PDA

Bekijk Volledige Versie : Het ware Dafur



tukkersterror
05-04-06, 21:41
Na de onzin over een complot theorie heb ik besloten om het onderstaande van Artsen zonder grenzen hier af te drukken.


“Het gebeurde afgelopen augustus [2004] toen we op onze boerderij waren buiten het dorp. We zagen vijf Arabische mannen die naar ons toekwamen en vroegen waar onzeechtgenoten waren. Vervolgens zeiden ze dat ze seks met ons wilden. Wij zeiden nee. Dus mishandelden en verkrachtten ze ons. Nadat ze ons hadden misbruikt, zeiden ze dat we Arabische kinderen zouden krijgen. En als ze ooit nog Fur vrouwen tegen zouden komen, zouden ze hen weer verkrachten om de kleur van hun kinderen te veranderen.”Drie vrouwen, 25, 30 en 40 jaar oud, oktober 2004, West-Darfur Een rapport van Artsen zonder Grenzen Internationale Vrouwendag 8 maart 2005 --------------------------------------------------------------------------------
Page 2
2De verwoestende gevolgen van sexueel geweld Sinds begin 2003 gaat de bevolking van Darfur gebukt onder extreem wreed geweld. Al bijna twee miljoen mensen zijn hun verwoeste dorpen ontvlucht, op zoek naar eenveilig heenkomen. Triest genoeg is de verkrachting van vrouwen, kinderen en mannen een constante factor van geweld in deze terreurcampagne. Nog tragischer is het feitdat de verkrachtingen tot op de dag van vandaag doorgaan, zelfs lang nadat demensen hun dorpen zijn ontvlucht. De verhalen van slachtoffers illustreren de afschuwelijke dagelijkse realiteit van de bevolking van Darfur, met name die vanvrouwen en meisjes, de belangrijkste slachtoffers van deze vorm van geweld. Hier moet een einde aan komen. In Darfur en het naburige Tsjaad bieden teams van Artsen zonder Grenzen sinds 2003 medische zorg aan mensen die hun dorpen zijn ontvlucht. Deze eerste groepen vluchtelingen vertelden ons steeds weer hoe gewapende milities hun dorpen aanvielenen de inwoners vermoordden en verkrachtten. De honderdduizenden mensen die hun verwoeste dorpen zijn ontvlucht hebben een veilig heenkomen gezocht in geïmproviseerde kampen. Constructies van stokken en versleten lappen stof moeten beschutting bieden. Maar ook hier zijn ze niet veilig. Ondanks de met veel media-aandacht omgeven bezoeken van wereldleiders staan devluchtelingen nog steeds bloot aan vervolging en onderdrukking binnen de kampen enaan verkrachting en moord daarbuiten. Om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien zullen gezinnen toch hout moeten sprokkelen, water halen of het land bewerken. Daarmee maken ze een verschrikkelijke keuze, want of zijzelf of hun kinderen lopen het risico te worden verkracht, mishandeld of vermoord zodra ze zich buiten de kampen, dorpen of steden begeven. Verkrachting heeft serieuze consequenties voor de gezondheid en het welzijn van vrouwen, met name wanneer zij geen adequate medische zorg en aandacht krijgen.Tussen oktober 2004 en de eerste helft van februari 2005 heeft Artsen zonder Grenzen in Darfur bijna 500 slachtoffers van verkrachting behandeld (cijfers van de Nederlandse sectie van Artsen zonder Grenzen). Gevoelens vanschaamte, vernedering en angst weerhouden de slachtoffers ervan medischehulp te zoeken bij een gezondheidspost. Artsen zonder Grenzen gelooft dan ook dat het aantal geregistreerde slachtoffers de feitelijke situatie niet weerspiegelten dat het werkelijke aantal slachtoffers veel groter is.



“Ik werkte die dag alleen op mijn boerderij. Acht mannen met geweren kwamen naar me toe en wilden mijn jas hebben. Ikweigerde. Ze begonnen me op mijn rug te slaan met een stok. Vijfmannen hebben me toen verkracht. Daarna richtte een van demannen een geweer op me. Hij wilde me doodschieten. Een andere man hield hem tegen. Mijn vrouw, die naar me op weg was op deboerderij, zag me met de mannen. Ze werd door dezelfde mannen vastgegrepen. Twee van hen verkrachtten haar ook.” Man, 28 jaar, november 2004, West-Darfur
--------------------------------------------------------------------------------
Page 3
3Alarmerende berichten Artsen zonder Grenzen biedt medische zorg aan meer dan 1.250.000 mensen in 25 locaties in Darfur. Alle slachtoffers die in onze klinieken terechtkomen schetsen een alarmerend beeld van enorme aantallen verkrachtingen, en allen maken ze melding van vergelijkbare geweldspatronen. Alleen al in West-Darfur behandelde Artsen zonder Grenzen tussen oktober 2004 en15 februari 2005 297 slachtoffers van verkrachting in haar klinieken. 99% van de slachtoffers is vrouw. Hun leeftijd loopt uiteen van 12 tot 45 jaar. De gemiddeldeleeftijd is 27 jaar. 22% van de slachtoffers bezocht een kliniek binnen drie dagen nade verkrachting. Meer dan de helft van de gevallen werd binnen dertig dagen gemeld.Bijna 90% van de slachtoffers gaf aan dat de verkrachting plaatsvond buiten bevolkte gebieden. De meeste slachtoffers (82%) werden verkracht terwijl ze bezig waren met hun dagelijkse werkzaamheden. Slechts 4% van de vrouwen geeft aan te zijn verkracht tijdens het daadwerkelijke conflict, toen ze hun dorp ontvluchtten. Bijna eenderde (28%) van de slachtoffers gaf aan meer dan eens te zijn verkracht,door één of meerdere belagers. In meer dan de helft van de gevallen vond naast hetseksueel geweld ook fysiek geweld plaats; vrouwen werden mishandeld met stokken,zwepen of bijlen. Bovendien waren sommige vrouwen zichtbaar zwanger tijdens deverkrachting, uiteenlopend van zes tot acht maanden. In één geval veroorzaakte de verkrachting een miskraam.AanvallersIn de meeste gevallen zijn de aanvallers mannen met geweren. Soms dragen ze een militair uniform, soms gewone kleding. 81% van de slachtoffers beschrijft deverkrachters als militieleden of militairen die hun wapens gebruiken om hun slachtoffers te dwingen. Omdat er met vuurwapens wordt gedreigd hebben deslachtoffers geen enkele ontsnappingsmogelijkheid. Daarnaast worden naar verluidtstokken, zwepen en bijlen (gangbare gereedschappen in Sudan voor veehouders enboeren) gebruikt om tijdens de verkrachting fysiek letsel toe te brengen. De aanvallenzijn extreem onmenselijk. Verschillende slachtoffers vertelden dat familieleden(echtgenoten, kinderen, moeders, enz.) of vrienden zwaar werden mishandeld terwijl ze getuige waren van de aanval of probeerden tussenbeide te komen.


“Ik was water aan het halen in de droge rivierbedding net buiten destad toen ik een groep mannen in militair uniform tegenkwam die me om water vroegen. Ik bracht hen water maar dat gooiden ze in mijngezicht. Ik ging terug naar huis met mijn emmers water. De mannenvolgden me. Toen we vlakbij het dorp waren zeiden ze dat ik naar hun kamp moest komen. Ik weigerde maar ze sleepten me mee. Mijn moeder was in de buurt en riep dat ze moesten stoppen. De mannenbegonnen ons te slaan. Mijn moeder viel op de grond. Een van demannen nam me apart en verkrachtte me.” Vrouw, 28 jaar, tijdens de verkrachting was ze 6 maanden zwanger, januari 2005, West-Darfur --------------------------------------------------------------------------------
Page 4
4Aanvallen tijdens dagelijks werk De vrouwen worden meestal aangevallen tijdens hun dagelijkse bezigheden om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Zoals eerder vermeld, vindt 82% van deverkrachtingen plaats wanneer vrouwen zich buiten de bevolkte gebieden (dorpen en steden) bevinden op zoek naar brandhout of stro, terwijl ze het land bewerken (somsin niet-bezette verwoeste dorpen) of water halen in rivierbeddingen, of wanneer zeonderweg zijn van het ene dorp naar het andere om naar de markt te gaan ofbezittingen van familieleden te redden in een verwoest dorp. De voortdurende onveiligheid buiten bevolkte gebieden dwingt de mensen om binnen de grenzen van hun dorpen te blijven. Zelfs wanneer ze zich in groepen buiten het dorp begeven lopen ze gevaar – 65% van de vrouwen die aangifte deed van verkrachting bevond zich in een groep toen ze werden aangevallen.

[Vijf vrouwen, 2 meisjes (13 en 14 jaar oud) en drie oudere vrouwen waren op zoek naar gras voor hun ezels. De groep werd in een hinderlaag gelokt door drie gewapende mannen (één op een kameel, één te paard en de derde te voet)] “Ik werd meegenomen naar de nabijgelegen droge rivierbedding weg van de andere vrouwen. Eén man nam me mee een kant op. De andere man nam het andere meisje. De derde bleef achter om de kameel en het paard te bewaken. De man die me had meegenomen zei dat ik moest gaan zitten. Ik weigerde. Hij sloeg me twee keer opmijn rug met een stok. Toen trok hij een mes en bedreigde me ermee. Ik ging zitten. Hij zei dat ik mijn ondergoed uit moest trekken. Ik weigerde maar hij bedreigde me weer met z’n mes. Hij trok z’n broek naar beneden en verkrachtte me. Daarna ging hij weg zonder iets te zeggen of zelfs naar me te kijken.”Meisje, 13 jaar, februari 2005, Zuid-Darfur “Een van de drie mannen nam me mee, weg van de andere vrouwen. Hij bedreigde me met zijn mes door het voor mijn borst te houden. Hij duwde me op de grond en trok mijn ondergoed uit. Hij verkrachtte me en zei steeds “Ik vermoord je”. Meisje, 14 jaar, februari 2005,

Zuid-Darfur Meervoudige verkrachtingen en ontvoeringen Verkrachting door meerdere aanvallers komt veel voor. In 28% van de gevallen zeggen vrouwen dat ze zijn verkracht door twee of meer mannen. In vijf gevallen beschreven de vrouwen dat ze werden ontvoerd door hun verkrachters en enkele dagen vastgehouden. Tijdens die periode werden ze herhaaldelijk verkracht door meerdere mannen. Eén vrouw vertelde dat haar ontvoering zes dagen had geduurd en dat ze door tien mannen was verkracht. Daarnaast is er in bijna de helft van de gemelde gevallen sprake van meer dan één slachtoffer. Dit bewijst eens te meer dat het aantal verkrachtingen zwaar wordt onderschat.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 5
5
[30 mensen reisden met het openbaar vervoer (auto) tussen twee grote steden in Zuid-Darfur. In een dorp langs de route werd de auto tegengehouden doorgewapende mannen die op de auto begonnen te schieten.]“De meeste mannen droegen een militair uniform, enkelen haddengewone kleren aan. Ze zaten op kamelen en paarden. Iedereen moest uitstappen. De gewapende mannen namen alle bezittingen en het geldvan de passagiers. Ze reden de auto de bosjes in en scheidden demannen van de vrouwen. Er waren vier vrouwen. Eentje slaagde erinweg te rennen. De andere drie werden in verschillende richtingen meegenomen. Twee mannen namen mij mee en verkrachtten me. Deeerste man verkrachtte me terwijl de andere me bedreigde. Daarnawisselden ze van rol: de eerste man bedreigde me terwijl de tweede meverkrachtte. En nog was het niet gedaan. Een derde man verscheen enook hij verkrachtte me. De drie mannen gingen uiteindelijk weg enlieten me op de grond achter.” Vrouw, 23 jaar, februari 2005,


Zuid-DarfurIk kwam die dag terug van de markt. Ik liep met een groep van 9 vrouwen en 2 mannen. We kwamen enkele gewapende mannen tegen. Ze namen de 9 vrouwen mee en hielden ons vast onder een boom in hun kamp. Ze hebben ons na 3 dagen vrij gelaten. Gedurende de gehele periode werd ik door 5 mannen regelmatig verkracht. Vrouw, 30 jaar, oktober 2004, Zuid-Darfur (Van de 9 vrouwen kwamen er slechts 3 naar de kliniek, waaronder een meisje van 12 en één van 13 jaar oud).

Medische en sociale gevolgen van verkrachting Slachtoffers van verkrachting kunnen te maken krijgen met ernstige fysieke gevolgen.4% van de slachtoffers zegt tijdens of na de aanval diverse fysieke verwondingen te hebben opgelopen, zoals gebroken botten of brandwonden. Besmetting met seksueel overdraagbare aandoeningen zoals HIV/aids kan hun leven en dat van hun kinderen ernstig in gevaar brengen. De geestelijke gevolgen van verkrachting doen zich vaak nog jaren na de gebeurtenis voelen. Deze worden nog eens verergerd door het sociale stigma waar veel slachtoffers mee te maken krijgen. Veel vrouwen worden uitgestoten uit hun gemeenschap en zijn zo verstoken van middelen van bestaan. Op het moment dat ze voor behandeling bij ons kwamen wist 7% van de vrouwen aldat ze zwanger waren als gevolg van de verkrachting. 40% van de vrouwen melddezich echter binnen een maand na het gebeuren. Zij wisten dus nog niet of ze zwanger waren geraakt als gevolg van de verkrachting. Naast het trauma van de verkrachtingzelf moeten de vrouwelijke slachtoffers zien om te gaan met de vernedering van het dragen van een vaderloos kind. Ook zijn ze vaak het slachtoffer van wantrouwen enbeschuldigingen van de politie of hun leefgemeenschap. Deze vrouwen worden vaak uitgestoten door hun eigen families en gemeenschappen. Sommige vrouwen meldden dat ze hun eigen strohut moesten bouwen buiten de omheinde groep huizen van de eigen familie.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 6
6“
Toen mijn dorp werd aangevallen drongen 30 mannen met geweren het dorp binnen. Enkelen van hen vonden mij in mijn huis. Ik werd door drie mannen verkracht en raakte bewusteloos. De mannen slotenme in mijn huis (een strohut) op en staken het in brand. Ik slaagde erin te ontsnappen via het brandende gras.” Vrouw, 17 jaar, oktober 2004,

West-Darfur Uit het medisch onderzoek van deze vrouw kwam naar voren dat ze oude brandwonden had op beide handen en armen; een van haar armen was verbrand van de hand tot de schouder. Ze had ook brandwonden aan de linker- en rechterzijde van haar bovenrug en op beide benen van haar hielen tot halverwege haar onderbenen.Slachtoffers behandeld als criminelenSlachtoffers zeggen dat ze banger zijn om aangifte te doen bij de politie of de lokale autoriteiten dan om het hun eigen familieleden te vertellen. Vrouwen zijn bang dat ze geen hulp of steun krijgen en in plaats daarvan worden gestraft vanwege illegale zwangerschap. Herhaaldelijk hebben zwangere vrouwen gemeld dat ze door de politie zijn gearresteerd en gestraft vanwege zwangerschap buiten het huwelijk. Vrouwen die al acht maanden zwanger zijn melden dat ze ’s nachts in de gevangenis werden bewaakt en overdag werden gedwongen zware fysieke arbeid te verrichten (zoals het enkele malen per dag halen van water) totdat ze de boete konden betalen.


“Ik ben 16 jaar. Op een dag in maart 2004 was ik brandhout aan het sprokkelen voor mijn familie toen ik werd omsingeld door drie gewapende mannen op kamelen. Ze hielden me vast, bonden mijn handen vast en verkrachtten me een voor een. Toen ik thuiskwam vertelde ik mijn familie wat er was gebeurd. Ze zetten me het huis uit en ik moest mijn eigen hut bouwen, ver uit hun buurt. Ik was verloofd en ik had me zo verheugd op mijn huwelijk. Nadat ik was verkracht wilde mijn verloofde niet meer met me trouwen en verbrak deverloving. Hij zei dat ik te schande was gemaakt en dat ik nu bedorven was. Ik vind het verschrikkelijk wat er met me is gebeurd. Toen ik acht maanden zwanger was als gevolg van de verkrachting kwam de politie naar mijn hut en dwong me onder bedreiging van geweren mee te gaan naar het politiebureau. Ze stelden allerlei vragen, dus ik vertelde dat ik was verkracht. Ze zeiden dat mijn zwangerschap illegaal was omdat ik niet getrouwd was. Ze sloegen memet een zweep op mijn borst en rug en stopten me in de gevangenis. Er waren andere vrouwen in de gevangenis, allemaal met hetzelfde verhaal. Overdag moesten we vier keer per dag naar de waterput lopen om water voor de politiemannen te halen. We moesten ook voor hen schoonmaken en koken. ’s Nachts zat ik in een kleine cel met 23 andere vrouwen. Het enige voedsel dat ik had was hetgeen ik vondtijdens mijn werkzaamheden overdag, en het enige water was het water dat ik dronk bij de put. Ik heb tien dagen in de gevangenis gezeten en ik moet nog steeds de boete van 20.000 Sudanese Dinars (65 USD) betalen. Mijn kind is nu twee maanden oud.” Vrouw, 16 jaar, februari 2005, West-Darfur --------------------------------------------------------------------------------
Page 7
7ConclusieVerkrachting is een van de meest verraderlijke geweldsvormen waaraan de bevolking van Darfur en slachtoffers van andere conflicten elders op de wereld blootstaan. Seksueel geweld is niet zo nadrukkelijk aanwezig als andere wapens en heeft tot nu toe dus geen belletje doen rinkelen bij ons geweten, laat staan dat het ons heeftaangezet tot het ondernemen van actie. In tegenstelling tot slachtoffers van schietpartijen of mishandelingen zien de slachtoffers van deze misdaad zich vaak gedwongen tot een plaats in de schaduw – te bang of beschaamd om hulp te zoeken. En hoe tragisch of verwoestend de gevolgen ook zijn, verkrachting krijgt nog steeds niet die aandacht die gezien verpletterende omvang van deze misdaad en de impactvan de gevolgen noodzakelijk zou zijn. Dit moet veranderen.Nog steeds worden mensen in Darfur en conflictgebieden elders op de wereld het slachtoffer van verkrachting als een vorm van gewelddadige onderdrukking. In de klinieken en ziekenhuizen van Artsen zonder Grenzen overal ter wereld worden we geconfronteerd met een eindeloze stroom hulpbehoevende slachtoffers. In de meeste regio’s en conflictgebieden waar wij werken zijn zij zo goed als verstoken van hulp.Seksueel geweld verwoest levens, traumatiseert de bevolking en verdeelt demaatschappij. Vrouwen en kinderen die ten prooi zijn gevallen aan seksueel geweldworden niet opgevangen maar verstoten. De afschuwelijke praktijk zoals we die in Darfur hebben gezien, waarbij slachtoffers van verkrachting niet worden geholpen maar in de gevangenis belanden, is slechts een van de ernstigste uitingen van degrootschalige verwaarlozing en mishandeling. Op de meeste plaatsen kunnen slachtoffers van seksueel geweld nauwelijks een beroep doen op adequate zorg, zelfs als ze een kliniek weten te bereiken. De angst voor mishandeling en een sociaal stigma weerhoudt vrouwen ervan op zoek te gaan naar hulp. Zowel in Darfur als elders moet het voortdurende seksueel geweld een halt toeworden geroepen. • Er moet een einde komen aan deze vorm van oorlogvoering tegen burgers enlokale autoriteiten mogen deze misdaad niet langer tolereren. Er moet een einde komen aan de straffeloosheid van verkrachters en hun medeplichtigen. • Lokale autoriteiten en andere zorgverleners moeten zorgdragen voor een volledige en passende behandeling van slachtoffers van seksueel geweld. • Lokale autoriteiten en gemeenschappen moeten het stigma wegnemen dat de slachtoffers opnieuw tot slachtoffer maakt en hun hen de mogelijkheid ontneemt om in hun eigen bestaan te voorzien.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 8
8Wat doet Artsen zonder Grenzen?Omgaan met sexueel geweld is moeilijk en er zijn veel obstakels, waaronder culturele, om slachtoffers adequaat te kunnen behandelen en ondersteunen. Het werken in noodsituaties maakt het vaak extra ingewikkeld.Vaak is basis gezondheidszorg niet aanwezig, laat staan een aparte ruimte waar mensen hun behandeling kunnen ondergaan. Wij hebben echter de verantwoordelijkheid om hulp te bieden. AzGondersteunt slachtoffers van sexueel geweld in Darfur, Uganda, DRC, Burundi en andere conflicten.AzG streeft ernaar de slachtoffers van sexueel geweld in een vertrouwde omgeving integrale en kwalitatief hoogstaande zorg te bieden. We behandelen de wonden van de slachtoffers, bieden nood anticonceptie middelen en bieden preventieve behandeling voor sexueel overdraagbare ziekten. Hieronder valt HIV, waarvoor weantiretrovirale medicijnen toedienen ter voorkoming van infecties veroorzaakt door de verkrachting. Deze medicijnen zijn alleen effectief indien ze binnen 72 uur na deverkrachting worden toegediend. Dit is één van de redenen waarom directe medischehulp essentieel is.Aangezien er veelal een taboe rust op sexueel geweld, is het van groot belang ommensen middels voorlichting bewust te maken van het issue en ze op de hoogte te stellen van de beschikbaarheid van medische behandeling. In sommige projecten verzorgt AzG tevens psychosociale ondersteuning. Vrouwen krijgen de mogelijkheid te praten over hetgeen zij meegemaakt hebben, vaak voor de eerste keer. Ze kunnen hier hun gevoelens delen en krijgen erkenning voor hun lijden. Het doel van de psychosociale zorg is het herstel of de versterking van hun veerkracht enzelfbeschikking. Artsen zonder Grenzen startte haar activiteiten in Darfur in december 2003. In de drie provincies West-, Noord- en Zuid-Darfur werken meer dan 180 internationale en3.000 nationale medewerkers. In het rapport getiteld ‘Vervolging, intimidatie en falen van de hulpverlening in Darfur’, gepubliceerd in oktober 2004, uit Artsen zonder Grenzen haar grote zorgen over het massale geweld in Darfur en beschrijft de organisatie de mechanismen van vervolging en intimidatie waaronder de bevolking lijdt sinds de aanvang van het conflict begin 2003. Burgers, en vooral vrouwen, zijnde belangrijkste slachtoffers van de wreedheden die zijn begaan in Darfur sinds de aanvang van het conflict

.“Op een dag ging ik met vier andere vrouwen naar de boerderij. Aan heteind van de dag, op de terugweg naar het dorp, kwamen we twee mannentegen. Eentje zat op een kameel en droeg een geweer en de ander was te voet en droeg een stok. Ze zeiden dat we een andere weg moesten nemen omdat iedereen verderop werd tegenhouden bij een controlepost. We draaiden ons om. Op dat moment maakte de man op de kameel een vreemd geluid en werden we ineens omsingeld door een groep mannen inmilitair uniform die zich in de bosjes hadden schuilgehouden. Ze namen mij en een andere vrouw mee naar hun nomadenkamp. Ze verkrachtten ons verschillende keren tot de volgende ochtend. Toen we terugkwamen in ons dorp durfde het dorpshoofd ons geval niet bij de politie te melden omdat hij bang was dat de politie ons in de gevangenis zou stoppen.”Vrouw, 30 jaar, januari 2005, West-Darfur

~Panthera~
05-04-06, 23:14
Klerebende. :kotsen:

Pytaghoras
06-04-06, 08:57
Zoiets zou je niet verwachten van zionisten! Maar van arabieren is het al lang bekend!

tukkersterror
06-04-06, 11:53
Als je verkracht word maakt het niet uit door wie, het is voor een vrouw hier in Nederland net zo erg als overal ter wereld.

Het is gewoon om te kotsen, casteren moeten ze die knakkers!

xslaniet
06-04-06, 12:49
Geplaatst door tukkersterror
Als je verkracht word maakt het niet uit door wie, het is voor een vrouw hier in Nederland net zo erg als overal ter wereld.

Het is gewoon om te kotsen, casteren moeten ze die knakkers!
Inderdaad en daarom is het niet iets wat specifiek in Darfur gebeurt.het gebeurt overal ter wereld,vraagje aan jou.
Waarom wordt dat kamp dan zo belicht?
Tis overigens geen theorie,vraag maar aan rode kruis medewerkers die daar gewerkt hebben.

tukkersterror
06-04-06, 13:08
Geplaatst door xslaniet
Inderdaad en daarom is het niet iets wat specifiek in Darfur gebeurt.het gebeurt overal ter wereld,vraagje aan jou.
Waarom wordt dat kamp dan zo belicht?
Tis overigens geen theorie,vraag maar aan rode kruis medewerkers die daar gewerkt hebben.

Omdat gebied de aandacht kreeg van de media, toen de Artsen daar moesten vluchten nadat er een arts was vermoord en er eentje was verkracht.
Maar het is nog steeds een poel des verderf.
Twee maanden terug kwam Ewout ten Hoven terug uit Dafur, hij is nu arts maar in 2003 ging hij er heen als co arts en er is in al die jaren niets veranderd.
Iedere dag komen er nog steeds vrouwen in het kamp die verkracht zijn, iedere dag vinden ze nog baby lijkjes langs de weg die daar zijn neer gelegd door vermoedelijk verkrachte vrouwen die zwanger zijn geraakt.

Het hele Dafur is een afgang voor de mensheid en bestempelt de mens nog minder dan een dier.

Voor jou informatie, momenteel zit de turkse halve maan er, is het zelfde als hier het rodekruis.

observer
06-04-06, 14:05
Geplaatst door tukkersterror
Als je verkracht word maakt het niet uit door wie, het is voor een vrouw hier in Nederland net zo erg als overal ter wereld.

Het is gewoon om te kotsen, casteren moeten ze die knakkers! ja en nee, ja de daad is net zo erg maar

hier is er hulp
hier is er nog een kans dat de dader gepakt en gestraft wordt
hier is de kans dat je familie je verstoot klein

en dan is het hier natuurlijk geen georganiseerde taktiek om een heel gebied te ontdoen van de bevolking

ffspamme
06-04-06, 14:50
Het schijnt dat in oorlogssituaties als er geen sociale controle is, de mannen met hogere rang er ook aan mee doen enz, meer dan de helft van de mannen gaat verkrachten.
In een gecompliceerde maatschappij zoals Nederland is er zoveel wetgeving en sociale controle dat alleen echt de geesteszieken het doen (behalve het gruwelijke fenomeen van de anti-sociale groepsverkrachters, jochies van 14 in Rotterdam... dat is dus vanwege de sociale acceptatie).
Als andere mannen het niet afkeuren dan zijn mensen vaak dus gewoon egoïstisch en gebruiken ze hun empathisch vermogen niet.

In Nederland heb je nog het idee dat de kans klein is dat het je gebeurt, je hoeft niet constant bang te zijn om naar buiten te gaan. Dat is het verschil...

tukkersterror
06-04-06, 16:31
Geplaatst door observer
ja en nee, ja de daad is net zo erg maar

hier is er hulp
hier is er nog een kans dat de dader gepakt en gestraft wordt
hier is de kans dat je familie je verstoot klein

en dan is het hier natuurlijk geen georganiseerde taktiek om een heel gebied te ontdoen van de bevolking

Sorry je hebt gelijk!!!

Maar dat maakt het niet minder erg in Dafur ..........

tukkersterror
06-04-06, 16:39
Geplaatst door ffspamme
Het schijnt dat in oorlogssituaties als er geen sociale controle is, de mannen met hogere rang er ook aan mee doen enz, meer dan de helft van de mannen gaat verkrachten.
In een gecompliceerde maatschappij zoals Nederland is er zoveel wetgeving en sociale controle dat alleen echt de geesteszieken het doen (behalve het gruwelijke fenomeen van de anti-sociale groepsverkrachters, jochies van 14 in Rotterdam... dat is dus vanwege de sociale acceptatie).
Als andere mannen het niet afkeuren dan zijn mensen vaak dus gewoon egoïstisch en gebruiken ze hun empathisch vermogen niet.

In Nederland heb je nog het idee dat de kans klein is dat het je gebeurt, je hoeft niet constant bang te zijn om naar buiten te gaan. Dat is het verschil...

Sociale controle is in een oorlog situatie juist veel groter, ze houden elkaar in de gaten, alleen als de peletonscommadant het toestaat is het hek van de dam.
Maar volgens mij moet er dan toch altijd minimaal 1 persoon wezen die de eer aan zichzelf houd en deze meld bij zijn suprieuren.
Het kan toch niet zo wezen dat soldaten gaan verkrachten omdat ze in een oorlogs situatie zitten.
Het kan altijd voorkomen dat 1 persoon zich vergrijpt aan een vrouw, want het leger behoort de doorsnee te zijn van de maatschappij, maar stelselmatig, is onmogelijk en immoreel.
:ego:

~Panthera~
06-04-06, 17:08
Geplaatst door tukkersterror
Sociale controle is in een oorlog situatie juist veel groter, ze houden elkaar in de gaten, alleen als de peletonscommadant het toestaat is het hek van de dam.
Maar volgens mij moet er dan toch altijd minimaal 1 persoon wezen die de eer aan zichzelf houd en deze meld bij zijn suprieuren.
Het kan toch niet zo wezen dat soldaten gaan verkrachten omdat ze in een oorlogs situatie zitten.
Het kan altijd voorkomen dat 1 persoon zich vergrijpt aan een vrouw, want het leger behoort de doorsnee te zijn van de maatschappij, maar stelselmatig, is onmogelijk en immoreel.
:ego:


De vraag is WAAROM mannen het blijkbaar nodig hebben, om op zo'n smerige, vieze, gewelddadige manier macht te moeten uitoefenen over vrouwen. :moe:
Waar dan ook.

Maar dat is een vraag die jullie mannen zichzelf niet willen stellen, laat staan op aanspreken. :moe:

observer
06-04-06, 17:13
het probleem zit hem niet in de geldende normen

wat is normaal

als elke vrouw die je ziet verkracht wordt, dan is dat normaal

zolang vice presidenten in zuid afrika een aids besmette vrouw zonder condoom nemen (al dan niet met haar toestemming) waarom zou de rest condooms gebruiken het is normaal

en dat is met alles of het nu over de stoep fietsen of verkrachten gaat normen en waarden bestaan niet, wat bestaat is wat is normaal wat is geaccepteerd

Seif
06-04-06, 17:19
Geplaatst door ~Panthera~
Maar dat is een vraag die jullie mannen zichzelf niet willen stellen, laat staan op aanspreken. :moe:

Oh jawel hoor. Als je net als ik accepteerd dat de mens een geevolueerde aap is, dan ligt daar de verklaring. Ga maar eens een middagje naar de chimps op de apenrots kijken. De onderdanige positie van de vrouw zit gewoon in onze natuur. Het laagje cultuur is maar heel dun. En er is niet veel nodig om ons te laten doen vervalen in onze 'natuurlijke' toestand. Leuk is het niet, maar zo is het wel.

tukkersterror
06-04-06, 18:05
Geplaatst door ~Panthera~
De vraag is WAAROM mannen het blijkbaar nodig hebben, om op zo'n smerige, vieze, gewelddadige manier macht te moeten uitoefenen over vrouwen. :moe:
Waar dan ook.

Maar dat is een vraag die jullie mannen zichzelf niet willen stellen, laat staan op aanspreken. :moe:

Ik denk dat je daarvoor een man moet aanspreken die deze gruwel in de genen heeft en of geen respect heeft voor vrouwen.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik mij zou bezig houden met deze gruwel praktijken.

Seif
06-04-06, 18:08
Geplaatst door tukkersterror
Ik kan mij niet voorstellen dat ik mij zou bezig houden met deze gruwel praktijken.

Iedereen vervalt in barbarij onder de 'juiste' voorwaarden.

xslaniet
06-04-06, 19:03
Geplaatst door tukkersterror

Iedere dag komen er nog steeds vrouwen in het kamp die verkracht zijn, iedere dag vinden ze nog baby lijkjes langs de weg die daar zijn neer gelegd door vermoedelijk verkrachte vrouwen die zwanger zijn geraakt.


ja vermoedelijk...geloof wat je wilt tukker,ik weet beter. :zwaai:

tukkersterror
06-04-06, 19:36
Geplaatst door xslaniet
ja vermoedelijk...geloof wat je wilt tukker,ik weet beter. :zwaai:

Ik denk ook wel te weten waar deze lijkjes (baby's) vandaan komen, maar je kunt aan een baby niet zien of de moeder verkracht is, vandaar ik de term vermoedelijk gebruikte.

Ik vind het jammer dat deze vrouwen deze babies niet inleveren bij artsen zonder grenzen.

Er zijn genoeg pleegouders die zo'n drommeltje willen verzorgen.

Trouwens jij schreef ik weet beter hoezo, was jij ter plekke of ben jij er geweest in Dafur? :tranen:

tukkersterror
06-04-06, 19:41
Geplaatst door Seif
Iedereen vervalt in barbarij onder de 'juiste' voorwaarden.

Denk het niet, ik zou mijzelf eerder een kogel door mijn kop schieten dan mij vergrijpen aan een weerlose vrouw of kinderen zoals hier gebeurt.

Het is gewoon walgelijk.

~Panthera~
06-04-06, 19:59
Geplaatst door Seif
Iedereen vervalt in barbarij onder de 'juiste' voorwaarden.


Ja, dat je steelt als je niets meer te vreten hebt, dat kan ik me voorstellen.
En dat je in het uiterste geval iemand afschiet, omdat het hij of ik zou zijn, kan ik me ook nog voorstellen.
Dat is overleven.
Maar dat je weerloze vrouwen gaat verkrachten?
Nee dus.
Dan ben je inderdaad gereduceert tot een "beest".

ffspamme
06-04-06, 20:03
Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat de meeste mensen geen beesten zijn. Kijk alleen al naar hoeveel kinderen elkaar pesten... Nutteloos sadisme, het zit er bij bijna iedereen in.

~Panthera~
06-04-06, 20:05
Geplaatst door ffspamme
Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat de meeste mensen geen beesten zijn. Kijk alleen al naar hoeveel kinderen elkaar pesten... Nutteloos sadisme, het zit er bij bijna iedereen in.


Ja, omdat ze er mee wegkomen.

tukkersterror
06-04-06, 20:26
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, omdat ze er mee wegkomen.

Maar waar blijft dan het fatsoen, dus als er geen controle op is moeten we het juist doen?
Echt nie, doe ik niet aan mee.

~Panthera~
06-04-06, 20:35
Geplaatst door tukkersterror
Maar waar blijft dan het fatsoen, dus als er geen controle op is moeten we het juist doen?
Echt nie, doe ik niet aan mee.


Het fatsoen is een jaar of 4 geleden uit Nederland vertrokken.

En inderdaad, OMDAT je iets kunt doen, wil nog niet zeggen dat je het MOET doen.
Kwestie van opvoeding, denk ik.

tukkersterror
06-04-06, 20:45
Geplaatst door ~Panthera~
Het fatsoen is een jaar of 4 geleden uit Nederland vertrokken.

En inderdaad, OMDAT je iets kunt doen, wil nog niet zeggen dat je het MOET doen.
Kwestie van opvoeding, denk ik.

Dat weet ik wel zeker, opvoeding is het belangrijkste wat je een kind kan meegeven op de rest van zijn levenspad

~Panthera~
06-04-06, 21:35
Geplaatst door tukkersterror
Dat weet ik wel zeker, opvoeding is het belangrijkste wat je een kind kan meegeven op de rest van zijn levenspad


Ja, vandaar dat "we" er ook alles aan doen, om dat te ondersteunen. :moe:
Creche's, goede buitenschoolse opvang etc.
Want je moet zo langzamerhand wel 2 banen hebben, om alles nog te kunnen betalen.
Ja, een echt kindvriendelijk land hier. :moe:

tukkersterror
06-04-06, 21:45
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, vandaar dat "we" er ook alles aan doen, om dat te ondersteunen. :moe:
Creche's, goede buitenschoolse opvang etc.
Want je moet zo langzamerhand wel 2 banen hebben, om alles nog te kunnen betalen.
Ja, een echt kindvriendelijk land hier. :moe:

Tja dat weet ik nou niet zo zeer, ik ben een beetje anti Creche en Bso, ik heb vroeger altijd met de vrouw gedeeld zodat er altijd een voor de kids thuis was.

~Panthera~
06-04-06, 21:57
Geplaatst door tukkersterror
Tja dat weet ik nou niet zo zeer, ik ben een beetje anti Creche en Bso, ik heb vroeger altijd met de vrouw gedeeld zodat er altijd een voor de kids thuis was.

Ja, als dat KAN, no problema natuurlijk, maar goed, er zijn zat mensen die wel 2 banen moeten hebben, om alles te kunnen verhapstukken.
Daar moet dan wel een mogelijkheid voor zijn om ze onder te brengen.
Wat wil je anders ? op straat schoppen ?

tukkersterror
06-04-06, 22:52
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, als dat KAN, no problema natuurlijk, maar goed, er zijn zat mensen die wel 2 banen moeten hebben, om alles te kunnen verhapstukken.
Daar moet dan wel een mogelijkheid voor zijn om ze onder te brengen.
Wat wil je anders ? op straat schoppen ?

:zweep: He geen kinderen op straat schoppen dat is pedagogisch incorrect:hihi:

Maar je hebt gelijk, we zijn met zijn allen zo materalisties geworden dat je tegen woordig wel twee banen moet hebben om te overleven.
En dan nog met zijn allen schreeuwen dat het goed gaat in Nederland.

~Panthera~
06-04-06, 22:59
Geplaatst door tukkersterror
:zweep: He geen kinderen op straat schoppen dat is pedagogisch incorrect:hihi:

Maar je hebt gelijk, we zijn met zijn allen zo materalisties geworden dat je tegen woordig wel twee banen moet hebben om te overleven.
En dan nog met zijn allen schreeuwen dat het goed gaat in Nederland.

Materialistisch ? o dat zeker, maar er zijn toch ook zat mensen die gewoon 2 banen hebben om de huur, gas, elekr en de rest van de craprekeningen te betalen en ook nog een beetje normaal te kunnen leven.
En dat betekend dan helemaal niet: 6 keer op vakantie en weet ik veel wat.
Tja, of je DAT dan materialistisch kunt noemen ?
En dan komen mensen altijd aan met : wees blij dat je niet in Ethopie zit, maar goed, dat vind ik ook slap gelul.
WE zitten hier NIET in Ethiopie, want dan hadden we ook geen elektriciteitsrekening denk ik dan.
Dat kun je, en mag je ook niet vergelijken vind ik.
Daar doe je mensen daar ook geen plezier mee.

tukkersterror
06-04-06, 23:20
Geplaatst door ~Panthera~
Materialistisch ? o dat zeker, maar er zijn toch ook zat mensen die gewoon 2 banen hebben om de huur, gas, elekr en de rest van de craprekeningen te betalen en ook nog een beetje normaal te kunnen leven.
En dat betekend dan helemaal niet: 6 keer op vakantie en weet ik veel wat.
Tja, of je DAT dan materialistisch kunt noemen ?
En dan komen mensen altijd aan met : wees blij dat je niet in Ethopie zit, maar goed, dat vind ik ook slap gelul.
WE zitten hier NIET in Ethiopie, want dan hadden we ook geen elektriciteitsrekening denk ik dan.
Dat kun je, en mag je ook niet vergelijken vind ik.
Daar doe je mensen daar ook geen plezier mee.

Ja ik heb dit jaar ook een flinke stap moeten terug doen, maar als ik zie hoe sommige mensen van een uitkering moeten rondkomen, nou petje af voor deze mensen, ik zou het denk ik niet kunnen.
Of oude mensen van een aow, niet te geloven en dan zijn er nog altijd mensen die zeggen dat ze dan de koopjes maar moeten afgaan.
Ik heb ook nog een vis verkoop in hengelo vlak bij een bejaarden tehuis, als ik zie dat mensen die hun hele leven keihard hebben gewerkt aan het einde van de maand geen geld meer hebben is het gewoon schandalig.
Ik breng dan ook vaak de vis die overblijft naar het bejaarden of leger des heils.
Maar maak je niet druk de volgende regering zal het niet veel beter doen.

~Panthera~
06-04-06, 23:42
Geplaatst door tukkersterror
Ja ik heb dit jaar ook een flinke stap moeten terug doen, maar als ik zie hoe sommige mensen van een uitkering moeten rondkomen, nou petje af voor deze mensen, ik zou het denk ik niet kunnen.
Of oude mensen van een aow, niet te geloven en dan zijn er nog altijd mensen die zeggen dat ze dan de koopjes maar moeten afgaan.
Ik heb ook nog een vis verkoop in hengelo vlak bij een bejaarden tehuis, als ik zie dat mensen die hun hele leven keihard hebben gewerkt aan het einde van de maand geen geld meer hebben is het gewoon schandalig.
Ik breng dan ook vaak de vis die overblijft naar het bejaarden of leger des heils.
Maar maak je niet druk de volgende regering zal het niet veel beter doen.


Precies, ik erger me dus ook mateloos aan mensen die zeggen: alle uitkeringstrekkers zijn opvreters en uitbuiters. :moe:

Ga er zelf maar eens aanstaan, denk ik dan.
Alsof IEDEREEN er voor zijn plezier in zit.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die de boel besodemieteren, maar om nou, zoals nu gebeurt, ze er allemaal voor te laten boeten, vind ik echt een grof schandaal. :mad:
Jullie hadden toch een goede opsporingsdienst, denk ik dan ?
Dan hadden jullie DIE er allang uit kunnen halen.
Maar nee, nu is iedereen de lul. lekker makkelijk.
Walgelijk.

Inderdaad, breng die vis maar naar het bejaardenhuis, die kunnen het wel gebruiken, denk ik. ;)

tukkersterror
07-04-06, 00:01
Geplaatst door ~Panthera~

Inderdaad, breng die vis maar naar het bejaardenhuis, die kunnen het wel gebruiken, denk ik. ;)

Zeker weten en ze zijn nog dankbaar ook, kreeg een paar weken geleden een kaartje, van een van hun.
Hij had al meer als 5 jaar zijn lievelingskostje niet meer gehad, zijn vrouw was overleden en heeft geen familie.
Dus ik heb hem maar geadopteerd als mijn opa en breng hem iedere zondag zijn haring met uitjes.
Vorige week met hem het graf bezocht van zijn vrouw, was hij nog nooit geweest in die vijf jaar.
Kost je een uurtje in de week maar geeft energie voor de rest van je leven.

Alleen aankomende zondag moet ik een smoes verzinnen, want dan gaan ze BINGO spelen en ik haat bingo.

Misschien dat ik hem meesleur de kroeg in:hihi: is hij een 30 jaar niet meer geweest.

Zal dan wel weer problemen krijgen met de trut want ik had hem ook niet mee mogen nemen naar de begraafplaats want daar kan hij nachtmerries van krijgen en daar word dan de verpleegsters van belast.

~Panthera~
07-04-06, 00:04
Geplaatst door tukkersterror
Zeker weten en ze zijn nog dankbaar ook, kreeg een paar weken geleden een kaartje, van een van hun.
Hij had al meer als 5 jaar zijn lievelingskostje niet meer gehad, zijn vrouw was overleden en heeft geen familie.
Dus ik heb hem maar geadopteerd als mijn opa en breng hem iedere zondag zijn haring met uitjes.
Vorige week met hem het graf bezocht van zijn vrouw, was hij nog nooit geweest in die vijf jaar.
Kost je een uurtje in de week maar geeft energie voor de rest van je leven.

Alleen aankomende zondag moet ik een smoes verzinnen, want dan gaan ze BINGO spelen en ik haat bingo.

Misschien dat ik hem meesleur de kroeg in:hihi: is hij een 30 jaar niet meer geweest.

Zal dan wel weer problemen krijgen met de trut want ik had hem ook niet mee mogen nemen naar de begraafplaats want daar kan hij nachtmerries van krijgen en daar word dan de verpleegsters van belast.


Gewoon meesleuren. :hihi:
En een haring happen op het graf. :duim:

mark61
07-04-06, 00:06
Geplaatst door tukkersterror
Zeker weten en ze zijn nog dankbaar ook, kreeg een paar weken geleden een kaartje, van een van hun.
Hij had al meer als 5 jaar zijn lievelingskostje niet meer gehad, zijn vrouw was overleden en heeft geen familie.
Dus ik heb hem maar geadopteerd als mijn opa en breng hem iedere zondag zijn haring met uitjes.
Vorige week met hem het graf bezocht van zijn vrouw, was hij nog nooit geweest in die vijf jaar.
Kost je een uurtje in de week maar geeft energie voor de rest van je leven.

Alleen aankomende zondag moet ik een smoes verzinnen, want dan gaan ze BINGO spelen en ik haat bingo.

Misschien dat ik hem meesleur de kroeg in:hihi: is hij een 30 jaar niet meer geweest.

Zal dan wel weer problemen krijgen met de trut want ik had hem ook niet mee mogen nemen naar de begraafplaats want daar kan hij nachtmerries van krijgen en daar word dan de verpleegsters van belast.

:duim:

tukkersterror
07-04-06, 08:31
Geplaatst door mark61
:duim:

Te veel eer!!! :moe:

:hihi: