela toekomen. Chavez zet recht wat krom was.

Baddha
01-04-06, 13:51
Geplaatst door Dwaalspoor
Dan moet je even beter de geschiedenis van de politieke ontwikkelingen van Venezuala er op naslaan.

Denk even aan de machtsovername die door de VS is opgezet (natuurlijk in opdracht van de grote oliebedrijven) en hoe Chavez afgezet werd en hoe ze alsnog de parasieten van de VS hebben overwonnen.

De contracten waren uit een tijd die door de schoothondjes van de USA zijn egsloten. Een kleine elite die haar zakken mocht vullen in ruil voor de uitverkoop van de grondstoffen die het volk van Venezuela toekomen. Chavez zet recht wat krom was.

Wat ik zeg, een machtspelletje om economische belangen. Groot nieuws hoor.

Dwaalspoor
01-04-06, 13:57
Geplaatst door Baddha
Wat ik zeg, een machtspelletje om economische belangen. Groot nieuws hoor.

Rechtvaardige prijzen en opbrengsten ten gunste voor het volk en niet ten gunste voor de kleine elite en de parasitaire bedrijven en hun aandeelhouders.

mark61
01-04-06, 14:05
Geplaatst door Dwaalspoor
Dan moet je even beter de geschiedenis van de politieke ontwikkelingen van Venezuala er op naslaan.

Denk even aan de machtsovername die door de VS is opgezet (natuurlijk in opdracht van de grote oliebedrijven) en hoe Chavez afgezet werd en hoe ze alsnog de parasieten van de VS hebben overwonnen.

De contracten waren uit een tijd die door de schoothondjes van de USA zijn egsloten. Een kleine elite die haar zakken mocht vullen in ruil voor de uitverkoop van de grondstoffen die het volk van Venezuela toekomen. Chavez zet recht wat krom was.

Evengoed is het gewoon contractbreuk en als er een internationaal rechtsorgaan is dat hier uitspraak over kan doen krijgt Exxon natuurlijk gewoon gelijk. Je kan onrecht uit het verleden (dat formeel gewoon juridisch in orde is) niet rechtzetten door nu weer onrecht te doen. Een contract heeft een looptijd en daarna kan de Venezolaanse regering doen waar ze zin in heeft.

Maar evengoed is het natuurlijk toe te juichen dat er eindelijk een regering is die de nationale belangen op de eerste plaats zet. Ik geloof er niks van dat Exxon onmisbaar is; tenslotte maken ze alleen maar deel uit van een consortium. Schlumberger kan het vast ook wel; dat is tenminste een bedrijf dat alleen technologie levert en zelf niet in olie handelt. Die zitten dan ook in Lybië.

Wat dat betreft wens ik Chavez veel succes; de langzame afschaffing van de democratie en de persoonsverheerlijking zijn daarentegen niks om vrolijk over te zijn. De aanstaande CIA-staatsgreep al helemaal niet.

tukkersterror
01-04-06, 14:10
Geplaatst door Dwaalspoor
Rechtvaardige prijzen en opbrengsten ten gunste voor het volk en niet ten gunste voor de kleine elite en de parasitaire bedrijven en hun aandeelhouders.

Net als de andere olielanden die het netjes onder het volk verdeeld.

Dwaalspoor
01-04-06, 14:10
Geplaatst door mark61
Evengoed is het gewoon contractbreuk en als er een internationaal rechtsorgaan is dat hier uitspraak over kan doen krijgt Exxon natuurlijk gewoon gelijk. Je kan onrecht uit het verleden (dat formeel gewoon juridisch in orde is) niet rechtzetten door nu weer onrecht te doen. Een contract heeft een looptijd en daarna kan de Venezolaanse regering doen waar ze zin in heeft.

Wat is een contract waard als je die regering zelf hebt gestationeerd om voor jou gunstige contracten te sluiten. Dat krijg je als je als wereldmacht de wereld corrumpeert.


Wat dat betreft wens ik Chavez veel succes; de langzame afschaffing van de democratie en de persoonsverheerlijking zijn daarentegen niks om vrolijk over te zijn. De aanstaande CIA-staatsgreep al helemaal niet. En bij welke gerechtshof kan Chavez dan terecht? Dat is de hypocrietie van de westerse wereld die kansen vergooit op een betere en rechtvaardige wereld en andere volkeren niets anders overlaat dan geweldadige verzet.

mark61
01-04-06, 17:14
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat is een contract waard als je die regering zelf hebt gestationeerd om voor jou gunstige contracten te sluiten. Dat krijg je als je als wereldmacht de wereld corrumpeert.

Tsja, de vraag naar legitimiteit van regimes. Zo ver is de VN nog niet, en ik betwijfel of het ooit zover gaat komen. God regeert helaas niet direct op aarde. Dat zeg ik zonder ironie en met respect.


En bij welke gerechtshof kan Chavez dan terecht? Dat is de hypocrietie van de westerse wereld die kansen vergooit op een betere en rechtvaardige wereld en andere volkeren niets anders overlaat dan geweldadige verzet.

Geen enkel, vrees ik. Macht komt uit de loop van een geweer, zei kameraad Mao al.

Zeg, geen hond is geďnteresseerd in een rechtvaardige wereld. Jij en ik misschien, maar wij zitten dan ook waar wij zitten. Onderaan in een overigens comfortabele omgeving.

Dwaalspoor
01-04-06, 17:23
Geplaatst door mark61
Zeg, geen hond is geďnteresseerd in een rechtvaardige wereld. Jij en ik misschien, maar wij zitten dan ook waar wij zitten. Onderaan in een overigens comfortabele omgeving.

Ik denk dat de meeste mensen geintresseerd zijn in een rechtvaardige wereld. Zolang ik een beetje solidariteit kan opbrengen voor de stumperds zal ik dat blijven doen, ook homos.

Olive Yao
01-04-06, 18:16
Geplaatst door Baddha
Wat is er nou bijzonder aan dit bericht?

Bedrijven proberen net als regeringen om hun belangen te beschermen. Daarbij zullen ze natuurlijk niet schromen om hun machtspositie te gebruiken. Als Exxon Mobile z'n activiteiten uit Venezuela terugtrekt voelt die regering de pijn behoorlijk, dus dat laten ze heus niet gebeuren. Dit is allemaal spierballentaal als onderdeel van de inderhandelingen.

De topictitel had net zo goed kunnen zijn: Venezuela misbruikt grondstoffen voor het manipuleren van de vrije markt.
Een vrije markt bestaat niet.


Wat ik zeg, een machtspelletje om economische belangen. Groot nieuws hoor.
Inderdaad, want het toont de tanende macht van de USA aan.
Nog niet zo lang geleden zou de CIA Chavez al vermoord hebben.
Syriana gezien, toevallig?

mark61
01-04-06, 18:25
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik denk dat de meeste mensen geintresseerd zijn in een rechtvaardige wereld. Zolang ik een beetje solidariteit kan opbrengen voor de stumperds zal ik dat blijven doen, ook homos.

I tell you: alleen have-nots willen andermans geld delen met anderen. Mensen die wat hebben willen niks delen met anderen.

Iedereen is inderdaad geďnteresseerd in een rechtvaardige wereld, zolang als het ze niks gaat kosten. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Homo's? lullo

mark61
01-04-06, 18:30
Geplaatst door Olive Yao
Syriana gezien, toevallig?

Ja, gisteren. Zelden zo'n slechte film gezien. Had ik niet verwacht van Clooney.

Het leek nog het meest op 2 uur MTV met razendsnelle clips van totally unrelated scčnes en ontwikkelingen. Ik begreep geen ruk van het verhaal, als dat er was.

Het enige dat ik kon begrijpen was: CIA-agent wordt uitgezonden om andere CIA-agent te vragen emir x om te leggen omdat ie geen contract met een VS-bedrijf wil sluiten. Had ie niet gewoon vanuit Washington ff kunnen opbellen? Vervolgens wordt, gelukkig nog totally onrealistisch, de betreffende x door een satelliet opgeblazen. Nou vraag ik je. Dus waarvoor al die spionnenheisa dan?

De sidekick over een Ami zakenman die van cynisch naar idealistisch omglijdend voor mij volledig vage diensten aanbiedt aan meneer x is mij ook een raadsel. Human interest?

De 2e sidekick van radicaliserende Pakistaanse oliearbeiders slaat al helemaal nergens op. De meeste daders van de recente aanslagen waren Saoedi's (zelf), Egyptenaren en nog wat volk, alsmede Europese moslims. Dus het slaat allemaal nergens op.

Gemiste kans, verloren tijd en geld.

Als ik had geweten dat er zo 'beeldend' in werd gemarteld, overigens zonder enige zinnige functie, was ik al helemaal niet gegaan. Wat afgrijselijk goor was dat, en nodeloos voor het verhaal dus.

Mark
01-04-06, 18:31
Dit is eigenlijk een wereldwijde trend: vrijwel alle olie landen verkochten voorheen concessies waarna shell, exxon etc de olie omhoog haalden en verkochten.

Sinds de olieprijzen zo hoog zijn en de vraag hoger is dan het aanbod zien landen steeds meer in dat ze meer kunnen verdienen als ze zelf de olie verkopen.

Dus zie je steeds vaker dat staatsoliemaatschappijen (oa. ook Qatar Petroleum) altijd een share of meerendeel wil in de exploitatie.

In feite gaan de westerse oliemaatschappijen steeds meer lijken op consultants voor deze staats oliemaatschappijen.

Het voordeel dat Shell etc heeft is dat zij de enige zijn met de kennis om dit allemaal winstgevend en goed te doen. Venezuela kan wel roepen dat kennis te koop is en iedereen kan olie omhoog krijgen. Maar om het zo efficient te doen als de grote maatschappijen dat kunnen ze wel vergeten. Vrijwel alle niet westerse landen hebben de kennis niet en ook het management is een groot drama.

mark61
01-04-06, 18:34
Geplaatst door Mark
Dit is eigenlijk een wereldwijde trend: vrijwel alle olie landen verkochten voorheen concessies waarna shell, exxon etc de olie omhoog haalden en verkochten....Het voordeel dat Shell etc heeft is dat zij de enige zijn met de kennis om dit allemaal winstgevend en goed te doen. Venezuela kan wel roepen dat kennis te koop is en iedereen kan olie omhoog krijgen. Maar om het zo efficient te doen als de grote maatschappijen dat kunnen ze wel vergeten. Vrijwel alle niet westerse landen hebben de kennis niet en ook het management is een groot drama.

Schlumberger?

Stom dat die landen niet al de afgelopen eeuw de nadruk legden op technologie-overdracht en joint ventures. Ik dacht dat Aramco een joint venture is? Of alleen in naam?

Concessies uitgeven is natuurlijk het stompzinnigste wat je kan doen. Easy money of zo?

Victory
01-04-06, 18:38
Olie is nu bijna 70$ per vat omdat de V.S. een loser is. :haha: Venezuela heeft trouwens Iraanse olie adviseurs. :tik:

gh.wille
01-04-06, 23:00
Geplaatst door Victory
Olie is nu bijna 70$ per vat omdat de V.S. een loser is. :haha: Venezuela heeft trouwens Iraanse olie adviseurs. :tik:

Grote klasse ! snap niet dat Iran zich verenigd met Venezuela, halen ze daar de ruwe olie op ,om het vervolgens in de prachtige raffinaderijen van IRAN om te zetten in een bruikbaar product , en vandaar uit met dikke winst aan de hebzuchtigen Parasitaire bedrijven (lees U.S.A ) te verkopen .moeten ze wel snel zijn anders is de olie op !
Een vergiet heeft in principe maar een gaatje nodig om leeg te kunnen lopen .

gh.wille
02-04-06, 00:58
Geplaatst door gh.wille
Grote klasse ! snap niet dat Iran zich verenigd met Venezuela, halen ze daar de ruwe olie op ,om het vervolgens in de prachtige raffinaderijen van IRAN om te zetten in een bruikbaar product , en vandaar uit met dikke winst aan de hebzuchtigen Parasitaire bedrijven (lees U.S.A ) te verkopen .moeten ze wel snel zijn anders is de olie op !
Een vergiet heeft in principe maar een gaatje nodig om leeg te kunnen lopen .

tukkersterror
02-04-06, 02:10
Geplaatst door Victory
Olie is nu bijna 70$ per vat omdat de V.S. een loser is. :haha: Venezuela heeft trouwens Iraanse olie adviseurs. :tik:

En voor wie werken die dan?

Venezuela heeft een overeenkomst met bepaalde landen afgesloten voor het uitwisselen van technologie van de Oliewinning, oa inderdaad met Iran.
Alleen vreemd dat juist in al die landen de olie wordt gevonden en naar boven gehaald, door de grote bedrijven zoals Shell, Exon, Statoil, etc. etc.
Zelf grote olie bedrijven zoals Q8 en Gulf, maken gebruik van deze bedrijven.

Alle plaatsen waar mogelijk nog olie kan zitten zijn in kaart gebracht tot op de noordpool aan toe en alle concessies voor boringen op deze plaatsen de komende 20 jaar zijn al opgekocht door de grote maatschappijen.

Blijft er nog over de techniek, nou als venuzuela die wil hebben, kunnen ze die zelf gaan bouwen wat hun jaren of onderzoek gaat kosten of ze gaan ze kopen van de maatschappijen die nu bij hun de olie naar boven halen.

Per saldo zal voor deze landen de winst op de olie het zelfde blijven.

Mijn zegen hebben ze, ik zal er geen boterham er minder om eten.

Het zal alleen sneu zijn voor deze landen dat wij over 10 jaar met zijn allen op bio brandstof zullen rijden, met dank aan de landen die nu tot de europesche unie komen, landbouw grond genoeg voor teelt van lijnzaad olie en ruimte genoeg om het te verwerken.

Victory
02-04-06, 02:19
Geplaatst door tukkersterror
En voor wie werken die dan?

Venezuela heeft een overeenkomst met bepaalde landen afgesloten voor het uitwisselen van technologie van de Oliewinning, oa inderdaad met Iran.
Alleen vreemd dat juist in al die landen de olie wordt gevonden en naar boven gehaald, door de grote bedrijven zoals Shell, Exon, Statoil, etc. etc.
Zelf grote olie bedrijven zoals Q8 en Gulf, maken gebruik van deze bedrijven.

Alle plaatsen waar mogelijk nog olie kan zitten zijn in kaart gebracht tot op de noordpool aan toe en alle concessies voor boringen op deze plaatsen de komende 20 jaar zijn al opgekocht door de grote maatschappijen.

Blijft er nog over de techniek, nou als venuzuela die wil hebben, kunnen ze die zelf gaan bouwen wat hun jaren of onderzoek gaat kosten of ze gaan ze kopen van de maatschappijen die nu bij hun de olie naar boven halen.

Per saldo zal voor deze landen de winst op de olie het zelfde blijven.

Mijn zegen hebben ze, ik zal er geen boterham er minder om eten.

Het zal alleen sneu zijn voor deze landen dat wij over 10 jaar met zijn allen op bio brandstof zullen rijden, met dank aan de landen die nu tot de europesche unie komen, landbouw grond genoeg voor teelt van lijnzaad olie en ruimte genoeg om het te verwerken.
:haha:

Wat ben jij toch een slechte verliezer. Het enige wat jij moet weten is dat Iran zich permanent aan het vestigen is in Zuid-Amerika.

Iglo
02-04-06, 13:05
Geplaatst door Victory
:haha:

Wat ben jij toch een slechte verliezer. Het enige wat jij moet weten is dat Iran zich permanent aan het vestigen is in Zuid-Amerika. lang leve het neo-kolonialisme :lole:

Max Stirner
03-04-06, 10:28
Geplaatst door Victory
Olie is nu bijna 70$ per vat omdat de V.S. een loser is. :haha: Venezuela heeft trouwens Iraanse olie adviseurs. :tik:


Das dan dom van Chavez.

Iran exporteert zelf slechts ruwe olie omdat het niet de know-how bezit om het te verwerken tot producten met een hoge toegevoegde waarde.

tukkersterror
03-04-06, 10:37
Geplaatst door Victory
:haha:

Wat ben jij toch een slechte verliezer. Het enige wat jij moet weten is dat Iran zich permanent aan het vestigen is in Zuid-Amerika.

Ja dat hebben we hier ook en zijn allemaal artsen en tandartsen die hier komen.

Iranezen die zich vestigen en dan schreeuwen dat het land niet deugd, eens kijken hoelang ze het volhouden.

Maar nogmaals mijn vraag voor wie werken die dan, want alleen Exxon trekt zich terug en die heeft daar alleen bronnen die bijna uitgeput zijn en pekolie inzit.

Vergt een speciale techniek om deze naar boven te krijgen en dat zie ik Iran nog niet doen.

Maar we zullen zien.

Victory
03-04-06, 10:39
Geplaatst door Max Stirner
Das dan dom van Chavez.

Iran exporteert zelf slechts ruwe olie omdat het niet de know-how bezit om het te verwerken tot producten met een hoge toegevoegde waarde.
De Iraanse wetenschappers zijn er druk mee bezig, en volgens hen zullen ze het binnen drie jaar masteren.

Max Stirner
03-04-06, 10:43
Geplaatst door Victory
De Iraanse wetenschappers zijn er druk mee bezig, en volgens hen zullen ze het binnen drie jaar masteren.


En dan kopen wij ze weg.... :p

Victory
03-04-06, 10:45
Geplaatst door tukkersterror
Ja dat hebben we hier ook en zijn allemaal artsen en tandartsen die hier komen.

Iranezen die zich vestigen en dan schreeuwen dat het land niet deugd, eens kijken hoelang ze het volhouden.

Maar nogmaals mijn vraag voor wie werken die dan, want alleen Exxon trekt zich terug en die heeft daar alleen bronnen die bijna uitgeput zijn en pekolie inzit.

Vergt een speciale techniek om deze naar boven te krijgen en dat zie ik Iran nog niet doen.

Maar we zullen zien.
Iran heeft de technologie niet om er petrol van te maken, dat is alles. Venezuela heeft onwijs veel olie, en dat kan koopwaardig gemaakt worden.

Venezuela zelf vroeg de hulp van Iran in. Ze wilden weer de controle krijgen over hun eigen olie.