PDA

Bekijk Volledige Versie : Echtscheidings-explosie in Vinexwijk



Dwaalspoor
06-04-06, 19:18
donderdag 06 april 2006

Echtscheidings-explosie in Vinexwijk

Door RENÉ CAZANDER

UTRECHT - Het aantal scheidingen in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn is zo hoog dat er een speciaal gratis echtscheidingsspreekuur komt. Maatschappelijk werk en een advocatenkantoor zetten vanaf vandaag elke maand hun deur open voor bewoners met problemen op dat gebied.

Gemiddeld loopt in Nederland één op de drie huwelijken stuk. En hoewel harde cijfers ontbreken, schatten de lokale advocaat en instanties als het maatschappelijk werk dat het scheidingspercentage in Leidsche Rijn op bijna tachtig ligt. ,,Ik woon in een rijtje met achttien huizen,’’ zegt ‘ervaringsdeskundige’ John Jongerius. ,,Van dertien weet ik dat de bewoners uit elkaar zijn. Bijna allemaal waren ze getrouwd.’’

Het tweede huwelijk van de 45-jarige Veldhuizen-bewoner liep februari 2004 stuk. Voordat hij naar Leidsche Rijn verhuisde, woonde Jongerius in Nieuwegein. Daar lag volgens hem het percentage scheidingen toen ook hoger dan het landelijk gemiddelde.

Dat het bij Jongerius twee keer fout ging, wijt hij aan twee factoren. Zijn ex kon niet overweg met de twee kinderen uit zijn eerste huwelijk. Maar ook het feit dat Jongerius zich sociaal wilde nestelen in Veldhuizen trok een zware wissel op zijn huwelijk. ,,Nog voordat ik in Leidsche Rijn kwam wonen, zat ik al in de wijkvereniging. Was vaak weg. Mijn vrouw niet.’’ Sinds twee jaar is hij weer gelukkig met een andere vrouw.

Irina Kroeze van de Wijkwinkel weet dat er in de nieuwbouw meer gescheiden wordt dan in langer bestaande wijken. ,,Ik heb daar wel mijn ideeën over. De mensen denken ‘een nieuw huis, een nieuwe start’. Maar zo werkt dat niet. Het pakt vaak verkeerd uit.’’

Klandizie genoeg voor een echtscheidingsspreekuur in de wijk. Want er is nog veel onwetendheid over de praktische en financiële consequenties van een scheiding, leert de praktijk.

Welzijnswerk De Haar en een advocatenkantoor in deelwijk Veldhuizen houden maandelijks dit gratis inloopspreekuur. Het eerste staat vandaag gepland. Vooral vrouwen zullen er naar verwachting gebruik van maken.

Kroeze: ,,Als zij met de kinderen achterblijven, wanneer de man het huis uit is, worstelen ze met vragen over alimentatie en de omgangsregeling.’’

http://www.ad.nl/utrecht/article257664.ece

Joesoef
06-04-06, 19:21
Vinexwijken. Als je al niet gaat scheiden dan pleeg je van ellende wel zelfmoord.

mark61
06-04-06, 23:22
Damn right.