PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerika in de houdgreep



Column van de week
06-04-06, 14:55
"Amerika in de houdgreep"

De haute élite van de Amerikaanse politieke wetenschap is in rep en roer. Congresleden, denktanks en buitenlandexperts staan op hun kop. Een hoofdredactioneel commentaar van de Financial Times in de zaterdageditie. Wat is er aan de hand? Twee tophoogleraren in de internationale betrekkingen schrijven in de London Review of Books (23 maart) dat de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten al decennialang in een onbegrijpelijke houdgreep van de Israël-lobby zit. John Mearsheimer van de University of Chicago en Stephen Walt van de Kennedy School of Government van Harvard vragen zich af waarom Amerika sinds de juni-oorlog van 1967 in die houdgreep terecht is gekomen. Waarom offerde het zijn eigen veiligheid en die van tal van bondgenoten op ter wille van de joodse staat? Waarom maakte het de afgelopen dertig jaar meer dan honderdveertig miljard dollar over naar Israël? En waarom ontvangt elke Israëliër (die tegenwoordig minstens zo rijk is als een Spanjaard of Zuid-Koreaan) nog altijd vijfhonderd dollar per jaar uit de Amerikaanse schatkist? Alleen maar om binnenlandspolitieke redenen, stellen de auteurs, en door toedoen van de wel zeer geslaagde Israël-lobby die is opgebouwd rond de organisatie AIPAC (American Israël Public Affairs Committee). Israël is het enige land ter wereld dat geen verantwoording aan Washington hoeft af te leggen over de besteding van al dat geschonken geld, en het landje krijgt top-secret informatie van de inlichtingendiensten die zelfs de trouwste Navo-bondgenoten niet wordt gegund. Terwijl de Verenigde Staten moord en brand schreeuwen over het atoomprogramma van Iran, dat het non-proliferatieverdrag heeft ondertekend, is uit Washington nog nooit één kritisch geluid vernomen over de Israëlische atoombom, terwijl Israël zijn neus ophaalt voor datzelfde verdrag. De Amerikanen gebruiken automatisch hun vetorecht in de Veiligheidsraad om elke resolutie die Israël veroordeelt te dwarsbomen. President Nixon kondigde tijdens de Jom Kippoeroorlog in 1973 zelfs een nuclear alert af: hij had er desnoods een atoomoorlog met de Russen voor over om Israël te redden.

De hoogleraren concluderen dat de Verenigde Staten het zichzelf daarmee onnodig lastig hebben gemaakt. Het werkelijke strategische doel van de Verenigde Staten in het Midden Oosten zou niet moeten zijn om Israël de hand boven het hoofd te houden, maar om te zorgen voor een stabiele aanvoer van olie tegen een schappelijke prijs, vinden zij. Als ‘The Lobby’, zoals de machtige arm van Israël in het artikel wordt genoemd, het Amerikaanse Midden-Oosten-beleid niet zo scheef zou trekken, zou de vrede binnen handbereik zijn. Zij ‘vergroot het terroristische gevaar voor alle staten, ook de Europese bondgenoten. Ze heeft een oplossing van het Israëlisch-Palestijnse conflict getorpedeerd’ en ‘draagt bij aan islamradicalisme in Europa en Azië’. Het artikel beschuldigt een reeks politici als Dick Cheney (vice-president), Paul Wolfowitz (oud-onderminister van Defensie), Dennis Ross (oud-onderhandelaar van Bill Clinton), kranten als de Wall Street Journal en de New York Times, denktanks als het American Enterprise Institute en het Brookings ervan in de greep te zijn van The Lobby en somt voorbeelden op van onfrisse campagnes tegen academici en publicisten die het wagen om kritische vragen te stellen bij het pro-Israëlische beleid.

Op zichzelf zijn deze beschuldigingen niet zo nieuw. Het opzienbarende is dat twee gerenommeerde professoren er nu hun naam onder zetten. Ze wisten dat de reacties furieus zouden zijn. Ze schrijven dat een van de machtigste wapens van The Lobby is dat elke criticus makkelijk van anti-semitisme kan worden beschuldigd. Het woord ‘charlatans’ is al gevallen. Alan Dershowitz, hoogleraar aan de Harvard Law School, vindt het stuk ‘trash’ en zegt dat het door een middelbegaafd Hamas-aanhanger geschreven had kunnen zijn. Strobe Talbott, voormalig onderminister van Buitenlandse Zaken en tegenwoordig president van het Brookings is gekrenkt en noemt het stuk van Mearsheimer en Walt ‘een brouwsel van insinuaties en ongegronde beweringen’. Ook mij valt het gemak tegen waarmee het stuk is geschreven. Er staan fouten in, het stuk is opgebouwd uit overgenomen beschuldigingen, en het steunt nauwelijks op eigen research. De Arabische lobby ontbreekt in hun verhaal. Maar belangrijker dan die zwakke punten in een overigens stevig stuk is wat in een hoofdredactioneel commentaar van de Financial Times de ‘moral blackmail’ wordt genoemd, de onvrijheid in dit wetenschappelijke domein om de politiek ten aanzien van Israël te bekritiseren. De Harvard University heeft zich gedistantieerd van Stephen Walt, zijn positie als decaan van de Kennedy School staat ter discussie. De affaire bewijst dat een vrij debat over de verhouding Amerika-Israël nog niet gevoerd kan worden.

Copyright: Ko Colijn.

xslaniet
07-04-06, 06:46
Israël is de 53ste staat van de VS
Strategisch een heel belangrijke voorpost.
Ik vind de titel trouwens helemaal verkeerd ...
Er zijn landen in Amerika die de israëlische staat niet steunen.
De schrijver bedoeld waarschijnlijk DE VS.

super ick
07-04-06, 08:05
Geplaatst door xslaniet
Israël is de 53ste staat van de VS
Strategisch een heel belangrijke voorpost.
Ik vind de titel trouwens helemaal verkeerd ...
Er zijn landen in Amerika die de israëlische staat niet steunen.
De schrijver bedoeld waarschijnlijk DE VS.

Waarschijnlijk een politicoloog met een onvoldoende voor aardrijkskunde.
Maar wel slordig.
Amerika is volgens mij hetwerelddeel, daar hoort Z-Amerika ook nog bij.

dr SiliconValley
07-04-06, 09:12
Waar of niet waar, terecht of onterecht, die 140 miljard per jaar, 500 dollar per israeli, etcetera, dat zijn feiten en geen beschuldigingen.
En dat terwijl 13% van de 'Verenigde Statische' bevolking crepeert van de honger.

Siah
07-04-06, 09:50
US in de houdgreep(?)

A Nation of Colonists ... and Race Laws
The Politics of Immigration
By JUAN SANTOS
April 5, 2006
counterpunch.org (http://www.counterpunch.org/santos04052006.html)

Japio
07-04-06, 15:31
Geplaatst door superdick
Waarschijnlijk een politicoloog met een onvoldoende voor aardrijkskunde.
Maar wel slordig.
Amerika is volgens mij hetwerelddeel, daar hoort Z-Amerika ook nog bij.

Ja hoor, natuurlijk deugd er niets aan Amerika, dit verhaal is net zo oud als dit forum bestaat, kom eens met iets nieuws. :moe:

Japio
07-04-06, 15:35
Geplaatst door Japio
Ja hoor, natuurlijk deugd er niets aan Amerika, dit verhaal is net zo oud als dit forum bestaat, kom eens met iets nieuws. :moe:

Sorry superdick
, heb de verkeerde geciteerd.

Baddha
07-04-06, 15:57
Geplaatst door Japio
Sorry superdick
, heb de verkeerde geciteerd.

Tip: naast het knopje "citeer" staat het knopje "wijzig".

xslaniet
07-04-06, 20:35
Geplaatst door zoroaster
Waar of niet waar, terecht of onterecht, die 140 miljard per jaar, 500 dollar per israeli, etcetera, dat zijn feiten en geen beschuldigingen.
En dat terwijl 13% van de 'Verenigde Statische' bevolking crepeert van de honger.

Ongetwijfeld kan jij mij de bron van jou informatie geven,dan krijg jij mijn bron die beweerd dat dat ook niet klopt.

rasje
08-04-06, 01:09
in het ziekenhuis vertelde een econoom me, dat amerika zo dom nog niet is.
amerika heeft miljarden schuld, maar zal dalijk in een soort van vacuum treden, nee amerika wordt juist rijker.

die ami's die zijn zo dom nog niet.

en bush? bush is een klojo, maar het is wel een klojo met macht, geen enkel land- regering durft er iets tegen te zeggen, behalve dan sommige middenoostenlanden.
en hoe speelt bush het...... dat zien we in de media!

ikzelf denk altijd '' bush is god niet'' , voor mij is hij gewoon een man met macht, maar iedere man is maar een mens, en een mens heeft beperkingen !!!

dat is zo dom nog niet !!!

rasje
08-04-06, 01:13
tja maar de ami's hebben bush zelf weer verkozen,
geef mij maar good old president clinton.

dat was niet zo'n arrogante die dacht dat hij god was en even een hele wereld zou betrekken in een oorlog tegen '' 1'' man-groep > osamie bin laden en consorte.

nu heeft bush wat hij wilde'' de wereldoorlog''

nostradamus heeft deels gelijk........

rasje
08-04-06, 01:20
by the way,

ik herinner me als de dag van vandaag dat'''dustin hofmann'' een jood en amerikaan notabene, in de pers, in he begin na 11 september zich zeer kwetsbaar stelde, en zei>
'' amerika what you are gonna do* attack iraque* is not good'' ,

laten we dat lieve mensen niet vergeten!!!
dat soort mensen geeft mij kracht , viva l' amour !!!!

in middenoosten landen, mag je niet eens wat zeggen over het regime dat daar treedt of er treedt repressie op, laten we dat ook niet vergeten !!!!!

maar maar maar, radicalisme hoort er gewoon niet te zijn in beide partijen, tenzij iemand je vermoord, dan moet je aan selfdefence doen, dus wat er met onschuldige irakezen nu gebeurt, keur ik onder geen enkele voorwaarde goed, en zeker niet de massaverkrachting daar in die gevangenis, en zeker niet de quantanamo bay.

super ick
08-04-06, 11:48
Geplaatst door rasje
by the way,

ik herinner me als de dag van vandaag dat'''dustin hofmann'' een jood en amerikaan notabene, in de pers, in he begin na 11 september zich zeer kwetsbaar stelde, en zei>
'' amerika what you are gonna do* attack iraque* is not good'' ,

laten we dat lieve mensen niet vergeten!!!
dat soort mensen geeft mij kracht , viva l' amour !!!!

in middenoosten landen, mag je niet eens wat zeggen over het regime dat daar treedt of er treedt repressie op, laten we dat ook niet vergeten !!!!!

maar maar maar, radicalisme hoort er gewoon niet te zijn in beide partijen, tenzij iemand je vermoord, dan moet je aan selfdefence doen, dus wat er met onschuldige irakezen nu gebeurt, keur ik onder geen enkele voorwaarde goed, en zeker niet de massaverkrachting daar in die gevangenis, en zeker niet de quantanamo bay.

Hou de politiek van een land naar keuze maar eens scherp tegen het licht en je ontdekt altijd tegenstrijdige belangen en gruweldaden. Ook de Nederlandse politiek maakt zich daar schuldig aan.

Het totale wereldbeeld is natuurlijk goed beschouwd gruwelijk. Altijd wordt er wel eregens ter wereld om onbegrijpelijke redenen geslacht.

Als we mondiaal het aantal doden tellen dat verschillende culturen de laatste eeuw voor haar conto heeft genomen dan komt het westen er ook niet genadig vanaf. WO1, WO2, Golfoorlog1, Golfoorlog 2 en dan nog de 'kleinere' conflicten zoals de Falklands en Yoegoslavie.

De geschiedenis zoals wij hem geleerd hebben wijzen schuldigen aan maar nooit wordt de nadruk eens gelegd op hoe deze oorlogen voorkomen hadden kunnen worden. Het is tenslotte een bekend gegeven dat Duitsland na WO1 door geallieerden zo economisch afgeknepen werd (vooral door Frankrijk) dat de mensen uit vuilnisbakken aten en door de inflatie een kruiwagen Marken moesten betalen voor een brood.
Als je iedere dag je hond een schop geeft hangt hij vandaag of morgen ook in je been.
Als de politieke wil er was geweest had WO2, in ieder geval in Europa, nooit plaats gevonden.

De V.S. (dus niet Amerika!) voert haar oorlogen om economische redenen en ver van huis. De twintowers zijn een gigantische schok geweest omdat het in eigen huis plaats vond. Het dodental staat echter in geen verhouding tot het aantal Irakese slachtoffers (soldaten) dat zij aan het begin van Golfoorlog 1 en 2 hebben gemaakt met hun bombardementen vanuit de lucht. Hele bommentapijten over honderdduizenden ingegraven soldaten die geen kant op konden. Alleen die beelden gaan de wereld niet rond. Schattingen lopen op tot meer dan een miljoen.

De mens is gewoon een beest. Het westen is niet beter dan het (M-)Oosten. De getallen bewijzen het. Ze zijn op bepaalde gebieden even slecht en misschien wel slechter.

simouhand
09-04-06, 13:36
om de geschidenis van israel te begrijpen uw moet de geschidenis van joden goed te lezen. Een jood is slim heel slim volgens alle onderzoeken
en veel relegies bewijsen dat en koran ook.
Maar er is een groot verschil tussen een jood en een sionist ,sionisten hebben alles in hand vooral economie en media joden hebben allen maar hun geloof.
Joden derigeren VS en Europa neem bij voorbeeld oorlog in Irak
volgens veel diskundigen Busch of Blair hebben niets te vertellen maar sionistische lobby was de architect en komt nog meer planen oorlog planen in midden oosten maar stap per stap.
Wij vergeten niet dat 50% van koran vertelt over kwestie van joden en hun streken.
Dus let op iets klopt niet ?????!!!!!

super ick
09-04-06, 14:02
Geplaatst door simouhand
om de geschidenis van israel te begrijpen uw moet de geschidenis van joden goed te lezen. Een jood is slim heel slim volgens alle onderzoeken
en veel relegies bewijsen dat en koran ook.
Maar er is een groot verschil tussen een jood en een sionist ,sionisten hebben alles in hand vooral economie en media joden hebben allen maar hun geloof.
Joden derigeren VS en Europa neem bij voorbeeld oorlog in Irak
volgens veel diskundigen Busch of Blair hebben niets te vertellen maar sionistische lobby was de architect en komt nog meer planen oorlog planen in midden oosten maar stap per stap.
Wij vergeten niet dat 50% van koran vertelt over kwestie van joden en hun streken.
Dus let op iets klopt niet ?????!!!!!

Jij haalt de haat voor de Joden uit je geloof. Dan heeft discussie geen zin meer.

Je hebt wel gelijk dat de Joodse lobby, militair en politiek zeer sterk is anders waren ze reeds allemaal afgeslacht. Door genocide wijs geworden kan je wel zeggen.

simouhand
09-04-06, 15:18
Jij heeft verkeerd begrijpen ten eerst ik haat geen joden tweede ik heb geen geloof,maar mag niet uit. wat ik heb gezegd dat puur werklijkheid
ik heb allen maar de waarheid gezegd meer niet .Joden zijn slim of niet ,joden derigeren de wereld of niet koran bevat veel verhalen over joden of niet dus waarom beschuldt u mij van jodenhaat .Jij moet scheiden tussen de werklijkheid en haat.Ik haat niemand overal zijn goede en slechte mensen in ieder geloof in ieder volk of maatschapilj maar dat is niet onze onderwerp.
Ik hou van de waarheid iedereen weet dat joden zijn slim, joden beschiken over moielijke streken, joden zijn sterk, joden domineren de wereldeconomie en media zijn dit allemal leugens als jij beschouwd zo is dan jij leeft in een ander planeet.

Sallahddin
09-04-06, 16:53
Geplaatst door superdick
Waarschijnlijk een politicoloog met een onvoldoende voor aardrijkskunde.
Maar wel slordig.
Amerika is volgens mij hetwerelddeel, daar hoort Z-Amerika ook nog bij.



Als je de bovenstaande gewoon leest ,dan weet je dat het gaat over de VS toch!!!!....waaroom de aandacht trekken naar onbenulligheden toch?



Israel is "the spoiled child" of America(USA,ok?),en het is goed dat iedereen in de wereld weet wat voor speciaal relatie Israel met de VS geniet(status-apart)!
Israel heeft "carte blanche" al lang van de VS!
Israe wordt de ondergang van Amerika(VS) tenzij de fatsoenlijke Amerikkanen wat aan doen om de buitengewoon macht van die joods en zionistishe lobby in te perken!
Men kan wel "enig begrip" brengen voor de "morele" motieven die de VS bewegen om Israel "te beschermen" als de zgn "leider of the free world" vanwege juist die bekende historishe feiten(tweede wereld oorlog) maar deze "moreel" steun en bescherming is buiten alle proporties geraakt en die werd handig misbruikt door de die lobby en Israel zelf!

Kortom,het is hoog tijd dat Amerika eens en voor altijd met deze "aantasting" van haar democratie af rekent voor het te laat is,maar het is natuurlijk geen "eenvoudig ingreep" want die "kanker cellen" hebben bijna het heel Amerikkaanse stelsel "geeinfecteerd" ,maar er is wel hoop op genezing natuurlijk :de heel wereld zou de consequenties van ondervinden als Amerika zich niet gauw lostrekt en bevrijdt van die ziekelijk houdgreep!!!

gh.wille
10-04-06, 22:01
Geplaatst door Sallahddin
Als je de bovenstaande gewoon leest ,dan weet je dat het gaat over de VS toch!!!!....waaroom de aandacht trekken naar onbenulligheden toch?



Israel is "the spoiled child" of America(USA,ok?),en het is goed dat iedereen in de wereld weet wat voor speciaal relatie Israel met de VS geniet(status-apart)!
Israel heeft "carte blanche" al lang van de VS!
Israe wordt de ondergang van Amerika(VS) tenzij de fatsoenlijke Amerikkanen wat aan doen om de buitengewoon macht van die joods en zionistishe lobby in te perken!
Men kan wel "enig begrip" brengen voor de "morele" motieven die de VS bewegen om Israel "te beschermen" als de zgn "leider of the free world" vanwege juist die bekende historishe feiten(tweede wereld oorlog) maar deze "moreel" steun en bescherming is buiten alle proporties geraakt en die werd handig misbruikt door de die lobby en Israel zelf!

Kortom,het is hoog tijd dat Amerika eens en voor altijd met deze "aantasting" van haar democratie af rekent voor het te laat is,maar het is natuurlijk geen "eenvoudig ingreep" want die "kanker cellen" hebben bijna het heel Amerikkaanse stelsel "geeinfecteerd" ,maar er is wel hoop op genezing natuurlijk :de heel wereld zou de consequenties van ondervinden als Amerika zich niet gauw lostrekt en bevrijdt van die ziekelijk houdgreep!!!

Jammer maar:
Gezien het aantal dagen dat deze topic al (loopt ) en het aantal reacties ,
denk ik dat de U.S.A voorlopig nog genoeg adem heeft om de ''houdgreep " zonder merkbare last er van te hebben nog wel ff vol
kunnen houden de "wurger " laat van uitputting op den duur van zelf weer los .

super ick
11-04-06, 07:44
Geplaatst door Sallahddin
Als je de bovenstaande gewoon leest ,dan weet je dat het gaat over de VS toch!!!!....waaroom de aandacht trekken naar onbenulligheden toch?



Israel is "the spoiled child" of America(USA,ok?),en het is goed dat iedereen in de wereld weet wat voor speciaal relatie Israel met de VS geniet(status-apart)!
Israel heeft "carte blanche" al lang van de VS!
Israe wordt de ondergang van Amerika(VS) tenzij de fatsoenlijke Amerikkanen wat aan doen om de buitengewoon macht van die joods en zionistishe lobby in te perken!
Men kan wel "enig begrip" brengen voor de "morele" motieven die de VS bewegen om Israel "te beschermen" als de zgn "leider of the free world" vanwege juist die bekende historishe feiten(tweede wereld oorlog) maar deze "moreel" steun en bescherming is buiten alle proporties geraakt en die werd handig misbruikt door de die lobby en Israel zelf!

Kortom,het is hoog tijd dat Amerika eens en voor altijd met deze "aantasting" van haar democratie af rekent voor het te laat is,maar het is natuurlijk geen "eenvoudig ingreep" want die "kanker cellen" hebben bijna het heel Amerikkaanse stelsel "geeinfecteerd" ,maar er is wel hoop op genezing natuurlijk :de heel wereld zou de consequenties van ondervinden als Amerika zich niet gauw lostrekt en bevrijdt van die ziekelijk houdgreep!!!

Destijds hadden ze de keus.
Israel de zee in laten drijven door haar buurlanden, of Israel sterker maken dan haar buurlanden.
Gezien het recente verleden hadden ze maar 1 keus.
Goed bekeken zijn alle partijen daar schuldig aan.
Dat ze een sterke lobby hebben valt niet te ontkennen maar die heeft S.A. ook.

simouhand
11-04-06, 08:49
ongelooflijk is dat israel derigeerd e invloedt VS en niet ander om :denk:

super ick
11-04-06, 09:59
Geplaatst door simouhand
ongelooflijk is dat israel derigeerd e invloedt VS en niet ander om :denk:

Is het niet een bekend verschijnsel dat bondgenoten elkaar bevoordelen en 'dekken'?
Vooral als ze ook nog eens een gezamenlijke cultuur en achtergrond hebben.

Rechtvaardigheid is een ander isseu. Bovenvermeld systeem leidt tot benadeling van de 'tegenstanders'.
Ik vraag mij wel eens af hoe de wereld eruit zou zien als bv. S.A, Syrie, Iran, Pakistan of Lybie de (militaire) macht zouden hebben die de V.S. heeft. Van de gedachte alleen al wordt ik niet vrolijk.

Die hele bizarre situatie blijft voortduren zolang er geen oplossing gevonden wordt voor het feit dat men zich aan de ene kant van de wereld druk maakt over de 2e vakantie en men aan de andere kant van de wereld sterft van de honger. Als die rijkdom rechtvaardiger verdeelt zou kunnen worden en iedereen een behoorlijke levensstandaard heeft vallen de onderlinge verschillen snel weg.

simouhand
11-04-06, 16:15
weet jij wat betekend imperialisme dus niet van woorden wisselen :vierkant:

super ick
11-04-06, 16:23
Geplaatst door simouhand
weet jij wat betekend imperialisme dus niet van woorden wisselen :vierkant:

Wie droomt er niet van alleenheerschappij? Dat is van iedereen. Alleen niet iedereen is in staat het te bedrijven.

Ik ben er geen voorstander van maar het is wel realiteit.
Kijk maar eens hoe druk de M.O. landen zijn met het laten gelden van hun invloed in elkaars landen. Als ze de gelegenheid zouden hebben zouden ze de hele wereld willen onderwerpen aan hun wil.

gh.wille
11-04-06, 18:48
Geplaatst door superdick
Wie droomt er niet van alleenheerschappij? Dat is van iedereen. Alleen niet iedereen is in staat het te bedrijven.

Ik ben er geen voorstander van maar het is wel realiteit.
Kijk maar eens hoe druk de M.O. landen zijn met het laten gelden van hun invloed in elkaars landen. Als ze de gelegenheid zouden hebben zouden ze de hele wereld willen onderwerpen aan hun wil.

M.U.V IRAN , deze vredelievende natie die geen vlieg kwaad doet wou ik bij deze ff onder het mom van : "Uitzonderingen vormen de regel "
plaatsen .

waarvan akte !
:engel:

simouhand
12-04-06, 12:44
grote contradictie tussen allenheerschapij en democratie ben jij goed in jou hoofd of niet,wij leven niet in de jungel toch?!
of jij bent tegen democratie, ik heb gevoel dat jij van zo een type maar tegelijk denk ik dat soort mensen zijn niet meer op aard,en zo als jij weet de wereld is een kleine dorp geworden.

super ick
12-04-06, 14:51
Geplaatst door simouhand
grote contradictie tussen allenheerschapij en democratie ben jij goed in jou hoofd of niet,wij leven niet in de jungel toch?!
of jij bent tegen democratie, ik heb gevoel dat jij van zo een type maar tegelijk denk ik dat soort mensen zijn niet meer op aard,en zo als jij weet de wereld is een kleine dorp geworden.

Jij vind of denkt, daar heb ik niet zo'n boodschap aan. :zwaai:

Ik stip alleen even aan dat veel Moslimlanden ook dromen van alleenheerschappij. Het is een aanlokkelijke gedachte de gehele wereld aan je eigen denkbeelden te kunnen onderwerpen.
Laat ik buiten beschouwing dat het niet realistisch en wenselijk is. Dus ik kan jou opmerking niet goed plaatsen.

simouhand
13-04-06, 12:29
Dus een strijd tussen beschavingen welke kant kies jij?oost of west
Amerika probeerd allenheerschap moslimlanden proberen dat ook chinesen ook wel ,dus puur strijd en welk kant kies jij maar soms neutraliteit is de best. :mrt:

super ick
13-04-06, 17:55
Geplaatst door simouhand
Dus een strijd tussen beschavingen welke kant kies jij?oost of west
Amerika probeerd allenheerschap moslimlanden proberen dat ook chinesen ook wel ,dus puur strijd en welk kant kies jij maar soms neutraliteit is de best. :mrt:

Kijk nu beginnen we geloof aardig tot elkaar te komen.

Het gaat mij niet om 1 kant. Ik ben niet de vertegenwoordiger van een nationaal standpunt of iets dergelijks.
Niemand dwingt mij ook een kant te kiezen.
Ik zoek liever overeenkomsten en oplossingen.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik terug schrik van benoemen van zaken die mijn ogen een probleem kunnen zijn of vormen. Tegelijkertijd merk ik dat ik ook mijn standpunten regelmatig bijstel n.a.v. opgedane kennis. ZO leren we van elkaar en hoeft niemand een kant te kiezen.

simouhand
15-04-06, 12:01
Ik heb niets tegen niemand maar de werklijkheid toont dat joden en moslims zijn allbei gevarlijk voor internatinaal gemeenschaap dus allebei vegen om rust en veiligheid in de wereld!!!! :moeilijk:

super ick
15-04-06, 14:18
Geplaatst door simouhand
Ik heb niets tegen niemand maar de werklijkheid toont dat joden en moslims zijn allbei gevarlijk voor internatinaal gemeenschaap dus allebei vegen om rust en veiligheid in de wereld!!!! :moeilijk:

ALS JE NU 'JODEN' EN 'MOSLIMS' VERANDERD IN SOMMIGE STROMINGEN BINNEN DE JOODSE EN MOSLIMGEMEENSCHAP DAN BEN IK HET MET JE EENS.

NU VEEG JE TOCH WEER HELE GROEPEN OP 1 HOOP.

Al Sawt
17-04-06, 01:53
Geplaatst door superdick
Destijds hadden ze de keus.
Israel de zee in laten drijven door haar buurlanden, of Israel sterker maken dan haar buurlanden.
Gezien het recente verleden hadden ze maar 1 keus.
Goed bekeken zijn alle partijen daar schuldig aan.
Dat ze een sterke lobby hebben valt niet te ontkennen maar die heeft S.A. ook. Ik zou echt niet weten waar wij Arabieren de schuld aan hebben?

Zijn wij uit alle windstreken van de wereld in een land neergestreken en gewapend met een claim op basis van een mythe van 2000jr. een land bezet?

Dacht het niet!

O ja,

Wat betreft de Saoedische lobby. Die is heel erg zwak. De Saoediers hebben de onderspit gedolven, toen zij F15`s gingen kopen.

Ze wouden F-15`s hebben met alle opties als die van de Israeliers. Maar ondank hun 'sterke' lobby hebben ze een uitgekleede versie van een F-15 gekocht, dat net genoeg was om de dreiging van Irak of Iran tegen te gaan.

Bashar Al Assad
17-04-06, 02:00
Geplaatst door Al Sawt
Ik zou echt niet weten waar wij Arabieren de schuld aan hebben?

Zijn wij uit alle windstreken van de wereld in een land neergestreken en gewapend met een claim op basis van een mythe van 2000jr. een land bezet?

Dacht het niet!

O ja,

Wat betreft de Saoedische lobby. Die is heel erg zwak. De Saoediers hebben de onderspit gedolven, toen zij F15`s gingen kopen.

Ze wouden F-15`s hebben met alle opties als die van de Israeliers. Maar ondank hun 'sterke' lobby hebben ze een uitgekleede versie van een F-15 gekocht, dat net genoeg was om de dreiging van Irak of Iran tegen te gaan.


Ik smacht naar de Mujahidien...

Ik smacht naar het verlies van een Joodse ziel..

Ik denk dat ik moet gaan slapen..

super ick
17-04-06, 09:42
Geplaatst door Al Sawt
Ik zou echt niet weten waar wij Arabieren de schuld aan hebben?

Zijn wij uit alle windstreken van de wereld in een land neergestreken en gewapend met een claim op basis van een mythe van 2000jr. een land bezet?

Dacht het niet!

O ja,

Wat betreft de Saoedische lobby. Die is heel erg zwak. De Saoediers hebben de onderspit gedolven, toen zij F15`s gingen kopen.

Ze wouden F-15`s hebben met alle opties als die van de Israeliers. Maar ondank hun 'sterke' lobby hebben ze een uitgekleede versie van een F-15 gekocht, dat net genoeg was om de dreiging van Irak of Iran tegen te gaan.

Een lobby is een lobby ongeacht het resultaat.

En over het bestaan van Israel kunnen 2 partijen oneindig met elkaar discussieren.
Feit is dat het ontstaan is onder internationaal recht. Hetzelfde intenationale recht waar de Palestijnen zich (terrecht) op beroepen.
Beide partijen willen datinternationale recht blijkbaar alleen erkenne als het in hun straatje past.

Het lijkt wel of je verplicht bent om 1 kant te kiezen.

simouhand
17-04-06, 10:51
Ik heb geen bezwaar hoor arabieren en joden zijn toch neefjes voor elkaar dus mag samen alles delen dat is niet eerlijk toch de een heeft 20 landen gekraakt en de ander allen maar een :fpetaf:

mark61
17-04-06, 12:07
Geplaatst door simouhand
Ik heb geen bezwaar hoor arabieren en joden zijn toch neefjes voor elkaar dus mag samen alles delen dat is niet eerlijk toch de een heeft 20 landen gekraakt en de ander allen maar een :fpetaf:

:hihi:

super ick
17-04-06, 18:09
Geplaatst door simouhand
Ik heb geen bezwaar hoor arabieren en joden zijn toch neefjes voor elkaar dus mag samen alles delen dat is niet eerlijk toch de een heeft 20 landen gekraakt en de ander allen maar een :fpetaf:

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ze lijken inderdaad erg veel op elkaar. Misschien dat dat afstoot.

Al Sawt
17-04-06, 23:29
Geplaatst door superdick
Een lobby is een lobby ongeacht het resultaat.

En over het bestaan van Israel kunnen 2 partijen oneindig met elkaar discussieren.
Feit is dat het ontstaan is onder internationaal recht. Hetzelfde intenationale recht waar de Palestijnen zich (terrecht) op beroepen.
Beide partijen willen datinternationale recht blijkbaar alleen erkenne als het in hun straatje past. Volgens mij hebben de Palestijnen in vorm van PLO, Israel erkent.

Israel heeft tot nu toe nooit een soevereine Palestijnse staat willen erkennen.

Dus bespaar me jouw alwetendheid.

super ick
18-04-06, 07:36
Geplaatst door Al Sawt
Volgens mij hebben de Palestijnen in vorm van PLO, Israel erkent.

Israel heeft tot nu toe nooit een soevereine Palestijnse staat willen erkennen.

Dus bespaar me jouw alwetendheid.

De Palestijnen in vorm van PLO?
De Palestijnen in vorm van Hamas slaan weer andere taal uit.
En er zou toch eerst een Palestijnse staat moeten zijn wil je hem erkennen.