PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Situatie Amsterdamse Marokkanen verslechtert'



Baddha
01-04-06, 14:07
'Situatie Amsterdamse Marokkanen verslechtert'

AMSTERDAM - De situatie van de tweede generatie Marokkanen in Amsterdam verslechtert in de toekomst. Marokkaanse kinderen groeien op in armoede, in kleine woningen in wijken waar vooral Marokkanen wonen. Hun onderwijskansen en kansen op de arbeidsmarkt zijn slecht. Dat schrijft Trouw zaterdag op basis van nog niet gepubliceerd onderzoek van de gemeente.

Amsterdam liet het bureau Onderzoek en Statistiek (O&S) onderzoek doen om een totaalbeeld van de positie van Marokkanen in de hoofdstad te krijgen. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van bestaande gegevens. Amsterdam is tot nu toe huiverig geweest om beleid te voeren op basis van afkomst, schrijft het dagblad. Het beleid zou vooral worden gevoerd op basis van de sociaal-economische positie van Amsterdammers. In de hoofdstad is de concentratie Marokkanen het hoogst van Nederland. Eén op de vijf stedelingen is Marokkaan. Dit aantal wordt alleen in Utrecht benaderd.

Vermoedelijk bestaat bij Marokkaanse families een opeenstapeling van problemen, stelt O&S. Er zouden nauwelijks aanwijzingen zijn dat het met de komende generatie beter zal gaan. Een onderzoeker zegt in de krant dat moeilijk kan worden vastgesteld of criminaliteit een individueel probleem is of dat meer broertjes tegelijkertijd het 'verkeerde pad' kiezen. Volgens hem zou de hoofdstad het beleid in dat geval meer moeten richten op gezinnen in plaats van op individuele criminele jongens, zoals nu gebeurt. De stad wil uitsluiting van etnische groepen tegengaan.

Marokkanen zijn de snelst groeiende bevolkingsgroep in Amsterdam door het grote aantal kinderen dat jaarlijks wordt geboren. Een op de vijf van deze gezinnen heeft vier of meer kinderen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt volgens het dagblad verder dat nog steeds veel wordt uitgehuwelijkt en dat het aantal echtscheidingen hoger is dan gemiddeld. Verder leeft een kwart van alle Marokkanen van een uitkering en wordt een derde van de lagere schoolkinderen uitgesloten van de Cito-toets omdat zij een te laag niveau hebben. Het percentage leerlingen dat naar een vmbo-school voor moeilijk lerende kinderen gaat is het hoogst vergeleken met andere groepen.

Bovendien verlaat meer dan de helft van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 jaar zijn of haar opleiding zonder dat een startkwalificatie te hebben behaald. De onderzoekers zien één positief punt in de resultaten: een groeiend aantal Marokkanen doet momenteel havo of vwo.

Bron: Novum

Murkie
01-04-06, 16:56
Hoe moet dit nu verder?

Ze moeten wel de school afmaken! Daar begint het allemaal mee! Als je de school niet afmaakt is de kans wel heel erg groot dat het nooit meer wat wordt.

mark61
01-04-06, 17:22
Geplaatst door Baddha
(Novum) - De situatie van de tweede generatie Marokkanen in Amsterdam verslechtert in de toekomst. Marokkaanse kinderen groeien op in armoede, in kleine woningen in wijken waar vooral Marokkanen wonen. Hun onderwijskansen en kansen op de arbeidsmarkt zijn slecht.

Slechte onderwijskansen is natuurlijk klinkklaar gelul. Als er iets is in NL waar allo's vrijwel dezelfde kansen hebben als auto's is het wel onderwijs. Dat ze die kansen om welke redenen dan ook niet benutten is wat anders. Die armoede is relatief en niet van invloed op hun leervermogen. Kleine huizen is wat lastiger, maar huiswerkklassen op moskeeën bestaan al jaren.


Amsterdam is tot nu toe huiverig geweest om beleid te voeren op basis van afkomst, schrijft het dagblad. Het beleid zou vooral worden gevoerd op basis van de sociaal-economische positie van Amsterdammers.

Ik zou dat maar gewoon doen ogv onderwijsstatistieken over groepen, of dat nou socec of etnisch is.


Een onderzoeker zegt in de krant dat moeilijk kan worden vastgesteld of criminaliteit een individueel probleem is of dat meer broertjes tegelijkertijd het 'verkeerde pad' kiezen.

Criminaliteit is per definitie een maatschappelijk probleem. En in dit geval zeker groeps- en niet individueel (psycho bedoelen ze). Of dat nou socec of etnisch is.


Volgens hem zou de hoofdstad het beleid in dat geval meer moeten richten op gezinnen in plaats van op individuele criminele jongens,

Dat lijkt me wel een idee. Sukkels.


Uit de resultaten van het onderzoek blijkt volgens het dagblad verder dat nog steeds veel wordt uitgehuwelijkt en dat het aantal echtscheidingen hoger is dan gemiddeld.

Volgens onze dappere forumleden is dat eerste gelogen.


Verder leeft een kwart van alle Marokkanen van een uitkering en wordt een derde van de lagere schoolkinderen uitgesloten van de Cito-toets omdat zij een te laag niveau hebben. Het percentage leerlingen dat naar een vmbo-school voor moeilijk lerende kinderen gaat is het hoogst vergeleken met andere groepen.

Dat ze dat al 40 jaar laten gebeuren is een gotspe.


Bovendien verlaat meer dan de helft van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 jaar zijn of haar opleiding zonder dat een startkwalificatie te hebben behaald.

Godallemachtig, tis nog veel erger dan ik dacht. Ze moeten de leerplicht niet relateren aan aantal jaar schoolgaan, zoals nu, maar een startkwalificatie verplichten. Hoe dan ook.

Murkie
01-04-06, 17:38
mark61, is allemaal waar wat jij zegt. Maar hoe moet nu verder? Dit moet heel snel veranderen, liefst vanuit de Marokkanen!

Straks worden nog Marokkanen teruggestuurt naar Marokko! Heel veel witten willen dat lees ik overal op internet!

mark61
01-04-06, 17:48
Geplaatst door Murkie
mark61, is allemaal waar wat jij zegt. Maar hoe moet nu verder? Dit moet heel snel veranderen, liefst vanuit de Marokkanen!

Ik zie niet in waarom individuele staatsburgers alleen op grond van hun etnische afkomst de verplichting zouden moeten hebben iets aan de problemen van anderen met toevallig dezelfde etnische achtergrond te doen.

Er wordt al een hoop gedaan, maar niet gecoördineerd en zonder veel politieke druk erachter.


Straks worden nog Marokkanen teruggestuurt naar Marokko! Heel veel witten willen dat lees ik overal op internet!

Da gaat niet gebeuren. Wat dronken ontremde idioten lekker anoniem posten is nog niet wat er in dit land wordt besloten.

Murkie
01-04-06, 17:59
Geplaatst door mark61
Ik zie niet in waarom individuele staatsburgers alleen op grond van hun etnische afkomst de verplichting zouden moeten hebben iets aan de problemen van anderen met toevallig dezelfde etnische achtergrond te doen.
Ik bedoel dat niet. Ik bedoel door Marokkanen zelf, dat ze wel hun school afmaken, niet meer criminaliteit doen enzo!


[b]Er wordt al een hoop gedaan, maar niet gecoördineerd en zonder veel politieke druk erachter.
Waarom moet de intitief weer vanuit politiek komen, of vanuit 'de overheid'? De mensen kunnen toch ook zelf aan de slag gaan? De ouders van de jongens die de school niet afmaken hebben toch ook eigen verantwordelijkheid?


Da gaat niet gebeuren. Wat dronken ontremde idioten lekker anoniem posten is nog niet wat er in dit land wordt besloten.
Ik lees dit overal op fok op geenstijl en op heel veel andere kleinere forums. Ze willen in elk geval de criminele Marokkanen weg hebben!

Mark
01-04-06, 19:06
Als Cohen of de SP aan de macht komen zal heel Nederland er uit zien als Amsterdam-West.

mark61
01-04-06, 19:10
Geplaatst door Murkie
Ik bedoel dat niet. Ik bedoel door Marokkanen zelf, dat ze wel hun school afmaken, niet meer criminaliteit doen enzo!

Waarom moet de intitief weer vanuit politiek komen, of vanuit 'de overheid'? De mensen kunnen toch ook zelf aan de slag gaan? De ouders van de jongens die de school niet afmaken hebben toch ook eigen verantwordelijkheid?

OK

Jazeker. Maar dat gebeurt dus niet (genoeg). Tijd voor plan B.

mark61
01-04-06, 19:11
Geplaatst door Mark
Als Cohen of de SP aan de macht komen zal heel Nederland er uit zien als Amsterdam-West.

De SP is dacht ik feitelijk meer van het Verdonk-slag.

~Panthera~
01-04-06, 19:23
Geplaatst door mark61
De SP is dacht ik feitelijk meer van het Verdonk-slag.


Wrong:


Ruimhartig asielbeleid
Wie een schuilplaats zoekt voor oorlog, terreur en vervolging, moet altijd bij ons kunnen aankloppen. -Nederland moet pal staan voor een ruimhartig beleid voor politieke vluchtelingen en geen gehoor geven aan figuren die roepen dat we 'vol' zijn. Als het moet is er altijd plaats. Alle asielvragers heb-ben recht op een humane behandeling. Daarbij hoort een gastvrije, fatsoenlijke opvang en snelle duidelijkheid over het verblijfsrecht. In afwachting van de beslissing over hun asielverzoek moeten asielzoekers mogen werken. Dat de kwaliteit van de procedure moet worden verbeterd, wordt bewezen door het feit dat in bijna een kwart van de rechtbankprocedures de Immigratie- en Naturalisatiedienst in het ongelijk wordt gesteld. Maatregelen lijken vaak en eenzijdig gericht op het verminderen van het aantal asielaanvragen en het beperken van de rechten van de asielzoekers. Het probleem van mensenrechtenschending raakt in de asieldiscussie te veel op de achtergrond, terwijl veel asielzoekers uit landen komen waar ernstige schendingen plaatsvinden.

Humaan asielbeleid in eigen land
Ondertussen moet Nederland zorgen voor een humaan asielbeleid in eigen land en voldoende geld beschikbaar stellen voor adequate opvang. Afgewacht moet worden of de nieuwe Vreemdelingenwet leidt tot snellere procedures en snellere duidelijkheid voor de asielzoeker. Wij blijven het een slechte zaak vinden dat de nieuwe wet slechts één status kent, waardoor de asielzoeker in onzekerheid blijft omtrent de reden van zijn toegestaan verblijf hier.

Generaal pardon
Asielzoekers die op 1 april 2001 (toen de nieuwe Vreemdelingenwet in werking trad) drie jaar of langer in de opvang zaten (al dan niet uitgeprocedeerd) dienen alsnog een verblijfsvergunning te krijgen bij wijze van generaal pardon.


K zou alleen alles eens lezen, als ik jou was. ;)

Murkie
01-04-06, 19:24
Geplaatst door mark61
OK

Jazeker. Maar dat gebeurt dus niet (genoeg). Tijd voor plan B.

Wat is plan b? :)

~Panthera~
01-04-06, 19:24
Geplaatst door Mark
Als Cohen of de SP aan de macht komen zal heel Nederland er uit zien als Amsterdam-West.



God, wat ben jij toch bang zeg.
Stel je voor dat je ook nog met iedereen samen moet leven.
Je kan beter blijven zitten waar je zit, denk ik.

Murkie
01-04-06, 19:28
Geplaatst door ~Panthera~
[B]Wrong:


Ruimhartig asielbeleid

Het gaat alles over het asielbeleid. Zegt niks over gemeente beleid.

Volgens mij is SP ook een stuk meer van het aanpakken dan PvdA!
Volgens mij was SP vroeger al kritisch op multicultureel samlneving.

~Panthera~
01-04-06, 19:31
Geplaatst door Murkie
Het gaat alles over het asielbeleid. Zegt niks over gemeente beleid.

Volgens mij is SP ook een stuk meer van het aanpakken dan PvdA!
Volgens mij was SP vroeger al kritisch op multicultureel samlneving.

De SP zei 20 jaar gelden al bv dat mensen (LEES MENSEN) van alle pluimage gespreid moesten worden gehuisvest in de gemeentes.
Ze werden toen aangekeken alsof ze gek waren. :moe:

Hadden ze het maar gedaan (zoals in sommige gemeentes) dan was de hedendaagse tweedeling misschien niet zo kollossaal geweest, denk ik.


En over asielbeleid is dit:

SP :: Partij :: Standpunten


Rechten en plichten voor nieuwkomers
Vluchtelingen hebben recht op een warm welkom. Toegelaten vluchtelingen dienen alle kansen te krijgen om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Wie bij ons zijn of haar nieuwe vaderland vindt, heeft recht op intensieve en op de persoon toegespitste begeleiding bij het leren van de taal en het verantwoord integreren in de samenleving. Ook aan de nieuwkomers mogen voorwaarden worden gesteld, zoals het bereiken van een bepaald taalniveau en het doorlopen van werkstages. Te vaak worden vluchtelingen aan hun lot overgelaten, zijn integratieprogramma's te vrijblijvend, nemen zij niet (of ver onder hun capaciteiten) deel aan het arbeidsproces en lopen ze het risico sociaal te marginaliseren. De opvang van asielzoekers dient te geschieden in kleinschaliger centra. De zelfstandigheid van de asielzoeker staat hierbij voorop. De omvang van de centra dient afgestemd te worden op het inwonertal van de betreffende gemeente, en op het behoud van de sociale cohesie van de gemeenschap.
Gezinshereniging en -vorming zijn zelfstandige gronden voor het aanvragen van een verblijfsvergunning. Om de rechten van mensen die zich voegen bij hun partner/gezin te waarborgen, mag een verblijfsvergunning maar één jaar gekoppeld zijn aan het feit dat men voor een huwelijk is gekomen. Na een jaar moet de partner recht hebben op een zelfstandige verblijfstitel. Voordat tot een definitieve verblijfsvergunning wordt overgegaan mogen wel eisen worden gesteld aan het leren van de taal, inburgering en arbeidsparticipatie. In die gevallen waarbij ernstige mishandeling in de relatie de nieuwgekomen partner ten deel is gevallen dient ruimhartig omgegaan te worden met het verblijfsrecht.
Asielzoekers die bijzondere aandacht verdienen zijn de alleenstaande minderjarige asielzoekers. Zij hebben door hun leeftijd en vaak ook vanwege hun achtergrond extra begeleiding nodig.


Toch even een heel ander standpunt dam die van Frau Verdonk: die heeft maar 1 standpunt: oftewel opsodemieteren.

observer
01-04-06, 19:34
Geplaatst door ~Panthera~
Wrong:


Ruimhartig asielbeleid
Wie een schuilplaats zoekt voor oorlog, terreur en vervolging, moet altijd bij ons kunnen aankloppen. -Nederland moet pal staan voor een ruimhartig beleid voor politieke vluchtelingen en geen gehoor geven aan figuren die roepen dat we 'vol' zijn. Als het moet is er altijd plaats. Alle asielvragers heb-ben recht op een humane behandeling. Daarbij hoort een gastvrije, fatsoenlijke opvang en snelle duidelijkheid over het verblijfsrecht. In afwachting van de beslissing over hun asielverzoek moeten asielzoekers mogen werken. Dat de kwaliteit van de procedure moet worden verbeterd, wordt bewezen door het feit dat in bijna een kwart van de rechtbankprocedures de Immigratie- en Naturalisatiedienst in het ongelijk wordt gesteld. Maatregelen lijken vaak en eenzijdig gericht op het verminderen van het aantal asielaanvragen en het beperken van de rechten van de asielzoekers. Het probleem van mensenrechtenschending raakt in de asieldiscussie te veel op de achtergrond, terwijl veel asielzoekers uit landen komen waar ernstige schendingen plaatsvinden.

Humaan asielbeleid in eigen land
Ondertussen moet Nederland zorgen voor een humaan asielbeleid in eigen land en voldoende geld beschikbaar stellen voor adequate opvang. Afgewacht moet worden of de nieuwe Vreemdelingenwet leidt tot snellere procedures en snellere duidelijkheid voor de asielzoeker. Wij blijven het een slechte zaak vinden dat de nieuwe wet slechts één status kent, waardoor de asielzoeker in onzekerheid blijft omtrent de reden van zijn toegestaan verblijf hier.

Generaal pardon
Asielzoekers die op 1 april 2001 (toen de nieuwe Vreemdelingenwet in werking trad) drie jaar of langer in de opvang zaten (al dan niet uitgeprocedeerd) dienen alsnog een verblijfsvergunning te krijgen bij wijze van generaal pardon.


K zou alleen alles eens lezen, als ik jou was. ;) dat kan best wel maar 99% van wat als asielzoeker hierheen kwam was geen politiek vluchteling op zijn best vlucht men voor oorlog of een natuurramp (wat impliceert dat men terug kan als de situatie beter wordt)

echte politieke vluchtelingen zoals uit zuid afrika en zuid amerika zie je hier niet zoveel

sterker nog het is misbruikt door oorlogsmisdadigers uit alle hoeken van de wereld

wat betreft de situatie in amsterdam, toch wel typisch ik ben benieuwd hoe dat zich laat vergelijken met de situatie in rotterdam

dan kunnen we mischien eens een einde maken aan het "bij elkaar houden"vs het"benoemen"beleid

feitlijke oplossing, ophouden met klagen en wijzen en gewoon hard werken, gevolg door hard werken en harder werken

~Panthera~
01-04-06, 19:37
Geplaatst door observer

feitlijke oplossing, ophouden met klagen en wijzen en gewoon hard werken, gevolg door hard werken en harder werken

Simplist.

Murkie
01-04-06, 19:41
De jongens moeten gewoon de school afmaken! EN niet hele dag rond op de straat hangen!

Dan komt alles goed, na lange tijd! :)

~Panthera~
01-04-06, 19:48
Geplaatst door Murkie
De jongens moeten gewoon de school afmaken! EN niet hele dag rond op de straat hangen!

Dan komt alles goed, na lange tijd! :)

Nog zo'n lekker ding. :hihi:

mark61
01-04-06, 19:51
Geplaatst door ~Panthera~
Wrong:

OK dear. Maar somehow heb ik zo mijn twijfels over een deel van de achterban en de functionarissen. In het verleden is er wel s wat over te doen geweest, herinner ik me.

Maar doet er niet toe hoor.

mark61
01-04-06, 19:53
Geplaatst door Murkie
Wat is plan b? :)

Ow, dat kan je ergens anders hier wel lezen. Geïntegreerde aanpak vtv (vroegtijdige schoolverlaters) en eventuele gezinsproblemen.

Leerplicht veranderen in: leren tot je een startkwalificatie hebt.

Murkie
01-04-06, 19:54
Weten julie, ergens kan ik ook nog wel een beetje snappen dat somige witten de Marokkanen naar Marokko willen sturen. Kijk bijvoorbeeld http://frontpage.fok.nl/nieuws/63513

Als in Marokko zoveel Nederlanders zouden wonen die het zo'n bende maken dan zouden de Marokkanen ze ook wegsturen. Toch?

Murkie
01-04-06, 19:59
Geplaatst door ~Panthera~
Nog zo'n lekker ding. :hihi:
Hoe weet jij dat? :jeweetog:

~Panthera~
01-04-06, 20:03
Geplaatst door Murkie
Hoe weet jij dat? :jeweetog:

:jeweetog: Leip, laten we alle Lonsdalers ook effe terug sturen dan. :duim:

Ow fuck, waar naartoe ? :verward:

Snappieum ? :stout:


PS. wat zoek je nou op zo'n modderfokkersforum ? daar zitten ze de hele dag alleen maar te zeiken op "DE Marokkaan, of DE buitenlander" en doen zelf ook geen ruk. :fplet:

Murkie
01-04-06, 20:11
Geplaatst door ~Panthera~
:jeweetog: Leip, laten we alle Lonsdalers ook effe terug sturen dan. :duim:

Ow fuck, waar naartoe ? :verward:

Snappieum ? :stout:
Nee?

Met die lonsdales zijn niet zoveel problemen hoor. die maken uit eindelijk de school af en gaan werken in de bouw ofzo. Bovendien hebben die lonsdales geen dubbele nationaliteit en Marokkanen wel.


PS. wat zoek je nou op zo'n modderfokkersforum ? daar zitten ze de hele dag alleen maar te zeiken op "DE Marokkaan, of DE buitenlander" en doen zelf ook geen ruk. :fplet:
HAHA zit wel wat in.

Maar een collega zit daar. En die vertelt altijd hoe erg het is. En die gaat altijd tegen in. :)

~Panthera~
01-04-06, 20:26
Geplaatst door Murkie
Nee?

Met die lonsdales zijn niet zoveel problemen hoor. die maken uit eindelijk de school af en gaan werken in de bouw ofzo. Bovendien hebben die lonsdales geen dubbele nationaliteit en Marokkanen wel.


Nee joh, die steken alleen een paar moskeeén in de hens, wat maakt het uit ? :moe:
Maar daar gaat het niet om: de Marokkanen die hier wonen ZIJN Nederlanders, en die gooi je er dus niet uit. Klaar.

Murkie
01-04-06, 20:57
Geplaatst door ~Panthera~
Nee joh, die steken alleen een paar moskeeén in de hens, wat maakt het uit ? :moe:
Dat is ook 1 keer gebeurt. En volgens mij niet eens door lonsdales. :moe:


Maar daar gaat het niet om: de Marokkanen die hier wonen ZIJN Nederlanders, en die gooi je er dus niet uit. Klaar.
Nee, dat vind ik ook. Maar als een meerderheid van de Nederlanders dat wel vind dan gebeurt het misschien toch.

Olive Yao
01-04-06, 20:57
Geplaatst door mark61
Slechte onderwijskansen is natuurlijk klinkklaar gelul. Als er iets is in NL waar allo's vrijwel dezelfde kansen hebben als auto's is het wel onderwijs. Dat ze die kansen om welke redenen dan ook niet benutten is wat anders. Die armoede is relatief en niet van invloed op hun leervermogen.
Gelijke kansen? Denk ik niet.
Gaat er niet alleen om dat zij ook naar school kúnnen gaan en hun best kúnnen doen.
Wie of wat stimuleert ze daartoe?
Je wil om een inspanning te leveren hangt sterk af van je sociale omgeving.
Armoede is daar ook van invloed op. Armoede in het gezin, uitzichtloos leven, besef van talloze obstakels, minder stimulans om je in te spannen om daar uit te komen.

Het omgekeerde van van rechtse rakkers zeggen over "prikkels" ("incentives").

Murkie
01-04-06, 22:10
Toch is het zo dat als je in Nederland niet lukt om de school af te maken, lukt het je nergens. Nergens wordt het je namelijk zo makkelijk gemaakt als in Nederland.

~Panthera~
01-04-06, 22:13
Geplaatst door Murkie

Nee, dat vind ik ook. Maar als een meerderheid van de Nederlanders dat wel vind dan gebeurt het misschien toch.

Wil jij dat ?

Murkie
01-04-06, 22:17
Geplaatst door ~Panthera~
Wil jij dat ?
nee. ik ben er wel bang voor dat het gaat gebeuren als het zo door gaat :brozac:

~Panthera~
01-04-06, 22:18
Geplaatst door Murkie
nee. ik ben er wel bang voor dat het gaat gebeuren als het zo door gaat :brozac:

Ben jij een marokkaan ? ik zie nl alleen een Israelische vlag ? :stout:

Murkie
01-04-06, 22:26
Geplaatst door ~Panthera~
Ben jij een marokkaan ? ik zie nl alleen een Israelische vlag ? :stout:
Nee, inderdaad ik ben niet Marokkaan. :)

~Panthera~
01-04-06, 22:41
Geplaatst door Murkie
Nee, inderdaad ik ben niet Marokkaan. :)

Wat ben je dan ? http://www.hazelnet.org/icon/emote/time.gif niet te snel hoor.

:hihi:

mark61
01-04-06, 22:51
Geplaatst door Olive Yao
Gelijke kansen? Denk ik niet.
Gaat er niet alleen om dat zij ook naar school kúnnen gaan en hun best kúnnen doen.
Wie of wat stimuleert ze daartoe?
Je wil om een inspanning te leveren hangt sterk af van je sociale omgeving.

Dat ligt dus niet aan het onderwijs zelf, dat zich intussen van gekkigheid in alle bochten wringt om kinderen & ouders te enthousiasmeren en te betrekken. Die sociale omgeving bestaat vnl. uit al dan niet verantwoordelijke ouders.


Armoede is daar ook van invloed op. Armoede in het gezin, uitzichtloos leven,

Wat? Geen Nikes kunnen kopen? Geen auto? Geen vakantie? Armoede is alleen van invloed als er eten- en slaaptekorten optreden. Je moest s weten welke schoolprestaties Afrikaanse kinderen leveren onder 100x zo moeilijke omstandigheden.

Uitzichloos ja, als je geen opleiding afmaakt.

Waar wil je heen?


besef van talloze obstakels, minder stimulans om je in te spannen om daar uit te komen.

Wat? Het inzicht dat je zonder scholing nergens komt leidt tot minder stimulans je te scholen?


Het omgekeerde van van rechtse rakkers zeggen over "prikkels" ("incentives").

Huh?

Murkie
01-04-06, 23:42
Geplaatst door ~Panthera~
Wat ben je dan ? http://www.hazelnet.org/icon/emote/time.gif niet te snel hoor.

:hihi:

Ik ben Canadees. Met Syrische moeder en Egyptische vader. En ik woon sinds een paar jaar in Nederland. :)

Baddha
02-04-06, 02:02
Geplaatst door Murkie
Ik ben Canadees. Met Syrische moeder en Egyptische vader. En ik woon sinds een paar jaar in Nederland. :)

Dan moet ik je complimenteren met je beheersing van het Nederlands.

Baddha
02-04-06, 02:17
Geplaatst door Olive Yao
Gelijke kansen? Denk ik niet.
Gaat er niet alleen om dat zij ook naar school kúnnen gaan en hun best kúnnen doen.
Wie of wat stimuleert ze daartoe?
Je wil om een inspanning te leveren hangt sterk af van je sociale omgeving.
Armoede is daar ook van invloed op. Armoede in het gezin, uitzichtloos leven, besef van talloze obstakels, minder stimulans om je in te spannen om daar uit te komen.

Het omgekeerde van van rechtse rakkers zeggen over "prikkels" ("incentives").

Armoede is geen enkel excuus. Ten eerste zijn er regelingen voor leerlingen die om financiele reden niet mee kunnen doen (geen computer bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er genoeg organisaties die bereid zijn om kinderen te helpen bij hun studie. Ten tweede moet onderwijs worden gezien als een eerste levensbehoefte. De inkomsten die er zijn moeten dan ook primair ook aan de studie van het kind worden besteed.

Maar het echte probleem is inderdaad de omgeving. De ouders weten niet goed waar het kind mee bezig is en hoe het er voor staat in de opleiding, stimuleren het kind niet voldoende, controleren niet of het huiswerk wel wordt gemaakt, vinden dit alles een taak van de school. Ik ken genoeg mensen uit het onderwijs om te weten dat dit geen onzin is, maar een structureel probleem.

Dat meer dan de helft van de Marokkaanse kinderen geen opleiding afmaakt vind ik ernstig zorgwekkend. Deze kinderen verdienen een eerlijke kans in de samenleving, maar door het gedrag van de ouders worden hen belangrijke kansen onthouden.

Stel je eens voor waar dit over pakweg tien a twintig jaar toe gaat leiden? Enorme werkloosheid, armoede, criminaliteit.

Ik ben momenteel behoorlijk somber :(

~Panthera~
02-04-06, 02:42
Geplaatst door Murkie
Ik ben Canadees. Met Syrische moeder en Egyptische vader. En ik woon sinds een paar jaar in Nederland. :)

Niet toevallig ook "Murkie" op Fok.nl ? :roker:

xslaniet
02-04-06, 08:30
Geplaatst door Baddha
(Novum) - De situatie van de tweede generatie Marokkanen in Amsterdam verslechtert in de toekomst. Marokkaanse kinderen groeien op in armoede, in kleine woningen in wijken waar vooral Marokkanen wonen. Hun onderwijskansen en kansen op de arbeidsmarkt zijn slecht.
Wat hier gebeurt ,gebeurt overal ter wereld ,in elk land wat gastarbeiders heeft gehad.
D'r zijn onderzoeken naar geweest ,resultaten waren al bekend eind jaren zestig,begin jaren zeventig,maar die achterlijke socialisten waren aan de macht(dom volk is nu éénmaal makkelijker te overtuigen)
en die socialisten zouden die gastarbeiders wel even vertroetelen.

observer
02-04-06, 18:54
Geplaatst door ~Panthera~
Simplist. sommige dingen zijn simpel

wil je iets moet je iets doen
wil je geld moet je werken
wil je werken moet je naar school

hoeft niet altijd 20 jaar onderzoek en 5 doctoraten nodig te zijn voor een oplossing


Wie of wat stimuleert ze daartoe? als je jezelf niet kan stimuleren waarom zou iemand anders dat doen

als je toekomst geen motivatie genoeg is ben je echt kansloos, zelf gedaan kan je niemand de schuld van geven

MaRiaH
03-04-06, 00:43
Eigen verantwoordelijkheid telt.

iedereen is de regisseur van zijn eigen leven.

In dat verband ben ik het helemaal eens met Mark61 Baddha en observer.

Als de situatie slechter wordt dan doen ze dat grotendeels zichzelf aan.
:jammer:

mark61
03-04-06, 01:12
Geplaatst door MaRiaH
Eigen verantwoordelijkheid telt.

iedereen is de regisseur van zijn eigen leven.

In dat verband ben ik het helemaal eens met Mark61 Baddha en observer.

Hé bah. Where you bin?

MO_NL
03-04-06, 11:57
'Situatie Amsterdamse Marokkanen verslechtert'

http://www.beursxl.nl/Binnenland/fotocrop.03-31-2006.0054.jpg

De situatie van de tweede generatie Marokkanen in Amsterdam verslechtert in de toekomst. Marokkaanse kinderen groeien op in armoede, in kleine woningen in wijken waar vooral Marokkanen wonen. Hun onderwijskansen en kansen op de arbeidsmarkt zijn slecht. Dat schrijft Trouw zaterdag op basis van nog niet gepubliceerd onderzoek van de gemeente.

Amsterdam liet het bureau Onderzoek en Statistiek (O&S) onderzoek doen om een totaalbeeld van de positie van Marokkanen in de hoofdstad te krijgen. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van bestaande gegevens. Amsterdam is tot nu toe huiverig geweest om beleid te voeren op basis van afkomst, schrijft het dagblad. Het beleid zou vooral worden gevoerd op basis van de sociaal-economische positie van Amsterdammers. In de hoofdstad is de concentratie Marokkanen het hoogst van Nederland. Eén op de vijf stedelingen is Marokkaan. Dit aantal wordt alleen in Utrecht benaderd.

Vermoedelijk bestaat bij Marokkaanse families een opeenstapeling van problemen, stelt O&S. Er zouden nauwelijks aanwijzingen zijn dat het met de komende generatie beter zal gaan. Een onderzoeker zegt in de krant dat moeilijk kan worden vastgesteld of criminaliteit een individueel probleem is of dat meer broertjes tegelijkertijd het 'verkeerde pad' kiezen. Volgens hem zou de hoofdstad het beleid in dat geval meer moeten richten op gezinnen in plaats van op individuele criminele jongens, zoals nu gebeurt. De stad wil uitsluiting van etnische groepen tegengaan.

Marokkanen zijn de snelst groeiende bevolkingsgroep in Amsterdam door het grote aantal kinderen dat jaarlijks wordt geboren. Een op de vijf van deze gezinnen heeft vier of meer kinderen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt volgens het dagblad verder dat nog steeds veel wordt uitgehuwelijkt en dat het aantal echtscheidingen hoger is dan gemiddeld. Verder leeft een kwart van alle Marokkanen van een uitkering en wordt een derde van de lagere schoolkinderen uitgesloten van de Cito-toets omdat zij een te laag niveau hebben. Het percentage leerlingen dat naar een vmbo-school voor moeilijk lerende kinderen gaat is het hoogst vergeleken met andere groepen.

Bovendien verlaat meer dan de helft van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 jaar zijn of haar opleiding zonder dat een startkwalificatie te hebben behaald. De onderzoekers zien één positief punt in de resultaten: een groeiend aantal Marokkanen doet momenteel havo of vwo.

Bron: Trouw

Zou het in Utrecht, Rotterdam, Gouda of Den Haag anders zijn?

Baddha
03-04-06, 12:01
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=181098

Murkie
03-04-06, 12:28
Geplaatst door Baddha
Dan moet ik je complimenteren met je beheersing van het Nederlands.

Dank je wel. :)

Maar ik woon hier al bijna drie jaar en ben in Canada al begonnen met Nederlands leren.


Geplaatst door ~Panthera~
Niet toevallig ook "Murkie" op Fok.nl ? :roker:

Nee :verward:

Seif
03-04-06, 12:30
Deze vicieuze cirkel kan alleen doorbroken worden door te stoppen met het importeren van partners, en het krijgen van minder kinderen. Al het andere is slechts een stoplap.

IbnRushd
03-04-06, 12:51
Het probleem ligt voor het grotendeels in het onderwijs. Ik reken daarnaast de ISA ook op. Er moet naar mijn weten een nieuw beleid gevormd worden die de probleemjongeren helpt naar een betere toekomst. Dit beleid moet naar mijn inziens ingebracht worden in het onderwijs; onderbouw en bovenbouw.

Btw vraag ik me af welke soorten alternatieven de ISA heeft om Marokkaanse criminelen op de juiste weg te brengen?
Wat ik dus wel hoor over die zeldzame islamitische vo, dat er erg veel straf wordt gegeven. Lijkt me een wanhopig middel. Aan de andere kant, kunnen de docenten op een islamitisch vo veel meer bereiken dan op openbare zwarte scholen.

Baddha
03-04-06, 12:59
Geplaatst door IbnRushd
Het probleem ligt voor het grotendeels in het onderwijs. Ik reken daarnaast de ISA ook op. Er moet naar mijn weten een nieuw beleid gevormd worden die de probleemjongeren helpt naar een betere toekomst. Dit beleid moet naar mijn inziens ingebracht worden in het onderwijs; onderbouw en bovenbouw.

Btw vraag ik me af welke soorten alternatieven de ISA heeft om Marokkaanse criminelen op de juiste weg te brengen?
Wat ik dus wel hoor over die zeldzame islamitische vo, dat er erg veel straf wordt gegeven. Lijkt me een wanhopig middel. Aan de andere kant, kunnen de docenten op een islamitisch vo veel meer bereiken dan op openbare zwarte scholen.

Het probleem ligt vooral bij de ouders. Zij zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en moeten ervoor zorgen dat ze onderwijs genieten.

IbnRushd
03-04-06, 13:09
Geplaatst door Baddha
Het probleem ligt vooral bij de ouders. Zij zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en moeten ervoor zorgen dat het onderwijs geniet.

En als de ouders er niet in slagen?

Baddha
03-04-06, 13:11
Geplaatst door IbnRushd
En als de ouders er niet in slagen?

Dan moeten de ouders op hun onvermogen worden aangesproken. Zo makkelijk kun je niet onder je verantwoordelijkheid uitkomen.

De scholen zijn er om kinderen op te leiden, ouders om kinderen op te voeden.

IbnRushd
03-04-06, 13:23
Geplaatst door Baddha
Dan moeten de ouders op hun onvermogen worden aangesproken. Zo makkelijk kun je niet onder je verantwoordelijkheid uitkomen.

De scholen zijn er om kinderen op te leiden, ouders om kinderen op te voeden.

Zo simpel ligt het niet. Het onderwijs speelt wat dat betreft een cruciale rol. Zij trachten de band tussen het kind en de ouder te verbeteren. Daarbij roepen ze meestal deskundigen en of andere instanties. Dat is al heel lang zo. Maar kennelijk helpt dat niet altijd, en zeker in zwarte scholen. Vandaar dat het beter lijkt om met een nieuw, scherp beleid te komt die in deze multi-culturele maatschappij past.

Iglo
03-04-06, 13:26
Geplaatst door IbnRushd
Het probleem ligt voor het grotendeels in het onderwijs. Ik reken daarnaast de ISA ook op. Er moet naar mijn weten een nieuw beleid gevormd worden die de probleemjongeren helpt naar een betere toekomst. Dit beleid moet naar mijn inziens ingebracht worden in het onderwijs; onderbouw en bovenbouw.

Btw vraag ik me af welke soorten alternatieven de ISA heeft om Marokkaanse criminelen op de juiste weg te brengen?
Wat ik dus wel hoor over die zeldzame islamitische vo, dat er erg veel straf wordt gegeven. Lijkt me een wanhopig middel. Aan de andere kant, kunnen de docenten op een islamitisch vo veel meer bereiken dan op openbare zwarte scholen. De school is ten eerste bedoeld voor onderwijs, daar zijn de onderwijzers voor opgeleid. De laatste jaren krijgt de school steeds meer zorgtaken (de basisschool gaat al lang niet meer alleen over onderwijzen), maar ze hebben niet de verantwoording voor de opvoeding van de kinderen. Die verantwoording ligt bij de ouders en daar hoort hij ook.

IbnRushd
03-04-06, 13:33
Geplaatst door Iglo
De school is ten eerste bedoeld voor onderwijs, daar zijn de onderwijzers voor opgeleid. De laatste jaren krijgt de school steeds meer zorgtaken (de basisschool gaat al lang niet meer alleen over onderwijzen), maar ze hebben niet de verantwoording voor de opvoeding van de kinderen. Die verantwoording ligt bij de ouders en daar hoort hij ook.

Tegenwoordig - als ik zo her en der het vakkenpakket lees - krijgen opgeleide docenten het vak 'leerlingbegeleiding' en ander verwante vakken die bedoeld zijn om een leerling te helpen, zowel op school, thuis en buiten. Een leerling die slecht presenteert vanwege het feit dat er binnenshuis niet helemaal goed loopt, is bijna altijd de school die het eerst ziet en diagnoticeert. Zij dienen dan, mits er deskundigen op die school aanwezig zijn, de leerling te helpen. Zoniet dan behoren zij instanties op de hoogte te brengen.

Baddha
03-04-06, 13:34
Geplaatst door IbnRushd
Zo simpel ligt het niet. Het onderwijs speelt wat dat betreft een cruciale rol. Zij trachten de band tussen het kind en de ouder te verbeteren. Daarbij roepen ze meestal deskundigen en of andere instanties. Dat is al heel lang zo. Maar kennelijk helpt dat niet altijd, en zeker in zwarte scholen. Vandaar dat het beter lijkt om met een nieuw, scherp beleid te komt die in deze multi-culturele maatschappij past.

De scholen hebben wel een rol in de opvoeding van kinderen zolang als ze aanwezig zijn op school. Maar ze dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. Dat is uitsluitend aan de voogden (ouders).

En scholen hebben geen invloed op kinderen die voortijdig van school gaan.

Ouders moeten begrijpen dat ze die verantwoordelijkheid hebben en (desnoods gedwongen) die verantwoordelijkheid ook nemen.

Murkie
03-04-06, 13:37
Ik ben met Baddha en Iglo eens. :)

IbnRushd
03-04-06, 13:41
Geplaatst door Baddha
De scholen hebben wel een rol in de opvoeding van kinderen zolang als ze aanwezig zijn op school. Maar ze dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. Dat is uitsluitend aan de voogden (ouders).

En scholen hebben geen invloed op kinderen die voortijdig van school gaan.

Ouders moeten begrijpen dat ze die verantwoordelijkheid hebben en (desnoods gedwongen) die verantwoordelijkheid ook nemen.

Dat klopt. Maar daar ligt het probleem niet. Er wordt juist veronderstelt dat de ouders vaak machteloos staan en dat het kind onvermoeibaar zijn gang kan gaan. Ook op school. Daarmee 'besmet' ie ook andere leerlingen. Dat is gevolg op een oorzaak. De oorzaak ligt wat dat betreft complexer. Wanneer het onderwijs iets 'diagnoticeert' wat riekt naar potentiële problemen, dan dienen ze zo snel mogelijk deskundigen raad te plegen of in te schakelen. Ouders die geen vat hebben op hun kind, hebben meestal zulke middelen niet. Vandaar dat ik vind dat het onderwijs wat scherper, subtieler te werk moet gaan. Maw, er moet een nieuw beleid ontwikkelt worden.

mark61
03-04-06, 13:44
Geplaatst door IbnRushd
Tegenwoordig - als ik zo her en der het vakkenpakket lees - krijgen opgeleide docenten het vak 'leerlingbegeleiding' en ander verwante vakken die bedoeld zijn om een leerling te helpen, zowel op school, thuis en buiten. Een leerling die slecht presenteert vanwege het feit dat er binnenshuis niet helemaal goed loopt, is bijna altijd de school die het eerst ziet en diagnoticeert. Zij dienen dan, mits er deskundigen op die school aanwezig zijn, de leerling te helpen. Zoniet dan behoren zij instanties op de hoogte te brengen.

Wat is dat toch met het afschuiven van verantwoordelijkheid? Waar zijn die ouders, wat doen ze met hun kinderen? Bitter weinig, meen ik te begrijpen.

In de praktijk heb ik gevallen gezien van absoluut niet aanspreekbare ouders. Spreken geen Nederlands. Nemen telefoon niet op. Doen de deur niet open bij huisbezoek, al zie je gordijnen bewegen. Als ze wel op komen dagen begrijpen ze het schoolsysteem niet, verstaan leraar niet.

Echt niet grappig. Iedereen doet alsof taal geen probleem meer is en huidige generatie jonge ouders prima NL spreekt. Nou ik schrok daarvan, in Rotterdam.

Iglo
03-04-06, 13:45
Geplaatst door IbnRushd
Tegenwoordig - als ik zo her en der het vakkenpakket lees - krijgen opgeleide docenten het vak 'leerlingbegeleiding' en ander verwante vakken die bedoeld zijn om een leerling te helpen, zowel op school, thuis en buiten. Een leerling die slecht presenteert vanwege het feit dat er binnenshuis niet helemaal goed loopt, is bijna altijd de school die het eerst ziet en diagnoticeert. Zij dienen dan, mits er deskundigen op die school aanwezig zijn, de leerling te helpen. Zoniet dan behoren zij instanties op de hoogte te brengen. En dit is precies tot hoever de verantwoordelijkheid van de school gaat: opmerken dat het fout gaat, en dan doorsturen naar specialisten. Ze hebben kortom niet de verantwoordelijkheid over de opvoeding, ze dienen alleen als doorgeefluik bij dit soort problemen. (nu is het ook nog eens zo dat dit niet zo makkelijk gaat als het klinkt. Als de ouders niet willen dat het kind nar specialist gaat, dan gaat het kind niet, een school kan helemaal niks doen in dat geval. Dit tot grote frustratie van de leerkrachten)
Verder kan je je afvragen of het wel gaat om een probleem dat door specialisten kan(en moet) worden behandeld. Het is namelijk een redelijk groot percentage dat opgroeit to probleemjongere. Het is dan imo niet meer een zaak specialisten, maar een zaak van de beleidsmakers en de gemeenschap.

Baddha
03-04-06, 13:45
Geplaatst door IbnRushd
Dat klopt. Maar daar ligt het probleem niet. Er wordt juist veronderstelt dat de ouders vaak machteloos staan en dat het kind onvermoeibaar zijn gang kan gaan. Ook op school. Daarmee 'besmet' ie ook andere leerlingen. Dat is gevolg op een oorzaak. De oorzaak ligt wat dat betreft complexer. Wanneer het onderwijs iets 'diagnoticeert' wat riekt naar potentiële problemen, dan dienen ze zo snel mogelijk deskundigen raad te plegen of in te schakelen. Ouders die geen vat hebben op hun kind, hebben meestal zulke middelen niet. Vandaar dat ik vind dat het onderwijs wat scherper, subtieler te werk moet gaan. Maw, er moet een nieuw beleid ontwikkelt worden.

Ik ben het niet met je oneens hoor.

Naar mijn mening verleg je echter het accent op het onderwijs en blijven op die manier de ouders buiten schot. Dat mag niet gebeuren.

IbnRushd
03-04-06, 13:50
Geplaatst door mark61
Wat is dat toch met het afschuiven van verantwoordelijkheid? Waar zijn die ouders, wat doen ze met hun kinderen? Bitter weinig, meen ik te begrijpen.

In de praktijk heb ik gevallen gezien van absoluut niet aanspreekbare ouders. Spreken geen Nederlands. Nemen telefoon niet op. Doen de deur niet open bij huisbezoek, al zie je gordijnen bewegen. Als ze wel op komen dagen begrijpen ze het schoolsysteem niet, verstaan leraar niet.

Echt niet grappig. Iedereen doet alsof taal geen probleem meer is en huidige generatie jonge ouders prima NL spreekt. Nou ik schrok daarvan, in Rotterdam.


Kortom, allochtone ouders moeten Nederlands leren? Hoelang zullen ze erover doen denk je? En hoe moet het verder met het kind? Zie je niet dat het kind daar juist misbruik van maakt: 'o mn ouders spreken toch niet zo goed Nederlands, dus kan ik hen wel alles wijsmaken'. Zo gaat dat. En worden ze criminelen, want het eerste zonde 'liegen' hebben ze al in hun jonge jaren al gedaan.

Ik vraag me gewoon af, of de school er iets aan kunnen doen. En doen ze al, hoor. Maar kan het wat strenger en professioneler.

Baddha
03-04-06, 13:51
Geplaatst door IbnRushd
Kortom, allochtone ouders moeten Nederlands leren? Hoelang zullen ze erover doen denk je? En hoe moet het verder met kind? Zie je niet dat het kind daar juist misbruik van maakt: 'o mn ouders spreken toch niet zo goed Nederlands, dus kan ik hen wel alles wijsmaken'. Zo gaat dat. En worden ze criminelen, want het eerste zonde 'liegen' hebben ze al in hun jonge jaren al gedaan.

Ik vraag me gewoon af, of de school er iets aan kunnen doen. En doen ze al, hoor. Maar kan het wat strenger en professioneler.

Hoe wil je dit aanpakken? De school voogd maken?

IbnRushd
03-04-06, 13:58
Geplaatst door Iglo
En dit is precies tot hoever de verantwoordelijkheid van de school gaat: opmerken dat het fout gaat, en dan doorsturen naar specialisten. Ze hebben kortom niet de verantwoordelijkheid over de opvoeding, ze dienen alleen als doorgeefluik bij dit soort problemen. (nu is het ook nog eens zo dat dit niet zo makkelijk gaat als het klinkt. Als de ouders niet willen dat het kind nar specialist gaat, dan gaat het kind niet, een school kan helemaal niks doen in dat geval. Dit tot grote frustratie van de leerkrachten)
Verder kan je je afvragen of het wel gaat om een probleem dat door specialisten kan(en moet) worden behandeld. Het is namelijk een redelijk groot percentage dat opgroeit to probleemjongere. Het is dan imo niet meer een zaak specialisten, maar een zaak van de beleidsmakers en de gemeenschap.

Ja, oke. Waar ik naar toe wil gaan is wanneer de ouders het kind niet naar behoren kan opvoeden. Hoe moet het dan verder? Neemt dan de school (basisschool, vo) de taak over, en proberen zij samen met de ouders een oplossing te zoeken? Dan vereist dit een ander beleid, verneem ik.

IbnRushd
03-04-06, 14:01
Geplaatst door Baddha
Ik ben het niet met je oneens hoor.

Naar mijn mening verleg je echter het accent op het onderwijs en blijven op die manier de ouders buiten schot. Dat mag niet gebeuren.

Ik ga ervanuit dat de ouders het hebben opgegeven. Of ze hun best hebben gedaan of niet, dat moet - vind ik - de school 'onderzoeken'. De school is een belangrijke link in deze maatschappij.

Baddha
03-04-06, 14:03
Geplaatst door IbnRushd
Ik ga ervanuit dat de ouders het hebben opgegeven. Of ze hun best hebben gedaan of niet, dat moet - vind ik - de school 'onderzoeken'. De school is een belangrijke link in deze maatschappij.

Je maakt mij niet wijs dat bijna de helft van de Marokkaanse ouderen in Amsterdam hun kroost hebben opgegeven.

Murkie
03-04-06, 14:03
Die een kind op de wereld zet is daar toch zelf verantwordelijk voor. Als dat kind dan de school niet afmaakt en bijvoorbeeld in de criminaliteit beland, zijn ouders altijd eindverantwoordelijk, niet de school!

De school kan hoogstens zijn best doen om de ouders mee te helpen bij de opvoeding.

Murkie
03-04-06, 14:07
Geplaatst door Baddha
Hoe wil je dit aanpakken? De school voogd maken?

Waarom zou de school dat doen?

Je kunt de school niet dwingen. Ik zou ook niet vrijwillig en zonder beloning voogd willen worden van ontsporde jongere!

Murkie
03-04-06, 14:11
De goede vraag is ook waarom het bij andere allochtonen groepen wel goed of in elk geval beter gaat. Misschien moeten de Marokkanen eens met die groepen gaan praten over opvoeding. :)

Baddha
03-04-06, 14:15
Geplaatst door Murkie
Waarom zou de school dat doen?

Je kunt de school niet dwingen. Ik zou ook niet vrijwillig en zonder beloning voogd willen worden van ontsporde jongere!

Was ook geen serieuze suggestie ;)

Wil maar aangeven dat de ouders verantwoordelijk zijn en weinig ruimte hebben iets te ondernemen zolang de ouders daarvoor geen toestemming geven.

IbnRushd
03-04-06, 14:17
Geplaatst door Baddha
Je maakt mij niet wijs dat bijna de helft van de Marokkaanse ouderen in Amsterdam hun kroost hebben opgegeven.

Dat vind ik persoonlijk vrijwel onbelangrijk. De feiten liegen er niet om: Marokkaanse jongeren zijn eerder geneigd om naar het verkeerde pad te gaan. De reden kan verschillend zijn. O.a. de slechte publiciteit en de vooroordelen die zij hebben jegens de autochtoonse medelanders. Hun toekomst ziet er dus niet rooskleurig uit. Hoe ga je zoiets oplossen? Moet er een nieuw instituut komen die moeders/vaders leidt? En hoe ze een kind moeten opvoeden? Dat past niet bij de Marokkaanse mentaliteit, volgens mij.
Wat zij wel belangrijk vinden is dat hun kind een diploma haalt. Als dat een van de hoogste, of de hoogste prioriteit is, dan kan de school iets betekenen. Zij kunnen dan een centrale link spelen tussen de ouders, kind en school. De school kan op een indirecte wijze de ouders ook opvoeden, zonder dat zij iets ervan merken.

Baddha
03-04-06, 14:32
Geplaatst door IbnRushd
Dat vind ik persoonlijk vrijwel onbelangrijk. De feiten liegen er niet om: Marokkaanse jongeren zijn eerder geneigd om naar het verkeerde pad te gaan. De reden kan verschillend zijn. O.a. de slechte publiciteit en de vooroordelen die zij hebben jegens de autochtoonse medelanders. Hun toekomst ziet er dus niet rooskleurig uit. Hoe ga je zoiets oplossen? Moet er een nieuw instituut komen die moeders/vaders leidt? En hoe ze een kind moeten opvoeden? Dat past niet bij de Marokkaanse mentaliteit, volgens mij.

Hoe krijg je de ouders zover, dwang? Als ze niet willen sta je nergens. Dit is een vrij land.


Wat zij wel belangrijk vinden is dat hun kind een diploma haalt. Als dat een van de hoogste, of de hoogste prioriteit is, dan kan de school iets betekenen. Zij kunnen dan een centrale link spelen tussen de ouders, kind en school. De school kan op een indirecte wijze de ouders ook opvoeden, zonder dat zij iets ervan merken.

Als ze het belangrijk vonden zouden ze interesse tonen.

Cherry Bo
03-04-06, 14:40
Geplaatst door IbnRushd

Wat zij wel belangrijk vinden is dat hun kind een diploma haalt.

Ik krijg vaak de indruk dat zij het nóg belangrijker vinden dat hun kind 'een goede moslim' wordt.

simouhand
03-04-06, 14:49
waarom zo veel problemen met marokkanen dan ander minderheden.
Wij zijn toch allemaal achterlijk en derdewereld voken ik bedoel allemaal
turken marokanen antillianen en zo voort en zo voort, maar de vraag is waarom zo veel problemen met marokanen????!!!!
Tot nu toe heeft niemand aantwoord sociologen niet overheid niet matschaplijkwerkers ook niet dus wie heeft dat. Dat is echt een raar minderheid vraagt af een gewwoon nederlander en ook een gewoon marokaan.
Ik weet de oplossing maar ik zeg het niet. :jumping:

gh.wille
03-04-06, 15:34
Geplaatst door Cherry Bo
Ik krijg vaak de indruk dat zij het nóg belangrijker vinden dat hun kind 'een goede moslim' wordt.

Nou ik heb een heel andere indruk of liever gezegd vraag .
Ik ben nogal tamelijk veel in diverse ziekenhuizen ,zelfs van morgen nog .
Wat mij al een paar jaar opvalt dat de meeste en in dit geval zeg ik ook nog MAROKKAANSE artsen en verpleegkundigen ,vrouwen *zijn en niet alleen in de medische sector is dat het geval overal zie je dat de meisjes zich meer ontwikkelen als de jongens kijk maar eens goed om je heen , wie hadden als regel het eerste een rijbewijs bij de ALochtone landgenoten ? weer de dames en dan praat ik al over 25 jaar geleden , bij ons in de Apotheek werkt een alochtoon als assitente en ja hoor weer een moslima ,kompleet met hoofddoekje en niemand die er aanstoot aan heeft . Zelf heb ik Marokkaanse buurtbewoners , de man is hier al jaren en van mijn leeftijd ,zelf als fabrieksarbeider gewerkt , maar zijn kinderen hebben allemaal werk en z,n dochter werkt **en studeerd nog steeds ,ook zijn kleinkinderen doen het goed .
En toch is het nog steeds een hechte famillie en echte MOSLIM,S ,ook met hun contacten naar anderen .
Ik bedoel het kan heus wel ,met behoud van hun eigen stukje cultuur.
:fpetaf:

* er zullen uiteraard wat meer jongens zijn in de Hogere Technische vakken .
**stage ziekenhuis

MaRiaH
04-04-06, 00:39
Geplaatst door mark61
Hé bah. Where you bin?

Jah jakkes sorry..
kweetnie wat er gebeurt is, maar het komt de laatste tijd vaker voor..
:D

Ik was er wel, maar zag geen onderwerpen waar ik me toe geroepen voelde om op te reageren.. :haha:
Heb dus maar een beetje meegelezen...

And U?

mark61
04-04-06, 00:41
Geplaatst door MaRiaH
Jah jakkes sorry..
kweetnie wat er gebeurt is, maar het komt de laatste tijd vaker voor..
:D

Ik was er wel, maar zag geen onderwerpen waar ik me toe geroepen voelde om op te reageren.. :haha:
Heb dus maar een beetje meegelezen...

And U?

Na, dat zie je. Beetje bakkeleien met Schaap. Hoewel, topic weggehaald.

Goh, wat verstandig. Lukt me slecht.

MaRiaH
04-04-06, 00:46
Geplaatst door mark61
Na, dat zie je. Beetje bakkeleien met Schaap. Hoewel, topic weggehaald.

Goh, wat verstandig. Lukt me slecht.

Vandaag lukt het me ook niet.. heb wat oude onderwerpen boven water gehaald.. :hardlach:

Topic? schaap?
Toch iets gemist vandaag.. :rolleyes:

mark61
04-04-06, 00:55
Geplaatst door MaRiaH
Vandaag lukt het me ook niet.. heb wat oude onderwerpen boven water gehaald.. :hardlach:

Topic? schaap?
Toch iets gemist vandaag.. :rolleyes:

Neej, zaterdag of zo.

super ick
04-04-06, 14:39
Geplaatst door mark61
Slechte onderwijskansen is natuurlijk klinkklaar gelul. Als er iets is in NL waar allo's vrijwel dezelfde kansen hebben als auto's is het wel onderwijs. Dat ze die kansen om welke redenen dan ook niet benutten is wat anders. Die armoede is relatief en niet van invloed op hun leervermogen. Kleine huizen is wat lastiger, maar huiswerkklassen op moskeeën bestaan al jaren.



Ik zou dat maar gewoon doen ogv onderwijsstatistieken over groepen, of dat nou socec of etnisch is.



Criminaliteit is per definitie een maatschappelijk probleem. En in dit geval zeker groeps- en niet individueel (psycho bedoelen ze). Of dat nou socec of etnisch is.



Dat lijkt me wel een idee. Sukkels.



Volgens onze dappere forumleden is dat eerste gelogen.



Dat ze dat al 40 jaar laten gebeuren is een gotspe.



Godallemachtig, tis nog veel erger dan ik dacht. Ze moeten de leerplicht niet relateren aan aantal jaar schoolgaan, zoals nu, maar een startkwalificatie verplichten. Hoe dan ook.

We wisten het al jaren maar het werd onder het vloerkleed geveegd. Onderzoeken werden onder de (linkse) pet gehouden.
Helaas is de instroom in hulpverlening en sociale instellingen in de 60-er jaren vanuit de links politieke hoek groot geweest. Geitewollen sokken. Pappen en nathouden. Vooral geen maatregelen die tegen de stroom ingingen.
Het percentage van 1e generatie allochtonen die na ontslag of AOW weer aan het werk zijn geholpen is schrikbarend laag.
Jaren hebben we die mensen laten lopen. De taal waren/zijn ze niet machtig want dat was nooit onze prioriteit. Schoonmaken dat moesten ze. En nu ze in de oude verkrotte volkswijken wonen en al jaren in de bijstand lopen, verwachten wij van deze mensen, die vaak in hun eigen taal analfabeet zijn, dat zij hun kinderen opvoeden zodat ze in een westerse economie kunnen functioneren? Probeer je eens in hun situatie te verplaatsen. Zonder intensieve begeleiding gaat dat niet lukken, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om die conclusie te trekken.
Wie van deze cijfers schrikt, die mag eigenlijk niet eens meepraten. Die heeft er al die tijd geen oog voor gehad of geen interesse zich te verdiepen in de situatie van deze mensen.

Er is dus een probleem! Hoera we zijn er achter. Kunnen we misschien eindelijk de jeugd eens serieus gaan begeleiden en nacontrole houden. Het is het geld echt waard want zo door gaan kost vele malen meer. Lange termijn politiek heet dat. Uiteindelijk betaald het zich letterlijk uit en is het de beste oplossing voor alle partijen.

p.s. Zat deze week bij een kennis die werkt in de Botlek. Inpakken achter een lopende band. Geen mens voor te krijgen ondanks intensieve pogingen via uitzendorganisaties e.d. Weet je wie er nu werken? Polen.
En de mensen die hier al wonen en al jaren een uitkering trekken, die trekken gewoon door. (let wel: het interesserd me niets of ze allo of autoch zijn).
Schiet mij maar lek. Er is een catagorie mensen die het blijkbaar nog veel te goed heeft zonder te werken. Daar ga ik iedere dag vroeg mijn bed voor uit. Stelletje losers!

Baddha
05-04-06, 04:07
Geplaatst door superdick
We wisten het al jaren maar het werd onder het vloerkleed geveegd. Onderzoeken werden onder de (linkse) pet gehouden.
Helaas is de instroom in hulpverlening en sociale instellingen in de 60-er jaren vanuit de links politieke hoek groot geweest. Geitewollen sokken. Pappen en nathouden. Vooral geen maatregelen die tegen de stroom ingingen.
Het percentage van 1e generatie allochtonen die na ontslag of AOW weer aan het werk zijn geholpen is schrikbarend laag.
Jaren hebben we die mensen laten lopen. De taal waren/zijn ze niet machtig want dat was nooit onze prioriteit. Schoonmaken dat moesten ze. En nu ze in de oude verkrotte volkswijken wonen en al jaren in de bijstand lopen, verwachten wij van deze mensen, die vaak in hun eigen taal analfabeet zijn, dat zij hun kinderen opvoeden zodat ze in een westerse economie kunnen functioneren? Probeer je eens in hun situatie te verplaatsen. Zonder intensieve begeleiding gaat dat niet lukken, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om die conclusie te trekken.
Wie van deze cijfers schrikt, die mag eigenlijk niet eens meepraten. Die heeft er al die tijd geen oog voor gehad of geen interesse zich te verdiepen in de situatie van deze mensen.

Nu doe je hetzelfde als wat je anderen verwijt. Je praat over die mensen alsof ze willoze schapen zijn. Nou, dat zijn het niet. Iedereen die hier als gastarbeider naartoe is gekomen was er zelf bij. Ze hebben het zelf ook volledig laten liggen. Degene die nu geen Nederlands spreken hebben het in al die jaren blijkbaar niet nodig of niet de moeite waard gevonden. Dat taalonderwijs ze niet op een zilveren blaadje is aangeboden vind ik geen excuus.


Er is dus een probleem! Hoera we zijn er achter. Kunnen we misschien eindelijk de jeugd eens serieus gaan begeleiden en nacontrole houden. Het is het geld echt waard want zo door gaan kost vele malen meer. Lange termijn politiek heet dat. Uiteindelijk betaald het zich letterlijk uit en is het de beste oplossing voor alle partijen.

Zolang de ouders de voogdij hebben en hun lamlendige kinderen zelfs in bescherming nemen kom je met de beste begeleiding en controle nog niet ver.


p.s. Zat deze week bij een kennis die werkt in de Botlek. Inpakken achter een lopende band. Geen mens voor te krijgen ondanks intensieve pogingen via uitzendorganisaties e.d. Weet je wie er nu werken? Polen.
En de mensen die hier al wonen en al jaren een uitkering trekken, die trekken gewoon door. (let wel: het interesserd me niets of ze allo of autoch zijn).
Schiet mij maar lek. Er is een catagorie mensen die het blijkbaar nog veel te goed heeft zonder te werken. Daar ga ik iedere dag vroeg mijn bed voor uit. Stelletje losers!

Zo'n baantje aannemen is een bedreiging voor de uitkering hè. Bovendien is het maar de vraag of het zich loont. Leven van een uitkering brengt ook nog wat extra voordelen met zich mee die je als werkende niet hebt. Netto schiet je er dus weinig mee op. Als je leeft van een uitkering heb je lekker veel tijd om wat zwart bij te klussen zodat de levensstandaard op peil kan worden gehouden.

super ick
05-04-06, 13:04
Geplaatst door Baddha
Nu doe je hetzelfde als wat je anderen verwijt. Je praat over die mensen alsof ze willoze schapen zijn. Nou, dat zijn het niet. Iedereen die hier als gastarbeider naartoe is gekomen was er zelf bij. Ze hebben het zelf ook volledig laten liggen. Degene die nu geen Nederlands spreken hebben het in al die jaren blijkbaar niet nodig of niet de moeite waard gevonden. Dat taalonderwijs ze niet op een zilveren blaadje is aangeboden vind ik geen excuus.

VOOR EEN GEDEELTE GA IK MET JE MEE. IK BELICHT HET MISSCHIEN EXTREEM VAN 1 KANT. JIJ VAN DE ANDERE. DE WAARHEID LIGT ZOALS ALTIJD IN HET MIDDEN. TEGEMOETKOMING EN MEDEWERKING ZIJN HIERBIJ DE SLEUTELWOORDEN.

Zolang de ouders de voogdij hebben en hun lamlendige kinderen zelfs in bescherming nemen kom je met de beste begeleiding en controle nog niet ver.

WEL ALS JE ER WETGEVING VAN MAAKT. DIPLOMA VERPLICHT. AL DOE JE ER HET DUBBELE AANTAL JAREN OVER. NU WETEN DE UITVALLERS IN HUN ACHTERHOOFD DAT ZE ER VANAF ZIJN ALS ZE HET NIET (WILLEN) HALEN. IN MIJN VOORBEELD IS DAT VOORUITZICHT ER NIET. EN EEN GOEDE METSELAAR KAN JE IN 2 JAAR MAKKELIJK OPLEIDEN.

Zo'n baantje aannemen is een bedreiging voor de uitkering hè. Bovendien is het maar de vraag of het zich loont. Leven van een uitkering brengt ook nog wat extra voordelen met zich mee die je als werkende niet hebt. Netto schiet je er dus weinig mee op. Als je leeft van een uitkering heb je lekker veel tijd om wat zwart bij te klussen zodat de levensstandaard op peil kan worden gehouden.

MAAR 'ZE' WILLEN NIET ALLEMAAL VAN EEN UITKERING LEVEN HOOR. NU STEL JIJ 'ZE' WEER VOOR ALS EEN STEL ONWILLIGEN. SIMPLIFICATIE IS NIET DE OPLOSSING EN LEIDT TOT DE BEDRIEGELIJKE CONCLUSIE DAT DE OPLOSSING VOOR DE HAND LIGT.

Baddha
05-04-06, 17:50
Geplaatst door superdick
VOOR EEN GEDEELTE GA IK MET JE MEE. IK BELICHT HET MISSCHIEN EXTREEM VAN 1 KANT. JIJ VAN DE ANDERE. DE WAARHEID LIGT ZOALS ALTIJD IN HET MIDDEN. TEGEMOETKOMING EN MEDEWERKING ZIJN HIERBIJ DE SLEUTELWOORDEN.

Ik stel alleen dat naar mijn idee de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf ligt. Daarmee zeg ik niet dat zij er alleen in moeten staan om tot een oplossing te komen. Tuurlijk is het belangrijk om tot samenwerking te komen


MAAR 'ZE' WILLEN NIET ALLEMAAL VAN EEN UITKERING LEVEN HOOR. NU STEL JIJ 'ZE' WEER VOOR ALS EEN STEL ONWILLIGEN. SIMPLIFICATIE IS NIET DE OPLOSSING EN LEIDT TOT DE BEDRIEGELIJKE CONCLUSIE DAT DE OPLOSSING VOOR DE HAND LIGT.

Ik mijn opmerking sloeg enkel op de werklozen die het werk links laten liggen waar dan uiteindelijk Polen voor worden aangetrokken. Voor die specifieke groep heb ik weinig sympathie.

simouhand
05-04-06, 19:03
werken is niet allen maar geld verdienen,maar ja hoor uitkering is ook heilig :wow:

super ick
06-04-06, 09:01
Geplaatst door Baddha
Ik stel alleen dat naar mijn idee de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf ligt. Daarmee zeg ik niet dat zij er alleen in moeten staan om tot een oplossing te komen. Tuurlijk is het belangrijk om tot samenwerking te komen



Ik mijn opmerking sloeg enkel op de werklozen die het werk links laten liggen waar dan uiteindelijk Polen voor worden aangetrokken. Voor die specifieke groep heb ik weinig sympathie.

Ik zou me er niet lekker bij voelen. Gewoon niets doen. Het niets WILLEN doen. Ik begrijp het gewoon niet.
Als je die groep er echt uit zou kunnen filteren zou je ze onder toezicht aan het werk moeten zetten. ALLEMAAL Allo en auto