PDA

Bekijk Volledige Versie : Peilloze haat tegen Duitsers



barfly
03-04-06, 17:58
Peilloze haat tegen Duitsers
Van onze correspondent Sander van Walsum

BERLIJN - Eén crisisthema ontbrak op de politieke agenda in Duitsland: de multiculturele samenleving. Door toedoen van docenten van een ‘zwarte’ school kan het niet langer worden genegeerd.

Berlijnse school slaat alarm en zwengelt debat aan

De leerlingen van de Rütli-Hauptschule in Berlijn-Neukölln zijn ‘mensenverachters’. Zij tonen ‘een grote bereidheid geweld te gebruiken’. Ze vergrijpen zich aan het meubilair. Ze komen op school wanneer het hun belieft. Ze leggen een demonstratieve desinteresse in de lesstof aan de dag, en een peilloze haat voor alles wat Duits is.

De paar Duitse leerlingen die de school nog telt, staan onderaan de pikorde. De meisjes onder hen worden in de regel als ‘slet’ of ‘hoerendochter’ aangesproken. En de docenten worden genegeerd, bespot dan wel geterroriseerd. De leerlingen die daar het verst in gaan, genieten doorgaans het meest respect bij hun klasgenoten.
[Advertentie]

Respect. Daar is het de leerlingen – ‘83,2 Prozent n.d.H.’ (nicht deutscher Herkunft) – om te doen, schrijven de docenten in een brandbrief over de noodtoestand op hun school.

De noodkreet was gericht aan de Berlijnse onderwijssenator Klaus Böger (SPD), maar is gehoord door alle Duitse politici.

De docenten doen de suggestie de school te sluiten, en de leerlingen over andere scholen te spreiden. Het sociaal-democratisch geweten van Böger – die de brief ruim een maand ongelezen had laten liggen voordat der Tagesspiegel er de aandacht op vestigde – verzette zich echter tegen deze ‘makkelijke oplossing’.

Wél zegde hij de school een taskforce toe van twee sociaal-pedagogen (een met een Turkse, en een met een Arabische achtergrond). ‘Een erbarmelijk armelijke reactie’, hoonde der Tagesspiegel. Er werden weliswaar ook twee (ongewapende) politie-agenten voor de deur geposteerd, maar deze zijn inmiddels teruggetrokken omdat hun aanwezigheid door de leerlingen als een provocatie zou kunnen worden opgevat.

In de perceptie van Böger zijn de problemen op de school vooral sociale crisisverschijnselen. En in onderwijskringen wordt de brandbrief aangegrepen voor de heropening van de aloude discussie over de Hauptschule – de Duitse variant van de voormalige lts in Nederland. Dit schooltype was bedoeld als toeleverancier van werkkrachten voor de industrie, maar doet in de postindustriële samenleving vooral dienst als afvalput van leerplichtigen.

Maar volgens Volker Kauder, leider van de christen-democratische fractie in de Bondsdag, brengt de crisis in Neukölln een veel ernstiger probleem aan het licht: ‘het onvermogen van veel jonge buitenlanders in de Duitse samenleving te integreren’. Bondskanselier Angela Merkel heeft dit probleem tot kernthema van haar regering opgewaardeerd. Vandaag wijdt de CDU-fractie in de Bondsdag er een speciale zitting aan.

In het kosmopolitische Nederland lijken zwarte scholen met onoplosbare ordeproblemen al enigszins tot de orde van de dag te behoren. In Duitsland baart het verschijnsel echter nog veel opzien. Getto’s, no go area’s en scholen waar de wetten van de jungle heersen, werden werktuigelijk in het buitenland gesitueerd. Niet uit morele hoogmoed of zorgeloosheid, maar veeleer uit angst voor een brisant maatschappelijk thema.

Dit thema is nu echter niet meer te negeren. CSU-leider Edmund Stoiber heeft in de Welt am Sonntag oplossingen aan de hand gedaan die naar Duitse maatstaven tamelijk onorthodox zijn, zoals de uitzetting van buitenlanders die niet willen integreren. Wellicht loopt hij met deze suggestie nog te ver voor de muziek uit. Maar zijn conclusie ‘dat de blauwogige multiculturele samenleving heeft gefaald’ wordt door velen gedeeld.

Bron: www.volkskrant.nl

Het failliet van de multiculturele samenleving en het negeren van problemen komt ook in Duitsland aan de oppervlakte drijven. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken.

mark61
03-04-06, 18:05
Geplaatst door barfly
En in onderwijskringen wordt de brandbrief aangegrepen voor de heropening van de aloude discussie over de Hauptschule – de Duitse variant van de voormalige lts in Nederland. Dit schooltype was bedoeld als toeleverancier van werkkrachten voor de industrie, maar doet in de postindustriële samenleving vooral dienst als afvalput van leerplichtigen.

Dit sums it wel zo'n beetje up. Ach so, Sie meinen VMBO?

barfly
03-04-06, 18:12
Geplaatst door mark61
Dit sums it wel zo'n beetje up. Ach so, Sie meinen VMBO?

Wil je daarmee zeggen dat kinderen op een VMBO of dergelijke opleiding er best een zooitje van kunnen maken? Of vind je ze te dom om voor hun eigen daden verantwoording af te leggen?

mark61
03-04-06, 18:20
Geplaatst door barfly
Wil je daarmee zeggen dat kinderen op een VMBO of dergelijke opleiding er best een zooitje van kunnen maken? Of vind je ze te dom om voor hun eigen daden verantwoording af te leggen?

Nee, natuurlijk niet. Ten eerste is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en anders zijn zijn ouders het wel. Met domheid heeft dat niks te maken natuurlijk.
Maar ik denk dat om zo'n Hauptschule, of een VMBO, een lucht hangt van losers. De kinderen worden opgeleid tot helemaal niks.

Ik dacht dat het samenvoegen van mavo en lts etc. bedoeld was om kinderen meer kansen te geven, maar het ziet er naar uit dat het een dead end is. Of die kinderen kunnen echt niet beter, en dan had een groot deel van hen beter niet geboren kunnen worden, gruwelijk maar waar, of ze kunnen wel beter, maar ze worden niet gedwongen.

Dat hameren op dat etnische schiet volgens mij niet op. Het hele probleem van NL en het westen in de toekomst is dat we alleen met de rest van de wereld kunnen concurreren als onze beroepsbevolking hoger is opgeleid dan die van de concurrent. As it is lijkt het er meer op dat het de andere kant opgaat.

Ik weet werkelijk niet wat de ouders van zulke kinderen bezielt.

~Panthera~
03-04-06, 18:38
Als ik die beelden zie, van dat soort buurten, ook bv uit het voormalige Oost Duitsland, dan denk ik: wat een uitzichtloze troosteloze zooi zeg.

Baddha
03-04-06, 18:40
Geplaatst door mark61
Nee, natuurlijk niet. Ten eerste is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en anders zijn zijn ouders het wel. Met domheid heeft dat niks te maken natuurlijk.
Maar ik denk dat om zo'n Hauptschule, of een VMBO, een lucht hangt van losers. De kinderen worden opgeleid tot helemaal niks.

Ik dacht dat het samenvoegen van mavo en lts etc. bedoeld was om kinderen meer kansen te geven, maar het ziet er naar uit dat het een dead end is. Of die kinderen kunnen echt niet beter, en dan had een groot deel van hen beter niet geboren kunnen worden, gruwelijk maar waar, of ze kunnen wel beter, maar ze worden niet gedwongen.

Dat hameren op dat etnische schiet volgens mij niet op. Het hele probleem van NL en het westen in de toekomst is dat we alleen met de rest van de wereld kunnen concurreren als onze beroepsbevolking hoger is opgeleid dan die van de concurrent. As it is lijkt het er meer op dat het de andere kant opgaat.

Ik weet werkelijk niet wat de ouders van zulke kinderen bezielt.

Het heeft volgens mij ook te maken met de opkomst van de middenmoot. Men schaamt zich er totaal niet meer voor om tot de hossende campingmassa te behoren. Een beetje intelligente tv programma's worden praktisch niet meer uitgezonden. De commerciëlen strijden erom wie het meest platvloerse programma kan maken. Museum- of theaterbezoek is voor sukkels en bejaarden.

Presteren op niveau wordt ook niet meer belangrijk gevonden. Vraag me ernstig af waar dat heen moet.

barfly
03-04-06, 19:12
Geplaatst door mark61
Nee, natuurlijk niet. Ten eerste is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en anders zijn zijn ouders het wel. Met domheid heeft dat niks te maken natuurlijk.
Maar ik denk dat om zo'n Hauptschule, of een VMBO, een lucht hangt van losers. De kinderen worden opgeleid tot helemaal niks.

Ik dacht dat het samenvoegen van mavo en lts etc. bedoeld was om kinderen meer kansen te geven, maar het ziet er naar uit dat het een dead end is. Of die kinderen kunnen echt niet beter, en dan had een groot deel van hen beter niet geboren kunnen worden, gruwelijk maar waar, of ze kunnen wel beter, maar ze worden niet gedwongen.

Dat hameren op dat etnische schiet volgens mij niet op. Het hele probleem van NL en het westen in de toekomst is dat we alleen met de rest van de wereld kunnen concurreren als onze beroepsbevolking hoger is opgeleid dan die van de concurrent. As it is lijkt het er meer op dat het de andere kant opgaat.

Ik weet werkelijk niet wat de ouders van zulke kinderen bezielt.

De kinderen die nu op een VMBO terecht komen werden jaren geleden op de LTS en soortgelijke scholen klaargestoomd om in fabrieken te werken. Nu de lagelonen landen dat werk inpikken zal er een alternatief moeten komen. Maar wat? Een VMBO is een poging, zolang er tenminste werk is. Aan de andere kant ben ik ontzettend verbaasd over de ouders van zulke kinderen die het kennelijk wel makkelijk vinden en die in ieder geval niet bezig zijn met de toekomst van hun jeugd. Toch denk ik ook dat dit soort jeugd desnoods met harde hand tot de orde moet worden geroepen en dan vooral de ouders erbij betrekken, de boel zo laten versloppen is de schuld van de scholen, ouders en leerlingen. En een overheid mag daar wel aandacht aan besteden tenzij de volgende generatie in getto's terecht komt en een nutteloos bestaan zal leiden.

Tomas
03-04-06, 19:19
Geplaatst door barfly
Nu de lagelonen landen dat werk inpikken zal er een alternatief moeten komen. Maar wat?

Het alternatief is ww. Kortom er is geen alternatief. We moeten laaggeschoold werk in voldoende hoeveelheden binnen de grenzen houden. Ik ben dan ook een aanhanger van het basisinkomen, dat is hét subsidiemechanisme voor laaggeschoold werk.

Baddha
03-04-06, 19:21
Geplaatst door Tomas
Het alternatief is ww. Kortom er is geen alternatief. We moeten laaggeschoold werk in voldoende hoeveelheden binnen de grenzen houden. Ik ben dan ook een aanhanger van het basisinkomen, dat is hét subsidiemechanisme voor laaggeschoold werk.

Voor ww moet je gewerkt hebben en rechten opgebouwd. Dat wordt dus de bijstand.

Wie moet dat basisinkomen financieren en voor wie is dit bedoeld?

Tomas
03-04-06, 19:26
Geplaatst door Baddha
Wie moet dat basisinkomen financieren en voor wie is dit bedoeld?

Een leeftijdsafhankelijk basisinkomen dat alle andere subsidies en socialeverekeringen vervangt. Geen ww, belastingvrijevoet, bijstand, kinderbijslag of aow meer. Iedereen hetzelfde basisinkomen afhankelijk van zijn leeftijd. En dat betalen we met belasting zoals alles. Net niet voldoende om van te kunnen leven, maar iedere euro die je erbij verdient is extra. Geen controle meer. Geen ziljoen ambtenaren die alles en iedereen moeten controleren. Very simple.

Bart.NL
03-04-06, 19:33
Geplaatst door barfly
De kinderen die nu op een VMBO terecht komen werden jaren geleden op de LTS en soortgelijke scholen klaargestoomd om in fabrieken te werken. Nu de lagelonen landen dat werk inpikken zal er een alternatief moeten komen. Maar wat? Een VMBO is een poging, zolang er tenminste werk is. Aan de andere kant ben ik ontzettend verbaasd over de ouders van zulke kinderen die het kennelijk wel makkelijk vinden en die in ieder geval niet bezig zijn met de toekomst van hun jeugd. Toch denk ik ook dat dit soort jeugd desnoods met harde hand tot de orde moet worden geroepen en dan vooral de ouders erbij betrekken, de boel zo laten versloppen is de schuld van de scholen, ouders en leerlingen. En een overheid mag daar wel aandacht aan besteden tenzij de volgende generatie in getto's terecht komt en een nutteloos bestaan zal leiden.

Niet iedereen is met de toekomst bezig. Of ze denken er niet aan of ze verwachten dat de staat ervoor zorgt of anders God. Dit is het resultaat.

mark61
03-04-06, 19:35
Geplaatst door Tomas
Een leeftijdsafhankelijk basisinkomen dat alle andere subsidies en socialeverekeringen vervangt. Geen ww, belastingvrijevoet, bijstand, kinderbijslag of aow meer. Iedereen hetzelfde basisinkomen afhankelijk van zijn leeftijd. En dat betalen we met belasting zoals alles. Net niet voldoende om van te kunnen leven, maar iedere euro die je erbij verdient is extra. Geen controle meer. Geen ziljoen ambtenaren die alles en iedereen moeten controleren. Very simple.

Lijkt mij ook boeiend, maar wel een riskant experiment. Vraag me ook af of het consequenties heeft mbt EU en eigenlijk het complete buitenland. Kan ik niet overzien.

Tomas
03-04-06, 19:43
Geplaatst door mark61
Lijkt mij ook boeiend, maar wel een riskant experiment. Vraag me ook af of het consequenties heeft mbt EU en eigenlijk het complete buitenland. Kan ik niet overzien.

Het is ook nagenoeg onmogelijk om zoiets een beetje inkomensneutraal in te voeren.

barfly
03-04-06, 22:14
Geplaatst door Tomas
Het alternatief is ww. Kortom er is geen alternatief. We moeten laaggeschoold werk in voldoende hoeveelheden binnen de grenzen houden. Ik ben dan ook een aanhanger van het basisinkomen, dat is hét subsidiemechanisme voor laaggeschoold werk.

Ik kan me wel vinden in het concept van een basisinkomen voor iedere Nederlander/Europeaan. Dat biedt ook perspectieven voor mensen die op een alternatieve wijze willen leven (communes voor mijn part).

~Panthera~
03-04-06, 22:54
Geplaatst door barfly
(communes voor mijn part).

Zijn die er nog dan ? :hihi:

tukkersterror
03-04-06, 23:05
Geplaatst door barfly
Peilloze haat tegen Duitsers
Van onze correspondent Sander van Walsum

BERLIJN - Eén crisisthema ontbrak op de politieke agenda in Duitsland: de multiculturele samenleving. Door toedoen van docenten van een ‘zwarte’ school kan het niet langer worden genegeerd.

Het failliet van de multiculturele samenleving en het negeren van problemen komt ook in Duitsland aan de oppervlakte drijven. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken.

Hoe hebben ze het aangepakt in 1938-1945..................

~Panthera~
03-04-06, 23:39
Geplaatst door tukkersterror
Hoe hebben ze het aangepakt in 1938-1945..................

Grondig. :moe:

tukkersterror
04-04-06, 00:55
Geplaatst door ~Panthera~
Grondig. :moe:

Zou bijna een totaal verkeerd antwoord geven wat eigelijk voor op mijn tong lag, ach wat maakt het mij uit krijg ik misschien eindelijk mijn eerste strafpunt.

Misschien heeft Adolf H. wel een vooruit ziendeblik gehad, dat wij nu zoveel problemen krijgen met het Israel.
Misschien was hij wel een soort Jomanda, who knows, not my nose

Reve
04-04-06, 09:01
Geplaatst door barfly
Ik kan me wel vinden in het concept van een basisinkomen voor iedere Nederlander/Europeaan. Dat biedt ook perspectieven voor mensen die op een alternatieve wijze willen leven (communes voor mijn part).

Het idee voor een basisinkomen is reeds in de jaren 70 gestrand; er wordt dan te weinig gewerkt. Iedereen doet precies zovel als hij nodig acht. Om dit te financieren heb je millioenen arbeidende werknemers nodig die de hele week werken voor iets meer dan het minimum loon, anders wordt er te weinig gegenereerd.

In het geval van een basisinkomen zou dezelfde arbeider maar 10 uur uit werken gaan.

Reve
04-04-06, 09:07
Geplaatst door mark61
Dit sums it wel zo'n beetje up. Ach so, Sie meinen VMBO?


Ik geef af en toe les aan 15 en 16 jarigen op het vmbo (van LWOO tm theoretisch), deze school heeft een lich gemengd karakter (75%autochtoon-25%allochtoon). De klassen waar de motivatie ver te zoeken is zijn helaas maar al te vaak de klassen met meedere allochtone kinderen. 1,2, of 3 per klas heeft nouwelijks een invloed op het klassenkarakter. Bij grotere aantallen is opeens het karakter van een klas anders geworden (de meisjes zijn vaak brutaler dan de jongens)

Tomas
04-04-06, 11:29
Geplaatst door Reve
Het idee voor een basisinkomen is reeds in de jaren 70 gestrand; er wordt dan te weinig gewerkt. Iedereen doet precies zovel als hij nodig acht. Om dit te financieren heb je millioenen arbeidende werknemers nodig die de hele week werken voor iets meer dan het minimum loon, anders wordt er te weinig gegenereerd.

In het geval van een basisinkomen zou dezelfde arbeider maar 10 uur uit werken gaan.

Het is nog nooit uitgewerkt of ergens geintroduceerd. Het klopt wel dat er al heel lang vage linksige ideeen over bestaan. En dan vooral met het heimelijke doel om niet meer te hoeven werken.

Maar ik zie dat anders. Een basisinkomen waar je net niet van kunt leven is wel vrij gemakkelijk naar een niveau te brengen zodat je net wel kunt leven zonder de hele dag van huis te zijn. Een paar uurtjes in de week werken en je hebt wel voldoende. Dat is een voordeel voor alleenstaande moeders of mensen die maar net willen kunnen leven met zo min mogelijk inspanning. Bijvoorbeeld mensen die een boek willen schrijven of whatever.

De overgrote meerderheid zal daar geen genoegen mee nemen, net zoals dat nu het geval is. De mens verandert niet opeens. En zal dus zoals altijd al steeds meer willen hebben of verdienen. Minstens wat ie nu heeft.

Dus de arbeidersklasse zal er echt niet kleiner op worden. Nee, juist groter. Niet zozeer omdat de huidige beroepswerkeloze minimaal een beetje zal moeten werken om weer op z'n oude uitkeringsniveau te komen.

Maar vooral omdat er a) hele legers van ambtenaars vrijkomen die opeens zinloos zijn geworden en b) dat laag of ongeschoolde werkkrachten betaalbaar worden. Er is in mijn idee namelijk geen minimumloon meer, want dat wordt gewaarboorgd door het basisinkomen. En dat betekent dat je dus geen onmogelijk te bemiddelen werkelozen meer hebt.

En een grotere arbeidersklasse is geloof ik erg belangrijk met het toenemen van de vergrijzing. Zeggen ze.

~Panthera~
04-04-06, 14:21
Geplaatst door tukkersterror
Zou bijna een totaal verkeerd antwoord geven wat eigelijk voor op mijn tong lag, ach wat maakt het mij uit krijg ik misschien eindelijk mijn eerste strafpunt.

Misschien heeft Adolf H. wel een vooruit ziendeblik gehad, dat wij nu zoveel problemen krijgen met het Israel.
Misschien was hij wel een soort Jomanda, who knows, not my nose


Come again ? :verward:

WAT bedoel je hier precies mee ?

~Panthera~
04-04-06, 20:00
http://www.hazelnet.org/icon/emote/time.gif ik wacht.

Joesoef
04-04-06, 21:04
Ach, beleeft is ie niet maar ik ergens mag ik um wel.

Tomas
04-04-06, 21:06
Geplaatst door Joesoef
Ach, beleeft is ie niet maar ik ergens mag ik um wel.

Verkeerde topic?

Joesoef
04-04-06, 21:07
Geplaatst door Reve
Het idee voor een basisinkomen is reeds in de jaren 70 gestrand; er wordt dan te weinig gewerkt. Iedereen doet precies zovel als hij nodig acht. Om dit te financieren heb je millioenen arbeidende werknemers nodig die de hele week werken voor iets meer dan het minimum loon, anders wordt er te weinig gegenereerd.

In het geval van een basisinkomen zou dezelfde arbeider maar 10 uur uit werken gaan.


De meeste mensen zijn zo materialistisch ingesteld dat ze zullen blijven werken totdat ze nooit genoeg geld hebben.

Geloof mij, er zijn echt mensen die gewoon helemaal niets kunnen. Ook die zou je aan het werk kunnen zetten maar daar is zoveel begeleiding en geld voor nodig dat het goedkoper is om ze een uitkering te geven.