PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Jezus liep over ijs’



Marsipulami
05-04-06, 18:10
’Jezus liep over ijs’


Geplaatst op 5/4 '06 om 16:42u
Door Theo Borgermans (Bron: NOS Nieuws)


HILVERSUM (RKnieuws.net) - Bijna tweeduizend jaar later houdt het de gemoederen nog bezig. Kon Jezus echt over water lopen? Het Nieuwe Testament zegt dat het waar is. Maar een universitair professor in Florida gelooft dat er een minder wonderbaarlijke verklaring is.



Professor in de Oceanografie Doron Nof heeft ontdekt dat een ongebruikelijke combinatie van water- en weersomstandigheden in wat nu het noorden van Israël is, kan hebben geleid tot ijsvorming op het Meer van Galilea.

Nof gebruikte voor zijn berekeningen gegevens over de oppervlaktetemperatuur van de Middellandse Zee en statistische modellen om de dynamiek van het Meer van Galilea, dat nu het Kinneret meer heet, te onderzoeken.

Het onderzoek wees uit dat tussen de 1500 en 2600 jaar geleden in dat gebied een periode van koelere temperatuur was aangebroken. Een temperatuur onder het vriespunt kan aan de westoever van het meer een ijslaag hebben veroorzaakt die dik genoeg was om een mens te dragen, zegt Nof.

Bovendien zou het voor mensen die vanaf een afstandje keken volgens de onderzoeker bijna onmogelijk zijn om een drijvend stuk ijs te onderscheiden van water. De bevindingen van de oceanoloog zijn in het aprilnummer van the Journal of Paleolimnology gepubliceerd als een ’’mogelijke verklaring’’ voor het verhaal dat Jezus over het water liep.

’’Als je mij vraagt of ik geloof dat iemand op het water liep, zeg ik ’nee’. Misschien liep iemand op ijs, ik weet het niet’’, aldus Nof. ’’Ik geloof dat er iets natuurlijks was dat het verklaart.’’ Verder zei hij het aan anderen over te laten om zich af te vragen of zijn onderzoek een verklaring biedt voor het bijbelse verhaal.

Het is trouwens niet voor het eerst dat Nof een wonder uit de bijbel probeert te verklaren. Begin jaren negentig verklaarde hij dat een wind die tien uur lang met een snelheid van 72 kilometer per uur blies, ervoor kan hebben gezorgd dat de Rode Zee werd gespleten zodat Mozes daar met zijn gevolg doorheen kon trekken op weg naar het beloofde land.

Dat leverde de onderzoeker toen wat hatemails op, ook al gaf hij aan dat zijn idee de bijbelse beschrijving van de gebeurtenis kon ondersteunen. In verband met zijn laatste theorie heeft Nof ook al de nodige boze mails gekregen. Nof: ’’Ze vragen me of ik hierna de wederopstanding ga verklaren.’’

xslaniet
05-04-06, 18:24
Kijk ,daar gaan onze belastingecenten heen ,naar het onderzoeken van wazige theoriën die net zo vaag zijn als de bijbel zelf.
Ik als profesooor in de sexologie heb een eigen theorie ontwikkeld.
Stel Adam en Eva waren de eerste mensen op aarde ze kregen twee zonen,waar komt de rest vandaan?
Jawel Die knulletje hebben met mamma liggen vozen.
Dat kostte me ruim 20 miljoen euro,mag ik ff vangen?

Divine_70
05-04-06, 18:41
Geplaatst door xslaniet
Kijk ,daar gaan onze belastingecenten heen ,naar het onderzoeken van wazige theoriën die net zo vaag zijn als de bijbel zelf.
Ik als profesooor in de sexologie heb een eigen theorie ontwikkeld.
Stel Adam en Eva waren de eerste mensen op aarde ze kregen twee zonen,waar komt de rest vandaan?
Jawel Die knulletje hebben met mamma liggen vozen.
Dat kostte me ruim 20 miljoen euro,mag ik ff vangen?

Sterker nog, Kain sloeg Abel dood en vluchte naar een andere stad. :vreemd:

:hihi:

Baddha
05-04-06, 19:10
Geplaatst door xslaniet
Kijk ,daar gaan onze belastingecenten heen ,naar het onderzoeken van wazige theoriën die net zo vaag zijn als de bijbel zelf.
Ik als profesooor in de sexologie heb een eigen theorie ontwikkeld.
Stel Adam en Eva waren de eerste mensen op aarde ze kregen twee zonen,waar komt de rest vandaan?
Jawel Die knulletje hebben met mamma liggen vozen.
Dat kostte me ruim 20 miljoen euro,mag ik ff vangen?

Als jij seksuoloog was wist je hoe je professor en seksuologie schrijft ;)

Er wordt over Adam en Eva gezegd dat het de eerste mensen waren, maar niet dat ze de enige waren.

duende
05-04-06, 19:11
Trucjes dus.
Die lazarus die uit de dood is opgestaan, moet volgens mij ook gewoon iemand zijn die straalbezopen was en/of behoorlijk stoned zijn geweest. Lazarus, de naam zegt het al.
Kortom het hele christelijke geloof is gebaseerd op illusies. Jezus een soort van David Copperfield. Dat met dat kruis was natuurlijk ook een goeie. En daarna de Houdini variant..ontsnappen uit een afgesloten ruimte. Knap hoor.
Kan ik ook ff vangen.

Baddha
05-04-06, 19:38
Geplaatst door duende
Trucjes dus.
Die lazarus die uit de dood is opgestaan, moet volgens mij ook gewoon iemand zijn die straalbezopen was en/of behoorlijk stoned zijn geweest. Lazarus, de naam zegt het al.
Kortom het hele christelijke geloof is gebaseerd op illusies. Jezus een soort van David Copperfield. Dat met dat kruis was natuurlijk ook een goeie. En daarna de Houdini variant..ontsnappen uit een afgesloten ruimte. Knap hoor.
Kan ik ook ff vangen.

Symboliek was vroeger heel erg belangrijk. Deze theorie is niet bepaald de eerste die een logische verklaring probeert te geven voor wat in de bijbel als een wonder wordt beschreven.

Neem het verhaal van het delen van brood en vis. Het kan best dat Jezus het goede voorbeeld toonde waardoor anderen die eten bij zich hadden geinspireerd raakten en zijn voorbeeld volgden.

waterfiets
05-04-06, 20:03
Geplaatst door Baddha
Symboliek was vroeger heel erg belangrijk.

Zeker als je onder bezetting van de Romeinen leeft ... Immers, vele religieuze groepen werden vervolgd ....

xslaniet
05-04-06, 20:16
Geplaatst door Baddha
Als jij seksuoloog was wist je hoe je professor en seksuologie schrijft ;)

Er wordt over Adam en Eva gezegd dat het de eerste mensen waren, maar niet dat ze de enige waren. ken jij dat verhaal van die duif van de ark van noag? :haha:

Baddha
05-04-06, 20:28
Geplaatst door xslaniet
ken jij dat verhaal van die duif van de ark van noag? :haha:

Het witte beestje met een (mare?)takje in z'n snavel?

Wat is daarmee?

xslaniet
05-04-06, 20:38
Een maretak was het niet ,dat is een halfparasiet.

Denk er maar eens over na ,wat ermee was,het is best wel lachwekkend :denk:

Baddha
05-04-06, 20:45
Geplaatst door xslaniet
Een maretak was het niet ,dat is een halfparasiet.

Denk er maar eens over na ,wat ermee was,het is best wel lachwekkend :denk:

Ik weet niet waar je op doelt, sorry.

Divine_70
05-04-06, 20:51
Geplaatst door xslaniet
Een maretak was het niet ,dat is een halfparasiet.

Denk er maar eens over na ,wat ermee was,het is best wel lachwekkend :denk:

Hou ons niet langer in spanning en gooi het in de groep. :hihi:

xslaniet
05-04-06, 21:25
De duif kwam terug met een olijftakje,nou weet ik niet of jullie ooit een olijfboom hebben zien groeien,ik niet dus.Dat is wel één van de traagst groeiende bomen op aarde en kan niet tegen vorst...mogen jullie raden wat er op de top van die berg ligt en d'r niet niet zo weinig ook...

De bijbel is gewoon niets meer dan één van de eerste uitgaves van een lokaal roddelblaadje.

ronald
05-04-06, 22:59
Geplaatst door xslaniet
De duif kwam terug met een olijftakje,nou weet ik niet of jullie ooit een olijfboom hebben zien groeien,ik niet dus.Dat is wel één van de traagst groeiende bomen op aarde en kan niet tegen vorst...mogen jullie raden wat er op de top van die berg ligt en d'r niet niet zo weinig ook...

De bijbel is gewoon niets meer dan één van de eerste uitgaves van een lokaal roddelblaadje.


Geen maretakje maar een olijftakje dus. Honderden olijfbomen zien groeien. Er werd door Noach een duif gestuurd omdat het een trouw dier is naar zijn partner toe: terugkomst verzekerd. Hij zond geen luiaap die niet kon vliegen en zou zijn blijven hangen bij de eerste de beste tak. Een vogel is zo'n dier dat vliegt boven land weet je wel. Het water was niet gedaald tot en met de bergtop maar tot het aardoppervlakte....dus....honderden olijfbomen (die in water hebben gestaan en niet in ijs want water vriest pas onder 0 graden) te vinden.
Wat is het probleem of het mystieke aan het verhaal?

tr_imparator
06-04-06, 00:13
Je moet het zo simple mogelijk houden:

Ik denk dat het regende en dat hij daar overliep. :tik:

ronald
06-04-06, 00:46
Ik weet niet of je ooit in de Kineret bent geweest.....maar het zou beter en reeler zijn bedacht omdat de Kineret bijna leeg was....dat gebeurt veel valer.

tr_imparator
06-04-06, 01:01
Geplaatst door ronald
Ik weet niet of je ooit in de Kineret bent geweest.....maar het zou beter en reeler zijn bedacht omdat de Kineret bijna leeg was....dat gebeurt veel valer.

Kineret is toch een medicijn tegen reuma?

ronald
06-04-06, 01:12
Geplaatst door tr_imparator
Kineret is toch een medicijn tegen reuma?


Ja ook...sommigen gebruiken het water overal voor...


Nummeri 34:11 "En van Sefam zal de grens afdalen naar Ribla, ten oosten van Aďn; vervolgens zal de grens afdalen en langs de oever van het meer van Kinneret lopen aan de oostzijde. "

tr_imparator
06-04-06, 01:48
Geplaatst door ronald
Ja ook...sommigen gebruiken het water overal voor...


Nummeri 34:11 "En van Sefam zal de grens afdalen naar Ribla, ten oosten van Aďn; vervolgens zal de grens afdalen en langs de oever van het meer van Kinneret lopen aan de oostzijde. "


het was volgens mij een IL-1 receptor antagonist.

ronald
06-04-06, 01:59
Geplaatst door tr_imparator
het was volgens mij een IL-1 receptor antagonist.


...de vraag is, is het een alfa - of beta soort?

xslaniet
06-04-06, 06:23
Geplaatst door ronald
Geen maretakje maar een olijftakje dus. Honderden olijfbomen zien groeien. Er werd door Noach een duif gestuurd omdat het een trouw dier is naar zijn partner toe: terugkomst verzekerd. Hij zond geen luiaap die niet kon vliegen en zou zijn blijven hangen bij de eerste de beste tak. Een vogel is zo'n dier dat vliegt boven land weet je wel. Het water was niet gedaald tot en met de bergtop maar tot het aardoppervlakte....dus....honderden olijfbomen (die in water hebben gestaan en niet in ijs want water vriest pas onder 0 graden) te vinden.
Wat is het probleem of het mystieke aan het verhaal?

Jij maakt er helemaal een dolle boel van.
Weet jij waar de ark volgens verhalen ligt? :haha:

waterfiets
06-04-06, 07:52
Jezus kon schaatsen. Geleerden in Jeruzalem denken de waarheid ontdekt te hebben over het wonder in de Bijbel waarbij Jezus over het water loopt. In de geboortestreek van Jezus zijn knderschaatsen opgegraven gemaakt van been. Al eerder was bekend geworden dat Jezus het liefst erwtensoep met Unox rookworst at door het opgraven van een oude herberg. Wordt vervolgd.

ronald
06-04-06, 11:56
Geplaatst door xslaniet
Jij maakt er helemaal een dolle boel van.
Weet jij waar de ark volgens verhalen ligt? :haha:


Genesis 6:4 "En in de zevende maand, op de zeventiende dag der maand, bleef de ark vastzitten op het gebergte van Ararat."

....Turkije dus....

ronald
06-04-06, 11:59
Geplaatst door waterfiets
Jezus kon schaatsen. Geleerden in Jeruzalem denken de waarheid ontdekt te hebben over het wonder in de Bijbel waarbij Jezus over het water loopt. In de geboortestreek van Jezus zijn knderschaatsen opgegraven gemaakt van been. Al eerder was bekend geworden dat Jezus het liefst erwtensoep met Unox rookworst at door het opgraven van een oude herberg. Wordt vervolgd.



mnaah......Unox erwtensoep met rookworst is gemaakt van varkensvlees....niet kosher weet je wel.....

xslaniet
06-04-06, 17:58
Geplaatst door ronald
Het water was niet gedaald tot en met de bergtop maar tot het aardoppervlakte ....dus....honderden olijfbomen (die in water hebben gestaan en niet in ijs want water vriest pas onder 0 graden) te vinden.
Wat is het probleem of het mystieke aan het verhaal?


Genesis 6:4 "En in de zevende maand, op de zeventiende dag der maand, bleef de ark vastzitten op het gebergte van Ararat."

....Turkije dus....

Ik stop ermee het is te makkelijk... :boer:

sater
08-04-06, 14:29
Geplaatst door waterfiets
Jezus kon schaatsen. Geleerden in Jeruzalem denken de waarheid ontdekt te hebben over het wonder in de Bijbel waarbij Jezus over het water loopt. In de geboortestreek van Jezus zijn knderschaatsen opgegraven gemaakt van been. Al eerder was bekend geworden dat Jezus het liefst erwtensoep met Unox rookworst at door het opgraven van een oude herberg. Wordt vervolgd.

:wohaa: en Maria zijn moeder beheerde een koek en zopie.