PDA

Bekijk Volledige Versie : Goedkope Pool verdringt Turk uit kas



MO_NL
03-04-06, 11:05
Goedkope Pool verdringt Turk uit kas

http://jongeren.werk.nl/Images/tuinder_tcm17-8505.jpg

Honderden Turkse uitzendbureaus in Den Haag zijn de afgelopen jaren gesloten door de grote concurrentie van goedkope Polen. Veel bureaus sneuvelen ook door strengere controles op belastingontduiking en illegalen.

De uitzendbureaus vonden hun afzetmarkt jarenlang in het kassengebied van het Westland. Tuinders ruilen de uitzendkrachten steeds vaker in voor goedkopere en – volgens de werkgevers – beter gemotiveerde Polen.

De ministerraad buigt zich waarschijnlijk vandaag over het voorstel van staatssecretaris Van Hoof (sociale zaken) om de grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-landen nog een halfjaar dicht te houden. De tuinders zien de barrières het liefst vandaag verdwijnen. Ze regelen nu met veel moeite tewerkstellingsvergunningen of nemen Polen met een Duits paspoort in dienst.

Ondanks alle beperkingen drukken de Polen de Haagse uitzendkrachten uit de kassen. Tot voor kort was het kassengebied nog het domein van vooral Turken. Zij kregen werk via Turkse uitzendbureaus uit de Schilderswijk en Transvaal. Veel bureaus ontdoken de belasting of werkten met illegalen. Na strenge controles van de belastingdienst en de vreemdelingenpolitie hielden hooguit 200 bureaus stand.

De aanzwellende concurrentie uit Oost-Europa bedreigt nu de volhouders. Agrarische uitzendbureaus gaan failliet of richten zich op andere sectoren. Volgens de eigenaren zijn de Polen te goedkoop om mee te kunnen concurreren. „Ze kennen hun rechten niet en worden uitgebuit”, zegt T. Demir van uitzendbureau Axxion. „Ze nemen genoegen met zes euro per uur. Ze krijgen geen vakantiedagen, geen toeslagen, geen doorbetaling bij ziekte. Daar hoef ik bij mijn uitzendkrachten niet mee aan te komen.”

Bron: Trouw

Bakra
03-04-06, 11:22
wat zou jij doen als je goedkoper en beter gemotveerd personeel kan krijgen.

Divine_70
03-04-06, 12:20
Geplaatst door Bakra
wat zou jij doen als je goedkoper en beter gemotveerd personeel kan krijgen.

Als ze de lonen niet recht gaan trekken gaat over niet al te lange tijd de hele Nederlandse economie op zijn gat.
Als ik me niet vergis zijn ze er al mee bezig.

Julien
03-04-06, 12:26
Lijkt me niks op tegen. Zo gaat dat nou eenmaal in de markt. De Turken hadden op hun beurt weer de baantjes afgepakt van de Italianen, de Italianen weer van de Spanjaarden etcetera

Divine_70
03-04-06, 12:29
Geplaatst door Julien
Lijkt me niks op tegen. Zo gaat dat nou eenmaal in de markt. De Turken hadden op hun beurt weer de baantjes afgepakt van de Italianen, de Italianen weer van de Spanjaarden etcetera

Tjonge wat een logica.
En wie denk je dat dan voor al die werkelozen mag betalen ? :moe:

Julien
03-04-06, 12:39
Geplaatst door Divine_70
Tjonge wat een logica.
En wie denk je dat dan voor al die werkelozen mag betalen ? :moe:

Waarom nou weer betalen voor werklozen? De andere groepen, zolang ze niet terug gingen naar land van herkomst, (italianen, spanjaarden etc.) hebben gewoon ander werk kunnen vinden in een andere sector.

Divine_70
03-04-06, 12:43
Geplaatst door Julien
Waarom nou weer betalen voor werklozen? De andere groepen, zolang ze niet terug gingen naar land van herkomst, (italianen, spanjaarden etc.) hebben gewoon ander werk kunnen vinden in een andere sector.

Heb jij enig idee in hoeveel sectoren de Polen inmiddels een belangrijke rol in nemen ?

Julien
03-04-06, 12:51
Geplaatst door Divine_70
Heb jij enig idee in hoeveel sectoren de Polen inmiddels een belangrijke rol in nemen ?

Ja maar dat is toch hun recht?

Met die Turken komt het vast wel goed. Zoals ik net zei, met de Zuid-Europeanen is het ook goed gekomen.

Divine_70
03-04-06, 12:56
Geplaatst door Julien
Ja maar dat is toch hun recht?

Met die Turken komt het vast wel goed. Zoals ik net zei, met de Zuid-Europeanen is het ook goed gekomen.

Het gaat niet alleen maar om de turken, het gaat om alle Nederlanders.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Een paar straten verderop word een huis gebouwd.
De aannemer voor het dak is al geregeld.
Er stopt een busje met 6 heren uit Polen, vragen voor welk bedrag dat dak erop gemaakt wordt en gaan 10.000 onder die prijs zitten.
Aannemer kan zwaaien naar zijn klus.
En dit is er 1 van zovelen.

observer
03-04-06, 12:58
wat me wel opviel is dat op die (slecht) nederlands sprekende politicus na geen 1 van die turken nederlands sprak, je zou zeggen dat is zo'n beetje het enige voordeel wat je op zo'n stel polen hebt

Bar
03-04-06, 13:04
Geplaatst door Divine_70
Het gaat niet alleen maar om de turken, het gaat om alle Nederlanders.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Een paar straten verderop word een huis gebouwd.
De aannemer voor het dak is al geregeld.
Er stopt een busje met 6 heren uit Polen, vragen voor welk bedrag dat dak erop gemaakt wordt en gaan 10.000 onder die prijs zitten.
Aannemer kan zwaaien naar zijn klus.
En dit is er 1 van zovelen.

Wat is er tegen een beetje gezonde concurrentie?

Dit hebben we al eerder meegemaakt. De uitwassen verdwijnen vanzelf wel.

Maar of men nu op z'n kop gaat staan of niet: de nieuwe EU staten zijn er en gaan niet meer weg. Als de polen hier veel produceren zorgt dat weer voor een afzetmarkt in Polen. Iedereen weer blij.

Divine_70
03-04-06, 13:08
Geplaatst door Bar
Wat is er tegen een beetje gezonde concurrentie?

Dit hebben we al eerder meegemaakt. De uitwassen verdwijnen vanzelf wel.

Maar of men nu op z'n kop gaat staan of niet: de nieuwe EU staten zijn er en gaan niet meer weg. Als de polen hier veel produceren zorgt dat weer voor een afzetmarkt in Polen. Iedereen weer blij.

Gezonde concurrentie is niks mis mee, dat zeg ik niet, maar.... Het is wel zo dat de Polen hun arbeid verrichten voor prijsen waar wij Nederlanders niet voor kunnen werken.
Daarbij, ondanks dat ze zichzelf aanbieden is het eigenlijk absurd dat werkgevers ze laten werken voor een appel en een ei.

Bar
03-04-06, 13:26
Geplaatst door Divine_70
Gezonde concurrentie is niks mis mee, dat zeg ik niet, maar.... Het is wel zo dat de Polen hun arbeid verrichten voor prijsen waar wij Nederlanders niet voor kunnen werken.
Daarbij, ondanks dat ze zichzelf aanbieden is het eigenlijk absurd dat werkgevers ze laten werken voor een appel en een ei.

Vanuit het winstoogmerk van werkgevers is dat nog wel te bevatten.

Er is echter een overheid die erop toeziet dat minstens het minimumloon wordt betaald. Naar ik begrepen heb wil men dit toezicht stringent gaan uitvoeren.

Divine_70
03-04-06, 13:31
Geplaatst door Bar
Vanuit het winstoogmerk van werkgevers is dat nog wel te bevatten.

Er is echter een overheid die erop toeziet dat minstens het minimumloon wordt betaald. Naar ik begrepen heb wil men dit toezicht stringent gaan uitvoeren.

Uiteraard, dat werkgevers dat doen spreekt voor zich, ze zouden anders een dief zijn in hun eigen portefuille.
Maar dat wil niet zeggen dat dat goed te praten valt.
Daarbij is er ook nog eens een heel groot gedeelte aan werknemers die wel degelijk worden onderbetaald omdat ze zwart werken.

Zodra die lonen worden recht getrokken met hier,en ik geloof inderdaad dat ze daar al mee bezig zijn, zal het veranderen, eerder niet.
Daarbij zullen ze nooit helemaal hun vingers krijgen achter zwartwerkers.