PDA

Bekijk Volledige Versie : Ultrarechtse pietpraat Verdonk goed voor 40 "LPF" zetels.



Joesoef
05-04-06, 19:07
Verdonk vreest 'rampzalig links kabinet'

Uitgegeven: 5 april 2006 13:42
Laatst gewijzigd: 5 april 2006 15:45

AMSTERDAM - Rita Verdonk wil voorkomen dat Nederland volgend jaar een "een rampzalig links kabinet" krijgt van PvdA, SP en GroenLinks. Dat noemde ze woensdag als belangrijkste reden om zich kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de VVD.

Bekijk video: Modem/ Breedband


Verdonk presenteerde zich tijdens een persconferentie op de BouwRai in Amsterdam. Maar ondanks de aanwezige traditionele VVD-achterban van ondernemers klonk er slechts een lauw applaus toen Verdonk haar persconferentie begon met de woorden "ik doe het".

Verdonk, nu nog minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, presenteerde zichzelf als "niet links, niet rechts, maar recht door zee". Het onderscheid maken tussen links en rechts noemde ze "oude politiek".

Opschudden

Ze zei dat ze gaat voor "de inhoud, de boodschap" en dat daadkracht haar belangrijkste onderscheidende eigenschap is in vergelijking met Mark Rutte, die andere belangrijke kandidaat voor het partijleiderschap van de VVD. "Ik wil Nederland eens flink opschudden", zei Verdonk. Ze ging niet zover te zeggen dat het Rutte ontbreekt aan daadkracht.

Loonstrookje

Een aantal thema's presenteerde ze woensdag. Nederlanders moeten weer trots op hun eigen land kunnen zijn, ondernemers moeten hun vleugels kunnen uitslaan en iedereen moet weer kunnen lachen bij het loonstrookje. Verder wil ze voorkomen dat mensen nog met vier op een kamer liggen in verpleeghuizen en dat de politie 30 procent van haar tijd bezig is met administratieve rompslomp.

Op deze punten zijn overigens collega-VVD'ers in het huidige kabinet verantwoordelijk: Hoogervorst voor de verpleeghuizen en Remkes voor de politie. Verdonk wil haar beleid bekostigen door het schrappen in managementlagen. Tegelijkertijd zei ze dat ze zich kan voorstellen dat de belastingen omlaag gaan.

Uitdaging

Verdonk wilde verder niet in details treden over hoe ze haar doelen wil bereiken. Dat komt later pas, zei ze. "Ik heb overal een mening over, maar die ga ik nu niet met u delen." Ze zei uit te kijken naar het debat met haar medekandidaten Rutte en Veenendaal (VVD-Tweede Kamerlid). Het debat met de gehaaide debater Rutte noemde ze "een fantastische uitdaging."

Race

Verdonk wilde tot voor kort niet meedoen met de race om het lijsttrekkerschap, maar liet vorige week weten dat ze van gedachten was veranderd. "Er is door veel mensen heel veel vertrouwen in mij uitgesproken omdat ik doe wat ik zeg. Afspraak is afspraak. Ik durf duidelijk te zeggen waar het op staat, problemen te benoemen en die ook op te lossen."

Of ze daarmee de opvolger is van Pim Fortuyn, wilde ze niet zeggen. "Hij heeft problemen bespreekbaar gemaakt, daar ben ik hem dankbaar voor. Pim Fortuyn was uniek maar niet te evenaren." Wel is Verdonk de afgelopen jaren populair geworden met dezelfde thema's als Fortuyn indertijd (integratie en asielbeleid) en heeft ze nu dezelfde campagneleider als Fortuyn toen die nog bij Leefbaar Nederland zat, Kay van de Linde.

~Panthera~
05-04-06, 19:17
De Fortuincloon. :roker:

sater
05-04-06, 22:59
Geplaatst door ~Panthera~
De Fortuincloon. :roker:

:regie: ze heeft in ieder geval de Pimtoon gezet.

waterfiets
05-04-06, 23:06
Geplaatst door sater
:regie: ze heeft in ieder geval de Pimtoon gezet.

NOVA toonde vanavond aan dat haar campagneleider Kay van der Linde - die ook de campagne van Fortuyn deed - sterk leunde op de speech die Fortuyn hield toen hij zijn campagne begon.

Baddha
06-04-06, 00:21
Ik voel veel meer voor Rutte, maar op het punt van een links kabinet ben ik het wel met Iron Rita eens.

Overigens acht ik een linkse coalitie zeer onwaarschijnlijk. De SP is veel te extreem voor de PvdA en wil gewoon heel andere dingen. Ze zouden in een coalitie net zo'n one issue partij worden als D66 in het huidige kabinet en dat zie ik Marijnissen niet doen. Dan schopt ie liever de komende vier jaar gewoon weer tegen de regering aan. Is maar beter ook, in oppositie voeren is ie goed.

observer
06-04-06, 08:10
weet niet iets in die rutte staat me tegen, maar dat heb ik met al die politico types net zoals bos, teveel imago bezig, te gelikt (brrrr) nooit een mening die niet voor alles uitlegbaar is

dan verdonk maar je kan voor of tegen zijn je weet in iedergeval wat ze bedoeld

~Panthera~
06-04-06, 12:29
Geplaatst door observer

dan verdonk maar je kan voor of tegen zijn je weet in iedergeval wat ze bedoeld

Dat is waar, ze bedoelt eigenlijk: we motten hier geen buitenlanders, en het liefst schop ik degeen die er al zijn ook liever het land uit, maar dat kan nog net niet vanweg de wet en verdragen. :moe:

Gerard074
06-04-06, 14:16
Geplaatst door Joesoef



Loonstrookje

en iedereen moet weer kunnen lachen bij het loonstrookje. Verder wil ze voorkomen dat mensen nog met vier op een kamer liggen in verpleeghuizen en dat de politie 30 procent van haar tijd bezig is met administratieve rompslomp.



Volgens mij heeft dat stomme wijf alzheimer-light. Ze is nu al vergeten dat zij mede verantwoordelijk is van wat ze boven beschrijft.

~Panthera~
06-04-06, 14:52
Geplaatst door Gerard074
Volgens mij heeft dat stomme wijf alzheimer-light. Ze is nu al vergeten dat zij mede verantwoordelijk is van wat ze boven beschrijft.

Ja precies, net zoals Rechts ook altijd even "VERGETEN" schijnt te zijn, dat ZALM (VVD) hier al jaren minister van financien is. :moe:

Natuurlijk is het dan verdomde logisch, dat je zegt dat de PVDA teveel geld uitgeeft.
Sukkels.

Gerard074
06-04-06, 15:03
Geplaatst door ~Panthera~
Ja precies, net zoals Rechts ook altijd even "VERGETEN" schijnt te zijn, dat ZALM (VVD) hier al jaren minister van financien is. :moe:

Natuurlijk is het dan verdomde logisch, dat je zegt dat de PVDA teveel geld uitgeeft.
Sukkels.

ja precies, maar blijft een dooddoener, volgens mij draagt de VVD al een jaar of 20 regeringsverantwoordelijkheid, maar ja alles is terug te voeren naar 1974 kabinet Den Uyl, dat blijft het altijd nog wel doen bij rechts Nederland.

~Panthera~
06-04-06, 15:30
Geplaatst door Gerard074
ja precies, maar blijft een dooddoener, volgens mij draagt de VVD al een jaar of 20 regeringsverantwoordelijkheid, maar ja alles is terug te voeren naar 1974 kabinet Den Uyl, dat blijft het altijd nog wel doen bij rechts Nederland.

Yep, Telegraaf IQ. :moe:

observer
06-04-06, 16:14
Geplaatst door Gerard074
ja precies, maar blijft een dooddoener, volgens mij draagt de VVD al een jaar of 20 regeringsverantwoordelijkheid, maar ja alles is terug te voeren naar 1974 kabinet Den Uyl, dat blijft het altijd nog wel doen bij rechts Nederland. daar zit ook wel een kern van waarheid in immers die introduceerde het begrip begrotingstekort en als er 1 schaap over de zalm is eh dam

Gerard074
06-04-06, 16:20
Geplaatst door observer
daar zit ook wel een kern van waarheid in immers die introduceerde het begrip begrotingstekort en als er 1 schaap over de zalm is eh dam

nummer 1 meldt zich al :p

Seif
06-04-06, 16:23
Geplaatst door Gerard074
ja precies, maar blijft een dooddoener, volgens mij draagt de VVD al een jaar of 20 regeringsverantwoordelijkheid, maar ja alles is terug te voeren naar 1974 kabinet Den Uyl, dat blijft het altijd nog wel doen bij rechts Nederland.

Tsja, zo gaat dat. Linkse mensen willen ook altijd vergeten dat het onderwijs naar de klote is geholpen onder hoofdverantwoordelijkheid van de PvdA. Basisvorming, studiehuis, allemaal uit de koker van de PvdA.

Gerard074
06-04-06, 16:30
Geplaatst door Seif
Tsja, zo gaat dat. Linkse mensen willen ook altijd vergeten dat het onderwijs naar de klote is geholpen onder hoofdverantwoordelijkheid van de PvdA. Basisvorming, studiehuis, allemaal uit de koker van de PvdA.

Gelukkig helpt jou d66 het onderwijs er weer helemaal boven op.

Seif
06-04-06, 16:32
Geplaatst door Gerard074
Gelukkig helpt jou d66 het onderwijs er weer helemaal boven op.

We doen ons best. Maar in een kabinetsperiode repareren wat in jaren kapot is gemaakt valt niet mee. D'r is in ieder geval wel meer geld bijgekomen dan de PvdA van plan was. En geld is een eerste voorwaarde. :)