PDA

Bekijk Volledige Versie : Plan: stage allochtoon inkopen



MO_NL
04-04-06, 10:54
Plan: stage allochtoon inkopen

De regio -gemeenten in de Vallei willen stageplaatsen gaan inkopen voor allochtone jongeren. De tieners krijgen hierdoor meer kans op een baan.

De vier samenwerkende gemeentebesturen van Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal (WERV) hebben het plan op een actielijst staan voor de komende tijd.

Allochtone jongeren in de regio komen relatief moeilijk aan een baan of stageplaats.

Een deel van de jongeren belandt vervolgens in de bijstand, waar gemeenten opdraaien voor hun uitkering. Om hoeveel jongeren het gaat is niet bekend, wel dat het met name vmbo’ers en mbo’ers zijn.

De Marokkaanse gemeenschap in Ede heeft het onderwerp in de aanloop naar de raadsverkiezingen op de agenda gezet. Ook bij ondernemers is het een hot item, zo bleek onder meer uit een verkiezingsbijeenkomst van het Ede’s Bedrijfs Contact.

De vier gemeenten willen afspraken maken met scholen en werkgevers. Op die manier moet het aantal stageplekken vastliggen, zegt de Wageningse wethouder Tineke Strik.

Wat haar betreft hoeven allochtone jongeren zich niet meer zelf ‘in te vechten’ bij een werkgever die hen vervolgens afwijst vanwege een buitenlandse achternaam.

Anderzijds verwacht ze van scholen toezeggingen over de begeleiding van jongeren, zodat bedrijven daar niet alleen voor hoeven op te draaien.

Het debat over dit onderwerp werd de afgelopen tijd al gevoerd in het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid. Dit overleg ligt momenteel stil omdat het een andere opzet krijgt. Bij de WERV-gemeenten krijgt het idee voorrang.

WERV

De vier gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal werken sinds 1999 samen. De werktitel ’Valleistad’ werd al snel ingeruild voor WERV.

De gemeentebesturen willen nauw samenwerken. Ze hebben daarvoor een organisatie opgezet, waarbij vijf wethouders uit de vier gemeenten de leiding hebben. Ook is er een projectbureau.

De ideeën van WERV zijn nog niet erg concreet. Het plan om de grenzen in de huurwoningmarkt in de Vallei weg te halen, is wel vergevorderd. Het gaat komend jaar in.

Bron: Gelderlander

waterfiets
04-04-06, 13:14
Bedoelt men nu dat de gemeente gaat betalen voor die stageplekken? Ik vind dat eigenlijk belachelijk. Laten die werkgevers maar aantonen dat ze allochtonen evenveel kansen geven als autochtonen en anders geef je ze een boete.

IbnRushd
04-04-06, 16:01
Geplaatst door waterfiets
Bedoelt men nu dat de gemeente gaat betalen voor die stageplekken? Ik vind dat eigenlijk belachelijk. Laten die werkgevers maar aantonen dat ze allochtonen evenveel kansen geven als autochtonen en anders geef je ze een boete.

Met een boete kom je ook niet zo erg ver. Werkgevers dwingen om een stageplaats te geven is niet alleen een vorm van 'dreigen', maar ook niet prettig voor de stagiaire. Zie je al die boze ogen om hem heen.

Dolle Fatima
04-04-06, 16:23
Ik vind het een slechte oplossing.
Net als dat anoniem solliciteren veranderd er niks aan het het onderliggende probleem.

waterfiets
04-04-06, 16:27
Geplaatst door IbnRushd
Met een boete kom je ook niet zo erg ver. Werkgevers dwingen om een stageplaats te geven is niet alleen een vorm van 'dreigen', maar ook niet prettig voor de stagiaire. Zie je al die boze ogen om hem heen.

In Amerika moeten werknemers bij wet een afspiegeling zijn van de bevolking en dat werkt prima. Het is jammer dat daar een wet voor moet zijn maar als het niet anders gaat dan moet het maar. Echter werkgevers geld geven als ze niet discrimineren gaat mij veel te ver en vind ik de omgekeerde wereld!

Dolle Fatima
04-04-06, 16:29
Geplaatst door waterfiets
In Amerika moeten werknemers bij wet een afspiegeling zijn van de bevolking en dat werkt prima. Het is jammer dat daar een wet voor moet zijn maar als het niet anders gaat dan moet het maar. Echter werkgevers geld geven als ze niet discrimineren gaat mij veel te ver en vind ik de omgekeerde wereld!

Ja dat lijkt me ook
En waarom moet de oplossing daar liggen?
Een deel van het probleem ligt toch ook bij de VMBO'ers van tegenwoordig. Geef die een sollicitatiettraining en leer ze manieren bijvoorbeeld.
En als ze dan nog steeds geen kans krijgen, ga dan denken aan maatregelen tegen werkgevers.

mark61
04-04-06, 17:14
Geplaatst door Dolle Fatima
Ja dat lijkt me ook
En waarom moet de oplossing daar liggen?
Een deel van het probleem ligt toch ook bij de VMBO'ers van tegenwoordig. Geef die een sollicitatiettraining en leer ze manieren bijvoorbeeld.
En als ze dan nog steeds geen kans krijgen, ga dan denken aan maatregelen tegen werkgevers.

Manieren leren is meer iets wat ouders moeten doen.

Ik geloof trouwens dat het geen federale wet is in Amerika; sommige steden en staten geven geen opdrachten aan niet-gemengde bedrijven.

delirious
04-04-06, 17:32
Ik zag een ooit geleden een docu over een Marokkaans kneusje die telefonisch in gesprek was met een bedrijf dat eventueel een stageplek voor de rukker had.
Ik heb me dan ook kapot geërgerd over het feit hoe hij aan de telefoon hing.
Met de ene hand zat hij op de achterbank in de auto te bellen, en met de andere hand stak hij een rotje af gericht tegen voorbijgangers.