PDA

Bekijk Volledige Versie : Column: De burger, de terrorist en het recht



Dwaalspoor
06-04-06, 06:09
Column

De burger, de terrorist en het recht

De kernvraag in de discussie over terrorismebestrijding en de bescherming van de mensenrechten is of ‘bestrijding en ‘bescherming’ elkaar uitsluiten. Is het mogelijk maatregelen te nemen die terroristische aanslagen voorkomen en tegelijkertijd de fundamentele rechten van de burger niet aan tasten? De volgende punten lijken mij bij het zoeken naar een antwoord op deze vraag essentieel.

Volgens Barbara Tuchman (in haar boek March of folly uit 1985) is de mensengeschiedenis een toch van dwazen die weigeren te leren van hun fouten.

Ondanks die sombere visie moeten we toch maar blijven hopen dat de mens wel degelijk iets wil leren van het verleden.

Niet voor het eerst in de geschiedenis worden burgers van democratische staten bedreigd door politiek geweld. Terwijl de terrorist alleen maar rustig hoeft af te wachten, voert de democraat zelf het systeem naar de ondergang. De grondwet van het eerste Weimar republiek (1919, de eerste republikeinse grondwet van het Duitse Rijk) gaf de president in de strijd tegen het extremisme zoveel macht dat Hitler op constitutionele gronden zijn dictatuur kon uitoefenen. In de bestrijding van politiek geweld is de democratie vaak zelf haar ergste vijand. Meer vertrouwen in de vitaliteit van het democratisch systeem is daarom wenselijker dan de dagelijkse retoriek van de ministers Donner en Remkes.

Bestuurders die in het bestrijden van terrorismemaatregelen invoeren welke de burgerrechten inperken, moeten zich realiseren dat deze beperkingen en kwaad zijn. Wellicht zijn er situaties waarin het echt niet anders kan en moeten er uit twee kwaden worden gekozen. In zijn boek The lesser Evil (2004) wijst Michael Ignatieff er op dat ook de keuze voor het minste kwaad niet ongedaan maakt dat een ‘evil’ betreft. Van de ministers Donner en Remkes horen we dergelijk geluid niet of nauwelijks, of in elk geval onvoldoende. Bestuurders zouden elke maatregel die de burgerrechten beperkt vergezeld moeten doen gaan van de mededeling dat zij zich ervan bewust zijn dat het om een onwenselijk beperking is en dat de maatregel daarom van tijdelijke aard is.

John Rawls geeft in zijn politieke filosofie de bescherming van de mensenrechten van het individu prioriteit boven opvattingen over het recht op welbevinden van een samenleving. De kern van zijn betoog is dat elk mens aanspraak maakt op fundamentele gerechtigheid en dat dit recht niet mag worden geschonden met een verwijzing naar het algemeen welzijn van de groep.

Dit recht op een rechtvaardige en eerlijke behandeling betekent dat het verlies van rechten van een enkeling niet gerechtvaardigd kan worden door te wijzen op het grote goed voor anderen. Juist omdat politici zich vaak laten leiden door hun visie op het publiek belang, is het Rawliaanse principe dat ‘recht’ altijd prevaleert over ‘goed’ zo belangrijk. In een tijd waarin relativistische opvattingen over geldigheid van mensenrechten en pragmatische oplossingen voor morele problemen (“het doel heiligt de middelen”) zoveel opgeld doen, is de verwijzing naar Rawls een zinnige uitgangspunt bij het denken over ‘bestrijding’ en ‘bescherming’.

In de huidige discussie wordt de nadruk vooral gelegd op geweld dat door niet-gouvernementele organisaties en door individuele personen wordt gepleegd.

We moeten daarbij echter wel bedenken dat politiek geweld vaak een protestreactie is op de overheden toegepaste politiek of economisch geweld. Tot de ‘schurkenstaten’ in de wereld behoren ook die democratisch bestuurde landen en hun bondgenoten die in een heilloze vicieuze cirkel politiek geweld door hun optreden bevorderen en vervolgens de eigen burgers daartegen willen beschermen door hun rechten in te perken.

Terrorismebestrijding met ‘vuile handen’ is moreel onwenselijk, politiek ongeloofwaardig en gewoon ineffectief! Laten we maar beginnen met een discussie over de vraag wie de werkelijke schurken zijn die het terrorisme bevorderen, de armoede laten voortbestaan, de grootste wapenleveranciers in de wereld zijn, de beschikking hebben over massavernietigingswapens en de bereidheid deze ook metterdaad in te zetten.


Bron: Terecht, tijdschrift van de liga voor de rechten van de mens & Procesnieuws. Gezamenlijk themanummer TERRORISMEBESTRIJDING EN MENSENRECHTEN, april 2006. Cees J. Hamelink, voorzitter bestuur van de liga

Dwaalspoor
06-04-06, 20:41
Iemand nog commentaar op bovenstaande mening? Lijkt wel anti-westers dat stuk in het vet.

Baddha
07-04-06, 00:23
Geplaatst door Dwaalspoor
Iemand nog commentaar op bovenstaande mening? Lijkt wel anti-westers dat stuk in het vet.

Je gaat me toch niet vertellen dat je hulp nodig hebt om Westerlingen te bashen?

mark61
07-04-06, 00:32
Geplaatst door Baddha
Je gaat me toch niet vertellen dat je hulp nodig hebt om Westerlingen te bashen?

Hij zoekt vrijwilligers om gebasht te worden. Jeweettoch? :hihi:

Dwaalspoor
07-04-06, 00:36
Geplaatst door Baddha
Je gaat me toch niet vertellen dat je hulp nodig hebt om Westerlingen te bashen?

Anti-westers staat niet gelijk aan westerlingen bashen.

Wat jij verstaat als westerlingen bashen is in deze opkomen voor de gerechtigheid en rechtvaardigheid. We hebben rechtsprincipes en rechtsregels, incasu mensenrechten.

Willen we dat die universeel zijn dan moeten we die ook objectief benaderen en in de praktijk toepassen anders is het maar een hypocriete bedoening.

Dwaalspoor
07-04-06, 00:38
Geplaatst door mark61
Hij zoekt vrijwilligers om gebasht te worden. Jeweettoch? :hihi:

Aub je oneliners bij vakkenvullen plaatsen. Het zou fijn zijn als je een inhoudelijke reaktie zou geven.

Baddha
07-04-06, 00:39
Geplaatst door mark61
Hij zoekt vrijwilligers om gebasht te worden. Jeweettoch? :hihi:

Ik pak vast m'n slaapzak, campingstoeltje en thermoskan want dat wordt een lange rij ;)

mark61
07-04-06, 01:26
Geplaatst door Dwaalspoor
Aub je oneliners bij vakkenvullen plaatsen. Het zou fijn zijn als je een inhoudelijke reaktie zou geven.

Eh, daar hadden we het denk ik al zo'n 342 keer over gehad, niet?

De vraag die dan altijd bij mij opkwam was waarom het huidige zogeheten 'islamitische' antwoord dan zoveel verschilt van het Latijnsamerikaanse danwel Aziatische destijds. En wat het nut en de effectiviteit ervan is.

Daar kreeg ik, ook van jou, nooit een bevredigend antwoord op. Je begon dan over andere onderwerpen, of smeerde 'm, of nog wat anders.

Dus wat nou one-liners? Ga mijn 30.000 posts lezen.

Hoewel ik het beeld van 9/11 als 'the 3rd world strikes back' altijd erg krachtig en aantrekkelijk heb gevonden slaat het in feite nergens op.

Het zijn niet de onderdrukte massa's die terugslaan, maar vette kapitalisten (onderdrukkers!) als Bin Laden en volgevreten, hoogopgeleide middle classers, zijn volgelingen.

In feite zijn Arabieren, en de meeste moslims, niet eens de allerarmsten in de wereld. Zeker de Saoedi's en Egyptenaren niet, zie 9/11 plegers.

Daar komen nu geestelijk ontwortelde immigranten bij. Ook meestens middle class, voorzover ik kan beoordelen.

Hoogstens die lui van Casa kwamen uit de krottenwijken, bij wijze van uitzondering. Hun ronselaars en leiders vast niet. Die wonen in villa's.

Ze zagen er met zijn allen geen been in 500+ volkomen onschuldige collega-arme-sloeber moslimAfrikanen op te blazen. Collateral damage I take it? Of gewoon zwart en expandable?

Even puntsgewijs, om jou te plezieren:

- werkelijke schurken wonen overal

- armoede bevorderen doen alle 3e wereldleiders, nog zonder invloed van het westen, dat hebben ze daar in het geheel niet voor nodig.

- als het westen de wapens niet leverde deed het oosten het wel. In fact kopen 3e wereldleiders vnl. Russische en Chinese wapens, omdat ze de westerse niet kunnen betalen. Het allermeest door allerhande tuig gebruikte wapen is de AK-47, zoals u weet, Russisch, zoals u ook weet. Maja, Rusland telt natuurlijk ook als westen. Landen als Brazilië en Pakistan zijn snel opkomende wapenleveranciers.

- steeds meer landen beschikken over massavernietigingswapens en zijn bereid etc., dus dat gaat de goede kant op, vind je niet?

S kijken hoe je nu weer gaat dodgen.

One-liners, mijn bil, zoals we in Paramaribo zeggen.

Dwaalspoor
07-04-06, 01:46
Geplaatst door mark61
Eh, daar hadden we het denk ik al zo'n 342 keer over gehad, niet?

De vraag die dan altijd bij mij opkwam was waarom het huidige zogeheten 'islamitische' antwoord dan zoveel verschilt van het Latijnsamerikaanse danwel Aziatische destijds. En wat het nut en de effectiviteit ervan is.

Daar kreeg ik, ook van jou, nooit een bevredigend antwoord op. Je begon dan over andere onderwerpen, of smeerde 'm, of nog wat anders.

Dus wat nou one-liners? Ga mijn 30.000 posts lezen.

Hoewel ik het beeld van 9/11 als 'the 3rd world strikes back' altijd erg krachtig en aantrekkelijk heb gevonden slaat het in feite nergens op.

Het zijn niet de onderdrukte massa's die terugslaan, maar vette kapitalisten (onderdrukkers!) als Bin Laden en volgevreten, hoogopgeleide middle classers, zijn volgelingen.

In feite zijn Arabieren, en de meeste moslims, niet eens de allerarmsten in de wereld. Zeker de Saoedi's en Egyptenaren niet, zie 9/11 plegers.

Daar komen nu geestelijk ontwortelde immigranten bij. Ook meestens middle class, voorzover ik kan beoordelen.

Hoogstens die lui van Casa kwamen uit de krottenwijken, bij wijze van uitzondering. Hun ronselaars en leiders vast niet. Die wonen in villa's.

Ze zagen er met zijn allen geen been in 500+ volkomen onschuldige collega-arme-sloeber moslimAfrikanen op te blazen. Collateral damage I take it? Of gewoon zwart en expandable?

Even puntsgewijs, om jou te plezieren:

- werkelijke schurken wonen overal

- armoede bevorderen doen alle 3e wereldleiders, nog zonder invloed van het westen, dat hebben ze daar in het geheel niet voor nodig.

- als het westen de wapens niet leverde deed het oosten het wel. In fact kopen 3e wereldleiders vnl. Russische en Chinese wapens, omdat ze de westerse niet kunnen betalen. Het allermeest door allerhande tuig gebruikte wapen is de AK-47, zoals u weet, Russisch, zoals u ook weet. Maja, Rusland telt natuurlijk ook als westen. Landen als Brazilië en Pakistan zijn snel opkomende wapenleveranciers.

- steeds meer landen beschikken over massavernietigingswapens en zijn bereid etc., dus dat gaat de goede kant op, vind je niet?

S kijken hoe je nu weer gaat dodgen.

One-liners, mijn bil, zoals we in Paramaribo zeggen.

Wat wil je nu zeggen? Dat het goed is om door te gaan met mensenrechten schenden omdat dictaturen dat ook doen? Meer haal ik niet uit je reaktie.

duende
07-04-06, 11:12
Ik vind het jammer dat Dwaalspoor nu aangevallen wordt.
Hij heeft groot gelijk met het commentaar dat hij levert.
Het is toch van de zotte dat, Om de "democratie" te redden er allerlij maatregelen genomen worden door deze "democratiën" die de mensenrechten in perken.
Neem als voorbeeld even Guantanamo Bay. Vele van de gedetineerde zitten daar opgesloten zonder dat hun familie enige kennis heeft over hun detentie daar. In nazi Duitsland hadden ze precies dezelfde tactiek. Nacht und Nebel heette dit.
Ook de identiteits controlle tegenwoordig, wordt nu als heel normaal gezien. 20 jaar geleden was dat in Nederland nog een smerig woord.
Nederlanders let op uw zaak.
En enige kritiek op het westen kan geen kwaad. Dat houd ons hopelijk kritisch en niet zo slaafs en volgzaam als we nu zijn.

mark61
07-04-06, 11:16
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat wil je nu zeggen? Dat het goed is om door te gaan met mensenrechten schenden omdat dictaturen dat ook doen? Meer haal ik niet uit je reaktie.

Your bad. Beter lezen.

mark61
07-04-06, 11:26
Geplaatst door duende
Ik vind het jammer dat Dwaalspoor nu aangevallen wordt.
Hij heeft groot gelijk met het commentaar dat hij levert.
Het is toch van de zotte dat, Om de "democratie" te redden er allerlij maatregelen genomen worden door deze "democratiën" die de mensenrechten in perken.
Neem als voorbeeld even Guantanamo Bay. Vele van de gedetineerde zitten daar opgesloten zonder dat hun familie enige kennis heeft over hun detentie daar. In nazi Duitsland hadden ze precies dezelfde tactiek. Nacht und Nebel heette dit.
Ook de identiteits controlle tegenwoordig, wordt nu als heel normaal gezien. 20 jaar geleden was dat in Nederland nog een smerig woord.
Nederlanders let op uw zaak.
En enige kritiek op het westen kan geen kwaad. Dat houd ons hopelijk kritisch en niet zo slaafs en volgzaam als we nu zijn.

Ik val Dwaalspoor niet aan en je mag mijn naam wel noemen hoor. :)

Ik reageer op het artikel. Daarin wordt beweerd dat 'de discussie' focust op niet-overheidsgeweld. Welke discussie? Niet de mijne en onze. Vrijwel iedereen op dit forum en die ik daarbuiten ken vindt het schandalig wat de VS doen en wat NL in navolging daarvan doet. In tig posts ben ik tekeer gegaan tegen de ondergang van de rechtsstaat in NL ten gevolge van hysterie en domheid.

Verder zet ik kanttekeningen bij de 'mythe' in het vetgedrukte stukje dat de 'terroristische' reactie louter het gevolg is van onderdrukking door het westen. Dat is het misschien gedeeltelijk, maar verklaart dan niet waarom de meeste andere, tevens (toevallig?) niet-moslim onderdrukten totaal anders reageren. Dat vind ik interessanter dan de constatering dat het westen de rest van de wereld onderdrukt en uitbuit, want dat weten we al een tijdje. De Mens is Slecht, en niet alleen de Westerse Mens. Als de niet-westerse mens de kans krijgt is tie net zo slecht. Dus vraag me niet wat je daaraan moet doen. Zo gaat het al de hele geschiedenis van de mensheid.

Het enige wat je kan zeggen is dat het westen langzamerhand min of meer fatsoenlijke principes heeft geformuleerd en althans voor wat het eigen grondgebied betreft die redelijk uitvoert, en soms zelfs nog wel bereid is uit te voeren in gebieden ver van het westen, waar het zelfs geen belangen heeft. Dat is al een ietsepietsie vooruitgang.

Dat daar de laatste jaren de klad in komt is vreselijk, ja. Dat krijg je als mensen grootscheeps burgers om gaan brengen hier.

Ik vind Guantánamo Bay verschrikkelijk, in feite juridisch en cultureel / filosofisch gezien veel diepgaander dan Abu Ghraib, maar ik voel me zo machteloos dat ik zelfs niet de energie kan opbrengen daar elke dag wat van te zeggen.

SalmayaSale
07-04-06, 12:59
Het zijn niet de onderdrukte massa's die terugslaan, maar vette kapitalisten (onderdrukkers!) als Bin Laden en volgevreten, hoogopgeleide middle classers, zijn volgelingen.

De onderdrukte massa heeft het te druk met het opslaan van brood.
De hoogopgeleide met de volle buiken hebben ook meer tijd om over alle onrechtvaardigheden, vooral in hun land na te denken. Omdat na jaren zwoegen op de leerbanken beseften zij dat er geen werk is en dat er ook geen draagvlak is voor hun idealen.
Ooit begon de moslims broederschap te roepen "el islam howa el hal", de islam is de oplossing voor alles wat misgaat en misging in de Arabische wereld. Ooit toen het islam voor het zegen had, waren de Arabieren wel welvaart..........dus een retour naar de bron zou zeker helpen volgens hen.
Na harde optredens van de overheid moesten ze wel toegeven dat het geen kans van slagen had. Maar wat doe jij met duizenden jongeren die gehersenspoeld werden met idealen over een islamitisch rijk en niet meer behoorlijk in de maatschappij als lammetjes kunnen terugkomen?
Een nieuwe ideaal creëren: Het bedorven westen vernietigen is elHal, die steunen namelijk de plaatselijke dictaturen, 2 vogels met 1 steen.
Eerst even oefenen in Afghanistan en consorten......
Begrijp ik waarom het zover kon komen, NEE, geen mens kan het bevatten of verklaren, ik gis maar wat, zij gissen, wij gissen........


In feite zijn Arabieren, en de meeste moslims, niet eens de allerarmsten in de wereld. Zeker de Saoedi's en Egyptenaren niet, zie 9/11 plegers.

Het was wel zo, maar het gaat niet meer zo goed, terwijl het derde wereld naar boven krabbelt, gaat het niet goed met de Arabieren, sterker nog, zonder de Zakat zou men verhongeren.......


Daar komen nu geestelijk ontwortelde immigranten bij. Ook meestens middle class, voorzover ik kan beoordelen.

Geestelijk ontworteld! Hier sla je de spijker op de kop, daar gaat het namelijk om, ontworteling.....het zoektocht naar een houvast die terrorisme, je hoort namelijk bij een groep en je hebt eindelijk een doel in je leven, wel biedt voor deze verwaarde hoofden. Iedereen ontleent zijn wortels aan zijn cultuur, degenen die hier geboren zijn, missen die wortels wel, ze groeien op als moslims in een andere cultuurkader die niet bij de islam aansluit. Het is niet voor niks dat de meeste geslaagde allo diegenen zijn die elders dan NL opgegroeid zijn.

De angst voor terrorisme heeft wel gezorgd dat veel dictaturen de vrij hand kregen om hun volk verder te onderdrukken. liet het westnooit kreten van afschuw horen, wordt nu iedereen het zwijgen opgelegd. Je hoeft maar te vermelden dat het over terrorismebestrijding gaat en iedereen kijkt de ander kant uit.
Om monsters te willen bestrijden, is men bezig alleen maar meer monsters te kweken...... :(

mark61
07-04-06, 13:12
Geplaatst door SalmayaSale
De onderdrukte massa heeft het te druk met het opslaan van brood.

Niet in Cuba, Nicaragua, Vietnam.


De hoogopgeleide met de volle buiken hebben ook meer tijd om over alle onrechtvaardigheden, vooral in hun land na te denken. Omdat na jaren zwoegen op de leerbanken beseften zij dat er geen werk is en dat er ook geen draagvlak is voor hun idealen.

Dat geldt daaro, maar niet hiero in Londen, Madrid, Hamburg, etc.


Begrijp ik waarom het zover kon komen, NEE, geen mens kan het bevatten of verklaren, ik gis maar wat, zij gissen, wij gissen........

Tis wel te begrijpen, maar dan weer niet waarom ze geen nationale verzetsbewegingen begonnen. Het is lui en goedkoop om Kenianen en Tanzanianen op te blazen als je ook de revolutie in eigen land kan beginnen.


Het was wel zo, maar het gaat niet meer zo goed, terwijl het derde wereld naar boven krabbelt, gaat het niet goed met de Arabieren, sterker nog, zonder de Zakat zou men verhongeren.......

Met zwart Afrika gaat het echt nog een stuk slechter, en veel van Latijns-Amerika ook.


Geestelijk ontworteld! Hier sla je de spijker op de kop, daar gaat het namelijk om, ontworteling.....het zoektocht naar een houvast die terrorisme, je hoort namelijk bij een groep en je hebt eindelijk een doel in je leven, wel biedt voor deze verwarde hoofden. Iedereen ontleent zijn wortels aan zijn cultuur, degenen die hier geboren zijn, missen die wortels wel, ze groeien op als moslims in een andere cultuurkader die niet bij de islam aansluit. Het is niet voor niks dat de meeste geslaagde allo diegenen zijn die elders dan NL opgegroeid zijn.

Intussen doen andere, hmm niet moslim-immigranten het een stuk beter. Surinamers bijvoorbeeld, die kwamen ook pas 1975.


De angst voor terrorisme heeft wel gezorgd dat veel dictaturen de vrij hand kregen om hun volk verder te onderdrukken. liet het westnooit kreten van afschuw horen, wordt nu iedereen het zwijgen opgelegd. Je hoeft maar te vermelden dat het over terrorismebestrijding gaat en iedereen kijkt de ander kant uit.
Om monsters te willen bestrijden, is men bezig alleen maar meer monsters te kweken...... :(

Oui Madame.

Juliette
07-04-06, 13:13
De angst voor terrorisme heeft wel gezorgd dat veel dictaturen de vrij hand kregen om hun volk verder te onderdrukken. liet het westnooit kreten van afschuw horen, wordt nu iedereen het zwijgen opgelegd. Je hoeft maar te vermelden dat het over terrorismebestrijding gaat en iedereen kijkt de ander kant uit.

Om monsters te willen bestrijden, is men bezig alleen maar meer monsters te kweken...... :(

Je zou denken dat 'men' lessen heeft geleerd uit het verleden. Helaas. :moe:

duende
07-04-06, 13:15
Wat ik ook nog even opmerken wil;
Na de val van de muur en het communisme had het westen en met name de USA een nieuw vijand beeld nodig.
Een buitenlandse vijand is mooi en gevaarlijk en leid de aandacht af van interne problemen.
Mijn vraag is hoeveel doden vallen er per jaar in de VS tengevolge van moord en doodslag?
Hoeveel mensen leven er onder de armoede grens en hebben honger?
Hele dorpen zijn verslaafd aan crystal meth. Ieder boertje kan het zelf maken. Soms vraag ik mij wel eens af of hoe lang dat land nog in burger oorlog blijft.
Het land is als een vampier. Al lang dood maar nog wel terend op anderen.

(Nederland gaat ook die kant op)
Het gaat om de verdeel en heers politiek. En bedenk wel als alles onder "controlle" is binnenkort, dan wordt het ook een stuk lastiger om tegen het wanbeleid en de onderdrukking van onze eigen "democratie" uit te komen.

SalmayaSale
07-04-06, 13:20
Geplaatst door Juliette
Je zou denken dat 'men' lessen heeft geleerd uit het verleden. Helaas. :moe:


De geschiedenis herhaalt zich ALTIJD..... of ben ik te cliché? :duizelig:

SalmayaSale
07-04-06, 13:23
Geplaatst door duende
Wat ik ook nog even opmerken wil;
Na de val van de muur en het communisme had het westen en met name de USA een nieuw vijand beeld nodig.
Een buitenlandse vijand is mooi en gevaarlijk en leid de aandacht af van interne problemen.
Mijn vraag is hoeveel doden vallen er per jaar in de VS tengevolge van moord en doodslag?
Hoeveel mensen leven er onder de armoede grens en hebben honger?
Hele dorpen zijn verslaafd aan crystal meth. Ieder boertje kan het zelf maken. Soms vraag ik mij wel eens af of hoe lang dat land nog in burger oorlog blijft.
Het land is als een vampier. Al lang dood maar nog wel terend op anderen.

(Nederland gaat ook die kant op)
Het gaat om de verdeel en heers politiek. En bedenk wel als alles onder "controlle" is binnenkort, dan wordt het ook een stuk lastiger om tegen het wanbeleid en de onderdrukking van onze eigen "democratie" uit te komen.


Voeg er daar toe nog: Nieuwe markten creëren voor het verkopen van wapens, de schandalige uitgaven van defensie kunnen verklaren...
Het afleiden van interne problemen geldt niet alleen voor Amerika maar ook voor de Arabische wereld, die zijn er heel goed in........

SalmayaSale
07-04-06, 13:33
Niet in Cuba, Nicaragua, Vietnam .

Wat bedoel jij hiermee?



Dat geldt daaro, maar niet hiero in Londen, Madrid, Hamburg, etc .

Zie----->Ontworteling...
De moslims in het Westen roepen meer"dood aan Israël" dan de Arabieren in eigen land, sommige uit angst voor de regering, de meesten omdat het hen eigelijk niet kan schelen


Tis wel te begrijpen, maar dan weer niet waarom ze geen nationale verzetsbewegingen begonnen. Het is lui en goedkoop om Kenianen en Tanzanianen op te blazen als je ook de revolutie in eigen land kan beginnen.

Dat hadden ze wel geprobeerd maar zonder succes. Ze waren aan het oefenen, dan begin je klein en daarna pas de Twins... :auw2:



Met zwart Afrika gaat het echt nog een stuk slechter, en veel van Latijns-Amerika ook.

Maar het is aan het betere hand, in Arabische wereld andersom.


Intussen doen andere, hmm niet moslim-immigranten het een stuk beter. Surinamers bijvoorbeeld, die kwamen ook pas 1975.

Je gaat toch niet appels met peren vergelijken... Surinamers hadden veel +++ mee, taal, ambitie om door te breken, de mogelijkheden om te studeren en buiten de fabrieken te blijven



Oui Madame.

A votre service monsieur :eek:

duende
07-04-06, 13:46
Geplaatst door SalmayaSale
.
Je gaat toch niet appels met peren vergelijken... Surinamers hadden veel +++ mee, taal, ambitie om door te breken, de mogelijkheden om te studeren en buiten de fabrieken te blijven

Eigenlijk staat dit buiten de discussie.
Maar ondertussen zijn we aan de vierde generatie Nederlandse Marokkanen. Dus het excuus taal is niet zo relevant en iedereen in Nederland kan studeren. In die zin is niemand achtergesteld in dit land.

SalmayaSale
07-04-06, 14:05
Geplaatst door duende
Eigenlijk staat dit buiten de discussie.
Maar ondertussen zijn we aan de vierde generatie Nederlandse Marokkanen. Dus het excuus taal is niet zo relevant en iedereen in Nederland kan studeren. In die zin is niemand achtergesteld in dit land.


Juist maar er was een achterstand die begon omdat pa en ma niet konden helpen met de taal, huiswerk, toezicht.....
Daarna toen broer/zus dat wel konden is het toch beter geworden, dan zag je meer allo op de Hoge scholen/universiteit.
Bleef een probleem. Terwijl de Surinamers de navelstreng met moederland vrijwel verbraken bleven de Marokkanen daarmee verbonden, resultaat een zwevende navelstreng die zijn bron noch in NL noch in Marokko kan vinden... resultaat een ontworteld generatie die de opvoeding(te gericht op een terugkeer naar moederland) van de eerste generatie misschien wel betaalt....

duende
07-04-06, 14:09
Geplaatst door SalmayaSale
Juist maar er was een achterstand die begon omdat pa en ma niet konden helpen met de taal, huiswerk, toezicht.....
Daarna toen broer/zus dat wel konden is het toch beter geworden, dan zag je meer allo op de Hoge scholen/universiteit.
Bleef een probleem. Terwijl de Surinamers de navelstreng met moederland vrijwel verbraken bleven de Marokkanen daarmee verbonden, resultaat een zwevende navelstreng die zijn bron noch in NL noch in Marokko kan vinden... resultaat een ontworteld generatie die de opvoeding(te gericht op een terugkeer naar moederland) van de eerste generatie misschien wel betaalt....
Ja, de hoogste tijd om er wat aan te gaan doen. Zonder het wijzende vingertje wie daar nou allemaal schuld aan hebben.

David
07-04-06, 14:13
Geplaatst door duende
Ja, de hoogste tijd om er wat aan te gaan doen. Zonder het wijzende vingertje wie daar nou allemaal schuld aan hebben.


Zeer zeker. Want daar blijven dit soort discussies op vrijwel elk niveau in steken: wiens schuld het is en waar het door komt. Tot eventuele oplossingen komt men zelden.

~Panthera~
07-04-06, 14:19
Geplaatst door David
Zeer zeker. Want daar blijven dit soort discussies op vrijwel elk niveau in steken: wiens schuld het is en waar het door komt. Tot eventuele oplossingen komt men zelden.


Misschien eens een paar goeie psychiaters erop zetten, ipv ministers.

duende
07-04-06, 14:24
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien eens een paar goeie psychiaters erop zetten, ipv ministers.
Laten we eerst psychiaters op ministers zetten. Ik weet er nog wel een paar die rijk zijn voor het Pieterbaans centrum.

David
07-04-06, 14:24
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien eens een paar goeie psychiaters erop zetten, ipv ministers.


Het zijn niet alleen de ministers, ook de groepen in kwestie zelf. Jamaar dit, jamaar dat.

~Panthera~
07-04-06, 14:25
Geplaatst door duende
Laten we eerst psychiaters op ministers zetten. Ik weet er nog wel een paar die rijk zijn voor het Pieterbaans centrum.


DAT eerst, ja. :D

duende
07-04-06, 14:25
Geplaatst door David
Het zijn niet alleen de ministers, ook de groepen in kwestie zelf. Jamaar dit, jamaar dat.
Ja het lijkt maroc.nl wel. :lachu:

SalmayaSale
07-04-06, 14:25
Geplaatst door duende
Ja, de hoogste tijd om er wat aan te gaan doen. Zonder het wijzende vingertje wie daar nou allemaal schuld aan hebben.


Een oplossing blijft moelijk omdat iedereen en niemand schuldig zijn, het is een samenhang van omstandigheden en goede bedoelingen van veel betrokkenen.
Wat merkwaardig blijft is dat de "integratie" discussies juit gaan over de meeste geïntegreede allo's (al haat ik deze woord die wel bv voor mij geldt maar niet voor de mensen die hier geboren en getogen zijn, schandalig) de MAROKKANEN

David
07-04-06, 14:26
Geplaatst door duende
Ja het lijkt maroc.nl wel. :lachu:


Zo'n beetje ja.

~Panthera~
07-04-06, 14:26
Geplaatst door David
Het zijn niet alleen de ministers, ook de groepen in kwestie zelf. Jamaar dit, jamaar dat.


Ik weet het niet, of het de "groepen" zijn, ik zie hier en daar een jengelige eenling voor de camera.
Of ben ik te "opti" ? :roker:

Juliette
07-04-06, 14:29
Geplaatst door David
Het zijn niet alleen de ministers, ook de groepen in kwestie zelf. Jamaar dit, jamaar dat.

Dat heb je zolang een debat in wij/zij blijft steken. Kom je nooit tot iets constructief.

~Panthera~
07-04-06, 14:31
Geplaatst door Juliette
Dat heb je zolang een debat in wij/zij blijft steken. Kom je nooit tot iets constructief.

Dat is hier toch al jaren het geval ?
En zolang mensen het woordje "ja maar" gebruiken, gebeurt er in de bovenkamer helemaal niets.

SalmayaSale
07-04-06, 14:34
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien eens een paar goeie psychiaters erop zetten, ipv ministers.


Al gebeurd... veel projecten...veel subsidies....weggegooid geld.
zo een psy die met een vriendin van mij werkt en in een instelling waar behoorlijk veel Marokkanen zitten schrok zich rot toen ze zei dat ze niet zomaar met een vriend thuis kon komen.
Hoe wil je in gdn mensen behandelen als je niks van hun cultuur afweet? :eek:

Baddha
07-04-06, 14:34
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien eens een paar goeie psychiaters erop zetten, ipv ministers.

Als maatschappelijke problemen niet door de samenleving zelf worden opgelost zit er voor de politiek niets anders op dan zich ermee te 'bemoeien'. Ik mag aannemen dat bij het opstellen van de rapporten, die over dergelijke problematiek worden geschreven, specialisten zoals psychiologen worden betrokken.

Juliette
07-04-06, 14:35
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is hier toch al jaren het geval ?
En zolang mensen het woordje "ja maar" gebruiken, gebeurt er in de bovenkamer helemaal niets.

Precies.

En het gebrek aan verandering bij de één geeft de ander het excuus om 'ook' niks te doen.

Straatje zonder eind.

SalmayaSale
07-04-06, 14:39
Geplaatst door Juliette
Dat heb je zolang een debat in wij/zij blijft steken. Kom je nooit tot iets constructief.


Juist. Als iedereen een "Wij" mentaliteit kan ontwikkelen dan zijn alle problemen verdwenen.
Een voor allen en allen voor een? Alice in wonderland.....
Nl heeft nooit het wijgevoel aangemoedigd en de allo hebben nooit iets voor de wijgevoel gevoeld.
Vicieuze cirkel :mad:

~Panthera~
07-04-06, 14:39
Geplaatst door SalmayaSale
Al gebeurd... veel projecten...veel subsidies....weggegooid geld.
zo een psy die met een vriendin van mij werkt en in een instelling waar behoorlijk veel Marokkanen zitten schrok zich rot toen ze zei dat ze niet zomaar met een vriend thuis kon komen.
Hoe wil je in gdn mensen behandelen als je niks van hun cultuur afweet? :eek:


En er zijn inmiddels ook geen Marokkaanse psychs ?

SalmayaSale
07-04-06, 14:41
Geplaatst door ~Panthera~
En er zijn inmiddels ook geen Marokkaanse psychs ?

Wel maar weinig....

~Panthera~
07-04-06, 14:41
Geplaatst door SalmayaSale
Juist. Als iedereen een "Wij" mentaliteit kan ontwikkelen dan zijn alle problemen verdwenen.
Een voor allen en allen voor een? Alice in wonderland.....
Nl heeft nooit het wijgevoel aangemoedigd en de allo hebben nooit iets voor de wijgevoel gevoeld.
Vicieuze cirkel :mad:


Dat is waar; zoland de Nederlander geen "last" van iemand heeft, zal het um verder een rotzorg zijn eigenlijk.
Op een paar na, natuurlijk, die de roepende in de woestijn zijn, waar ook geen hond naar luisterd.
Maar zodra er 1 vuilniszak naar beneden wordt gepleurd in een flat, heb je de poppen aan t dansen.
Dan zijn "het" allemaal viezerikken.

~Panthera~
07-04-06, 14:42
Geplaatst door SalmayaSale
Wel maar weinig....

Wordt ook niks aan gevraagd zeker ? :moe:

mark61
07-04-06, 14:48
Geplaatst door SalmayaSale
Wat bedoel jij hiermee?

Die kwamen wel in opstand. Arabieren hebben het nog veel te goed om in opstand te komen? :)


de meesten omdat het hen eigelijk niet kan schelen

Ohlala


Dat hadden ze wel geprobeerd maar zonder succes. Ze waren aan het oefenen, dan begin je klein en daarna pas de Twins... :auw2:

Onderweg de eigen baas in zijn paleis vergeten? Ik weet niet, het blijft voor mij een vals bijsmaakje houden.


Maar het is aan het betere hand, in Arabische wereld andersom.

Tu penses? In Afrique niet echt.


Je gaat toch niet appels met peren vergelijken... Surinamers hadden veel +++ mee, taal, ambitie om door te breken, de mogelijkheden om te studeren en buiten de fabrieken te blijven

Taal ja, ambitie? Is dat gebonden aan volk? Wie zijn schuld is gebrek aan ambitie? MaTr kinderen 2e generatie hebben net zoveel mogelijkheden om te studeren. Niet?

SalmayaSale
07-04-06, 14:48
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt ook niks aan gevraagd zeker ? :moe:


Ik heb zelf geen vertrouwen in projecten/onderzoeken... de instanties die ermee belast worden, gaat hen meestal om het geld, de politici om een stuk onderzoekpapier te laten zien die hun allang getrokken conclusies te ondersteunen en meer subsidies los te krijgen.... boelitiekspel met geen eind.. :duivels:

mark61
07-04-06, 14:51
Geplaatst door SalmayaSale
Juist maar er was een achterstand die begon omdat pa en ma niet konden helpen met de taal, huiswerk, toezicht.....

Veel Surinaamse ouders kunnen dat ook niet. Spreken thuis bijv. Hindoestaans.


Terwijl de Surinamers de navelstreng met moederland vrijwel verbraken bleven de Marokkanen daarmee verbonden,

Ik zie werkelijk niet in hoe Marokkanen meer verbonden zijn met Mar. dan Sur. met Sur., behalve huizenbezit dan. Sur. gaan ook veel naar Suriname, veel contact.

Nog geen reden om niet naar school te gaan en te gaan werken.


(te gericht op een terugkeer naar moederland)

Haal die haakjes maar weg.

Dwaalspoor
07-04-06, 14:52
Geplaatst door David
Zeer zeker. Want daar blijven dit soort discussies op vrijwel elk niveau in steken: wiens schuld het is en waar het door komt. Tot eventuele oplossingen komt men zelden.

Dit gaat over rechten inperken en de rechtstaat. Als er iemand met zijn vingertje wijst dan zijn dat de homo's en de homobelangengroepen, de media, politici die niets anders doen dan hun vingertje richting Marokkanen wijzen.

Doordat contuinu en langdurig vingertje wijzen raken een heleboel jongeren gefrustreerd en gaat er een miniem aantal over tot gekke dingen doen.

Daarop reageert de overheid door nieuwe wetten aan te nemen./ Die wetten lijken gericht om jou veiligheid te beschermen maar in feite tasten ze ook de rechten van eenieder in Nederland

Daar gaat deze discussie over, telkens weer je vingertje richting ''groepen'' wijzen terwijl je gewoon Marokkanen of moslims bedoelt moet maar eens een keer over zijn.

Als je graag een vingertje wil dan zou ik mijn vinger wijzen op de hypocrieten die makkelijk subsidiegelden willen loskrijgen en er baat bij hebben om alleen in problemen te denken, de media die snel wil scoren, de politici die allerlei wetten aannemen maar zwakke groepen gebruiken om die er doorheen te drukken en de paar sukkels die er niet in slagen om voor zichzelf te zorgen.

Potverdrie dubbeltjes, sommigen kunnen maar niet los komen van Marokkanen. Als je de situatie van surinamers willen vergelijken dan zul je zien dat er niet zo een groot verschil is in de leefsituatie. Ik kan zo onderzoeken plaatsen waaruit blijkt dat surinamers het op andere gebieden het slechter doen. Juist dat gezeur over Marokkanen zorgt ervoor dat Marokkanen in een achterstandspositie blijven. De werkloosheid steeg niets voor niets na 11 september sneller bij Marokkanen dan bij andere allochtonen.

Terug naar de topic, je rechten inperken en de hypocriete omgang met de (internationale) mensenrechten. Ik sluit me grotendeels aan bij Meneer Wijk (die ik eigenlijk een rechtse bal vind).


De Wijk / Polarisatie ondermijnt fundamenten van rechtsstaat

door Rob de Wijk

Maak een einde aan de verdeeldheid. Dat is de boodschap van acht oud-politici die het wij-zijdenken van dit kabinet willen doorbreken. In het manifest ’Een land, een samenleving’ stellen zij dat het kabinet nieuwe burgers van het bestuur en samenleving vervreemdt en nieuwkomers niet tot integratie, maar tot assimilatie dwingt.
Allochtone en autochtone jongeren staan steeds meer ’met de rug naar elkaar toe’. En de harde taal van politici zoals Hirsi Ali is ook al niet behulpzaam bij het verzoenen van allochtonen met de samenleving, zei Hans Dijkstal, oud-VVD-leider en één van de acht, in ’Netwerk’ van afgelopen dinsdag.

Ik steun de opvattingen van de bende van acht. Als publiek figuur weet je dat je woorden meer gewicht hebben dan die van de taxichauffeur die je zojuist bij huis heeft afgezet. Je hebt als opiniemaker een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een beroep op democratie en vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief voor polarisatie, zoals Wilders dat doet. Zeker, democratie en vrijheid van meningsuiting zijn ook voor mij fundamenten van onze rechtsstaat. En ook ik vind dat aan nieuwkomers eisen moeten worden gesteld. Maar polarisatie ondermijnt die fundamenten. En daardoor verwoest polarisatie uiteindelijk de rechtsstaat die men wil beschermen.

Het probleem zit vooral in de toon van het debat en de wijze waarop eisen worden gesteld. In ons land is de taal harder dan in omringende landen. Dit kan verklaren waarom alleen in Nederland de djihad zich op specifieke personen richt. Zonder ’Submission’ had Theo van Gogh nog geleefd en stond Hirsi Ali niet onder permanente bewaking. Samir A. is net veroordeeld omdat hij eind vorig jaar politici wilde doden. En Yahya K. zat in zijn eentje in een kamertje in Sas van Gent te radicaliseren en Hirsi Ali te bedreigen. Dit alles is tamelijk uniek in Europa.

Zou Nederland veiliger worden als wij autochtonen wat aardiger tegen nieuwkomers zijn? Of de aanpak van De Acht van Dijkstal Nederland veiliger maakt hangt af van de redenen waarom jongeren tot de gewelddadige djihad bereid zijn. Ik ga bij de AIVD te rade, die zojuist het uiterst lezenswaardige ’De gewelddadige jihad in Nederland’ heeft afgescheiden. Dit rapport stemt, zoals alle rapporten van deze dienst, niet vrolijk. Het meest waarschijnlijke scenario is volgens de AIVD dat een ’informele pool van bereidwilligen voor de jihad’ ontstaat. Dat zijn individuele djihadisten die alleen of met anderen gewelddadig worden. De AIVD roept daarom op tot een effectief contraterrorismebeleid, zonder overigens uit te leggen wat dat is.

Radicalisering blijkt zich volgens de AIVD te voltrekken in een virtuele oemma, een niet-bestaande moslimwereld, die vooral op internet en achterkamertjes tot wasdom komt. Veel jonge moslims worden verscheurd tussen de snel veranderende westerse wereld en hun traditionele cultuur. Radicaliserende jongeren voelen zich sterk verwant met broeders elders in de wereld, zien een groot westers complot tegen de islam en vinden daarvoor het bewijs in de westerse escapades in Irak, Afghanistan, Tsjetsjenië en het Midden-Oosten. En Aboe Ghraib en Guantánamo Bay versterken hun beeld. De aanslagen van Madrid en Londen en de moord op Van Gogh zijn eveneens trigger events, die volgens de AIVD van directe invloed zijn op radicaliseren in djihadisering. Tot slot heeft een aantal jongeren onvrede met de sociaal-economische situatie, maar dit speelt een ondergeschikte rol.

Dat leidt tot de conclusie dat radicalisering en djihadisering vooral een internationale voedingsbodem hebben en in een virtuele wereld ontstaan, waarop Dijkstal en de zijnen weinig invloed hebben. Misschien dragen de acht oud-politici bij aan noodzakelijke mentaliteitsverandering in Nederland, maar een omwenteling van de buitenlandse politiek van alle westerse landen kunnen ook zij niet afdwingen.


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=182051

~Panthera~
07-04-06, 14:53
Geplaatst door SalmayaSale
Ik heb zelf geen vertrouwen in projecten/onderzoeken... de instanties die ermee belast worden, gaat hen meestal om het geld, de politici om een stuk onderzoekpapier te laten zien die hun allang getrokken conclusies te ondersteunen en meer subsidies los te krijgen.... boelitiekspel met geen eind.. :duivels:

Dat zou betekenen dat je bij de hele psychiatrie hier 1 groot vraagteken zet, ik denk dat dat ook niet eerlijk is.
Er zullen zat mensen zijn geweest, en zijn, die wel goede ideeén hadden, maar ik denk dat DIE ideeén juist geld kosten, en ze daarom de prullebak in geflikkerd zijn door de politici.
Oplossingen moeten hier natuurlijk nooit teveel geld kosten, stel je voor.

mark61
07-04-06, 14:53
Geplaatst door ~Panthera~
Ik weet het niet, of het de "groepen" zijn, ik zie hier en daar een jengelige eenling voor de camera.
Of ben ik te "opti" ? :roker:

50% schooluitval. Opti?

SalmayaSale
07-04-06, 14:54
Die kwamen wel in opstand. Arabieren hebben het nog veel te goed om in opstand te komen? :)

Dat meen je niet, wanneer hoe? Daarom worden zij elke dag doodgespoeld aan de Amerikkaanse grenzen?


Onderweg de eigen baas in zijn paleis vergeten? Ik weet niet, het blijft voor mij een vals bijsmaakje houden .

De baas heeft een goede beveiligde paleis terwijl het westen een grote veiligheidslacune heeft die "democratie" heet



Tu penses? In Afrique niet echt.

Meer door slopende bureaucratie en corruptie dan middelen



Taal ja, ambitie? Is dat gebonden aan volk? Wie zijn schuld is gebrek aan ambitie? MaTr kinderen 2e generatie hebben net zoveel mogelijkheden om te studeren. Niet?

Zie mijn andere antwoorden

David
07-04-06, 14:54
Ik heb inmiddels begrepen dat alle problemen wereldwijd mijn schuld zijn. Bij deze wil ik al mijn miljarden medeburgers daarvoor mijn excuses aanbieden.

mark61
07-04-06, 14:54
Geplaatst door ~Panthera~
En er zijn inmiddels ook geen Marokkaanse psychs ?

Welgeteld 1. Zoals in Één.

Tig Turkse psychs, overigens.

~Panthera~
07-04-06, 14:55
Geplaatst door mark61
50% schooluitval. Opti?

ik ben te opti. :droef:

~Panthera~
07-04-06, 14:56
Geplaatst door mark61
Welgeteld 1. Zoals in Één.

Tig Turkse psychs, overigens.


:schok: fuckaduck.

Juliette
07-04-06, 14:56
Geplaatst door mark61
50% schooluitval. Opti?

Meer dacht ik.

~Panthera~
07-04-06, 14:57
Geplaatst door David
Ik heb inmiddels begrepen dat alle problemen wereldwijd mijn schuld zijn. Bij deze wil ik al mijn miljarden medeburgers daarvoor mijn excuses aanbieden.

Je hebt nogal wat op je geweten he ? :ego:

Juliette
07-04-06, 14:58
Geplaatst door David
Ik heb inmiddels begrepen dat alle problemen wereldwijd mijn schuld zijn. Bij deze wil ik al mijn miljarden medeburgers daarvoor mijn excuses aanbieden.

Eerst de boel om zeep helpen en je er dan vanaf maken met een simpel sorry. :ego:

SalmayaSale
07-04-06, 14:58
Geplaatst door ~Panthera~
Dat zou betekenen dat je bij de hele psychiatrie hier 1 groot vraagteken zet, ik denk dat dat ook niet eerlijk is.
Er zullen zat mensen zijn geweest, en zijn, die wel goede ideeén hadden, maar ik denk dat DIE ideeén juist geld kosten, en ze daarom de prullebak in geflikkerd zijn door de politici.
Oplossingen moeten hier natuurlijk nooit teveel geld kosten, stel je voor.


Ik had ook over de politiek en niet zozeer over de psy's

David
07-04-06, 14:58
Geplaatst door ~Panthera~
Je hebt nogal wat op je geweten he ? :ego:


Ja, maar dat komt omdat wij hypocriet zijn.

~Panthera~
07-04-06, 14:59
Geplaatst door SalmayaSale
Ik had ook over de politiek en niet zozeer over de psy's


:fplet: Solly, verkeerd begrepen. :engel:

SalmayaSale
07-04-06, 14:59
Geplaatst door David
Ik heb inmiddels begrepen dat alle problemen wereldwijd mijn schuld zijn. Bij deze wil ik al mijn miljarden medeburgers daarvoor mijn excuses aanbieden.


Je trapt weer in, niet doen..... :wtf:

David
07-04-06, 15:00
Geplaatst door SalmayaSale
Je trapt weer in, niet doen..... :wtf:


Je hebt gelijk.


Goed, back on topic.

mark61
07-04-06, 15:00
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt ook niks aan gevraagd zeker ? :moe:


Jawel, er wordt hard gewerkt aan de interculturalisatie van de geestelijke gezondheidszorg.

www.mikado-ggz.nl

www.noagg.nl

Nieuwe stichting voor ggz trekt de wijken in


Een nieuwe stichting voor de geestelijke gezondheidszorg heeft het daglicht gezien: Stichting Illuminatus. De organisatie onderscheidt zich van de reguliere geestelijke gezondheidszorginstanties doordat alle medewerkers van allochtone afkomst zijn en door de pro-actieve werkwijze. Om het taboe op psychische klachten in verschillende culturele groepen te doorbreken, gaan therapeuten actief 'de wijk in'.

http://www.mikado-ggz.nl/artikel.php?artikel_id=420


www.parnassia.nl

www.altrecht.nl

www.bavornogroep.org

En nog tig. Gaat alleen langzaam.

Juliette
07-04-06, 15:01
Geplaatst door Dwaalspoor


Daar gaat deze discussie over, telkens weer je vingertje richting ''groepen'' wijzen terwijl je gewoon Marokkanen of moslims bedoelt moet maar eens een keer over zijn.


Eens. Maar dat verander je niet door dan maar een andere groep met het vingertje te wijzen. Of je het nu meent, als grap of als statement of wat dan ook.

~Panthera~
07-04-06, 15:03
Geplaatst door mark61
Jawel, er wordt hard gewerkt aan de interculturalisatie van de geestelijke gezondheidszorg.

www.mikado-ggz.nl

www.noagg.nl

Nieuwe stichting voor ggz trekt de wijken in


Een nieuwe stichting voor de geestelijke gezondheidszorg heeft het daglicht gezien: Stichting Illuminatus. De organisatie onderscheidt zich van de reguliere geestelijke gezondheidszorginstanties doordat alle medewerkers van allochtone afkomst zijn en door de pro-actieve werkwijze. Om het taboe op psychische klachten in verschillende culturele groepen te doorbreken, gaan therapeuten actief 'de wijk in'.

http://www.mikado-ggz.nl/artikel.php?artikel_id=420


www.parnassia.nl

www.altrecht.nl

www.bavornogroep.org

En nog tig. Gaat alleen langzaam.


Ja, wat willen ze nou ? dat het met de snelheid van het geluid ineens gaat ?
Zo werkt het toch niet ?
Alles heeft TIJD nodig, en sommige mensen schijnen DAT ook niet te snappen.
Het is allemaal niet in 1 dag opgelost, en soms denk ik ook wel eens dat mensen ook geen tijd meer gegunt wordt. :moe:

David
07-04-06, 15:03
Geplaatst door Juliette
Eens. Maar dat verander je niet door dan maar een andere groep met het vingertje te wijzen. Of je het nu meent, als grap of als statement of wat dan ook.


En ik bedoelde geeneens alleen Marokkanen of Moslims. Ik zat namelijk te denken aan mijn Portugese schoonvader & Portugese schoonfamilie.

mark61
07-04-06, 15:03
Geplaatst door ~Panthera~
:schok: fuckaduck.

En één Algerijn. :)

~Panthera~
07-04-06, 15:04
Geplaatst door mark61
En één Algerijn. :)

Halleluja.

mark61
07-04-06, 15:05
Geplaatst door Juliette
Meer dacht ik.

Laatste cijfers, NL, Marokkanen. Turken, Suri en Nederlanders weet ik niet. Glijdende schaal.

~Panthera~
07-04-06, 15:06
Geplaatst door mark61
Laatste cijfers, NL, Marokkanen. Turken, Suri en Nederlanders weet ik niet. Glijdende schaal.


ALLEMAAL dus ?

Dus dat is wel "wij" ? :)

Juliette
07-04-06, 15:09
Geplaatst door David
En ik bedoelde geeneens alleen Marokkanen of Moslims.

Jij niet nee.

Maar ik snap wel wat DS bedoelt. Alleen pikt ie er met jou de verkeerde uit.

mark61
07-04-06, 15:12
Geplaatst door ~Panthera~
ALLEMAAL dus ?

Dus dat is wel "wij" ? :)

tuurlijk is dat harstikke wij. Wij wonen namelijk met zijn allen in Nederland. En je dacht dat alle Hollanders kernfysicus zijn?

~Panthera~
07-04-06, 15:15
Geplaatst door mark61
tuurlijk is dat harstikke wij. Wij wonen namelijk met zijn allen in Nederland. En je dacht dat alle Hollanders kernfysicus zijn?

:fplet: :haha:

Baddha
07-04-06, 15:16
Geplaatst door David
En ik bedoelde geeneens alleen Marokkanen of Moslims.

Als ik al die Marokkanen in de disco, kroeg, koffieshop, zwembad of het casino zie denk ik ook, je bent Marokkaan OF moslim ;)

Sorry, ik zal God een stapje voor zijn en mijzelf onmiddellijk straffen :zweep:

mark61
07-04-06, 15:17
Geplaatst door Baddha
Als ik al die Marokkanen in de disco, kroeg, koffieshop, zwembad of het casino zie denk ik ook, je bent Marokkaan OF moslim ;)

Sorry, ik zal God een stapje voor zijn en mijzelf onmiddelijk straffen :zweep:

De geest is gewillig maar het vlees is zwak, zeien we vroeger dan altijd. :vreemd:

David
07-04-06, 15:21
Geplaatst door Baddha
Als ik al die Marokkanen in de disco, kroeg, koffieshop, zwembad of het casino zie denk ik ook, je bent Marokkaan OF moslim ;)

Sorry, ik zal God een stapje voor zijn en mijzelf onmiddelijk straffen :zweep:


Ach nee, ik moest denken aan de talloze feestjes bij mijn schoonzus, waar dan de hele Portugese Rotterdamse clan is uitgenodigd. Valt altijd uit elkaar in een paar delen: de mensen die niet of nauwelijks Nederlands spreken, de groep die dat wel doet (waar de aanwezige autchtone Nederlanders al snel bij zitten), de kinderen die overal tussendoor rennen en de omaatjes die eindeloos met schalen lekkers rondlopen en in het Portugees schreeuwen tegen kinderen die hen nog maar half verstaan.

Soms zie je in de mikrokosmos van zo'n feestje alle integratie problematiek en integratie successen bij elkaar.

Baddha
07-04-06, 15:23
Geplaatst door mark61
De geest is gewillig maar het vlees is zwak, zeien we vroeger dan altijd. :vreemd:

Net als mijn taalvaardigheid. Onmiddellijk is met dubbel dee en dubbel el leerde ik al op de basisschool.

Gelukkig is die zwakte met een druk op de knop te herstellen :)

mark61
07-04-06, 15:24
Geplaatst door Baddha
Net als mijn taalvaardigheid. Onmiddellijk is met dubbel dee en dubbel el leerde ik al op de basisschool.

Gelukkig is die zwakte met een druk op de knop te herstellen :)

Dat onmiddeLLijk wil er bij mij ook maar niet in. De geest is zwak, geloof ik.

Baddha
07-04-06, 15:27
Geplaatst door mark61
Dat onmiddeLLijk wil er bij mij ook maar niet in. De geest is zwak, geloof ik.

En het vlees gewillig? ;)

mark61
07-04-06, 15:34
Geplaatst door Baddha
En het vlees gewillig? ;)

Altijd! :corcky:

~Panthera~
07-04-06, 15:35
Smeerlappen ! :moe:

Dit vlees gaat onder de douche. :gniffel:

Lossen gullie het even op ? :stout:

:zwaai:

duende
07-04-06, 17:28
Geplaatst door Dwaalspoor
Dit gaat over rechten inperken en de rechtstaat. Als er iemand met zijn vingertje wijst dan zijn dat de homo's en de homobelangengroepen, de media, politici die niets anders doen dan hun vingertje richting Marokkanen wijzen.
Jammer dat je nu zelf ook weer met het vingertje gaat wijzen.
Ik kan me voorstellen dat je dat doet, maar de homo's gingen wijzen toen een imaam zei dat ze wel van een dak gepleurd konden worden. De kip en het ei.
Misschien beter om nu eens te kijken hoe de zaak opgelost kan worden zonder gejank.
Er wordt over en weer veel geklaagd en gejankt. De Marokkanen (in hoeverre nog Marokkanen na 3 generaties) zijn slachtoffer van de Nederlanders zijn slachtoffer van de Marokkanen zijn slachtoffer van de Nederlanders zijn slachtoffer van de Marokkanen zijn slachtoffer van de Nederlanders zijn slachtoffer van de Marokkanen zijn slachtoffer van de Nederlanders zijn slachtoffer van de Marokkanen zijn slachtoffer van de Nederlanders zijn slachtoffer van de Marokkanen zijn slachtoffer van de Nederlanders enz.......



Daarop reageert de overheid door nieuwe wetten aan te nemen./ Die wetten lijken gericht om jou veiligheid te beschermen maar in feite tasten ze ook de rechten van eenieder in Nederland
Precies en dat laten wij allemaal over onze kant gaan. Verdeel en heers, het werkt nog steeds. Die ouwe Julius Ceasar was zo dom nog niet.



Potverdrie dubbeltjes, sommigen kunnen maar niet los komen van Marokkanen. Als je de situatie van surinamers willen vergelijken dan zul je zien dat er niet zo een groot verschil is in de leefsituatie. Ik kan zo onderzoeken plaatsen waaruit blijkt dat surinamers het op andere gebieden het slechter doen. Juist dat gezeur over Marokkanen zorgt ervoor dat Marokkanen in een achterstandspositie blijven. De werkloosheid steeg niets voor niets na 11 september sneller bij Marokkanen dan bij andere allochtonen.
En wat ook vervelend is...de Marokkanen die maar niet los komen van de Marokkanen.



Het probleem zit vooral in de toon van het debat en de wijze waarop eisen worden gesteld. In ons land is de taal harder dan in omringende landen. Dit kan verklaren waarom alleen in Nederland de djihad zich op specifieke personen richt. Zonder ’Submission’ had Theo van Gogh nog geleefd en stond Hirsi Ali niet onder permanente bewaking. Samir A. is net veroordeeld omdat hij eind vorig jaar politici wilde doden. En Yahya K. zat in zijn eentje in een kamertje in Sas van Gent te radicaliseren en Hirsi Ali te bedreigen. Dit alles is tamelijk uniek in Europa.

Ja dat is nou vervelend. Niemand heeft het recht om een ander te doden omdat de ander iets zegt dat hem/haar niet aanstaat.
We leven niet meer in de middeleeuwen en de inquisitie is ook al lang geleden afgeschaft.

Dwaalspoor
07-04-06, 17:39
Geplaatst door duende
Jammer dat je nu zelf ook weer met het vingertje gaat wijzen.
Ik kan me voorstellen dat je dat doet, maar de homo's gingen wijzen toen een imaam zei dat ze wel van een dak gepleurd konden worden. De kip en het ei.
Misschien beter om nu eens te kijken hoe de zaak opgelost kan worden zonder gejank.


Dat is nu dus de grote leugen. Geen ene imam heeft dat beweerd. Dat geeft aan hoe dom de massa is die niet eens de juiste informatie oppikt. en in het hoofd eigen verhaaltjes maakt. Daar wordt ik dus kotsmisselijk van.

Baddha
07-04-06, 18:31
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat is nu dus de grote leugen. Geen ene imam heeft dat beweerd. Dat geeft aan hoe dom de massa is die niet eens de juiste informatie oppikt. en in het hoofd eigen verhaaltjes maakt. Daar wordt ik dus kotsmisselijk van.

Vertel jij ons dan even wat ie wel voor lovende woorden over homo's heeft gebruikt. Ik herinner me iets in de trand van lager dan varkens.

Dwaalspoor
07-04-06, 18:34
Geplaatst door Baddha
Vertel jij ons dan even wat ie wel voor lovende woorden over homo's heeft gebruikt. Ik herinner me iets in de trand van lager dan varkens.

Jullie geheugen zit vol rommel.

Baddha
07-04-06, 19:38
Geplaatst door Dwaalspoor
Jullie geheugen zit vol rommel.

Verfris mijn geheugen dan even.

duende
07-04-06, 21:42
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat is nu dus de grote leugen. Geen ene imam heeft dat beweerd. Dat geeft aan hoe dom de massa is die niet eens de juiste informatie oppikt. en in het hoofd eigen verhaaltjes maakt. Daar wordt ik dus kotsmisselijk van.
Toch weer aan het janken?
:engel:

Dwaalspoor
07-04-06, 21:57
Geplaatst door duende
Toch weer aan het janken?
:engel:

Gewoon eerlijk voor je domheid uitkomen en het niet op mij afschuiven dan komt het wel goed met je.

duende
07-04-06, 22:00
Geplaatst door Dwaalspoor
Gewoon eerlijk voor je domheid uitkomen en het niet op mij afschuiven dan komt het wel goed met je.
Een fantastische bijdrage aan deze discussie. Je intellect siert je.

Dwaalspoor
07-04-06, 22:04
Geplaatst door duende
Een fantastische bijdrage aan deze discussie. Je intellect siert je.

Natuurlijk, jouw fantastische leugen schittert van het intellect.

duende
07-04-06, 22:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Natuurlijk, jouw fantastische leugen schittert van het intellect.
Weet je wat ik jammer vind. Je komt met een paar goede argumenten en als er ook maar iets gebeurd dat je niet aanstaat begin je meteen zo ontzettend lullig en persoonlijk te worden. Je weet dat El Mouni dat gezegd heeft. Wat maakt het uit. Ik val de Islam niet aan hoor, nog de Marokkaanse gemeenschap. Nog jou. Ik gaf alleen maar een voorbeeld. Maar jij schijnt alles zo persoonlijk op te moeten vatten. Wat zal jij toch een last op je schouders moeten torsen. Al dat leed van de Islamitische wereld.
:slapen:

Dwaalspoor
07-04-06, 22:15
Geplaatst door duende
Weet je wat ik jammer vind. Je komt met een paar goede argumenten en als er ook maar iets gebeurd dat je niet aanstaat begin je meteen zo ontzettend lullig en persoonlijk te worden. Je weet dat El Mouni dat gezegd heeft. Wat maakt het uit. Ik val de Islam niet aan hoor, nog de Marokkaanse gemeenschap. Nog jou. Ik gaf alleen maar een voorbeeld. Maar jij schijnt alles zo persoonlijk op te moeten vatten. Wat zal jij toch een last op je schouders moeten torsen. Al dat leed van de Islamitische wereld.
:slapen:

Dat is het em nou, je blijft in je leugen volharden dat El Moumni gezged heeft dat je flikkers van een toren moet afgooien. Sterker nog geen ene imam heeft dat ooit gezegd. Zoek de fout nu eens in je slechte geheugen in plaats van jezelf hier te kijk te zetten en laat mijn persoon voor de verandering er ook maar eens buiten.

duende
07-04-06, 22:35
[
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat is het em nou, je blijft in je leugen volharden dat El Moumni gezged heeft dat je flikkers van een toren moet afgooien. Sterker nog geen ene imam heeft dat ooit gezegd. Zoek de fout nu eens in je slechte geheugen in plaats van jezelf hier te kijk te zetten en laat mijn persoon voor de verandering er ook maar eens buiten.
Goed, ik neem terug dat hij dat gezegd heeft. Hij heeft homosexualiteit slechts ziekte genoemd die schadelijk is voor de maatschappij.
Khalil El-Moumni:
Democratie betekent niet dat alles maar mag. Dat je alles mag doen. Vrijheid wil niet zeggen dat alles mag, ook het verbodene. Je vrijheid eindigt daar waar je aan de vrijheid van anderen komt. Homoseksualiteit blijft niet beperkt tot de mensen die deze ziekte hebben maar kan zich verspreiden. De Nederlandse samenleving in multicultureel. Als die ziekte zich verspreidt, kan iedereen besmet raken. Daar zijn we bang voor. Als het bij een groep blijft, kunnen we die behandelen en opvoeden zodat ze niet wanhopen, en weer op het rechte pad komen. Zo komt er een einde aan die afwijking die indruist tegen de natuur. Tegen de menselijke natuur. God heeft ons niet zo geschapen.

Het gewraakte komt uit een publikatie verkocht in de El Tawheed moskee in Amsterdam Homoseksuelen kun je het best van een flatgebouw afgooien en stenigen, menen de auteurs van 'De weg van de moslim'.
Tevreden nu?
Omdat je, je eigen persoon constant in de discussie betrekt kan je niet van mij verwachten dat ik dat niet doe. Jij bent degene die persoonlijk wordt. Jammer dat je alleen dat van El Moumni er uit pikt. Je had dat ook op een andere manier kunnen zeggen. Maar het is meteen weer flikkers en jij bent dom. Maar het is o.k. ik ben dom omdat ik me heb laten verleiden met jou deze discussie aan te gaan.

Dwaalspoor
07-04-06, 23:55
Geplaatst door duende
[
Goed, ik neem terug dat hij dat gezegd heeft. Hij heeft homosexualiteit slechts ziekte genoemd die schadelijk is voor de maatschappij.
[b]Khalil El-Moumni:
Democratie betekent niet dat alles maar mag. Dat je alles mag doen. Vrijheid wil niet zeggen dat alles mag, ook het verbodene. Je vrijheid eindigt daar waar je aan de vrijheid van anderen komt. Homoseksualiteit blijft niet beperkt tot de mensen die deze ziekte hebben maar kan zich verspreiden. De Nederlandse samenleving in multicultureel. Als die ziekte zich verspreidt, kan iedereen besmet raken. Daar zijn we bang voor. Als het bij een groep blijft, kunnen we die behandelen en opvoeden zodat ze niet wanhopen, en weer op het rechte pad komen. Zo komt er een einde aan die afwijking die indruist tegen de natuur. Tegen de menselijke natuur. God heeft ons niet zo geschapen.

Dan had je de volgende vraag en antwoord ook mogen citeren om het te completeren:

NOVA : Een aantal moslimjongeren gebruikt grof geweld tegen homoseksuelen. Wat vindt u daarvan?

Tolk: Een belangrijke vraag: hij zegt dat veel moslimjongeren geweld plegen tegen homoseksuelen. Verbiedt de islam agressie tegen homoseksuelen?

Khalil El-Moumni : De islam verbiedt agressie tegen wie dan ook, ongeacht z'n omstandigheden en de ziekte die hij heeft. De islam gebiedt ons zo iemand te behoeden voor het gevaar: of dat nu homoseksualiteit, overspel, alcoholisme of drugsgebruik is. We mogen zo iemand niet doden. Het is niet aan 't individu om te straffen Het is aan de rechter om de wetten volgens de koran toe te passen. De islam accepteert in het strafrecht geen anarchie. Als iemand aan welke ziekte dan ook lijdt, zoals de afwijking die we noemden, 'n drugsverslaving of 'n andere ziekte, dan beveelt de islam dat we hem naar de genezing voeren en hem redden. Hij is toch een van ons, en de ziekte mag zich niet verspreiden. Want alles wat goed of slecht is hier, raakt ook ons. Als er iets goed is, profiteren we ervan. Als iets slecht is, schaadt het ons. Dat wensen we Nederland niet toe.

Volledige interview: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2723133#post2723133


Het gewraakte komt uit een publikatie verkocht in de El Tawheed moskee in Amsterdam Homoseksuelen kun je het best van een flatgebouw afgooien en stenigen, menen de auteurs van 'De weg van de moslim'.
Tevreden nu?

Nee ik ben nog niet tevreden. Het boek wordt ook verkocht in Donner en werd tevens als lesboek gebruikt bij vele ROC's. Het was een vuile spel die men probeerde om de moskee dicht te gooien terwijl het een hele bekende boek is dat op vele plaatsen verkocht werd.

Voorts is het niet de mening van de auteurs van het boek maar van imam uit de 12 de eeuw.


Omdat je, je eigen persoon constant in de discussie betrekt kan je niet van mij verwachten dat ik dat niet doe. Jij bent degene die persoonlijk wordt. Jammer dat je alleen dat van El Moumni er uit pikt. Je had dat ook op een andere manier kunnen zeggen. Maar het is meteen weer flikkers en jij bent dom. Maar het is o.k. ik ben dom omdat ik me heb laten verleiden met jou deze discussie aan te gaan.

Ik ben pas begonnen met jou dom te noemen nadat je met je vingertje begon te wijzen en mij allerlei zaken in de voeten schoof. Ik noemde je nog niet dom maar ik zei dat de massa dom was die snel eigen verhaaltjes maakt.